Den som har tillgång till DI kan ta del av ytterligare en mycket dyster profetia om Tesla av Håkan Matson. Bara rubriken - efter att en biltillverkare slagit ett helt otroligt världsrekord i förhandsbeställningar - är en pärla...
Tidigare var problemet att Tesla inte skulle sälja mycket av Model 3 och hade enorma lönsamhetsproblem. Nu är problemet däremot att man säljer så många att man inte kommer kunna leverera, vilket tvingar dem till dyra investeringar, vilket ger enorma lönsamhetsproblem. Och hursomhelst kommer ju snart riktiga elbilar, från Volvo och Audi....
Den konspiratoriskt lagde skulle nästan kunna misstänka att Matson är orolig för att bli av med gratisresor m m från Audi och Volvo.
Många frågor efter Teslas väckelsemöte
Läs artikeln senare AA
Lanseringen av nya Tesla Model 3 motsvarade alla förväntningar – utom en. Eventet var som ett väckelsemöte, köer av köpsugna kunder ringlade långa utanför butikerna och baspriset blev som utlovat 35.000 dollar.
Men själva bilen överraskade, både positivt och negativt.
Designen sticker ut mer än väntat, med sin bulliga form, och bilen ser snarare europeisk eller asiatisk ut – inte amerikansk.
Den stängda grillen kommer säkert att debatteras, men ger onekligen bilen en stark karaktär. Dessutom signalerar detta att det under huven inte finns någon konventionell motor som behöver kylning. Fronten har faktiskt klara likheter med saliga Renault Floride från 1958, som inte heller hade någon förbränningsmotor fram.
LÄS MER: Fack protesterar utanför Tesla Motors prestigefabrik
Interiören är oerhört stram och futuristisk och den väldiga skärmen har nu lagts på sidan. Det enorma glastaket är givetvis fränt, även om Tesla inte är först med att erbjuda ett sådant.
Det ska vara plats för fem personer och – givetvis – en surfbräda.
LÄS MER: Tesla prioriterar fysiska besök
Men över huvud taget var Elon Musk under presentationen i fredags morse, svensk tid, snål med tekniska detaljer omkring bilen och de som presenterades gällde uppenbarligen enbart basversionen.
De närvarande journalisterna fick inte köra Model 3, utan erbjöds en tre minuter lång provåkning.
Det sades ingenting om batterierna – vikt, kapacitet, kostnad – och i mina ögon är räckvidden på 35 mil lite av en besvikelse. General Motors elbil Chevrolet Bolt kommer att ha 32 mils räckvidd, vilket gör Model 3 mindre unik.
Accelerationen till 100 km/tim – ett av Teslas viktigaste marknadsföringsvapen – anges till under sex sekunder, viket låter som en evighet för en tillverkare som brukar skryta om 2,8 sekunder. Nu kommer det vassare versioner, men oklart när och oklart hur snabba.
Priset ska också tas med en nypa salt. Min misstanke är att det kommer att säljas ytterst få bilar för 35.000 dollar. Också i USA vill kunderna extrautrusta sina bilar och det kommer säkert att finnas versioner som kostar uppemot 70.000 dollar.
I Sverige torde baspriset bli över 400.000 kronor.
Naturligtvis kan den skrala informationen motiveras med att Model 3 börjar tillverkas först nästa höst – om ens då.
”Jag känner mig ganska säker på det”, sa en leende Elon Musk vid presentationen, något som lockade fram många skratt.
Tesla har nämligen en historia av att inte kunna leva upp till sina utfästelser, inte minst när det gäller lanseringen av suven Model X, som blev nästan två år försenad.
Frågan är när de uppemot 1.000 kunder som för 1.000 dollar tecknade sig för en bil i Teslas butiker i Sverige kan räkna med leverans.
Det skulle inte överraska mig om några av dem får vänta till 2019, eftersom leveranserna ska starta i Kalifornien och sedan sprida sig österut.
Redan under gårdagen fanns runt 150.000 kunder i orderboken, efter en dags försäljning, en situation som andra biltillverkare bara kan drömma om.
Men här har vi också nyckelfrågan för märkets framtid: kommer Tesla verkligen att kunna öka produktionen från 50.000 till 500.000 på fem år – med högsta kvalitet och stabil lönsamhet? Historiskt har Tesla inte klarat något av detta.
Fram till nu har Tesla ägnat sig åt nischtillverkning, men att öka volymen tio gånger är inte tio gånger svårare – utan ännu mer. Det kommer att ställas helt andra krav inte bara inne i fabriken, utan också på leveranser, logistik och planering.
Kvaliteten på bilarna har inte varit av toppklass och lönsamheten usel. Förlusterna har dessutom skenat – och lär inte bli mindre när en ny modell ska tillverkas och lanseras.
Ty en fråga som ställs mer sällan är följande: hur påverkar lanseringen av Model 3 försäljningen av Model S?
Varför ska man köpa en dubbelt så dyr bil som bara är lite större – och som dessutom redan nu är fyra år gammal? Vill inte Teslas kunder enbart ha det senaste av det senaste?
