Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Nect skrev: 31 okt 2023 15:55
Med kollektivavtal har du rabatt, men betalar fortfarande en årligavgift på ditt totala kapital som förvaltas. Avgiften tillsammans med den lägre avkastningen urholkar pensionen.
Nja, nyare kollektivavtalade lösningar har vanligen ingen rörlig kapitalavgift, endast fast avgift på typ 60-75:-/år, och ofta mycket rabatterade fondavgifter, där man alltså kan välja både förvaltning och förvaltare fritt, t.ex. SAF-LO 2014.

Nu kanske detta dock börjar bli lite för mycket OT, och en separat tråd om kollektivavtalad vs individuell tjänstepension kanske inte kvalar in på TCS, så jag lägger ned nu :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Jag var där vid lunch.
Ingen i upplands Väsby strejkar. Jobbet i verkstaden flyter på normalt.
Man får inte bilen sönderslagen av strejkvakterna när man kör dit och det är ljust!
Wasa mackorna är skitäckliga.
Securitasgubbe hänger i lokalen.
Hälsningar
Lars
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
larjon
Teslaägare
Inlägg: 344
Blev medlem: 29 dec 2021 22:08
Ort: Täby
Referralkod: ts.la/jonas230034

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av larjon »

lem skrev: 31 okt 2023 16:55
Jag var där vid lunch.
Ingen i upplands Väsby strejkar. Jobbet i verkstaden flyter på normalt.
Man får inte bilen sönderslagen av strejkvakterna när man kör dit och det är ljust!
Wasa mackorna är skitäckliga.
Securitasgubbe hänger i lokalen.
Hälsningar
Lars
En helt vanlig dag med andra ord :D
Svart Model Y Performance
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4955
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

lem skrev: 31 okt 2023 16:55
Jag var där vid lunch.
Ingen i upplands Väsby strejkar. Jobbet i verkstaden flyter på normalt.
Man får inte bilen sönderslagen av strejkvakterna när man kör dit och det är ljust!
Wasa mackorna är skitäckliga.
Securitasgubbe hänger i lokalen.
Hälsningar
Lars
Jag förstår inte varför man skulle få bilen sönderslagen, jag tror strejkvakterna följer lagen väl.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
current
Inlägg: 217
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av current »

Jag rullade in på Tesla kanske inbillade mig mem det kändes som att dom där strejkvakterna noterade mitt reg. nummer. Dom kollade på min bil / min skyltar sen noterade dom något. Kan varit en slump.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Fredrik j
Inlägg: 10948
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

current skrev: 31 okt 2023 17:32
Jag rullade in på Tesla kanske inbillade mig mem det kändes som att dom där strejkvakterna noterade mitt reg. nummer. Dom kollade på min bil / min skyltar sen noterade dom något. Kan varit en slump.
Kanske räknar dom antal bilar som betjänas trots strejk?
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

current skrev: 31 okt 2023 17:32
Jag rullade in på Tesla kanske inbillade mig mem det kändes som att dom där strejkvakterna noterade mitt reg. nummer. Dom kollade på min bil / min skyltar sen noterade dom något. Kan varit en slump.

Känner du dig ofta förföljd? :D
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7236
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Banane skrev: 31 okt 2023 18:02
Känner du dig ofta förföljd? :D
"Just because you're paranoid doesn't mean they aren't after you."
- Joseph Heller, Catch-22

:D :D

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6493
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av spacecoin »

https://www.di.se/nyheter/amf-chefen-ry ... ni-kommer/

AMF har en kapitalförvaltning på cirka 755 miljarder kronor. Bolaget ägs gemensamt av LO och Svenskt Näringsliv och är en av de största svenska institutionella ägarna i Tesla med medgrundaren och mångmiljardären Elon Musk som bolagets enskilt största ägare. AMF äger Teslaaktier som på tisdagen värderades till cirka 223 miljoner dollar, motsvarande cirka 2,5 miljarder kronor.

”Kollektivavtal är bra och utländska bolag ska ta seden dit de kommer och hålla sig till spelreglerna på den svenska arbetsmarknaden. Det gäller även Tesla”, säger Anders Oscarsson och tillägger:

”Däremot tar vi som ägare inte ställning i de löpande förhandlingarna. Det är bolagets sak att sköta.”

Teslas svenska dotterbolag TM vägrade i över ett år att teckna kollektivtal med LO-förbundet IF Metall. AMF fick nog redan i våras och skrev då ett två sidor långt brev till Teslas amerikanska styrelse.

”Vi hyser farhågor för att bolaget inte respekterar sina legala skyldigheter vad gäller grundläggande arbetstagarrättigheter, och då särskilt inte de anställdas fackliga rättigheter”, skrev AMF bland annat.

Pensionsjätten kräver att Teslas styrelse säkerställer att Tesla uppfyller sina skyldigheter enligt National Labor Relations Act.

”Brevet har två syften. Dels för att ta vårt ägaransvar och uppmärksamma styrelsen om att Tesla fortsätter att bete sig illa. Dels för att kunna vidta rättsliga åtgärder om det behövs längre fram”, fortsätter Anders Oscarsson.
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

fth skrev: 31 okt 2023 16:25
Nect skrev: 31 okt 2023 15:55
Med kollektivavtal har du rabatt, men betalar fortfarande en årligavgift på ditt totala kapital som förvaltas. Avgiften tillsammans med den lägre avkastningen urholkar pensionen.
Nja, nyare kollektivavtalade lösningar har vanligen ingen rörlig kapitalavgift, endast fast avgift på typ 60-75:-/år, och ofta mycket rabatterade fondavgifter, där man alltså kan välja både förvaltning och förvaltare fritt, t.ex. SAF-LO 2014.

Nu kanske detta dock börjar bli lite för mycket OT, och en separat tråd om kollektivavtalad vs individuell tjänstepension kanske inte kvalar in på TCS, så jag lägger ned nu :D

/fth
Det är den årliga administrativa avgiften.
Förvaltningsavgiften för SAF-LO får som max vara 0,27 % av kapitalet per år men blir som lägst 0,13% (när det mesta av kapitalet ligger i räntefonder utan aktiv förvaltning)

Men det är nu väldigt off topic som du sa 😂
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Magnus71
Inlägg: 148
Blev medlem: 27 dec 2017 20:13
Ort: Östersund

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Magnus71 »

Bästa artikeln hittills

https://www.di.se/ledare/schysta-villko ... ktivavtal/

Bakom betalväg. Men summerat:
-20% av privatanställda i Sverige har inte kollektivavtal
- Stefan Löfven jobbar själv som PR rådgivare för ett företag som saknar kollektivavtal (!)
- ”Det är märkligt att det är tillåtet att ta till sympatiåtgärder för att tvinga fram kollektivavtal.”


Edit. Tar inte ställning i frågan. Är själv för kollektivavtal. Men om det är frivilligt så behandla det därefter.
-21 MB EQC AMG
-19 Model 3 AWD med drag
-17 Bmw i3 94 Ah Rex (såld)
-14 Outlander PHEV (såld)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7401
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Magnus71 skrev: 31 okt 2023 20:23
Bästa artikeln hittills

https://www.di.se/ledare/schysta-villko ... ktivavtal/

Bakom betalväg. Men summerat:
-20% av privatanställda i Sverige har inte kollektivavtal
- Stefan Löfven jobbar själv som PR rådgivare för ett företag som saknar kollektivavtal (!)
- ”Det är märkligt att det är tillåtet att ta till sympatiåtgärder för att tvinga fram kollektivavtal.”


Edit. Tar inte ställning i frågan. Är själv för kollektivavtal. Men om det är frivilligt så behandla det därefter.
Ej bakom betalvägg, går alldeles utmärkt att läsa :D
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Magnus71 skrev: 31 okt 2023 20:23
Bästa artikeln hittills

https://www.di.se/ledare/schysta-villko ... ktivavtal/

Bakom betalväg. Men summerat:
-20% av privatanställda i Sverige har inte kollektivavtal
- Stefan Löfven jobbar själv som PR rådgivare för ett företag som saknar kollektivavtal (!)
- ”Det är märkligt att det är tillåtet att ta till sympatiåtgärder för att tvinga fram kollektivavtal.”


Edit. Tar inte ställning i frågan. Är själv för kollektivavtal. Men om det är frivilligt så behandla det därefter.
Personligen tycker jag att det antagligen var typ sämsta artikeln hittills.

I princip enbart en massa gaslighting.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Då tycker jag artikeln i Arbetet som Kriper postade innan dig var typ oändligt mycket bättre.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Nect
elbilist
Inlägg: 1631
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 20:35
Magnus71 skrev: 31 okt 2023 20:23
Bästa artikeln hittills

https://www.di.se/ledare/schysta-villko ... ktivavtal/

Bakom betalväg. Men summerat:
-20% av privatanställda i Sverige har inte kollektivavtal
- Stefan Löfven jobbar själv som PR rådgivare för ett företag som saknar kollektivavtal (!)
- ”Det är märkligt att det är tillåtet att ta till sympatiåtgärder för att tvinga fram kollektivavtal.”


