Jag skulle ALDRIG prata negativt om min arbetsgivare, även om jag är positiv till facket skulle jag känna negativa känslor till dem i konflikt (av lojalitet till arbetsgivaren) just då. men efteråt skulle jag tycka annorlunda (gissar jag). förutsatt att Tesla inte beter sig som ett barn och lämnar landet och gör en del arbetslösa.TiborBlomhall skrev: ↑27 okt 2023 13:33En uppmaning till alla som ska lämna sin bil på reparation, eller hämta: fråga personalen du möter vad de tycker om konflikten!
Speciellt de som får sin bil reparerad hemma av en ranger kan prata med dem i lugn och ro.
Berätta vad ni hört. Men snälla nämn inga namn eller annat som kan användas till att identifiera enstaka medarbetare.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Nej, de ser nog på honom nästan som en representant för företaget. De flesta medlemmar ställer sig på företagets sida. Det är ganska tydligt.
Jag tror ingen anställd på Tesla oavsett om de strejkar eller ej tycker att det är ett skitföretag. De har tagit anställning och vi kan förutsätta att de tyckt förmånerna varit ok och det verkar som en trevlig plats att jobba på. Bara för att man strejkar betyder inte att man tycker det är dåligt utan att man vi få det bättre. (därför är det löjligt att säga att passar det inte kan man säga upp sig, det gör om snarare om man är så pass negativ).
Däremot om det visar sig stämma att strejkande blivit hotad direkt eller indirekt kan det vara ett brott mot grundlagen.
Däremot om det visar sig stämma att strejkande blivit hotad direkt eller indirekt kan det vara ett brott mot grundlagen.
Om facket har fel uppgifter och Tesla Sveriges anställda tvärt om har bättre villkor vad det gäller löner, försäkringar och pensionsavsättningar än kollektivanslutna, varför går de då inte ut med dessa uppgifter? Jag tror inte det hade avvärjt strejken, men det skulle iallafall ha en positiv påverkan på opinionen.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Ditt inlägg baseras på konkret datainsamling och kudos för det. Men du bör kanske inte generalisera för mycket utifrån din förutfttade mening eftersom du inte har ett representativt urval. I all datainsamling är bias ständigt närvarande vid tolkningar av data.TiborBlomhall skrev: ↑27 okt 2023 13:48Tydligen inte om uppgifterna i Dagens Arbete stämmer.Banane skrev: ↑27 okt 2023 13:36TiborBlomhall skrev: ↑27 okt 2023 13:33En uppmaning till alla som ska lämna sin bil på reparation, eller hämta: fråga personalen du möter vad de tycker om konflikten!
Speciellt de som får sin bil reparerad hemma av en ranger kan prata med dem i lugn och ro.
Berätta vad ni hört. Men snälla nämn inga namn eller annat som kan användas till att identifiera enstaka medarbetare.
De flesta undviker nog att snacka skit om sin arbetsgivare inför främlingar. Särskilt i detta läge.
Om nu det är verkligen så att en majoritet av de anställda vid ett Teslacenter är emot kollektivavtal så är det inte detsamma som att facket gör fel. De gör det de är satta att göra. I en representativ demokrati där fackförbund är ett exempel på en sådan yttring, så ska de försvara vissa värden som de har fått i uppdrag an sina medlemmar som kollektiv.
Det förvånar mig att kloka människpr missar själva grundpoängen i vårt valda system. Det är sannerligen inte perfekt men det är vad vi har. Ett samhälle där valda delar helt struntar i dessa regelverk därför att de tex har mycket pengar eller makt, leder till slut till kaos och sönderfall.
Hur man vrider och vänder på det, så gör Tesla fel i det här fallet. Facket gör det de ska göra.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Jag skulle påstå att det handlar mer om den svenska modellen än förmåner för de anställda.
Att det pratas om låga fömåner är mer pedagogisk för facket. (varför skall de säga att vissa har högre löner än miniminåver i kollektivavtal) vissa har tydligen lägre ingångslön men också aktieoptioner (som ev fryser inne). Ligger det i fackets intresse att tala sig varm om företagets positiva inverkan på omställningen och dess rekord resultat? Nej. Ljuger då facket? Knappast, att utelämna vissa fakta är inte att ljuga per se (det är ingen rättegång där man skall säga hela sanningen), men i denna situation så brukar parterna inte tala om motståndaren i positiva ordalag) då det är viss opinion som skall framföras.(tyvärr)
Att det pratas om låga fömåner är mer pedagogisk för facket. (varför skall de säga att vissa har högre löner än miniminåver i kollektivavtal) vissa har tydligen lägre ingångslön men också aktieoptioner (som ev fryser inne). Ligger det i fackets intresse att tala sig varm om företagets positiva inverkan på omställningen och dess rekord resultat? Nej. Ljuger då facket? Knappast, att utelämna vissa fakta är inte att ljuga per se (det är ingen rättegång där man skall säga hela sanningen), men i denna situation så brukar parterna inte tala om motståndaren i positiva ordalag) då det är viss opinion som skall framföras.(tyvärr)
- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Även om det såklart går att diskutera Tibors neutralitet i frågan så är det för mig oviktigt, det viktiga är att båda sidor synliggörs.TiborBlomhall skrev: ↑27 okt 2023 12:36Ingen stod med kpist bakom dem. Jag fick intrycket att de pratade från hjärtat. Att de skulle tvingats prata med uppsägningshot motsägs av att några hade ändå gått ut i strejk på andra verkstäder. De kunde ha anmält sig sjuka. De kunde ha låtit sig övertalas av IF Metall representanter de mött på väg till jobbet.
Istället fick jag berättelser om hur mycket de trivs på jobbet. Hur de får bättre villkor än på andra ställen de jobbat på förut. VW, Porsche, Jaguar nämndes. Hur de känner att de av egen fri vilja inte vill strejka. Hur de känner sig otrygga. Hur ingen media har frågat dem om vad DE tycker. (Och hur de ändå inte skulle våga säga nåt för de är rädda för facket.)
Det jag stör mig mest på i detta är att det tvingas fram, att det dessutom är ett fackförbund med starka band till Socialdemokraterna som driver igenom detta.
Ponera att det fanns ett fackförbund knutet till SD, som hade gjort så här... hur hade mediarapporteringen varit då?
Bara för att fackförbunden idag är neutrala eller vänster så behöver man tänka sig ytterligheterna, hade det varit ok då?
Eller är det ok bara för att LO är vänster och media är vänster?
Tesla Model Y Performance
Peter Esse har gjort en intressant och informationsrik video om det här
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
hehe, nu röstar jag borgerligt, men frågan är väl ganska uppenbar.
men varför inte sd har egna fackförbund (skulle de tillåta alla att bli medlemar, kanske får kanske tips dem att starta eget).
man kan undra varför inte moderaterna har fackförbund knutna till sig, men så ser man hur det partiet röstat historiskt i olika fackliga frågor som semester, arbetstid m.m. men visst.
men varför inte sd har egna fackförbund (skulle de tillåta alla att bli medlemar, kanske får kanske tips dem att starta eget).
man kan undra varför inte moderaterna har fackförbund knutna till sig, men så ser man hur det partiet röstat historiskt i olika fackliga frågor som semester, arbetstid m.m. men visst.
Har tänkt samma tanke, men börjar fundera på om Teslas huvudkontor (ej Sverige) har beslutat att inga kommentarer får ges utåt till Media då de i stort sett inte givet någon kommentar alls.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 14:22Om facket har fel uppgifter och Tesla Sveriges anställda tvärt om har bättre villkor vad det gäller löner, försäkringar och pensionsavsättningar än kollektivanslutna, varför går de då inte ut med dessa uppgifter? Jag tror inte det hade avvärjt strejken, men det skulle iallafall ha en positiv påverkan på opinionen.
Jag kan ju tycka att det skulle ha vänt opinionen till Teslas fördel i så fall. Om de skulle ha bemött anklagelserna med fakta.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Kanske för att det i egentligen inte handlar om villkoren utan om att kollektivavtal sätter upp ett par grundläggande principer som handlar om hur systemet fungerar i Sverige.Nect skrev: ↑27 okt 2023 15:43Har tänkt samma tanke, men börjar fundera på om Teslas huvudkontor (ej Sverige) har beslutat att inga kommentarer får ges utåt till Media då de i stort sett inte givet någon kommentar alls.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 14:22Om facket har fel uppgifter och Tesla Sveriges anställda tvärt om har bättre villkor vad det gäller löner, försäkringar och pensionsavsättningar än kollektivanslutna, varför går de då inte ut med dessa uppgifter? Jag tror inte det hade avvärjt strejken, men det skulle iallafall ha en positiv påverkan på opinionen.
Jag kan ju tycka att det skulle ha vänt opinionen till Teslas fördel i så fall. Om de skulle ha bemött anklagelserna med fakta.
Att tesla har optionsprogram eller liknande hindrar knappast kollektivavtalet.
Model Y LR.
Model S70D
Jag föreslår att scenariot med en Tesla-exit från Sverige kallas för "Texit".
Någon frågade om jag som Teslaägare (och småföretagare) skulle bli arg på Tesla eller IF Metall vid en Texit. Mitt förakt till maffiaförbunden skulle bara öka. Mycket. Det kommer bli helt koko detta om facken inte viker sig: ordagranna blockader av lastbilsleveranser från utlandet av bilar, där de fysiskt blockerar lastbilarna från att köra vidare / mer eller mindre prejar dem av vägarna, fysiskt blockerar de platser där överlämningen skall ske, osv. Som svar på det kan ju Tesla ev. köra runt sin lastbilstrailer och lossa hemma hos kunderna. Och vidareutveckla mobil service. Men då förföljs väl de också av facket. Och hotas på allehanda olagliga vis / skräms ifrån jobbet. Nivån cirka "Vi vet vilken skola era barn går på". Så då kanske de utgår ifrån Norge/Danmark istället. Och så försöker dom blockera dem också. Om jag var tvungen att välja mellan att behålla Tesla eller de svenska facken vore valet väldigt enkelt.
Någon frågade om jag som Teslaägare (och småföretagare) skulle bli arg på Tesla eller IF Metall vid en Texit. Mitt förakt till maffiaförbunden skulle bara öka. Mycket. Det kommer bli helt koko detta om facken inte viker sig: ordagranna blockader av lastbilsleveranser från utlandet av bilar, där de fysiskt blockerar lastbilarna från att köra vidare / mer eller mindre prejar dem av vägarna, fysiskt blockerar de platser där överlämningen skall ske, osv. Som svar på det kan ju Tesla ev. köra runt sin lastbilstrailer och lossa hemma hos kunderna. Och vidareutveckla mobil service. Men då förföljs väl de också av facket. Och hotas på allehanda olagliga vis / skräms ifrån jobbet. Nivån cirka "Vi vet vilken skola era barn går på". Så då kanske de utgår ifrån Norge/Danmark istället. Och så försöker dom blockera dem också. Om jag var tvungen att välja mellan att behålla Tesla eller de svenska facken vore valet väldigt enkelt.
Avtalsfrihet har jag fått lära mig en grundläggande princip i det här landet. Det gäller alltså inte här?
https://lagen.nu/begrepp/Avtalsfrihet
Model S P85DL+
Tesla behöver inte gå med på kollektivavtal. finns inget som tvingar dem.
Tesla behöver inte vara kvar i sverige heller. men det finns en enkel väg ut.
Facken har dock laglig rätt att ha strejker och blockader för att motivera tesla att teckna avtal. (dock finns en risk att de underminerar den svenska modellen där det är fredsplikt som skall råda)Det är normerna. men vad skall facken göra? det är lite sent att backa nu.
Tesla behöver inte vara kvar i sverige heller. men det finns en enkel väg ut.
Facken har dock laglig rätt att ha strejker och blockader för att motivera tesla att teckna avtal. (dock finns en risk att de underminerar den svenska modellen där det är fredsplikt som skall råda)Det är normerna. men vad skall facken göra? det är lite sent att backa nu.
Om det vore ett grundläggande krav skulle det vara lagstadgat.frippe skrev: ↑27 okt 2023 15:47Kanske för att det i egentligen inte handlar om villkoren utan om att kollektivavtal sätter upp ett par grundläggande principer som handlar om hur systemet fungerar i Sverige.Nect skrev: ↑27 okt 2023 15:43Har tänkt samma tanke, men börjar fundera på om Teslas huvudkontor (ej Sverige) har beslutat att inga kommentarer får ges utåt till Media då de i stort sett inte givet någon kommentar alls.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 14:22Om facket har fel uppgifter och Tesla Sveriges anställda tvärt om har bättre villkor vad det gäller löner, försäkringar och pensionsavsättningar än kollektivanslutna, varför går de då inte ut med dessa uppgifter? Jag tror inte det hade avvärjt strejken, men det skulle iallafall ha en positiv påverkan på opinionen.
Kollektivavtal är frivilligt. MEN jag kallar det knappast frivilligt utan hot och påtryckningar vilket det finns ett ord för.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 2 gång.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Om Tesla inte har något att dölja så är det väl bara att lägga anställningskontrakten jämte vartannat så sitter ju Tesla på trumfkortet om deras avtal överträffar kollektivavtalet
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Nä det är väl det här som är problemet? Facken struntar i hur anställningsavtalen ser ut. De vill att alla arbetsgivare tecknar kollektivavtal oavsett hur anställningsavtalen ser ut.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Jodå , du är fri att välja vilket fack du ska ha kollektivavtal medmans71 skrev: ↑27 okt 2023 16:45Avtalsfrihet har jag fått lära mig en grundläggande princip i det här landet. Det gäller alltså inte här?

Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Om nu tesla går med på att teckna får dom justera avtalet neråt också? Alltså de som idag har bättre villkor än fackets, får tesla då justera dessa så dom som har tex högre pension än vad som är kravet får lägre pension framöver osv?
Nu är konflikträttigheter skyddade i svensk lagstiftning.
Men när vi ändå håller på att attackera grundläggande rättigheter. Förslår jag att jag att man begränsar vissas rättigheter att rösta skaffa barn samt driva företag.
Varför ska endast skaffa barn och driva företag föresten helt utan vidare vara möjligt utan krav på kompetens? Etik moral och utbildningar?
Nej, låt Apple styra vem som äger en mobil.
Låt Google helt avgöra vem som har rätt till information.
Och låt för guds skull Tesla avgöra vad som är rimliga villkor, kan man bygga elbil med karosstoleranser som accepteras. Då borde dem kunna avgöra hur mycket tolerans en arbetsplats ska ha.
Men när vi ändå håller på att attackera grundläggande rättigheter. Förslår jag att jag att man begränsar vissas rättigheter att rösta skaffa barn samt driva företag.
Varför ska endast skaffa barn och driva företag föresten helt utan vidare vara möjligt utan krav på kompetens? Etik moral och utbildningar?
Nej, låt Apple styra vem som äger en mobil.
Låt Google helt avgöra vem som har rätt till information.
Och låt för guds skull Tesla avgöra vad som är rimliga villkor, kan man bygga elbil med karosstoleranser som accepteras. Då borde dem kunna avgöra hur mycket tolerans en arbetsplats ska ha.
Är krasst frivilligt. Men i stort sett alla större arbetsgivare har det avtalade som nivån rakt över. Miniminivån blir därmed den faktiska nivån.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Fast överenskommelsen i Sverige har traditionellt varit att lagstiftandet håller sig borta från flera delar av regelverk kring arbetsområdet till förmån för att arbetsmarknadens parter löser det, tex via kollektivavtal. Vi skulle kunna valt lösningen med lagstiftning men gjorde inte det.Nect skrev: ↑27 okt 2023 16:54Om det vore ett grundläggande krav skulle det vara lagstadgat.frippe skrev: ↑27 okt 2023 15:47Kanske för att det i egentligen inte handlar om villkoren utan om att kollektivavtal sätter upp ett par grundläggande principer som handlar om hur systemet fungerar i Sverige.Nect skrev: ↑27 okt 2023 15:43Har tänkt samma tanke, men börjar fundera på om Teslas huvudkontor (ej Sverige) har beslutat att inga kommentarer får ges utåt till Media då de i stort sett inte givet någon kommentar alls.iAkita skrev: ↑27 okt 2023 14:22Om facket har fel uppgifter och Tesla Sveriges anställda tvärt om har bättre villkor vad det gäller löner, försäkringar och pensionsavsättningar än kollektivanslutna, varför går de då inte ut med dessa uppgifter? Jag tror inte det hade avvärjt strejken, men det skulle iallafall ha en positiv påverkan på opinionen.
Kollektivavtal är frivilligt. MEN jag kallar det knappast frivilligt utan hot och påtryckningar vilket det finns ett ord för.
Model Y LR.
Model S70D
Nej, det är att riksdagen aktivt valt att inte lagstifta utan lämna över förhandlingen till arbetsmarknadens parter som är det demokratiska beslutet.
Det här är alltså en ordning som beslutats på demokratiskt sätt i sverige. Jämförelse med maffia blir ju absurd.
Fanns det majoritet i riksdagen för avskaffande av den svenska modellen och istället styra arbetsmarknaden mer genom lagstiftning skulle det kunna bli så.
Eftersom den majoriteten inte finns fortsätter man att inte lagstifta på områden där man vill att parterna ska komma överens.
Jag tror faktiskt det här är samhällskunskap på högstadienivå.
Och vi skulle enkelt kunna byta den lösningen mot en annan genom att rösta fram en majoritet i riksdagen som önskar det.frippe skrev: ↑27 okt 2023 17:13Fast överenskommelsen i Sverige har traditionellt varit att lagstiftandet håller sig borta från flera delar av regelverk kring arbetsområdet till förmån för att arbetsmarknadens parter löser det, tex via kollektivavtal. Vi skulle kunna valt lösningen med lagstiftning men gjorde inte det.
Att det skulle vara odemokratiskt är ju befängt.