Förvärmning till OKQ8 laddare

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

matjo690
Inlägg: 69
Blev medlem: 14 apr 2022 16:50

Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av matjo690 »

Navigerade till en okq8 station med snabbladdare (ej tesla) igår och batteriet förvärmdes. Har det varit så förut? Trodde det bara fungerade till TESLA:s laddare.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av AAKEE »

matjo690 skrev: 09 okt 2023 19:18
Navigerade till en okq8 station med snabbladdare (ej tesla) igår och batteriet förvärmdes. Har det varit så förut? Trodde det bara fungerade till TESLA:s laddare.
Det har stått så ett bra tag i manualen i vart fall.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 515
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av Collin87 »

"Vid navigering med Reseplaneraren till en Supercharger-station eller, på vissa marknader, en snabbladdningsstation från tredje part kan Model Y tilldela en viss mängd energi för att förvärma batteriet så att det har en optimal temperatur när du anländer till Supercharger-stationen eller snabbladdningsstationen från tredje part."

Från manualen
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3706
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av jonasl »

Finns de i med i navigationen så ska bilen förvärma när man navigerar till dem. Har dock aldrig testat själv.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av RickardSvard »

Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av Bjelke »

RickardSvard skrev: 26 okt 2023 08:53
Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
Beror ju på hur kallt batteriet är från början och hur hårt man kör, men 5-10 mil får man
nog räkna med iaf…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av RickardSvard »

Bjelke skrev: 26 okt 2023 09:04
RickardSvard skrev: 26 okt 2023 08:53
Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
Beror ju på hur kallt batteriet är från början och hur hårt man kör, men 5-10 mil får man
nog räkna med iaf…
Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av nogren »

RickardSvard skrev: 26 okt 2023 08:53
Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
Hur startade du den navigationen? Tryckte du först upp alla laddare genom ladd-ikonen till höger på kartan, valde OKQ8, och sen starta därifrån? Om bilen inte fattar att det är en snabbladdare, så lär den väl inte starta förvärmning...
Jag provade på en annan random snabbladdare häromdagen, och då ville den förvärma.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av Bjelke »

RickardSvard skrev: 26 okt 2023 10:10
Bjelke skrev: 26 okt 2023 09:04
RickardSvard skrev: 26 okt 2023 08:53
Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
Beror ju på hur kallt batteriet är från början och hur hårt man kör, men 5-10 mil får man
nog räkna med iaf…
Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
Ja det är en rejäl klump som ska värmas till ganska hög temperatur om man ska få fullt
kräm direkt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av taliz »

Bjelke skrev: 26 okt 2023 12:00
RickardSvard skrev: 26 okt 2023 10:10
Bjelke skrev: 26 okt 2023 09:04
RickardSvard skrev: 26 okt 2023 08:53
Hej, jag har provat navigera till OKQ8 Notviken i Luleå, då blir det ingen förvärmning. Det sätt jag hittat är navigering till Tesla SuC i Töre som är typ 5-6 mil från Luleå. Då startar förvärmning direkt.
Hur länge bör man förvärma batteriet före snabbladdning?
Beror ju på hur kallt batteriet är från början och hur hårt man kör, men 5-10 mil får man
nog räkna med iaf…
Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
Ja det är en rejäl klump som ska värmas till ganska hög temperatur om man ska få fullt
kräm direkt.
Precis, det är ett halvt ton järn. Typ.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av AAKEE »

RickardSvard skrev: 26 okt 2023 10:10

Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
Jag har loggat väldigt mycket med min model 3P jag hade.
Bilen värmde batteriet med cirka 1grad per minut, och det ska upp i 48 grader för SuC V3 (250kW laddning).
Den värmde med 1C/ minut till 40C, sedan rampade den upp temperaturen långsammare så det behövdes cirka en timme för att förvärma komplett, om man lät navigeringen starta det när den tyckte det var dags.

Jag har en förvärmning gjord där jag bara hade 30minuter körning från att bilen startades från utomhus i kyla, det räckte till 42C vid ankomst har jag för mig.

Bägge körningarna ovan med bilen parkerad ut med någon minusgrad men batteriet på plusssidan. Minns inte exakt batteritemp.

Har man en bil med värmepump och kör
Vintertid kommer värmepumpen ta värmen från batteriet för att värma kupen så man har inte varmt batteri barar för att mab kört 5-10-20-30 mil. Det blir 18C som varmast men den värmen tar värmepumpen och kyler då ned batteriet till 11-12C (data för M3P 2021).

