Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Nect skrev: 28 okt 2023 22:29
frippe skrev: 28 okt 2023 22:21
Nect skrev: 28 okt 2023 17:30
PhR34k skrev: 28 okt 2023 17:26
Honkan skrev:
IMG_9701.png
Mer än 10% utav intäkterna går till lokal hyra? Mitt företag omsätter 65 milj och vi har en lokalhyra som motsvarar ca 0,8 % utav våran omsättning.
Sen har dom en revisor som kostar typ 5ggr så mkt som våran. Tror vi betalar runt 35000kr per år till revisorn.
Lönekostnaderna är också höga med över 50% utav intäkterna går till lön och arvoden om jag tolkar deras koder korrekt.
Kurser för 2 milj?
Jag tycker inte att intäkterna administreras väl. Gissar på att om de går minus får de mer bidrag säkert.
På vårt företag motsvarar lokalkostnaderna ca 2% av vår omsättning. Men då har vi generellt ganska höga hyror och en överyta som inte nyttjas.
Det är väl omöjligt att jämföra olika verksamheters kostnader. Vi har lokalkostnader på 17% av omsättning, men så är vi inom universitetsvärlden där lokaler och löner är de stora posterna.
Det är väl klart att det går att jämföra. Men sen är det olika faktorer som påverkar resultatet.
Jo men ganska meningslöst då olika typer av verksamhet har kostnader på olika nivåer utifrån typen av verksamhet.
Model Y LR.
Model S70D
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Ganska naturligt att ett företag som sysslar med tjänster har högre procent i hyreskostnad.
Nect
elbilist

Inlägg av Nect »

frippe skrev: 28 okt 2023 22:55
Nect skrev: 28 okt 2023 22:29
frippe skrev: 28 okt 2023 22:21
Nect skrev: 28 okt 2023 17:30
PhR34k skrev: 28 okt 2023 17:26

Mer än 10% utav intäkterna går till lokal hyra? Mitt företag omsätter 65 milj och vi har en lokalhyra som motsvarar ca 0,8 % utav våran omsättning.
Sen har dom en revisor som kostar typ 5ggr så mkt som våran. Tror vi betalar runt 35000kr per år till revisorn.
Lönekostnaderna är också höga med över 50% utav intäkterna går till lön och arvoden om jag tolkar deras koder korrekt.
Kurser för 2 milj?
Jag tycker inte att intäkterna administreras väl. Gissar på att om de går minus får de mer bidrag säkert.
På vårt företag motsvarar lokalkostnaderna ca 2% av vår omsättning. Men då har vi generellt ganska höga hyror och en överyta som inte nyttjas.
Det är väl omöjligt att jämföra olika verksamheters kostnader. Vi har lokalkostnader på 17% av omsättning, men så är vi inom universitetsvärlden där lokaler och löner är de stora posterna.
Det är väl klart att det går att jämföra. Men sen är det olika faktorer som påverkar resultatet.
Jo men ganska meningslöst då olika typer av verksamhet har kostnader på olika nivåer utifrån typen av verksamhet.
Så är det så klart. Men kontorsverksamhet är generellt alltid jämnförbar mot varandra.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare

Inlägg av max001 »

Nect skrev: 28 okt 2023 22:43
Fredrik j skrev: 28 okt 2023 20:46
Nect skrev: 28 okt 2023 20:02
Esterox skrev: 28 okt 2023 18:13
Nect skrev: 28 okt 2023 17:36

Då ska det förhandlas med resp. anställds fack där Tesla ska ha gjort en grundlig utredning med turordningar och om personen kan få andra arbetsuppgifter. Du ska även kunna bevisa att arbetsbrist föreligger. Sen av allt detta ska du lyckas pricka in att enbart säga upp de som strejkar. Sist in först ut är det som gäller i stort.

Så det är väldigt svårt att få iväg just dem du vill säga upp.
Där har du fel. Går alldeles utmärkt att göra så. Speciellt om facket inte är intresserade att ta fighten utan vill arbeta för det som har jobb istället.

Går fint att köra arbetsbrist för att i nästa andetag ta in två nya. Har det hänt ? YEPP

Facket erbjuder jobbet tillbaka men vem vill tillbaka till en sån arbetsgivare? Nä ingen. Och som sagt facket vill inte göra så mycket för en sån medlem, varför ? Jo för den medlemmen genererar ju inte lika mycket pengar till deras löner.

