Jag provkörde idag. Den bakhjulsdrivna. Är väldigt imponerad. Bättre stolar än i Model Y, bilen var tyst och kändes premium. Det sjukaste var dock förbrukningen. Testade accelererationen och nollade sedan trippen och körde blandad körning i 25 minuter. Landade på 12,4kwh/10 mil Bilen kändes väldigr pigg och ljudsystemet var jättebra trots att det är det enklare av dom två systemen. Enda som tog runt 15 minuter att vänja sig vid var blinkers på ratten. Det är ingen katastof när rutinen sitter men man letar instinktivt efter spaken. Fjädringen var kanon inte alls så dår hoppig och stötig som den var på Model Y.
För 520k känns det här som ett fynd. Man kan inte ens köpa nya Mini Cooper för detta pris om man vill ha utrustning till bilen.
Justeja, IF Metall hade slagit upp ett tält utanför men inne på Tesla var allt som vanligt.
Skulle dock tro Tesla börjar kampanja denna bil snart. Verkar vara beställt mer bilar än vad som är sålt. Går säkert göra en bra affär i slutet av året.
testade du de ventilerade stolarna? Hur funkade dom?
Testade bara kylan men det blev så kallt att jag slog av dom. Jag läste i någon recension att det är samma stolar som i Model S / Model X. Vet inte om det stämmer men det låter inte omöjligt.
Blev det kallt, så är uppgiften löst for mig iaf antar att det är flera nivåer också?
Model 3-24/Polestar 3-24
Tidigare elbilar: Porsche Taycan CT-22/BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Detta är min första eldrivna bil och Tesla. Denna ersätte en 2019 Mercerdes E-klass (det enda jag kan jämföra med).
Avgudar designen på Highland gentemot modellen innan (tackar för att de tog bort träpanelen). Tyst, lite sportig och bekväm att köra. Saknar inte spakarna för växel / blinkers. I mindre rondeller är det krångligt att indikera ut, men annars inga problem. Väldigt sköna säten och mycket bra ljud. Överlag, bra kvalité. Dottern tycker det är väldigt kul att åka bil nu när man enkelt kan slå på Disney+ där bak.
Dess interiör är mycket snygg, enkel och elegant.
Har varit en sådan person som inte blivit såld på Tesla innan av andra, men slog till på Highland pga design och ångrar inget. Hittills är jag väldigt nöjd och den klår min gamla Mercedes på alla sätt.
Jag provkörde idag. Den bakhjulsdrivna. Är väldigt imponerad. Bättre stolar än i Model Y, bilen var tyst och kändes premium. Det sjukaste var dock förbrukningen. Testade accelererationen och nollade sedan trippen och körde blandad körning i 25 minuter. Landade på 12,4kwh/10 mil Bilen kändes väldigr pigg och ljudsystemet var jättebra trots att det är det enklare av dom två systemen. Enda som tog runt 15 minuter att vänja sig vid var blinkers på ratten. Det är ingen katastof när rutinen sitter men man letar instinktivt efter spaken. Fjädringen var kanon inte alls så dår hoppig och stötig som den var på Model Y.
För 520k känns det här som ett fynd. Man kan inte ens köpa nya Mini Cooper för detta pris om man vill ha utrustning till bilen.
Justeja, IF Metall hade slagit upp ett tält utanför men inne på Tesla var allt som vanligt.
Skulle dock tro Tesla börjar kampanja denna bil snart. Verkar vara beställt mer bilar än vad som är sålt. Går säkert göra en bra affär i slutet av året.
testade du de ventilerade stolarna? Hur funkade dom?
Testade bara kylan men det blev så kallt att jag slog av dom. Jag läste i någon recension att det är samma stolar som i Model S / Model X. Vet inte om det stämmer men det låter inte omöjligt.
Blev det kallt, så är uppgiften löst for mig iaf antar att det är flera nivåer också?
Yes, tror der var 3 steg.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil
GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Detta är min första eldrivna bil och Tesla. Denna ersätte en 2019 Mercerdes E-klass (det enda jag kan jämföra med).
Avgudar designen på Highland gentemot modellen innan (tackar för att de tog bort träpanelen). Tyst, lite sportig och bekväm att köra. Saknar inte spakarna för växel / blinkers. I mindre rondeller är det krångligt att indikera ut, men annars inga problem. Väldigt sköna säten och mycket bra ljud. Överlag, bra kvalité. Dottern tycker det är väldigt kul att åka bil nu när man enkelt kan slå på Disney+ där bak.
Dess interiör är mycket snygg, enkel och elegant.
Har varit en sådan person som inte blivit såld på Tesla innan av andra, men slog till på Highland pga design och ångrar inget. Hittills är jag väldigt nöjd och den klår min gamla Mercedes på alla sätt.
Grymt trevligt att läsa!
Kommer från en gammal Lexus som fick vara med som första avbetalning på vår nya m3.
Hoppas på leverans i veckan….
Jag provkörde idag. Den bakhjulsdrivna. Är väldigt imponerad. Bättre stolar än i Model Y, bilen var tyst och kändes premium. Det sjukaste var dock förbrukningen. Testade accelererationen och nollade sedan trippen och körde blandad körning i 25 minuter. Landade på 12,4kwh/10 mil Bilen kändes väldigr pigg och ljudsystemet var jättebra trots att det är det enklare av dom två systemen. Enda som tog runt 15 minuter att vänja sig vid var blinkers på ratten. Det är ingen katastof när rutinen sitter men man letar instinktivt efter spaken. Fjädringen var kanon inte alls så dår hoppig och stötig som den var på Model Y.
För 520k känns det här som ett fynd. Man kan inte ens köpa nya Mini Cooper för detta pris om man vill ha utrustning till bilen.
Justeja, IF Metall hade slagit upp ett tält utanför men inne på Tesla var allt som vanligt.
Skulle dock tro Tesla börjar kampanja denna bil snart. Verkar vara beställt mer bilar än vad som är sålt. Går säkert göra en bra affär i slutet av året.
testade du de ventilerade stolarna? Hur funkade dom?
Testade bara kylan men det blev så kallt att jag slog av dom. Jag läste i någon recension att det är samma stolar som i Model S / Model X. Vet inte om det stämmer men det låter inte omöjligt.
Blev det kallt, så är uppgiften löst for mig iaf antar att det är flera nivåer också?
Yes, tror der var 3 steg.
Ja, tre lägen, men också ett "auto"-läge, som lär kunna anpassa temperaturen upp eller ner (värme eller kyla) beroende på omständigheterna. En intressant funktion att testa.
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Detta är min första eldrivna bil och Tesla. Denna ersätte en 2019 Mercerdes E-klass (det enda jag kan jämföra med).
Avgudar designen på Highland gentemot modellen innan (tackar för att de tog bort träpanelen). Tyst, lite sportig och bekväm att köra. Saknar inte spakarna för växel / blinkers. I mindre rondeller är det krångligt att indikera ut, men annars inga problem. Väldigt sköna säten och mycket bra ljud. Överlag, bra kvalité. Dottern tycker det är väldigt kul att åka bil nu när man enkelt kan slå på Disney+ där bak.
Dess interiör är mycket snygg, enkel och elegant.
Har varit en sådan person som inte blivit såld på Tesla innan av andra, men slog till på Highland pga design och ångrar inget. Hittills är jag väldigt nöjd och den klår min gamla Mercedes på alla sätt.
Grymt trevligt att läsa!
Kommer från en gammal Lexus som fick vara med som första avbetalning på vår nya m3.
Hoppas på leverans i veckan….
Håller tummarna för dig. Du kommer inte bli besviken.
Beställde 4sep, en lr grå med drag och vinterdäck. Fick precis vin och leverans datum 25 dec.
Räknar inte med att jag får den innan årsskiftet men man kan ju alltid hoppas..känns som att det kan dra ut på tiden rejält om tesla inte skriver på ifs metalls kollektivavtal
Model 3 Long Range Stealth Grey/Black -24 Model 3 Long Range Red/Black -21
Detta är min första eldrivna bil och Tesla. Denna ersätte en 2019 Mercerdes E-klass (det enda jag kan jämföra med).
Avgudar designen på Highland gentemot modellen innan (tackar för att de tog bort träpanelen). Tyst, lite sportig och bekväm att köra. Saknar inte spakarna för växel / blinkers. I mindre rondeller är det krångligt att indikera ut, men annars inga problem. Väldigt sköna säten och mycket bra ljud. Överlag, bra kvalité. Dottern tycker det är väldigt kul att åka bil nu när man enkelt kan slå på Disney+ där bak.
Dess interiör är mycket snygg, enkel och elegant.
Har varit en sådan person som inte blivit såld på Tesla innan av andra, men slog till på Highland pga design och ångrar inget. Hittills är jag väldigt nöjd och den klår min gamla Mercedes på alla sätt.
Hämtade ut min Tesla Model 3 Highland (LR) tidigare idag och tänkte skildra mina initiala tankar om bilen.
Bör kanske påtalas att detta är min första renodlade elbil, samt att jag endast provsuttit, klämt och känt, samt åkt med i tidigare generation Model 3 (LR). Vad gäller tidigare ägda bilar så har det oftast rört sig om BMW och Audi, såsom BMW 320, 420, 520 och Audi A4. Den senaste ägda bilen är dock en svensk familjebil: en Volvo V60 T6 -20.
I min bedömning vill jag även passa på att göra en direkt jämförelse med BMW i4 edrive40 M-sport, som jag provkörde för en vecka sedan.
Så, till dagen då jag hämtade bilen.
Som vanligt gjorde sig även den här bilen bättre i verkligheten. Om jag tänker bort föregångaren, det faktum att det är en Tesla, liksom även alla konkurrenter, i ett försök att betrakta designen lite objektivt, så faller den in i någon variant av elegant sedan-modell – den är fräsch, modern, ja smakfullt snygg, men utan att sticka ut.
Kvaliteten och designen invändigt berättar genast om ett rejält ansiktslyft; allt känns tightare, mer påkostat och stiligt i jämförelse med tidigare Model 3 – materialvalen har verkligen handplockats, med utmärkt finish och slående passform.
Allt positivt så långt. Första bekymret är när jag kör i väg. Är ej van vid att köra med en pedal, vilket får bilen att fullständigt överösa mig med varningar, då jag vanligtvis, vid krypkörning, kör med vänster fot på bromsen och höger fot på gasen. Med anledning av vindrutans skepnad och form, positionen och ratten, så känns bilen lite som en leksak – som en av de häftiga och coola bilarna i ett Tv-spel – nästan lite surrealistisk. Avsaknaden av blinkerspak gör sig också uppmärksam, vilket resulterar i några nervösa och pinsamma situationer tillsammans med en och annan irriterad medtrafikant.
Alla finesser, inställningar och ny teknik, ja detta, tillsammans med den helt nya sensationen gör de första minuterna med bilen mer av en nervös och orolig upplevelse.
Nja, inte så självklart spännande och glädjefullt jag hade hoppats på. Dessutom har himlen öppnat sig, så det öser och öser ner regn, så vindrutetorkarens autofunktion försöker febrilt kalibreras in tillsammans med kameror och annat.
Ja, omständigheterna är inte de bästa, men så börjar allt sakta falla på plats. Jag inser hur lätt och följsamt den seglar fram på sin tysta elkraft. Det dröjer inte heller länge förrän de flesta centrala och relevanta funktionerna blir alltmer naturliga att använda; blinkers funkar lätt (ÄVEN I RONDELLER, bara du håller ratten rätt, dvs. kvart i tre, emedan vänster tumme alldeles utmärkt kan trycka på knappen, ja tom. smidigare med lite träning än med spak), menyerna och finesserna, ja det mest nödvändiga gav sig snabbt.
Så, äntligen kan jag njuta av färden, av bilen, och ja, vad tycker jag då – hur står den sig jämtemot tyskarna (Volvon är inte ens en värdig motståndare)?
Spontant, nu efter ca 20 mil, hur bra som helst. Jag tog den med samma rutt som jag tidigare tagit med BMW I4:an och inser hur mycket lättare den känns, samt hur mycket mer följsam den är i fjädringen – ja, BMW:n kändes lite tung på den tämligen stötiga landsvägen. Två helt olika bilar när det kommer till design och upplevelse, men den renodlade kördynamiken vann faktiskt Teslan fann jag – mer komplett, mycket tack vare den lägre vikten. Mer körning återstår dock innan några definitiva bedömningar kan göras, framför allt pga. de värdelösa väderförhållandena idag…
Ska inte tråka ut er med mer information, men jag avslutar med att säga att Tesla har tillverkat en mycket, mycket kompetent bil!
Senast redigerad av p3tT4n, redigerad totalt 1 gånger.
Tesla Model 3 Longe Range -24
Volkswagen E-Golf -21
Märkligt att leveranserna kommit igång i Sverige, men det fortfarande är 3-6 veckor här i Norge
Gissar att Tesla passar på att få ut så många bilar som möjligt i Sverige innan det blir blockad/sympatistrejker i hamnarna på tisdag (?) i nästa vecka eller vilken dag det nu var...
Detta är min första eldrivna bil och Tesla. Denna ersätte en 2019 Mercedes E-klass (det enda jag kan jämföra med).
Avgudar designen på Highland gentemot modellen innan (tackar för att de tog bort träpanelen). Tyst, lite sportig och bekväm att köra. Saknar inte spakarna för växel / blinkers. I mindre rondeller är det krångligt att indikera ut, men annars inga problem. Väldigt sköna säten och mycket bra ljud. Överlag, bra kvalité. Dottern tycker det är väldigt kul att åka bil nu när man enkelt kan slå på Disney+ där bak.
Dess interiör är mycket snygg, enkel och elegant.
Har varit en sådan person som inte blivit såld på Tesla innan av andra, men slog till på Highland pga design och ångrar inget. Hittills är jag väldigt nöjd och den klår min gamla Mercedes på alla sätt.
Slår den mercan även i hur tyst den är?
Ja, det tycker jag (man slipper buller från bensinmotorn). Kan äntligen ha en konversation med dottern i baksätet utan att vi behöver höja rösten eller upprepa sig multipla gånger. Sen ett plus om man har barn, är att vi har numera större plats i baksätet och på passagerarsidan med bakåtvänd barnstol än vad kombin (mercan) gav.
Beställde en röd LR den 15/10 och fick VIN idag med uppskattad leverans 11-25/12 i Norrköping.
Bilen är på skeppet HÖEGH TRIGGER som ska ankomma till Zeebrugge 23/11.
Fick mail från leasingbolaget nu om preliminärt leveransdatum 15/12 medan det fortfarande står 11-25/12 i Tesla-appen. Får se vilket som stämmer i slutändan, speciellt med tanke på strejkläget.
Hur kan man hitta vilket skepp som ens bil finns på? Kan man söka på det med hjälp av VIN?
Det beror på vart du beställt från, men gissar en Highland så kina. Länken nedan kan man söka med VIN på HOEGH Autoliners: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
sen vet jag inte om det är fler andra skepp som lastar Model 3or från kina.
Tyvärr tar denna trackern inte upp båtar som går hela vägen till sverige. men om jag förstått flödena rätt så lastas de flesta Kina bilar om i Zeebrugge eller liknande innan de når sverige.
om någon har mer info om andra båtar som också levererar teslor till sverige så tar jag gärna emot info ang det!
Bonus från annat forum. En användare där verkar besatt av båtlastning av framförallt Teslor, så han lägger ständigt ut uppdateringar om hur båtarna rör sig och ev vad som finns på mm mm: https://teslamotorsclub.com/tmc/threads ... 6/page-202
Hur kan man hitta vilket skepp som ens bil finns på? Kan man söka på det med hjälp av VIN?
Det beror på vart du beställt från, men gissar en Highland så kina. Länken nedan kan man söka med VIN på HOEGH Autoliners: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
sen vet jag inte om det är fler andra skepp som lastar Model 3or från kina.
Tyvärr tar denna trackern inte upp båtar som går hela vägen till sverige. men om jag förstått flödena rätt så lastas de flesta Kina bilar om i Zeebrugge eller liknande innan de når sverige.
om någon har mer info om andra båtar som också levererar teslor till sverige så tar jag gärna emot info ang det!
Tack! Ja jag har beställt en highland. Fick ingen träff på HOEG. Är mest intresserad av att veta om bilen hinner komma till Sverige innan blockaden i hamnarna. Har fått lev datum 15-29/11.
Hur kan man hitta vilket skepp som ens bil finns på? Kan man söka på det med hjälp av VIN?
Det beror på vart du beställt från, men gissar en Highland så kina. Länken nedan kan man söka med VIN på HOEGH Autoliners: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
sen vet jag inte om det är fler andra skepp som lastar Model 3or från kina.
Tyvärr tar denna trackern inte upp båtar som går hela vägen till sverige. men om jag förstått flödena rätt så lastas de flesta Kina bilar om i Zeebrugge eller liknande innan de når sverige.
om någon har mer info om andra båtar som också levererar teslor till sverige så tar jag gärna emot info ang det!
Tack! Ja jag har beställt en highland. Fick ingen träff på HOEG. Är mest intresserad av att veta om bilen hinner komma till Sverige innan blockaden i hamnarna. Har fått lev datum 15-29/11.
Hoppas du får den!
jag väntar själv på en model y performance som är way overdue nu av olika anledningar.. mailade sales malmö idag och fick en tjurigt svar tillbaka om att dom sagt till mig 1000 gånger att dom inte kan se något och ja ska vänta på SMSet..
Dom tillade också gällande strejk frågan att i malmö planerar dom att köra Business as usual , så den biten är ju betryggande om man bryr sig mer om leverans(som jag) än kollektivavtal(som andra). Oroväckande dock ifall båtarna vägrar lossa som det snackats om.. vi får se.
Hur kan man hitta vilket skepp som ens bil finns på? Kan man söka på det med hjälp av VIN?
Det beror på vart du beställt från, men gissar en Highland så kina. Länken nedan kan man söka med VIN på HOEGH Autoliners: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
sen vet jag inte om det är fler andra skepp som lastar Model 3or från kina.
Tyvärr tar denna trackern inte upp båtar som går hela vägen till sverige. men om jag förstått flödena rätt så lastas de flesta Kina bilar om i Zeebrugge eller liknande innan de når sverige.
om någon har mer info om andra båtar som också levererar teslor till sverige så tar jag gärna emot info ang det!
Tack! Ja jag har beställt en highland. Fick ingen träff på HOEG. Är mest intresserad av att veta om bilen hinner komma till Sverige innan blockaden i hamnarna. Har fått lev datum 15-29/11.
Ser ut som att HOEGH båten är framme i Zeebrugge 23/11, och några skriver att dom fått träff på sin highland till sverige(förväntad leverans dec 11/21-25/12) på denna shipment.
Troliga är väl att din redan är påväg sedan tidigare.
"Yes, I've got a match for my VIN on this ship - a red LR for delivery in Sweden on Dec 11-25."
"Positive result!
HÖEGH TRIGGER (TRIG) M
Voyage 47
Load port Taicang
Planned load 25.10.2023
Departure date 26.10.2023
Discharge port Zeebrugge
Arrival date 23.11.2023"
Hur kan man hitta vilket skepp som ens bil finns på? Kan man söka på det med hjälp av VIN?
Det beror på vart du beställt från, men gissar en Highland så kina. Länken nedan kan man söka med VIN på HOEGH Autoliners: https://www.hoeghautoliners.com/my-cargo
sen vet jag inte om det är fler andra skepp som lastar Model 3or från kina.
Tyvärr tar denna trackern inte upp båtar som går hela vägen till sverige. men om jag förstått flödena rätt så lastas de flesta Kina bilar om i Zeebrugge eller liknande innan de når sverige.
om någon har mer info om andra båtar som också levererar teslor till sverige så tar jag gärna emot info ang det!
Tack! Ja jag har beställt en highland. Fick ingen träff på HOEG. Är mest intresserad av att veta om bilen hinner komma till Sverige innan blockaden i hamnarna. Har fått lev datum 15-29/11.
Ser ut som att HOEGH båten är framme i Zeebrugge 23/11, och några skriver att dom fått träff på sin highland till sverige(förväntad leverans dec 11/21-25/12) på denna shipment.
Troliga är väl att din redan är påväg sedan tidigare.
"Yes, I've got a match for my VIN on this ship - a red LR for delivery in Sweden on Dec 11-25."
"Positive result!
HÖEGH TRIGGER (TRIG) M
Voyage 47
Load port Taicang
Planned load 25.10.2023
Departure date 26.10.2023
Discharge port Zeebrugge
Arrival date 23.11.2023"
Fick precis detta mail gällande en Vit Highland LR med beräknat datum 5 dec-19 dec:
Service efter leverans
För att påskynda leveransen är din Model 3 inte utrustad med dragkrok när du hämtar den. Vi meddelar dig när du kan boka ett servicebesök för eftermontering av dragkroken i höghållfast stål och kopplingsmottagaren. Denna eftermontering är kostnadsfri.
Jag skulle bli väldigt irriterad att behöva fara land och rike runt och förlora arbetstid för att de inte monterade dragkroken som beställt. (det är inte gratis vare sig kostnad eller tid)