Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 832
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jaegaern »

Cantona skrev: 02 nov 2023 08:59
frippe skrev: 02 nov 2023 07:02
TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 00:13
Fredrik j skrev: 01 nov 2023 23:04
TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Fråga facket?
Vilken av dem?

Säg att jag ska köpa en tvättmaskin på en webbplats. Hur kan jag ta reda på om bolaget bakom webbplatsen har kollektivavtal eller inte? Så jag slipper få bekymmer den dagen min tvättmaskin går sönder och ingen vill laga den för att facket har lagt blockad?
Med tanke dagens priser på nya tvättmaskiner gentemot priset på reservdelar och servicepersonal så är nog en blockad det minsta bekymret du har.
Blockader är för övrigt otroligt ovanliga tack och lov.

Med tanke på hur luriga tesla är förstår jag att facket stoppar alla reparationer av teslor oavsett vem ska betala. Hade tesla inte konstrat så med strejkbrytare m.m. kanske facket kunnat dela på vilka teslor som fick lagas eller inte.

Jaha, förklara gärna så en annan förstår det rimliga i att stoppa alla reparationer och hur det ska vara kopplat till Teslas eventuella strejkbryteri. Vad har det den generiska Teslaägaren att göra?
Ja precis. Här sitter man med en bil med vagnskadegaranti med bokad reparation på Werksta den 21 nov. Får inte gå till någon än deras rekommenderade, vilket är precis de som inte längre reparerar. Ta det direkt med företaget istället för konsumenten.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Exakt. Så varför straffar IF Metall oss som köpt en bil från webbsajten tesla.com för att vi inte i förväg kollat upp om företaget bakom sajten har kollektivavtal eller inte? Vilket vi inte på ett enkelt sätt ens kan göra?

Morgondagens blockad mot Werksta drabbar främst oss Teslaägare. För att inte tala om Löfvens smutskastning.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Cantona skrev: 02 nov 2023 08:59
frippe skrev: 02 nov 2023 07:02
TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 00:13
Fredrik j skrev: 01 nov 2023 23:04
TiborBlomhall skrev: 01 nov 2023 22:53
Hur kan man ta reda på om ett företag har tecknat kollektivavtal (och med vem?)

Finns det typ nån "Svanenmärkning" eller något register man kan kolla i?

Hur vet jag att det företaget jag ska köpa en vara eller tjänst från har kollektivavtal eller inte?
Fråga facket?
Vilken av dem?

Säg att jag ska köpa en tvättmaskin på en webbplats. Hur kan jag ta reda på om bolaget bakom webbplatsen har kollektivavtal eller inte? Så jag slipper få bekymmer den dagen min tvättmaskin går sönder och ingen vill laga den för att facket har lagt blockad?
Med tanke dagens priser på nya tvättmaskiner gentemot priset på reservdelar och servicepersonal så är nog en blockad det minsta bekymret du har.
Blockader är för övrigt otroligt ovanliga tack och lov.

Med tanke på hur luriga tesla är förstår jag att facket stoppar alla reparationer av teslor oavsett vem ska betala. Hade tesla inte konstrat så med strejkbrytare m.m. kanske facket kunnat dela på vilka teslor som fick lagas eller inte.

Jaha, förklara gärna så en annan förstår det rimliga i att stoppa alla reparationer och hur det ska vara kopplat till Teslas eventuella strejkbryteri. Vad har det den generiska Teslaägaren att göra?
Jag har inte sagt att det är rimligt. Mer att jag förstår deras agerande.

Tesla är en oortodox firma på många sätt, gott som ont. De har ett helt annorlunda sätt att hantera försäkringsreparationer t.ex. där de inte sammarbetar med försäkringsbolag utan låter dig betala reparationen istället för att fakturera ett försäkringsbolag. Du får sedan skicka kvitto till försäkringsbolaget och få ut pengarna den vägen. Bra eller dåligt kan diskuteras.

Om facket hade gett ok till att reparationer av teslor där privatpersonen betalar själv, hur säkerställs det att det inte är en reparation på samma sätt som tesla hanterar färsäkringsärenden? Med tanke på teslas arbete kring strejkbrytare i sina verkstäder. Där tesla egentligen ska stå för kostnaden för det är ett garantijobb, men ber dig betala och sedan betalar ut till dig? Ett sätt att kringå ett stopp för tesla att reparera bilar.

Sedan förstår jag fullt ut frustrationen av att inte få sin bil reparerad.

Även om en strejk så lite ska påverka 3:e part gör det alltid det på något sätt.
Model Y LR.
Model S70D
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 13:17
Exakt. Så varför straffar IF Metall oss som köpt en bil från webbsajten tesla.com för att vi inte i förväg kollat upp om företaget bakom sajten har kollektivavtal eller inte? Vilket vi inte på ett enkelt sätt ens kan göra?

Morgondagens blockad mot Werksta drabbar främst oss Teslaägare. För att inte tala om Löfvens smutskastning.

Är du sådär oförstående på riktigt? Vi Teslaägare är collateral damage. Vi kommer i kläm. Det är olyckligt men det är inte meningen med strejken.

Det är lite som att tågresenärer blir drabbade när lokförare strejkar osv. Det är svårt att göra det utan att drabbar tredje man.
Senast redigerad av Banane, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
MangeT
Teslaägare
Inlägg: 1152
Blev medlem: 27 nov 2016 01:05
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MangeT »

När jag använt Werksta för min förra Tesla vid skada har det reglerats direkt med försäkrningsbolaget.
Jag har inte behövt betala först själv.
MangeT
2022 Model 3 LR
2016 Model S60D - Såld!
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 832
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jaegaern »

MangeT skrev: 02 nov 2023 13:30
När jag använt Werksta för min förra Tesla vid skada har det reglerats direkt med försäkrningsbolaget.
Jag har inte behövt betala först själv.
Så är det med tredjepart, men inte om Tesla själva gör åtgärden. Allt från plåtskada till vindruta.

Dock lämnar Werksta mycket att önska, iaf där jag reparerar bilar. De låter dem stå olåsta på öppen parkering under nätterna. Kontrollerat detta flera gånger. De är helt ovetande/obrydda när man tar upp det.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4971
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 13:17
Exakt. Så varför straffar IF Metall oss som köpt en bil från webbsajten tesla.com för att vi inte i förväg kollat upp om företaget bakom sajten har kollektivavtal eller inte? Vilket vi inte på ett enkelt sätt ens kan göra?

Morgondagens blockad mot Werksta drabbar främst oss Teslaägare. För att inte tala om Löfvens smutskastning.
Frågan är väl hur skulle if Metal ska hantera detta bättre? Om man nu utgår från if Metalls vinkel att de ska får till att kollektivavtal med Tesla som uppenbarligen inte vill skriva avtal, hur ska de då agera?
Jag fattar att flera här tycker de är fel att tvingas på ett kollektivavtal men försök tänk bort den tanken för en minut.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Macki »

Istället för att ta på er offerkoftan och tycka synd om sig själv så maila till tesla och elda på dom.
Kan verkligen inte förstå denna egoism!
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Banane skrev: 02 nov 2023 13:30
TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 13:17
Exakt. Så varför straffar IF Metall oss som köpt en bil från webbsajten tesla.com för att vi inte i förväg kollat upp om företaget bakom sajten har kollektivavtal eller inte? Vilket vi inte på ett enkelt sätt ens kan göra?

Morgondagens blockad mot Werksta drabbar främst oss Teslaägare. För att inte tala om Löfvens smutskastning.

Är du sådär oförstående på riktigt? Vi Teslaägare än collateral damage. Vi kommer i kläm. Det är olyckligt men det är inte meningen med strejken.

Det är lite som att tågresenärer blir drabbade när lokförare strejkar osv. Det är svårt att göra det utan att drabbar tredje man.
Collateral damage är om en åtgärd är riktad mot ett företag men även andra oskyldiga drabbas. Som till exempel strejken på Teslas verkstäder. Åtgärden är riktad mot TM Sweden AB men oskyldiga kunder som tänkte använda verkstaden drabbas.

Så är dock inte fallet i blockaden hos Werksta. Blockaden där är inte mot bilar som TM Sweden AB vill att de ska laga (tex garantireparationer) utan mot alla bilar av märket Tesla. Har jag skrapat i vänster bakskärm och vill ha den lagad är det inte TM Sweden AB som blir drabbad utav blockaden. Utan jag, privatpersonen som råkar ha köpt en Tesla. Många Teslaägare har faktiskt över huvud taget inte haft med TM Sweden AB att göra ända sedan de hämtat ut sina bilar. Allt de har gjort är att klicka på köpknappen på en sajt - och nu straffas de för att de inte kollat upp om företaget bakom sajten tecknat kollektivavtal eller inte. Vilket öht inte går. Som om facket skulle gå efter dig personligen för att du köpt en tvättmaskin på en sajt som sedan hamnar i konflikt med dem.

IF Metall snackar mycket om "gränser som har passerats". Jag anser att när de lägger en blockad på Werksta inte mot beställningar från TM Sweden AB utan mot att över huvud taget reparera bilar av märket Tesla har även de passerat en gräns. Den åtgärden drabbar inte TM Sweden AB utan privatpersoner.

Man kan inte prata om "collateral damage" när målet inte påverkas, endast tredje part.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

chaffis75 skrev: 02 nov 2023 14:03
TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 13:17
Exakt. Så varför straffar IF Metall oss som köpt en bil från webbsajten tesla.com för att vi inte i förväg kollat upp om företaget bakom sajten har kollektivavtal eller inte? Vilket vi inte på ett enkelt sätt ens kan göra?

Morgondagens blockad mot Werksta drabbar främst oss Teslaägare. För att inte tala om Löfvens smutskastning.
Frågan är väl hur skulle if Metal ska hantera detta bättre? Om man nu utgår från if Metalls vinkel att de ska får till att kollektivavtal med Tesla som uppenbarligen inte vill skriva avtal, hur ska de då agera?
Jag fattar att flera här tycker de är fel att tvingas på ett kollektivavtal men försök tänk bort den tanken för en minut.
Skulle IF Metall lagt blockad mot garantijobb beställda av TM Sweden AB skulle det varit helt OK ur konfliktsynvinkel. Då är det bolaget som blir drabbat.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7408
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

Macki skrev: 02 nov 2023 14:13
Istället för att ta på er offerkoftan och tycka synd om sig själv så maila till tesla och elda på dom.
Kan verkligen inte förstå denna egoism!
Visst har jag haft samtal med de personer jag känner på Tesla om detta.

Men nu tänker jag snarare på Medel Svensson. Vars enda kontakt med företaget TM Sweden AB var när har för några år sedan klickade på köp knappen på en sajt han inte visste särskilt mycket om. Han har sedan dess öht inte varit i kontakt med företaget. (Finns inte ens årlig service.)

Nu blir han personligen straffad för att han den dagen för fyra år sedan inte kollade upp om bolaget bakom sajten hade kollektivavtal (som inte ens går) innan han klickade på köp. Detta är inte "collateral damage", detta är gisslantagande.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

När det gäller strejker så säger man oftast att tredje man inte skall drabbas, men jag vill säga att det är just det som är poängen; att dra in en tredje man som kommer gå till ena parten och tvingar dem till förhandlingsbordet.
Sedan är det självklart att de lägger ned all arbete som har med Tesla att göra, det vore oerhört dumt och tidskrävande att kontrollera varje enskilt fall. Och i Fackets synpunkt, kontraproduktivt det skulle minska effekten av strejken. Om det hade varit Volkswagen som var utsatt hade ni nog hejjat på när facket gjort samma sak. Hoppas de kommer till någon lösning på onsdag när de har möte.
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av max001 »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 14:21
Macki skrev: 02 nov 2023 14:13
Istället för att ta på er offerkoftan och tycka synd om sig själv så maila till tesla och elda på dom.
Kan verkligen inte förstå denna egoism!
Visst har jag haft samtal med de personer jag känner på Tesla om detta.

Men nu tänker jag snarare på Medel Svensson. Vars enda kontakt med företaget TM Sweden AB var när har för några år sedan klickade på köp knappen på en sajt han inte visste särskilt mycket om. Han har sedan dess öht inte varit i kontakt med företaget. (Finns inte ens årlig service.)

Nu blir han personligen straffad för att han den dagen för fyra år sedan inte kollade upp om bolaget bakom sajten hade kollektivavtal (som inte ens går) innan han klickade på köp. Detta är inte "collateral damage", detta är gisslantagande.
Gisslantagande vet jag inte, men tyvärr blir det ju alltid den effekten av arbetsmarknadsparter. Tredjepart blir drabbad och används (även om man sällan pratar om det) som påtryckningsmedel. Oavsett om det blir strejk eller lockout.

För oss kunderna är det givetvis negativt. Och vi får hoppas att Tesla Sverige tar sig samman och förhandlar med berört fackförbund. Det var ju det som Tesla tydligen vägrat att göra i flera år.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2277
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Är bilar från tesla stoppade på alla verkstäder eller enbart på de som tesla har samarbete med?

Om jag åker till mekonomen med min gamla tesla, kommer de vägra laga den med hänvisning till blockad av metall?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av max001 »

frippe skrev: 02 nov 2023 14:29
Är bilar från tesla stoppade på alla verkstäder eller enbart på de som tesla har samarbete med?

Om jag åker till mekonomen med min gamla tesla, kommer de vägra laga den med hänvisning till blockad av metall?
Från pressmeddelandet:

"Tisdagens utökade varsel omfattar samtliga arbetare, total arbetsnedläggelse och blockad av allt arbete som utförs på Tesla-bilar på verkstäder på följande orter:

Halmstad, Malmö, Södertälje, Göteborg, Örebro, Norrköping, Stockholm, Danderyd, Linköping, Kungälv, Kungsbacka, Helsingborg, Arlöv, Uppsala, Jönköping. "

Så inte verkstadsspecifikt men väl ortspecifikt. Det är dock verkstäderna själva som väljer vad de ska göra. Större verkstäder lär följa fackets uppmaning för arbetsfriden/freden.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Användarvisningsbild
jacw
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 sep 2023 15:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jacw »

Har ett aktivt ärende hos werksta efter hjulstöld och de meddelade idag att allt arbete ligger nere för allt rörande tesla tills vidare. Gör inte så mycket för mig då det är sommardäck som blev stulna, men de kommer inte ens lägga en in order just nu.
Användarvisningsbild
Macki
elbilist
Inlägg: 334
Blev medlem: 01 nov 2019 09:33

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Macki »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 14:21
Macki skrev: 02 nov 2023 14:13
Istället för att ta på er offerkoftan och tycka synd om sig själv så maila till tesla och elda på dom.
Kan verkligen inte förstå denna egoism!
Visst har jag haft samtal med de personer jag känner på Tesla om detta.
Samma folk som släppte in dig i verkstaden och som tala om för dig att allt är frid och fröjd, nothing to see….
Och även tillät dig att fotografera till din ”artikel”
Fredrik j
Inlägg: 10984
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 14:15
chaffis75 skrev: 02 nov 2023 14:03
TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 13:17
Exakt. Så varför straffar IF Metall oss som köpt en bil från webbsajten tesla.com för att vi inte i förväg kollat upp om företaget bakom sajten har kollektivavtal eller inte? Vilket vi inte på ett enkelt sätt ens kan göra?

Morgondagens blockad mot Werksta drabbar främst oss Teslaägare. För att inte tala om Löfvens smutskastning.
Frågan är väl hur skulle if Metal ska hantera detta bättre? Om man nu utgår från if Metalls vinkel att de ska får till att kollektivavtal med Tesla som uppenbarligen inte vill skriva avtal, hur ska de då agera?
Jag fattar att flera här tycker de är fel att tvingas på ett kollektivavtal men försök tänk bort den tanken för en minut.
Skulle IF Metall lagt blockad mot garantijobb beställda av TM Sweden AB skulle det varit helt OK ur konfliktsynvinkel. Då är det bolaget som blir drabbat.
En reparation på vagnskadegarantin är per definition ett garantijobb betalat av Tesla. Att Tesla sen köpt en försäkring hos trygg hansa för den delen är ju en annan sak.
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Mickep skrev: 02 nov 2023 14:23
När det gäller strejker så säger man oftast att tredje man inte skall drabbas, men jag vill säga att det är just det som är poängen; att dra in en tredje man som kommer gå till ena parten och tvingar dem till förhandlingsbordet.
Sedan är det självklart att de lägger ned all arbete som har med Tesla att göra, det vore oerhört dumt och tidskrävande att kontrollera varje enskilt fall. Och i Fackets synpunkt, kontraproduktivt det skulle minska effekten av strejken. Om det hade varit Volkswagen som var utsatt hade ni nog hejjat på när facket gjort samma sak. Hoppas de kommer till någon lösning på onsdag när de har möte.
Knappast heja då också. Maffian skall bort och vi borde lagstifta istället - av rättviseskäl - då får alla samma grundskydd - inte bara de som betalar för beskyddarverksamheten. Den svenska modellen är kass, men det får man väl inte säga som svensk.
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
SwedishAdvocate
Inlägg: 5642
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Mickep skrev: 02 nov 2023 14:23
...] Hoppas de kommer till någon lösning på onsdag när de har möte.
Som jag förstått det är nästa inbokade möte på måndag. Se t.ex. Dagens Arbetes artikel om mötet de hade igår.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

thebishop skrev: 02 nov 2023 15:15
Mickep skrev: 02 nov 2023 14:23
När det gäller strejker så säger man oftast att tredje man inte skall drabbas, men jag vill säga att det är just det som är poängen; att dra in en tredje man som kommer gå till ena parten och tvingar dem till förhandlingsbordet.
Sedan är det självklart att de lägger ned all arbete som har med Tesla att göra, det vore oerhört dumt och tidskrävande att kontrollera varje enskilt fall. Och i Fackets synpunkt, kontraproduktivt det skulle minska effekten av strejken. Om det hade varit Volkswagen som var utsatt hade ni nog hejjat på när facket gjort samma sak. Hoppas de kommer till någon lösning på onsdag när de har möte.
Knappast heja då också. Maffian skall bort och vi borde lagstifta istället - av rättviseskäl - då får alla samma grundskydd - inte bara de som betalar för beskyddarverksamheten. Den svenska modellen är kass, men det får man väl inte säga som svensk.


Den svenska modellen är ju ett skydd mot strejker. Också. Bland mycket annat. Det är inte en ensidig eftergift från arbetsgivarna mot arbetstagarna utan det är en kompromiss.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Macki skrev: 02 nov 2023 14:13
Istället för att ta på er offerkoftan och tycka synd om sig själv så maila till tesla och elda på dom.
Kan verkligen inte förstå denna egoism!
Alternativet är att maila IF Metal och be dem
lägga ner… 🤔

Tror dock att varken mail till Tesla eller IF Metall har någon större betydelse. Både är nog lika principfasta.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare
Inlägg: 475
Blev medlem: 27 mar 2014 20:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av josve »

Jag är på riktigt nyfiken hur ni som hänvisar till den ”svenska modellen” tänker;

Skall det finnas någon frivillighet i att teckna kollektivavtal från arbetsgivarens sida?
Om så är fallet, när är det ”ok” att inte teckna avtal?

Med de påtryckningsmedel facket kan samla (genom olika typer av sympatistrejker) är det nästan omöjligt att stå vid sidan om när facket bestämmer sig.
Är det rimligt?

Har det någon betydelse om det är en minoritet på berört företag som är med i facket eller inte?
Säg att 10% av de anställda är med i facket, är det fortfarande rimligt att med alla medel tvinga igenom ett kollektivavtal?

Berätta gärna hur ni tänker.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8701
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Jaegaern skrev: 02 nov 2023 07:04
Banane skrev: 25 okt 2023 08:48
Pontus skrev: 25 okt 2023 08:34
Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?
Jag är sjukligt trött på deras maktmissbruk som dom använder helt utan att ta hänsyn till andra företag (som har skrivit på avtalen) och även de anställda som dom bara använder som brickor i sitt spel.

Det är väl ett sätt att förhindra att arbetsgivarna får oinskränkt makt? "Jaså, du är gravid? Ja då är du uppsagd. Gå hem!" eller "Jaså, du klagade på att säkerheten är dålig när du jobbar på taket, då kan du dra, finns andra som är villiga att göra det du inte vill." osv osv.

För att facket verkligen ska ha någon tyngd så måste de demonstrera sin makt ibland.
LAS gäller oavsett fack eller ej.
Hade jag ägt en bilverkstad med kollektivavtal och facket kommer dit och säger vilka arbeten jag får göra och inte göra skulle jag starkt fundera på att säga upp avtalet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Skriv svar