Tveksam till elbil?

Funderar du skaffa elbil men undrar över saker kan du ställa din fråga här!
Inom denna avdelning är inga frågor för dumma.

Moderator: Redaktion

Gubbstrutt
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 sep 2023 09:23

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Gubbstrutt »

Nyregistrerade mig här bara för den här tråden.

Jag har inte lyssnat till podden, men det står helt klart att förutsättningarna varierar starkt från person till person, så det går inte att säga generellt vad som blir billigast. När min familj bytte till elbil våren 2021 räknade jag fram att break-even gick vid ungefär 1500 mil per år.
Då var räntorna låga, bonusen vid nybilsköp var 70.000 kronor, elen relativt billig och bensinen räknade jag på 16 kr/litern. Begagnade elbilar med tillräcklig räckvidd kostade mer än nya eftersom det var långa väntetider. Samtidigt hade Hyundai-importören förköpt sig på lagerhållna Kona Electric 2020 som de reade ut.
Valet stod mellan begagnad fossilbil (typ 3 år gammal) som jag räknade att ha i 4-5 år eller ny elbil där jag räknade med att ha den i 7-8 år. Begagnad elbil gick bort p g a att de var dyrare än nya, en ny fossilbil gick bort p g a skatt och initial värdeminskning.
Jag skaffade ett fast elavtal på 60 öre/kWh, vilket kostar 1:50/kWh idag inklusive distribution och skatt, men exklusive fast avgift.
Som det ser ut idag, skulle jag inte köpa en ny elbil om jag skulle byta, däremot en begagnad. Räntorna har stuckit iväg och räntekostnaden välter kalkylen. I gengäld är nu värdeminskningen på en elbil mera normal, så en bättre begagnad kan fås för anständiga summor.
Här finns en stor personlig faktor - hur mycket kapital man kan slänga in som kontantinsats och binda i bilen gör en sjujävla skillnad eftersom räntorna på lånen är så höga. Klarar man dessutom av att amortera ner billånet på kort tid så får man en riktigt fin kalkyl för elbilen. Behöver man ta ett lån på 80% av kostnaden med annuitet under sju år blir det mycket påslag i form av ränteutgifter.
(Nu har jag inte räknat på hur god avkastning motsvarande kapital skulle givit om man inte köpt en bil).
Däremot är elpriset inte en så stor faktor; jag har kunnat konstatera att trots mitt billiga fasta avtal har de flesta av mina kollegor laddat billigare än jag själv gjort under den elprischock som rått ett tag. Timprisavtal har gjort att det för det mesta gått att komma under mina 60 öre.
Så - räkna på dina egna personliga förutsättningar. Det är det enda som ger ett bra svar. Och elbilen är definitivt värd att betala mer för, om den inte blir billigare för dig men du har råd med den. (Folk som köper fossilbil, köper i allmänhet inte heller billigast möjliga utan betalar mera för en bil de gillar).
Jag skulle snarare se att gå tillbaka till fossilbil skulle vara en uppoffring som jag bara skulle göra om fossilbilen var betydligt billigare och jag var nödd och tvungen att spara.

End of rant.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av taliz »

Gubbstrutt skrev: 01 sep 2023 09:52
Jag skulle snarare se att gå tillbaka till fossilbil skulle vara en uppoffring som jag bara skulle göra om fossilbilen var betydligt billigare och jag var nödd och tvungen att spara.
Om jag var tvungen att spara skulle jag inte ha någon bil alls. Hellre ingen bil än avgasbil. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Gubbstrutt
elbilist
Inlägg: 2
Blev medlem: 01 sep 2023 09:23

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Gubbstrutt »

taliz skrev: 01 sep 2023 13:18
Gubbstrutt skrev: 01 sep 2023 09:52
Jag skulle snarare se att gå tillbaka till fossilbil skulle vara en uppoffring som jag bara skulle göra om fossilbilen var betydligt billigare och jag var nödd och tvungen att spara.
Om jag var tvungen att spara skulle jag inte ha någon bil alls. Hellre ingen bil än avgasbil. ;)
Bor man så att det finns anständig kollektivtrafik, så ja. Vilket jag inte gör.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14619
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av taliz »

Gubbstrutt skrev: 02 sep 2023 12:24
taliz skrev: 01 sep 2023 13:18
Gubbstrutt skrev: 01 sep 2023 09:52
Jag skulle snarare se att gå tillbaka till fossilbil skulle vara en uppoffring som jag bara skulle göra om fossilbilen var betydligt billigare och jag var nödd och tvungen att spara.
Om jag var tvungen att spara skulle jag inte ha någon bil alls. Hellre ingen bil än avgasbil. ;)
Bor man så att det finns anständig kollektivtrafik, så ja. Vilket jag inte gör.
Då får man flytta också.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
current
Inlägg: 221
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av current »

