Den har en 320hk bensinare! med en turbo! och en kompressor! och en 87hk elmotor med 9kWh batteri och en räckvidd på max 5mil... Är det nytänk? Är det framtid?


Säg att man, för enkelhetens skull, kan få ut 80hk per 10kWh batteri. Erbjud flera batteristorlekar a la Tesla. Typ så här:
10kWh batteri och 80hk elmotor (3mil räckvidd)
20kWh batteri och 160hk elmotor (7mil räckvidd)
30kWh batteri och 240hk elmotor (10mil räckvidd)
40kWh batteri och 320hk elmotor (13mil räckvidd)
Sätt in en tystgående och effektiv atkinsonmotor på cirka 150hk som får gå på optimalt varvtal och driva både bil, för att få mer hästkrafter, och ladda batterier när laddningen nått typ 20% för att kunna ha peak-effekt när det behövs.
Jag tror att 30kWh batteriet med 240hk elmotor och 150hk atkinsonmotor eller liknande skulle kostat lika mycket som dagens lösning med en dyr bensinmotor.

Samma förbränningsmotor i alla bilar! En motor man kan lägga ned extremt mycket utvecklingspengar på att få tyst, snål och responsiv och sen varierar men elmotorer och batteristorlek för att få 2 eller 4hjulsdrift och hästkrafter... om de nu inte vågar satsa renodlat på el på en gång.
Redigering:
Bensinmotorn bör inte vara en stor, dyr och snål atkinson. Den bör vara en motorcykelliknande motor som är lätt och billig. Att den drar mycket bensin gör inget då man kör den så sällan.