Inte omöjligt, men hur mycket påverkas kamerabilden av brytningar i rutan?LarsaR skrev: ↑22 okt 2023 20:19Hmm, hade en Raven med radar som dumtorkade. Hade antiregnbehandling på rutan, efter jag bytt ruta pga stenskott så dumtorkade den inte. På min nya, utan radar, bad jag dom att inte antiregnbehandla just över kameraområdet, har ingen dumtorkning.AAKEE skrev: ↑22 okt 2023 20:09Jag tvättar min MSP med exakt samma grejer som jag tvättade min M3P.
-M3P utan ”Tesla vision” med radar aktiv dumtorkade inte.
-M3P med ”Tesla vision” dumtorkade. Ofta.
Även med glasput-putsade rutor.
-MSP med radar (har ju Tesla vision också, som jag fattar det) dumtorkar inte.
Jag ser ett samband som inte beror på hur man tvättar bilen.
Vision blir säkert bra. Nå’n gång.
Min tolkning blir att vision är känsligt för brytningsförändringar i vindrutan (av smuts, schamporester, behandling etc). Dock ingen vetenskap utan en tolkning utifrån 3 ”fall”.
Tesla använder ju kamerorna som ska se på distans i trafiken med linser som ger focus långt bort.
Sannolikt är problemet med att se regndroppar (speciellt små) beroende på att den inte kan fokusera i närheten av skarpt på rutan (~5cm framför linsen).
Jag hörde/såg snack om just det med beläggning på rutan i facebookgrupper så jag testade fönsterputs etc. det på min M3P utan att det blev bättre än mitt vanliga sätt att tvätta.
Att den inte torkar här beror ju inte på att den tjurar (

https://youtu.be/O7g2-I1HV5A?si=Ae3RariwJZPIEECu