Hemskt men sant.
Då kan jag upplysa dig att du har helt fel.
Eller helt enkelt inte har koll på vilka rättigheter som man har enligt lag.
Har man en arbetsgivare som bryter mot lagen är det ju verkligen bra att vara medlem i en fackförening….
Fackförening tycker jag alla ska vara med i om man är anställd. Du kan få mycket stöd av dem både gällande rättsfrågor, arbetsmiljö, vidareutbildning och att hitta rätt löneanspråk.

Men kollektivavtal är en annan fråga.
Märkligt. Varför är kollektivavtal en annan fråga om det nu är så att du tycker att man som anställd ska vara med i facket? Kollektivavtal tryggar en basal nivå för den anställde och tydliggör vissa spelregler. Notera att den svenska modellen inte nödvändigtvis innebär fördelar enbart för den anställde.

Ideologiskt verkar en del inte tycka om att man som företagare inte har total frihet över din verksamhet. Men det är ju en vanföreställning. Man har som egenföretagare (oavsett nivå på verksamheten) en total frihet. Man är alltid beroende av minst en part, inte minst av sina anställda. Frihet sker alltid i en kontext av begränsning.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Esterox

Inlägg av Esterox »

Nect skrev: 28 okt 2023 22:34
Esterox skrev: 28 okt 2023 20:19
Nect skrev: 28 okt 2023 20:02
Esterox skrev: 28 okt 2023 18:13
Nect skrev: 28 okt 2023 17:36

Då ska det förhandlas med resp. anställds fack där Tesla ska ha gjort en grundlig utredning med turordningar och om personen kan få andra arbetsuppgifter. Du ska även kunna bevisa att arbetsbrist föreligger. Sen av allt detta ska du lyckas pricka in att enbart säga upp de som strejkar. Sist in först ut är det som gäller i stort.

Så det är väldigt svårt att få iväg just dem du vill säga upp.
Där har du fel. Går alldeles utmärkt att göra så. Speciellt om facket inte är intresserade att ta fighten utan vill arbeta för det som har jobb istället.

Går fint att köra arbetsbrist för att i nästa andetag ta in två nya. Har det hänt ? YEPP

Facket erbjuder jobbet tillbaka men vem vill tillbaka till en sån arbetsgivare? Nä ingen. Och som sagt facket vill inte göra så mycket för en sån medlem, varför ? Jo för den medlemmen genererar ju inte lika mycket pengar till deras löner.

Hemskt men sant.
Då kan jag upplysa dig att du har helt fel.
Eller helt enkelt inte har koll på vilka rättigheter som man har enligt lag.
Eftersom jag varit med om det exakta fallet med ett fack som även hanterat det (så lite som möjligt) så har du en övertro till lagen.
Lag är lag. Jag är själv arbetsgivare och vet mycket väl vad lagen innebär och kräver då vi haft uppsägningar mm.

I ditt fall så hade arbetstagaren kunnat via rättsväsendet överklagt uppsägningen om den inte gått rätt till. Där uppsägningen hävds + skadestånd. Facken har stenkoll på detta, däremot inte alla arbetsgivare. Så jag finner det väldigt konstigt i ditt fall. Men sen finns det så klart personer på facket som inte borde ha positionen de har.
Enda som erbjöds att jobba på från den fackliga sidan var jobbet tillbak. Vem tusan vill ha jobbet tillbaka för en sån arbetsgivare. Nej 4 gånger totalt har man vänt sig till facket. Och det har alla gånger förstört eller gjort nada. Nu är det många år sen jag gick ur, men betala pengar till en försäkring som ändå inte funkar tänker jag inte göra igen. Usch för facket och usch för att någon annan ska bestämma över mina förhandlingar. Det sköter jag bäst själv. Och tur är väll det för facket hade aldrig levererat exempelvis sån löneökning som jag nu haft. Eller tjänstepension som är långt över kollektivavtal. Eller semester osv osv.
Banane

Inlägg av Banane »

Så sjuk tråd där många bara JAG JAG JAG...
Mickep

Inlägg av Mickep »

Vilket avtal är det som det handlar om? Gissar att det är motobranschen.