Edit. Tar inte ställning i frågan. Är själv för kollektivavtal. Men om det är frivilligt så behandla det därefter.
Personligen tycker jag att det antagligen var typ sämsta artikeln hittills.

I princip enbart en massa gaslighting.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Då tycker jag artikeln i Arbetet som Kriper postade innan dig var typ oändligt mycket bättre.
Det är lika med den artikeln… Båda är otroligt vinklade med påståenden som är rena lagbrottet och som inte kräver ett kollektivavtal för att åtgärda.

Mycket som inte stämmer, det finns lagar och bestämmelser gällande arbetsmiljö som är hårt reglerade. Ser man att sin arbetsgivare inte följer dem eller gör fel kan man kontakta sitt fack (som inte behöver ha kollektivavtal) som sedermera kontaktar Arbetsmiljöverket (om man själv inte vill det). Anmälan kan göras helt anonymt. Och de tar inte lätt på saken om en anmälan kommer in…

Så nä, jag har än inte sett någon objektiv djupdykning. Bara ena eller andra sidan som försöker få igenom sitt narrativ.

Edit: att en arbetsgivare beter sig som skit behöver inte betyda att företaget står bakom beteendet. Det kan mycket väl vara personbaserat och bara finnas på den arbetsplatsen t ex.

Som ett exempel så fanns det en butikschef som drev sin butik med leading by fear, trots att företaget är riksomtäckande med kollektivavtal. De anställda grät till sist ut i tidningen och chefen fick direkt sparken.
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 20:35
Magnus71 skrev: 31 okt 2023 20:23
Bästa artikeln hittills

https://www.di.se/ledare/schysta-villko ... ktivavtal/

Bakom betalväg. Men summerat:
-20% av privatanställda i Sverige har inte kollektivavtal
- Stefan Löfven jobbar själv som PR rådgivare för ett företag som saknar kollektivavtal (!)
- ”Det är märkligt att det är tillåtet att ta till sympatiåtgärder för att tvinga fram kollektivavtal.”


Edit. Tar inte ställning i frågan. Är själv för kollektivavtal. Men om det är frivilligt så behandla det därefter.
Personligen tycker jag att det antagligen var typ sämsta artikeln hittills.

I princip enbart en massa gaslighting.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Då tycker jag artikeln i Arbetet som Kriper postade innan dig var typ oändligt mycket bättre.
Det är nästan komiskt hur olika man kan tycka om samma sak. Om Di artikeln var ”gaslighting” så var artikeln i Arbetet Gaslightning i kvadrat.

Vi tycker uppenbarligen olika.

Troligen påverkas vi alla av vår bakgrund och vår egen situation. Har själv vuxit upp i en familj där man startat och drivit företag. Har själv varit företagare i större delen av mitt liv och har väldigt lätt att se frågan utifrån arbetsgivarens perspektiv.

Direkt efter studenten jobbade jag dock på ett tryckeri. Fackrepresentanter kom och gav mig ansökan till facket, förstod inte poängen med att gå med varvid jag inte fyllde i anmälan. Fick sedan höra att pga jag inte var med i facket skulle man ”bojkotta” de material jag hade varit med och tagit fram. Detta fick jag höra på omvägar, ingen som tog diskussionen direkt med mig.
Mitt förtroende för facket ökade inte direkt.
Användarvisningsbild
Anderzzon
Teslaägare
Inlägg: 617
Blev medlem: 11 maj 2015 21:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Anderzzon »

SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 20:35
Magnus71 skrev: 31 okt 2023 20:23
Bästa artikeln hittills

https://www.di.se/ledare/schysta-villko ... ktivavtal/

Bakom betalväg. Men summerat:
-20% av privatanställda i Sverige har inte kollektivavtal
- Stefan Löfven jobbar själv som PR rådgivare för ett företag som saknar kollektivavtal (!)
- ”Det är märkligt att det är tillåtet att ta till sympatiåtgärder för att tvinga fram kollektivavtal.”


Edit. Tar inte ställning i frågan. Är själv för kollektivavtal. Men om det är frivilligt så behandla det därefter.
Personligen tycker jag att det antagligen var typ sämsta artikeln hittills.

I princip enbart en massa gaslighting.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Då tycker jag artikeln i Arbetet som Kriper postade innan dig var typ oändligt mycket bättre.
Med all välmening, en ledare i en affärstidning som för fram sina åsikter är inte vad uttrycket ”gaslightning” betyder.
SwedishAdvocate
Inlägg: 5625
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Anderzzon skrev: 31 okt 2023 22:49
SwedishAdvocate skrev: 31 okt 2023 20:35
Magnus71 skrev: 31 okt 2023 20:23
Bästa artikeln hittills

https://www.di.se/ledare/schysta-villko ... ktivavtal/

Bakom betalväg. Men summerat:
-20% av privatanställda i Sverige har inte kollektivavtal
- Stefan Löfven jobbar själv som PR rådgivare för ett företag som saknar kollektivavtal (!)
- ”Det är märkligt att det är tillåtet att ta till sympatiåtgärder för att tvinga fram kollektivavtal.”


Edit. Tar inte ställning i frågan. Är själv för kollektivavtal. Men om det är frivilligt så behandla det därefter.
Personligen tycker jag att det antagligen var typ sämsta artikeln hittills.

I princip enbart en massa gaslighting.
https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting

Då tycker jag artikeln i Arbetet som Kriper postade innan dig var typ oändligt mycket bättre.
Med all välmening, en ledare i en affärstidning som för fram sina åsikter är inte vad uttrycket ”gaslightning” betyder.
Inte?...
...] In contemporary language, gaslighting is a colloquialism describing the subjective experience of having one's reality repeatedly questioned by another.[2][4] Merriam Webster cites deception of one's memory, perception of reality, or mental stability. [Min understrykn.] [...

https://en.wikipedia.org/wiki/Gaslighting
Som Elon själv brukar (eller kanske brukade) säga: 'Det handlar inte om vem som säger det, utan om sanningshalten i argumenten.'...

Vad spelar det då för roll att det är en "ledare i en affärstidning"?

Utöver 'åsikterna' så är den där ledaren bara en massa extremt hårdvinklade påståenden som jag menar inte skildrar verkligheten på ett korrekt sätt. Så gaslighting med ett annat ord.

EDIT: Det 'smög sig in' typ ett slarvfel i näst sista meningen. Nu har jag rättat till det.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 5 gång.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 740
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

Pontus skrev: 31 okt 2023 14:29
Dinsdale skrev: 31 okt 2023 07:19
loftux skrev: 30 okt 2023 21:38
Här är Klarnas villkor. De två första kolumnerna är jämförelse skapat av klarna, den tredje är fackets svar.
Bild
Intressant är att klarna villkor är minst lika bra eller bättre. Fackets svar är att intet hindrar att fortsätta med det. Men varför är det då så viktigt att teckna kollektivavtal? Den sista punkten är ju något som är viktigast facket självt.

En motsvarande lista för Tesla vore intressant.
Det var ett bra dokument, där står svart på vitt varför optionsprogram utan kollektivavtal är sämre: arbetsgivaren behöver inte betala pensionsavsättning för den delen av lönen som avsätts till optioner. Alltså får arbetsgivaren med ett sådant optionsupplägg en lägre lönekostnad än arbetsgivare som betalar tjänstepension för hela lönen, oavsett om delar av den sedan sätts av till optioner eller ej.
Det blir förstås extra förmånligt för ett företag som Klarna, vilket man får anta har en hög andel anställda som enligt ITP1 ska ha 30% pensionsavsättning på lönen över 7,5 ibb eller vad det är. Ett sådant upplägg utgör en konkurrensfördel jämfört med andra företag, och är säkert en stor anledning till att arbetsgivaren Klarna inte vill ha kollektivavtal.

Just det här med pensionen är väldigt svårt för folk att ta in, kanske pga ointresse iom att pensionen är något som händer i framtiden?
Ska man ha nån chans att påverka sin pension mätbart ska man göra åtgärder när man är 30, inte när man är 55 för då är det för sent. Ränta på ränta tar tid.

Eftersom det inte finns några garantier för optionernas värde innebär det även en risk för den anställde att det utöver den lägre pensionen (vilket är ett faktum) också blir lägre lön. Går optionerna ner i värde lär det ha en direkt påverkan på folks engagemang för att införa kollektivavtal också... så länge de går upp är det inte många som tänker på att de måste gå upp motsvarande den uteblivna tjänstepensionsinbetalningen innan man faktiskt vunnit på dem jämfört med att få lön + pension istället.

Sveriges lagstiftning har för många luckor för att på ett effektivt sätt skydda arbetstagaren mot skatteplanering av den här typen.
För att ditt resonemang ska ha någon som helst anknytning till verkligheten måste det någonstans stå hur man värderar optioner vs lön. Var kan du läsa det?
Värderingen av optioner vs lön är ointressant, det viktiga är hur många kronor löneavdraget är på. Det spelar ingen roll om det är optioner eller en personalbil eller något annat liknande löneavdrag.

Din pensionsavsättning beräknas med kollektivavtal på lönen innan eventuella avdrag. På så vis spelar det ingen roll för din pensionsinbetalning om du väljer att skaffa en personalbil eller ta del av lön i optioner. Det påverkar bara lönekuvertet. Lagen ställer inte motsvarande krav, det går alltså fint för företaget att erbjuda lön upp till 7,5ibb och allt därefter i optioner för att på så vis spara de 30% av överskjutande belopp som inom vissa kollektivavtal avsätts till tjänstepension. Ett företag som gör så kommer ha lägre lönekostnader än konkurrerande företag med kollektivavtal.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5524
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Dinsdale skrev: 01 nov 2023 05:54
Värderingen av optioner vs lön är ointressant, det viktiga är hur många kronor löneavdraget är på. Det spelar ingen roll om det är optioner eller en personalbil eller något annat liknande löneavdrag.

Din pensionsavsättning beräknas med kollektivavtal på lönen innan eventuella avdrag. På så vis spelar det ingen roll för din pensionsinbetalning om du väljer att skaffa en personalbil eller ta del av lön i optioner. Det påverkar bara lönekuvertet. Lagen ställer inte motsvarande krav, det går alltså fint för företaget att erbjuda lön upp till 7,5ibb och allt därefter i optioner för att på så vis spara de 30% av överskjutande belopp som inom vissa kollektivavtal avsätts till tjänstepension. Ett företag som gör så kommer ha lägre lönekostnader än konkurrerande företag med kollektivavtal.
ITP1 beräknas på lön efter bruttolöneavdrag, ITP1 är generellt ett av de sämsta kollektivavtalade pensionsavtalen.

https://collectum.se/foretag/rapporteri ... förmånsbil.
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Hämtade ut bilen i går kväll. Kostade 30 papp att fixa reducerad aircond. Rena rånet!
Strejkvakterna hade gått och lagt sig (2145) så man slapp att få bilen sönderslagen!
Allt kändes normalt!
Gissar att detta blir en lång följetong!!
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 911
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

Någon som varit hos Tesla SC Umeå?

Norrland är ju tyvärr väldigt socialistiskt och tyckte mig läsa någonstans i media att på Tesla Umeå strejkar alla, vore intressant att höra om någon här haft ärende dit och hur det utvecklat sig!?!?!?
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

TiborBlomhall skrev: 31 okt 2023 10:14
"IF Metalls strejk mot Tesla i Sverige är inne på sin femte dag. En strejk som nu fått spridning till Tesla-fabriken i Grünheide strax utanför Berlin, rapporterar Carup. Över tusen medarbetare vid fabriken ska ha burit den tyska motsvarigheten IG Metalls logga på bröstet under sitt arbetsskift."

https://alltomelbil.se/teslafabriken-i- ... -strejken/

Som sagt var. TM Sweden AB har ingen mandat teckna kollektivavtal med facket. IF Metalls enda chans att få Tesla till att teckna kollektivavtal är att eskalera konflikten till Tesla inc. i USA, genom att involvera facken i övriga Europa.
Fast det där stämmer ju inte riktigt, om man läser originalartikeln. Det har inte sympatidemonstrerats i Berlin för den svenska strejken, utan aktionen skedde långt tidigare:

"– För bara ett par veckor sedan förklarade över 1 000 anställda vid Tesla-fabriken i Grünheide-fabriken sitt missnöje med de befintliga arbetsförhållandena genom att bära en IG Metall-knapp på sina kläder under sina skift. Genom att göra det bröt de Teslas klimat av rädsla en gång för alla. Denna åtgärd vidtogs i samma anda som våra svenska kollegor i IF Metalls strejk, säger Dirk Schulze."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4202
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av nek0 »

Användarvisningsbild
Wallan
Teslaägare
Inlägg: 25
Blev medlem: 16 jul 2018 09:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Wallan »

Arctic Drifter skrev: 01 nov 2023 10:11
Någon som varit hos Tesla SC Umeå?

Norrland är ju tyvärr väldigt socialistiskt och tyckte mig läsa någonstans i media att på Tesla Umeå strejkar alla, vore intressant att höra om någon här haft ärende dit och hur det utvecklat sig!?!?!?
Har en Model S inne för batteribyte (garanti). Den kom in i tisdags morse och jobbas på. Kommmunikation med Tesla Umeå funkar bra via appen, så jag får känslan att det ät business as usual där.
Tesla Model X 75D
Telsa Model Y LR
Skriv svar