Väldigt svag regen på Model S
Moderator: Redaktion
Väldigt svag regen på Model S
Jag upplever att det är väldigt svag regenerativ bromsning på min Model S LR 2020+ jämfört med Model Y och 3. Man kan se att energigrafen på skärmen är gulprickad. Antar att det beror på att det blivit kallare ute och det är för att skydda batteriet, men jag tycker det är konstigt att regen ska behöva vara så här svag när det är ändå är flertalet plusgrader ute. Jag får oftast använda bromspedalen, vilket jag nästan aldrig behövt göra med Y/3.
Det är första vintern för mig med Model S. Är den känsligare för kyla än Y/3? Ska det vara så här?
Som man kan se på bilden så har jag även fått upp en varningssymbol, dyker upp ibland men inte alltid. Går inte att hitta något felmeddelande någonstans. Betyder det bara att regen är begränsad av någon anledning eller är det något fel? Det var dock 15 grader ute när jag fick felmeddelandet den här gången.
Det är första vintern för mig med Model S. Är den känsligare för kyla än Y/3? Ska det vara så här?
Som man kan se på bilden så har jag även fått upp en varningssymbol, dyker upp ibland men inte alltid. Går inte att hitta något felmeddelande någonstans. Betyder det bara att regen är begränsad av någon anledning eller är det något fel? Det var dock 15 grader ute när jag fick felmeddelandet den här gången.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Väldigt svag regen på Model S
Varningssymbolen betyder inte mer än att bilen uppmärksammar dig på att den byter från gulstreckat till ostreckat eller tvärtom. (dvs den gulstreckning du kan få på effektmätaren vid själva varningssymbolen som talar om att du har f.t. begränsad regen.)
Gulstreckningen i energigrafen finns alltid där och markerar ditt medelvärde. (finns den kanske bara på MS/X?)
Gulstreckningen i energigrafen finns alltid där och markerar ditt medelvärde. (finns den kanske bara på MS/X?)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
- KKER
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristofer37301
Jag har både en S och en Y.Donk skrev: ↑31 okt 2023 11:56Jag upplever att det är väldigt svag regenerativ bromsning på min Model S LR 2020+ jämfört med Model Y och 3. Man kan se att energigrafen på skärmen är gulprickad. Antar att det beror på att det blivit kallare ute och det är för att skydda batteriet, men jag tycker det är konstigt att regen ska behöva vara så här svag när det är ändå är flertalet plusgrader ute. Jag får oftast använda bromspedalen, vilket jag nästan aldrig behövt göra med Y/3.
okänt.jpg
S (2019-2020) har mycket sämre regen så fort temperaturerna sjunker lite jämfört med Y är min upplevelse.
Model S, SR, Raven 2020 (såld)
Model Y, LR 2023
Model Y, LR 2023
Model S Raven har ingen värmepump. det har din Y. Kanske beror det på detta? När batteriet är varmt så funkar ju regen till fullo igen. Det tar 20 min eller så.KKER skrev: ↑31 okt 2023 13:59Jag har både en S och en Y.Donk skrev: ↑31 okt 2023 11:56Jag upplever att det är väldigt svag regenerativ bromsning på min Model S LR 2020+ jämfört med Model Y och 3. Man kan se att energigrafen på skärmen är gulprickad. Antar att det beror på att det blivit kallare ute och det är för att skydda batteriet, men jag tycker det är konstigt att regen ska behöva vara så här svag när det är ändå är flertalet plusgrader ute. Jag får oftast använda bromspedalen, vilket jag nästan aldrig behövt göra med Y/3.
okänt.jpg
S (2019-2020) har mycket sämre regen så fort temperaturerna sjunker lite jämfört med Y är min upplevelse.
- KKER
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristofer37301
Det kan säkert spela roll.spacecoin skrev: ↑31 okt 2023 14:07Model S Raven har ingen värmepump. det har din Y. Kanske beror det på detta? När batteriet är varmt så funkar ju regen till fullo igen. Det tar 20 min eller så.KKER skrev: ↑31 okt 2023 13:59Jag har både en S och en Y.Donk skrev: ↑31 okt 2023 11:56Jag upplever att det är väldigt svag regenerativ bromsning på min Model S LR 2020+ jämfört med Model Y och 3. Man kan se att energigrafen på skärmen är gulprickad. Antar att det beror på att det blivit kallare ute och det är för att skydda batteriet, men jag tycker det är konstigt att regen ska behöva vara så här svag när det är ändå är flertalet plusgrader ute. Jag får oftast använda bromspedalen, vilket jag nästan aldrig behövt göra med Y/3.
okänt.jpg
Vi har några ganska branta nedförsbackar direkt när vi lämnar huset ner mot samhället och Yn har avsevärt bättre regen direkt tycker jag.