Och om två år kan man faktiskt i stället köpa en elbil från Audi – och året efter en från Volvo."
Tufft av honom att lova att man kan köpa en eldriven Audi om två år... Jag kan dra mig till minnes många tillverkare som har lovat elbilar utan att någonsin presentera någon.
Annars fanns det ju faktiskt någon rad som var nästan korrekt!
Efter många år åker jag nu Tesla Model S. En naturlig följd av EV Centers många Tesla reparationer.
Återigen så hör man "om några år kommer Volvo, Audi...". Utan att man vet ett skvatt om dessa bilar , vad de kommer att kosta, snabbladdningsnätverk. Och jämförelsen med Bolt blir ju direkt patetisk när Model 3 går att snabbladda och har ett snabbladdningsnätverk, Bolt är max 50 kW har har inget snabbladdningsnätverk.
Man ska givetvis vara lite skeptisk men när man inte nämner så viktiga saker som just detta, och som t.o.m Audi's EV chef har hyllat Tesla för, så blir det lite lätt patetiskt.
Tesla Model 3 LR AWD, blå med vit inredning.
Zoe 22 kWh som andrabil - såld
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Tufft av honom att lova att man kan köpa en eldriven Audi om två år... Jag kan dra mig till minnes många tillverkare som har lovat elbilar utan att någonsin presentera någon.
Annars fanns det ju faktiskt någon rad som var nästan korrekt!
Audi har faktiskt presenterat sin Audi e-tron som ska vara en större SUV mer en räckvidd på 50 mil och den ska börja säljas 2018.
Audi har faktiskt presenterat sin Audi e-tron som ska vara en större SUV mer en räckvidd på 50 mil och den ska börja säljas 2018.
Men vi vet ingenting om priset, prestanda samt hur den ska laddas. Rätt stor skillnad mot en bil där vi vet priset, prestanda och redan har ett utbyggt snabbladdningsnätverk, och planerna för detta (2x snabbladdare, 4x destination till 2017). Om man nu ska slänga in Volvo, Audi som jämförelse så bör man väl åtminstone vara lika skeptisk där.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Priset ska också tas med en nypa salt. Min misstanke är att det kommer att säljas ytterst få bilar för 35.000 dollar. Också i USA vill kunderna extrautrusta sina bilar och det kommer säkert att finnas versioner som kostar uppemot 70.000 dollar.
Nej, priset ska tas exakt för vad det är, den räckvidd, prestanda som utlovats är det man kommer att få för det priset. Hur svårt ska det vara ?
Inte fan säger man samma sak när Volvo släpper sina bilar. "Utgångspriset ska tas med en nypa salt, det kommer säkert finnas en T8.. för 1 miljon"..
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Det börjar bli lite skralt på den där tomtens argument. Man undrar ju om hans genuina tilltro till gammelbilmärkena verkligen är så stor eller om han hatar sig själv lite varje gång han sprider sina fekalier.
Intressant att så många tycker att 0-100 är långsamt för en Tesla, jag har sett detta på andra ställen också. Min S 85 är specad på 5,6 s, och En S 70 ligger på 5,8 S. Basmodellen på 3 får ju ungefär samma 0-100 som basmodellen av en S. Jag tycker fortfarande det är rätt bra drag, även om det såklart inte är fånigt bra.
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Han verkar jämföra med Tesla själva, P90 DL. Dvs, ~400 000 :- jämfört med ~1 300 000 :-. Det är inte bara märkligt utan rentav fånigt. Och ska vi jämföra med förbränningsmotorer så är det ofantligt bra siffror för en instegsmodell. Men vad man ska jämföra med skiftar rätt rejält verkar det som, eller rättare sagt, det är worst-case för Tesla oavsett vad det är
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Han har iofs rätt om att det nu väntar stora problem. Hur snabbt kommer Tesla kunna rampa upp till 500 000bilar/år och räcker det? Naturligtvis kommer inte heller några vinster ut ur bolaget under den här perioden, de investerar ju allt i upp rampningen.
Och Mattson var tror du tidigare års vinster har tagit vägen? Jo, du ser dem framför dig. Om du har någon som helst koll på mekanikutveckling så inser du att det tar mång, många år att ta fram en bil som Model 3.
Efter en hel karriär av fossilbiltillverkares bjudresor med besök i fabriker och fina middagar, är det såklart svårt att det dyker upp en ny amerikansk spelare som tar marknaden med storm. Att Tesla startar i underläge i Matsons bok kan man förstå; sörplande på en dyr hummersås på någon fransk restaurant, har han lyssnat på timmar av Volvo-ingenjörer som förklarat hur svårt det är, nästan omöjligt faktiskt, att rita och producera en bil. Faktiskt så omöjligt att nästan bara Volvo kan göra det.
Men det som verkligen stör, är att Tesla inte ens hört av sig till honom, och än mindre velat lyssnat på hans synpunkter om deras bilar. Om han alls har provkört en Model S, så har han själv varit tvungen att ringa dem, ta sig ut till Täby och provköra som privatperson.
När Tesla släpper en ny bil kokar Matson. De ska inte tro att de är något. Också sätter han sig vid datorn och skriver en text som dryper av förakt.
Alla som är insatta vet att det är skitsnack att billtillverkare x eller y kommer ha volym qv elbilar om 1-2 pr. Varför? Ja undrar varför Tesla byggt sin megafactory? Det finns inte tillgång på batterier för dessa tillverkare. För att detta skall vara trovärdigt bör respektive biltillverkare berätta vart de säkrat batterierna från? Så länge det inte byggs fle megafactrories av någon så vet vi att det är rent skitsnack!!! Synd att vi har så usla journalister. Lite forskning och intelligens tack!
Totally Ludicrous Tesla! P85DL, all utrustning, folierad blåmetallic.
Antingen det, eller så går varje artikel en runda genom volvos pr-maskineri innan dom släpps. Volvo lär ju vara en A-kund på di:s annonsavdelning, och Matson är nog tvivelsutan en frekvent bubblare på Volvos representationskonto. Frågan är ju huruvida han själv inser hur dum han framstår eller om han är så insmetad i sin egen hummersås att han bara ser dimmiga audis och volvos hur han än vrider sig. Min gissning är att han nog fattar mer än han ger sken av, men i mörka tider är det viktigare än någonsin att slicka den hand som föder dig.
Men det är förstås inte samma som att man har säkrat leveranser, BYD gör både elbilar och elbussar själva så de kanske behöver batterierna för egen del.
Men jag vill se en helhet.. "bilen, räckvidd, pris, batterier, snabbladdare". Allt detta i en stor fet annons med tidsplaner för alla delar. Problemet är bara att när man gör det så säger man i samma veva att nuvarande bilar snart tillhör dinosauriernas släkte.
Cybertruck AWD beställd
Model Y LR AWD beställd
Byt ut Tesla mot Apple, Model 3 mot iPhone, Volvo mot SonyEricsson och Audi mot Nokia. Resten av texten återvann han från DIs artikelarkiv från 2007.
Faceliftad 75D, Titanium, grå klädsel med svart tak, allt lullull utom ljud. Dock många kablar och adaptrar. M3 LR AWD, Midnight Silver, AP3/FSD, dragkrok.
MY LR, Pearl White
"Historiskt har Tesla inte klarat något av detta."
Och om två år kan man faktiskt i stället köpa en elbil från Audi – och året efter en från Volvo.
.......Historiskt har DE inte klarat något av detta.
http://---
-15 Model S P90D SÅLD
-17 Model X P100DL SÅLD
-16 Model S 90D Frubil
Kör själv dotterns Aygo medans hon luffar runt i Asien, letar elbil med drag...
Inget drag ingen 3a
Men vi vet ingenting om priset, prestanda samt hur den ska laddas. Rätt stor skillnad mot en bil där vi vet priset, prestanda och redan har ett utbyggt snabbladdningsnätverk, och planerna för detta (2x snabbladdare, 4x destination till 2017). Om man nu ska slänga in Volvo, Audi som jämförelse så bör man väl åtminstone vara lika skeptisk där.
Och Tesla har gjort det förut. Byggt värdens bästa elbil. De andra har inte varit i närheten av det.
_________________________________________________________________ Leaf, 9000mil. Såld BMW 520d, 75%RME/25%HVO 23,000 mil Såld
Kia EV6+ AWD
Jag tror att Chevrolet Bolt kommer att vara en utmärkt elbil och den lär levereras före Model 3 men den bör inte jämföras med Model 3 eftersom den då faller.
*Ingångspriset på Bolt är $2 500 mer
*Räckvidden är minst 15 miles kortare
*Bolt har ingen frunk och antagligen rätt mycket mindre bagage där bak.
*Slöare motor
*Inget snabbladdarnätverk som ingår och lägre topphastighet på laddningen
*Bara fyrsittsig i prototypen men kanske klämt in fem säten efter det.
They who can give up essential liberty to obtain a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety.
Exakt på vad grundas påståendet att den inte skulle vara bättre än Bolt? Det enda jag ser han nämner är räckvidden och priset. I och för sig viktigt men i så fall är en VW Sharan avsevärt bättre än en Ferrari. Mycket längre räckvidd och billigare. Jag förstår faktiskt inte varför dessa motorjournalister plötsligt verkar ha tappat all saklighet. Jag har inte sett det lika tydligt bland amerikanska journalister. Är det vanlig svensk jante det handlar om?
Visst, man behöver inte älska Tesla och Elon Musk bara för att de accelererat övergången till hållbara transporter med minst 20 år, man behöver inte värdesätta att en helt oprövad biltillverkare kommer med bilar som vinner test efter test och gör världens säkraste bilar, men man borde åtminstone ha så mycket intellektuell hederlighet att man skriver om dem på ett seriöst sätt.