Under varma sommardagar kan batteriet bli 35-40C av bara körningen när värmepumpen inte behöver någon värmeenergi ur batteriet.
Sommartid kommer det knappt behöva förvärmas vid såna tillfällen. Men det tar p andra sidan i princip ingen energi då så det är enligt min mening bäst att alltidlåta den förvärma ( = mindre slitage från snabbladdning).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
RickardSvard
Inlägg: 43
Blev medlem: 16 aug 2023 21:07
Ort: Luleå

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av RickardSvard »

AAKEE skrev: 26 okt 2023 15:14
RickardSvard skrev: 26 okt 2023 10:10

Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
Jag har loggat väldigt mycket med min model 3P jag hade.
Bilen värmde batteriet med cirka 1grad per minut, och det ska upp i 48 grader för SuC V3 (250kW laddning).
Den värmde med 1C/ minut till 40C, sedan rampade den upp temperaturen långsammare så det behövdes cirka en timme för att förvärma komplett, om man lät navigeringen starta det när den tyckte det var dags.

Jag har en förvärmning gjord där jag bara hade 30minuter körning från att bilen startades från utomhus i kyla, det räckte till 42C vid ankomst har jag för mig.

Bägge körningarna ovan med bilen parkerad ut med någon minusgrad men batteriet på plusssidan. Minns inte exakt batteritemp.

Har man en bil med värmepump och kör
Vintertid kommer värmepumpen ta värmen från batteriet för att värma kupen så man har inte varmt batteri barar för att mab kört 5-10-20-30 mil. Det blir 18C som varmast men den värmen tar värmepumpen och kyler då ned batteriet till 11-12C (data för M3P 2021).

Under varma sommardagar kan batteriet bli 35-40C av bara körningen när värmepumpen inte behöver någon värmeenergi ur batteriet.
Sommartid kommer det knappt behöva förvärmas vid såna tillfällen. Men det tar p andra sidan i princip ingen energi då så det är enligt min mening bäst att alltidlåta den förvärma ( = mindre slitage från snabbladdning).
Tack för upplysningen, alltid roligt att läsa dina kommentarer. Uppskattar din kunskap och erfarenheter.
1. Behöver batteriet 48°C då man använder 150 kW laddning?
2. Om man kör bilen typ 1 timme utan förvärmning, vilken temperatur har batteriet då om ute tempen är typ 0°C, eller -10°C?
3. Är det alltid samma temp på batteriet medans man kör?
-
/Rickard
Modell Y Performance
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av AAKEE »

RickardSvard skrev: 26 okt 2023 21:16
AAKEE skrev: 26 okt 2023 15:14
RickardSvard skrev: 26 okt 2023 10:10

Det motsvarar 30-60 minuter, det låter länge. Behövs det så lång tid om det är -10° – 0° C?
Jag har loggat väldigt mycket med min model 3P jag hade.
Bilen värmde batteriet med cirka 1grad per minut, och det ska upp i 48 grader för SuC V3 (250kW laddning).
Den värmde med 1C/ minut till 40C, sedan rampade den upp temperaturen långsammare så det behövdes cirka en timme för att förvärma komplett, om man lät navigeringen starta det när den tyckte det var dags.

Jag har en förvärmning gjord där jag bara hade 30minuter körning från att bilen startades från utomhus i kyla, det räckte till 42C vid ankomst har jag för mig.

Bägge körningarna ovan med bilen parkerad ut med någon minusgrad men batteriet på plusssidan. Minns inte exakt batteritemp.

Har man en bil med värmepump och kör
Vintertid kommer värmepumpen ta värmen från batteriet för att värma kupen så man har inte varmt batteri barar för att mab kört 5-10-20-30 mil. Det blir 18C som varmast men den värmen tar värmepumpen och kyler då ned batteriet till 11-12C (data för M3P 2021).

Under varma sommardagar kan batteriet bli 35-40C av bara körningen när värmepumpen inte behöver någon värmeenergi ur batteriet.
Sommartid kommer det knappt behöva förvärmas vid såna tillfällen. Men det tar p andra sidan i princip ingen energi då så det är enligt min mening bäst att alltidlåta den förvärma ( = mindre slitage från snabbladdning).
Tack för upplysningen, alltid roligt att läsa dina kommentarer. Uppskattar din kunskap och erfarenheter.
1. Behöver batteriet 48°C då man använder 150 kW laddning?
2. Om man kör bilen typ 1 timme utan förvärmning, vilken temperatur har batteriet då om ute tempen är typ 0°C, eller -10°C?
3. Är det alltid samma temp på batteriet medans man kör?