Model S, SR, Raven 2020 (såld)
Model Y, LR 2023
Model Y, LR 2023
Min S LR 2020 betedde sig så förra hösten, och det var batterivärmaren som började pajja. Fick inget felmeddelande förutom att regen var kass och sen när det blev under 0 grader så laddade bilen inte alls. Byttes på garanti. Nu har jag max regen inom ett par minuter (ca 50 kw) .
Y LR '24
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
S LR '20 (såld)
3 LR '19 (såld)
Tack för svar. S verkar alltså ha svagare regen än 3/Y, hoppas det bara är det och inte batterivärmaren som gett upp (vill ju inte behöva åka in till verkstan i dessa tider...).
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Fiat 500e Icon -23
Tesla MYP -22 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
Tesla värmer inte batteriet på så vis.
Det värms om batteriet är kallare än cirka minus 3-4C och då kanske till 4-5C.
Detta är sannolikt lika oavsert VP eller ej.
Överlag blir batteriet i teslor med VP / octovalve kallare då värmepumpen tar värmeenergi ur batteriet ( = ”kyler” batteriet) när det finns och är kallt ute.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Jag har en 2023 S.
Upplever regen som ganska lika stark, men en betydligt bättre (soft) övergång från ”gas” till regen så det tar några sekunder från man släpper gasen tills man har full regen.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
Stor skillnad på olika S modeller. Tänker att det har med max ström som resp batteri kan ta emot och borde då korrelera i någon grad till hur snabbt bilarna kan ladda i olika situationer.
2023 har betydligt mer regen än 2018 100D som i sin tur har mer än 70D.
Allt detta enligt min väl kalibrerade bakdel…
2023 har betydligt mer regen än 2018 100D som i sin tur har mer än 70D.
Allt detta enligt min väl kalibrerade bakdel…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Kan det dessutom vara så att den har någon inställning för utetemperatur? Upplever att övergången blivit ”softare” sedan i somras.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
Jag vill minnas att det kom en ändring (som jag skrev om tidigare i tråden) för model 3 iafg där man förbättrade hur regen kombinerar antisladd, borde vart vintern/våren 2021.LarsaR skrev: ↑01 nov 2023 08:50Kan det dessutom vara så att den har någon inställning för utetemperatur? Upplever att övergången blivit ”softare” sedan i somras.
Sannolikt infört på S också.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- LarsaR
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/larsa68805
Du upplever ingen skillnad mellan nu och tidigare i höst/somras?AAKEE skrev: ↑01 nov 2023 10:35Jag vill minnas att det kom en ändring (som jag skrev om tidigare i tråden) för model 3 iafg där man förbättrade hur regen kombinerar antisladd, borde vart vintern/våren 2021.LarsaR skrev: ↑01 nov 2023 08:50Kan det dessutom vara så att den har någon inställning för utetemperatur? Upplever att övergången blivit ”softare” sedan i somras.
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Tror inte det.LarsaR skrev: ↑01 nov 2023 12:18Du upplever ingen skillnad mellan nu och tidigare i höst/somras?AAKEE skrev: ↑01 nov 2023 10:35Jag vill minnas att det kom en ändring (som jag skrev om tidigare i tråden) för model 3 iafg där man förbättrade hur regen kombinerar antisladd, borde vart vintern/våren 2021.LarsaR skrev: ↑01 nov 2023 08:50Kan det dessutom vara så att den har någon inställning för utetemperatur? Upplever att övergången blivit ”softare” sedan i somras.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- lawgiver
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/erik69077
Min batterivärmare gav upp någon gång i våras och det märktes först inte alls dvs inga varningar eller felmeddelanden.
Först när bilen har försökt köra värmaren ett par gånger i rad utan att kunna detektera en temperaturskillnad så varnar den.
Så om själva laddningen värmer batteriet tillräckligt så att varningen inte triggas så syns inte felet. (märks då istället på att laddningen går långsammare än den borde göra och sämre regen än normalt)
Det såg ut i appen som om den värmde batteriet....men inget hände.
(kunde bekräfta genom att titta via Scan my Tesla och såg att bilen satte på värmaren, men att temperaturen inte ändrades....)
S90D Facelift, NextGen-baksäte, Fri SuC
Kollade med min extraskärm med scan my tesla när jag var en sväng på schtaan:LarsaR skrev: ↑01 nov 2023 12:18Du upplever ingen skillnad mellan nu och tidigare i höst/somras?AAKEE skrev: ↑01 nov 2023 10:35Jag vill minnas att det kom en ändring (som jag skrev om tidigare i tråden) för model 3 iafg där man förbättrade hur regen kombinerar antisladd, borde vart vintern/våren 2021.LarsaR skrev: ↑01 nov 2023 08:50Kan det dessutom vara så att den har någon inställning för utetemperatur? Upplever att övergången blivit ”softare” sedan i somras.
Direkt ut ut garaget under pågånde laddning ( skall dra släp sen) ca 75% SOC och 21C batteritemp hade jag 86kWh regen-effekt vid högre farter; cirka 70km/h eller mer* (se bild nedan).
I Lägre fart begränsas regen precis som på sommaren så tex 63kW vid 45km/h.
Efter att bilen stått 2h på stan var cell temp 13.8C vid början av resan och 13.5C hemma (värmepumpen tog värme ur batteriet), så hade jag 63kWh i högre farter också, i farter under 60km/h var det ingeb skillnad.
Det är ingen skillnad i regen, precis som med min M3P.
Det är bara batteritemperaturen och SOC som styr max regen.
Är batteriet kallt och man har hög SOC får man mindre regen (det gäller även sommartid, om man lämnar bilen så batteriet svalnar en kall dag i norra Sverige).
[Edit]
Såklart vi har data på det också:
Regen 11 Juli efter lite gasning:
Toppvärdet 89kWh, men mitt på under en regen-inbromsning är det 86kWh. BMS MAX charge-värdet är 86kWh det också. *Regen idag efter laddning i garage, toppvärde 86kWh, notera inrinqat att regen är 63kWh vid ca 60 km/h. BMS Max charge = 86kWh Regen idag efter 2h ute i kylan:
63kWh, dvs lägre i högre farter men ingen skillnad i lägre farter då bilen hur som helst inte överskrider BMS Max charge = 63kWh.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Max regen beror på både celltemp och SOC. Precis som när man snabbladdar kan batteriet ta emot mindre effekt när det har högre SOC.
Jag fick runt 65kW regen med cirka 75% SOC när batteritempen var 13.5C men efter att ha dragit runt ett släp i halva norrbotten var SOC kring 43% och trots att bilen stått flera timmar ute efter körning och celltemperaturen bara var 6.75C så blev regen 75kW.
Jag som oftast laddar till 55% kör ju oftast omkring där regen är mindre lättpåverkad.
När man ändrade (minskade) regen på model 3 vid kallt batteri ungefär våren 2022 så märkte jag inte av det alls, då jag egentligen inte körde i det läget. Antingen low SOC eller om jag laddade högre, alltid nyladdat med varmt batteri. Tesla ändrade logiken så att man fick mindre regen vid kallt batteri och hög SOC. Begränsningen har sannolikt kommit för att minska cycklisk degrdering pga hög regenström nör batteriet inte är tillräckligt varmt. Det blev en uppenbar skillnad på model 3 efter det, när man laddade och lät batteriet svalna.
Överlag släpper jag sällan upp foten helt (om det inte är fullgasrepor med hård inbromsning eller regentest som idag), utan jag kör enpedalskörning där jag väger uppsläppet för att få lagom inbromsning. Jag har även begränsat regen "ytterligare" när jag har haft kallt batteri så att inbromsningen och laddeffekten blivit lägre. Hade skärm framme i min model 3P med battery power-värdet synligt så jag körde ofta max 20kW regen om batteriet var rejält kallt (20kW = 0.25C på min M3P, vilket är lågt och bra).
Utan skärm framme med regeneffekten i kW (dvs som de flesta) är det ju såklart svårt att veta regen i kW.
Jag fick runt 65kW regen med cirka 75% SOC när batteritempen var 13.5C men efter att ha dragit runt ett släp i halva norrbotten var SOC kring 43% och trots att bilen stått flera timmar ute efter körning och celltemperaturen bara var 6.75C så blev regen 75kW.
Jag som oftast laddar till 55% kör ju oftast omkring där regen är mindre lättpåverkad.
När man ändrade (minskade) regen på model 3 vid kallt batteri ungefär våren 2022 så märkte jag inte av det alls, då jag egentligen inte körde i det läget. Antingen low SOC eller om jag laddade högre, alltid nyladdat med varmt batteri. Tesla ändrade logiken så att man fick mindre regen vid kallt batteri och hög SOC. Begränsningen har sannolikt kommit för att minska cycklisk degrdering pga hög regenström nör batteriet inte är tillräckligt varmt. Det blev en uppenbar skillnad på model 3 efter det, när man laddade och lät batteriet svalna.
Överlag släpper jag sällan upp foten helt (om det inte är fullgasrepor med hård inbromsning eller regentest som idag), utan jag kör enpedalskörning där jag väger uppsläppet för att få lagom inbromsning. Jag har även begränsat regen "ytterligare" när jag har haft kallt batteri så att inbromsningen och laddeffekten blivit lägre. Hade skärm framme i min model 3P med battery power-värdet synligt så jag körde ofta max 20kW regen om batteriet var rejält kallt (20kW = 0.25C på min M3P, vilket är lågt och bra).
Utan skärm framme med regeneffekten i kW (dvs som de flesta) är det ju såklart svårt att veta regen i kW.
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5