Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Att jobba inom offentlig sektor är ju lite speciellt. Helt fri lönesättning i skattefinansierad verksamhet är ju klurigt. Det är ju inte arbetsgivarens pengar.
Min erfarenhet är också att är det någonstans där man klurigast försöker utnyttja kryphål så är det inom offentlig sektor.
Min erfarenhet är också att är det någonstans där man klurigast försöker utnyttja kryphål så är det inom offentlig sektor.
Men det är skillnad på exvis Kommunal (redigerat - borde stå "LO inklusive Kommunal") och andra fack. När jag själv varit kyrkoherde några rundor så blir det tydligt. Vision och KyrkA har sifferlösa avtal. Kommunal - summa på kronan. (Men, det går rätt fort att få till...)
El-ioniq sedan 2018.
Ja ingångslön är något helt annat än vad jag diskuterat kring. Det jag har pratat om var när du har blivit anställd och din framtida löneutveckling.Xyborg skrev: ↑25 okt 2023 14:06Nope. Fel igen.Nect skrev: ↑25 okt 2023 12:58Det är precis så det funkar för flera av de större fackförbunden tyvärr. Kolla gärna Kommunal…Xyborg skrev: ↑25 okt 2023 10:34Åter igen. Det fungerar inte så. Vi har kollektivavtal på min nuvarande arbetsplats. Det innebär att arbetsgivaren måste ha vissa minimumnivåer gällande ersättning, ledighet och förmåner. Jag ligger avsevärt över samtliga dessa då jag har en ledande befattning och har förhandlat mig till det. Kollektivavtalet utgör inget hinder för det.Nect skrev: ↑25 okt 2023 10:06Problemet med facket är att de förhandlar fram ett avtal som ska gälla rakt över och inte bara mot en enskild arbetsgivare. Så din miniminivå blir då tyvärr nivån som gäller med avtalade lönepotter. Varför ska ett fack förhandla om den enskildes lön? Facket tar inte hänsyn till individen utan gruppen som helhet.Xyborg skrev: ↑25 okt 2023 09:31
Fast nu fungerar det ju inte alls så. Har man ett avtal med facket under säg 3 år, så är det inte strejker under den tiden. Om man däremot inte kommer överens med facket inför avtalsförnyelsen 3 år senare - DÅ kan det bli strejk.
Sen vet jag inte hur många gånger det nämnts. Men ett kollektivavtal hindrar inte någon från att ha bättre villkor. Det är något arbetsgivare skräms med. Avtalen stipulerar ett minimum - men det är fritt fram att ha ett kollektivavtal och sen erbjuda ännu bättre förmåner.
Gillar man inte villkoren så är det fritt fram att inte ta anställning. Vid anställningen var villkoren tydliga.
Ps. Facket är ganska bra att ha som stöd när det gäller arbetsmiljön mm. (om arbetsgivaren gör något eller beslutar om något felaktigt). Men den hjälpen får man oavsett om företaget är avtal eller inte.
Kollektivavtalet förhindrar istället att arbetsgivaren inte kan låta bli att höja lönerna på företaget eller välja att inte betala tjänstepension till vissa medarbetare etc. (om något sådant är avtalat).
Om din arbetsgivare säger ”tyvärr kan du inte få högre lön, det står i kollektivavtalet” så ljuger dem. Så enkelt är det. Arbetsgivaren själv har i så fall valt att inte ge dig högre lön. Punkt.
Lönepotterna sätts centralt och dessa gäller för samtliga. Du får inte högre löneökning än vad som förhandlats centralt. Men har man hängavtal så är det lite mer ”fritt”, så ert företag har kanske det?
Kommuner och Regioner har inte hängavtal, eller andra större arbetsgivare.
Återigen är man inte nöjd med villkoren så är man fri att välja annan arbetsplats som har kollektivavtal eller bättre villkor. Det om något tvingar företagen att ansluta sig för att attrahera anställda (om det är viktigt för den anställde)
Jag personligen skulle aldrig ta anställning på ett företag som inte erbjuder tjänstepension. Uteblir löneökningar som jag själv anser att jag är berättigad till så väljer jag att byta företag till ett med bättre villkor.
"Arbetsgivare kan ibland ge intrycket att det finns en fastställd ingångslön. Detta stämmer inte, utan enligt kollektivavtalet tillämpas individuell lönesättning – du och arbetsgivaren förhandlar fram din förstagångslön." Hämtat från: https://www.vardforbundet.se/sidor-for/ ... skoterska/
"De löneavtal som SKR tecknar med de centrala fackliga organisationerna ger varje kommun och region möjlighet att bestämma lönen i sina respektive verksamheter utifrån de ekonomiska och verksamhetsmässiga förutsättningar som råder hos respektive arbetsgivare." Hämtat från: https://skr.se/skr/arbetsgivarekollekti ... l.151.html
Avtalet reglerar den årliga löneökningen för någon som har kvar samma tjänst och ansvar. Samt den lägsta lönen man kan ge en nyanställd. Men det finns ingenting i kollektivavtalet som förhindrar dig att förhandla fram en betydligt högre lön på din arbetsplats.
Det finns en anledning varför anställda på samma företag (trots kollektivavtal) har lägre lön än en nyanställd efter några år…
Edit; ovan gäller så klart inte alla företag.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Facket hjälper sina medlemmar oavsett avtal eller ej så länge du är med i facket… OM du är i en utsatt situation får du hjälp av facket om du vill. Facket kan då koppla in rätt resurser om företaget i fråga gör något olämpligt eller otillåtet. Detta påverkas INTE av om företaget eller ej har avtal med facket i fråga.Banane skrev: ↑25 okt 2023 13:43Tanken är väl att facken ska skydda de arbetstagare som är i en mer utsatt situation och som inte har något val än att jobba kvar?
På ett välmående Tesla-forum där "alla" sitter och småskryter om hur mycket de tjänar och om hur attraktiva de är på arbetsmarknaden så kanske facket inte är så mycket att ha. Men har vi verkligen sånt tunnelseende så att vi bara ser till oss själva och vår egen situation? Det måste vara möjligt att med hjälp av lite empati vidga blicken och även se svagare grupper.
Så nej, jag personligen köper inte det som argument för att tvinga företag att motvilligt skriva på avtal. Det ska vara frivilligt och som ett led för att vara en attraktivare arbetsgivare.
Då är det bättre att lagstadgad miniminivå på löner för olika yrken om man vill komma åt utsatta personer.
De utsatta personerna är nog varken medlem i ett fack eller anställd på ett större företag där ett fack kräver avtal.
Men det är okej att tycka olika och alla kommer inte ha samma åsikter
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Dinsdale
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/gustav72756
Om din arbetsgivare inte erbjuder tjänstepension får du faktiskt fortfarande göra avdrag för privat pensionssparande. Så i teorin kan du förhandla upp din lön motsvarande ITP1.
Men avgifterna kommer vara högre med den lösningen, så även det behöver du kompensera dig för med högre lön.
Försäkringarna får du betala själv, så det ska du också kompensera dig för med högre lön.
Sannolikheten för att det går i hamn är nog inte så stor. Men i teorin går det.
Sen är det skillnad på tjänstepension och tjänstepension. En kollektivavtalad har lägre avgifter och försäkringsdelarna betalas av arbetsgivaren. Avgifterna är svåra att göra något åt om man inte har kollektivavtal, men att förhandla till sig kompensation motsvarande vad försäkringarna kostar är realistiskt.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Strejkbrytare kommer att sättas in för att ersätta strejkande Tesla-arbetare. Det sa Teslas Norden-chef Kim Jensen i ett internt möte med de anställda, kan Dagens Arbete avslöja.
https://da.se/2023/10/tesla-planerar-fo ... jkbryteri/
https://da.se/2023/10/tesla-planerar-fo ... jkbryteri/
Var dig själv, alla andra är upptagna
BMW i4 IDrive40
BMW i4 IDrive40
Hur menar du nu?Xyborg skrev:Åter igen. Det fungerar inte så. Vi har kollektivavtal på min nuvarande arbetsplats. Det innebär att arbetsgivaren måste ha vissa minimumnivåer gällande ersättning, ledighet och förmåner. Jag ligger avsevärt över samtliga dessa då jag har en ledande befattning och har förhandlat mig till det. Kollektivavtalet utgör inget hinder för det.Nect skrev: ↑25 okt 2023 10:06Problemet med facket är att de förhandlar fram ett avtal som ska gälla rakt över och inte bara mot en enskild arbetsgivare. Så din miniminivå blir då tyvärr nivån som gäller med avtalade lönepotter. Varför ska ett fack förhandla om den enskildes lön? Facket tar inte hänsyn till individen utan gruppen som helhet.Xyborg skrev: ↑25 okt 2023 09:31Fast nu fungerar det ju inte alls så. Har man ett avtal med facket under säg 3 år, så är det inte strejker under den tiden. Om man däremot inte kommer överens med facket inför avtalsförnyelsen 3 år senare - DÅ kan det bli strejk.Pontus skrev: ↑25 okt 2023 08:34Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?
Jag är sjukligt trött på deras maktmissbruk som dom använder helt utan att ta hänsyn till andra företag (som har skrivit på avtalen) och även de anställda som dom bara använder som brickor i sitt spel.
Sen vet jag inte hur många gånger det nämnts. Men ett kollektivavtal hindrar inte någon från att ha bättre villkor. Det är något arbetsgivare skräms med. Avtalen stipulerar ett minimum - men det är fritt fram att ha ett kollektivavtal och sen erbjuda ännu bättre förmåner.
Gillar man inte villkoren så är det fritt fram att inte ta anställning. Vid anställningen var villkoren tydliga.
Ps. Facket är ganska bra att ha som stöd när det gäller arbetsmiljön mm. (om arbetsgivaren gör något eller beslutar om något felaktigt). Men den hjälpen får man oavsett om företaget är avtal eller inte.
Kollektivavtalet förhindrar istället att arbetsgivaren inte kan låta bli att höja lönerna på företaget eller välja att inte betala tjänstepension till vissa medarbetare etc. (om något sådant är avtalat).
Om din arbetsgivare säger ”tyvärr kan du inte få högre lön, det står i kollektivavtalet” så ljuger dem. Så enkelt är det. Arbetsgivaren själv har i så fall valt att inte ge dig högre lön. Punkt.
Jag lider av detta nu då jag har anställda som är extremt duktiga men väldigt unga. De är väldigt drivna, motiverade och engagerade. Jag vill ge dom den lön som förtjänar redan idag och sen kanske dom stannar upp i några år men om jag tex höjer deras lön idag till säg för enkelhetens skull till 40000kr vilket är då typ 10000kr mer än någon i deras ålder tjänar så måste jag enligt avtalet höja den med 2-5 % till varje år beroende på vad facket och kollektivavtalet kommer fram till vilket inte blir hållbart i längden. Så vad händer? Jo jag måste ge som så mycket jag har råd med och ha höjningarna i taken.
Dom skulle tjäna på att få 40000kr idag istället för att få det om 10 år när de tillslut nått dit med % höjning varje år.
Jag har varit med om killar som använt facket mot mig när jag gett dom en sjyst deal för att de skulle ha ytterligare pengar av mig som han enligt facket har rätt till. Men ingen tog hänsyn till bonusar jag betalat ut, presenter man köpt ut och övriga deals han fått. De bryr sig inte ens om att han myglar på timmar varje dag. Tänk om jag skulle betala ut mindre varje månad för ”han kommer inte märka något ändå”, herregud vilket liv det skulle bli.
En sån kille blir inte långvarig hos mig då det visar hans karaktär och jag kommer aldrig ge bra rekommendationer.
