Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jwe »

Svar till Swedish Advocate:

Hur kan Tesla markera/agera?

Sluta serva bilar - det är fackets blockads syfte
Sluta leverera bilar - det är fackets nästa åtgärd ägnad att åstadkomma.
Att stänga ned SuCh-nätverket vore drastiskt och ingen bra reklam, men vilka åtgärder kan Tesla kontra med annars?

Nej Tesla har inget utrymme att tydliggöra att man inte accepterar facket mer än att lägga ned verksamheten.
Antingen skriver man på eller lägger ned. Inkl SuCh i Sverige?? (Om man vill jävlas, och det får nog konsekvenser om köandet och andra problem hos andra laddoperatörer stämmer)

Facket har makt som inte kan överprövas, tom större än regeringen (överklaga till EU) rättsväsendet (överklaga till högre instans) ARN (tandlöst)
Användarvisningsbild
mrdn
Teslaägare

Inlägg av mrdn »

PhR34k skrev: 29 okt 2023 15:22
Xyborg skrev:
OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 12:30
Banane skrev: 29 okt 2023 10:09
Så nu är det ett faktum att de flesta inte vill? Var har du fått det ifrån?
Nej, men den som stöder detta har bevisbördan och får visa att de flesta stödjer åtgärden. Enligt det som framkommit verkar stödet inte varit speciellt stort iaf. Har som sagt sett sådant tidigare, facket försämrar trots att få ville det.

Tycker som sagt att facken bör behöva bevisa att en majoritet på en arbetsplats vill ha kollektivavtalet innan de kan tvinga fram ett. Så att de inte kan tvinga fram försämringar som de så ofta gjort.
Men för tusende gången. Varför fortsätter man sprida den här felaktigheten?! Kollektivavtal är ett golv. En lägstanivå. Det är fritt fram för alla företag som har kollektivavtal att erbjuda förmåner som är högre än vad som står i kollektivavtalet.
Har gett ett exempel som du inte läst. Det dilemma har jag i mitt bolag.

Jag har tex Kalle som är extremt duktig för sin ålder och yrkeserfarenhet. Jag har alltid gett lön efter prestation och denna kille tjänar 30000kr i månaden men jag tycker att han förtjänar samma lön som tex Olle som är 10 år äldre då han är minst lika bra som honom. Kalle kommer nå Olles nuvarande lön så småningom med alla årliga höjningar så måste göras pga kollektivavtal.
Men jag hade gärna gett Kalle den lönen redan idag och kanske under ett par år hålla inne höjningarna. Detta hjälper Kalle som fan då han ska köpa lägenhet och är ett sätt för mig att visa uppskattning.
Efter några år så får man höja lite till igen så att han hela tiden ligger högt men de kanske 3-4 första åren sker inget. Den årliga höjningen ligger ju i snitt på 3% så det betyder att de skulle ta säkert 7-8 år för han att nå 40000kr som Olle tjänar idag.
Men om jag ger Kalle 40000kr idag så betyder det att enligt kollektivavtalet måste jag ändå höja hans lön med den årliga % vilket blir helt ohållbart för mig.
Därav får Kalle fortsätta med sin lön på 30000kr i månaden och få den ”minimala höjningen”

Dessutom råkade jag ut för det i år då vi börjar bli lite större nu. Jag gav mina killar löneförhöjning i januari men enligt avtalet ska de ske i slutet på april så när lönerevisonen kom så fick jag ge dom ytterligare en höjning för att inte riskera åka dit på något
Hur menar du egenligen här? du säger i första meningen att Kalle är värd lika mycket som Olle men i nästa mening säger du att han inte är det.

Höjer du Kalles lön momentant och sen låter den ligga fast kommer ju Olle återigen segla iväg och om x antal år kommer ju Olle återigen ha en lön som är x antal tusen mer än Kalles trots att Kalle presterar lika bra som Olle. Olles lön höjs ju varje år oavsett.

Alltså höjer du Kalles lön till samma som Olle har så finns det väll inget som hindrar dem för att ha samma gemensamma löneutveckling framöver? alltså kommer Kalle och Olle ha samma lön från och med nu, precis så som du ville att det skulle vara i första stycket?
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev: 29 okt 2023 07:03
Hur tror ni detta påverkar varumärket i sverige ?
Utifrån den här tråden verkar det väl vara ungfär 50/50. Eller?...

Sen är ju frågan hur representativa vi som är med i den här tråden är sett till samhället i stort. Sett till Sverige som helhet så tror jag helt klart att det här kommer vara rätt rejält negativt för varumärket Tesla.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

SwedishAdvocate skrev:
Honkan skrev: 29 okt 2023 07:03
Hur tror ni detta påverkar varumärket i sverige ?
Utifrån den här tråden verkar det väl vara ungfär 50/50. Eller?...

