Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Brages

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Brages »

Edis skrev: 29 okt 2023 17:32
Jag har jobbat på små och stora företag under mina 30 år i arbetslivet, jag har alltid haft fördelen att ha intressanta jobb och turen att det har gått bra. Jag har under vissa delar av yrkeslivet även varit fackligt engagerad, till och med ordförande i en tjänstemannaklubb med 130-140 medlemmar. Dessutom under flera stora neddragningar. Jag har sett vilka problem som finns på arbetsplatser. Jag vet att de flesta inte har en aning om vad de har för pensionsavtal och hur det fungerar, jag har sett starka människor bli svaga för att något hemskt har hänt i deras närhet och jag har sett friska människor som har blivit kraftigt sjuka över en natt.

Jag ser att många av er är framgångsrika, har ett elit-tänk som driver er framåt och klarar er utan att någon annan kämpar för er.

Men vi blir alla äldre, saker händer i livet som inte alltid är positiva. Vad händer om man blir gammal på Tesla? Om det nu är sant att de har hotat med att dra in förmåner för de som strejkar, vad kan då hända i framtiden med deras fantastiska förmåner?

Jag har gillat Tesla och kört Tesla i snart fyra år, jag drömde om en redan 2014 när jag började köra elbil. Första gången jag provkörde en Model S så körde vi dit i min i3:a, jag frågade då säljaren om han kört i3:a någon gång, för det märktes att han inte hade riktig koll på andra elbilar. Han blev jätteglad för erbjudandet och sa att han skulle fråga sin chef. Han frågade och han fick inte provköra. Tycker än idag att det var märkligt.

Hursomhelst så får många det att verka som att ett kollektivavtal gör saker sämre, men det går utmärkt att ha andra förmåner utöver avtalet. Men det är bra "spelregler" som är bra för både företag och anställda. Vill en arbetsgivare ge någon mer lön utöver avtalet är det inga bekymmer alls, man kan göra det närsomhelst under året om man inte vill att det skall synas i lönerevisionens statistik.

Man kan även kika på hur det var när Covid började härja, då helt plötsligt ville alla möjliga gå med i A-kassan, något många dissat tidigare, men när man väl träffar fläkten, så kan det vara bra med hjälp.

Så mina rekommendationer är att Tesla tecknar avtal. Det finns alldeles för många som inte gillar Tesla så jag skulle vilja påstå att det är helt meningslöst att stå emot det här, det kommer att skada Teslas varumärke mer än de tror och inte bara här i Sverige.
Håller med om det mesta, men. Lagstifta om det då? Jag kan aldrig stå bakom det här som facken håller på med.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Jerka skrev: 27 okt 2023 10:09
Jag tror Tesla kommer få ge sig, IF Metall är ett stort förbund och lär ha strejkkassa så det räcker i flera år om det skulle behövas. Eller normalt sett är det det som skulle ha hänt. Men eftersom Elon har en tendens att ta skadliga beslut för sina företag pga ideologiska eller personliga skäl (se Twitter) så skulle det inte förvåna mig så mycket om han helt enkelt drar sig ur den svenska marknaden.
Jag tror Tesla har mer pengar än IF metals strejkkassa, men vad vet jag? Det är bara en killgissning. Har också hört att Metall tänkte skicka rymdraketer med strejkbrytare till månen men är nog bara ett rykte. Pengar till det har de iaf.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Xyborg skrev: 29 okt 2023 14:58
OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 12:30
Banane skrev: 29 okt 2023 10:09
Så nu är det ett faktum att de flesta inte vill? Var har du fått det ifrån?
Nej, men den som stöder detta har bevisbördan och får visa att de flesta stödjer åtgärden. Enligt det som framkommit verkar stödet inte varit speciellt stort iaf. Har som sagt sett sådant tidigare, facket försämrar trots att få ville det.

Tycker som sagt att facken bör behöva bevisa att en majoritet på en arbetsplats vill ha kollektivavtalet innan de kan tvinga fram ett. Så att de inte kan tvinga fram försämringar som de så ofta gjort.
Men för tusende gången. Varför fortsätter man sprida den här felaktigheten?! Kollektivavtal är ett golv. En lägstanivå. Det är fritt fram för alla företag som har kollektivavtal att erbjuda förmåner som är högre än vad som står i kollektivavtalet.

Länken jag skrev ovan så gav sig facket på en arbetsgivare som betalade högre lön än vad facket krävde.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Honkan skrev: 29 okt 2023 21:44
https://www.expressen.se/ekonomi/stefan ... unken-syn/

Nu ger sig Löfven in i fighten, tror faktiskt detta är slutet för Tesla i Sverige, vad tror ni om värdet på våra bilar ? Går det upp eller ner…
Ojdå! Synd jag redan har en Tesla i garaget då..

Iofs så är det ett dubbelgarage, så jag skulle ju få plats med en till 8-)

Undrar om Löfven eller Biden är mest intelligent om de skulle testas? :mrgreen:
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Honkan skrev: 29 okt 2023 21:44
https://www.expressen.se/ekonomi/stefan ... unken-syn/

Nu ger sig Löfven in i fighten, tror faktiskt detta är slutet för Tesla i Sverige, vad tror ni om värdet på våra bilar ? Går det upp eller ner…
Klart att Löfven håller IF Metall om ryggen, han är ju en av dem som fick billig hyresrätt i Stockholms innerstad av förbundet som medlemmarna betalat för att köpa.
Mickep

Inlägg av Mickep »

wannabee skrev: 29 okt 2023 22:32

Länken jag skrev ovan så gav sig facket på en arbetsgivare som betalade högre lön än vad facket krävde.
Återigen så stämmer det inte att facket ger sig på de som betalar för hög lön. Kollektivavtalet är en golv. dock är det många som (felaktigt) tror att det är ett tak. (för de har en budget att sköta, och ju mer de får andra att hålla tillbaka sin krav desto mer man de ge sig själv eller sina favoriter. Men det är inget som hindrar arbetsgivare att betala ut mer.
Kollektivavtalen är oftast satta så att det blir en reallöneökning (hoppas man, om inflationen är skyhög så spelar löneförhöjningen inte så mycket, så det är en viss aspekter att ta hänsyn till. Tillräckligt höga så arbetarna känner sig nöjda (är de sällan) men tillräckligt låg så företagen klarar sig och dess konkurrenskraft inte skadas). Det är den svenska modellen.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare

Inlägg av Jwe »

Nu blir jag bekymrad (och borde bli förundrad)
Är det verkligen riktigt citerat att Löfven ger sig på taxiförare som följt regeringens önskemål om att bilflottan skall elektrifieras och skaffat sig en Tesla, vilket under lång tid var enda realistiska elbilen att använda i en taxiverksamhet. Skall de nu straffas då Löfven påbjuder andra följa hans exempel.
Vad skall hända med oss andra Teslaägare?
Rullas i tjära och fjädrar?
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

ulpaknulpa56 skrev: 29 okt 2023 22:14
Jag tror Tesla kommer få ge sig, IF Metall är ett stort förbund och lär ha strejkkassa så det räcker i flera år om det skulle behövas. Eller normalt sett är det det som skulle ha hänt. Men eftersom Elon har en tendens att ta skadliga beslut för sina företag pga ideologiska eller personliga skäl (se Twitter) så skulle det inte förvåna mig så mycket om han helt enkelt drar sig ur den svenska marknaden.
Jag tror Tesla har mer pengar än IF metals strejkkassa, men vad vet jag? Det är bara en killgissning. Har också hört att Metall tänkte skicka rymdraketer med strejkbrytare till månen men är nog bara ett rykte. Pengar till det har de iaf.
https://www.borskollen.se/nyheter/27/st ... tallde-upp

Det verkar som att Metall inte behöver stoppa några strejkbrytare, då de inte behövs..
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

Jwe skrev: 30 okt 2023 00:01
Nu blir jag bekymrad (och borde bli förundrad)
Är det verkligen riktigt citerat att Löfven ger sig på taxiförare som följt regeringens önskemål om att bilflottan skall elektrifieras och skaffat sig en Tesla, vilket under lång tid var enda realistiska elbilen att använda i en taxiverksamhet. Skall de nu straffas då Löfven påbjuder andra följa hans exempel.
Vad skall hända med oss andra Teslaägare?
Rullas i tjära och fjädrar?

