Enegic lastbalansering - propparna går
Moderator: Redaktion
Enegic lastbalansering - propparna går
Hej,
Jag fick för ett tag sedan installerat en Zaptec Go med Enegic lastbalansering. Sedan dess har jag fått byta huvudsäkring i huset ett flertal gånger eftersom de smällt.
Jag har pratat med Enegic om detta och de har precis svarat att de gått igenom mina inställningar och nu sänkt maxuttaget till 12A. Huset är uppsäkrat för 16A.
Enegic menar att om jag laddar bilen med 16A och någon storförbrukare så som värmepump eller liknande går igång, så hinner inte Enegics lastbalansering med i svängarna, och då går husets huvudsäkring.
Är detta korrekt? Jag skaffade ju Enegic för att kunna ladda bilen så fort och effektivt som möjligt, inte för att sänka bilens kapacitet från 16 till 12A. Det är en sänkning med mer än 25%.
Vad hade ni gjort i min sits?
Jag fick för ett tag sedan installerat en Zaptec Go med Enegic lastbalansering. Sedan dess har jag fått byta huvudsäkring i huset ett flertal gånger eftersom de smällt.
Jag har pratat med Enegic om detta och de har precis svarat att de gått igenom mina inställningar och nu sänkt maxuttaget till 12A. Huset är uppsäkrat för 16A.
Enegic menar att om jag laddar bilen med 16A och någon storförbrukare så som värmepump eller liknande går igång, så hinner inte Enegics lastbalansering med i svängarna, och då går husets huvudsäkring.
Är detta korrekt? Jag skaffade ju Enegic för att kunna ladda bilen så fort och effektivt som möjligt, inte för att sänka bilens kapacitet från 16 till 12A. Det är en sänkning med mer än 25%.
2023 Model 3 LR
Re: Enegic lastbalansering - propparna går
Fast om du har huvudsäkring på 16 A så är det inte så bra att ladda med 16 A. Laddningen ligger på Max effekt länge så säkringarna blir varma + att så fort du drar igång nått annat så går säkringen. Tror inte lastbalanseringen hinner med oavsett vilken du tar?Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 19:04Hej,
Jag har Garos lastbalansering i stugan och den ska enligt manualen ställas in på ett steg under huvudsäkringen (för vad laddboxen får dra som mest)
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Hej! Tack för svar. Okej, är det så? Jag trodde att det var okej och att det typ var hela poängen med själva lastbalanseringen. Då har jag isf lärt mig något nytt idagNect skrev: ↑23 okt 2023 19:16Fast om du har huvudsäkring på 16 A så är det inte så bra att ladda med 16 A. Laddningen ligger på Max effekt länge så säkringarna blir varma + att så fort du drar igång nått annat så går säkringen. Tror inte lastbalanseringen hinner med oavsett vilken du tar?
Jag har Garos lastbalansering i stugan och den ska enligt manualen ställas in på ett steg under huvudsäkringen (för vad laddboxen får dra som mest)

Vad är "ett steg" i dessa sammanhang?
Jag slänger med en skärmdump här nu också, för nu laddar bilen endast med 4,12kw. Huset totalt drar 6,19kw. Bilden till vänster visar inställningarna i Zaptec, siffrorna är det ju lastbalanseringen som står för, de justeras automatiskt. Varför laddar inte min bil med högre effekt än 4,12kw just i detta ögonblicket?
2023 Model 3 LR
I ditt fall 13 A (vid 16 A huvudsäkring).Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 19:58Hej! Tack för svar. Okej, är det så? Jag trodde att det var okej och att det typ var hela poängen med själva lastbalanseringen. Då har jag isf lärt mig något nytt idagNect skrev: ↑23 okt 2023 19:16Fast om du har huvudsäkring på 16 A så är det inte så bra att ladda med 16 A. Laddningen ligger på Max effekt länge så säkringarna blir varma + att så fort du drar igång nått annat så går säkringen. Tror inte lastbalanseringen hinner med oavsett vilken du tar?
