Väntrum Model Y

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare
Inlägg: 2346
Blev medlem: 04 apr 2015 13:38

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av mans71 »

cazorp skrev: 01 nov 2023 23:10
Bild
Den verkar ha bra fäste på vägen! :lol:
Model S P85DL+
Användarvisningsbild
cazorp
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 maj 2023 11:05

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av cazorp »

Den har jäkligt klistriga däck! Vetefasen varför phpbb gör så där med bilder, händer även på ett grannforum för mig, antar att det är för att jag är vänsterhänt :roll:
Användarvisningsbild
Niveon
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 okt 2023 15:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Niveon »

Tar en nummerlapp här, beställde MYLR vit 22 okt, fick VIN igår. leverans inom 2 v?
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andre_stockholm »

Niveon skrev: 02 nov 2023 19:57
Tar en nummerlapp här, beställde MYLR vit 22 okt, fick VIN igår. leverans inom 2 v?
Haha men va?! Är det quicksilver som gör att jag för vänta extra länge? Intressant ändå!
Harko
Inlägg: 4
Blev medlem: 01 nov 2023 00:59

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Harko »

cazorp skrev: 01 nov 2023 23:10
Fick ut min MY LR idag i Huddinge, gick väldigt smidigt och jag hittade inte heller några skavanker, fattar ingenting av menyer å skärmar men tuggar mig snällt igenom bit för bit, kul bil! Grabbarna är sjukt nöjda 😁
Hej hej
Helt ny här.. En liten fråga, försökt söka med inte hittat svaren.
Sitter precis och ska beställa en Model Y LR (ev Performance, har inte bestämt mig), men hur är det, är det HW3 eller HW4 på Model Y nu?

/Harko
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sparren »

Niveon skrev: 02 nov 2023 19:57
Tar en nummerlapp här, beställde MYLR vit 22 okt, fick VIN igår. leverans inom 2 v?
Vad innebär att du fått VIN? Är det numret som dyker upp i Tesla appen under modellen?
Jag beställde MYLR Midnight Cherry Red 21 okt och då stod det 2-3 veckor men efter några dagar dök det upp 7-29/11 i appen.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

Harko skrev: 03 nov 2023 00:22
cazorp skrev: 01 nov 2023 23:10
Fick ut min MY LR idag i Huddinge, gick väldigt smidigt och jag hittade inte heller några skavanker, fattar ingenting av menyer å skärmar men tuggar mig snällt igenom bit för bit, kul bil! Grabbarna är sjukt nöjda 😁
Hej hej
Helt ny här.. En liten fråga, försökt söka med inte hittat svaren.
Sitter precis och ska beställa en Model Y LR (ev Performance, har inte bestämt mig), men hur är det, är det HW3 eller HW4 på Model Y nu?

/Harko
Hw3 som byggs fortfarande för model y i tyskland.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

Fiskk skrev: 01 nov 2023 10:28
Enis skrev: 01 nov 2023 10:18
Fiskk när beställde du din bil ? Vad har du för leverans estimering just nu?
Lång historia, har skrivit många gånger i tråden.. :)

30 augusti beställde jag med önskad leverans tidigast 1/10 pga mitt andra lease gick ut då. Detta efter uppmaning av Tesla advisor då leverans enligt hemsidan var aug -sept, så kunde man ha med önskemål om leverans datum och så matchar dom en mot det datumet.
Dock kom bilen redan den 25/9 till Malmö, och dom kunde absolut inte hålla den till den 1/10, så den bilen gavs till någon annan.
Fick nytt VIN tilldelat i början av oktober, med leverans 23/10 - 3/11.
sen har det flyttats fram två gånger och senaste estimerad leverans fönster är 3/11 - 16/11.
Bilen är inte ens förregistrerad och ej sökbar på tex car.info. dock ska ny batch komma idag för sökning så hoppas den syns där.
Andra med senare builds och beställningar har redan fått levererad bil(MYP), så jag är sur för att Tesla inte berättar vart min bil tar vägen.. :twisted:
Fick ett SMS av Tesla nu, inte boka leverans dock…

Tesla-uppdatering: Ditt estimerade fönster för leverans är oförändrat. Vi kontaktar dig när din bil är redo att bokas in för upphämtning. Tack för att du hjälper till att accelerera världens övergång till hållbar energi.
Användarvisningsbild
Niveon
Teslaägare
Inlägg: 3
Blev medlem: 31 okt 2023 15:28

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Niveon »

Sparren skrev: 03 nov 2023 06:57
Vad innebär att du fått VIN? Är det numret som dyker upp i Tesla appen under modellen?
Jag beställde MYLR Midnight Cherry Red 21 okt och då stod det 2-3 veckor men efter några dagar dök det upp 7-29/11 i appen.
När en VIN-kod dök upp i appen.
Fiskk skrev: 03 nov 2023 07:16
Tesla-uppdatering: Ditt estimerade fönster för leverans är oförändrat. Vi kontaktar dig när din bil är redo att bokas in för upphämtning. Tack för att du hjälper till att accelerera världens övergång till hållbar energi.
Fick också det nyss.
dm4
Inlägg: 121
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av dm4 »

Harko skrev: 03 nov 2023 00:22
cazorp skrev: 01 nov 2023 23:10
Fick ut min MY LR idag i Huddinge, gick väldigt smidigt och jag hittade inte heller några skavanker, fattar ingenting av menyer å skärmar men tuggar mig snällt igenom bit för bit, kul bil! Grabbarna är sjukt nöjda 😁
Hej hej
Helt ny här.. En liten fråga, försökt söka med inte hittat svaren.
Sitter precis och ska beställa en Model Y LR (ev Performance, har inte bestämt mig), men hur är det, är det HW3 eller HW4 på Model Y nu?

/Harko
Se
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

Niveon skrev: 03 nov 2023 07:28
Sparren skrev: 03 nov 2023 06:57
Vad innebär att du fått VIN? Är det numret som dyker upp i Tesla appen under modellen?
Jag beställde MYLR Midnight Cherry Red 21 okt och då stod det 2-3 veckor men efter några dagar dök det upp 7-29/11 i appen.
När en VIN-kod dök upp i appen.
Fiskk skrev: 03 nov 2023 07:16
Tesla-uppdatering: Ditt estimerade fönster för leverans är oförändrat. Vi kontaktar dig när din bil är redo att bokas in för upphämtning. Tack för att du hjälper till att accelerera världens övergång till hållbar energi.
Fick också det nyss.
Får hoppas dom hinner lossa bilarna innan fen 7/11, verkar som hamnarna blockerar from då.
Eller hitta andra leveransalternativ från Tyskland.
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andre_stockholm »

Fick också smset och undrar, oförändrat med hänvisning till vilket datum? Första estimerade jag fick var ju senast 4e november, sedan 7e december och nu 23e december. Vilken hänvisar dom till? :?
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

Andre_stockholm skrev: 03 nov 2023 08:12
Fick också smset och undrar, oförändrat med hänvisning till vilket datum? Första estimerade jag fick var ju senast 4e november, sedan 7e december och nu 23e december. Vilken hänvisar dom till? :?
Drygt, men antar att det är datumspannet som står i appen dom refererar till.
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andre_stockholm »

Fiskk skrev: 03 nov 2023 08:37
Andre_stockholm skrev: 03 nov 2023 08:12
Fick också smset och undrar, oförändrat med hänvisning till vilket datum? Första estimerade jag fick var ju senast 4e november, sedan 7e december och nu 23e december. Vilken hänvisar dom till? :?
Drygt, men antar att det är datumspannet som står i appen dom refererar till.
Ja, fick faktiskt svar på mitt sms men med tillägget att det kan bli ytterligare ändringar. Har inte fått någon bil låst till min beställning. Kanske går trögt eller på högvarv med SR MY
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

Fiskk skrev: 03 nov 2023 07:16
Fiskk skrev: 01 nov 2023 10:28
Enis skrev: 01 nov 2023 10:18
Fiskk när beställde du din bil ? Vad har du för leverans estimering just nu?
Lång historia, har skrivit många gånger i tråden.. :)

30 augusti beställde jag med önskad leverans tidigast 1/10 pga mitt andra lease gick ut då. Detta efter uppmaning av Tesla advisor då leverans enligt hemsidan var aug -sept, så kunde man ha med önskemål om leverans datum och så matchar dom en mot det datumet.
Dock kom bilen redan den 25/9 till Malmö, och dom kunde absolut inte hålla den till den 1/10, så den bilen gavs till någon annan.
Fick nytt VIN tilldelat i början av oktober, med leverans 23/10 - 3/11.
sen har det flyttats fram två gånger och senaste estimerad leverans fönster är 3/11 - 16/11.
Bilen är inte ens förregistrerad och ej sökbar på tex car.info. dock ska ny batch komma idag för sökning så hoppas den syns där.
Andra med senare builds och beställningar har redan fått levererad bil(MYP), så jag är sur för att Tesla inte berättar vart min bil tar vägen.. :twisted:
Fick ett SMS av Tesla nu, inte boka leverans dock…

Tesla-uppdatering: Ditt estimerade fönster för leverans är oförändrat. Vi kontaktar dig när din bil är redo att bokas in för upphämtning. Tack för att du hjälper till att accelerera världens övergång till hållbar energi.
Tesla logic.. Sms ena dagen att fönstret är oförändrat, och dagen efter ändrar dom fönstret.. 7/11 - 21/11. Man blir trött.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9316282

Sista lossning i Malmö innan ev blockad? Blir man med bil i år eller inte?
Bolltistel
Inlägg: 6
Blev medlem: 01 nov 2023 13:30

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bolltistel »

Fiskk skrev: 05 nov 2023 11:52
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9316282

Sista lossning i Malmö innan ev blockad? Blir man med bil i år eller inte?
Någon som vet om dom kör alltid hamnen närmast utlämning, ex Malmö hamn till leverans i Malmö, Södertälje till Sthlm etc?
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

Bolltistel skrev: 05 nov 2023 13:17
Fiskk skrev: 05 nov 2023 11:52
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9316282

Sista lossning i Malmö innan ev blockad? Blir man med bil i år eller inte?
Någon som vet om dom kör alltid hamnen närmast utlämning, ex Malmö hamn till leverans i Malmö, Södertälje till Sthlm etc?
Bra fråga. Allt är bara gissningar ju.

Båt påväg till södertälje.

https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9316294
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Fiskk »

Fiskk skrev: 05 nov 2023 11:52
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9316282

Sista lossning i Malmö innan ev blockad? Blir man med bil i år eller inte?

ELBE Highway la till i Malmö idag innan lunch. Tesla ringde precis att dom fått in min Model Y P, för leverans imorgon, WOHOO på tiden!!! Hoppas fler som väntat får några trevliga samtal inom kort!
Mike99
Inlägg: 10
Blev medlem: 08 sep 2022 22:10

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Mike99 »

Jag väntar på en LR med leveransfönster 16-30 nov. Och som alla ni andra vill jag ha bilen snabbast möjligt….men…..Är det någon mer än jag som tvekar inför leveransen med tanke på pågående konflikt? Kan den dra ut på tiden och vi står utan service/rep-möjligheter en längre period? Eller i värsta fall om Tesla tröttnar och ger upp Sverige och lämnar landet? Vad händer då med andrahandsvärde/marknad? Inte helt lätta frågor. Lite läskigt är det väl? Nån på forumet med insikt hos nån av parterna i konflikten som har info om läget nu?
Senast redigerad av Mike99, redigerad totalt 1 gånger.
Enis
Inlägg: 9
Blev medlem: 30 okt 2023 00:17

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Enis »

Fiskk skrev: 06 nov 2023 15:32
Fiskk skrev: 05 nov 2023 11:52
https://www.vesselfinder.com/vessels/details/9316282

Sista lossning i Malmö innan ev blockad? Blir man med bil i år eller inte?

ELBE Highway la till i Malmö idag innan lunch. Tesla ringde precis att dom fått in min Model Y P, för leverans imorgon, WOHOO på tiden!!! Hoppas fler som väntat får några trevliga samtal inom kort!
Vad kul! Grattis!

Jag ringde idag då jag har 06-20nov est hämtning.

Men nej ingen bil ännu :(
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19604
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Bjelke »

Mike99 skrev: 06 nov 2023 15:44
Jag väntar på en LR med leveransfönster 16-30 nov. Och som alla ni andra vill jag ha bilen snabbast möjligt….men…..Är det någon mer än jag som tvekar inför leveransen med tanke på pågående konflikt? Kan den dra ut på tiden och vi står utan service/rep-möjligheter en längre period? Eller i värsta fall om Tesla tröttnar och ger upp Sverige och lämnar landet? Vad händer då med andrahandsvärde/marknad? Inte helt lätta frågor. Lite läskigt är det väl? Nån på forumet med insikt hos nån av parterna i konflikten som har info om läget nu?
Jag skulle avvakta om jag kunde iaf… det finns en hel rad med mindre roliga saker som
kan hända, några riktigt tråkiga faktiskt.
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sparren »

Vad är det som gäller om man vill avbeställa?
Jag har beställt en MYLR på företagsleasing (eget bolag).
Kan jag avbeställa trots att leasingavtalet signerats digitalt?

Inte aktuellt just nu men kan bli beroende på hur situationen utvecklas.
Beställde 21/10 men ännu inget vin trots de sa 2-3 veckor.
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Andre_stockholm »

Ja, med det man läste idag så verkar framtiden mörk. Tror nog inte jag kommer få någon bil levererad trots att tesla säger att leveranserna kommer fortlöpa.

Så grattis till er som lyckades få bilar innan blockaden 😅
Sparren
Inlägg: 52
Blev medlem: 28 okt 2023 14:13

Re: Väntrum Model Y

Inlägg av Sparren »

Andre_stockholm skrev: 06 nov 2023 19:04
Ja, med det man läste idag så verkar framtiden mörk. Tror nog inte jag kommer få någon bil levererad trots att tesla säger att leveranserna kommer fortlöpa.

Så grattis till er som lyckades få bilar innan blockaden 😅
Solklart att Tesla inte upplyser oss exakt hur situationen är.
Men frågan kvarstår. Kan jag cancelera, i så fall hur och kostar det något?
Skriv svar