https://www.ifmetall.se/globalassets/av ... vtalet.pdf

Vad är det specifikt som är dåligt med detta? Finns det någon punkt som är negativt för Tesla eller de anställda.
Jag ser att det finns en förtursrätt vid återanställningar beroende hur länge man varit anställd. (det kan väl vara dåligt). Pensionsavsättning likaså.
Kom ihåg att kollektivavtalet bara är en grund. Telsa får om de vill erbjuda aktier till anställda, tom erbjuda bättre villkor.
Känns som det är väldigt mycket konspirationsteorier om att kollektivavtal kommer ta död på företaget. (vilket är löjligt) eller att fackföreningar bara är inbördes beundran och fårmentalitet. (jantelag)
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

Maw skrev: 28 okt 2023 16:11

Nja, vi har snarare att göra med andan från Apartheid i Sydafrika som Elon är uppvuxen och fostrad i. Enligt den ska undermänniskor veta sin plats.
Sjukt obehaglig kommentar, som förstås helt saknar grund i verkligheten.

Mycket kan man anklaga Elon Musk för, men att han skulle se sina anställda som ”undermänniskor” och att han på något sätt skulle stödja apartheid är förstås rent nonsens.

Jag är tvärtom rätt säker på att det inte finns många andra företagsledare av rang som öser lika mycket beröm över sin personal.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

Mickep skrev: 29 okt 2023 00:07

Vad är det specifikt som är dåligt med detta? Finns det någon punkt som är negativt för Tesla eller de anställda.
Jag ser att det finns en förtursrätt vid återanställningar beroende hur länge man varit anställd. (det kan väl vara dåligt). Pensionsavsättning likaså.
Kom ihåg att kollektivavtalet bara är en grund. Telsa får om de vill erbjuda aktier till anställda, tom erbjuda bättre villkor.
Känns som det är väldigt mycket konspirationsteorier om att kollektivavtal kommer ta död på företaget. (vilket är löjligt) eller att fackföreningar bara är inbördes beundran och fårmentalitet. (jantelag)
Jag kan förstå om företagsägare som byggt upp ett företag från grunden känner en oro över att lämna bort full kontroll över sitt företag genom att skriva på ett kollektivavtal. Det ligger mycket blod svett och tårar bakom företagande, inte sällan heller ett stort personligt ekonomiskt risktagande. Bankerna kräver ofta säkerhet i personlig egendom för att ge lån till småföretag, företagets ägare kan ha sitt hus som säkerhet för företagets lån. Att lämna bort någon del av kontrollen av företaget samtidigt som det fanns en personlig borgen i någon form hade jag själv upplevt som oerhört otryggt om jag vore företagsägare. Sen om den känslan kanske är helt fel är en annan sak, man kan ju uppleva sig ha kontroll fast man inte har det eller tvärtom.

Det där gäller alltså småföretagare som börjar bli medelstora företagare eller liknande. På Teslas eller Klarnas nivå är det förstås något helt annat.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Mickep skrev: 29 okt 2023 00:07

Många arbetsgivare tycker att kollektivavtal är bra, framförallt större arbetsgivare med många anställda.
Arbetsgivaren får en motpart att förhandla med osv.
Helt övertygad om att Tesla skulle klara sig utmärkt både med och utan kollektivavtal.

MEN, frågan här är huruvida det är rimligt att TVINGA en arbetsgivare att skriva på ett avtal som just denna arbetsgivare inte är intresserad av? (Oavsett hur bra avtalet är).

Vi lever inte på 1920-talet när fabrikspatronen utnyttjade den svage individen med hemska arbetsvillkor. Idag behöver de flesta arbetsgivare konkurrera med goda villkor för att attrahera anställda att jobba hos just dem. Vissa arbetsgivare tecknar kollektivavtal för att framstå som attraktiva, andra väljer en annan väg. Låt valet vara fritt!
Användarvisningsbild
Limas15
Teslaägare

Inlägg av Limas15 »

Detta kan bara sluta på två sätt.
1. TM Sweden AB får minst 120 färre anställda.
2. TM Sweden AB skriver på kollektivavtal.

Där det första alternativet är det mest troliga.
Nu när Tesla dessutom gått ut och sagt både att dem kommer utföra strejkbryteri och ta bort förmåner/ge strejkare sparken så kommer IF Metall ALDRIG att ge sig. Dem kommer bara få med sig övriga fackförbund både LO anslutna och TCO anslutna.
Så TM Sweden AB kommer hamna i totalblokat..

Precis som någon skrev att i normala fallet så kan företag sparka en av vilken anledning dem vill pga att arbetstagaren inte orkar driva ärendet och fackförbundet bryr sig inte om att en person får sparken.
Men nu när det hotas om detta generellt så kommer facket inte att släppa detta utan dra TM Sweden AB till domstol i varje fall detta kommer existera. Och facket kommer vinna i domstolen med, även att TM Sweden AB anser att dem sparkat någon pga arbetsbrist.

Nej detta kommer eskalera fort och vi kommer nog inte se nya Teslor utlämnade och servade i sverige på många månader.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Limas15 skrev: 29 okt 2023 06:39

Nu när Tesla dessutom gått ut och sagt både att dem kommer utföra strejkbryteri och ta bort förmåner/ge strejkare sparken så kommer IF Metall ALDRIG att ge sig. Dem kommer bara få med sig övriga fackförbund både LO anslutna och TCO anslutna.

Precis som någon skrev att i normala fallet så kan företag sparka en av vilken anledning dem vill pga att arbetstagaren inte orkar driva ärendet och fackförbundet bryr sig inte om att en person får sparken.
Men nu när det hotas om detta generellt så kommer facket inte att släppa detta utan dra TM Sweden AB till domstol i varje fall detta kommer existera. Och facket kommer vinna i domstolen med, även att TM Sweden AB anser att dem sparkat någon pga arbetsbrist.

Nej detta kommer eskalera fort och vi kommer nog inte se nya Teslor utlämnade och servade i sverige på många månader.
Vore ganska sjukt om man hellre lämnar hela markanden bara för man vägrar skriva kollektivavtal. Men ja Elon är ju inte normal på något sätt, principer före vett.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Esterox

Inlägg av Esterox »

Finns stort intresse från IF-metall att driva igenom just hos Tesla.

1. Möjlighet till många nya medlemmar = Mer pengar till sin egen plånbok och löner.
2. Det vill ha tesla som tjänstebil och det är idag omöjligt eftersom Tesla inte har kollektivavtal.

Det är ju inte medlemmar som direkt önskat detta i flera år, utan är väll centralt If-metall som önskat det här.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

chaffis75 skrev:

Vore ganska sjukt om man hellre lämnar hela markanden bara för man vägrar skriva kollektivavtal. Men ja Elon är ju inte normal på något sätt, principer före vett.
Fast det handlar inte om att bara skriva avtal i Sverige. Signerar ett avtal i Sverige kanske det kommer ge svallvågor i andra länder också.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

Hur tror ni detta påverkar varumärket i sverige ?
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

PhR34k skrev: 29 okt 2023 07:03
chaffis75 skrev:

Fast det handlar inte om att bara skriva avtal i Sverige. Signerar ett avtal i Sverige kanske det kommer ge svallvågor i andra länder också.
Jo absolut.. men jag tror de kommer ändå snart i Tyskland. Visst var där någon länk i tråden att de redan pågår försök till förhandling i Tyskland. Jag har bilden av att facken nästan är ännu starkare i Tyskland men rätta mig gärna om jag har fel.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Tesla som företag är mycket kreativt och kan säkert hitta vägar runt detta bra länge. Det finns säkert planer för hur de ska kunna hantera en strejk över lång, lång tid.

Dock så har IF Metall fördel av hemmaplan och bra kontakter med de andra fackförbunden. De kommer steg för steg kunna trappa upp konflikten och de är uthålliga. Till slut kommer svårigheter för Tesla uppstå på allt fler nivåer; import, registrering, leverans, försäljning, service mm. Allt stannar av.

Tesla kommer aldrig skriva på ett kollektivavtal. Det är helt främmande för dem.

Facket kommer aldrig ge sig heller.

Troligaste utkomsten enligt mig är att Tesla till slut stänger ner all verksamhet i landet. Resultatet blir att världens mest framgångsrika bilföretag lämnar Sverige, och hundratals (tusentals?) arbetstillfällen försvinner.

Tesla vinner så tillvida att de inte har skrivit på något kollektivavtal.

IF Metall vinner så tillvida att ännu ett företag utan kollektivavtal får stänga ner.

Vi får se hur det här inlägget åldras.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
backe

Inlägg av backe »

slugger75 skrev: 29 okt 2023 07:32
Tesla som företag är mycket kreativt och kan säkert hitta vägar runt detta bra länge. Det finns säkert planer för hur de ska kunna hantera en strejk över lång, lång tid.

Dock så har IF Metall fördel av hemmaplan och bra kontakter med de andra fackförbunden. De kommer steg för steg kunna trappa upp konflikten och de är uthålliga. Till slut kommer svårigheter för Tesla uppstå på allt fler nivåer; import, registrering, leverans, försäljning, service mm. Allt stannar av.

Tesla kommer aldrig skriva på ett kollektivavtal. Det är helt främmande för dem.

Troligaste utkomsten enligt mig är att Tesla till slut stänger ner all verksamhet i landet. Resultatet blir att världens mest framgångsrika bilföretag lämnar Sverige, och hundratals (tusentals?) arbetstillfällen försvinner.

IF Metall vinner så tillvida att ännu ett företag utan kollektivavtal får stänga ner.

Du kan mycket väl ha rätt att Tesla backar ut svenska marknaden, men jag tror inte några arbetstillfällen försvinner utan flyttas till andra bilföretag som vill konkurrera på den svenska marknaden.
vigge50

Inlägg av vigge50 »

chaffis75 skrev: 29 okt 2023 07:22
PhR34k skrev: 29 okt 2023 07:03
chaffis75 skrev:

Jo absolut.. men jag tror de kommer ändå snart i Tyskland. Visst var där någon länk i tråden att de redan pågår försök till förhandling i Tyskland. Jag har bilden av att facken nästan är ännu starkare i Tyskland men rätta mig gärna om jag har fel.
Jo, men facken har väll försökt även på Teslas fabriker i USA i typ fem år utan att lyckas? Men ja, vad som händer här framöver kan mycket väl påverka vad det Tyska facket planerar att göra framöver.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

Och när de är dags att skriva avtal i Tyskland vad händer då?
Ja vi kan såklart bara spekulera men att lämna svenska marknaden där de har så stor marknadsandel vore korkat, allt för ett litet kollektivavtal.

Nej både för tesla och för arbetarnas skull hoppas jag de åtminstone sätter sig ner och förhandlar som vuxna människor och att Tesla (Elon) slutar agera som en 6 åring.
Användarvisningsbild
esndvll
Teslaägare

Inlägg av esndvll »

Troligare är väl i så fall att man lägger ner serviceverksamheten och outsourcar den helt och hållet.
backe

Inlägg av backe »

På fredag har IF Metall varslat om sympatiåtgärder för ytterligare 470 personer. Det handlar inte om folk som jobbar på Tesla utan på andra företag som hanterar Teslaprodukter.
Vad som händer sedan vet inte Karl-Henrik Rosberg än. Det beror på vad Tesla gör. Men om Toys R Us-konflikten ger någon vägledning kommer snart övriga fackförbund att lägga varsel om sympatiåtgärder.
Den lastbil som kör in Teslas reservdelar i Sverige kommer att stanna. Ingen kommer att lossa nya bilar i hamnen. Städningen på Teslas kontor upphöra, ingen hjälpa till med underhåll av maskiner och verktyg.
Svenska arbetare är av tradition solidariska med varandra. När Elon Musk vill sätta sig på en, sätter han sig på alla. Det som började i fredags med strejk på verkstäder i Mölndal och Hisingen kan – om Elon Musk vägrar anpassa sig till reglerna på svensk arbetsmarknad – snart komma att påverka hela landet.
https://www.aftonbladet.se/ledare/a/xg0 ... h-forstora
vovven

Inlägg av vovven »

Teslas agerande är pinsamt. Det är nästan skämmit att köra Tesla numera.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Skämmit? Varför skulle det vara skämmigt att köra Tesla? Det är en bil inte ett statement.. Trams!
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

Honkan skrev: 29 okt 2023 07:03
Hur tror ni detta påverkar varumärket i sverige ?
Man har ju som enda biltillverkare lyckats hamna på ARNs svarta lista med.
När verkstaden Grufmans gjorde en video om länkarmsproblematiken på modelS så hotade man med advokater om man inte tog bort videon.
Nu detta. Ett riktigt skitföretag skulle jag vilja säga.

https://carup.se/larmade-om-farligt-fel ... -advokater
Skriv svar