Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
max001
Teslaägare
Inlägg: 247
Blev medlem: 02 jan 2017 19:49

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av max001 »

TiborBlomhall skrev: 03 nov 2023 09:16
Om vi leker med tanken att Teslas svar på konflikten skulle vara det som Elon twittrat om förut (på den tiden Twitter hette Twitter), att företaget kommer teckna kollektivavtal om en majoritet av deras anställda vill det.

Säg att Tesla skulle gå ut med att TM Sweden AB kommer teckna kollektivavtal om sina anställda vill det. Och sedan skulle låta någon neutral tredje part anordna en anonym omröstning bland personalen.

Hur skulle en sådant mediejippo (som ju är Elons specialitet) påverka den pågående konflikten och gemene mans inställning till det?
Jag skulle tro att facket inte accepterar ett sådant villkorande från Elon/Tesla. Dvs. att kollektivavtal endast tecknas om "majoriteten av de anställda vill det". Jag kan förstå resonemangen utifrån demokratiska värderingar, frihet osv. men kollektivavtal är ju ett avtal som reglerar anställnings- och lönevillkor mellan en arbetsgivare och en anställd.

Från Visma:
Huvudsyftet med kollektivavtalet är att skapa bundenhet och fred mellan parterna under avtalsperioden. Det är alltså inte tillåtet för någon av parterna att under avtalsperioden utsätta den andra för stridsåtgärder som exempelvis strejk.

Kollektivavtal är egentligen inte ett utan flera olika avtal. Beroende på vilken bransch och personalkategori som kollektivavtalet gäller kan olika avtal finnas. De vanligaste avtalen som är inkluderade är:

Tjänstepension och gruppliv (ITP, Avtalspension SAF-LO, TGL)
Trygghetsförsäkring vid arbetsskada (TFA)
Avgångsbidrag (AGB)
Omställningsavtal
Avtalsgruppsjukförsäkring (AGS)
Föräldrapenningtillägg (FPT)
Går TM Sweden AB med i Svenskt Näringsliv så kan de teckna ett kollektivavtal som arbetsgivarorganisationen har centrala med de olika fackförbunden.

Om Tesla skulle ha den processen, så beskriver det ytterligare att de inte har förstått/inte vill förhålla sig till de svenska spelreglerna. Ett jippo skulle det vara men skulle det verkligen påverka allmänhetens opinion? Jag tror inte det men det vet vi ju inte förrän det blir ett faktum.

Utifrån konsumentperspektiv, eftersom jag är en Teslaägare, så vill jag nog att TM Sweden AB/Tesla centralt, tecknar kollektivavtal. Då skulle de arbetsprocesser de har på verkstaden kanske bli lite bättre så att Tesla mer konsekvent har en kvalitetssäkring i deras service vid reparationer. Efter att ha följt olika trådar, så verkar det vara väldigt inkonsekvent där man ibland får en toppen service, och ibland hamnar i en negativ loop av kafkaliknande processer. Om de artiklar som Dagens Arbete t.ex. har publicerat stämmer, så tror jag nog att det finns en direkt koppling mellan den inkonsekventa och oförutsägbara servicenivån och att Tesla kör en managementstil av sämsta sorten i verkstäderna.
Model Y RWD
Beställd 230428
Uthämtad "Birdpoo" 230602 i Södertälje
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

TiborBlomhall skrev: 03 nov 2023 09:29
Banane skrev: 03 nov 2023 09:22
TiborBlomhall skrev: 03 nov 2023 09:16
Om vi leker med tanken att Teslas svar på konflikten skulle vara det som Elon twittrat om förut (på den tiden Twitter hette Twitter), att företaget kommer teckna kollektivavtal om en majoritet av deras anställda vill det.

Säg att Tesla skulle gå ut med att TM Sweden AB kommer teckna kollektivavtal om sina anställda vill det. Och sedan skulle låta någon neutral tredje part anordna en anonym omröstning bland personalen.

Hur skulle en sådant mediejippo (som ju är Elons specialitet) påverka den pågående konflikten och gemene mans inställning till det?
Vad Teslas personal har för förmåner och vad de vill är faktiskt underordnat. Det handlar om att statuera exempel så att inte fler företag går samma väg som Tesla.
Ja jag håller med om att det är så facket ser på konflikten. Fast just nu är det inte så IF Metall motiverar varför de initierat konflikten.
Ett sånt drag från Elon skulle tydliggöra det hela.
Det är det enda rimliga för även om Tesla är rena drömmen som arbetsgivare (troligen inte då de har en amerikansk kultur) så är det inget som säger att inte mindre nogräknade arbetsgivare ser chansen också.
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Inlägg: 1158
Blev medlem: 13 sep 2019 19:05
Ort: Örnsköldsvik
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bjornnilsson »

Har säkert avhandlats på annan plats i den här tråden men jag skickar in en blänkare ändå:

Dessutom har Transport varslat om en sympatistrejk riktad mot fyra svenska hamnar. Konfliktåtgärden tar sikte på att inga importerade Teslabilar ska lastas iland från fartyg. Den blockaden startar den 7 november om ingen överenskommelse nåtts mellan parterna innan dess.

https://www.dn.se/ekonomi/utvidgad-stre ... erkstader/

Ifall IF Metall försöker vinna sympatipoäng så har de misslyckats totalt i min bok om detta stämmer. Det här är ju inte klokt. Facket har jag själv inte mycket till övers för generellt då det är lika mycket politik där som på alla andra ställen men det här är ju - faktiskt - helt sjukt. Om det nu stämmer vill säga.

Hur kan man säga ifrån mot IF metal?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev: 03 nov 2023 09:22

Vad Teslas personal har för förmåner och vad de vill är faktiskt underordnat. Det handlar om att statuera exempel så att inte fler företag går samma väg som Tesla.
Vilket är precis varför jag vänder mig mot fackförbund i allmänhet, de kör över de anställda på en arbetsplats och kan till och med ge dem sämre anställningsförmåner än tidigare bara för att kunna fortsätta med sina glidarjobb. Fokus bör alltid vara vad de anställda tycker på en arbetsplats, om de anställda inte vill ha med facket att göra så skall de inte kunna tvingas till det.
Användarvisningsbild
jacw
Teslaägare
Inlägg: 7
Blev medlem: 06 sep 2023 15:30

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av jacw »

Helt övertygad om att alla farhågor som alla har med strejken/Blockaden och annat inte kommer att påverka något som helst.
Jag har redan påverkats så detta stämmer inte tyvärr. Min reparation hos werksta är helt pausad tills vidare. Försäkringsbolaget hade precis godkänt ärendet men verkstan kan inte göra något eller ens lägga order på delar som behövs. Det är alltså redan en försening pga strejken.
Arctic Drifter
Teslaägare
Inlägg: 922
Blev medlem: 18 mar 2022 11:58
Ort: Norrland
Referralkod: ts.la/anders453430
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Arctic Drifter »

max001 skrev: 03 nov 2023 09:37
Utifrån konsumentperspektiv, eftersom jag är en Teslaägare, så vill jag nog att TM Sweden AB/Tesla centralt, tecknar kollektivavtal. Då skulle de arbetsprocesser de har på verkstaden kanske bli lite bättre så att Tesla mer konsekvent har en kvalitetssäkring i deras service vid reparationer. Efter att ha följt olika trådar, så verkar det vara väldigt inkonsekvent där man ibland får en toppen service, och ibland hamnar i en negativ loop av kafkaliknande processer. Om de artiklar som Dagens Arbete t.ex. har publicerat stämmer, så tror jag nog att det finns en direkt koppling mellan den inkonsekventa och oförutsägbara servicenivån och att Tesla kör en managementstil av sämsta sorten i verkstäderna.
Nu är jag inte med, på vilket sätt skulle ett kollektivavtal leda till högre kvalitet? Är inte rätt väg att då att t.ex. certifiera sig enligt ISO 9001:2015, av en extern part?

De arbetsplatser jag varit på har alla haft kollektivavtal, de som varit certifierade har haft betydligt högre kvalitet i sina processer än de som inte varit det.

Kollektivavtal är inte lösningen på alla problem, oavsett vad facket säger!
Tesla Model Y Performance
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7416
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

jacw skrev: 03 nov 2023 09:48
Helt övertygad om att alla farhågor som alla har med strejken/Blockaden och annat inte kommer att påverka något som helst.
Jag har redan påverkats så detta stämmer inte tyvärr. Min reparation hos werksta är helt pausad tills vidare. Försäkringsbolaget hade precis godkänt ärendet men verkstan kan inte göra något eller ens lägga order på delar som behövs. Det är alltså redan en försening pga strejken.
Vad har du fått för information? Skulle du till exempel om du ville kunna hämta ut din bil för att lämna in den på annan verkstad eller är den fast på Werksta?
Fredrik j
Inlägg: 11038
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Lassewoien skrev: 03 nov 2023 09:34
Det krävs (i iallafall ute i världen) minst 50% av alla anställda som anslutna för att Kommunisterna...jag menar fackförbunden skal kunna kräva kollektivavtal.
Om man förespråkar lagstiftning istället för kollektivavtal ska man ju tänka på att det mycket väl kan bli kommunisterna som dikterar hur lagarna ska se ut.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

Fredrik j skrev: 03 nov 2023 11:02
Lassewoien skrev: 03 nov 2023 09:34
Det krävs (i iallafall ute i världen) minst 50% av alla anställda som anslutna för att Kommunisterna...jag menar fackförbunden skal kunna kräva kollektivavtal.
Om man förespråkar lagstiftning istället för kollektivavtal ska man ju tänka på att det mycket väl kan bli kommunisterna som dikterar hur lagarna ska se ut.
Precis. Varför antar alla att kollektivavtalen är ensidigt positiva för arbetstagare?
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4976
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Banane skrev: 03 nov 2023 11:09
Fredrik j skrev: 03 nov 2023 11:02
Lassewoien skrev: 03 nov 2023 09:34
Det krävs (i iallafall ute i världen) minst 50% av alla anställda som anslutna för att Kommunisterna...jag menar fackförbunden skal kunna kräva kollektivavtal.
Om man förespråkar lagstiftning istället för kollektivavtal ska man ju tänka på att det mycket väl kan bli kommunisterna som dikterar hur lagarna ska se ut.
Precis. Varför antar alla att kollektivavtalen är ensidigt positiva för arbetstagare?
Håller med.. skulle staten ta över detta ansvar så tror jag de bara skulle bli sämre för arbetsgivarna, tro inte staten skulle låta arbetsgivaren styra precis som de vill bara för kollektivavtal försvinner.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

bjornnilsson skrev: 03 nov 2023 09:41
Har säkert avhandlats på annan plats i den här tråden men jag skickar in en blänkare ändå:

Dessutom har Transport varslat om en sympatistrejk riktad mot fyra svenska hamnar. Konfliktåtgärden tar sikte på att inga importerade Teslabilar ska lastas iland från fartyg. Den blockaden startar den 7 november om ingen överenskommelse nåtts mellan parterna innan dess.

https://www.dn.se/ekonomi/utvidgad-stre ... erkstader/

Ifall IF Metall försöker vinna sympatipoäng så har de misslyckats totalt i min bok om detta stämmer. Det här är ju inte klokt. Facket har jag själv inte mycket till övers för generellt då det är lika mycket politik där som på alla andra ställen men det här är ju - faktiskt - helt sjukt. Om det nu stämmer vill säga.

Hur kan man säga ifrån mot IF metal?
Varför då? Det är väl självklart att facket sakta men säkert drar åt skruvarna på tesla, allt för att få ett avtal på plats.

Det bästa sätt att sätta press på tesla är att stoppa deras nyleveranser.
Model Y LR.
Model S70D
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Alla förmåner som tesla ger kan de dra tillbaka. De har redan hotat att göra det. Så vad är det då värt?
Optioner, semester, löneökningar det är reglerat i avtal. Vi har lagar för att få en grund.
Skulle det vara lag på att vara kollektivansluten? (Vet inte hur de olika partierna ställer sig till det).
Minilön har facket varit emot för det skulle underminera deras handlingsutrymme. Nu kan de strejka (vilket egentligen är det ENDA arbetstagare kan göra) om förhandlingarna strandar. Men kommer arbetsgivarna att bry sig om att förhandla när det finns en minimilön? Själv så förhandlade jag mig till en extra semestervecka, men kände mig besviken när några år senare företaget ökade en vecka till alla.(då förlorare den sitt värde och det är väl så en del tänker).
Jag vet inte, å ena sidan är det bra om folk kan leva på sin lön och det finns ett sätt att straffa de arbetsgivare som i princip har slavlöner där arbetare skuldsätt när de arbetar). men lönen beror på så många olika saker och hög lön kan vara en låg lön för annan
Det kommer införas en minimilön på 27 360 för utlandsarbetare i sverige (för att få stanna). Det kommer att ställa till det för ex undersköterskor i vården. Skall då kommunerna och regionen höja lönen så de slipper ta in hyrpersonal som är betydligt dyrare? Det ställer till det när lagstiftarna lägger sig i.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jwe »

