Fredsplikten gäller när ett kollektivavtal ingåtts, inte när det saknas kollektivavtal. Så det är hel i linje med den Svenska modellen. IF Metall tar väldigt sällan ut sina medlemmar i strejk, det har väl bara hänt två gånger de senaste årtiondena (i båda fallen var det företag som vägrade teckna kollektivavtal, precis som nu).Mickep skrev: ↑27 okt 2023 16:52Tesla behöver inte gå med på kollektivavtal. finns inget som tvingar dem.
Tesla behöver inte vara kvar i sverige heller. men det finns en enkel väg ut.
Facken har dock laglig rätt att ha strejker och blockader för att motivera tesla att teckna avtal. (dock finns en risk att de underminerar den svenska modellen där det är fredsplikt som skall råda)Det är normerna. men vad skall facken göra? det är lite sent att backa nu.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
- G-Johansson
- Teslaägare
Jag måste bara ge beröm till Tibor som besöker en verkstad och samtalar med dom det berör. Det är ju nästan omöjligt idag att få information som inte är "klickbete" mycket bra artikel av Tibor.
Tesla model Y performence 2023 blå. 

I denna artikel står det att Transport går i sympatistrejk från den 7e november.SwedishAdvocate skrev: ↑27 okt 2023 19:32Dagens Arbete har även en artikel om sympatiåtgärder från andra fackförbund. Det avslutande citatet:
...] Om detta inte räcker, har ni planer på ytterligare åtgärder då?
– Det finns hur mycket som helst, men jag berättar aldrig om något som vi inte har varslat om. Det ska bli en överraskning.
https://da.se/2023/10/transport-hotar-a ... ensk-mark/
Att leva utan serviceverkstad går nog bra länge för Tesla men utan nya leveranser så kommer pengaflödet stanna upp helt och då måste de agera.
Då var det krig kan man ju säga
hmm ska nog kanske sälja min privata MYP snarast
Elon kommer ju säga fuck Sweden troligast

Elon kommer ju säga fuck Sweden troligast
MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
- Andre_stockholm
- Teslaägare
Ja, verkar ju som att jag lär aldrig få min beställda bil. Får väl köpa en VAG eller leva med min hyrbil framöver.
Tesla lär väl lämna Sverige efter allt detta. De lär inte ge med sig känns det som.
Tesla lär väl lämna Sverige efter allt detta. De lär inte ge med sig känns det som.
Tesla har ju medvetet planerat för strejkbryteri. Något som inte är olagligt, men bryter mot överenskommelsen Sverige har mellan parterna.
Troligtvis kommer de försöka runda åtgärderna vilket kan leda till ökad konflikt och mer blockader.
Att säga att vissa har bättre förmåner och därför inte gagnas av ett kollektivavtal är oväsentligt. Är kollektivavtalen bara till för de svaga? nej, men de svaga gynnas av det om de har sämre avtalat än kollektivavtalet. Och är det så fel att svaga gynnas? Är det inte en elitistisk synsätt? Att starka individer som är eftertraktade på arbetsmarknaden skulle missgynnas av kollektivavtal ser jag inte som ett rimligt argument, så kallat bull****. Det handlar om industriarbetare. de är utbytbara. de är vad man kan säga är de svaga.
Tesla gör jättebra bilar men deras personalpolitik skulle kunna bli bättre
Troligtvis kommer de försöka runda åtgärderna vilket kan leda till ökad konflikt och mer blockader.
Att säga att vissa har bättre förmåner och därför inte gagnas av ett kollektivavtal är oväsentligt. Är kollektivavtalen bara till för de svaga? nej, men de svaga gynnas av det om de har sämre avtalat än kollektivavtalet. Och är det så fel att svaga gynnas? Är det inte en elitistisk synsätt? Att starka individer som är eftertraktade på arbetsmarknaden skulle missgynnas av kollektivavtal ser jag inte som ett rimligt argument, så kallat bull****. Det handlar om industriarbetare. de är utbytbara. de är vad man kan säga är de svaga.
Lite konspiration här
nu när volvo cars går så dåligt och man är rädda att man gör en SAAB dvs får inte ut några nya modeller (EX90) så då ser man till att facket går på värsta konkurrenten istället.
Jag vet att det troligt inte är såhär men var bara tvungen att skriva det

Jag vet att det troligt inte är såhär men var bara tvungen att skriva det

MYP 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
MYP 2023
BMW M4 Comp 2022
Honkan skrev: ↑27 okt 2023 21:20Lite konspiration härnu när volvo cars går så dåligt och man är rädda att man gör en SAAB dvs får inte ut några nya modeller (EX90) så då ser man till att facket går på värsta konkurrenten istället.
Jag vet att det troligt inte är såhär men var bara tvungen att skriva det![]()
Börjar man jiddra om konspirationer så har man förlorat.
Tror risken att Tesla överger Sverige är extremt liten. Det ska bli spännande att ser hur det här spelar ut, men att Tesla skulle ge upp tror jag är väldigt osannolikt.
Att andrahandsvärdena skulle rasa pga svensk strejk är såklart bara trams. Vi har en fullt fungerande pan-europeisk marknad.
Att andrahandsvärdena skulle rasa pga svensk strejk är såklart bara trams. Vi har en fullt fungerande pan-europeisk marknad.
https://evexperten.se
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.
Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
- slugger75
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/per28997
Gäller detta synsätt också Spotify framöver när Unionen kommer se till att det blir strejk där pga att Spotify saknar kollektivavtal? Är utvecklarna där också svaga och utbytbara?Mickep skrev: ↑27 okt 2023 21:14Tesla har ju medvetet planerat för strejkbryteri. Något som inte är olagligt, men bryter mot överenskommelsen Sverige har mellan parterna.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Ingen av parterna gör något olagligt. Blir väldigt intressant att se vem som orkar hålla på längst.
Jag har svårt att se Tesla går med på något avtal då man inte har det i något annat land. Skulle man gå med på det här så sprider sig det till övriga länder.
På samma sätt är det för facket i lilla Sverige.
I det här fallet underskattar nog båda parter varandra något enormt hur långt man är villig att gå.
Jag har svårt att se Tesla går med på något avtal då man inte har det i något annat land. Skulle man gå med på det här så sprider sig det till övriga länder.
I det här fallet underskattar nog båda parter varandra något enormt hur långt man är villig att gå.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Jag är 100% en medelmåtta. Såpass att jag inte alls hänger med i knappt något ni skriver i den här (eller vissa andra) trådar. Har egentligen inte ens råd att köra en tesla men på något sätt lyckas jag, än så länge. Fast jag borde låta bli. Ibland är det faktiskt rätt befriande att vara någorlunda korkad.Banane skrev: ↑27 okt 2023 18:26Var ju knappast fackets fel att arbetsgivaren försämrade.Esterox skrev: ↑27 okt 2023 18:15Fast många i forumet och även jag. Vet vad som händer när kollektivavtal införs. Och vad facket motarbetar duktiga individer. Precis som någon nämner, tar vi löner så kommer facket se till att nivån blir lägre. Skillnaden på löner får inte vara för mycket. Höjningar är avtalade m.m.123ste456 skrev: ↑27 okt 2023 18:01Kollektivavtalet är ett minimum, det står varenda företagsledning fritt att ge anställda förmåner/villkor utöver detta minimumavtal.
Vad är problemet för alla miljonärsvurmande medelinkomsttagare i forumet? Tror ni att kollektivavtalsvägrarna har svårt att få ihop ekonomin privat om företag tvingas konkurra på lika lägstanivåer inom samma marknad?
Nej, Svenskt Näringsliv borde stå först med facken i blockaden för att tillse att det råder rättvis konkurrens mellan deras medlemmar (kollektivavtalsanslutna) mot ickemedlemmar (kollektivavtalsvägrarna) då inte lagstiftaren sköter detta i Sverige (aka Svenska modellen)
Men till er vars tankar ändå i detta läge går till Teslas aktieägare, vars EBITDA beräknas påverkas med någon andels promille: Det är snart jul, skänk en månadslön enligt nedan för att lindra det psykiska lidandet som den hemska maffian skapat:
Kontonamn: TM SWEDEN AB
Bankens SWIFT-kod: CITISESX
Bankgiro: 5174-2948
Valuta: SEK
IBAN: SE3290400000090401117504
(Och nej, jag röstar blått och tycker att min statliga skatt skall sänkas samt slöseriet i offentlig sektor skall minska)
Sen kommer facket även sköta förhandlingar över ditt huvud, och förhandla bort saker som du hade användning för och förhandla till andra saker, som du inte alls har användning för och du står med skägget i brevlådan som resultat.
Sen när det väl hettar till och du behöver hjälp, då ställer det inte upp 100%. Varför ? Jo för fackliga representanter är ju precis som politiker, rädda att missta sin bekväma lön.
Har jag varit med om ovan ? Yes flera gånger. Men det värsta var när alla risktillägg försvann och ersattes med ett jättebra OB-avtal. Hade jag OB? Nej. Men jobba 12 timmar om dagen för samma månadslön tyckte facket var toppen. Sen att x måste få minst xxx kr i höjning och Y får inte XXXX höjning för skillnaden får inte vara för stor.
Nä blä för översittarna facket.
Jävligt märkligt också att precis alla här anser sig tillhöra de "duktiga". Finns det inte en enda medelmåtta här?![]()
Tesla kommer förlora. Sen kommer fackföreningar i andra civiliserade länder också vädra morgonluft. Början på slutet?Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:38Ingen av parterna gör något olagligt. Blir väldigt intressant att se vem som orkar hålla på längst.
