BYD Dolphin, ännu en asiat med 5 stjärnor i Euro NCAP

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

Blipblop
elbilist

BYD Dolphin, ännu en asiat med 5 stjärnor i Euro NCAP

Inlägg av Blipblop »

Dags för en egen tråd om denna (tråden om seal har det skrivits i innan).
5 stjärnor i vårat fina euro ncap, pris från 359900:-, bladebatteri.
Kommer i fyra nivåer, men ser bara de två mest utrustade här för våran marknad? De två enklare laddar max i 60kwh medans de två mest utrustade nivåerna max 88kwh.

Tvåfärgad och säkert en bra stadsbil. Konkurrenter: Volvo ex30 (baspris från 430000:-, MG4 den buggiga ankungen... ungefär och en massa andra bilmärken. Tänkte först på id3 men den kostar rätt mycket mer.

Active: 7 kW inbyggd laddare... 44,9kwh-batteri.
Boost: 44,9kwh-batteri.
Comfort: 60,4kwh-batteri, 360-kamera, veganskt läder, 3-fas 11-kw ac-laddning, Apple carplay och android auto.
Design: lite mer utrustning som glastak, trådlös laddning och "trefärgade fälgar".

Www.byd-auto.se/bygg-din-bil där finns det broschyr.

Kommer ex30 bli Sveriges mest sålda bil år 2024 som Volvo tror?

För övrigt skriver jag på mobilen annars hade jag gärna länkat lite bättre osv.

Jag tror att den här bilen är den bilen som många behöver. "Golfklass" och ingen suv.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Re: BYD Dolphin, ännu en asiat med 5 stjärnor i Euro NCAP

Inlägg av taliz »

Kinabil.
Hoppas och tror mer på Citroën. viewtopic.php?t=34211&start=25
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

BYD börjar med de högre nivåerna, basnivån med minsta batteriet kommer senare.
Verkar bli mycket bil man får för pengarna.
Enda negativa med basnivå bilen är avsaknaden av stolsvärme. Kostar iofs inte många hundralappar på Biltema.
Blir intressant att testa när den kommer!
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

taliz skrev: 27 okt 2023 10:06
Kinabil.
Ja det är en kinabil. Tror dock att cittran både kommer bli ganska dyr, är redan pre production ful, toppfart 135kmh, liten skuff på 315liter(?), är någon typ av suv/crossover samt kommer säkert inte börja levereras förrän i sommar(?) gör ju att man tvivlar. Tror priset kommer ligga mycket högre än "från 275000" om man översätter också. Fler små bilar är ju mycket bra. Nu ska det vara fixas fem stjärnor i krocktest (annars finns ju alltid Zoe med två ;) ).
Luftfjädring låter riktigt trevligt. Till formspråket ser bilen lite väl "tant på kommunen" ut men det hinner säkert ändra sig.
Ex30 finns det ju prutmån på men priset blir ändå lite väl känner jag... plus att den är rätt liten både i baksätet och skuffen.
Jag vet ju att du alltid ska vara motvals, taliz så det är jag införstådd med :) återkommer när svenska priserna för ec3 kommit ;)
Användarvisningsbild
Bo99
elbilist

Inlägg av Bo99 »

5 stjärnor för bilen ifråga. Det tror jag gör att vissa kritiker av bilar helt tillverkade i Kina med staten i ryggen tänker till lite extra innan de är kritiska. Säkerheten kan man ju helt enkelt inte klaga på för euroncap är väl normen? Liten bil med allt vad det innebär i form av utrymmen men man kan inte förvänta sig utrymmen som i en stor bil med de måtten Dolphin har.

Som småbil känns den uppfriskande och fler småbilar till mer överkomliga priser kommer för det är mindre bilar som de flesta européer vill ha. Är man kritiker av kinesiska bilar och vill ha en större bil så kan man istället köpa en Volvo för den är ju "bara lite kinesisk", eller varför inte en Tesla men då inte tillverkad i Kina för det kollar man ju då naturligtvis upp innan man lägger beställningen?
Senast redigerad av Bo99, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Blipblop skrev: 27 okt 2023 13:17
taliz skrev: 27 okt 2023 10:06
Kinabil.
Ja det är en kinabil. Tror dock att cittran både kommer bli ganska dyr, är redan pre production ful, toppfart 135kmh, liten skuff på 315liter(?), är någon typ av suv/crossover samt kommer säkert inte börja levereras förrän i sommar(?) gör ju att man tvivlar. Tror priset kommer ligga mycket högre än "från 275000" om man översätter också. Fler små bilar är ju mycket bra. Nu ska det vara fixas fem stjärnor i krocktest (annars finns ju alltid Zoe med två ;) ).
Luftfjädring låter riktigt trevligt. Till formspråket ser bilen lite väl "tant på kommunen" ut men det hinner säkert ändra sig.
Ex30 finns det ju prutmån på men priset blir ändå lite väl känner jag... plus att den är rätt liten både i baksätet och skuffen.
Jag vet ju att du alltid ska vara motvals, taliz så det är jag införstådd med :) återkommer när svenska priserna för ec3 kommit ;)
Cittran är ju rena supermodellen vs Dolphin. BYDen ser ju ut som något från en 90-tals fisherprice reklamfilm. :lol:
Om den kostat 150k ok, men 350? Glöm det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Skriv svar