chaffis75 skrev: 03 nov 2023 11:19
Banane skrev: 03 nov 2023 11:09
Fredrik j skrev: 03 nov 2023 11:02
Lassewoien skrev: 03 nov 2023 09:34
Det krävs (i iallafall ute i världen) minst 50% av alla anställda som anslutna för att Kommunisterna...jag menar fackförbunden skal kunna kräva kollektivavtal.
Om man förespråkar lagstiftning istället för kollektivavtal ska man ju tänka på att det mycket väl kan bli kommunisterna som dikterar hur lagarna ska se ut.
Precis. Varför antar alla att kollektivavtalen är ensidigt positiva för arbetstagare?
Håller med.. skulle staten ta över detta ansvar så tror jag de bara skulle bli sämre för arbetsgivarna, tro inte staten skulle låta arbetsgivaren styra precis som de vill bara för kollektivavtal försvinner.
Just det:
Det skulle (som du indirekt skriver) ha potential att bli bättre för arbetstagarna.
Och ha den stora fördelen att kunna eliminera det vi ser nu: legalt, accepterat maffiabeteende som troligen inte ens alla som är fackligt anslutna sympatiserar med utan skulle välkomna att slippa riskera att gå konflikt som påverkar andra och skadar fackets och deras eget rykte.
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Jag tror tyvärr bara de anställda kommer förlora på detta , facket bryr sig inte om arbetarna , de bryr sig bara om den fina svenska modellen, men på riktigt hur bra har facket lyckats förhandla fram löner till sjuksköterskor ? Är ju ett skämt…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Honkan skrev: 03 nov 2023 12:39
Jag tror tyvärr bara de anställda kommer förlora på detta , facket bryr sig inte om arbetarna , de bryr sig bara om den fina svenska modellen, men på riktigt hur bra har facket lyckats förhandla fram löner till sjuksköterskor ? Är ju ett skämt…
Vad jag vet är det arbetsgivaren som sätter lön och inte facket. Men det kanske fungerar annorlunda i din bransch?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Inlägg: 1448
Blev medlem: 30 mar 2020 09:42
Ort: Karlskoga
Referralkod: ts.la/kent 76750

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av kenjon »

Och om Tesla "tvingas" till kollektivavtal är det inget som hindrar att de ger extra förmåner till sina anställda ändå, t ex högre lön, högre pension, aktier...
Kollektivavtal innebär miniminivå.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå
Beställt Model Y P mars 2022 blå (estimerat aug-sept 2023) Avbeställd
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

frippe skrev: 03 nov 2023 12:42
Honkan skrev: 03 nov 2023 12:39
Jag tror tyvärr bara de anställda kommer förlora på detta , facket bryr sig inte om arbetarna , de bryr sig bara om den fina svenska modellen, men på riktigt hur bra har facket lyckats förhandla fram löner till sjuksköterskor ? Är ju ett skämt…
Vad jag vet är det arbetsgivaren som sätter lön och inte facket. Men det kanske fungerar annorlunda i din bransch?
Men när det gäller löneökningar så är facket i allra högsta grad med, industrimärket brukar nästan alla följa.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Hammar
Inlägg: 494
Blev medlem: 03 feb 2015 01:35
Ort: Kalmar

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Hammar »

Vi har ju i landet ett antal Teslor som är privatimporterade bla som flyttgods från Norge.
Facket strider ju med Tesla Sverige, inte Teslas moderbolag.

Så om alla Teslor inte får arbetas med på de uttagna verkstäderna, så finns det alltså bilar som Tesla Sverige aldrig haft att göra med, som nu inte får jobbas med.
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4976
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

Jwe skrev: 03 nov 2023 11:43
chaffis75 skrev: 03 nov 2023 11:19
Banane skrev: 03 nov 2023 11:09
Fredrik j skrev: 03 nov 2023 11:02
Lassewoien skrev: 03 nov 2023 09:34
Det krävs (i iallafall ute i världen) minst 50% av alla anställda som anslutna för att Kommunisterna...jag menar fackförbunden skal kunna kräva kollektivavtal.
Om man förespråkar lagstiftning istället för kollektivavtal ska man ju tänka på att det mycket väl kan bli kommunisterna som dikterar hur lagarna ska se ut.
Precis. Varför antar alla att kollektivavtalen är ensidigt positiva för arbetstagare?
Håller med.. skulle staten ta över detta ansvar så tror jag de bara skulle bli sämre för arbetsgivarna, tro inte staten skulle låta arbetsgivaren styra precis som de vill bara för kollektivavtal försvinner.
Just det:
Det skulle (som du indirekt skriver) ha potential att bli bättre för arbetstagarna.
Och ha den stora fördelen att kunna eliminera det vi ser nu: legalt, accepterat maffiabeteende som troligen inte ens alla som är fackligt anslutna sympatiserar med utan skulle välkomna att slippa riskera att gå konflikt som påverkar andra och skadar fackets och deras eget rykte.
Tror du tolkar mig fel.

Ovanpå detta, hur lätt tror du de är att ändra denna modell som gällt i Sverige i mer än 100 år men visst jag är samtidigt för förändring som gö saker bättre. Dock är detta en så mycket större fråga än om Tesla ska skriva på ett kollektivavtal.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
Dr Mabuse
Teslaägare
Inlägg: 198
Blev medlem: 18 maj 2023 19:32
Ort: Örebro län
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dr Mabuse »

Dinsdale skrev: 03 nov 2023 06:46
Det hade varit intressant om man i sin signatur i den här tråden hade angett om man var arbetsgivare eller anställd. Kommer alla hårda inlägg om facket från företagare, kommer alla positiva inlägg från anställda?
Varför sluta där? ideologisk tillhörighet också. Så att det inte finns någon tvekan om att jag är kommunist... :roll:
Music is like vintage wine. It keeps getting better over the years,
if those who made it knew how to make it right.

Kör: Tesla Model 3 LR -22

Stort tack till Top Layer Customs / JWSR Solfilm & Reklam AB för utmärkt foliering.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare
Inlägg: 553
Blev medlem: 20 feb 2016 21:54

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Andersen »

Har mejlat Trygg-Hansas presstjänst och bett om en kommentar till hur det här drabbar deras kunder. Fick detta icke-svar:

"Det är tråkigt att konstatera att parterna inte har kommit överens och som en konsekvens av det har hamnat i en konflikt som drabbar tredje part. Det är självklart vår förhoppning att parterna i den här arbetsmarknadskonflikten når en snar lösning.

Vårt uppdrag som försäkringsgivare är att erbjuda våra kunder råd, stöd och ersättning vid skada. Vi följer därför utvecklingen noga i syfte att kunna ge korrekt information och vägleda våra kunder som riskerar att bli stående utan bil längre än planerat till följd av konflikten. I övrigt väljer vi att inte kommentera arbetsmarknadskonflikten."
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Honkan skrev: 03 nov 2023 13:16
frippe skrev: 03 nov 2023 12:42
Honkan skrev: 03 nov 2023 12:39
Jag tror tyvärr bara de anställda kommer förlora på detta , facket bryr sig inte om arbetarna , de bryr sig bara om den fina svenska modellen, men på riktigt hur bra har facket lyckats förhandla fram löner till sjuksköterskor ? Är ju ett skämt…
Vad jag vet är det arbetsgivaren som sätter lön och inte facket. Men det kanske fungerar annorlunda i din bransch?
Men när det gäller löneökningar så är facket i allra högsta grad med, industrimärket brukar nästan alla följa.
Men då kan du inte klaga på sjuksköterskornas fack speciellt, eftersom att deras löneökningar dels bestäms av arbetsgivaren samt vilken nivå andra branscher förhandlat fram.

Tror nog att det inte finns ett enda fackförbund som på något sätt medvetet håller ned löneökningar, utan det beror snarare på flera vägande för och emot alltid. Om facket kunnat diktera fritt vilken löneökning de borde ha som du antyder, hade det nog sett helt annorlunda ut.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1441
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av thebishop »

Jag vet ett exempel då facket omfördelade en större löneökning en person skulle ha till andra medlemmar genom att påverka lönesättningen. Den personen lämnade facket - de ser till kollektivet och inte till individen.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Fredrik j
Inlägg: 11038
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

thebishop skrev: 03 nov 2023 16:34
Jag vet ett exempel då facket omfördelade en större löneökning en person skulle ha till andra medlemmar genom att påverka lönesättningen. Den personen lämnade facket - de ser till kollektivet och inte till individen.
Det är arbetsgivaren som sätter lönen. Facket kan ha en åsikt men dom bestämmer inte.
Dock kan det ju ibland centralt förhandlats fram låglönesatsningar och det är ju i så fall något arbetsgivaren behöver följa då det framförhandlats av deras representant.

Eller vad menar du?
VilkenElbilBlirDet
Inlägg: 179
Blev medlem: 10 mar 2022 14:29

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Fantastiskt, 43 sidor runt och runt och runt i cirklar.
Skriv svar