Otroligt mycket obefogad kritik mot programmet. Dom tar olika typer av förare, dels en som kör cirka 20 mil varje dag (jobb-pendlar), en som kör 800 mil per år (pensionär) och jämför kostnaderna mot bensinbil. Tycka vad man vill men elbilen blir dyrare det är fakta. Detta beror på att kapitalkostnaden ökat, pengar kostar helt enkelt pengar. Sen var det väldigt lika ändå i kostnad mellan fossil och el i alla fall om man kör mycket och om det bara är lite dyrare köra elbil så gör man ju hellre det för att slippa service, slippa tanka och få en skönare körupplevelse.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
Choke
Teslaägare
Inlägg: 184
Blev medlem: 17 nov 2021 16:58
Ort: Sundbyberg
Kontakt:

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Choke »

current skrev: 03 sep 2023 09:30
Otroligt mycket obefogad kritik mot programmet. Dom tar olika typer av förare, dels en som kör cirka 20 mil varje dag (jobb-pendlar), en som kör 800 mil per år (pensionär) och jämför kostnaderna mot bensinbil. Tycka vad man vill men elbilen blir dyrare det är fakta. Detta beror på att kapitalkostnaden ökat, pengar kostar helt enkelt pengar. Sen var det väldigt lika ändå i kostnad mellan fossil och el i alla fall om man kör mycket och om det bara är lite dyrare köra elbil så gör man ju hellre det för att slippa service, slippa tanka och få en skönare körupplevelse.
Snacka om att ha fördomar - pensionärer kör 800 mil per år! Det kanske var så på 50-talet. Dagens pensionärer är mer aktiva och friskare. Själv har jag ögat från att knappt köra 800 mil till att över 4000 mil per år från jag slutade jobba. Mycket tack vare jag hoppade på ev-tåget för 1,5 år sedan
Tesla Model Y LR uttagen februari 2022 - Vit med dragkrok
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Korken »

Om om verkligen vill veta vad det kostar att köra Tesla så kan man ju kika på privatleasingpriserna.

8176 kr/mån för billigaste M3 med 1000 mil/år under 36 mån.

Det blir ca 98 kronor per mil + el. Billigt eller dyrt kan man ju diskutera. Men det finns definitivt billigare sätt att ta sig fram :)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3702
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av jonasl »

Privatleasing av Tesla ha historiskt varit en dålig deal. De säljer sina bilar ändå. Många andra använder privatleasingen för att sälja bilar utan att sänka listpriserna och då går det att göra ok affärer.

Men jag är rätt säker på att de flesta rullar billigare än så. Även om jag skulle sälja vår drygt 1 år gamla Y LR (som kostade 670k efter bonus, inkl drag och leveransavgiften som var då) för 520k idag så skulle värdeminskningen "bara" vara 50 kr / mil. Och jag tror jag får mer. Fast jag ska inte sälja..
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Korken »

jonasl skrev: 23 okt 2023 10:38
Privatleasing av Tesla ha historiskt varit en dålig deal. De säljer sina bilar ändå. Många andra använder privatleasingen för att sälja bilar utan att sänka listpriserna och då går det att göra ok affärer.

Men jag är rätt säker på att de flesta rullar billigare än så. Även om jag skulle sälja vår drygt 1 år gamla Y LR (som kostade 670k efter bonus, inkl drag och leveransavgiften som var då) för 520k idag så skulle värdeminskningen "bara" vara 50 kr / mil. Och jag tror jag får mer. Fast jag ska inte sälja..
Fast bonusen är inget man kan räkna in om man köper bilen idag. Befintliga ägare har givetvis tjänat på att den försvunnit. Men det händer inte igen.

Sen är 50 kronor/mil också groteskt dyrt. Det går att köra mycket billigare än så
psaaf
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av psaaf »

Korken skrev: 23 okt 2023 12:19
Fast bonusen är inget man kan räkna in om man köper bilen idag. Befintliga ägare har givetvis tjänat på att den försvunnit. Men det händer inte igen.

Sen är 50 kronor/mil också groteskt dyrt. Det går att köra mycket billigare än så
Gick in som hastigast och tittade på https://www.volvocars.com/se och som jag förstår det kostar enklaste modellen av en V60 (Hybrid. Ren bensin eller diesel säljs ej längre) 8290kr/mån.

Slutsats, det är dyrt med NY bil, punkt.
Senast redigerad av psaaf, redigerad totalt 1 gånger.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Korken »

psaaf skrev: 23 okt 2023 14:59
Korken skrev: 23 okt 2023 12:19
Fast bonusen är inget man kan räkna in om man köper bilen idag. Befintliga ägare har givetvis tjänat på att den försvunnit. Men det händer inte igen.

Sen är 50 kronor/mil också groteskt dyrt. Det går att köra mycket billigare än så
Gick in som hastigast och tittade på volvocars.se och som jag förstår det kostar enklaste modellen av en V60 (Hybrid. Ren bensin eller diesel säljs ej längre) 8290kr/mån.

Slutsats, det är dyrt med NY bil, punkt.
Så är det. Men Teslor är dyra även för att vara nya bilar. En Volvo XC40 bensin kan du leasa för 6000 kr/mån. Visst är drivmedel dyrare. Men det skiljer inte över 2000 kr/mån.

Dessutom kostar det att ladda också.
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare
Inlägg: 1792
Blev medlem: 04 maj 2019 09:27

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av tor-ake »

Om man inte ser någon skillnad på en Model Y och en XC40 med bensinmotor, manuella stolar och tygsäten, eller för den delen skillnaden mellan en ny Y och en gammal MG ZS då är det ju valet enkelt, då det är en rätt stor skillnad i kostnad.

Men varför stanna där? Man kan åka väldigt billigt i t.ex. en Honda Jazz från cirka 2010. Drar 0,4l/mil, kostar 300kr/mån i försäkring och skatt. Behöver i princip ingen service heller, bara byta olja i symaskinen under huven vartannat år.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3702
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av jonasl »

Korken skrev: 23 okt 2023 12:19
Fast bonusen är inget man kan räkna in om man köper bilen idag. Befintliga ägare har givetvis tjänat på att den försvunnit. Men det händer inte igen.

Sen är 50 kronor/mil också groteskt dyrt. Det går att köra mycket billigare än så
Fast samma bil kostar 670k idag utan bonus så det spelar ingen roll i sammanhanget.

De senaste bilarna jag haft kostade runt 40 kr / mil inkl allt, och då var det en äldre Audi A6 som var rätt törstig och kostade en del i reparationer och en helt ny svenne-vw som jag privatleasade.

50 kr / mil i värdeminskning för första året är knappast uppseendeväckande dyrt för en ny bil. Men jämför man med att köra en 15 år gammal Volvo så är det jättedyrt.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av martinot »

niklas12 skrev: 23 aug 2023 08:24
Oavsett hur mycket man försöker förlöjliga diskussionen så kommer man inte ifrån faktum att elbilar inte är konkurrenskraftiga i de billigare segmentet.

För t.ex Peugeot 208 så kostar ICE 269” och EV 469” och där tar värdeminskning och kapitalkostnaden bort vinsten och ger betydligt sämre TCO

Billiga småbilar dominerar nybilsförsäljningen i Europa

A78CEE73-4C9E-4C55-A374-18917CB819FF.jpeg
Just 208 tycker jag är enormt dåligt prissatt som elbil, men väldigt aggressivt prissat som bensinbil.

Köpte en elbil Mini Cooper SE för 365 KSEK förra året, och det motsvarade hyfsat ungefär vad bensinversionen Mini Cooper S kostade då (ca 357 KSEK om jag minns rätt).

Så där var det ingen större prisskillnad alls. Kanske var lite mindre än 10 KSEK som skilde totalt mellan de två alternativen av Mini Cooper. Den lilla skillnaden i något högre inköpspris har vi i familjen lätt kört igen på lägre drivmedelskostnader på bara detta första året vi använt bilen.

Sedan fick jag 70 papp tillbaka från staten ett halvår senare, och hamnade på 295 KSEK för elbilens totalpris efter den (men den miljöbonusen är ju nu borta som alla vet.) Så det blev ju en fantastiskt bra deal i slutändan!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Korken »

jonasl skrev: 23 okt 2023 23:07
Korken skrev: 23 okt 2023 12:19
Fast bonusen är inget man kan räkna in om man köper bilen idag. Befintliga ägare har givetvis tjänat på att den försvunnit. Men det händer inte igen.

Sen är 50 kronor/mil också groteskt dyrt. Det går att köra mycket billigare än så
Fast samma bil kostar 670k idag utan bonus så det spelar ingen roll i sammanhanget.

De senaste bilarna jag haft kostade runt 40 kr / mil inkl allt, och då var det en äldre Audi A6 som var rätt törstig och kostade en del i reparationer och en helt ny svenne-vw som jag privatleasade.

50 kr / mil i värdeminskning för första året är knappast uppseendeväckande dyrt för en ny bil. Men jämför man med att köra en 15 år gammal Volvo så är det jättedyrt.
Inte uppseendeväckande dyrt för en bil i den prisklassen kanske. Men det är en annan sak. De flesta bilar på vägarna rullar betydligt billigare.

Kort sagt: Dyra bilar är dyra att köra. Teslor är inget undantag.

Vill man transportera sig billigt så väljer man något annat :)
Force-Walker
Inlägg: 216
Blev medlem: 09 jan 2020 17:57

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Force-Walker »

Korken skrev: 23 okt 2023 15:34
psaaf skrev: 23 okt 2023 14:59
Korken skrev: 23 okt 2023 12:19
Fast bonusen är inget man kan räkna in om man köper bilen idag. Befintliga ägare har givetvis tjänat på att den försvunnit. Men det händer inte igen.

Sen är 50 kronor/mil också groteskt dyrt. Det går att köra mycket billigare än så
Gick in som hastigast och tittade på volvocars.se och som jag förstår det kostar enklaste modellen av en V60 (Hybrid. Ren bensin eller diesel säljs ej längre) 8290kr/mån.

Slutsats, det är dyrt med NY bil, punkt.
Så är det. Men Teslor är dyra även för att vara nya bilar. En Volvo XC40 bensin kan du leasa för 6000 kr/mån. Visst är drivmedel dyrare. Men det skiljer inte över 2000 kr/mån.

Dessutom kostar det att ladda också.

Du måste betala skatt på en XC40 bensinare.
I nuläget kostar den 9538 (nästan 800kr i månaden) enligt: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PEL620

Så tankar du för 1200kr så är du över 2000kr i månanden.

Absolut att det kostar att ladda, men laddar du hemma så vågar jag lova att du landar på ca 200kr i månaden om du kör 100 mil per månad. Sen 30kr i skatt i månaden såklart, men skillanden är inte alls stor.
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Korken »

Force-Walker skrev: 24 okt 2023 11:09
Korken skrev: 23 okt 2023 15:34
psaaf skrev: 23 okt 2023 14:59
Korken skrev: 23 okt 2023 12:19
Fast bonusen är inget man kan räkna in om man köper bilen idag. Befintliga ägare har givetvis tjänat på att den försvunnit. Men det händer inte igen.

Sen är 50 kronor/mil också groteskt dyrt. Det går att köra mycket billigare än så
Gick in som hastigast och tittade på volvocars.se och som jag förstår det kostar enklaste modellen av en V60 (Hybrid. Ren bensin eller diesel säljs ej längre) 8290kr/mån.

Slutsats, det är dyrt med NY bil, punkt.
Så är det. Men Teslor är dyra även för att vara nya bilar. En Volvo XC40 bensin kan du leasa för 6000 kr/mån. Visst är drivmedel dyrare. Men det skiljer inte över 2000 kr/mån.

Dessutom kostar det att ladda också.

Du måste betala skatt på en XC40 bensinare.
I nuläget kostar den 9538 (nästan 800kr i månaden) enligt: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PEL620

Så tankar du för 1200kr så är du över 2000kr i månanden.

Absolut att det kostar att ladda, men laddar du hemma så vågar jag lova att du landar på ca 200kr i månaden om du kör 100 mil per månad. Sen 30kr i skatt i månaden såklart, men skillanden är inte alls stor.
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Niklas Z »

Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Nej, de flesta bor inte i lägenhet, det är fler som bor i småhus. I synnerhet är ägare av nyare bilar (dvs den kategori där elbilar huvudsakligen finns) till övervägande del småhusboende.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Force-Walker skrev: 24 okt 2023 11:09
Du måste betala skatt på en XC40 bensinare.
I nuläget kostar den 9538 (nästan 800kr i månaden) enligt: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PEL620

Så tankar du för 1200kr så är du över 2000kr i månanden.

Absolut att det kostar att ladda, men laddar du hemma så vågar jag lova att du landar på ca 200kr i månaden om du kör 100 mil per månad. Sen 30kr i skatt i månaden såklart, men skillanden är inte alls stor.
Apropå skatt och 'billiga' beg. bilar...

Den årliga skatten på en ~7 år gammal gasdriven VW Golfkombi är ca 400 kr... Att inspektera gassystemet på märkesverkstad en gång var 15:e månad för att få ett giltigt intyg så att den går igenom besiktningen kostar ca 900 kr per tillfälle. Att besiktiga kostar inte mer än ngn annan bil med förbränningsmotor. Så ganska mkt billigare än en XC40 iallafall...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
Force-Walker skrev: 24 okt 2023 11:09
Korken skrev: 23 okt 2023 15:34
psaaf skrev: 23 okt 2023 14:59
Korken skrev: 23 okt 2023 12:19
Fast bonusen är inget man kan räkna in om man köper bilen idag. Befintliga ägare har givetvis tjänat på att den försvunnit. Men det händer inte igen.

Sen är 50 kronor/mil också groteskt dyrt. Det går att köra mycket billigare än så
Gick in som hastigast och tittade på volvocars.se och som jag förstår det kostar enklaste modellen av en V60 (Hybrid. Ren bensin eller diesel säljs ej längre) 8290kr/mån.

Slutsats, det är dyrt med NY bil, punkt.
Så är det. Men Teslor är dyra även för att vara nya bilar. En Volvo XC40 bensin kan du leasa för 6000 kr/mån. Visst är drivmedel dyrare. Men det skiljer inte över 2000 kr/mån.

Dessutom kostar det att ladda också.

Du måste betala skatt på en XC40 bensinare.
I nuläget kostar den 9538 (nästan 800kr i månaden) enligt: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PEL620

Så tankar du för 1200kr så är du över 2000kr i månanden.

Absolut att det kostar att ladda, men laddar du hemma så vågar jag lova att du landar på ca 200kr i månaden om du kör 100 mil per månad. Sen 30kr i skatt i månaden såklart, men skillanden är inte alls stor.
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Nä, det är inte minst lika dyrt som att tanka. Här är min statistik. Då har de nog räknat med en mycket mindre förbrukning än de 10,5l/ 100km som min gamla bil drog. Detta är alltså för ungefär 15000 km.
Notera att "Hemma" är laddstolpar i närområdet, jag kan inte ladda hemma
Screenshot_20231024_124457_Tesla.jpg
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3702
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av jonasl »

Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Korken
Inlägg: 130
Blev medlem: 23 jan 2023 17:37

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Korken »

Niklas Z skrev: 24 okt 2023 12:06
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Nej, de flesta bor inte i lägenhet, det är fler som bor i småhus. I synnerhet är ägare av nyare bilar (dvs den kategori där elbilar huvudsakligen finns) till övervägande del småhusboende.
De flesta bor i lägenhet

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av SwedishAdvocate »

Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
Force-Walker skrev: 24 okt 2023 11:09
Du måste betala skatt på en XC40 bensinare.
I nuläget kostar den 9538 (nästan 800kr i månaden) enligt: https://www.car.info/sv-se/license-plate/S/PEL620

Så tankar du för 1200kr så är du över 2000kr i månanden.

Absolut att det kostar att ladda, men laddar du hemma så vågar jag lova att du landar på ca 200kr i månaden om du kör 100 mil per månad. Sen 30kr i skatt i månaden såklart, men skillanden är inte alls stor.
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Det finns ett koncept för att lösa det här. Brukar benämnas som Right-to-Charge. Men inte alla saker händer automagiskt av sig själva. Tyvärr.

viewtopic.php?t=27406
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7697
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av mikebike »

jonasl skrev: 24 okt 2023 14:20
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Vill man att det ska vara dyrare så är det förstås det. Men det är inte omöjligt att ladda hemma fast man bor i lägenhet. Jag gör det t.ex. - jag gick med i styrelsen och höll i hela projektet, till hela föreningens gagn.
Jo, det är omöjligt om man inte ens har en parkeringsplats.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Inlägg: 3362
Blev medlem: 13 jan 2015 21:59
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/niklas42449

Re: Tveksam till elbil?

Inlägg av Niklas Z »

Korken skrev: 24 okt 2023 14:22
Niklas Z skrev: 24 okt 2023 12:06
Korken skrev: 24 okt 2023 12:03
De flesta i Sverige är dock hänvisade till offentliga stationer eftersom de bor i lägenhet. Betalar man 5 kr/kWh är det minst lika dyrt som att tanka.
Nej, de flesta bor inte i lägenhet, det är fler som bor i småhus. I synnerhet är ägare av nyare bilar (dvs den kategori där elbilar huvudsakligen finns) till övervägande del småhusboende.
De flesta bor i lägenhet

https://www.scb.se/hitta-statistik/sver ... i-sverige/
Nej, det är fel. Din egen länk visar att flest bor i småhus. Gå ner till rubriken "De flesta personer bor i småhus" så ser du det.
Model 3 LR, 2020, blå med vit inredning.
Skriv svar