1) Tesla började med olika uppvärmning beroende på laddstation, det kan ha var för ett drygt år sedan.Innan värmdes mitt batteri lika mycket men efter det värmdes mitt M3P till runt 40C på 150kW SuC.

2) Har man värmepump blir det inte varmare än 18C och nedkylningen till 11-12C går många ggr snabbare än uppvärmningen så batteriet hamnar där någonstans. Har bilen stått ute länge i minusgrader så batteriet är kallare än cirka 3C så värms batteriet aktivt till 3-4C i stort sett omedelbaert när man börjare köra. Så efter en timme torde det vara någonstans 10-15C kanske.

3)Nej, det varierar rätt mycket mellan sommar och vinter och med värmepump stiger den inte utan värmepumpen tar överskottsvärmen och värmer kupen.
Senast redigerad av AAKEE, redigerad totalt 1 gånger.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av mikaELbil »

Hur hög effekt förväms batteriet med?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av AAKEE »

mikaELbil skrev: 26 okt 2023 22:24
Hur hög effekt förväms batteriet med?
Varje elmotor kan generera 3kW värmeffekt, så 3 för RWD och 6 för en LR/P.

Motorerna är vattenkylda så kylvattnet värms av motorerna som i sin tur värmer batteriet.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av mikaELbil »

Är något av dom tre eller sex kW något som man får ”gratis” eller det är en extraförbrukning?
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av AAKEE »

mikaELbil skrev: 26 okt 2023 22:50
Är något av dom tre eller sex kW något som man får ”gratis” eller det är en extraförbrukning?
Just dom är det batteriet som driver så de ”kostar”.

Under körning när inte motorerna används för att aktivt värma så blir det ändå lite spillvärme från motorerna, som värmer kylvattnet som värmer batteriet.
Den värmen är ”gratis”. Men Motorerna är så effektiva att det blir väldigt lite spillvärme.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av mikaELbil »

AAKEE skrev: 26 okt 2023 22:58
mikaELbil skrev: 26 okt 2023 22:50
Är något av dom tre eller sex kW något som man får ”gratis” eller det är en extraförbrukning?
Just dom är det batteriet som driver så de ”kostar”.

Under körning när inte motorerna används för att aktivt värma så blir det ändå lite spillvärme från motorerna, som värmer kylvattnet som värmer batteriet.
Den värmen är ”gratis”. Men Motorerna är så effektiva att det blir väldigt lite spillvärme.
Tack! Nu har jag lärt mig något nytt, IGEN!

Du är verkligen kunnig på det här. Skönt att få svar på sådant som man funderat på en längre tid. :D
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av Bjelke »

mikaELbil skrev: 26 okt 2023 23:12
AAKEE skrev: 26 okt 2023 22:58
mikaELbil skrev: 26 okt 2023 22:50
Är något av dom tre eller sex kW något som man får ”gratis” eller det är en extraförbrukning?
Just dom är det batteriet som driver så de ”kostar”.

Under körning när inte motorerna används för att aktivt värma så blir det ändå lite spillvärme från motorerna, som värmer kylvattnet som värmer batteriet.
Den värmen är ”gratis”. Men Motorerna är så effektiva att det blir väldigt lite spillvärme.
Tack! Nu har jag lärt mig något nytt, IGEN!

Du är verkligen kunnig på det här. Skönt att få svar på sådant som man funderat på en längre tid. :D
Med tillägget att om man kör oekonomiskt med flit, dvs gasar mer än vad som behövs och sedan
motorbromsar (regen till batteriet alltså), så värms batteriet mer, även kallat jojo-körning :lol:
Gör man det mycket så kan man få upp temperaturen ganska snabbt men är batteriet så kallt
att man inte har någon regen alls så funkar det såklart knappt alls…
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 27 okt 2023 11:53

Med tillägget att om man kör oekonomiskt med flit, dvs gasar mer än vad som behövs och sedan
motorbromsar (regen till batteriet alltså), så värms batteriet mer, även kallat jojo-körning :lol:
Gör man det mycket så kan man få upp temperaturen ganska snabbt men är batteriet så kallt
att man inte har någon regen alls så funkar det såklart knappt alls…
Med tillägget ( :) ) att om man har en bil med värmepump och det är kallt så värmepumpen vill ha batterivärme så tar värmepumpen den värmen och värmen kupen ganska fort så för såna bilar måste det göras ganska sent inför laddning eller vad man nu ska ha batterivärmen till.

Helt sonika navigera till en SuC är inte så dumt. (Det måste dock finnas en i relavtiv närhet, men jag värmde batteriet i min M3P förra våren när jag skulle köra lite 0-100 genom att aktivera navigering till Töre SuC, dygt 5 mil bort och sedan körde jag åt andra hållet och bilen värmde ändå batteriet ett tag innan den insåg att inte var på väg dit.)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av mikaELbil »

Nu har jag ju inte en Tesla, så jag vet inte hur värmepumpen arbetar i min bil. Tar den värme från batteriet eller är det en som tar värme från uteluften, likt en hemma luft-luft pump?

Jag får väl försöka söka svaren på det och även hur bilen förvärmer batteriet.
Det är väl nackdelen med att det inte finns ett svenskt forum för mitt märke. :(
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av AAKEE »

mikaELbil skrev: 27 okt 2023 23:45
Nu har jag ju inte en Tesla, så jag vet inte hur värmepumpen arbetar i min bil. Tar den värme från batteriet eller är det en som tar värme från uteluften, likt en hemma luft-luft pump?

Jag får väl försöka söka svaren på det och även hur bilen förvärmer batteriet.
Det är väl nackdelen med att det inte finns ett svenskt forum för mitt märke. :(
Googling:
The EQB's sophisticated thermal architecture works very efficiently: a heat pump ensures that the waste heat from the electric drive can be used for the cabin heating - this reduces the need for battery power for the heating enormously and thus increases the range
An overview of the operating mechanisms of the EQB heat pump:
Efficient reheating with recirculated air: Due to a high proportion of recirculated air, less (fresh) air needs to be heated. To reduce the tendency for the windows to mist up, the vehicle cools the recirculating air, thereby removing moisture. The heat extracted is fed back into the interior via the water-cooled condenser and the heat exchanger – in other words, the heat is "recycled".
Use of the waste heat from the electric powertrain.
Use of the waste heat from the high-voltage battery: if the temperature of the battery is above a threshold, the waste heat can be used to heat the interior.
https://www.mercedes-benz.com.hk/en/pas ... ent-detail
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
mikaELbil
elbilist
Inlägg: 126
Blev medlem: 04 jun 2022 00:13

Re: Förvärmning till OKQ8 laddare

Inlägg av mikaELbil »

AAKEE skrev: 28 okt 2023 21:47
mikaELbil skrev: 27 okt 2023 23:45
Nu har jag ju inte en Tesla, så jag vet inte hur värmepumpen arbetar i min bil. Tar den värme från batteriet eller är det en som tar värme från uteluften, likt en hemma luft-luft pump?

Jag får väl försöka söka svaren på det och även hur bilen förvärmer batteriet.
Det är väl nackdelen med att det inte finns ett svenskt forum för mitt märke. :(
Googling:
The EQB's sophisticated thermal architecture works very efficiently: a heat pump ensures that the waste heat from the electric drive can be used for the cabin heating - this reduces the need for battery power for the heating enormously and thus increases the range
An overview of the operating mechanisms of the EQB heat pump:
Efficient reheating with recirculated air: Due to a high proportion of recirculated air, less (fresh) air needs to be heated. To reduce the tendency for the windows to mist up, the vehicle cools the recirculating air, thereby removing moisture. The heat extracted is fed back into the interior via the water-cooled condenser and the heat exchanger – in other words, the heat is "recycled".
Use of the waste heat from the electric powertrain.
Use of the waste heat from the high-voltage battery: if the temperature of the battery is above a threshold, the waste heat can be used to heat the interior.
https://www.mercedes-benz.com.hk/en/pas ... ent-detail
Tack så mycket! Jag måste också lära mig att googla mer. :lol:
Mercedes EQB 300 4Matic 2023 Svart.
Sålda, ca 40 olika bilar.
Solceller 12,6kWp, Batteri 15kWh, Raspberry automation via Spotpriset
Skriv svar