Jag tycker facket har varit bra förut men idag är vi mer medvetna om rättigheter och har bättre lagar för att skydda anställda. Större delen av deras existens idag går ut på att få ut så mycket pengar som möjligt för få då får dom mer %
- Franz
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Angående pensionsavsättning så kan man i TM Swedens årsredovisning för 2022 se att bruttolönerna var på totalt 132 577 923 kr och pensionsavsättningarna på 8 913 576 kr. Det motsvarar cirka 6,7%. Snittbruttolönen (baserat på i genomsnitt 289 anställda) är för övrigt 38 229:-
Standard i kollektivavtalen brukar vara 4,5% upp till 46 438 och över det är det 30%. Lite beroende på fördelning av folk under och över den summan får man ju lite olika %-satser på hela företaget då men det låter ju som att Tesla har tjänstepension som övriga företag. Sedan har ju Metall 0% för de som är under 22 år men det är ju svårt att säga hur många som är så pass unga hos Tesla.
Om vi tittar på t.ex. Werksta med i genomsnitt 405 anställda är deras bruttolöner 176 456 000 kr och pensionsavsättningen 6 316 000 kr vilket skulle ge en snittlön på 36 307 kr och en pensionsavsättning på 3,6%.
Någon som är duktigare på årsredovisningar får gärna ta sig en titt själv och kanske korrigera/förtydliga lite. De finns gratis att ladda ner ifall man har konto hos Allabolag
Man kanske skall akta sig för att dra för stora slutsatser eftersom det inte riktigt framgår snittålder och lönespridning men det ser ju spontant inte ut som att Tesla släpar efter på pensionssidan.
https://www.allabolag.se/5560733114/werksta-sweden-ab
https://www.allabolag.se/5569314098/tm-sweden-ab
Edit:
22-årsgränsen gäller från 2023 så det var högre ålder tidigare. Det har successivt trappats ner från 25 år tidigare men osäker på vad som gällde 2022 (kan vara 23 eller 24 år). På min förra arbetsplats var det många som tappade tjänstepensionen helt och hållet när det blev kollektivavtal eftersom många var under 25.
Standard i kollektivavtalen brukar vara 4,5% upp till 46 438 och över det är det 30%. Lite beroende på fördelning av folk under och över den summan får man ju lite olika %-satser på hela företaget då men det låter ju som att Tesla har tjänstepension som övriga företag. Sedan har ju Metall 0% för de som är under 22 år men det är ju svårt att säga hur många som är så pass unga hos Tesla.
Om vi tittar på t.ex. Werksta med i genomsnitt 405 anställda är deras bruttolöner 176 456 000 kr och pensionsavsättningen 6 316 000 kr vilket skulle ge en snittlön på 36 307 kr och en pensionsavsättning på 3,6%.
Någon som är duktigare på årsredovisningar får gärna ta sig en titt själv och kanske korrigera/förtydliga lite. De finns gratis att ladda ner ifall man har konto hos Allabolag
Man kanske skall akta sig för att dra för stora slutsatser eftersom det inte riktigt framgår snittålder och lönespridning men det ser ju spontant inte ut som att Tesla släpar efter på pensionssidan.
https://www.allabolag.se/5560733114/werksta-sweden-ab
https://www.allabolag.se/5569314098/tm-sweden-ab
Edit:
22-årsgränsen gäller från 2023 så det var högre ålder tidigare. Det har successivt trappats ner från 25 år tidigare men osäker på vad som gällde 2022 (kan vara 23 eller 24 år). På min förra arbetsplats var det många som tappade tjänstepensionen helt och hållet när det blev kollektivavtal eftersom många var under 25.
Driver sajten Car.info
- TiborBlomhall
- Referralkod: ts.la/tibor72449
IF Metall kommer utöka varslet den 3 nov till att även innefatta Werksta verkstäder. "Det är en blockad mot att hantera Teslabilar. De får hantera andra bilar, men inte Teslabilar" säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall.
Vad är det för påhopp? Det kommer ju inte drabba företaget Tesla över huvud taget. De kommer inte lida av den blockaden. Kommer inte kosta dem ett öre.
