Ja så är det kanske, men jag tror att det är underordnat. Metall struntar nog i om Tesla skriver på kollektivavtal eller försvinner från Sverige. Båda utfallen är mission accomplished.TiborBlomhall skrev: ↑31 okt 2023 10:19Alltså, jag menade IF Metalls enda chans att få Tesla till att teckna kollektivavtal.Banane skrev: ↑31 okt 2023 10:16Så är det väl inte? Metall kan göra det omöjligt för Tesla att vara kvar i Sverige. Om då Tesla packar ihop och sticker, vem har vunnit och vem har förlorat?TiborBlomhall skrev: ↑31 okt 2023 10:14"IF Metalls strejk mot Tesla i Sverige är inne på sin femte dag. En strejk som nu fått spridning till Tesla-fabriken i Grünheide strax utanför Berlin, rapporterar Carup. Över tusen medarbetare vid fabriken ska ha burit den tyska motsvarigheten IG Metalls logga på bröstet under sitt arbetsskift."
https://alltomelbil.se/teslafabriken-i- ... -strejken/
Som sagt var. TM Sweden AB har ingen mandat teckna kollektivavtal med facket. IF Metalls enda chans är att eskalera konflikten till Tesla inc. i USA, genom att involvera facken i övriga Europa.
Ja vi som har en Tesla förlorar ju stort. Men sen? Företaget Tesla skulle jag säga. Metall vinner. Även om Sverige är en liten marknad så är det en marknad för Tesla. Ur Sveriges synvinkel så är förlusten inte alls så stor då det finns mängder av andra bilmärken att välja på.
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Och skulle gissa att vi då har flera andra elbilstillverkare som säkert blir nöjda med det utfallet i så fall...
Model S75D MCU2/AP HW3, Obsidian Black Metallic, Black Premium Interior, Carbon Fiber Decor, Dark Headliner, PUP & Sunroof
Så kan det ju vara men jag betackar mig för diverse konspirationsteorier som jag vet ligger och lurar hos många Tesla-fantaster.
På ca 15 år har Elon Musk och hans medarbetare byggt upp en verksamhet som hotar en miljövidrig branch som i mer än 100 år sett till att elda upp olieprodukter så att vår värld knappt går att leva i.
Facklig verksamhet bygger inget motsvarande. Tvärtom så strejkar man och förstör för en sådan viktig omdaning av industrin från svart tilll grönt.
Facklig verksamhet bygger inget motsvarande. Tvärtom så strejkar man och förstör för en sådan viktig omdaning av industrin från svart tilll grönt.
Haha, ja herrejävlar. Den världssynen skojar man inte bort...Delta skrev: ↑31 okt 2023 11:05På ca 15 år har Elon Musk och hans medarbetare byggt upp en verksamhet som hotar en miljövidrig branch som i mer än 100 år sett till att elda upp olieprodukter så att vår värld knappt går att leva i.

Går världen knappt att leva i?
Ska Tesla få carte blanche att uppträda hur som helst på grund av någon, verklig eller inbillad, "moralisk överlägsenhet"?
Ett exempel:
Har under 5 år i oktober månad tagit Teslan till samma lilla ort vid Gardasjön i Italien. Där är parkbänkarna tillverkade i 10 mm tjocka glasskivor(!) Ingen förstörelse eller grafitti under denna tiden. Inga kolapapper eller skräp, kanske någon cigarettfimp, det var allt. Hur hade det gått för en sådan parkbänk i Södertälje?
Vi har allt förmycket för och emot i lilla Sverige. Titta på hur våra folkvalda uppför sig i debatter på TV.
Nej på detta sätt får vi aldrig någon Gigafactory hit.
Har under 5 år i oktober månad tagit Teslan till samma lilla ort vid Gardasjön i Italien. Där är parkbänkarna tillverkade i 10 mm tjocka glasskivor(!) Ingen förstörelse eller grafitti under denna tiden. Inga kolapapper eller skräp, kanske någon cigarettfimp, det var allt. Hur hade det gått för en sådan parkbänk i Södertälje?
Vi har allt förmycket för och emot i lilla Sverige. Titta på hur våra folkvalda uppför sig i debatter på TV.
Konstig liknelse. En välmående och snobbig turistort i Italien med massor av personal som städar och gör fint jämfört med en socialt utsatt stad som lider av dålig integration osv.Delta skrev: ↑31 okt 2023 11:33Ett exempel:
-
Har du någonsin sett en debatt på TV med folkvalda i Italien? Där tror jag faktiskt inte det är så stor skillnad – om ens någon.Delta skrev: ↑31 okt 2023 11:33Ett exempel:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
-
Vad är det IF Metall har 'förstört'?
Det här handlar om hur man ska bygga.
Om det är någon som "förstör" här så skulle jag säga att det är Elon och Tesla som förstör det system som en majoritet av befolkningen i det här landet har beslutat om i demokratiska val.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Möjligt att politiker är ganska lika overallt, men parkbänkarna då?SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2023 11:41Har du någonsin sett en debatt på TV med folkvalda i Italien? Där tror jag faktiskt inte det är så stor skillnad – om ens någon.Delta skrev: ↑31 okt 2023 11:33Ett exempel:
Deras strejk förstör för Tesla som har byggt upp en konkurrenskraftig och miljövänlig produktportfölj.SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2023 11:44Vad är det IF Metall har 'förstört'?
Om det är någon som "förstör" här så skulle jag säga att det är Elon och Tesla som förstör det system som en majoritet av befolkningen i det här landet har beslutat om i demokratiska val.
Ingen är tvungen att jobba på Tesla, men om man trivs och tjänar bra vad är då problemet?
För Tesla är det kanske ett argument? Vi lever i en världsekonomi…Banane skrev: ↑31 okt 2023 10:05Det är inget argument. Tappar vi Tesla vinner vi arbetstillfällen hos andra bilmärken. Kanske fler då de andra antagligen inte har lika slimmade organisationer.Nect skrev: ↑31 okt 2023 09:44Det finns flera aspekter.Henrik Gbg skrev: ↑31 okt 2023 09:27Det borde de så klart ha men deras agerande tyder på att insikten saknas, alternativt har de järnkoll men får inte genomslag för sina synpunkter högre upp i organisationen.
Oavsett varför det blivit som det blivit så är det uppenbart att Tesla valt konfrontation (precis som IF Metall). Eftersom hela den svenska modellen ligger i vågskålen (ur de fackliga parternas perspektiv) så har jag svårt att se att dessa viker ned sig. I förlängningen innebär det omfattande sympatiåtgärder vilket så småningom kommer att göra det väldigt svårt för Tesla att köra "Business as usual".
Det är detta jag anser att man från Teslas håll missbedömt..
Facket kan lika gärna tro att Tesla är som vilket företag som helst i Sverige och därmed missbedömt hur lite Tesla bryr sig om lilla Sverige.
Antingen får vi arbetstillfällen eller så tappar vi dem.
Och jo definitionen är att man tappar arbetstillfällen. Annars skulle det just nu finns över 200 lediga tjänster hos övriga bilmärken.
Allt är inte svart och vitt. Det finns flera aspekter att ta hänsyn till åt båda hållen.
Facket vill ha svenska modellen.
Tesla struntar totalt i detta så länge det inte är lagkrav.
De vill centralt kunna erbjuda liknade villkor för varje land. Inte förhandla land för land. Det är Teslas modell annars skulle de tecknat avtal utan att streta imot.
Senast redigerad av Nect, redigerad totalt 1 gånger.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
-
1. Tesla konkurrerar inte på samma villkor. Alla andra företag har kollektivavtal. Det har inte Tesla. Därmed går det att argumentera för att Tesla fuskar. Med det sagt så håller jag med om att Tesla gjort mycket bra. Men jag kan fortfarande inte förstå varför de inte erbjuder Model 3 eller Model S med dragkrok i USA. Det är väl inte särskilt miljövänligt att tvinga folk att köpa Y, X eller CT ifall man vill dra släp – eller?...Delta skrev: ↑31 okt 2023 11:51Deras strejk förstör för Tesla som har byggt upp en konkurrenskraftig och miljövänlig produktportfölj.SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2023 11:44Vad är det IF Metall har 'förstört'?
Ingen är tvungen att jobba på Tesla, men om man trivs och tjänar bra vad är då problemet?
2. "om man trivs"...
Och det här vet vi ju inte eller hur. Det finns en hel del av mekanikerna på Tesla som strejkar. Varför gör dem det 'om de trivs och tjänar bra'?
3. "vad är då problemet?"
Ett problem är att ifall det är dåliga villkor på Tesla och den befintliga personalen slutar så kommer andra snart befinna sig i de här dåliga villkoren. Det kan man ju skita i, eller så gör man inte det. Jag föredrar sådana människor som inte skiter i sånt här.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Nect skrev: ↑31 okt 2023 12:01För Tesla är det kanske ett argument? Vi lever i en världsekonomi…Banane skrev: ↑31 okt 2023 10:05Det är inget argument. Tappar vi Tesla vinner vi arbetstillfällen hos andra bilmärken. Kanske fler då de andra antagligen inte har lika slimmade organisationer.Nect skrev: ↑31 okt 2023 09:44Det finns flera aspekter.Henrik Gbg skrev: ↑31 okt 2023 09:27Det borde de så klart ha men deras agerande tyder på att insikten saknas, alternativt har de järnkoll men får inte genomslag för sina synpunkter högre upp i organisationen.
Oavsett varför det blivit som det blivit så är det uppenbart att Tesla valt konfrontation (precis som IF Metall). Eftersom hela den svenska modellen ligger i vågskålen (ur de fackliga parternas perspektiv) så har jag svårt att se att dessa viker ned sig. I förlängningen innebär det omfattande sympatiåtgärder vilket så småningom kommer att göra det väldigt svårt för Tesla att köra "Business as usual".
Facket kan lika gärna tro att Tesla är som vilket företag som helst i Sverige och därmed missbedömt hur lite Tesla bryr sig om lilla Sverige.
Och jo definitionen är att man tappar arbetstillfällen. Annars skulle det just nu finns över 200 lediga tjänster hos övriga bilmärken.
Allt är inte svart och vitt. Det finns flera aspekter att ta hänsyn till åt båda hållen.
Om övriga märken tar över Teslas försäljning ökar rimligen behovet av personal där. Men så är det ju inte riktigt än.
Vet inte vad du menar med globalt och vilken påverkan drygt 200 jobb i Sverige har på det?
Baserat på att de knappt vet när de strejkbryter så är jag ytterst tveksam.. jag tro de saknar kunskap runt fackförbund.Henrik Gbg skrev: ↑31 okt 2023 09:08Hej, tror att Tesla gjort sin hemläxa på denna punkt bättre än de flesta andra företag inom de allra flsta områden.slugger75 skrev: ↑31 okt 2023 08:45
Tesla kanske inte alls har missat denna del. Tesla har haft en väldigt tydlig strategi för att nå så långt som de har gjort. Det skulle kanske inte ha varit möjligt om de gjort avsteg från sin strategi. Det finns väl ingen annan biltillverkare som ens kommer i närheten av de framgångar som Tesla har gjort de senaste tio åren?
Min poäng var att de inte förstår de lite speciella omständigheter som råder på den svenska arbetsmarknaden. Vi är som bekant lite speciella med vår Svenska modell. De är nog väl inlästa på fackföreningar och spelregler i de allra flesta länder men eftersom vi är lite "speciella" och ett relativt litet land så har nog inte fokus legat på att förstå hur arbetsmarknaden fungerar i Sverige..
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Övriga märken har redan etablerade verkstäder, återförsäljare mm. Bara för att de får ökad andel av försäljningen så innebär det inte att arbetstillfällena ersätts 1 mot 1. Då de övriga märkena har betydligt större och utbyggd serviceverksamhet. Och Teslas andel skulle spridas ut på flera.Banane skrev: ↑31 okt 2023 12:09Nect skrev: ↑31 okt 2023 12:01För Tesla är det kanske ett argument? Vi lever i en världsekonomi…Banane skrev: ↑31 okt 2023 10:05Det är inget argument. Tappar vi Tesla vinner vi arbetstillfällen hos andra bilmärken. Kanske fler då de andra antagligen inte har lika slimmade organisationer.Nect skrev: ↑31 okt 2023 09:44Det finns flera aspekter.Henrik Gbg skrev: ↑31 okt 2023 09:27
Det borde de så klart ha men deras agerande tyder på att insikten saknas, alternativt har de järnkoll men får inte genomslag för sina synpunkter högre upp i organisationen.
Om övriga märken tar över Teslas försäljning ökar rimligen behovet av personal där. Men så är det ju inte riktigt än.
Vet inte vad du menar med globalt och vilken påverkan drygt 200 jobb i Sverige har på det?
Med globalt syftade jag på att vår ekonomi konkurrerar globalt. Det finns en anledning att produktion har flyttats härifrån för att våra höga krav gör det svårt att konkurrera mot länder som inte har samma krav.
Ska vi få bukt med detta borde det på EU nivå sättas krav som gäller för samtliga EU-länder.
Vi tappade nyligen ett ramavtal mot utländskt företag som kan hålla ca 50% lägre pris än oss. Skulle vi lägga oss på samma nivå så blir det konkurs för vår del. Priset vi lämnade var break even för oss.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
Eller så kan facket tänka, anställda på Klarna verkar ha rätt okej förmåner/villkor vi behöver inte bråka med dem vi ger oss på någon annan där anställda har sämre villkor…Banane skrev: ↑30 okt 2023 21:40loftux skrev: ↑30 okt 2023 21:38Här är Klarnas villkor. De två första kolumnerna är jämförelse skapat av klarna, den tredje är fackets svar.
Intressant är att klarna villkor är minst lika bra eller bättre. Fackets svar är att intet hindrar att fortsätta med det. Men varför är det då så viktigt att teckna kollektivavtal? Den sista punkten är ju något som är viktigast facket självt.
En motsvarande lista för Tesla vore intressant.
Man kan ju vända på det också. Varför kan de inte bara skriva på kollektivavtalet om de ändå uppfyller kraven?
Men av erfarenhet är det inte den enskilde medarbetaren på Klarna facket värnar. Facket värnar modellen och vill bibehålla makten…
-
Tycker det är en 'ganska' så separat diskussion. Eller ska jag förstå dig som att du tror att IF Metall skulle springa runt i Södertälje och förstöra parkbänkar?Delta skrev: ↑31 okt 2023 11:48Möjligt att politiker är ganska lika overallt, men parkbänkarna då?SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2023 11:41Har du någonsin sett en debatt på TV med folkvalda i Italien? Där tror jag faktiskt inte det är så stor skillnad – om ens någon.Delta skrev: ↑31 okt 2023 11:33Ett exempel:
- fth
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/fredrik8071
Fast... jag är själv till stor del positivt inställd till den svenska modellen, men att det är något vi har "beslutat om i demokratiska val" är väl strängt talat inte riktigt sant? Själva grundtanken är ju att dom valda representanterna inte blandar sig i öht så länge parterna kommer överens.SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2023 11:44Vad är det IF Metall har 'förstört'?

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Rörande pension på optionsprogram/bonusar.Lurkern skrev: ↑31 okt 2023 07:32Pensionsavsättningen baserad på optionsprogram känns som en väldigt liten parentes samhällsmässigt.
Jag är väl lite sosse i att jag tycker folk skall få tjänstepension baserat på lönen exempelvis. Om Tesla erbjuder detta i nivå med företag med kollektivavtal har jag svårt att stödja facket i denna aktion.
Skulle ett utfall av ett optionsprogram vara pensionsgrundande så hade det konstruerats så att utfallet blir något sämre utifrån att man behöver ta höjd även för pensionskostnaderna. Men Optionsprogram är som regel aldrig någonsin pensionsgrundande (oavsett kollektivavtal eller inte)
När man konstruerar exempelvis ett bonusprogram tar man hänsyn till huruvida bonusen är pensionsgrundande eller inte. I slutändan är det såldes samma totalkostnad för arbetsgivaren. Dvs är bonusen pensionsgrundande -> lägre bonus. Är bonusen inte pensionsgrundande -> högre bonus.
Vilket man föredrar, det kan nog variera.
Nu ska parterna träffas fysiskt imorgon.
Blir intressant och se hur det går.
Blir intressant och se hur det går.
-
Att inte blanda sig I är väl också ett aktivt val?fth skrev: ↑31 okt 2023 12:35Fast... jag är själv till stor del positivt inställd till den svenska modellen, men att det är något vi har "beslutat om i demokratiska val" är väl strängt talat inte riktigt sant? Själva grundtanken är ju att dom valda representanterna inte blandar sig i öht så länge parterna kommer överens.SwedishAdvocate skrev: ↑31 okt 2023 11:44Vad är det IF Metall har 'förstört'?
Om det är någon som "förstör" här så skulle jag säga att det är Elon och Tesla som förstör det system som en majoritet av befolkningen i det här landet har beslutat om i demokratiska val.![]()
/fth
I andra länder har man valt en annan modell.
Om man från politiskt håll hade ansett att vår modell inte fungerat skulle man nog valt en annan väg..
Tesla har igen fabrik i sverige. det är service och skadeverkstäder det gäller. De arbetande kan sköta detta via andra företag å teslas vägnar. (man skulle tom kunna starta ett nytt företag tesla sverige som tar in entrepenader) tror inte kunderna skulle märka så stor skillnad. att hämta ut bilar ur någon popup-tält vid hamnen är ju inte orimligt. polestar har ju haft en turne där man kunde provköra och klämma på deras , 2 model, då hade de en container.
Tesla har återupptagit förhandlingarna. Ingen kunde se det komma…
Förhandlingarna mellan IF Metall och Tesla återupptas på tisdagen, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Ekot.
Samtdigt utökar facket strejkvarslet till att gälla ytterligare fyra verkstäder som arbetar med Teslabilar. Det rör sig om verkstäder i Sollefteå, Enköping, Krylbo och Ekerö, enligt Ekot.
Sedan tidigare har IF Metall strejkvarlsat för 17 verkstäder från 3 november och sedan i fredags pågår strejk mot sju Tesla-servicecenter.

Förhandlingarna mellan IF Metall och Tesla återupptas på tisdagen, säger IF Metalls avtalssekreterare Veli-Pekka Säikkälä till Ekot.
Samtdigt utökar facket strejkvarslet till att gälla ytterligare fyra verkstäder som arbetar med Teslabilar. Det rör sig om verkstäder i Sollefteå, Enköping, Krylbo och Ekerö, enligt Ekot.
Sedan tidigare har IF Metall strejkvarlsat för 17 verkstäder från 3 november och sedan i fredags pågår strejk mot sju Tesla-servicecenter.