Jag slänger med en skärmdump här nu också, för nu laddar bilen endast med 4,12kw. Huset totalt drar 6,19kw. Bilden till vänster visar inställningarna i Zaptec, siffrorna är det ju lastbalanseringen som står för, de justeras automatiskt. Varför laddar inte min bil med högre effekt än 4,12kw just i detta ögonblicket?
Du verkar ha obalans på faserna.
Om jag tolkar din bild rätt så har du bara 6 A ledigt på fas 1. Och eftersom din elbil drar lika effekt på alla faser så blir din fas 1 begränsningen på hur mycket du kan ladda med.
Edit: nu antog jag att du laddar med 3-fas, vilket i så fall stämmer bra med din bild och laddeffekten.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Som Nect säger - fas 1 begränsar strömuttaget för alla tre faserna, därför blir laddeffekten ungefär 3 faser x 230V x 6A = 4 140 W.
Sensmoralen är att det kommer att fungera ungefär på detta sätt vilken belastningsvakt Du än väljer. Det finns någon hiskeligt dyr växelriktare (Ferroamp om Du har solceller) som ska kunna lastbalansera (utjämna belastning mellan faserna) på riktigt men då talar vi stora investeringar.
Jag laddar 16A på 20A huvudsäkringar, allt för att inte värma dem för mycket. Tänk ett säkringssteg under ditt nuvarande så ska det funka med hyfsad marginal.
Sensmoralen är att det kommer att fungera ungefär på detta sätt vilken belastningsvakt Du än väljer. Det finns någon hiskeligt dyr växelriktare (Ferroamp om Du har solceller) som ska kunna lastbalansera (utjämna belastning mellan faserna) på riktigt men då talar vi stora investeringar.
Jag laddar 16A på 20A huvudsäkringar, allt för att inte värma dem för mycket. Tänk ett säkringssteg under ditt nuvarande så ska det funka med hyfsad marginal.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Yes, det är 3-fas. Men om jag tolkar dig rätt så stämmer alltihop med hur det ska vara?Nect skrev: ↑23 okt 2023 20:10I ditt fall 13 A (vid 16 A huvudsäkring).Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 19:58Hej! Tack för svar. Okej, är det så? Jag trodde att det var okej och att det typ var hela poängen med själva lastbalanseringen. Då har jag isf lärt mig något nytt idagNect skrev: ↑23 okt 2023 19:16Fast om du har huvudsäkring på 16 A så är det inte så bra att ladda med 16 A. Laddningen ligger på Max effekt länge så säkringarna blir varma + att så fort du drar igång nått annat så går säkringen. Tror inte lastbalanseringen hinner med oavsett vilken du tar?
Om jag tolkar din bild rätt så har du bara 6 A ledigt på fas 1. Och eftersom din elbil drar lika effekt på alla faser så blir din fas 1 begränsningen på hur mycket du kan ladda med.
Edit: nu antog jag att du laddar med 3-fas, vilket i så fall stämmer bra med din bild och laddeffekten.
2023 Model 3 LR
Alright. Jag trodde i min enfald att inte en fas bestämde max utan att bilen kunde nyttja vad som nu är ledigt på varje fas för sig..?roffe_s skrev: ↑23 okt 2023 20:28Som Nect säger - fas 1 begränsar strömuttaget för alla tre faserna, därför blir laddeffekten ungefär 3 faser x 230V x 6A = 4 140 W.
Jag laddar 16A på 20A säkring. Motsvarande steg för Dig skulle vara 12A på 16A säkring, allt för att inte värma säkringen för mycket.
Jag tolkar det på er som att allt är i sin ordning med min installation. Och då är ju ingen gladare än jag

2023 Model 3 LR
Ja, jag tycker det funkar som det ska. Som Nect säger kan Du säkert prova med 13A som maxgräns också om det visar sig att 12A går bra. Ser Du att en fas ofta är mer belastad än övriga kan Du även be elektrikern att fördela om storförbrukare mellan faserna. Det jobbet görs inne i elskåpet.Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 20:37Alright. Jag trodde i min enfald att inte en fas bestämde max utan att bilen kunde nyttja vad som nu är ledigt på varje fas för sig..?roffe_s skrev: ↑23 okt 2023 20:28Som Nect säger - fas 1 begränsar strömuttaget för alla tre faserna, därför blir laddeffekten ungefär 3 faser x 230V x 6A = 4 140 W.
Jag laddar 16A på 20A säkring. Motsvarande steg för Dig skulle vara 12A på 16A säkring, allt för att inte värma säkringen för mycket.
Jag tolkar det på er som att allt är i sin ordning med min installation. Och då är ju ingen gladare än jagFår helt enkelt finna mig i att ha Max 12A till min bil istället för 16A.
Men som sagt - vad jag kan se funkar det mesta som det ska med Din laddning.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
Det stämmer bra!Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 20:35Yes, det är 3-fas. Men om jag tolkar dig rätt så stämmer alltihop med hur det ska vara?Nect skrev: ↑23 okt 2023 20:10I ditt fall 13 A (vid 16 A huvudsäkring).Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 19:58Hej! Tack för svar. Okej, är det så? Jag trodde att det var okej och att det typ var hela poängen med själva lastbalanseringen. Då har jag isf lärt mig något nytt idagNect skrev: ↑23 okt 2023 19:16Fast om du har huvudsäkring på 16 A så är det inte så bra att ladda med 16 A. Laddningen ligger på Max effekt länge så säkringarna blir varma + att så fort du drar igång nått annat så går säkringen. Tror inte lastbalanseringen hinner med oavsett vilken du tar?
Lastbalansering är bra att ha så man slipper vara orolig för att skjuta säkringar när bilen laddar (boxen drar då ner strömmen automatiskt). Men för att lastbalanseringen ska fungera bra är det viktigt att ha en jämn belastning över alla tre faser.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Kan du inte säkra upp huset? 16 A är ju ganska lågt. Minst 20 A skulle jag ha om det finns en elbil i huset. Jag gick själv från 20 till 25 A i samband med köp av Tesla och Zaptec Go(lastbalanserar via Tibber Pulse).
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- CrazyGang
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/martin63489
Vi har 16A på vårt hus. Dubbla Easee med Easee Equalizer lastbalansering. Två elbilar på det.
Funkar kanonbra. Sparar 2.500kr/år jämfört med 20A.
Har fördelar samtliga stora förbrukare över faserna och utifrån användningsområde. Vi har även en Nibe BVP som drar 2,5kW på kompressorn. Kör elbastu, tvätt, disk, tork utan problem. Men kanske inte ”allt” exakt samtidigt.
Våra boxar går att ställa så den växlar mellan 1- och 3-fas beroende på hur mycket kräm som är ledigt. Finns inte det på Zaptec?
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Börja med att kolla med Enegic vad de gjorde efter att Zaptecs moln gick ner pga överbelastning pga att någon eller några lastbalanseringsföretag skickade uppdateringar för ofta trots att inget hänt (så tolkade iaf jag mailet). Det hände för nån vecka sen.Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 19:04Hej,
Enegic skrev i sitt infomail efteråt något som kan tolkas som att de inte rapporterar lika ofta längre. Hur ofta rapporterar de nu, och specifikt hur ofta rapporterar de hos dig?
Proppen tål ju överbelastning en liten stund, men det får inte vara för lång stund.
Jag kör för övrigt 16A med samma uppsättning och det har fungerat utan att propparna löst ut för mig INNAN det mailet kom. Efteråt har jag inte stresstestat det.
Det framgick inte ur mailet om det var Enegic som överbelastade zaptecs moln eller om det var nån annan. Kan ju ha varit en ddos-attack också.
Men börja med att avkräva enegic ett svar på hur ofta de uppdaterar hos just dig. Själva mätaren får ju omedelbar feedback iom att det sitter klämmor runt sladdarna, det är inte som Tibber Pulse som är fördröjd pga hanporten.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
-
I och med förra veckans problem har de ändrat intervallet som Enegics lastbalanserare pratar med Zaptec till var 5e minut, tidigare var det varje minut!Dinsdale skrev: ↑24 okt 2023 08:44Börja med att kolla med Enegic vad de gjorde efter att Zaptecs moln gick ner pga överbelastning pga att någon eller några lastbalanseringsföretag skickade uppdateringar för ofta trots att inget hänt (så tolkade iaf jag mailet). Det hände för nån vecka sen.Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 19:04Hej,
Enegic skrev i sitt infomail efteråt något som kan tolkas som att de inte rapporterar lika ofta längre. Hur ofta rapporterar de nu, och specifikt hur ofta rapporterar de hos dig?
Proppen tål ju överbelastning en liten stund, men det får inte vara för lång stund.
Jag kör för övrigt 16A med samma uppsättning och det har fungerat utan att propparna löst ut för mig INNAN det mailet kom. Efteråt har jag inte stresstestat det.
Det framgick inte ur mailet om det var Enegic som överbelastade zaptecs moln eller om det var nån annan. Kan ju ha varit en ddos-attack också.
Men börja med att avkräva enegic ett svar på hur ofta de uppdaterar hos just dig. Själva mätaren får ju omedelbar feedback iom att det sitter klämmor runt sladdarna, det är inte som Tibber Pulse som är fördröjd pga hanporten.
Detta ser man i Enegic-appen under Inställningar/Rapportörer.
Förändringen har gjort att jag har dratt huvudsäkringen två gånger. Kopplar in bilen när jag kommer hem (kl 17). Startar ugnen kl 18, några minuter senare går säkringen! Har inte varit några problem alls under 1 år+ jag kört med denna lösning.
Jag har frågat men inte fått ett tydligt svar från Enegic om det är en temporär eller permanent förändring.
Som det är nu fyller Enegics lastbalanserare ingen funktion alls och kan likväl placeras i papperskorgen som i elskåpet
- Trevlig
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristoffer78135
För mig hade de växlat faserna i laddaren så de fick komma hit och koppla om
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Var och en blir ju salig på sin tro. Jag utgick från att det inte fungerar särskilt bra för TS och vad han kan göra. Det jag skrev var absolut inte den enda lösningen, men det är en lösning(troligen) som är snabbt greppbar.CrazyGang skrev: ↑23 okt 2023 22:58Vi har 16A på vårt hus. Dubbla Easee med Easee Equalizer lastbalansering. Två elbilar på det.
Funkar kanonbra. Sparar 2.500kr/år jämfört med 20A.
Har fördelar samtliga stora förbrukare över faserna och utifrån användningsområde. Vi har även en Nibe BVP som drar 2,5kW på kompressorn. Kör elbastu, tvätt, disk, tork utan problem. Men kanske inte ”allt” exakt samtidigt.
Våra boxar går att ställa så den växlar mellan 1- och 3-fas beroende på hur mycket kräm som är ledigt. Finns inte det på Zaptec?
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
Det verkar lite väl långt mellan uppdateringarna. Jag har Garo med trådad lastbalansering. Den är konservativ och reglerar ner inom några sekunder om strömmen överstiger huvudsäkringarna, men rampar upp försiktigt när effekt blir tillgänglig (några minuter). Har aldrig haft problem med att huvudsäkringarna går. Har 16 A huvudsäkringar och boxen är begränsad till max 13 A som handboken anger vid 16 A huvudsäkring.Kallekarlsson12345 skrev: ↑24 okt 2023 10:07I och med förra veckans problem har de ändrat intervallet som Enegics lastbalanserare pratar med Zaptec till var 5e minut, tidigare var det varje minut!Dinsdale skrev: ↑24 okt 2023 08:44Börja med att kolla med Enegic vad de gjorde efter att Zaptecs moln gick ner pga överbelastning pga att någon eller några lastbalanseringsföretag skickade uppdateringar för ofta trots att inget hänt (så tolkade iaf jag mailet). Det hände för nån vecka sen.Krusovice skrev: ↑23 okt 2023 19:04Hej,
Detta ser man i Enegic-appen under Inställningar/Rapportörer.
Förändringen har gjort att jag har dratt huvudsäkringen två gånger. Kopplar in bilen när jag kommer hem (kl 17). Startar ugnen kl 18, några minuter senare går säkringen! Har inte varit några problem alls under 1 år+ jag kört med denna lösning.
Jag har frågat men inte fått ett tydligt svar från Enegic om det är en temporär eller permanent förändring.
Som det är nu fyller Enegics lastbalanserare ingen funktion alls och kan likväl placeras i papperskorgen som i elskåpet
Tack allihopa för vettiga svar. Jag kommer att ställa frågan till Enegic om uppdateringsintervallet och kan återkomma här med deras svar.
Jag kanske är trög, eller i varje fall inte påläst i detta ämne, men en fas jobbar som fan och de andra två tar det lugnt. Just nu drar mitt hus 5kw men bilen får ingenting alls.
Jag ställde typ samma fråga ovan men förstod inte svaret. Jag trodde att en laddbox med trefas klarade att ta ström från tre faser..?!
Jag kanske är trög, eller i varje fall inte påläst i detta ämne, men en fas jobbar som fan och de andra två tar det lugnt. Just nu drar mitt hus 5kw men bilen får ingenting alls.
Jag ställde typ samma fråga ovan men förstod inte svaret. Jag trodde att en laddbox med trefas klarade att ta ström från tre faser..?!
2023 Model 3 LR
- Off Grid Byggaren
Är bilen ansluten med 3-fas laddar den med lika mycket per fas.
Rent eltekniskt skulle det gå att bygga en ombordladdare som tog olika mycket effekt från faserna.
( Eller linjerna L1, L2, L3 som det heter numer)
Men standarden för elbilsladdning medger inte detta just nu ivarjefall.
De flesta elbilar med 3-fas kan dock även laddas med 1-fas eller 2-fas.
Detta utnyttjar en del laddboxtillverkare, 3-fas laddning stoppas och stängs av. Sedan startas ny laddning på 1-fas.
Det funkar dock inte på alla elbilar har jag sett.
Rent eltekniskt skulle det gå att bygga en ombordladdare som tog olika mycket effekt från faserna.
( Eller linjerna L1, L2, L3 som det heter numer)
Men standarden för elbilsladdning medger inte detta just nu ivarjefall.
De flesta elbilar med 3-fas kan dock även laddas med 1-fas eller 2-fas.
Detta utnyttjar en del laddboxtillverkare, 3-fas laddning stoppas och stängs av. Sedan startas ny laddning på 1-fas.
Det funkar dock inte på alla elbilar har jag sett.
Audi e-tron 55 Quattro 95 kWh MY19
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
VW iD4 RWD 80 kWh MY 22
Transportel 950 Flakmoppe 2 kWh MY 04
Analysen är att huset har för många förbrukare anslutna på första fasen och den lägsta ström Du kan ladda med är vanligtvis 5-6A eller något liknande. Det brukar synas i bilens inställningar vad den har för lägsta laddström.
Så med en 16 A säkring och en fas belastad till 8A kan bilen maximalt ladda med 3 x 8A x 230 W
Tyvärr innebär det även att laddningen slår av om en fas passerar den nedre laddgränsen. Tror Tesla har 5A vilket innebär att om en fas passerar 16-5 = 11A slår laddaren av. Sedan kan det ta lite tid med lägre belastning innan den startar igen.
Summa summarum är det därför viktigt att t ex värmen inte ligger på samma fas som t ex spis, tvättmaskin eller torktumlare. Förbrukarna bör därför fördelas betydligt jämnare än vad som verkar vara fallet med Er anläggning.
Så med en 16 A säkring och en fas belastad till 8A kan bilen maximalt ladda med 3 x 8A x 230 W
Tyvärr innebär det även att laddningen slår av om en fas passerar den nedre laddgränsen. Tror Tesla har 5A vilket innebär att om en fas passerar 16-5 = 11A slår laddaren av. Sedan kan det ta lite tid med lägre belastning innan den startar igen.
Summa summarum är det därför viktigt att t ex värmen inte ligger på samma fas som t ex spis, tvättmaskin eller torktumlare. Förbrukarna bör därför fördelas betydligt jämnare än vad som verkar vara fallet med Er anläggning.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Polestar 2 2021
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Bilden visar att första fasen använder 15/16 ampere. Zaptec Go kan växla ner från tre till en fas, men den växlar alltid ner till första fasen som hos dig bara har 1A kvar. Det hjälper inte att fas 2 och 3 har massor av utrymme kvar.Krusovice skrev: ↑26 okt 2023 18:45Tack allihopa för vettiga svar. Jag kommer att ställa frågan till Enegic om uppdateringsintervallet och kan återkomma här med deras svar.
Det går inte ladda med bara 1 ampere, du behöver minst 6A (Tesla: 5A).
Det ser ut som att du har några val:
* betala för uppsäkring
* betala för att fördela om förbrukarna så du får en jämnare belastning (tex kanske man kan rotera sladdarna på laddboxen så att fas 1 i boxen kopplas till fas 3 i ditt hus, fas 2 på boxen till husets fas 1 och fas 3 till husets fas 2. Men vet inte om det funkar att göra så)
* byt till en zaptec pro eller nån annan laddbox som klarar av att växla ner från tre faser till den minst belastade fasen. En sådan box hade valt fas 3 i det läget som visas på bilden du postade.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Har du någon 1-fas värmepump eller något som drar mycket på första fasen? (Kanske ett spabad ?)Krusovice skrev: ↑26 okt 2023 18:45Tack allihopa för vettiga svar. Jag kommer att ställa frågan till Enegic om uppdateringsintervallet och kan återkomma här med deras svar.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Instämmer. Bra om man kan, oavsett elbilen, fördela om hustets normala förbrukare så att de normalt drar lite mer jämt över faserna.Dinsdale skrev: ↑26 okt 2023 21:13Bilden visar att första fasen använder 15/16 ampere. Zaptec Go kan växla ner från tre till en fas, men den växlar alltid ner till första fasen som hos dig bara har 1A kvar. Det hjälper inte att fas 2 och 3 har massor av utrymme kvar.Krusovice skrev: ↑26 okt 2023 18:45Tack allihopa för vettiga svar. Jag kommer att ställa frågan till Enegic om uppdateringsintervallet och kan återkomma här med deras svar.
* betala för uppsäkring
* betala för att fördela om förbrukarna så du får en jämnare belastning (tex kanske man kan rotera sladdarna på laddboxen så att fas 1 i boxen kopplas till fas 3 i ditt hus, fas 2 på boxen till husets fas 1 och fas 3 till husets fas 2. Men vet inte om det funkar att göra så)
* byt till en zaptec pro eller nån annan laddbox som klarar av att växla ner från tre faser till den minst belastade fasen. En sådan box hade valt fas 3 i det läget som visas på bilden du postade.
Det sagt så är ändå marginalerna för fel extremt små. Precis som du rekommenderar jag för bästa lösning att även uppgradera till minst 20A (om man inte har råd med 25A) och/eller från Zaptec Go till Zaptec Pro.
Men det hela handlar om hur robust och flexibelt system man vill ha, och hur mycket man orkar detaljövervaka/styra manuellt (eller orka byta huvudsäkringar).
En annan rekommendation är att, om det finns teknisk möjlighet för det, ha en lösning av lastbalanserare och väggbox(ar) som kan prata lokalt med varandra, och som inte måste alltid gå via molnet/Internet för att fungera. Blir också en mer robust lösning då, och oftast med lägre latenser. Trevligt också att inte blåsa säkringar, även om ens egna Internet skulle sluta fungera, tekniska problem hos tjänsteleverantörer, överbelastningsproblem pga. DDos-attacker, etc.
Personligen så är det rätt så lite pengar i sammanhanget, jämfört med vad elbilarna kostar, så jag hade personligen rekommenderat att satsa på uppgraderad huvudsäkring (till 25A, eller minst 20A) och byte till en robustare/flexiblare väggbox.
Det är OK, om andra klarar sig på sämre effektmarginaler med mer risk för brända säkringar, eller mindre robusta lösningar med mer manuell koll och personlig övervakning, och slåss för detta i debatten, men detta är mina 5 elskattsören.

NACP have Geely (Volvo, Polestar, Zeeker, Lynk&Co, Lotus, etc) in the list of war sponsors
https://nazk.gov.ua/en/the-nacp-has-add ... f-the-war/
Jag vill bara understryka detta. Jag säkrade upp till 25 A för att få ett bekymmersfritt liv med full effekt på laddningen samtidigt. Man kan absolut klara sig på 20 A och till och med på 16 A. Men både 20 A och framförallt 16 A kräver betydlig mer av användaren och/eller betydligt lägre ladd effekt. Det måste vara segt att komma hem med en ganska tom bil och se hur den laddas betydligt långsammare än vad som skulle vara möjligt. Sedan ska man erkänna att det är inte ofta men har riktiga behov av att mata på 11 kW, men känslan..martinot skrev: ↑27 okt 2023 16:57Instämmer. Bra om man kan, oavsett elbilen, fördela om hustets normala förbrukare så att de normalt drar lite mer jämt över faserna.Dinsdale skrev: ↑26 okt 2023 21:13Bilden visar att första fasen använder 15/16 ampere. Zaptec Go kan växla ner från tre till en fas, men den växlar alltid ner till första fasen som hos dig bara har 1A kvar. Det hjälper inte att fas 2 och 3 har massor av utrymme kvar.Krusovice skrev: ↑26 okt 2023 18:45Tack allihopa för vettiga svar. Jag kommer att ställa frågan till Enegic om uppdateringsintervallet och kan återkomma här med deras svar.
* betala för uppsäkring
Det sagt så är ändå marginalerna för fel extremt små. Precis som du rekommenderar jag för bästa lösning att även uppgradera till minst 20A (om man inte har råd med 25A) och/eller från Zaptec Go till Zaptec Pro.
Men det hela handlar om hur robust och flexibelt system man vill ha, och hur mycket man orkar detaljövervaka/styra manuellt (eller orka byta huvudsäkringar).
En annan rekommendation är att, om det finns teknisk möjlighet för det, ha en lösning av lastbalanserare och väggbox(ar) som kan prata lokalt med varandra, och som inte måste alltid gå via molnet/Internet för att fungera. Blir också en mer robust lösning då, och oftast med lägre latenser. Trevligt också att inte blåsa säkringar, även om ens egna Internet skulle sluta fungera, tekniska problem hos tjänsteleverantörer, överbelastningsproblem pga. DDos-attacker, etc.
Personligen så är det rätt så lite pengar i sammanhanget, jämfört med vad elbilarna kostar, så jag hade personligen rekommenderat att satsa på uppgraderad huvudsäkring (till 25A, eller minst 20A) och byte till en robustare/flexiblare väggbox.
Det är OK, om andra klarar sig på sämre effektmarginaler med mer risk för brända säkringar, eller mindre robusta lösningar med mer manuell koll och personlig övervakning, och slåss för detta i debatten, men detta är mina 5 elskattsören.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
SAAB 9-3 Cab -04
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Ungefär som att ha en P istället för en LR.

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- mikebike
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/mikael72656
Jag laddar aldrig med mer än 8A hemma hos Mamma, ändå har jag aldrig behövt starta laddningen direkt utan alltid på timer.
Volvo PV 544 Special 1963
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.