Du ska ha eloge för att ha läst vad Löfven skrev, jag lyssnade på nåt av hans första tal när han blivit statsminister och det har räckt för mig sedan dess.
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

wannabee skrev: 30 okt 2023 06:59
https://www.borskollen.se/nyheter/27/st ... tallde-upp

Det verkar som att Metall inte behöver stoppa några strejkbrytare, då de inte behövs..
Ser ju ut att de bygger artikeln helt på Tibors artikel härifrån så de är ju i praktiken ingen ny information utan samma som debatteras här ett tag nu.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Referralkod: ts.la/gustav72756

Inlägg av Dinsdale »

OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 15:27
Det är i de allra flesta fall TVINGANDE att använda fackens egna tjänstepensionslösning, en lösning som oftast ger markant lägre avkastning än andra pensionslösningar vilket resulterar i lägre pension. Arbetsgivaren får helt enkelt inte erbjuda en bättre lösning även om de hade velat för det tillåter inte facket.
Det där är faktiskt korrekt, man behöver använda fackens tjänstepensionslösning. Den har inte lika många fonder som tex Avanza, man kan inte köpa rena aktier för att slippa fondavgift, man kan inte placera i guld, köpa optioner osv osv. Hälften måste också placeras i traditionell försäkring. Att Avanza och Nordnet inte finns med i fackens lösning förutsätter jag beror på att de inte betalar nån kickback.

Däremot är det inte nödvändigtvis sant att det i sig erbjuder markant lägre avkastning. Avgifterna är väsentligt lägre med kollektivavtal, jag hade tex 7% lägre pensionsavsättning utan kollektivavtal pga att arbetsgivaren lät de anställda betala alla avgifter via avdrag på premieinbetalningen. Vad jag förstod bland vänner och bekanta som jobbade på liknande firmor var det upplägget det vanligaste (om man ens hade tjänstepension). Med så höga avgifter spelar det ingen roll om fackets lösning har 0% avkastning, den kommer ändå prestera bättre för de allra flesta.
Model 3 RWD 18" 2024
Model 3 SR+ 18" 2021
Bel
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Inlägg av Bel »

Dinsdale skrev: 30 okt 2023 07:03
OfarligTesla skrev: 29 okt 2023 15:27
Det är i de allra flesta fall TVINGANDE att använda fackens egna tjänstepensionslösning, en lösning som oftast ger markant lägre avkastning än andra pensionslösningar vilket resulterar i lägre pension. Arbetsgivaren får helt enkelt inte erbjuda en bättre lösning även om de hade velat för det tillåter inte facket.
Det där är faktiskt korrekt, man behöver använda fackens tjänstepensionslösning. Den har inte lika många fonder som tex Avanza, man kan inte köpa rena aktier för att slippa fondavgift, man kan inte placera i guld, köpa optioner osv osv. Hälften måste också placeras i traditionell försäkring. Att Avanza och Nordnet inte finns med i fackens lösning förutsätter jag beror på att de inte betalar nån kickback.

Däremot är det inte nödvändigtvis sant att det i sig erbjuder markant lägre avkastning. Avgifterna är väsentligt lägre med kollektivavtal, jag hade tex 7% lägre pensionsavsättning utan kollektivavtal pga att arbetsgivaren lät de anställda betala alla avgifter via avdrag på premieinbetalningen. Vad jag förstod bland vänner och bekanta som jobbade på liknande firmor var det upplägget det vanligaste (om man ens hade tjänstepension). Med så höga avgifter spelar det ingen roll om fackets lösning har 0% avkastning, den kommer ändå prestera bättre för de allra flesta.
Hur är det med saker som startålder och procentuell avsättning till tjänstepension vid kollektivavtal?

Kan företagen fortsätta erbjuda tjänstepension från 18 års ålder även efter kollektivavtalanslutning, eller blir de begränsade till fackens ofta 25år som startålder?

Samt kan företagen fortsätta betala in mer än kollektivavtalens 4.5% till tjänstepension? (det techbolag jag haft erbjudande från körde med 6.5% avsättning till tjänstepension, samt även lite högre än de vanliga 30% avsättning på lönedelar ovanför brytpunkten för när man inte får inbetalning till allmänna pensionen längre).
MYLR
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det går att fritt välja var tjänstepension skall läggas. Man kan göra det på minoension.
Och avanza har en sådan. Är bara att byta om man vill. Det är en försäkring och det går att pensionsspara själv också om men tycker guld och värdepapper är en god idé.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Dinsdale skrev: 30 okt 2023 07:03

Att många kollektivavtal tvingar fram att upp till 50% av din pensionsinbetalning läggs i traditionell försäkring som förväntas avkasta markant lägre än fondförsäkring gör stor skillnad. Det är inte alls ovanligt att ha samma nivåer på premien utan kollektivavtal men där kan man lägga dem i vad man vill istället för lågavkastande produkter.

Skulle säga att det vanligaste scenariot jag ser om man inte följer kollektivavtalets inbetalningar är att pensionsinbetalningen är sådan att alla med lön under 50k/mån får mer inbetalt utan kollektivavtal men de över den gränsen får mindre.
Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev: 30 okt 2023 07:53
Det går att fritt välja var tjänstepension skall läggas. Man kan göra det på minoension.
Och avanza har en sådan. Är bara att byta om man vill. Det är en försäkring och det går att pensionsspara själv också om men tycker guld och värdepapper är en god idé.
Du kan inte välja fritt, kollektivavtalet styr vilka aktörer som är valbara och fördelningen mellan fond- och traditionell försäkring. Man kan inte heller välja något via minpension.
Mickep

Inlägg av Mickep »

här kan du flytta din pension till avanza.

https://www.avanza.se/pension/flytta-din-pension.html
Bel
Referralkod: ts.la/sebastian237369

Inlägg av Bel »

Mickep skrev: 30 okt 2023 08:41

Bara gamla tjänstepensioner som det inte längre betalas in till.
MYLR
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Mickep skrev: 30 okt 2023 08:41

Klicka på din egen länk och läs ”vilka pensioner kan jag flytta?” Så står det ordagrant att avtalspensioner inte kan flyttas.
Jerka

Inlägg av Jerka »

Det är inte det att Tesla kommer gå i konkurs pga blockaden, men det kommer bli nästintill omöjligt för dem att bedriva verksamhet i Sverige om alla sympatistrejker utlöses. Teslor kan inte servas på andra verkstäder, nya bilar kan inte lossas från båtarna osv. Det här kan inte pågå hur länge som helst utan att företagsledningen drar öronen åt sig. Om Metall har strejkkassa nog att fortsätta i flera år så spelar det ingen roll hur mycket pengar Tesla har, de lär ändå inte vänta ut att Metall ska tröttna och avblåsa strejken.

Detta förutsätter förstås att strejken är så effektiv i att förhindra verksamheten som Metall hoppas. Om Tesla kan fortsätta verksamheten med icke-anslutna arbetare som bryter strejken så vet jag inte vad Metall har för åtgärder att ta till som nästa steg. Ge sig lär de inte göra i första taget eftersom det riskerar att sätta prejudikat för andra företag i framtiden.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Jerka skrev:
Det är inte det att Tesla kommer gå i konkurs pga blockaden, men det kommer bli nästintill omöjligt för dem att bedriva verksamhet i Sverige om alla sympatistrejker utlöses. Teslor kan inte servas på andra verkstäder, nya bilar kan inte lossas från båtarna osv. Det här kan inte pågå hur länge som helst utan att företagsledningen drar öronen åt sig. Om Metall har strejkkassa nog att fortsätta i flera år så spelar det ingen roll hur mycket pengar Tesla har, de lär ändå inte vänta ut att Metall ska tröttna och avblåsa strejken.

Detta förutsätter förstås att strejken är så effektiv i att förhindra verksamheten som Metall hoppas. Om Tesla kan fortsätta verksamheten med icke-anslutna arbetare som bryter strejken så vet jag inte vad Metall har för åtgärder att ta till som nästa steg. Ge sig lär de inte göra i första taget eftersom det riskerar att sätta prejudikat för andra företag i framtiden.
Varför skulle man behöva serva bilen någon annanstans? Det är väl bara att serva hos Tesla. Dom kommer aldrig kunna stänga Teslas verkstadsdel helt.
Ang leveranser utav reservdelar/bilar så går det som tidigare nämnts att skickas via lastbil från tex Danmark. Bilarna måste ändå idag fraktas med lastbil sista biten.

Enda sättet facket skulle kunna vinna är att de samarbetar med hela Europa för att lyckas sätta press.

Annars kommer det bli som vanligt att man får utnyttja de länder som behöver extra cashen och ta in bilar via dessa länder alt hyra in personal från dessa länder.
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Jerka skrev: 30 okt 2023 08:50

Ledningen för Tesla Sverige hamnar ju i en knepig sits. Facket från ett håll och Elon från det andra.
Man kommer ju inte kunna tillfredsställa bägge.
Är Tesla medlem i arbetsgivarorganisation? Hur kunniga är ledningen i vad som normalt gäller på svensk arbetsmarknad? Tänker på dom förvånade kommentarerna angående strejkbrytare som kom från nån talesperson hos tesla.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Intervjun som inte fanns

Blev uppringd av en journalist från TT i fredags. Hon undrade vad Tesla Club Sweden tycker om konflikten. Jag berättade att våra medlemmar är oroliga över var de ska kunna laga sina bilar. Till skillnad från etablerade bilmärken där du har flera stora verkstadskedjor du kan välja mellan är Tesla så pass ny spelare att det finns inga alternativ. Om facket gör blockad mot en Volvoverkstad kan man alltid gå till en annan. Men vi har inget sådant val. Om IF Metall lyckas med sin strejk och blockad får vi stå där med våra trasiga bilar.

Det märktes tydligt att det var inte den vinkeln reportern var ute efter. Hon försökte flera gånger att fråga vad jag själv ansåg om konflikten. Då jag upprepade att min uppgift i konflikten är inte att ha en åsikt utan att ge uttryck åt våra medlemmars oro gav hon upp och avslutade samtalet.

Det blev ingen TT artikel av det.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

TiborBlomhall skrev: 30 okt 2023 10:03
Intervjun som inte fanns

Blev uppringd av en journalist från TT i fredags. Hon undrade vad Tesla Club Sweden tycker om konflikten. Jag berättade att våra medlemmar är oroliga över var de ska kunna laga sina bilar. Till skillnad från etablerade bilmärken där du har flera stora verkstadskedjor du kan välja mellan är Tesla så pass ny spelare att det finns inga alternativ. Om facket gör blockad mot en Volvoverkstad kan man alltid gå till en annan. Men vi har inget sådant val. Om IF Metall lyckas med sin strejk och blockad får vi stå där med våra trasiga bilar.

Det märktes tydligt att det var inte den vinkeln reportern var ute efter. Hon försökte flera gånger att fråga vad jag själv ansåg om konflikten. Då jag upprepade att min uppgift i konflikten är inte att ha en åsikt utan att ge uttryck åt våra medlemmars oro gav hon upp och avslutade samtalet.

Det är väl knappast att Tesla är "nya" efter tio år i Sverige som gör att man inte kan serva bilen på auktoriserade verkstäder? Det är väl en medveten global strategi av Tesla?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Intervjun som inte fanns

Bra Tibor, rätt infallsvinkel i detta.

Noterat frånvaron av kommentarer från Tesla i media, ingen PR avdelning och Elon hatar ju all media utom sitt eget X. Vilket innebär att IF Metal blir intervjuade hela tiden och får föra fram sina talespunkter oemotsagda. En sådan här strid förs på flera plan, och om Tesla tror att de kan nå framgång genom att tiga sig igenom detta har de på förhand förlorat.

Så även om Tesla kan fortsätta serva de flesta existerande bilar, så tappar de förtroende hos nuvarande kunder men framförallt potentiella blivande kunder. Elons djupdykning i konspirationsteorier och idiotiska inlägg om konflikpolitik sedan ett tag kommer ju att göra allmänheten som redan nu ser Tesla som något suspekt blir en mer avogt inställda till Tesla.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare

Inlägg av Klingspor »

Intervjun som inte fanns

Sen hävdar folk att journalister alltid är professionella och låter absolut inte sina personliga åsikter färga sitt arbete. Agendasättande journalism i sitt esse...
MY RWD 2023
Skriv svar