Sen är ju frågan hur representativa vi som är med i den här tråden är sett till samhället i stort. Sett till Sverige i stort så tror jag helt klart att det här kommer vara rätt rejält negativt för varumärket Tesla.
Vi köper fortfarande kläder från h&m efter att det visade sig att de var barnarbete involverat i deras tillverkning.
Jag gissar på att de kommer +-0. Vissa tycker det är riktigt illa att dom inte går med och vissa gillar att Tesla står emot.
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Jag har jobbat på små och stora företag under mina 30 år i arbetslivet, jag har alltid haft fördelen att ha intressanta jobb och turen att det har gått bra. Jag har under vissa delar av yrkeslivet även varit fackligt engagerad, till och med ordförande i en tjänstemannaklubb med 130-140 medlemmar. Dessutom under flera stora neddragningar. Jag har sett vilka problem som finns på arbetsplatser. Jag vet att de flesta inte har en aning om vad de har för pensionsavtal och hur det fungerar, jag har sett starka människor bli svaga för att något hemskt har hänt i deras närhet och jag har sett friska människor som har blivit kraftigt sjuka över en natt.

Jag ser att många av er är framgångsrika, har ett elit-tänk som driver er framåt och klarar er utan att någon annan kämpar för er.

Men vi blir alla äldre, saker händer i livet som inte alltid är positiva. Vad händer om man blir gammal på Tesla? Om det nu är sant att de har hotat med att dra in förmåner för de som strejkar, vad kan då hända i framtiden med deras fantastiska förmåner?

Jag har gillat Tesla och kört Tesla i snart fyra år, jag drömde om en redan 2014 när jag började köra elbil. Första gången jag provkörde en Model S så körde vi dit i min i3:a, jag frågade då säljaren om han kört i3:a någon gång, för det märktes att han inte hade riktig koll på andra elbilar. Han blev jätteglad för erbjudandet och sa att han skulle fråga sin chef. Han frågade och han fick inte provköra. Tycker än idag att det var märkligt.

Hursomhelst så får många det att verka som att ett kollektivavtal gör saker sämre, men det går utmärkt att ha andra förmåner utöver avtalet. Men det är bra "spelregler" som är bra för både företag och anställda. Vill en arbetsgivare ge någon mer lön utöver avtalet är det inga bekymmer alls, man kan göra det närsomhelst under året om man inte vill att det skall synas i lönerevisionens statistik.

Man kan även kika på hur det var när Covid började härja, då helt plötsligt ville alla möjliga gå med i A-kassan, något många dissat tidigare, men när man väl träffar fläkten, så kan det vara bra med hjälp.

Så mina rekommendationer är att Tesla tecknar avtal. Det finns alldeles för många som inte gillar Tesla så jag skulle vilja påstå att det är helt meningslöst att stå emot det här, det kommer att skada Teslas varumärke mer än de tror och inte bara här i Sverige.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Åsikterna tycks iallafall vara delade…

Tycker trots allt att Tibor (troligen en av få) skall ha en eloge som faktiskt försökt fråga de berörda om deras situation.

Vissa tror att de anställda faktiskt berättade hur de själva upplevde sin situation andra tror att de inte vågar berätta.

Vissa litar på Dagens Arbete (som ägs av facket), andra är en smula mer skeptiska till den rapporteringen.

Skönt att vi är olika och vi har frihet att rösta på vem vi vill och själv välja om vi vill gå med i facket eller stå utanför.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

När tror ni första kommunikationen kommer från Tesla ?? Blir intressant när transport kör sympati strejk om någon vecka…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

josve skrev: 29 okt 2023 18:07
Åsikterna tycks iallafall vara delade…

Tycker trots allt att Tibor (troligen en av få) skall ha en eloge som faktiskt försökt fråga de berörda om deras situation.

Vissa tror att de anställda faktiskt berättade hur de själva upplevde sin situation andra tror att de inte vågar berätta.

Vissa litar på Dagens Arbete (som ägs av facket), andra är en smula mer skeptiska till den rapporteringen.

Skönt att vi är olika och vi har frihet att rösta på vem vi vill och själv välja om vi vill gå med i facket eller stå utanför.
Den här debatten handlar ju inte om att gå med i facket eller inte utan om företag bör teckna kollektivavtal.
Användarvisningsbild
A76
Teslaägare
Referralkod: ts.la/andreas13052

Inlägg av A76 »

Tesla kan ganska enkelt komma runt problemet. Avskeda samtliga tekniker, hyr in från låglöneländer.
Vad har facket då uppnått?

Mina erfarenheter av facket i samtliga personliga och närståendes kontakter är att de verkligen inte gör det de skall. Även om jag inte vill sjunka så lågt att kalla det maffiametoder de håller på med så är det inte långt ifrån. Lagstiftning borde införas där en kvalificerad majoritet av arbetstagarna i sluten omröstning skall vara för kollektivavtal. Om inte kvalificerad majoritet uppnås skall facken vara förbjudna att utföra stridsåtgärder mot företaget i fråga om det vägrar kollektivavtal.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det är en av anledning att ha kollektivavtal. Att slippa stidsåtgärder. Annars är det nästan det enda arbetstagare kan göra. (att strejka)
Men har man en fackklubb på arbetsplatsen så kan man komma till egna överenskommelser. Varför kan man inte stå med mössan i hand och gå till en annan arbetsgivare om man inte är nöjd med något? (kanske för att man är nöjd och tror att strejk kan påverka arbetsgivaren, men det är först efter förhandling och argumentation, strejk är dock inget man tar till hand först utan det är först när man uttömt andra möjligheter).
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

A76 skrev: 29 okt 2023 18:27
Tesla kan ganska enkelt komma runt problemet. Avskeda samtliga tekniker, hyr in från låglöneländer.
Vad har facket då uppnått?

Mina erfarenheter av facket i samtliga personliga och närståendes kontakter är att de verkligen inte gör det de skall. Även om jag inte vill sjunka så lågt att kalla det maffiametoder de håller på med så är det inte långt ifrån. Lagstiftning borde införas där en kvalificerad majoritet av arbetstagarna i sluten omröstning skall vara för kollektivavtal. Om inte kvalificerad majoritet uppnås skall facken vara förbjudna att utföra stridsåtgärder mot företaget i fråga om det vägrar kollektivavtal.
Så du menar om dom inhyrd personal från låglöneländer röstar nej till kollektivavtal ska det företaget få konkurrera ut ett annat företag som inte hyr in personal från ett låglöneland och har kollektivavtal?
niklas12

Inlägg av niklas12 »

Edis skrev: 29 okt 2023 17:32

Man kan även kika på hur det var när Covid började härja, då helt plötsligt ville alla möjliga gå med i A-kassan, något många dissat tidigare, men när man väl träffar fläkten, så kan det vara bra med hjälp.
Fast det tidigare tvingande fackmedlemskapet?
Fick de ju ta bort för A-kassan.

Alltså man kan vara med i A-kassan utan att tvingas sponsra facket
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Honkan skrev: 29 okt 2023 18:13
När tror ni första kommunikationen kommer från Tesla ?? Blir intressant när transport kör sympati strejk om någon vecka…
Så som jag upplevde stämningen (och jag måste på en gång medge att det är bara min subjektiva känsla) var att de på Tesla tror att om de bara sitter still i båten så kommer det hela att blåsa över. De var mest bekymrade över min artikel att den inte ska reta upp facket. De verkar tro att facket kommer tröttna om några dagar. Lite väl naivt enligt mig.
Mickep

Inlägg av Mickep »

För att nyansera så skriver jag här vad företagarna anser om de som inte teckanr kollektivavtal

https://www.foretagarna.se/politik-pave ... a-foretag/

Det vill ha frivillighet och flexibilitet. Med en proportionalitet. (dvs domstolar kan stoppa stridsåtgärder om lön och andra ersättningar som är i nivå med kollektivavtalen finns). Och att stidsåtgärder som sympatistrejker förbjuds. (men det förutsätter att företaget inte använder sig av strejkbryteri, vilket var teslas stora misstag)
Mickep

Inlägg av Mickep »

niklas12 skrev: 29 okt 2023 18:52
Edis skrev: 29 okt 2023 17:32

Fast det tidigare tvingande fackmedlemskapet?
Fick de ju ta bort för A-kassan.

Alltså man kan vara med i A-kassan utan att tvingas sponsra facket
Det var längesedan man måste vara med i facket för att få akassan. det är dock en period man måste vara med för att få ersättning tror det är 12 månader. (6 månader där man jobbat ett visst antal veckor). (som många andra försäkringar). Facken har oftast andra försäkringar som inkomstgaranti som höjer nivån från det lagstadgade. Så systemet inte missbrukas.
Vid covid tog många bort tiden man behövde för att kvalificera sig för a kassa. (tror de också höjde nivån)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

Jag skall in för ”begränsad aircond” på ti em. Kommer man få bilen sönderslagen av arga strejkvakter? Blir det sympatiåtgärder så posten inte levererar reservdelarna? Finns risk att bilen blir kvar länge?

Det kan ta lång tid innan en lösning kommer till stånd? Funderar att tidigarelägga id4 inköp!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Hade inte förvånat mig alls om Tesla väljer att lämna Sverige. Vi har även en svag krona så win win typ
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
rsk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristofer81744

Inlägg av rsk »

lem skrev: 29 okt 2023 20:26
Jag skall in för ”begränsad aircond” på ti em. Kommer man få bilen sönderslagen av arga strejkvakter? Blir det sympatiåtgärder så posten inte levererar reservdelarna? Finns risk att bilen blir kvar länge?

Det kan ta lång tid innan en lösning kommer till stånd? Funderar att tidigarelägga id4 inköp!
Jag tror det är lugnt, Tesla verkar ju köra på som vanligt just nu.
Om det däremot är en annan auktoriserade anläggningar (t.ex. Werksta) så kan man ju oroa sig. 3 november lägger de ner arbetet med Teslor... så har man lämnat in inför det, så är ju risken att den blir ståendes där på obestämd tid.

Jag har själv ett Tesla-besök inbokat 6 nov, samt skadereperation på auktoriserad verkstad inplanerad 27 nov. Ska bli spännande att följa detta.
Brinner för elbilen - bevakar och rapporterar flera gånger i veckan på: Allt om Elbil
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Trevlig skrev: 29 okt 2023 20:42
Hade inte förvånat mig alls om Tesla väljer att lämna Sverige. Vi har även en svag krona så win win typ
Det tror inte jag. Jag tror inte man ger sig så lätt.
Läste någonstans, kanske var det eller på facebookgruppen, att man skulle kunna säga upp alla mekaniker som istället kan börja arbeta för ett bemanningsföretag (med kollektivavtal). Tesla kan då köpa tjänsten av bemanningsbolaget.
Har man ingen egen personal behöver man väl inget kollektivavtal?
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

rsk skrev: 29 okt 2023 21:14
lem skrev: 29 okt 2023 20:26

Jag tror det är lugnt, Tesla verkar ju köra på som vanligt just nu.
Om det däremot är en annan auktoriserade anläggningar (t.ex. Werksta) så kan man ju oroa sig. 3 november lägger de ner arbetet med Teslor... så har man lämnat in inför det, så är ju risken att den blir ståendes där på obestämd tid.

Jag har själv ett Tesla-besök inbokat 6 nov, samt skadereperation på auktoriserad verkstad inplanerad 27 nov. Ska bli spännande att följa detta.
Nu börjar jag bli orolig. :shock: Ska lämna in min till Werksta på tisdag 31/10. Hoppas de jobbar snabbt!
Har dock för mig att det kunde ta upp till 5 dagar.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
SosaTesla
Teslaägare

Inlägg av SosaTesla »

Hej!

Precis blivit medlem då jag och frugan bestämt oss för en Tesla. Vi ska ta steget över till elbil och måste säga efter att ha testat Volvo och Polestar att Tesla är bäst. Så vi har bestämt oss för en Tesla Y performance. Sagt det så vill jag skicka ett meddelande till Tesla att så länge inte konflikten är löst med facket så avvaktar vi att köpa. Detta kan sluta som á la Toys ´r Us 1995 med blockader och annat. I värsta fall tror jag Musk kan lämna Sverige. Så jag hoppas det löser sig snart för jag kan knappt vänta!
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare

Inlägg av Honkan »

https://www.expressen.se/ekonomi/stefan ... unken-syn/

Nu ger sig Löfven in i fighten, tror faktiskt detta är slutet för Tesla i Sverige, vad tror ni om värdet på våra bilar ? Går det upp eller ner…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Banane

Inlägg av Banane »

Honkan skrev: 29 okt 2023 21:44

Nu ger sig Löfven in i fighten, tror faktiskt detta är slutet för Tesla i Sverige, vad tror ni om värdet på våra bilar ? Går det upp eller ner…
Är väl inte taxiförarens fel?

Är lite oroväckande detta. Ska bli intressant att följa.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Honkan skrev: 29 okt 2023 21:44

Stefan Löfven var ju ordförande för IF Metall under 2006-2012, innan han blev partiledare för Sossarna. Så det sitter väl i ryggmärgen att han ska ha något att säga där. :roll:

Värdet beror på utgången av detta. Finns ju alltid en marknad i andra länder, tänker jag. ;)
Tesla Model S 90D
Mickep

Inlägg av Mickep »

Ger inte så mycket för lövens inlägg. Har inte läst det heller, men ser det som en plikskyldig partsbilaga, då denna innan han var statsminister var bas för if metall (och tidigare skötte förhandlingar med kollektvavtal). Så jag ser det inte som en fd statsminister utan fd if metall pamp som uttalat sig.
Hoppas Tesla kommer med en bra lösning. (ex att lokal fackförenig kommer med ett avtal som liknar det de anställda har nu, men inte behöver vara ett kollektivavtal i den bemärkelsen)
Skriv svar