Kolla vinterhjulen
Moderator: Redaktion
Kolla vinterhjulen
I dessa begynnande vintertider, sätter ni på nya vinterhjul levererade av Tesla så kolla att rotationsriktningen är rätt. När Euromaster satte på mina idag så såg de att Tesla hade vänt däcken fel, inte rätt rotationsriktning. De fick ta av alla däck från fälgarna och vända dem. De ska ha en eloge för att de inte tog betalt för det. Hade jag satt på dem själv så hade jag garanterat missat det.
Model Y Performance Midnight Cherry Red
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Re: Kolla vinterhjulen
molnet skrev: ↑31 okt 2023 20:48I dessa begynnande vintertider, sätter ni på nya vinterhjul levererade av Tesla så kolla att rotationsriktningen är rätt. När Euromaster satte på mina idag så såg de att Tesla hade vänt däcken fel, inte rätt rotationsriktning. De fick ta av alla däck från fälgarna och vända dem. De ska ha en eloge för att de inte tog betalt för det. Hade jag satt på dem själv så hade jag garanterat missat det.

Du måste skoja. Det är fysiskt omöjligt att alla hjulen har fel rotationsriktning eftersom det finns två sidor på bilen. Det är bara att montera hjulen på andra sidan bilen så har alla hjulen plötsligt rätt rotationsriktning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Skulle vara om Tesla monterat fel däckpar på fälgarna? Så att alla fyra däck har samma rotationsriktning när de blivit monterade på fälgarna.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:39molnet skrev: ↑31 okt 2023 20:48I dessa begynnande vintertider, sätter ni på nya vinterhjul levererade av Tesla så kolla att rotationsriktningen är rätt. När Euromaster satte på mina idag så såg de att Tesla hade vänt däcken fel, inte rätt rotationsriktning. De fick ta av alla däck från fälgarna och vända dem. De ska ha en eloge för att de inte tog betalt för det. Hade jag satt på dem själv så hade jag garanterat missat det.![]()
![]()
![]()
Du måste skoja. Det är fysiskt omöjligt att alla hjulen har fel rotationsriktning eftersom det finns två sidor på bilen. Det är bara att montera hjulen på andra sidan bilen så har alla hjulen plötsligt rätt rotationsriktning.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Fel däckpar? Vad menar du?Nect skrev: ↑31 okt 2023 21:47Skulle vara om Tesla monterat fel däckpar på fälgarna? Så att alla fyra däck har samma rotationsriktning när de blivit monterade på fälgarna.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:39molnet skrev: ↑31 okt 2023 20:48I dessa begynnande vintertider, sätter ni på nya vinterhjul levererade av Tesla så kolla att rotationsriktningen är rätt. När Euromaster satte på mina idag så såg de att Tesla hade vänt däcken fel, inte rätt rotationsriktning. De fick ta av alla däck från fälgarna och vända dem. De ska ha en eloge för att de inte tog betalt för det. Hade jag satt på dem själv så hade jag garanterat missat det.![]()
![]()
![]()
Om alla hjulen har samma rotationsriktning så är det bara två däck som behöver vändas, inte alla fyra som TS skriver.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Ett däckpar för vänster resp. högersida!Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:54Fel däckpar? Vad menar du?Nect skrev: ↑31 okt 2023 21:47Skulle vara om Tesla monterat fel däckpar på fälgarna? Så att alla fyra däck har samma rotationsriktning när de blivit monterade på fälgarna.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:39molnet skrev: ↑31 okt 2023 20:48I dessa begynnande vintertider, sätter ni på nya vinterhjul levererade av Tesla så kolla att rotationsriktningen är rätt. När Euromaster satte på mina idag så såg de att Tesla hade vänt däcken fel, inte rätt rotationsriktning. De fick ta av alla däck från fälgarna och vända dem. De ska ha en eloge för att de inte tog betalt för det. Hade jag satt på dem själv så hade jag garanterat missat det.![]()
![]()
![]()
Om alla hjulen har samma rotationsriktning så är det bara två däck som behöver vändas, inte alla fyra som TS skriver.
Ja helt rätt, bara 2st som skulle behöva bytas! Tolkade ditt inlägg att det bara var att ta däcken till andra sidan, vilket inte funkar om alla satt med samma riktning
Men då är jag med
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Polestar 2 LRSM -25
Polestar 2 LRSM -25
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Precis. Alla fyra kan inte ha fel rotationsriktning. Då sitter de bara på fel sida bilen.Nect skrev: ↑31 okt 2023 22:02Ett däckpar för vänster resp. högersida!Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:54Fel däckpar? Vad menar du?Nect skrev: ↑31 okt 2023 21:47Skulle vara om Tesla monterat fel däckpar på fälgarna? Så att alla fyra däck har samma rotationsriktning när de blivit monterade på fälgarna.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:39molnet skrev: ↑31 okt 2023 20:48I dessa begynnande vintertider, sätter ni på nya vinterhjul levererade av Tesla så kolla att rotationsriktningen är rätt. När Euromaster satte på mina idag så såg de att Tesla hade vänt däcken fel, inte rätt rotationsriktning. De fick ta av alla däck från fälgarna och vända dem. De ska ha en eloge för att de inte tog betalt för det. Hade jag satt på dem själv så hade jag garanterat missat det.![]()
![]()
![]()
Ja helt rätt, bara 2st som skulle behöva bytas! Tolkade ditt inlägg att det bara var att ta däcken till andra sidan, vilket inte funkar om alla satt med samma riktning
Men då är jag med![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Jag vet inte hur många de behövde byta på, tog bara för givet att det var alla. De kom ut där jag satt och väntade och förvarande om att det skulle ta lite extra lång tid, däcken satt monterade på fälg i fel rotationsriktning, typ behövde tas av och vändas. Litar på dem, har varit kund där 10+ år.
Men när jag läser ovanstående kommentarer låter det logiskt, bör väl varit endast två som satt fel. (Det märks nog att jag låter andra sköta det här med däckbyten och förvaring....)molnet skrev: ↑31 okt 2023 22:47Jag vet inte hur många de behövde byta på, tog bara för givet att det var alla. De kom ut där jag satt och väntade och förvarande om att det skulle ta lite extra lång tid, däcken satt monterade på fälg i fel rotationsriktning, typ behövde tas av och vändas. Litar på dem, har varit kund där 10+ år.
Man kan inte vara bäst på alltmolnet skrev: ↑31 okt 2023 22:54Men när jag läser ovanstående kommentarer låter det logiskt, bör väl varit endast två som satt fel. (Det märks nog att jag låter andra sköta det här med däckbyten och förvaring....)molnet skrev: ↑31 okt 2023 22:47Jag vet inte hur många de behövde byta på, tog bara för givet att det var alla. De kom ut där jag satt och väntade och förvarande om att det skulle ta lite extra lång tid, däcken satt monterade på fälg i fel rotationsriktning, typ behövde tas av och vändas. Litar på dem, har varit kund där 10+ år.

- Arctic Drifter
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/anders453430
- Kontakt:
Teoretiskt så är det faktiskt möjligt, om fälgarna har en rotationsriktning.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 22:20Precis. Alla fyra kan inte ha fel rotationsriktning. Då sitter de bara på fel sida bilen.Nect skrev: ↑31 okt 2023 22:02Ett däckpar för vänster resp. högersida!Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:54Fel däckpar? Vad menar du?Nect skrev: ↑31 okt 2023 21:47Skulle vara om Tesla monterat fel däckpar på fälgarna? Så att alla fyra däck har samma rotationsriktning när de blivit monterade på fälgarna.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:39
![]()
![]()
![]()
Men då är jag med![]()
Jag har en uppsättning fälgar med rotationsriktning, dock inte på Teslan!
Tesla Model Y Performance
I mitt fall var ett av däcken felvänt men Euromaster löste det.
MY RWD Vit 2023
Det finns ju däck som är märkta med "Outside". Har man då monterat den sidan inåt på fälgen på alla så får man lägga om alla. 

Ioniq 5 FE AWD
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Det lyckades min däckverkstad, de tog mig inte på allvar när jag pekade på vilka fälgar som skulle vara höger och vilka som skulle vara vänster. De fick lägga om alla fyra.. The New Aero-fälgar. Utsidan var rätt dockArctic Drifter skrev: ↑01 nov 2023 07:52Teoretiskt så är det faktiskt möjligt, om fälgarna har en rotationsriktning.

Model Y LR AWD 2022
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Här handlade det enligt TS om originalhjul från Tesla, så det är inte ens teoretiskt möjligt.Arctic Drifter skrev: ↑01 nov 2023 07:52Teoretiskt så är det faktiskt möjligt, om fälgarna har en rotationsriktning.Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 22:20Precis. Alla fyra kan inte ha fel rotationsriktning. Då sitter de bara på fel sida bilen.Nect skrev: ↑31 okt 2023 22:02Ett däckpar för vänster resp. högersida!Nicke Nyfiken skrev: ↑31 okt 2023 21:54Fel däckpar? Vad menar du?
Men då är jag med![]()
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Däck märkta med "outside" har ingen specifik rotationsriktning, vilket det handlade om i detta fallet.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Kan dock vara grundorsaken ändå, trots att TS nämnde rotationsriktning, och är troligen det om nu alla däck fick monteras om på fälg
Ioniq 5 FE AWD
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
Knappast.MrRun skrev: ↑01 nov 2023 13:35Kan dock vara grundorsaken ändå, trots att TS nämnde rotationsriktning, och är troligen det om nu alla däck fick monteras om på fälg
TS skriver att det är vinterhjul sålda av Tesla. De säljer enbart Nokian vinterdäck, och de har bestämd rotationsriktning.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015