De enda som blir drabbade blir vi som äger en Tesla bil. Våra trasiga bilar kommer inte bli lagade. Vi kommer på något bisarrt sätt bli kollektivstraffade av IF Metall för att... ja vaddå? Ha köpt en bil utan att ha detaljkollat säljande företagets stadgar? Ska vi också teckna kollektivavtal för att få våra bilar lagade? Ska man känna sig som paria bakom ratten?
Den här soppan blir allt konstigare.
Vad är det för påhopp? Det kommer ju inte drabba företaget Tesla över huvud taget. De kommer inte lida av den blockaden. Kommer inte kosta dem ett öre.
De enda som blir drabbade blir vi som äger en Tesla bil. Våra trasiga bilar kommer inte bli lagade. Vi kommer på något bisarrt sätt bli kollektivstraffade av IF Metall för att... ja vaddå? Ha köpt en bil utan att ha detaljkollat säljande företagets stadgar? Ska vi också teckna kollektivavtal för att få våra bilar lagade? Ska man känna sig som paria bakom ratten?
TiborBlomhall skrev: ↑26 okt 2023 00:24IF Metall kommer utöka varslet den 3 nov till att även innefatta Werksta verkstäder. "Det är en blockad mot att hantera Teslabilar. De får hantera andra bilar, men inte Teslabilar" säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall.
Och vart kommer du ringa och klaga när du inte får din bil servad?
Vilket märke kommer du att undvika i framtiden för att inte samma ska hända igen?
Vad kommer du säga till vänner och bekanta när de frågar om hur det är att äga tesla?
(inte just du specifikt utan random teslaägare)
Min gissning är att de flesta Teslaägarna kommer bli förbannade på Tesla.
Detta kommer såklart sätta press på Tesla att tillmötesgå facket, har det väl börjat lär det inte sluta innan ett kollektivavtal är på plats.
Vänta bara till transport kallas in i sympatistrejk och inga Teslor får transporteras inom landet, inga paket/reservdelar får levereras till teslas lokaler/verkstäder etc.
Ska tesla vara kvar på svenska marknaden är det nog bara att anpassa sig. Men visst Elon kanske tycker att det är för jobbigt och helt enkelt slutar sälja Tesla i sverige, det hade varit synd.
Men har tesla sålt 16000 bilar i sverige i år med ett snittpris på 600000 är det en omsättning på nästan 10 miljarder, knappast något man bara slänger i sjön strulande fackföreningar eller ej.
Det stora problemet för tesla blir, som jag ser det, om och när det utvidgas till sympatiåtgärder. T.ex. kan det stoppas med hantering av teslas fordon vid import i hamnar eller vid transport på vägar. Då kommer inga bilar att levereras så länge åtgärderna kvarstår.
Går möjligen att komma runt via utländska åkare men inte hanteringen i hamnar.
Går möjligen att komma runt via utländska åkare men inte hanteringen i hamnar.
Model Y LR.
Model S70D
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Är ju typ det som händer ny. Andra företag stoppas från att hantera teslas fordon...
https://carup.se/extra-strejken-utokas- ... med-tesla/
https://carup.se/extra-strejken-utokas- ... med-tesla/
Varför skulle det vara klurigt eller speciellt? Offentlig sektor har behov av kompetent personal också så att tänka sig att det på något sätt ska vara tre steg bakom övrig lönesättning ter sig lite konstigt.Fredrik j skrev: ↑25 okt 2023 14:12Att jobba inom offentlig sektor är ju lite speciellt. Helt fri lönesättning i skattefinansierad verksamhet är ju klurigt. Det är ju inte arbetsgivarens pengar.
Sedan ska inte offentlig sektor vara löneledande, men det är knappast någon risk. Snarare svårt att rekrytera till flera delar av offentlig sektor där det behövs högre utbildningar just för att det räcker inte med att kunna erbjuda sju veckors semester, lite friskvårdsbidrag om lönen skiljer sig åt med flera tiotusentalskronor.
Model Y LR.
Model S70D
Jag syftar på att offentlig sektor utnyttjar alla möjligheter. Min sambo hade t.ex. 95%-tjänst. Det var några år sedan och jag tror det stoppats nu.frippe skrev: ↑26 okt 2023 07:07Varför skulle det vara klurigt eller speciellt? Offentlig sektor har behov av kompetent personal också så att tänka sig att det på något sätt ska vara tre steg bakom övrig lönesättning ter sig lite konstigt.Fredrik j skrev: ↑25 okt 2023 14:12Att jobba inom offentlig sektor är ju lite speciellt. Helt fri lönesättning i skattefinansierad verksamhet är ju klurigt. Det är ju inte arbetsgivarens pengar.
Sedan ska inte offentlig sektor vara löneledande, men det är knappast någon risk. Snarare svårt att rekrytera till flera delar av offentlig sektor där det behövs högre utbildningar just för att det räcker inte med att kunna erbjuda sju veckors semester, lite friskvårdsbidrag om lönen skiljer sig åt med flera tiotusentalskronor.
Enligt länken som Kriper länkade längre upp verkar Tesla planera för strejkbrytare (men av artikeln verkar det mest bero på okunskap från Tesla). Skulle de göra det blir det nog en rejäl soppa.TiborBlomhall skrev: ↑26 okt 2023 00:24IF Metall kommer utöka varslet den 3 nov till att även innefatta Werksta verkstäder. "Det är en blockad mot att hantera Teslabilar. De får hantera andra bilar, men inte Teslabilar" säger Veli-Pekka Säikkälä, avtalssekreterare på IF Metall.
Länk från Kriper: https://da.se/2023/10/tesla-planerar-fo ... jkbryteri/
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jag tänkte på de andra anslutna verkstäderna där det ska strejkas bara för att dom gör affärer med ett företag som inte har kollektivavtal. Facket kommer och förstör för de verkstäderna även om dom har kollektivavtal. Det är ju sinnessjuk om det nu är så.Xyborg skrev: ↑25 okt 2023 09:31Fast nu fungerar det ju inte alls så. Har man ett avtal med facket under säg 3 år, så är det inte strejker under den tiden. Om man däremot inte kommer överens med facket inför avtalsförnyelsen 3 år senare - DÅ kan det bli strejk.Pontus skrev: ↑25 okt 2023 08:34Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?
Jag är sjukligt trött på deras maktmissbruk som dom använder helt utan att ta hänsyn till andra företag (som har skrivit på avtalen) och även de anställda som dom bara använder som brickor i sitt spel.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Olycklig situation men Tesla kan ju inte bara valsa in i Sverige och tro att de står över allting.
Det är ju ingen direkt image-höjare för oss som kör Tesla heller. Elon Musk jobbar hårt för att färre och färre ska tycka om honom.
Det är ju ingen direkt image-höjare för oss som kör Tesla heller. Elon Musk jobbar hårt för att färre och färre ska tycka om honom.
När det blir som för min vän som var nyanställd på sitt jobb och så gick det dåligt och det var oundvikligt att några måste lämna företaget. Då gick facket in och ville få min vän sparkad för att han var den senaste anställda, så facket som han då var medlem i jobbade för att han skulle bli av med jobbet. Han var riktigt glad då att han var med i facketXyborg skrev: ↑25 okt 2023 10:34Åter igen. Det fungerar inte så. Vi har kollektivavtal på min nuvarande arbetsplats. Det innebär att arbetsgivaren måste ha vissa minimumnivåer gällande ersättning, ledighet och förmåner. Jag ligger avsevärt över samtliga dessa då jag har en ledande befattning och har förhandlat mig till det. Kollektivavtalet utgör inget hinder för det.Nect skrev: ↑25 okt 2023 10:06Problemet med facket är att de förhandlar fram ett avtal som ska gälla rakt över och inte bara mot en enskild arbetsgivare. Så din miniminivå blir då tyvärr nivån som gäller med avtalade lönepotter. Varför ska ett fack förhandla om den enskildes lön? Facket tar inte hänsyn till individen utan gruppen som helhet.Xyborg skrev: ↑25 okt 2023 09:31Fast nu fungerar det ju inte alls så. Har man ett avtal med facket under säg 3 år, så är det inte strejker under den tiden. Om man däremot inte kommer överens med facket inför avtalsförnyelsen 3 år senare - DÅ kan det bli strejk.Pontus skrev: ↑25 okt 2023 08:34Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?

Nu var han så duktig och omtyckt att arbetsgivaren och han lyckades komma överens om ett sätt att runda fackets vilja. Hade dom varit tvungna att sparka honom och hans kollega så hade nog inte företaget funnits kvar idag då de andra mest satt av sin tid och väntade på pensionen. Känns som att facket alltid gör sunda saker

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Har man skrivit på ett kollektivavtal vill man väl rimligen inte att en konkurrent ska kunna bedriva verksamhet utan.Pontus skrev: ↑26 okt 2023 08:27Jag tänkte på de andra anslutna verkstäderna där det ska strejkas bara för att dom gör affärer med ett företag som inte har kollektivavtal. Facket kommer och förstör för de verkstäderna även om dom har kollektivavtal. Det är ju sinnessjuk om det nu är så.Xyborg skrev: ↑25 okt 2023 09:31Fast nu fungerar det ju inte alls så. Har man ett avtal med facket under säg 3 år, så är det inte strejker under den tiden. Om man däremot inte kommer överens med facket inför avtalsförnyelsen 3 år senare - DÅ kan det bli strejk.Pontus skrev: ↑25 okt 2023 08:34Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?
Vilka bitar menar du? Jag menar dom kostnader som en kollektivansluten arbetsplats har förorsakat av kollektivavtalet.
Ett företag som inte har kollektivavtal behöver bara förhålla sig till lagar.
Man kan ju ha olika ideologiska betingade åsikter angående fackföreningar men man behöver ju ta till sig varför fackföreningarna finns.
Tesla har all rätt att vägra skriva på kollektivavtal. Men facket har då rätt och lagligt stöd att ta ut folk i strejk (när det gäller att få till ett kollektivavtal). det är väl mest synd om de icke-fackanslutna som blir uttagna då de missar ersättningen.
Jag kan tycka tesla är onödigt tjurigt (är kanske lite bias då jag är fackligt ansluten.) Tråkigt om telsa lämnade sverige/eu, men jag ser det inte som en så viktig kulle att dö på för tesla. för facket är det betydligt mer prestige att få till ett kollektivavtal, för annars finns det risk att hela det svenska systemet faller om fler väljer att stå utanför.
Jag kan tycka tesla är onödigt tjurigt (är kanske lite bias då jag är fackligt ansluten.) Tråkigt om telsa lämnade sverige/eu, men jag ser det inte som en så viktig kulle att dö på för tesla. för facket är det betydligt mer prestige att få till ett kollektivavtal, för annars finns det risk att hela det svenska systemet faller om fler väljer att stå utanför.
Klart det sticker i ögonen på Metall, Tesla valsar in i landet med en extremt slimmad organisation och direktförsäljning med i princip "underhållsfria" elbilar.
Det slår ju hårt mot deras sektor där man lever gott på att tillverkande industrin alltid har vart intensiv sett till antalet arbetare.
Det slår ju hårt mot deras sektor där man lever gott på att tillverkande industrin alltid har vart intensiv sett till antalet arbetare.
Tror inte det handlar om avundsjuka, har svårt att tro att någon tror det. utan det är att fackanslutna på tesla vill ha kollektivavtal. (vissa påstår att tesla har sämre förmåner än andra)cazorp skrev: ↑26 okt 2023 11:49Klart det sticker i ögonen på Metall, Tesla valsar in i landet med en extremt slimmad organisation och direktförsäljning med i princip "underhållsfria" elbilar.
Vänta lite nu. Tror du att facket kan tvinga de som inte är anslutna att inte jobba?