Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Pontus skrev: 02 nov 2023 15:58
Jaegaern skrev: 02 nov 2023 07:04
Banane skrev: 25 okt 2023 08:48
Pontus skrev: 25 okt 2023 08:34
Jag förstår inte vinsten i att deras medlemmar som jobbar på andra verkstäder (antar att dom är fackligt anslutna) ska stejka. I så fall säger facket att ni måste gå med på våra villkor om ni inte vill att vi ska stejka men även om ni går med på våra villkor så kan vi sätta er personal i strejk om vi känner för det, vad är det för j¤%&vla avtal och vem vill gå med på det?
Jag är sjukligt trött på deras maktmissbruk som dom använder helt utan att ta hänsyn till andra företag (som har skrivit på avtalen) och även de anställda som dom bara använder som brickor i sitt spel.

Det är väl ett sätt att förhindra att arbetsgivarna får oinskränkt makt? "Jaså, du är gravid? Ja då är du uppsagd. Gå hem!" eller "Jaså, du klagade på att säkerheten är dålig när du jobbar på taket, då kan du dra, finns andra som är villiga att göra det du inte vill." osv osv.

För att facket verkligen ska ha någon tyngd så måste de demonstrera sin makt ibland.
LAS gäller oavsett fack eller ej.
Hade jag ägt en bilverkstad med kollektivavtal och facket kommer dit och säger vilka arbeten jag får göra och inte göra skulle jag starkt fundera på att säga upp avtalet.

Tror du att du enkelt kan säga upp det när du väl blivit tvingad ? Knappast enkelt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

josve skrev: 02 nov 2023 15:54
Jag är på riktigt nyfiken hur ni som hänvisar till den ”svenska modellen” tänker;

Skall det finnas någon frivillighet i att teckna kollektivavtal från arbetsgivarens sida?
Om så är fallet, när är det ”ok” att inte teckna avtal?
Modellen baseras ju på att en stor del av arbetsgivare/löntagare är anslutna till systemet men naturligtvis fungerar det ju även om inte alla arbetsgivare är med. Det finns ju säkert någon kritisk massa där det blir för många utanför för att det så kallade "märket" inte har önskade effekten. När löneglidningen blir för stor.
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Jag är på riktigt nyfiken hur ni som hänvisar till den ”svenska modellen” tänker;

Skall det finnas någon frivillighet i att teckna kollektivavtal från arbetsgivarens sida?

Med de påtryckningsmedel facket kan samla (genom olika typer av sympatistrejker) är det nästan omöjligt att stå vid sidan om när facket bestämmer sig.
Är det rimligt?

Har det någon betydelse om det är en minoritet på berört företag som är med i facket eller inte?
Säg att 10% av de anställda är med i facket, är det fortfarande rimligt att med alla medel tvinga igenom ett kollektivavtal?

Berätta gärna hur ni tänker.
Som jag minns det så finns svaren på alla de här frågorna redan i tråden.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Mickep

Inlägg av Mickep »

Den svenska modellen har vi just för att slippa strejker och blockader. Det är frivilligt att skriva på kollektivavtal. men facket påverkar ganska starkt företagen att göra det. Så i praktiken är det defakto standard. skulle tom påstå att kollektivavtal är mer fördelaktig för arbetsgivare än arbetstagare. även om det är en trygghet och skydd för arbetstagare också.
Om Facket skall tilllåtas ha sympatistrejker kan diskuteras. (är inte tillåtet i alla länder men är lagligt i sverige), men det tar man bara till om det behövs eller om arbetsgivaren försöker kringå strejkerna. Sedan vet vi att Tesla driver arbetarna hårt där övertid ses som god arbetssmoral och flit och facket motarbetas sedan länge. Att facket tar upp detta som något negativt som kan leda till utbrändhet så är det plötsligt smutskastning. Tycker inte lövens partsinlaga var särsklit felaktig eller nedvärderande och inte ens hyckleri då hans konsultföretag har företräder inte har kollektivavtal. Om fackets medlemmar vill få till kollektivavtal så har de både rätt och lagstöd att ta till konfliktåtgärder (det är inte maffiametoder).
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Löfvens partsinlaga var motbjudande för han gav sig inte på företaget Tesla utan på taxichaffisar som råkat köpa en bil från ett företag som inte har kollektivavtal. Vilket man inte ens kan kolla innan man genomför ett köp. Taxichaffisar är inte anställda av Tesla.
Mickep

Inlägg av Mickep »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 16:37
Löfvens partsinlaga var motbjudande för han gav sig inte på företaget Tesla utan på taxichaffisar som råkat köpa en bil från ett företag som inte har kollektivavtal. Vilket man inte ens kan kolla innan man genomför ett köp. Taxichaffisar är inte anställda av Tesla.
Vi äger ingen bil men åker en del taxi. Jag åker naturligtvis med Taxi Stockholm som har kollektivavtal. Nu kontaktar jag dom och säger att dom får skicka något annat än Tesla, så länge det märket inte har kollektivavtal. Det kan vi bli många som gör oavsett vilket taxiföretag du använder.

så skrev löven. att skriva att denne ger sig på taxichaufförer är att överdriva. om taxiföretagen får skicka en annan bil till löven eller andra, får denne stackare som sitter i en egenköpt tesla köra på ett annat jobb.(men många kör taxi stockholms egna bilar). Löven riktar sig nog mer åt inköpsavdelningen än taxichaufförerna (får man anta)
SwedishAdvocate

thebishop skrev: 02 nov 2023 15:37
Intressanta som i att ifall man halverar antalet medlemmar i fackförbund i USA från ~20% till ~10% över ca 40 års tid så minskar antalet strejker?...

Man kan ju även kika på förmögenhetsfördelningen och reallönehöjningar i USA över samma tidsperiod. Min bild av det är att de allra rikaste ~0,01% dragit iväg rätt rejält jämfört med t.ex. lärare och industriarbetare. För att inte tala om folk i tjänstesektorn...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
SwedishAdvocate

En artikel till från Dagens Arbete:
...] Flera anställda som Dagens Arbete pratat med menar att tidsramarna är för snävt satta, vilket både går ut över den som vill göra jobbet ordentligt och kunderna som får tillbaka bilar utan att felen är lagade.

Enligt Patrick Kihlberg finns det utrymme i kollektivavtalet att behålla ett liknande blandackord. Men skillnaden är att facket och medarbetarna då har ett inflytande över hur ackorden utformas. Det för att säkerställa att det inte ställs orimliga krav. [...

https://da.se/2023/11/det-har-vinner-te ... oneokning/
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Mickep skrev: 02 nov 2023 16:27
Den svenska modellen har vi just för att slippa strejker och blockader. Det är frivilligt att skriva på kollektivavtal. men facket påverkar ganska starkt företagen att göra det. Så i praktiken är det defakto standard. skulle tom påstå att kollektivavtal är mer fördelaktig för arbetsgivare än arbetstagare. även om det är en trygghet och skydd för arbetstagare också.
Om Facket skall tilllåtas ha sympatistrejker kan diskuteras. (är inte tillåtet i alla länder men är lagligt i sverige), men det tar man bara till om det behövs eller om arbetsgivaren försöker kringå strejkerna. Sedan vet vi att Tesla driver arbetarna hårt där övertid ses som god arbetssmoral och flit och facket motarbetas sedan länge. Att facket tar upp detta som något negativt som kan leda till utbrändhet så är det plötsligt smutskastning. Tycker inte lövens partsinlaga var särsklit felaktig eller nedvärderande och inte ens hyckleri då hans konsultföretag har företräder inte har kollektivavtal. Om fackets medlemmar vill få till kollektivavtal så har de både rätt och lagstöd att ta till konfliktåtgärder (det är inte maffiametoder).
Jag har förståelse att man kan tycka olika rörande fack/kollektivavtal etc.

Men det jag inte kan förstå hur man kan tycka att Löfvens agerande inte är ”särskilt felaktig”?

Löfven avslutade sitt Facebookinlägg rörande Tesla med:
”Skäms Tesla, Skäms”
Han borde ha avslutat det med;
”Skäms Rud Pedersen, Skäms”

Hur tycker ni att Löfven skall agera om Tesla hör av sig till Rud Pedersen och behöver en PR konsult som kan bistå? Löfven borde ju vara en given konsult i detta case…
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

SwedishAdvocate skrev: 02 nov 2023 16:08

Med de påtryckningsmedel facket kan samla (genom olika typer av sympatistrejker) är det nästan omöjligt att stå vid sidan om när facket bestämmer sig.
Är det rimligt?

Har det någon betydelse om det är en minoritet på berört företag som är med i facket eller inte?
Säg att 10% av de anställda är med i facket, är det fortfarande rimligt att med alla medel tvinga igenom ett kollektivavtal?

Inga tydliga svar, mest olika svepande svar att kollektivavtal är ”standard” etc. Var nyfiken på tydliga svar på raka frågor. Men vi pratar ”politik” så man ska kanske inte förvänta sig raka svar 😉
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

josve skrev: 02 nov 2023 18:17
Mickep skrev: 02 nov 2023 16:27
Jag har förståelse att man kan tycka olika rörande fack/kollektivavtal etc.

Men det jag inte kan förstå hur man kan tycka att Löfvens agerande inte är ”särskilt felaktig”?

”Skäms Tesla, Skäms”

Hur tycker ni att Löfven skall agera om Tesla hör av sig till Rud Pedersen och behöver en PR konsult som kan bistå? Löfven borde ju vara en given konsult i detta case…
Kan inte detaljerna vad löven sagt men man kan se de på samma sätt som Marabou som många bojkottade pågrund av att de inte lagt ner varksamheten i Ryssland, rätt eller fel men var och får ju rösta med sin plånbok. För er som vill stödja Tesla så kan ni ju beställa en taxi och begära att de är en Tesla.
De är ju uppenbart att de finns flera personer här som vill gå ifrån den svenska modellen, personligen tror jag de bara skulle bli sämre för då skulle de bli ännu mer parti politik i dessa frågor, men de är såklart min personliga åsikt.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate

josve skrev: 02 nov 2023 18:21
SwedishAdvocate skrev: 02 nov 2023 16:08

Är det rimligt?

Inga tydliga svar, mest olika svepande svar att kollektivavtal är ”standard” etc. Var nyfiken på tydliga svar på raka frågor. Men vi pratar ”politik” så man ska kanske inte förvänta sig raka svar 😉
Min minnesbild är att svaren har varit tydliga. Jag tycker även att samma frågor och åsikter upprepas om, och om igen från den 'facklig-skeptiska' falangen i tråden. Till slut tröttnar man på att svara på samma fråga för ~3-6(?) gången...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Är det rimligt?

Man kan säga så här, om du (som AG) inte har ett kollektivavtal, finns ingen fredsplikt för någon part. Oftast, nästan alltid, är det facket som tar till en offensiv åtgärd. Om du vill ha lugn och ro, dvs. inte riskera att bli utsatt för strejker, då har du ett kollektivavtal.

Det är en frihet att teckna avtal, men det kommer med vissa risker att inte göra det. Som det är i många fall av oavsett område.

Ett kollektivavtal är just ett avtal som förhandlas fram mellan parterna, det är inte något ensidigt framlagt förslag som AG inte kan komma med motförslag till.

Så, jag tycker nog frågan är felställd och utgår från felaktiga premisser.
Model Y LR.
Model S70D
Penethus

Inlägg av Penethus »

Hej! Jag är förtroendevald inom IF-metall på ett företag i Umeå som är väldigt fackfientligt, så min syn på det hela är väldigt färgat av facklig verksamhet. Ser väldigt många blandade svar i denna tråd, vilket är för min del, är väldigt positivt! Kul att se att det finns en hel del som visar förstående för strejken på Tesla, samtidigt förstår jag absolut att många av er är frustrerade över det som händer.
Jag hoppas jag kan tillföra någonting till diskutionen och kanske se det lite från "andra sidan", typ!

Är det rimligt?

Frivilligheten finns absolut där, det finns exempel på många mindre företag som saknar kollektivavtal, men även större bolag som valt att inte skriva på kollektivavtal.
viktigt" på arbetsplatser som kräver hög kompetens eller en form av spetskompetens där arbetstagaren sällan behöver oroa sig över att ens vilkor är "för dåliga", därav ser vi också att till exempel arbetare som faller under Unionen, SI eller ledarna till exempel har lägre medlemsgrad än IF-metall.
Det är annorlunda på till exempel en verkstad, fabrik eller tvätteri, där arbetsstyrkan består till stor grad lågutbildade och utbytbar personal, där anser jag att ett kollektiv ska vara ett krav, utan det har arbetaren väldigt få skyddsnät, och utan en facknärvaro är det fruktansvärt svårt att driva någonting, även om det skulle vara ett lagbrott.

Japp, det är helt rimligt. Det är det som är hela vitsen med att sympatistrejk.

I Sverige krävs det i att ett företag har 1 anställd som är med i facket för att ta upp förhandlingar med ett företag om att skriva kollektivavtal, vilka typer av konfliktmetoder man använder sig av beror väldigt mycket på vilken situation företag är i. Första metoden är alltid en dialog med företaget, fungerar inte detta så ser man över om man måste sätta in några andra åtgärder.

Ser många en del svar i denna tråd som pratar om den "svenska modellen" som något som bara arbetarrörelsen drar nytta av, man ska komma ihåg att detta är något som båda parter har kommit överens om (saltsjöbaden avtalet bl.a). Vi arbetare "säljer" vår rätt till strejk för att få ta del av detta avtal och detta har fungerat och fungerar väldigt bra i sverige, det är unikt i världen, vi har i genomsnitt väldigt få bortfallna arbetsdagar på grund av konflikt.
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare

Inlägg av Theodad »

Vore det inte bra att döpa om den här tråden till ”Stora diskussionstråden om kollektivavtal” och starta upp en ny tråd som faktiskt handlar om strejken och vad som händer runt den. Jag tror att alla nu förstår att det finns olika syn på hur arbetsrätten och arbetslivet ska se ut.

Själv är jag rätt trött på att läsa inläggen från båda sidor - jag vet vad jag tycker - och det är rätt uppenbart att bortmot 100% av alla som gör inlägg i tråden inte kommer tycka annorlunda än de gjorde från allra första början.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

frippe skrev: 02 nov 2023 18:51

Är det rimligt?

Man kan säga så här, om du (som AG) inte har ett kollektivavtal, finns ingen fredsplikt för någon part. Oftast, nästan alltid, är det facket som tar till en offensiv åtgärd. Om du vill ha lugn och ro, dvs. inte riskera att bli utsatt för strejker, då har du ett kollektivavtal.

Det är en frihet att teckna avtal, men det kommer med vissa risker att inte göra det. Som det är i många fall av oavsett område.

Ett kollektivavtal är just ett avtal som förhandlas fram mellan parterna, det är inte något ensidigt framlagt förslag som AG inte kan komma med motförslag till.

Så, jag tycker nog frågan är felställd och utgår från felaktiga premisser.
Jag är ganska väl insatt i hur det fungerar.
Jag var mer genuint nyfiken hur ni personligen tycker och tänker kring frågorna.
Men vi kan lämna det, insåg att det var svårt att få några tydliga svar.
Användarvisningsbild
josve
Teslaägare

Inlägg av josve »

Theodad skrev: 02 nov 2023 19:19
Vore det inte bra att döpa om den här tråden till ”Stora diskussionstråden om kollektivavtal” och starta upp en ny tråd som faktiskt handlar om strejken och vad som händer runt den. Jag tror att alla nu förstår att det finns olika syn på hur arbetsrätten och arbetslivet ska se ut.

Själv är jag rätt trött på att läsa inläggen från båda sidor - jag vet vad jag tycker - och det är rätt uppenbart att bortmot 100% av alla som gör inlägg i tråden inte kommer tycka annorlunda än de gjorde från allra första början.
Det händer för lite i strejken för att det skall räcka för att hålla tråden vid liv… 😉

Är helt klart medskyldig till att tråden spårade ut, lovar skärpning.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Inlägg av Trevlig »

Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Mickep

Inlägg av Mickep »

”Skäms Tesla, Skäms”

Två fel gör inte det rätt. Löven är konsult i ett bolag som inte har anställda utan egenföretagare (men det är ovensäntligt). Detta är specialiserade personer. För att det skall finnas ett kollektivavtal bör det finnas ett fack för dem. Vet inte om det finns något sådant eller om det krävt någon kollektivavtal. Jag vet inte vem de skall skriva avtal med. Är det pinsamt för löven. lite, men inte mycket. Det är milsvida skillnad med de tesla anställer på golvet och de högavlönade internationella konsulter som finns på firman. Bör firman har ett kollektivavtal. kanske. Men jag kan inte se att det ligger någon nöd på detta. Om det är några anställda sekreterare på firman som vill teckna kollektivavtal så har de givetvis rätt att föra det vidare.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

Paywall. Kan någon sammanfatta?
Bengt-re
elbilist

Inlägg av Bengt-re »

Mickep skrev: 02 nov 2023 19:47

”Skäms Tesla, Skäms”

Två fel gör inte det rätt. Löven är konsult i ett bolag som inte har anställda utan egenföretagare (men det är ovensäntligt). Detta är specialiserade personer. För att det skall finnas ett kollektivavtal bör det finnas ett fack för dem. Vet inte om det finns något sådant eller om det krävt någon kollektivavtal. Jag vet inte vem de skall skriva avtal med. Är det pinsamt för löven. lite, men inte mycket. Det är milsvida skillnad med de tesla anställer på golvet och de högavlönade internationella konsulter som finns på firman. Bör firman har ett kollektivavtal. kanske. Men jag kan inte se att det ligger någon nöd på detta. Om det är några anställda sekreterare på firman som vill teckna kollektivavtal så har de givetvis rätt att föra det vidare.
Du vet. Begåvningsresven vill bara desperat försvara alla fel som Tesla gör - och att använda härskartekniker med tveksam verklighetskoppling är en välkänd taktik i MAGA/Extremhöger/pro-ryss kretsar. Det är bara att bortse ifrån och ta det för vad det är. Se det som en full fotbollsupporter som skriker saker om art han haft sex med dommarens mamma. Omoget och tramsigt såklart, men sådan är människan. Vissa iaf. Det är inte så farligt - mest ett uttryck över frustration och besvikelse. Och egentligen är det lite sorglig att Elon lyckats dra ner Tesla i smutsen så totalt - det hade kunnat bli bra.
SwedishAdvocate

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 20:15
Verkar som jag hann läsa innan det blev paywall. Som jag minns det var det spekulationer. Bland annat då från Effie Karabuda som är ngn slags techreporter på P3... T.ex så framfördes scenariot att Tesla skulle kunna sälja sina superchargerstationer i Sverige till ngn annan aktör ifall de gör en Svexit.
Användarvisningsbild
JGur
Teslaägare

Inlägg av JGur »

Min däckfirma i Malmö hörde av sig i tisdags. De hade extra öppet igår för Teslor så man kunde få bytt till vinterdäck innan fredag! De kommer inte kunna byta efter det….
// Mikael
Jerka

Inlägg av Jerka »

TiborBlomhall skrev: 02 nov 2023 20:15
Ren spekulation. Inga nyheter. De menar att Elon är fientlig mot fackföreningar och kan dra sig ur på ren princip osv. Inget vi inte redan spekulerat i själva.
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare

Inlägg av Lassewoien »

slugger75 skrev: 27 okt 2023 07:27
Ja jag skulle också gissa på det. Synd på Superchargernätverket när det försvinner.
Jag är också inne på att Elon inte kommer att ge med sig. Han kommer rikta sig till Regeringen och hota att lägga ner SUC och påvisa att det är fackföreningarna som är problemet, vilket det kanske är...
Om regeringen vill påskynda elektrikifieringen så måste ju företagen som hjälper till med det finnas här, och Tesla är en stark partner.

I Norge som är ett elektrifisert föredöme så har inte Tesla kollektivavtal heller.
De säger att just nu så är 44 av 500 anställda i Tesla Norge anslutna till någon fackförening, men det måste till 50% om de skall sätta in krav och 10% om det skall kunna dras direkt från lönen.

https://www.bilbransje24.no/nyheter/836422

Konspirationsteori :
Kan det vara orkestrerat från Volvo/polestar/Geely/Lynx eller någon annan elbil tillverkare?

Och hur många anställda i Tesla Sverige är anslutna till någon fackförening?
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Skriv svar