Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Nu har TM Sweden AB och IF Metall pratat med varandra igen.

"Vi har träffat Teslas ledning och inlett en diskussion. Vi kommer att träffas igen nästa vecka på måndag. Fram till dess ligger alla varsel kvar, säger Veli-Pekka Säikkälä."

https://da.se/2023/11/facket-har-inlett ... iskussion/
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Maktfullkomligheten och övertygelsen om den egna förträffligheten är det som framförallt får mig att tycka riktigt illa om svensk fackföreningsrörelse. De är en rest av det DDR-Sverige jag växte upp i, där alla som inte föll in i S-ledet var suspekta och skulle förtalas och förföljas.

Svaret på Klarnas sammanställning är ju ett rent icke-svar, Klarna visar att ingen anställd får någon fördel av kollektivavtalet, och det bemöts med ungefär - "jo det stämmer, men även om ni har kollektivavtal kan ni komma överens om mer fördelaktiga villkor för era anställda". So what? Varför ska en enskild anställd då vilja ha ett avtal som inte ger några fördelar, utan däremot snarast får deras förhandlade villkor att se onödigt förmånliga ut. Är det för att de ska komma åt någon spännande facklig kurs om arbetsmiljö...?

Samma odrägliga inställning visar facket gentemot Teslas anställda, det spelar ingen roll vad de vill, eftersom facket i sin upphöjdhet vet vad som är bäst för dem.

"Von oben"-attituden märks också i tvångskopplingen till Socialdemokratin. Det spelar ingen roll vad medlemmarna har för politiska sympatier, det bestäms uppifrån att facket SKA vara lierat med S.

Fackföreningsrörelsen i Sverige står inte på de anställdas sida, som de försöker påskina, de står på sin egen sida. Genom att samla in fackavgifter kan de få fina tjänstemannalöner och åka på ständiga supkonferenser. Hur många skandaler ska behöva brisera innan illusionen om det goda facket rämnar.

Liksom någon tidigare skribent mötte jag facket när jag hade enkelt jobb inom hotell/restaurang. Det var påtryckningar att man skulle gå med och intrycket var att de var busar med minimalt intresse för eventuella reella utmaningar. De som var mest fackligt intresserade var de som var "slackers" på jobbet och hellre ville ställa till oreda än göra nytta på jobbet.

Men visst, jag kan se fackföreningars roll i gamla tider, i industrier där analfabeter sattes att arbeta med monotona moment under vidriga förhållanden och med obefintligt skydd i arbetsrättslagstiftning. Så är det inte i Sverige idag. Om något företag inte tar hand om sina anställda byter de jobb eller så förstör de sitt varumärke och tappar sina kunder.

Slut på dagens rant. :)
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

EDIT: Tibor hann före...
...] Teslas svenska dotterbolag TM Sweden och IF Metall inledde i dag förhandlingar. Förhandlingarna avslutades efter lunch.

– Vi har träffat Teslas ledning och inlett en diskussion. Vi kommer att träffas igen nästa vecka på måndag. Fram till dess ligger alla varsel kvar, säger Veli-Pekka Säikkälä. [...]

Vilken roll har strejken haft i att ni fick till det är mötet?

– Det har varit helt avgörande. Innan de här konfliktåtgärderna ville de inte träffa oss överhuvudtaget. [...

https://da.se/2023/11/facket-har-inlett ... iskussion/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

MartinG skrev: 01 nov 2023 14:31
...] Om något företag inte tar hand om sina anställda byter de jobb eller så förstör de sitt varumärke och tappar sina kunder. [...
Jag förstår verkligen inte det här argumentet.

Om jag har en pissig arbetsplats och slutar så kommer ju bara någon annan befinna sig på den här pissiga arbetsplatsen när som helst. Vi är ju alla olika, men jag tänker inte skita i att folk ska tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats. Är det en pissig arbetsplats tycker jag det är alldeles utmärkt att svensk fackföreningsrörelse tar tag i det här och ser till att det inte är en pissig arbetsplats längre.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

...] Samma odrägliga inställning visar facket gentemot Teslas anställda, det spelar ingen roll vad de vill, eftersom facket i sin upphöjdhet vet vad som är bäst för dem.