Eller början på något nytt där facken har spelat ut sin roll.Banane skrev: ↑27 okt 2023 21:41Tesla kommer förlora. Sen kommer fackföreningar i andra civiliserade länder också vädra morgonluft. Början på slutet?Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:38Ingen av parterna gör något olagligt. Blir väldigt intressant att se vem som orkar hålla på längst.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Tror det är större chans att IF-metall vill ha tesla som tjänstebil men kan inte nu eftersom det inte har kollektivavtal. Kom tillbaka till det här om två år.Honkan skrev: ↑27 okt 2023 21:20Lite konspiration härnu när volvo cars går så dåligt och man är rädda att man gör en SAAB dvs får inte ut några nya modeller (EX90) så då ser man till att facket går på värsta konkurrenten istället.
Jag vet att det troligt inte är såhär men var bara tvungen att skriva det![]()
Ja vad kul. Hej då betald semester. Hej då anställningstrygghet.Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:42Eller början på något nytt där facken har spelat ut sin roll.Banane skrev: ↑27 okt 2023 21:41Tesla kommer förlora. Sen kommer fackföreningar i andra civiliserade länder också vädra morgonluft. Början på slutet?Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:38Ingen av parterna gör något olagligt. Blir väldigt intressant att se vem som orkar hålla på längst.
För Tesla. Åtminstone i Europa.
Då har du kanske missat att semester och betald semester är reglerat i semesterlagen?Banane skrev: ↑27 okt 2023 21:50Ja vad kul. Hej då betald semester. Hej då anställningstrygghet.Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:42Eller början på något nytt där facken har spelat ut sin roll.Banane skrev: ↑27 okt 2023 21:41Tesla kommer förlora. Sen kommer fackföreningar i andra civiliserade länder också vädra morgonluft. Början på slutet?Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:38Ingen av parterna gör något olagligt. Blir väldigt intressant att se vem som orkar hålla på längst.
Anställningstryggheten har heller inte att göra med ett kollektivavtal utan regleras även i lagen om anställningsskydd.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ska man tro vissa så har ju de anställda bättre villkor än vad kollektivavtalet säger. Så får facket igenom ett kollektivavtal så blir det sänkta förmåner för alla oavsett om de är med i facket eller ej, så det kommer ju inte att drabba Tesla ekonomiskt. Tror att principen är mycket mer drivande för Tesla än ekonomi i denna konflikt.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Villkoren för Tesla-anställda verkar ju av allt att döma inte vara väsentligt annorlunda än hos kollektivanslutna företag, så oavsett hur konflikten slutar så bör det väl inte ha någon större effekt på företaget, varken positivt eller negativt?
Jag tror att motståndet mot kollektivavtal helt enkelt bottnar i att Tesla har sitt ursprung i USA där relationen arbetsgivare-fackförening ser helt annorlunda ut, den pågående GM/UAW-konflikten gör nog sitt till också.
/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Det tror jag med, det är en principsak (för båda lägren).Nicke Nyfiken skrev: ↑27 okt 2023 22:00Ska man tro vissa så har ju de anställda bättre villkor än vad kollektivavtalet säger. Så får facket igenom ett kollektivavtal så blir det sänkta förmåner för alla oavsett om de är med i facket eller ej, så det kommer ju inte att drabba Tesla ekonomiskt. Tror att principen är mycket mer drivande för Tesla än ekonomi i denna konflikt.
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:59Då har du kanske missat att semester och betald semester är reglerat i semesterlagen?Banane skrev: ↑27 okt 2023 21:50Ja vad kul. Hej då betald semester. Hej då anställningstrygghet.Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:42Eller början på något nytt där facken har spelat ut sin roll.Banane skrev: ↑27 okt 2023 21:41Tesla kommer förlora. Sen kommer fackföreningar i andra civiliserade länder också vädra morgonluft. Början på slutet?Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:38Ingen av parterna gör något olagligt. Blir väldigt intressant att se vem som orkar hålla på längst.
Anställningstryggheten har heller inte att göra med ett kollektivavtal utan regleras även i lagen om anställningsskydd.
Tack vare vilka?
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Ja inte är det facken som stiftar lagarna, och tur är väl det, för då hade reglegna bara omfattat de fackanslutna.Banane skrev: ↑27 okt 2023 22:07Nect skrev: ↑27 okt 2023 21:59Då har du kanske missat att semester och betald semester är reglerat i semesterlagen?
Tack vare vilka?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
-
För uti fall att någon inte kan få nog av IF Metall vs. Tesla-diskussioner...
Diskussionen är igång på det amerikanska forumet Tesla Motors Club också.
Börjar här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7882581/

Diskussionen är igång på det amerikanska forumet Tesla Motors Club också.
Börjar här:
https://teslamotorsclub.com/tmc/posts/7882581/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting