Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

backe

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av backe »

Klingspor skrev: 30 okt 2023 10:19
TiborBlomhall skrev: 30 okt 2023 10:03
Intervjun som inte fanns

Blev uppringd av en journalist från TT i fredags. Hon undrade vad Tesla Club Sweden tycker om konflikten. Jag berättade att våra medlemmar är oroliga över var de ska kunna laga sina bilar. Till skillnad från etablerade bilmärken där du har flera stora verkstadskedjor du kan välja mellan är Tesla så pass ny spelare att det finns inga alternativ. Om facket gör blockad mot en Volvoverkstad kan man alltid gå till en annan. Men vi har inget sådant val. Om IF Metall lyckas med sin strejk och blockad får vi stå där med våra trasiga bilar.

Det märktes tydligt att det var inte den vinkeln reportern var ute efter. Hon försökte flera gånger att fråga vad jag själv ansåg om konflikten. Då jag upprepade att min uppgift i konflikten är inte att ha en åsikt utan att ge uttryck åt våra medlemmars oro gav hon upp och avslutade samtalet.

Det blev ingen TT artikel av det.
Sen hävdar folk att journalister alltid är professionella och låter absolut inte sina personliga åsikter färga sitt arbete. Agendasättande journalism i sitt esse...
Hur skulle artikeln se ut tycker du?

Vad skulle det stå som är intressant för någon att läsa? Ägaren till ett Teslaforum upplever att ägarna till Teslor tycker det är jobbigt att dom inte kan serva sina bilar?
Användarvisningsbild
Klingspor
Teslaägare

Inlägg av Klingspor »

backe skrev: 30 okt 2023 10:26
Klingspor skrev: 30 okt 2023 10:19
TiborBlomhall skrev: 30 okt 2023 10:03
Intervjun som inte fanns

Blev uppringd av en journalist från TT i fredags. Hon undrade vad Tesla Club Sweden tycker om konflikten. Jag berättade att våra medlemmar är oroliga över var de ska kunna laga sina bilar. Till skillnad från etablerade bilmärken där du har flera stora verkstadskedjor du kan välja mellan är Tesla så pass ny spelare att det finns inga alternativ. Om facket gör blockad mot en Volvoverkstad kan man alltid gå till en annan. Men vi har inget sådant val. Om IF Metall lyckas med sin strejk och blockad får vi stå där med våra trasiga bilar.

Det märktes tydligt att det var inte den vinkeln reportern var ute efter. Hon försökte flera gånger att fråga vad jag själv ansåg om konflikten. Då jag upprepade att min uppgift i konflikten är inte att ha en åsikt utan att ge uttryck åt våra medlemmars oro gav hon upp och avslutade samtalet.

Det blev ingen TT artikel av det.
Sen hävdar folk att journalister alltid är professionella och låter absolut inte sina personliga åsikter färga sitt arbete. Agendasättande journalism i sitt esse...
Hur skulle artikeln se ut tycker du?

Vad skulle det stå som är intressant för någon att läsa? Ägaren till ett Teslaforum upplever att ägarna till Teslor tycker det är jobbigt att dom inte kan serva sina bilar?
Ja, det är väl intressant att föra fram den problematiken också? Många vanliga människor (Model Y är Sveriges mest sålda bil i år) riskerar att bli strandsatta och få stora problem i vardagen om bilen går sönder. Denna strejk har lite större påverkan än om typ en salladsbar eller ett konditori sätts i blockad.
MY RWD 2023
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Om en salladsbar sätts i blockad kan du gå till en annan. Om ett konditori sätts i blockad kan du gå till en annan. Om en Volvoverkstad sätts i blockad kan du gå till en annan. Men om Teslas verkstäder sätts i blockad kan vi inte gå till någon annan. Det är väl ändå en vinkel värt att uppmärksamma? Och som alla nog inte är medvetna om.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Nu verkar det rapporteras att Löfvens nuvarande arbetsgivare saknar kollektivavtal. Då antar jag att han tycker att alla skall bojkotta dem? Eftersom han uttalade sig så kraftigt mot att ens åka Teslataxi.
Banane

Inlägg av Banane »

Om vi bortser från den ideologiska aspekten om vem som har rätten på sin sida, Tesla eller IF Metall så är det ju ändå en huvudvärk för oss alla som kör Tesla. Vad händer om de inte går att serva eller lagas?

Jag fick mail om att flytta min fria SuC till en Model S/X/Y i helgen och är lite sugen på det. Men att plocka ut en helt ny Tesla i dagsläget med den här osäkerheten känns inte aktuellt.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

OfarligTesla skrev: 30 okt 2023 10:35
Nu verkar det rapporteras att Löfvens nuvarande arbetsgivare saknar kollektivavtal. Då antar jag att han tycker att alla skall bojkotta dem? Eftersom han uttalade sig så kraftigt mot att ens åka Teslataxi.
Haha, är det sant?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Banane

Inlägg av Banane »

slugger75 skrev: 30 okt 2023 10:41
Haha, är det sant?
Det är antagligen ett litet företag?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

Banane skrev: 30 okt 2023 10:42
Haha, är det sant?
Vad spelar det för roll?
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 30 okt 2023 10:34
Om en salladsbar sätts i blockad kan du gå till en annan. Om ett konditori sätts i blockad kan du gå till en annan. Om en Volvoverkstad sätts i blockad kan du gå till en annan. Men om Teslas verkstäder sätts i blockad kan vi inte gå till någon annan. Det är väl ändå en vinkel värt att uppmärksamma? Och som alla nog inte är medvetna om.
Om Volvo cars skulle säga upp sitt kollektivavtalet skulle nog alla verkstäder hamna i blockad även verkstäderna har avtal.
En Volvoverkstad som inte har kollektivavtal skulle väl troligtvis mista sin auktorisering.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Haha, är det sant?
Är vad som rapporterats iaf, se nedan.

Senast redigerad av OfarligTesla, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Maw
Teslaägare

Inlägg av Maw »

OfarligTesla skrev: 30 okt 2023 11:20
Haha, är det sant?
Är vad som rapporterats iaf, se länk nedan.

Alla är jämlika men vissa är mer jämlika än andra :lol:
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
backe

Inlägg av backe »

Inte om jag ska ha en speciell sallad som bara görs av en salladsbar där ägaren vägrar teckna kollektivavtal och hamnar i blockad.

Men om vi släpper salladsbaren så kan väl vi alla som har en Tesla rikta oss till Elon Musk på X då Tesla inte har någon vanlig kommunikationskanal(märkligt även det). För problemet ligger egentligen i att någon vill verka på en marknad på andra villkor än andra.
flukke

Inlägg av flukke »

Banane skrev: 30 okt 2023 10:42
Haha, är det sant?
De omsätter över en halv miljard med 300 anställda i Sverige.
Speciellt litet vet jag inte om jag vill kalla det.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

backe skrev: 30 okt 2023 11:26
Inte om jag ska ha en speciell sallad som bara görs av en salladsbar där ägaren vägrar teckna kollektivavtal och hamnar i blockad.

Men om vi släpper salladsbaren så kan väl vi alla som har en Tesla rikta oss till Elon Musk på X då Tesla inte har någon vanlig kommunikationskanal(märkligt även det). För problemet ligger egentligen i att någon vill verka på en marknad på andra villkor än andra.
Eller så är problemet att alla inte tycker att kollektivavtal är lösningen på allt.

Varför inte utlysa en generalstrejk så att ALLA företag i Sverige tvingas teckna kollektivavtal?
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Jerka skrev: 30 okt 2023 08:50
Om Metall har strejkkassa nog att fortsätta i flera år så spelar det ingen roll hur mycket pengar Tesla har, de lär ändå inte vänta ut att Metall ska tröttna och avblåsa strejken.

Detta förutsätter förstås att strejken är så effektiv i att förhindra verksamheten som Metall hoppas. Om Tesla kan fortsätta verksamheten med icke-anslutna arbetare som bryter strejken så vet jag inte vad Metall har för åtgärder att ta till som nästa steg. Ge sig lär de inte göra i första taget eftersom det riskerar att sätta prejudikat för andra företag i framtiden.
Det behövs ingen stor strejkkassa för att hantera detta. Det som kommer bli mest kännbart för Tesla är när andra fackförbund sätter in sina sympatiåtgärder, de kommer enbart handla om att inte befatta sig med allt som har med Tesla att göra. De kommer inte dra någon strejkkassa alls.

Likaväl för reparatörer vid andra verkstäder som hanterar Teslabilar, det är inte individen som är tagen ut i strejk, det är arbetsuppgiften att hantera Teslabilar som är under blockad. Reparatörerna kan gladeligen fortsätta reparera andra märken.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Arctic Drifter
Teslaägare
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Inlägg av Arctic Drifter »

Maw skrev: 30 okt 2023 11:22
OfarligTesla skrev: 30 okt 2023 11:20
Haha, är det sant?
Är vad som rapporterats iaf, se länk nedan.

Alla är jämlika men vissa är mer jämlika än andra :lol:
Så kollektivavtal är en garant mot spetskompetens och talang? :-) Ibland är jag beredd att hålla med...
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Arctic Drifter skrev: 30 okt 2023 11:45
Så kollektivavtal är en garant mot spetskompetens och talang? :-) Ibland är jag beredd att hålla med...
Ja jag hade ju valt arbetsgivaren där jag fått högre pension framför den där jag fått lägre vilken dag som helst, så då väljer jag den utan kollektivavtal. Tyvärr har i princip alla bolag kollektivavtal i min bransch så får nöja mig med en sämre pension.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Var hittade du den informationen?

Det är ju humor på högsta nivå om det visar sig att fd fackpampen Löfven arbetar utan kollektivavtal samtidigt som han går ut med sitt senaste inlägg i debatten.
Banane

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev: 30 okt 2023 11:48
Arctic Drifter skrev: 30 okt 2023 11:45
Ja jag hade ju valt arbetsgivaren där jag fått högre pension framför den där jag fått lägre vilken dag som helst, så då väljer jag den utan kollektivavtal. Tyvärr har i princip alla bolag kollektivavtal i min bransch så får nöja mig med en sämre pension.
Kollektivavtal är väl ett golv och inte ett tak?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev: 30 okt 2023 11:50
Som jag skrivit tidigare i tråden, kollektivavtal tvingar arbetsgivaren att betala in pengarna i en lösning som facket valt. Den lösningen kommer i de allra flesta fall ha en markant lägre avkastning än om du fått in pengarna i andra pensionslösningar, bland annat för att det oftast är en stor del som betalas in i en sk traditionell försäkring. Arbetsgivaren har inte valet att betala in pengarna i en bättre lösning.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Inlägg av spacecoin »

josve skrev: 30 okt 2023 11:50

Det är ju humor på högsta nivå om det visar sig att fd fackpampen Löfven arbetar utan kollektivavtal samtidigt som han går ut med sitt senaste inlägg i debatten.
Varför då? Det är helt ointressant med kollektivavtal för fd statsministrar och andra gubbar med fler hundra papp i månadslön. Kollektivavtal är till för att balansera upp maktförhållandet mellan arbetare och företag.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare

Inlägg av slugger75 »

spacecoin skrev: 30 okt 2023 11:59

Varför då? Det är helt ointressant med kollektivavtal för fd statsministrar och andra gubbar med fler hundra papp i månadslön. Kollektivavtal är till för att balansera upp maktförhållandet mellan arbetare och företag.
Tror du att alla på Rud Pedersen tjänar hundratusentals kronor i månaden? De har väl sekreterare och administratörer som inte tjänar så mycket antar jag.

I konsekvensens namn borde ju IF Metall eller annat fackförbund rycka in och blockera Stefan Löfvens arbetsplats tills de tecknar kollektivavtal.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

spacecoin skrev: 30 okt 2023 11:59

Jag tror du missförstått detta helt och fullt. Vart går gränsen i lön när kollektivavtal alltså inte längre är nödvändigt? 30 tkr, 50 tkr, 80 tkr eller kanske 100 tkr/mån? Nyfiken på ditt svar!

Om det stämmer att Löfven är konsult på ett företag där man inte tillämpar kollektivavtal så är det en skandal av stora mått utifrån hans senaste utspel.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Är väl bara att börja strejka och blockera utan lövens arbetsplats. 10% av företagen saknar det. (är oftast ensamföretag men vem bryr sig)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

OfarligTesla skrev: 30 okt 2023 11:58
Banane skrev: 30 okt 2023 11:50
Som jag skrivit tidigare i tråden, kollektivavtal tvingar arbetsgivaren att betala in pengarna i en lösning som facket valt. Den lösningen kommer i de allra flesta fall ha en markant lägre avkastning än om du fått in pengarna i andra pensionslösningar, bland annat för att det oftast är en stor del som betalas in i en sk traditionell försäkring. Arbetsgivaren har inte valet att betala in pengarna i en bättre lösning.
Och varför inte ändra på det här då? Om det är som du påstår så borde väl alla andra fackligt anslutna vilja gå på din linje – eller? Känns som sagt inte direkt som något oöverstigligt problem.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar