En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Moderator: Redaktion
En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Efter några år med elbilar, däribland Tesla, så är det verkligen slående hur mycket bättre Tesla är på mjukvaran i sina bilar än alla andra jag har stött på. Det gäller både stabilitet, funktionalitet och ingången i hur man ser på mjukvaran i bilar.
Det jag undrar är om det är så att det är oerhört mycket arbete bakom att bygga upp bilen på det sätt som Tesla gjort, med en helhetssyn på alla system som möjliggör OTA-uppdateringar till allt i bilen. Jag vet att många biltillverkare än idag köper färdiga delsystem från underleverantörer och dessa är inte möjliga att inkludera i OTA-uppdagteringar, men även sånt som borde vara tillverkarens egenutvecklade system lider ofta av så grava brister att man häpnar.
Hur fungerar det? Kan man se det som Tesla gjort som helt banbrytande inom bilutveckling? Och har Tesla lagt ned så stora kostnader i detta att andra utvecklare inte ser sig ha råd att göra samma resa? Eller är man fast i ett gammalt synsätt på hur en bils system ska vara uppbyggda?
Återkommer igen till att bilar jag kört har så kassa system och de funktioner man verkligen tycker ska finnas där (i synnerhet efter att ha kört Tesla) saknas i så stor utsträckning. Har Tesla haft helt andra visioner, har de haft särskilt geniala teams av utvecklare?
Minns diskussionerna om när VW ID skulle lanseras om att den blev så försenad för att man inte var klar med mjukvaran och att det skrevs att de slängde in en massa fler utvecklare för att klara av det osv.
Är det verkligen en såpass svår sak att göra det Tesla har gjort eller är det främst en kulturskillnad mellan Tesla som "dator på fyra hjul" och gamla bilbyggare?
Det jag undrar är om det är så att det är oerhört mycket arbete bakom att bygga upp bilen på det sätt som Tesla gjort, med en helhetssyn på alla system som möjliggör OTA-uppdateringar till allt i bilen. Jag vet att många biltillverkare än idag köper färdiga delsystem från underleverantörer och dessa är inte möjliga att inkludera i OTA-uppdagteringar, men även sånt som borde vara tillverkarens egenutvecklade system lider ofta av så grava brister att man häpnar.
Hur fungerar det? Kan man se det som Tesla gjort som helt banbrytande inom bilutveckling? Och har Tesla lagt ned så stora kostnader i detta att andra utvecklare inte ser sig ha råd att göra samma resa? Eller är man fast i ett gammalt synsätt på hur en bils system ska vara uppbyggda?
Återkommer igen till att bilar jag kört har så kassa system och de funktioner man verkligen tycker ska finnas där (i synnerhet efter att ha kört Tesla) saknas i så stor utsträckning. Har Tesla haft helt andra visioner, har de haft särskilt geniala teams av utvecklare?
Minns diskussionerna om när VW ID skulle lanseras om att den blev så försenad för att man inte var klar med mjukvaran och att det skrevs att de slängde in en massa fler utvecklare för att klara av det osv.
Är det verkligen en såpass svår sak att göra det Tesla har gjort eller är det främst en kulturskillnad mellan Tesla som "dator på fyra hjul" och gamla bilbyggare?
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Ärligt talat, Tesla är också endast mediokra.
Kolla hur en iPhone funkar som referens.
Exempelvis startar min bil om flera gånger bara jag ställer in fälgarna som jag har på vinterhjulen. Blir stående 5-10 minuter medans den startar om gång efter gång med svarta skärmar. Borde inte behövas.
Kolla hur en iPhone funkar som referens.
Exempelvis startar min bil om flera gånger bara jag ställer in fälgarna som jag har på vinterhjulen. Blir stående 5-10 minuter medans den startar om gång efter gång med svarta skärmar. Borde inte behövas.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Jag tänker mer att det är underligt att andra biltillverkare lyckas vara så dåliga. Tesla är kanske bättre eftersom dom har kontroll över alla komponenter och slipper lappa ihop olika system från underleverantörer?
Model S P85DL+
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Byter du fälgar varje dag eller varför är det ett så stort problem?thebishop skrev: ↑02 nov 2023 12:09Ärligt talat, Tesla är också endast mediokra.
Kolla hur en iPhone funkar som referens.
Exempelvis startar min bil om flera gånger bara jag ställer in fälgarna som jag har på vinterhjulen. Blir stående 5-10 minuter medans den startar om gång efter gång med svarta skärmar. Borde inte behövas.
Även en iPhone behöver startas om då och då. Definitivt oftare än 2ggr om året...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Precis så. Tesla har designat bilen från grunden där alla komponenter är integrerade och kontrollerade av samma mjukvarustack, likt en iPhone.
Övriga tillverkare köper diverse subsystem av olika underleverantörer, där många system är helt självständiga och överhuvudtaget inte möjliga att sammankoppla centralt.
Det kräver alltså att man startar om från början från ett rent papper för att komma till där Tesla är, och Tesla har ju nu ca 15 års försprång...
Tex VW försöker ju sig på detta med Cariad, men som de upptäckt är det inte så lätt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
- HerrNilsson
- Teslaägare
- Inlägg: 678
- Blev medlem: 29 apr 2015 09:52
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
thebishop skrev: ↑02 nov 2023 12:09Ärligt talat, Tesla är också endast mediokra.
Kolla hur en iPhone funkar som referens.
Exempelvis startar min bil om flera gånger bara jag ställer in fälgarna som jag har på vinterhjulen. Blir stående 5-10 minuter medans den startar om gång efter gång med svarta skärmar. Borde inte behövas.
Det tar inga 5-10 minuter för att göra "däckomstarten". Nån minut i min bil. Max. Och det behöver man göra 2ggr per år. Tycker inte det kvalificerar som ett problem som gör att Teslas mjukvara är "medioker".
Mvh
Nilsson
Nilsson
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
För mig har det aldrig tagit mer än en minut gissar jag. Just det, att bilen startar om helt efter byte av hjul gör mig ingenting.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Jag skulle gissa den stora skillnaden är att tesla är drivet av mjukvara medans bilindustrin i allmänhet är driven av mekanik. De är ganska olika att jobba med mjukvara vs mekanik.
Ofta är de chefer med mekanik bakgrund som hör karriär i företaget vilket inte är konstigt då de bara är de senaste 10 åren som mjukvara verkligen börjat bli stort i bilar men detta gör också att dessa chefer inte förstår mjukvara och tar fel beslut.
Ofta är de chefer med mekanik bakgrund som hör karriär i företaget vilket inte är konstigt då de bara är de senaste 10 åren som mjukvara verkligen börjat bli stort i bilar men detta gör också att dessa chefer inte förstår mjukvara och tar fel beslut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Jag sitter faktiskt som utvecklare med MEB-plattformen, den som ID-bilar, enyaq etc körs på. Vi utvecklar dock inte mjukvaran i bilen, utan systemen som bilen pratar med.
Jag tror den största orsaken till problem är på grund av antalet inblandade parter och att man helt enkelt har för mycket folk. Det är många som ska vara inblandade i features som annars inte hade blivit så komplexa. Och saker som "over-engineeras" oftare än de inte gör det, just för man har en uppgift och vill göra den jävligt bra, istället för helheltsansvar. Det är dessutom fler integrationer (företag) som levererar tjänster där man vid vissa fel är oense om vems fel det faktiskt är.
Jag tror den största orsaken till problem är på grund av antalet inblandade parter och att man helt enkelt har för mycket folk. Det är många som ska vara inblandade i features som annars inte hade blivit så komplexa. Och saker som "over-engineeras" oftare än de inte gör det, just för man har en uppgift och vill göra den jävligt bra, istället för helheltsansvar. Det är dessutom fler integrationer (företag) som levererar tjänster där man vid vissa fel är oense om vems fel det faktiskt är.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Så är det så att Tesla har 15 års försprång och kommit från mjukvaruindustrin som gör att de fortfarande är outstanding? Men egentligen borde vilket företag som helst kunna göra samma sak.taliz skrev: ↑02 nov 2023 12:19Precis så. Tesla har designat bilen från grunden där alla komponenter är integrerade och kontrollerade av samma mjukvarustack, likt en iPhone.
Övriga tillverkare köper diverse subsystem av olika underleverantörer, där många system är helt självständiga och överhuvudtaget inte möjliga att sammankoppla centralt.
Det kräver alltså att man startar om från början från ett rent papper för att komma till där Tesla är, och Tesla har ju nu ca 15 års försprång...
Tex VW försöker ju sig på detta med Cariad, men som de upptäckt är det inte så lätt.
Har inte några kinesiska företag försökt sig på att kopiera Teslas koncept? Har också för mig att folk här har skrivit att Polestar är hyfsade på mjukvarusidan.
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Polestar har gjort några kloka val med Android Auto. Jag är inte helt hundra på hur de gjort allt, men jag vet att de kör ett lite annorlunda koncept för att bygga appar i bilen som verkar lite komplext. De förlitar sig på Volvos mjukvara för de flesta delar av bilen, men gör lite infotainment själva.Jerker skrev: ↑02 nov 2023 13:43Så är det så att Tesla har 15 års försprång och kommit från mjukvaruindustrin som gör att de fortfarande är outstanding? Men egentligen borde vilket företag som helst kunna göra samma sak.taliz skrev: ↑02 nov 2023 12:19Precis så. Tesla har designat bilen från grunden där alla komponenter är integrerade och kontrollerade av samma mjukvarustack, likt en iPhone.
Övriga tillverkare köper diverse subsystem av olika underleverantörer, där många system är helt självständiga och överhuvudtaget inte möjliga att sammankoppla centralt.
Det kräver alltså att man startar om från början från ett rent papper för att komma till där Tesla är, och Tesla har ju nu ca 15 års försprång...
Tex VW försöker ju sig på detta med Cariad, men som de upptäckt är det inte så lätt.
Har inte några kinesiska företag försökt sig på att kopiera Teslas koncept? Har också för mig att folk här har skrivit att Polestar är hyfsade på mjukvarusidan.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Model 3 RWD blå/svart 2022
Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV
Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Behovet av ständiga mjukvaruuppdateringar har ju uppkommit på senare tid. Det har blivit något slags signum på avancerad teknik om man behöver skicka ut uppdateringar flera gånger om åren. Det här var ju bara för några år sedan en ickefråga. Man fick möjligen ny mjukvara till drivlinan på årlig service och oftast märkte man ju ingenting. Oftast handlade det om förbrukning.
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Du, jag satt där längre än någon minut, jag kan filma och ta tid nästa år. Antar att du har MCU2 om det går fortare. Det är dessutom flera omstarter, inte en. Minst tre.HerrNilsson skrev: ↑02 nov 2023 12:34thebishop skrev: ↑02 nov 2023 12:09Ärligt talat, Tesla är också endast mediokra.
Kolla hur en iPhone funkar som referens.
Exempelvis startar min bil om flera gånger bara jag ställer in fälgarna som jag har på vinterhjulen. Blir stående 5-10 minuter medans den startar om gång efter gång med svarta skärmar. Borde inte behövas.
Det tar inga 5-10 minuter för att göra "däckomstarten". Nån minut i min bil. Max. Och det behöver man göra 2ggr per år. Tycker inte det kvalificerar som ett problem som gör att Teslas mjukvara är "medioker".
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Och för att vara övertydlig, det var ETT exempel på något som bara är kass (och i min värld oförsvarbart, ungefär som iPhone skulle starta om när jag byter tangentbord till emoji).
Låt mig ge en handfull till:
- bilen börjar spela musik när man lämnar en bluetooth device uppkopplat och bara öppnar dörren - tröttnar rätt snabbt på att varje morgon få höra dotterns godnattsaga på den volymen jag körde Metallica på på vägen hem - felrapporterat och stängt som ”det funkar så med bluetooth”
- användargränssnitt för mediaspelare är kass (sökning och navigering)
- LTE implementeringen är instabil - händer ganska ofta att den tappar LTE och kör utan trafikdata tills man startar om den (betydligt fler gånger per år än telefonen jag har i fickan - och borde vara tvärtom)
- web browsern är helt oanvändbar - bättre inte skeppa den
- kan fortfarande inte integrera telefonen ordentligt med carplay, hur svårt skall det vara - men pruttkuddar och spel finns…
Etc etc. Efter över tio års buggfixar skall sånt funka - om man faktiskt har bra mjukvaruutvecklare.
Sedan säger jag inte att andra är mycket bättre (även om android automotive i polestar 3 verkade rätt hyfsad och kanske till och med klart bättre och även BMWs 8.5 var ”tillräckligt bra”) - men inte sticker tesla ut som bra för det, utan just mediokra.
Låt mig ge en handfull till:
- bilen börjar spela musik när man lämnar en bluetooth device uppkopplat och bara öppnar dörren - tröttnar rätt snabbt på att varje morgon få höra dotterns godnattsaga på den volymen jag körde Metallica på på vägen hem - felrapporterat och stängt som ”det funkar så med bluetooth”
- användargränssnitt för mediaspelare är kass (sökning och navigering)
- LTE implementeringen är instabil - händer ganska ofta att den tappar LTE och kör utan trafikdata tills man startar om den (betydligt fler gånger per år än telefonen jag har i fickan - och borde vara tvärtom)
- web browsern är helt oanvändbar - bättre inte skeppa den
- kan fortfarande inte integrera telefonen ordentligt med carplay, hur svårt skall det vara - men pruttkuddar och spel finns…
Etc etc. Efter över tio års buggfixar skall sånt funka - om man faktiskt har bra mjukvaruutvecklare.
Sedan säger jag inte att andra är mycket bättre (även om android automotive i polestar 3 verkade rätt hyfsad och kanske till och med klart bättre och även BMWs 8.5 var ”tillräckligt bra”) - men inte sticker tesla ut som bra för det, utan just mediokra.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7450
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Grabbar jag måste ha nån bugg i min Tesla för den har inte bootat om sig på flera år.
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Jag tror att jag skulle föredra Android Auto framför Teslas egna infotainment eftersom ens egen mobil är så central. Lyssnar jag på en podd i bilen och vill fortsätta lyssna när jag kommit hem så hade det varit jättesmidigt om jag hela tiden lyssnat från samma källa. Nu måste jag öppna appen på mobilen och försöka leta mig fram till var jag var nånstans.
Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Du har alltså samma fälgar på vinterhjul eller byter inte?TiborBlomhall skrev: ↑02 nov 2023 14:31Grabbar jag måste ha nån bugg i min Tesla för den har inte bootat om sig på flera år.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
- TiborBlomhall
- Inlägg: 7450
- Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/tibor72449
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Jag har olika fälgar för sommar och vinterhjul, och bytte senast till vinterhjul i går. Får upp en liten varningssymbol om däcktryck första kilometern efter bytet sen försvinner den. Det är allt.thebishop skrev: ↑02 nov 2023 14:46Du har alltså samma fälgar på vinterhjul eller byter inte?TiborBlomhall skrev: ↑02 nov 2023 14:31Grabbar jag måste ha nån bugg i min Tesla för den har inte bootat om sig på flera år.
Min nya Model Y har aldrig spontant bootat om sig. Gamla Model 3 gjorde det kanske 2020 senast?
Kan det bero på vilken mobil man använder? (Jag kör Android) Eller vilka appar? (Kör mest Spotify och TuneIn)
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Ah, då har du inte bytt fälgar - det är under service menyn vill jag minnas…
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Alltså, jag vill nog skilja på rena buggar och på grundläggande funktionalitet. Inga andra bilar än Tesla har så genomtänkt struktur, genomtänkta funktioner etc. Vilken funktion jag än tittar på så har olika bilmärken olika saker de är bra på, men ingen är så bra och genomtänkt som Tesla rakt över hela linjen. Nu när jag lämnat tillbaka min Tesla så vet jag att det bara är att bita ihop och försöka att inte reta sig på alla konstiga lösningar eller ickelösningar på alla småsaker som man vill ska fungera i bilen.
Den enda riktigt irriterande saken med Tesla 3 som jag har retat mig på i alla år är att man inte kan lossa laddkabeln på annat sätt än via appen eller skärmen i bilen. Annars är det mesta både riktigt bra och känns som självklart. Men så fort som man använder en annan elbil så liksom hopar sig dumheterna över en. Helt obegripligt hur de kan släppa så ogenomtänkta UI.
Den enda riktigt irriterande saken med Tesla 3 som jag har retat mig på i alla år är att man inte kan lossa laddkabeln på annat sätt än via appen eller skärmen i bilen. Annars är det mesta både riktigt bra och känns som självklart. Men så fort som man använder en annan elbil så liksom hopar sig dumheterna över en. Helt obegripligt hur de kan släppa så ogenomtänkta UI.
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Jag har aldrig använt de inbyggda apparna utan mobilen kopplar upp sig automatiskt och det blir kanske nån sekunds tystnad innan ljudet istället kommer via bilens högtalare. Jag lyssnar väldigt mycket på olika poddar och ljudböcker via olika appar som jag har i mobilen. Har aldrig upplevt detta som något problem.Banane skrev: ↑02 nov 2023 14:40Jag tror att jag skulle föredra Android Auto framför Teslas egna infotainment eftersom ens egen mobil är så central. Lyssnar jag på en podd i bilen och vill fortsätta lyssna när jag kommit hem så hade det varit jättesmidigt om jag hela tiden lyssnat från samma källa. Nu måste jag öppna appen på mobilen och försöka leta mig fram till var jag var nånstans.
Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Jerker skrev: ↑02 nov 2023 15:30Jag har aldrig använt de inbyggda apparna utan mobilen kopplar upp sig automatiskt och det blir kanske nån sekunds tystnad innan ljudet istället kommer via bilens högtalare. Jag lyssnar väldigt mycket på olika poddar och ljudböcker via olika appar som jag har i mobilen. Har aldrig upplevt detta som något problem.Banane skrev: ↑02 nov 2023 14:40Jag tror att jag skulle föredra Android Auto framför Teslas egna infotainment eftersom ens egen mobil är så central. Lyssnar jag på en podd i bilen och vill fortsätta lyssna när jag kommit hem så hade det varit jättesmidigt om jag hela tiden lyssnat från samma källa. Nu måste jag öppna appen på mobilen och försöka leta mig fram till var jag var nånstans.
Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Ja men du kan väl inte styra mobilen på bilens skärm? Dvs du kan inte pausa, byta podd osv osv genom att trycka på skärmen utan måste fippla med mobilen? Eller har jag missat nåt här?
![Idea :idea:](./images/smilies/icon_idea.gif)
Att lyssna via mobilen har man ju kunnat göra i evinnerliga tider. Kommer ihåg när jag kopplade in mobilen med aux-kabel.
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Pausa kan man ju. Men inte byta podd. Men jag ser inget behov av att göra det på skärmen. De få tillfällen behovet uppstår under färd kan man stanna till och göra det i mobilen.Banane skrev:Jerker skrev: ↑02 nov 2023 15:30Jag har aldrig använt de inbyggda apparna utan mobilen kopplar upp sig automatiskt och det blir kanske nån sekunds tystnad innan ljudet istället kommer via bilens högtalare. Jag lyssnar väldigt mycket på olika poddar och ljudböcker via olika appar som jag har i mobilen. Har aldrig upplevt detta som något problem.Banane skrev: ↑02 nov 2023 14:40Jag tror att jag skulle föredra Android Auto framför Teslas egna infotainment eftersom ens egen mobil är så central. Lyssnar jag på en podd i bilen och vill fortsätta lyssna när jag kommit hem så hade det varit jättesmidigt om jag hela tiden lyssnat från samma källa. Nu måste jag öppna appen på mobilen och försöka leta mig fram till var jag var nånstans.
Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Ja men du kan väl inte styra mobilen på bilens skärm? Dvs du kan inte pausa, byta podd osv osv genom att trycka på skärmen utan måste fippla med mobilen? Eller har jag missat nåt här?![]()
Att lyssna via mobilen har man ju kunnat göra i evinnerliga tider. Kommer ihåg när jag kopplade in mobilen med aux-kabel.
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Och om du vill snabbspola förbi reklam? Brukar ju finnas en +15 sekunder knapp i apparna.Jerker skrev: ↑02 nov 2023 16:08Pausa kan man ju. Men inte byta podd. Men jag ser inget behov av att göra det på skärmen. De få tillfällen behovet uppstår under färd kan man stanna till och göra det i mobilen.Banane skrev:Jerker skrev: ↑02 nov 2023 15:30Jag har aldrig använt de inbyggda apparna utan mobilen kopplar upp sig automatiskt och det blir kanske nån sekunds tystnad innan ljudet istället kommer via bilens högtalare. Jag lyssnar väldigt mycket på olika poddar och ljudböcker via olika appar som jag har i mobilen. Har aldrig upplevt detta som något problem.Banane skrev: ↑02 nov 2023 14:40Jag tror att jag skulle föredra Android Auto framför Teslas egna infotainment eftersom ens egen mobil är så central. Lyssnar jag på en podd i bilen och vill fortsätta lyssna när jag kommit hem så hade det varit jättesmidigt om jag hela tiden lyssnat från samma källa. Nu måste jag öppna appen på mobilen och försöka leta mig fram till var jag var nånstans.
Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Ja men du kan väl inte styra mobilen på bilens skärm? Dvs du kan inte pausa, byta podd osv osv genom att trycka på skärmen utan måste fippla med mobilen? Eller har jag missat nåt här?![]()
Att lyssna via mobilen har man ju kunnat göra i evinnerliga tider. Kommer ihåg när jag kopplade in mobilen med aux-kabel.
Re: En fråga till er mjukvaruutvecklare om varför Tesla är bäst
Jo, det finns ju också.Banane skrev:Och om du vill snabbspola förbi reklam? Brukar ju finnas en +15 sekunder knapp i apparna.Jerker skrev: ↑02 nov 2023 16:08Pausa kan man ju. Men inte byta podd. Men jag ser inget behov av att göra det på skärmen. De få tillfällen behovet uppstår under färd kan man stanna till och göra det i mobilen.Banane skrev:Jerker skrev: ↑02 nov 2023 15:30Jag har aldrig använt de inbyggda apparna utan mobilen kopplar upp sig automatiskt och det blir kanske nån sekunds tystnad innan ljudet istället kommer via bilens högtalare. Jag lyssnar väldigt mycket på olika poddar och ljudböcker via olika appar som jag har i mobilen. Har aldrig upplevt detta som något problem.Banane skrev: ↑02 nov 2023 14:40Jag tror att jag skulle föredra Android Auto framför Teslas egna infotainment eftersom ens egen mobil är så central. Lyssnar jag på en podd i bilen och vill fortsätta lyssna när jag kommit hem så hade det varit jättesmidigt om jag hela tiden lyssnat från samma källa. Nu måste jag öppna appen på mobilen och försöka leta mig fram till var jag var nånstans.
Kanske fungerar det på Spotify om man kör med sitt eget konto och inte bilens? Men Spotify är ju inte den enda källan man kan vilja använda heller...
Ja men du kan väl inte styra mobilen på bilens skärm? Dvs du kan inte pausa, byta podd osv osv genom att trycka på skärmen utan måste fippla med mobilen? Eller har jag missat nåt här?![]()
Att lyssna via mobilen har man ju kunnat göra i evinnerliga tider. Kommer ihåg när jag kopplade in mobilen med aux-kabel.