"Von oben"-attituden märks också i tvångskopplingen till Socialdemokratin. Det spelar ingen roll vad medlemmarna har för politiska sympatier, det bestäms uppifrån att facket SKA vara lierat med S. [...
Om det är nån som har en "odräglig" "'Von oben'-attituden" här så anser jag att det helt uppenbart är de 'element' inom fackföreningarnas motparter som konsekvent baktalar och motarbetar svensk fackföreningsrörelse.

Vad är det som är "'Von oben'-attituden" med de Tesla-anställda mekaniker som nu strejkar?

Och för femtiandra gången:
Om inte svensk borgerlighet och/eller SD gillar befintlig fackföreningsrörelse så är det väl bara att starta en egen fackförening (eller flera egna fackföreningar). Man måste inte börja med alla olika branschspecifika förbund. Sett till väljarsympatier så finns det ju uppenbarligen väldigt många potentiella medlemmar. Sen kan ju de här 'egna' fackförbunden välja själva ifall i vilken grad de vill samarbeta med arbetarrörelsens fackförbund.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 14:42
...] Om något företag inte tar hand om sina anställda byter de jobb eller så förstör de sitt varumärke och tappar sina kunder. [...

Om jag har ett pissigt jobb och slutar så kommer ju bara någon annan befinna sig på det pissiga jobbet när som helst. Vi är ju alla olika, men jag tänker inte skita i att folk ska tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats. Är det en pissig arbetsplats tycker jag det är alldeles utmärkt att svensk fackföreningsrörelse tar tag i det här och ser till att det inte är en pissig arbetsplats längre.
Nu vet jag ju inte om du verkligen är advokat eller om det bara är ditt "nick" men varför skulle du välja att jobba på en "pissig" advokatbyrå och i vilken svensk verklighet är det så att "folk tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats"? Jag ser snarare motsatsen, att många vägrar ta jobb för att de inte är tillräckligt fina, trots att de är arbetslösa. Går ju utmärkt att överleva i Sverige även utan en anställning.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 14:54
...] Samma odrägliga inställning visar facket gentemot Teslas anställda, det spelar ingen roll vad de vill, eftersom facket i sin upphöjdhet vet vad som är bäst för dem.

"Von oben"-attituden märks också i tvångskopplingen till Socialdemokratin. Det spelar ingen roll vad medlemmarna har för politiska sympatier, det bestäms uppifrån att facket SKA vara lierat med S. [...
Om det är nån som har en "odräglig" "'Von oben'-attituden" här så anser jag att det helt uppenbart är de 'element' inom fackföreningarnas motparter som konsekvent baktalar och motarbetar svensk fackföreningsrörelse.

Vad är det som är "'Von oben'-attituden" med de Tesla-anställda mekaniker som nu strejkar?

Om inte svensk borgerlighet och/eller SD gillar befintlig fackföreningsrörelse så är det väl bara att starta en egen fackförening (eller flera egna fackföreningar). Man måste inte börja med alla olika branschspecifika förbund. Sett till väljarsympatier så finns det ju uppenbarligen väldigt många potentiella medlemmar. Sen kan ju de här 'egna' fackförbunden välja själva ifall i vilken grad de vill samarbeta med arbetarrörelsens fackförbund.
Von oben attityden är att de försöker tvinga på anställda kollektivavtal de inte vill ha och tvinga de att strejka fast de inte vill, vilket framgick av intervjuerna.

Jag talar inte för svensk borgerlighet och definitivt inte för SD, men det säger sig självt att en medlemsorganisation ska se till medlemmarnas intressen och vilja. Den ska inte styras på ett annat sätt än medlemmarna vill med budskapet som du för fram att "passar det inte kan du dra". Då har man missförstått sin förtroendeställning. Som sagt, maktfullkomlighet.
SwedishAdvocate

MartinG skrev: 01 nov 2023 15:00

Om jag har ett pissigt jobb och slutar så kommer ju bara någon annan befinna sig på det pissiga jobbet när som helst. Vi är ju alla olika, men jag tänker inte skita i att folk ska tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats. Är det en pissig arbetsplats tycker jag det är alldeles utmärkt att svensk fackföreningsrörelse tar tag i det här och ser till att det inte är en pissig arbetsplats längre.
[1] Nu vet jag ju inte om du verkligen är advokat eller om det bara är ditt "nick" men varför skulle du välja att jobba på en "pissig" advokatbyrå och [2] i vilken svensk verklighet är det så att "folk tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats"? Jag ser snarare motsatsen, att många vägrar ta jobb för att de inte är tillräckligt fina, trots att de är arbetslösa. Går ju utmärkt att överleva i Sverige även utan en anställning.
1. Det är ett "nick".
advocate noun
1: a person who argues for the cause of another especially in a court of law
2: a person who argues for, recommends, or supports a cause or policy
[Min kursiv]

https://www.merriam-webster.com/diction ... 0person%20(as%20a%20lawyer,a%20consumer%20advocate
Jag tog det 'nicket' när jag gick med i det amerikanska forumet 2012. Tesla och Elon hade en rätt annorlunda image på den tiden...

2. En separat diskussion. Säkert jätteintressant den också, men om du vill diskutera det så får du göra det med någon annan.
SwedishAdvocate

MartinG skrev: 01 nov 2023 15:04
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 14:54

[3] Von oben attityden är att de försöker tvinga på anställda kollektivavtal de inte vill ha och tvinga de att strejka fast de inte vill, vilket framgick av intervjuerna.

Jag talar inte för svensk borgerlighet och definitivt inte för SD, [4] men det säger sig självt att en medlemsorganisation ska se till medlemmarnas intressen och vilja. Den ska inte styras på ett annat sätt än medlemmarna vill med budskapet som du för fram att "passar det inte kan du dra". Då har man missförstått sin förtroendeställning. Som sagt, maktfullkomlighet.
3. Vilka intervjuer?

4. Här syftar du som jag förstår det på en värderingskonflikt. Jag kan ha förståelse för din åsikt här, men samtidigt så är det du redogör för en del av föreningsfriheten som jag förstår det. Och jag konstaterar som sagt att det finns minst en lösning på det här problemet. Och en sån lösning är att starta upp ett eller flera egna fackförbund.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

TiborBlomhall skrev: 30 okt 2023 10:34
Om en salladsbar sätts i blockad kan du gå till en annan. Om ett konditori sätts i blockad kan du gå till en annan. Om en Volvoverkstad sätts i blockad kan du gå till en annan. Men om Teslas verkstäder sätts i blockad kan vi inte gå till någon annan. Det är väl ändå en vinkel värt att uppmärksamma? Och som alla nog inte är medvetna om.
Jag kan förstå att företaget Teslas affärer kan blockeras. Dvs de som TM Sweden AB anlitar kan på fackets uppmaning vägra reparationer och annat som sker på uppdrag av Tesla. Men vi privatpersoner och företag som äger vår bil, och själva vill laga en buckla eller byta en ruta - är det verkligen rimligt och ens lagligt att vi sätts i blockad också? Vi ska alltså förvägras använda vår egendom - för att vi på så sätt ska bli sura på Tesla och i vår tur sätta press på dem?

Om det är tillåtet och lagligt, var går då gränsen för fackets makt? Ska de som besiktigar bilar förbjudas att besiktiga märket Tesla? Eller säg att facket kommer i luven på en mobiltillverkare. Ska då alla teleoperatörer förvägra garantireparationer av det mobilmärket som de sålt? Eller ska de till och med stänga av alla mobiler från sitt mobilnät, som ett påtryckningsmedel, om facket kräver det?

Europakonventionen innehåller ett skydd för privata ägodelar:

"Article 1 - Protection of property
Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law."

Europakonventionen är svensk lag...
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
SwedishAdvocate

Andersen skrev: 01 nov 2023 15:28
TiborBlomhall skrev: 30 okt 2023 10:34
Om en salladsbar sätts i blockad kan du gå till en annan. Om ett konditori sätts i blockad kan du gå till en annan. Om en Volvoverkstad sätts i blockad kan du gå till en annan. Men om Teslas verkstäder sätts i blockad kan vi inte gå till någon annan. Det är väl ändå en vinkel värt att uppmärksamma? Och som alla nog inte är medvetna om.
Jag kan förstå att företaget Teslas affärer kan blockeras. Dvs de som TM Sweden AB anlitar kan på fackets uppmaning vägra reparationer och annat som sker på uppdrag av Tesla. Men vi privatpersoner och företag som äger vår bil, och själva vill laga en buckla eller byta en ruta - är det verkligen rimligt och ens lagligt att vi sätts i blockad också? Vi ska alltså förvägras använda vår egendom - för att vi på så sätt ska bli sura på Tesla och i vår tur sätta press på dem?

Om det är tillåtet och lagligt, var går då gränsen för fackets makt? Ska de som besiktigar bilar förbjudas att besiktiga märket Tesla? Eller säg att facket kommer i luven på en mobiltillverkare. Ska då alla teleoperatörer förvägra garantireparationer av det mobilmärket som de sålt? Eller ska de till och med stänga av alla mobiler från sitt mobilnät, som ett påtryckningsmedel, om facket kräver det?

Europakonventionen innehåller ett skydd för privata ägodelar:

"Article 1 - Protection of property
Every natural or legal person is entitled to the peaceful enjoyment of his possessions. No one shall be deprived of his possessions except in the public interest and subject to the conditions provided for by law and by the general principles of international law."

Europakonventionen är svensk lag...
Men är det som du beskriver ovan? Handlar det inte bara om slarvig medierapportering?

Är det reparationer som betalas av företaget Tesla, eller är det verkligen alla Teslabilar oavsett vem det är som betalar för reparationen?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 15:33
Är det reparationer som betalas av företaget Tesla, eller är det verkligen alla Teslabilar oavsett vem det är som betalar för reparationen?
Det är alla reparationer av bilar av märket Tesla. Även om det är privatperson eller försäkring som betalar.
Mig veterligen får Werksta öht inga pengar från Tesla. Reparationerna de utför betalas av antingen kunden eller hennes försäkringsbolag.
SwedishAdvocate

TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 15:45
Det är alla reparationer av bilar av märket Tesla. Även om det är privatperson eller försäkring som betalar.
Mig veterligen får Werksta öht inga pengar från Tesla. Reparationerna de utför betalas av antingen kunden eller hennes försäkringsbolag.
Ok. Får väl erkänna att jag inte tänkt igenom allt det här...

Om kundens bil fortfarande omfattas av garanti har man rätt till lånebil då ifall bilen är obrukbar? Kan man ha rätt till lånebil även om den egna bilen inte längre omfattas av garanti – t.ex. genom sin försäkring?

Vem står för kostnaden ifall det skulle uppstå skador på högvoltsbatteriet till följd av att bilen inte kan repareras?
Användarvisningsbild
Niklas Z
Teslaägare
Referralkod: ts.la/niklas42449

Inlägg av Niklas Z »

Werksta gör väl även en del garantijobb? Min bil ska in på ett lack- och plåtjobb och det är tydligen Werksta som ska göra det. Arbetet går på garantin, så det bör väl Tesla betala.
Model 3 LR AWD, 2025, stealth grey med vit inredning.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

För att citera Dagens Arbete, som nog får turerna rätt:

"IF Metall har meddelat att strejken utvidgas om Tesla inte går med på deras krav. Den 3 november läggs en blockad mot att ta emot Teslabilar på 17 verkstäder runt om i landet.

– Vi har sagt: Ni får laga alla andra bilar, men inte Teslor, säger Veli-Pekka Säikkälä."

" Tesla är inte medlem i Motorbranschens arbetsgivarförening, Maf. Men föreningen dras ändå med i konflikten. När IF Metall utvidgar strejken till andra bilverkstäder som servar Tesla, då är även Mafs medlemsföretag indragna i dramat. Det borde kännas sådär."

Så. Ärligt talat, är inte detta något oerhört?
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 15:52
Ok. Får väl erkänna att jag inte tänkt igenom allt det här...

Om kundens bil fortfarande omfattas av garanti har man rätt till lånebil då ifall bilen är obrukbar? Kan man ha rätt till lånebil även om den egna bilen inte längre omfattas av garanti – t.ex. genom sin försäkring?

Vem står för kostnaden ifall det skulle uppstå skador på högvoltsbatteriet till följd av att bilen inte kan repareras?
Inte är det IF Metall ivf.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Niklas Z skrev: 01 nov 2023 15:59
Werksta gör väl även en del garantijobb? Min bil ska in på ett lack- och plåtjobb och det är tydligen Werksta som ska göra det. Arbetet går på garantin, så det bör väl Tesla betala.
Ja det har du rätt i, är det garantijobb så pröjsar Tesla.
Annars kunden eller hennes försäkringsbolag.
Werksta tvingas dock neka alla bilar av märket Tesla oberoende av vad felet är, vem som betalar.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 15:08
MartinG skrev: 01 nov 2023 15:00

[1] Nu vet jag ju inte om du verkligen är advokat eller om det bara är ditt "nick" men varför skulle du välja att jobba på en "pissig" advokatbyrå och [2] i vilken svensk verklighet är det så att "folk tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats"? Jag ser snarare motsatsen, att många vägrar ta jobb för att de inte är tillräckligt fina, trots att de är arbetslösa. Går ju utmärkt att överleva i Sverige även utan en anställning.
1. Det är ett "nick".
advocate noun
1: a person who argues for the cause of another especially in a court of law
2: a person who argues for, recommends, or supports a cause or policy
[Min kursiv]

https://www.merriam-webster.com/diction ... 0person%20(as%20a%20lawyer,a%20consumer%20advocate
Jag tog det 'nicket' när jag gick med i det amerikanska forumet 2012. Tesla och Elon hade en rätt annorlunda image på den tiden...

2. En separat diskussion. Säkert jätteintressant den också, men om du vill diskutera det så får du göra det med någon annan.
Vi ska väl inte hamna i en riktig Twitter-pingis här men det var ditt argument för fackföreningar - att ingen skulle tvingas gå till en "pissig" arbetsplats - som jag bemötte. Jag hävdar att det inte finns många, om ens några, fall där någon i Sverige tvingas gå till en arbetsplats och jag skulle dessutom ifrågasätta på vilket sätt fackföreningar gör arbetsplatser bättre. Är det fråga om farliga arbetsmiljöer m m ska vi lagstifta om det, det ska inte hanteras av odemokratiska intressegrupper.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Vad skulle hända rent hypotetiskt om någon startar ett nytt fackförbund och Tesla enas om ett avtal med denna?
Model S P85DL+
SwedishAdvocate

MartinG skrev: 01 nov 2023 16:32
...] Är det fråga om farliga arbetsmiljöer m m ska vi lagstifta om det, det ska inte hanteras av odemokratiska intressegrupper.
"odemokratiska intressegrupper"

Är det privata företag du syftar på här?
SwedishAdvocate

MartinG skrev: 01 nov 2023 16:32
...] Är det fråga om farliga arbetsmiljöer m m ska vi lagstifta om det, det ska inte hanteras av odemokratiska intressegrupper.
Eller så här:

Min åsikt är att svensk fackföreningsrörelse är minst lika demokratisk som ett privat företag.
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

mans71 skrev: 01 nov 2023 16:37
Vad skulle hända rent hypotetiskt om någon startar ett nytt fackförbund och Tesla enas om ett avtal med denna?
Ja exakt, det undrar jag också?
SwedishAdvocate

Svensk fackföreningsrörelse är väl rätt mycket mer demokratisk än privata företag.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Dinsdale skrev: 01 nov 2023 05:54
Pontus skrev: 31 okt 2023 14:29
Dinsdale skrev: 31 okt 2023 07:19
loftux skrev: 30 okt 2023 21:38
Här är Klarnas villkor. De två första kolumnerna är jämförelse skapat av klarna, den tredje är fackets svar.
Bild
Intressant är att klarna villkor är minst lika bra eller bättre. Fackets svar är att intet hindrar att fortsätta med det. Men varför är det då så viktigt att teckna kollektivavtal? Den sista punkten är ju något som är viktigast facket självt.

En motsvarande lista för Tesla vore intressant.
Det var ett bra dokument, där står svart på vitt varför optionsprogram utan kollektivavtal är sämre: arbetsgivaren behöver inte betala pensionsavsättning för den delen av lönen som avsätts till optioner. Alltså får arbetsgivaren med ett sådant optionsupplägg en lägre lönekostnad än arbetsgivare som betalar tjänstepension för hela lönen, oavsett om delar av den sedan sätts av till optioner eller ej.
Det blir förstås extra förmånligt för ett företag som Klarna, vilket man får anta har en hög andel anställda som enligt ITP1 ska ha 30% pensionsavsättning på lönen över 7,5 ibb eller vad det är. Ett sådant upplägg utgör en konkurrensfördel jämfört med andra företag, och är säkert en stor anledning till att arbetsgivaren Klarna inte vill ha kollektivavtal.

Just det här med pensionen är väldigt svårt för folk att ta in, kanske pga ointresse iom att pensionen är något som händer i framtiden?
Ska man ha nån chans att påverka sin pension mätbart ska man göra åtgärder när man är 30, inte när man är 55 för då är det för sent. Ränta på ränta tar tid.

Eftersom det inte finns några garantier för optionernas värde innebär det även en risk för den anställde att det utöver den lägre pensionen (vilket är ett faktum) också blir lägre lön. Går optionerna ner i värde lär det ha en direkt påverkan på folks engagemang för att införa kollektivavtal också... så länge de går upp är det inte många som tänker på att de måste gå upp motsvarande den uteblivna tjänstepensionsinbetalningen innan man faktiskt vunnit på dem jämfört med att få lön + pension istället.

Sveriges lagstiftning har för många luckor för att på ett effektivt sätt skydda arbetstagaren mot skatteplanering av den här typen.
För att ditt resonemang ska ha någon som helst anknytning till verkligheten måste det någonstans stå hur man värderar optioner vs lön. Var kan du läsa det?
Värderingen av optioner vs lön är ointressant, det viktiga är hur många kronor löneavdraget är på. Det spelar ingen roll om det är optioner eller en personalbil eller något annat liknande löneavdrag.

Din pensionsavsättning beräknas med kollektivavtal på lönen innan eventuella avdrag. På så vis spelar det ingen roll för din pensionsinbetalning om du väljer att skaffa en personalbil eller ta del av lön i optioner. Det påverkar bara lönekuvertet. Lagen ställer inte motsvarande krav, det går alltså fint för företaget att erbjuda lön upp till 7,5ibb och allt därefter i optioner för att på så vis spara de 30% av överskjutande belopp som inom vissa kollektivavtal avsätts till tjänstepension. Ett företag som gör så kommer ha lägre lönekostnader än konkurrerande företag med kollektivavtal.
Inte om kollektivavtalsföretaget erbjuder 3 optioner och gör ett löneavdrag på 1000 kr jämfört med att företaget utan kollektivavtal erbjuder 3 optioner men bara gör ett löneavdrag på 500 kr.
Eller som på mitt jobb där vi får ett löneavdrag motsvarande halva kostnaden av tjänstebilens kostnad. Dvs kostar tjänstebilen 9000 kr/mån så blir avdraget på lön ca 3000 kr (det kostar företag ca 4500 kr att betala ut 3000 kr i lön hos oss). På ett företag med kollektivavtal skulle löneavdraget varit mer än det dubbla. Så utan kollektivavtal finns det pengar över att betala in till pensionen själv och mer där till.
Så det är inte automatiskt bättre med kollektivavtal.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Om jag har en pissig arbetsplats och slutar så kommer ju bara någon annan befinna sig på den här pissiga arbetsplatsen när som helst. Vi är ju alla olika, men jag tänker inte skita i att folk ska tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats. Är det en pissig arbetsplats tycker jag det är alldeles utmärkt att svensk fackföreningsrörelse tar tag i det här och ser till att det inte är en pissig arbetsplats längre.
Jag har varit konsult på arbetsplatser som varit pissiga, inte på pappret men lednings förmåga att hantera personalen, där det varit bra fackliguppslutning men ville inte facket blanda sig i utan lät det bara vara. Nu några år senare så vet jag att väldigt många slutade på den arbetsplats pga ledningen och nu är det väl nya där som blir lika illa behandlade. Heja facket...
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar