Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Edis skrev: 01 nov 2023 18:07
Pontus skrev: 01 nov 2023 17:46
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 17:22
Pontus skrev: 01 nov 2023 17:03
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 14:42

Jag förstår verkligen inte det här argumentet.

Om jag har en pissig arbetsplats och slutar så kommer ju bara någon annan befinna sig på den här pissiga arbetsplatsen när som helst. Vi är ju alla olika, men jag tänker inte skita i att folk ska tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats. Är det en pissig arbetsplats tycker jag det är alldeles utmärkt att svensk fackföreningsrörelse tar tag i det här och ser till att det inte är en pissig arbetsplats längre.
Jag har varit konsult på arbetsplatser som varit pissiga, inte på pappret men lednings förmåga att hantera personalen, där det varit bra fackliguppslutning men ville inte facket blanda sig i utan lät det bara vara. Nu några år senare så vet jag att väldigt många slutade på den arbetsplats pga ledningen och nu är det väl nya där som blir lika illa behandlade. Heja facket...
Ett problem med anekdoter som den här är ju att de blir rätt svåra för mig att bedöma objektivt. Det enda jag har att gå på är dina tre meningar ovan...

Men oavsett så får jag väl 'trösta' mig med att de iallafall hade kollektivavtal... ;)
Det är ju det viktiga för facket :)
Vad jag ville säga är att många dagens problem, som jag sett, kan inte undanröjas av ett kollektivavtal och jag har aldrig sett facket lyfta ett finger i sådana här fall.
Men "facket" är ju faktiskt personalen själva och om inte de vill göra något åt det, så beror ju det enbart på de anställda. Har de ingen lokal avdelning med styrelse och inte påpekar problemet till facket så är det också deras egna fel. Men om de påpekar det till facket centralt och vill ha hjälp, så ska de absolut få hjälp om det är något facket centralt kan bistå med.

Man ska inte glömma att facket är vi som är medlemmar och det är vi själva som har möjligheten att ta tag i ev. problem och behövs det hjälp från centralt håll så är det ju bara att kontakta facket.

Det stora problemet idag är ju att det är svårt att få personer att engagera sig i fack-klubbar och även inom politiken. Likadant med frivilliga till annan föreningsverksamhet... :roll:

Tror den stora anledningen till detta är att vi är väldigt egoistiska och har alldeles för få riktiga problem i vardagen nuförtiden. Alla är galet stressade, men har ändå tid att kolla på sociala medier timtals varje dag och har full koll på alla TV-program ;)
Jag håller med, jag var aktiv i facket under många år, mest på lokal klubbnivå men även på
avdelnings-nivå, och vi hade sanslöst många fall där vi hjälpte till, både enskilda individer och
hela kollektivet (skötte många förhandlingar med arbetsgivarna). Många gånger handlade det om
individer som inte kunde/orkade/vågade göra det på egen hand (ofta rädda för repressalier mm) och
nästan alltid med gott resultat (men man kan liksom inte få precis allt man önskar som en del
tycks tro så fort dom ber facket om hjälp), det handlade tex om arbetstider/skiftgångar osv.
Men vi hjälpte även till med ”strider” med försäkringskassan och arbetsförmedlingen och liknande
(många som blir långtidssjukskrivna orkar helt enkelt inte ”bråka” med myndigheter mm).
Att förhandla om arbetstider eller semestern är tex saker som båda parter tjänar på och utan
kollektivavtal så gör arbetsgivaren ganska mycket som dom vill och kör lätt över dom anställda, och
visst några kan säga upp sig och söka annat men många kan det helt enkelt inte.
Att representera dom som i princip inte kan stå upp mot arbetsgivaren är en av våra viktigaste
funktioner, speciellt på arbetsplatser där dom inte vågar säga nåt för då hamnar dom i skiten eller
hotas med uppsägning och liknande (oavsett hur olagligt det är så förekommer det absolut, både
på små som stora arbetsplatser, fast då i lite olika former).
Jag har nästan aldrig varit med om att det blivit kaos och katastrof för arbetsgivaren i dessa
typer av förhandlingar/situationer, tvärtom slutar det nästan alltid bra :)
Däremot är det ofta minst sagt besvärligt när man ska ut och hjälpa till på företag där inget
kollektivavtal finns (vi hjälpte såklart till även på sådana ställen).
Det många anställda ofta glömmer är dock principen att det är arbetsgivarens rätt att
leda och fördela arbetet, vilket ibland blir lite utbildning innan man har fått förståelse för en
situation. Likaså kan det ibland vara svårt att få dom anställda att förstå att vi i facket också
måste förstå hur ett företag fungerar och att man inte kan få ”allt” alla gånger, ingen tjänar
på att stjälpa företaget liksom. Man måste trots allt dra åt samma håll :)
Nu blev det mycket svammel som kanske inte helt har med trådens ämne att göra, men lite iaf :)
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 17:45
Fredrik j skrev: 01 nov 2023 17:39
Anderzzon skrev: 01 nov 2023 16:44
mans71 skrev: 01 nov 2023 16:37
Vad skulle hända rent hypotetiskt om någon startar ett nytt fackförbund och Tesla enas om ett avtal med denna?
Ja exakt, det undrar jag också?
Inga problem. Man behöver vara tre personer för att komma igång.
Hamnarbetarförbundet är exempel på en fristående fackförening.

https://lawline.se/answers/bilda-egen-fackforening

Problemet blir ju att få tesla att teckna kollektivavtal med den fackföreningen eftersom man ju inte tecknar kollektivavtal med fackföreningar.
Rent hypotetiskt om någon skulle bilda en partipolitiskt obunden fackförening vars kollektivavtal består av ett tomt papper (eller skulle enbart innehålla sånt som ändå redan är lagstadgat) skulle det nog finnas flera företag som skulle vara intresserade att teckna en sådan.

OBS rent hypotetiskt. Jag förespråkar inte den lösningen men är alltid intresserad av teoretiska diskussioner.
Jag tycker det är dags att någon bildar en fackförening som är höger, som tydligt främjar "the survival of the fittest" framför "alla ska med".

Jag förespråkar den lösningen, vi behöver lite balans...
Tesla Model Y Performance
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jwe skrev: 01 nov 2023 19:27
Ja så är det
Och läser man nästa mening i ditt citat ur wikipedia står det:

Texten återger centrala marxistiska tankegångar från första internationalens berömda upprop Inauguraladressen och från det kommunistiska manifestet.

Och därmed tycker jag att man är på ruta ett igen, och den "rutan" är väl marxism, som hyllas när man sjunger vare sig man tillhör det ena eller andra partiet.
Tycker inte jag.

Läser man vidare i texten så kommer man till den här passagen:
...] Journalisten Henrik Menander översatte 1902 Internationalen till svenska. Han uteslöt dock originalets femte vers, som direkt uppmanar till väpnad kamp, eftersom Hjalmar Branting ansåg den vara olämplig. [...

https://sv.wikipedia.org/wiki/Internati ... s%C3%A5ng)
Och Socialdemokratin har ju inte direkt infört Marxism i Sverige – eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 926
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 17:22
Pontus skrev: 01 nov 2023 17:03
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 14:42
MartinG skrev: 01 nov 2023 14:31
...] Om något företag inte tar hand om sina anställda byter de jobb eller så förstör de sitt varumärke och tappar sina kunder. [...
Jag förstår verkligen inte det här argumentet.

Om jag har en pissig arbetsplats och slutar så kommer ju bara någon annan befinna sig på den här pissiga arbetsplatsen när som helst. Vi är ju alla olika, men jag tänker inte skita i att folk ska tvingas gå omkring på en pissig arbetsplats. Är det en pissig arbetsplats tycker jag det är alldeles utmärkt att svensk fackföreningsrörelse tar tag i det här och ser till att det inte är en pissig arbetsplats längre.
Jag har varit konsult på arbetsplatser som varit pissiga, inte på pappret men lednings förmåga att hantera personalen, där det varit bra fackliguppslutning men ville inte facket blanda sig i utan lät det bara vara. Nu några år senare så vet jag att väldigt många slutade på den arbetsplats pga ledningen och nu är det väl nya där som blir lika illa behandlade. Heja facket...
Ett problem med anekdoter som den här är ju att de blir rätt svåra för mig att bedöma objektivt. Det enda jag har att gå på är dina tre meningar ovan...

Men oavsett så får jag väl 'trösta' mig med att de iallafall hade kollektivavtal... ;)
Här kan du få några rader till, även jag har arbetet på en arbetsplats med lokal fackklubb och kollektivavtal. Riktigt piss-arbetsplats och jag tillhörde ledningsgruppen så jag var såklart medskyldig.

Vi kunde köra på rätt hårt, det viktiga var bara att informera och involvera facket i de beslut som togs. De (facket) var även väldigt noga med att deras invändningar skulle dokumenteras, vilket vi såklart gjorde. Då hade de ryggen fri och kunde göra facklig karriär. Vi kunde få igenom våra beslut och alla var nöjda utom arbetstagarna. Men kollektivavtal och lokal klubb, det hade vi!
För effektiviteten skull så spökskrev man alltid ett protokoll inför "förhandlingarna", kompletterade med deras synpunkter och sedan kunde vi signera. Eftersom facket "äger" kommunikationen då arbetsgivaren i regel inte kan eller vill kommentera aktuella fall så vinner de ju detta, men jag vill mena att om arbetsgivaren är pissig så vinner de trots kollektivavtal, det viktiga är bara att delge och involvera, så man inte strider mot MBL. Sedan kan man ändå köra på rätt hårt...

Så att kollektiavtal kännetecknar en bra arbetsgivare håller jag inte med om, däremot tror jag att det flesta bra arbetsgivare har ett kollektivavtal.
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jwe »

Nej och delar av sången är ju rent borgerlig

Båd’ stat och lagar oss förtrycka,
vi under skatter digna ner.

Så i vilken riktning vi är på väg enligt de som sjunger den kan man ju fundera på.

Så vi skall väl inte ta en gammal sång så bokstavligt, men dess historia är intressant och att den inte förpassats till historien
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mer från Dagens Arbete:
...] Även verkstaden som helhet, och därmed cheferna, riskerar att drabbas om målen inte nås. Därför händer det att bilar skickas tillbaka till kunder utan att felen är åtgärdade, enligt flera anställda som Dagens Arbete talat med.

– Vi har fått en direkt order från chef att vi ska skicka ut bilar innan de är klara. Annars kan vi inte nå produktivitetsmålen, säger en anställd. [...]

På Tesla kan mekanikerna inte heller ta ut komptid för till exempel läkarbesök.

– Det är blankt nej, säger en anställd.

För att kunna utföra ärenden under dagtid behöver mekanikerna ta semester. Cheferna uppmuntrar också anställda att arbeta övertid utan att skriva upp tiden.

– De som får befordran är ofta de som jobbar mycket obetald övertid. Alla känner pressen att vara duktig och jobba kvällar och helger utan att skriva ner tiden. Vi har en del som blivit utbrända av det här. Men företaget verkar inte bry sig så mycket om det, säger en mekaniker.

Dagens Arbete har sökt Tesla för en kommentar.

https://da.se/2023/11/vi-skickar-ut-tra ... at-schema/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate
Inlägg: 5674
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

En till från Dagens Arbete, men innehåller väl kanske inte något nytt:

https://da.se/2023/10/motorbranschens-a ... a-oroliga/
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av max001 »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 20:32
Mer från Dagens Arbete:
...] Även verkstaden som helhet, och därmed cheferna, riskerar att drabbas om målen inte nås. Därför händer det att bilar skickas tillbaka till kunder utan att felen är åtgärdade, enligt flera anställda som Dagens Arbete talat med.

– Vi har fått en direkt order från chef att vi ska skicka ut bilar innan de är klara. Annars kan vi inte nå produktivitetsmålen, säger en anställd. [...]

På Tesla kan mekanikerna inte heller ta ut komptid för till exempel läkarbesök.

– Det är blankt nej, säger en anställd.

För att kunna utföra ärenden under dagtid behöver mekanikerna ta semester. Cheferna uppmuntrar också anställda att arbeta övertid utan att skriva upp tiden.

– De som får befordran är ofta de som jobbar mycket obetald övertid. Alla känner pressen att vara duktig och jobba kvällar och helger utan att skriva ner tiden. Vi har en del som blivit utbrända av det här. Men företaget verkar inte bry sig så mycket om det, säger en mekaniker.

Dagens Arbete har sökt Tesla för en kommentar.

https://da.se/2023/11/vi-skickar-ut-tra ... at-schema/
Det ger ju verkligen en förklaring till en del konstiga turer med Teslas verkstäder…
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Fråga facket?
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7422
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Fredrik j skrev: 01 nov 2023 23:04
TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Fråga facket?
Vilken av dem?

Säg att jag ska köpa en tvättmaskin på en webbplats. Hur kan jag ta reda på om bolaget bakom webbplatsen har kollektivavtal eller inte? Så jag slipper få bekymmer den dagen min tvättmaskin går sönder och ingen vill laga den för att facket har lagt blockad?
Nect
elbilist
Inlägg: 1648
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Nect »

TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Unionen har iaf en sökfunktion där man kan söka på ett företagsnamn för att se om de har kollektivavtal med Unionen eller ej. Övriga fack kanske har nått liknande?
Audi Q8 E-tron 50, S-line -24
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 00:13
Fredrik j skrev: 01 nov 2023 23:04
TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Fråga facket?
Vilken av dem?

Säg att jag ska köpa en tvättmaskin på en webbplats. Hur kan jag ta reda på om bolaget bakom webbplatsen har kollektivavtal eller inte? Så jag slipper få bekymmer den dagen min tvättmaskin går sönder och ingen vill laga den för att facket har lagt blockad?
Det du eventuellt behöver fundera på är om tillverkaren av tvättmaskinen riskerar att hamna i konflikt. Cylinda har utveckling i Sverige. Skulle dom säga upp sitt kollektivavtal skulle situationen möjligen kunna uppstå.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 00:13
Fredrik j skrev: 01 nov 2023 23:04
TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Fråga facket?
Vilken av dem?

Säg att jag ska köpa en tvättmaskin på en webbplats. Hur kan jag ta reda på om bolaget bakom webbplatsen har kollektivavtal eller inte? Så jag slipper få bekymmer den dagen min tvättmaskin går sönder och ingen vill laga den för att facket har lagt blockad?
Med tanke dagens priser på nya tvättmaskiner gentemot priset på reservdelar och servicepersonal så är nog en blockad det minsta bekymret du har.
Blockader är för övrigt otroligt ovanliga tack och lov.

Med tanke på hur luriga tesla är förstår jag att facket stoppar alla reparationer av teslor oavsett vem ska betala. Hade tesla inte konstrat så med strejkbrytare m.m. kanske facket kunnat dela på vilka teslor som fick lagas eller inte.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 841
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jaegaern »

Banane skrev: 25 okt 2023 08:48
Pontus skrev: 25 okt 2023 08:34
Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?
Jag är sjukligt trött på deras maktmissbruk som dom använder helt utan att ta hänsyn till andra företag (som har skrivit på avtalen) och även de anställda som dom bara använder som brickor i sitt spel.

Det är väl ett sätt att förhindra att arbetsgivarna får oinskränkt makt? "Jaså, du är gravid? Ja då är du uppsagd. Gå hem!" eller "Jaså, du klagade på att säkerheten är dålig när du jobbar på taket, då kan du dra, finns andra som är villiga att göra det du inte vill." osv osv.

För att facket verkligen ska ha någon tyngd så måste de demonstrera sin makt ibland.
LAS gäller oavsett fack eller ej.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Fredrik j
Inlägg: 11069
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Jaegaern skrev: 02 nov 2023 07:04
Banane skrev: 25 okt 2023 08:48
Pontus skrev: 25 okt 2023 08:34
Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?
Jag är sjukligt trött på deras maktmissbruk som dom använder helt utan att ta hänsyn till andra företag (som har skrivit på avtalen) och även de anställda som dom bara använder som brickor i sitt spel.

Det är väl ett sätt att förhindra att arbetsgivarna får oinskränkt makt? "Jaså, du är gravid? Ja då är du uppsagd. Gå hem!" eller "Jaså, du klagade på att säkerheten är dålig när du jobbar på taket, då kan du dra, finns andra som är villiga att göra det du inte vill." osv osv.

För att facket verkligen ska ha någon tyngd så måste de demonstrera sin makt ibland.
LAS gäller oavsett fack eller ej.
Är man inte med i facket eller om det finns kollektivavtal får man då anlita en egen jurist och driva fallet. Först i tingsrätten och sen i arbetsmarknadsdomstolen. Det blir dyrt om man förlorar. I det svenska systemet tar man en risk när man stämmer någon.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 20:32
Mer från Dagens Arbete:
...] Även verkstaden som helhet, och därmed cheferna, riskerar att drabbas om målen inte nås. Därför händer det att bilar skickas tillbaka till kunder utan att felen är åtgärdade, enligt flera anställda som Dagens Arbete talat med.

– Vi har fått en direkt order från chef att vi ska skicka ut bilar innan de är klara. Annars kan vi inte nå produktivitetsmålen, säger en anställd. [...]

På Tesla kan mekanikerna inte heller ta ut komptid för till exempel läkarbesök.

– Det är blankt nej, säger en anställd.

För att kunna utföra ärenden under dagtid behöver mekanikerna ta semester. Cheferna uppmuntrar också anställda att arbeta övertid utan att skriva upp tiden.

– De som får befordran är ofta de som jobbar mycket obetald övertid. Alla känner pressen att vara duktig och jobba kvällar och helger utan att skriva ner tiden. Vi har en del som blivit utbrända av det här. Men företaget verkar inte bry sig så mycket om det, säger en mekaniker.

Dagens Arbete har sökt Tesla för en kommentar.

https://da.se/2023/11/vi-skickar-ut-tra ... at-schema/
Om vi nu alla läser den artikel som det citeras ur ovan och backar bandet lite. Om nu IF Metall fått till sig liknande vittnesmål redan för fem år sedan, lika länge som man har försökt teckna kollektivavtal med Tesla, måste man väl ändå tillstå att de dels haft ett stort tålamod och gett Tesla gott om tid att förbättra arbetsmiljön, dels att de verkligen tar sitt arbete på allvar med att ta tillvara sina medlemmars rättigheter. De gör helt enkelt sitt jobb.
Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2340
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av mans71 »

Kriper skrev: 02 nov 2023 07:39
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 20:32
Mer från Dagens Arbete:
...] Även verkstaden som helhet, och därmed cheferna, riskerar att drabbas om målen inte nås. Därför händer det att bilar skickas tillbaka till kunder utan att felen är åtgärdade, enligt flera anställda som Dagens Arbete talat med.

– Vi har fått en direkt order från chef att vi ska skicka ut bilar innan de är klara. Annars kan vi inte nå produktivitetsmålen, säger en anställd. [...]

På Tesla kan mekanikerna inte heller ta ut komptid för till exempel läkarbesök.

– Det är blankt nej, säger en anställd.

För att kunna utföra ärenden under dagtid behöver mekanikerna ta semester. Cheferna uppmuntrar också anställda att arbeta övertid utan att skriva upp tiden.

– De som får befordran är ofta de som jobbar mycket obetald övertid. Alla känner pressen att vara duktig och jobba kvällar och helger utan att skriva ner tiden. Vi har en del som blivit utbrända av det här. Men företaget verkar inte bry sig så mycket om det, säger en mekaniker.

Dagens Arbete har sökt Tesla för en kommentar.

https://da.se/2023/11/vi-skickar-ut-tra ... at-schema/
Om vi nu alla läser den artikel som det citeras ur ovan och backar bandet lite. Om nu IF Metall fått till sig liknande vittnesmål redan för fem år sedan, lika länge som man har försökt teckna kollektivavtal med Tesla, måste man väl ändå tillstå att de dels haft ett stort tålamod och gett Tesla gott om tid att förbättra arbetsmiljön, dels att de verkligen tar sitt arbete på allvar med att ta tillvara sina medlemmars rättigheter. De gör helt enkelt sitt jobb.
Om det speglar verkligheten på Teslas verkstäder så är det ju uppenbart att facket behövs där. Det skulle ju också förklara många vittnesmål här på TCS ang. service som inte har fungerat som det ska.
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare
Inlägg: 763
Blev medlem: 21 feb 2016 20:46
Ort: Stockholm/Täby

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av lem »

Byter ”för mycket” eller tar i så in i h-e när det inte finns garanti på gamla MS??

Jag är över lag nöjd med verkstan i Upplands Väsby. En bra verkstad är en förutsättning om man skall kunna köra en bil med så många uppkomna fel! Men nu börjar det bli väl dyrt!
Jag fick ”begränsad aircond” och bilen blev i praktiken oanvändbar. Jag blev av med trettio papp för två(!) nya kondensors. Det känns som jag finansierar hela verkstaden och blivit en mjölkko som man debiterar friskt utan att ge tex mekonomen möjlighet att ta del av de tekniska underlagen som är en förutsättning för att det skall fungera!
Med en ”vanlig” bil klarar man sig med ”vanliga” verkstäder. Tesla MS med viktiga saker som pajar hela tiden är man helt utlämnad. Att sedan också werksta vägrar ta i Tesla gör att jag har ont i magen när jag skall ut på isiga vägar. Inte köper jag en Tesla igen???
Hälsningar
Lars

MS60 EDIT MS75 facelift nu med aktiverad autopilot AP1 och dragkrok. Min femte elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric (krockad mot en stenbumling efter 2kmil, snyft) och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
Cantona
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 nov 2023 08:36

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Cantona »

TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 15:45
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 15:33
Är det reparationer som betalas av företaget Tesla, eller är det verkligen alla Teslabilar oavsett vem det är som betalar för reparationen?
Det är alla reparationer av bilar av märket Tesla. Även om det är privatperson eller försäkring som betalar.
Mig veterligen får Werksta öht inga pengar från Tesla. Reparationerna de utför betalas av antingen kunden eller hennes försäkringsbolag.

Kan bekräfta att det även gäller dig som privatperson. Jag fick nyligen att jobb avbokat som var helt frikopplat från Tesla. Det finns dock andra rekommenderade verkstäder som inte ställer upp på sympatistrejk direkt riktad mot konsumenter i Teslas listor över rekommenderade verkstäder. Bokade om dit, kommer personligen aldrig sätta min fot på Werksta igen. Sjukt att man ställer upp på maffiametoder direkt riktade mot privatpersoner.
Användarvisningsbild
Cantona
Teslaägare
Inlägg: 10
Blev medlem: 02 nov 2023 08:36

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Cantona »

frippe skrev: 02 nov 2023 07:02
TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 00:13
Fredrik j skrev: 01 nov 2023 23:04
TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Fråga facket?
Vilken av dem?

Säg att jag ska köpa en tvättmaskin på en webbplats. Hur kan jag ta reda på om bolaget bakom webbplatsen har kollektivavtal eller inte? Så jag slipper få bekymmer den dagen min tvättmaskin går sönder och ingen vill laga den för att facket har lagt blockad?
Med tanke dagens priser på nya tvättmaskiner gentemot priset på reservdelar och servicepersonal så är nog en blockad det minsta bekymret du har.
Blockader är för övrigt otroligt ovanliga tack och lov.

Med tanke på hur luriga tesla är förstår jag att facket stoppar alla reparationer av teslor oavsett vem ska betala. Hade tesla inte konstrat så med strejkbrytare m.m. kanske facket kunnat dela på vilka teslor som fick lagas eller inte.

Jaha, förklara gärna så en annan förstår det rimliga i att stoppa alla reparationer och hur det ska vara kopplat till Teslas eventuella strejkbryteri. Vad har det den generiska Teslaägaren att göra?
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

mans71 skrev: 02 nov 2023 08:00
Kriper skrev: 02 nov 2023 07:39
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 20:32
Mer från Dagens Arbete:
...] Även verkstaden som helhet, och därmed cheferna, riskerar att drabbas om målen inte nås. Därför händer det att bilar skickas tillbaka till kunder utan att felen är åtgärdade, enligt flera anställda som Dagens Arbete talat med.

– Vi har fått en direkt order från chef att vi ska skicka ut bilar innan de är klara. Annars kan vi inte nå produktivitetsmålen, säger en anställd. [...]

På Tesla kan mekanikerna inte heller ta ut komptid för till exempel läkarbesök.

– Det är blankt nej, säger en anställd.

För att kunna utföra ärenden under dagtid behöver mekanikerna ta semester. Cheferna uppmuntrar också anställda att arbeta övertid utan att skriva upp tiden.

– De som får befordran är ofta de som jobbar mycket obetald övertid. Alla känner pressen att vara duktig och jobba kvällar och helger utan att skriva ner tiden. Vi har en del som blivit utbrända av det här. Men företaget verkar inte bry sig så mycket om det, säger en mekaniker.

Dagens Arbete har sökt Tesla för en kommentar.

https://da.se/2023/11/vi-skickar-ut-tra ... at-schema/
Om vi nu alla läser den artikel som det citeras ur ovan och backar bandet lite. Om nu IF Metall fått till sig liknande vittnesmål redan för fem år sedan, lika länge som man har försökt teckna kollektivavtal med Tesla, måste man väl ändå tillstå att de dels haft ett stort tålamod och gett Tesla gott om tid att förbättra arbetsmiljön, dels att de verkligen tar sitt arbete på allvar med att ta tillvara sina medlemmars rättigheter. De gör helt enkelt sitt jobb.
Om det speglar verkligheten på Teslas verkstäder så är det ju uppenbart att facket behövs där. Det skulle ju också förklara många vittnesmål här på TCS ang. service som inte har fungerat som det ska.
Det förklarar också varför det kan skilja så obegripligt mycket mellan olika kunder/bilar/case, ibland
är dom helt fantastiska och ibland har öht inte gjort något alls (eller ens hört av sig om att dom inte
kommer att göra något alls, tex när en reservdel inte ens kommit till dom), och alla varianter
där emellan… Alltså inte bara dåliga jobb utan oförutsägbarheten i det också.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Bjelke »

Kriper skrev: 02 nov 2023 07:39
SwedishAdvocate skrev: 01 nov 2023 20:32
Mer från Dagens Arbete:
...] Även verkstaden som helhet, och därmed cheferna, riskerar att drabbas om målen inte nås. Därför händer det att bilar skickas tillbaka till kunder utan att felen är åtgärdade, enligt flera anställda som Dagens Arbete talat med.

– Vi har fått en direkt order från chef att vi ska skicka ut bilar innan de är klara. Annars kan vi inte nå produktivitetsmålen, säger en anställd. [...]

På Tesla kan mekanikerna inte heller ta ut komptid för till exempel läkarbesök.

– Det är blankt nej, säger en anställd.

För att kunna utföra ärenden under dagtid behöver mekanikerna ta semester. Cheferna uppmuntrar också anställda att arbeta övertid utan att skriva upp tiden.

– De som får befordran är ofta de som jobbar mycket obetald övertid. Alla känner pressen att vara duktig och jobba kvällar och helger utan att skriva ner tiden. Vi har en del som blivit utbrända av det här. Men företaget verkar inte bry sig så mycket om det, säger en mekaniker.

Dagens Arbete har sökt Tesla för en kommentar.

https://da.se/2023/11/vi-skickar-ut-tra ... at-schema/
Om vi nu alla läser den artikel som det citeras ur ovan och backar bandet lite. Om nu IF Metall fått till sig liknande vittnesmål redan för fem år sedan, lika länge som man har försökt teckna kollektivavtal med Tesla, måste man väl ändå tillstå att de dels haft ett stort tålamod och gett Tesla gott om tid att förbättra arbetsmiljön, dels att de verkligen tar sitt arbete på allvar med att ta tillvara sina medlemmars rättigheter. De gör helt enkelt sitt jobb.
Man undrar ju också lite hur ofta facket ens fick chansen att agera om det nu råder en sån extrem
tystnads-kultur som det faktiskt verkar göra… om man direkt eller indirekt blir hotad med sparken
om man klagar eller tjallar på företaget så kan jag förstå att det kan gå väldigt långt innan det
kokar över (som nu).
Nu gissar jag att Tesla faktiskt fått en del kritik sedan länge men vet inte om facket gått ut med
något sådant, och vilken omfattning rör det sig om isf?
Det kan bli en riktigt grisig soppa det här, anställda som öppnar upp sig nu (men hållit tyst hitintills)
kan bli mycket intressant faktiskt, det om arbetstider och övertider kan bli tufft, men även
arbetsmiljö-problem kan leda till svåra saker för Tesla, för att bara nämna några exempel på saker
som kan (och verkar kunna bli) drivas vidare rätt långt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Arctic Drifter skrev: 01 nov 2023 19:54

Här kan du få några rader till, även jag har arbetet på en arbetsplats med lokal fackklubb och kollektivavtal. Riktigt piss-arbetsplats och jag tillhörde ledningsgruppen så jag var såklart medskyldig.

Vi kunde köra på rätt hårt, det viktiga var bara att informera och involvera facket i de beslut som togs. De (facket) var även väldigt noga med att deras invändningar skulle dokumenteras, vilket vi såklart gjorde. Då hade de ryggen fri och kunde göra facklig karriär. Vi kunde få igenom våra beslut och alla var nöjda utom arbetstagarna. Men kollektivavtal och lokal klubb, det hade vi!
För effektiviteten skull så spökskrev man alltid ett protokoll inför "förhandlingarna", kompletterade med deras synpunkter och sedan kunde vi signera. Eftersom facket "äger" kommunikationen då arbetsgivaren i regel inte kan eller vill kommentera aktuella fall så vinner de ju detta, men jag vill mena att om arbetsgivaren är pissig så vinner de trots kollektivavtal, det viktiga är bara att delge och involvera, så man inte strider mot MBL. Sedan kan man ändå köra på rätt hårt...

Så att kollektiavtal kännetecknar en bra arbetsgivare håller jag inte med om, däremot tror jag att det flesta bra arbetsgivare har ett kollektivavtal.
Precis det är det som det handlar om involvera medarbetarna i beslut. Det går fortfarande att driva personalen hårt om tesla vill göra det. Dock svårare att bryta mot lagar. men har man ryggen fri kan man gå ganska långt. Det handlar om att följa spelreglerna. Arbetsmiljö är något organiskt och måste arbetas på hela tiden. Och en svår chef kan vara orsaker till utbrändhet även med kollektivavtal. Hur avtalen ser ut kan vara olika, vissa är betydligt bättre än andra. (vilket vissa märker om de byter arbetsgivare med annat avtal). Det är den svenska modellen på gott och ont. Sedan finns det anekdotiska berättelser och upplevelser för och emot. Men jag ser inte det som att våran system är dåligt. (primärt för att det skapar ett lugn på marknaden).
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 482
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Det finns inget sådant register och det är inte helt enkelt att ta reda på (förutom att fråga företaget själv).

Förhoppningsvis har företaget själv koll på detta.
Skriv svar