När är det kö?

Här diskuterar vi Teslas Supercharger snabbladdare.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: När är det kö?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 06 nov 2023 18:24
Nicke Nyfiken skrev: 06 nov 2023 17:32
Det hade varit otroligt enkelt att komma ifrån detta problem när de bygger de nya laddplatserna, men Tesla bryr sig uppenbarligen inte.
Jag har mycket svårt att tro att Tesla inte "bryr sig", Supercharger-nätverket är sannolikt mycket högt prioriterat i företaget.

Vad jag har sett genom åren på dom många (många) Superchargers jag har laddat på är att Tesla testar alla upptänkliga varianter och utformningar, jag är rätt säker på att dom följer upp och jämför dom olika layouterna fortlöpande och använder den kunskapen för nästa iteration.

Vad är det som inte fungerar med v4? Som jag har förstått det så kan alla bilar ladda i "rätt" ruta på v4 iom dom längre kablarna, har jag missat något?

/fth
Nä jag tror inte de bryr sig. Alternativt är de korkade. Jag tror på det förstnämnda. Det handlar bara om var man placerar laddstolpen i förhållande till rutan. Det är ingen skillnad mot tidigare v2

Folk är lata och tröga så de tar sladden som är närmast laddkontakten på bilen. Ingen skillnad mot tidigare.

Kolla Tesla Björns video från Norges första v4. Det är bara några få bilar som laddar där, men direkt är det blockerade laddare.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

Nicke Nyfiken skrev: 06 nov 2023 18:47
Nä jag tror inte de bryr sig. Alternativt är de korkade. Jag tror på det förstnämnda. Det handlar bara om var man placerar laddstolpen i förhållande till rutan. Det är ingen skillnad mot tidigare v2

Folk är lata och tröga så de tar sladden som är närmast laddkontakten på bilen. Ingen skillnad mot tidigare.

Kolla Tesla Björns video från Norges första v4. Det är bara några få bilar som laddar där, men direkt är det blockerade laddare.
Jag har sett bilder/videos från fyra olika v4 hittills, den i Norge är den enda med stolparna vid sidan om rutan, dom andra tre har stolpen centrerat vid kortändan, där får man verkligen anstränga sig för att blockera en stolpe (vilket säkert många kommer att göra ändå :D ).

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: När är det kö?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

fth skrev: 06 nov 2023 19:02
Nicke Nyfiken skrev: 06 nov 2023 18:47
Nä jag tror inte de bryr sig. Alternativt är de korkade. Jag tror på det förstnämnda. Det handlar bara om var man placerar laddstolpen i förhållande till rutan. Det är ingen skillnad mot tidigare v2

Folk är lata och tröga så de tar sladden som är närmast laddkontakten på bilen. Ingen skillnad mot tidigare.

Kolla Tesla Björns video från Norges första v4. Det är bara några få bilar som laddar där, men direkt är det blockerade laddare.
Jag har sett bilder/videos från fyra olika v4 hittills, den i Norge är den enda med stolparna vid sidan om rutan, dom andra tre har stolpen centrerat vid kortändan, där får man verkligen anstränga sig för att blockera en stolpe (vilket säkert många kommer att göra ändå :D ).

/fth
Ja sätter de stolparna centrerat i bakkant av rutan så kommer det säkert att bli bra. Men v4 stationen i Norge har två olika utformningar på platserna. Dels där stolparna står mellan platserna i bakkant och "klassisk" plasering där bilarna står 2 och 2 efter varandra. På båda dessa utformningar blir det lika många blockerade laddplattser även med v4 stolpar.
Model Y P
Model S P
Model S P
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4962
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: När är det kö?

Inlägg av chaffis75 »

Nicke Nyfiken skrev: 06 nov 2023 17:32
chaffis75 skrev: 06 nov 2023 16:46
Ett problem med detta med laddkontaken på "fel" sida.

När jag laddade på tinnered i veckan så stämde jag mig på v2 stolparna med vår id3. Där stod redan en Audi som snyggt ställt sig långt bort till höger för att inte blockar några laddare för tesla. Jag tänkte då först att jag kan ju ställa mig bredvid för att inte spärra några fler platser men inser då att jag skull dela stolpe par med Audin, jag flyttade helt enkelt ett snäpp åt vänster av den anledningen och blockerade då plötsligt en plats.
Ja de finns väl ingen bra lösning på detta vad jag kan komma på..

Ska lägga till att där var gott om platser så inga problem ändå..
Det mest tragiska är att det inte kommer att hjälpa med V.4 laddarna heller när man tittar på utformningen av de nya V.4 laddstationerna i Norge. Det kommer fortfarande att bli lika många blockerade laddare även om laddkablarna är längre.

Det hade varit otroligt enkelt att komma ifrån detta problem när de bygger de nya laddplatserna, men Tesla bryr sig uppenbarligen inte.
De blir väl bättre med många bilmodeller men nej de är inte ut att lösa problemet helt..
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
iAkita
elbilist
Inlägg: 2537
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: När är det kö?

Inlägg av iAkita »

Becada skrev: 06 nov 2023 15:56
Förmodligen en mindre populär åsikt bland vissa men Tesla borde göra något som förhindrar att bilar med laddkontakt på ”fel” sida kan ladda på platser där man backar in till stolpen. Igår var ett antal stolpar blockerade i både Jönköping och Mantorp. Samtidigt stod närmare tio bilar i kö för att kunna ladda. Borde vara relativt enkelt att åtgärda genom en täckskiva som förhindrar att laddkabeln dras till fel sida.
Var det ingen av de tio bilarna i kön som hade laddporten höger bak, och därmed kunde ladda på någon av de platser du beskriver som "bockerade"?
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

Min fru laddade i Mantorp igårkväll (dvs höstlovets sista dag) och det var ca 10 min kö. Hon upplevde det dock som att det fanns en hel del (nästan 10) lediga platser men lite osäker på om det var pga blockerade platser av andra (då borde dock andra bilar med porten på fel sida kunnat ladda) eller om det bara var att de inte syntes pga stor laddplats.

Nä, Elon måste lösa det här genom att ha kösystem och anvisad plats på skärmen för Teslor och via appen för andra bilar.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5408
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: När är det kö?

Inlägg av Nicke Nyfiken »

iAkita skrev: 06 nov 2023 19:38
Becada skrev: 06 nov 2023 15:56
Förmodligen en mindre populär åsikt bland vissa men Tesla borde göra något som förhindrar att bilar med laddkontakt på ”fel” sida kan ladda på platser där man backar in till stolpen. Igår var ett antal stolpar blockerade i både Jönköping och Mantorp. Samtidigt stod närmare tio bilar i kö för att kunna ladda. Borde vara relativt enkelt att åtgärda genom en täckskiva som förhindrar att laddkabeln dras till fel sida.
Var det ingen av de tio bilarna i kön som hade laddporten höger bak, och därmed kunde ladda på någon av de platser du beskriver som "bockerade"?
Det kan ju lika väl vara en stolpe mellan två bilar som står intill varandra som inte används. Den går inte att nå oavsett var laddluckan är placerad.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Becada
Teslaägare
Inlägg: 70
Blev medlem: 06 feb 2017 21:57

Re: När är det kö?

Inlägg av Becada »

Jo det stod en Enyaq i kön. Hur det gick vet jag inte eftersom jag hann åka iväg. Men om den hade tagit en tom plats flyttas ju problemet till nästa stolpe. Dessutom kan det bli en utmaning i kön om tex bil 4 skulle få köra förbi tre bilar som har laddporten på ”rätt” sida. Är medveten om att det inte finns en fel sida så länge Tesla tillåter alla bilar men det leder till att stolpar står oanvända
Model Y Long Range
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: När är det kö?

Inlägg av Bengt-re »

jonasl skrev: 06 nov 2023 19:44
Min fru laddade i Mantorp igårkväll (dvs höstlovets sista dag) och det var ca 10 min kö. Hon upplevde det dock som att det fanns en hel del (nästan 10) lediga platser men lite osäker på om det var pga blockerade platser av andra (då borde dock andra bilar med porten på fel sida kunnat ladda) eller om det bara var att de inte syntes pga stor laddplats.

Nä, Elon måste lösa det här genom att ha kösystem och anvisad plats på skärmen för Teslor och via appen för andra bilar.
Då skulle du sett Jönköping.... jag försökte ladda där igår, men fullt krig om köplatser så letade reda på en reCharge laddare istället. Magiskt hur otroligt galna stressade människor blir.... något måste göras innan det första laddkösrelaterade mordet sker i sverige. Inte konstigt att det är krig i världen. Hemskt.
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: När är det kö?

Inlägg av Bengt-re »

Becada skrev: 06 nov 2023 20:20
Jo det stod en Enyaq i kön. Hur det gick vet jag inte eftersom jag hann åka iväg. Men om den hade tagit en tom plats flyttas ju problemet till nästa stolpe. Dessutom kan det bli en utmaning i kön om tex bil 4 skulle få köra förbi tre bilar som har laddporten på ”rätt” sida. Är medveten om att det inte finns en fel sida så länge Tesla tillåter alla bilar men det leder till att stolpar står oanvända
Klart att det finns en fel sida. Det har ju diskuterats förr - och Tesla säger:

Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: När är det kö?

Inlägg av slugger75 »

Bengt-re skrev: 07 nov 2023 00:09
Becada skrev: 06 nov 2023 20:20
Jo det stod en Enyaq i kön. Hur det gick vet jag inte eftersom jag hann åka iväg. Men om den hade tagit en tom plats flyttas ju problemet till nästa stolpe. Dessutom kan det bli en utmaning i kön om tex bil 4 skulle få köra förbi tre bilar som har laddporten på ”rätt” sida. Är medveten om att det inte finns en fel sida så länge Tesla tillåter alla bilar men det leder till att stolpar står oanvända
Klart att det finns en fel sida. Det har ju diskuterats förr - och Tesla säger:

Når Supercharger-kabeln alla elbilar?
Vissa Supercharger-stationer kanske inte är anpassade för vissa bilar. Hindra inte andra bilar genom att parkera över linjerna om inte kabeln når din bil på ett bra sätt.
Nja. Vi Teslaägare tycker nog att det finns en fel sida, men det texten tyvärr faktiskt säger är:

”Får du plats med din elbil i en av rutorna? Ja då kan du ta laddkabeln från vilken stolpe som helst, stoppa i, och ladda. Strunt samma om ditt tillvägagångssätt hindrar någon annan. Så länge du står innanför en ruta så är allt ok. ”
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

Det är väl nästan omöjligt att undvika kö de dagar då alla Sveriges elbilister är på vägarna. Det går knappast att dimensionera laddplatsantalet för dessa dagarna. Tror att många ändå fattar vinken och försöker ladda vid andra tider nästa gång. Man kan ju irritera sig på folk som måste stå knasigt för att kunna ladda, men samtidigt är det intäkterna från dessa som ger fler och bättre laddstolpar på sikt. Både Jönköping och Mantorp kommer dessutom snart att avlastas av Gränna. Har kört Tesla i över 8 år nu och utbyggnaden har ju varit minst sagt formidabel.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 640
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: När är det kö?

Inlägg av CrazyGang »

Var ~10min kö när vi stannade i Hudik i söndags. De som behövde vänta bildade ett snyggt led och allt gick smidigt till.

Tyvärr påverkar ju bikar med laddporten på höger sida strukturen negativt vid stolparna. Det blir lätt rörigt när en bils placering gör att tre andra bilar också behöver anpassa sig.

Med facit på hand hade det varit klart bättre att ladda med hög SoC o Söderhamn. Värre om man kommer norrifrån, där är närmaste alternativet Sundsvall…
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

Tesla planerar vad jag förstår att införa prediktiv beläggningsgrad i sina kartor. Vet inte hur det funkar fullt ut, men idag ser man ju hur upptagen en station är i kartan, men om man räknar med de som också är på väg dit kan man ännu bättre styra folk till bättre laddare. Antar att det förutsätter att man navigerar till stället i fråga, annars kanske det gå att gissa utifrån SoC å liknande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
CrazyGang
Teslaägare
Inlägg: 640
Blev medlem: 05 mar 2020 08:33
Referralkod: ts.la/martin63489

Re: När är det kö?

Inlägg av CrazyGang »

Gustafsson skrev: 07 nov 2023 12:36
Tesla planerar vad jag förstår att införa prediktiv beläggningsgrad i sina kartor. Vet inte hur det funkar fullt ut, men idag ser man ju hur upptagen en station är i kartan, men om man räknar med de som också är på väg dit kan man ännu bättre styra folk till bättre laddare. Antar att det förutsätter att man navigerar till stället i fråga, annars kanske det gå att gissa utifrån SoC å liknande.
Det är bra men funkar ju bara om merparten som laddar är just Tesla. Kön i Hudik bestod av 50% andra märken. Någon form av köhantering i appen behövs.
Nissan LEAF 40kwh 2018
Tesla Model 3 Long Range Dual Motor 2020
KIA e-Soul Long Range Advanced Plus 2021
Tesla Model Y Standard Range RWD 2023
Vår solcellsanläggning med batterilagring och ö-drift
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7676
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: När är det kö?

Inlägg av mikebike »

CrazyGang skrev: 07 nov 2023 12:41
Gustafsson skrev: 07 nov 2023 12:36
Tesla planerar vad jag förstår att införa prediktiv beläggningsgrad i sina kartor. Vet inte hur det funkar fullt ut, men idag ser man ju hur upptagen en station är i kartan, men om man räknar med de som också är på väg dit kan man ännu bättre styra folk till bättre laddare. Antar att det förutsätter att man navigerar till stället i fråga, annars kanske det gå att gissa utifrån SoC å liknande.
Det är bra men funkar ju bara om merparten som laddar är just Tesla. Kön i Hudik bestod av 50% andra märken. Någon form av köhantering i appen behövs.
Då är ändå Hudik bra på så sätt att alla bilar kommer in från samma håll...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

Undrar hur det sett ut utan de stora 40-stalls Tesla-laddarna längs med E4:an. Och på totalen är det väl inte så illa på en så resintensiv dag att få köa i 10 minuter på en resa från Helsingborg till Stockholm, bara köandet i sig funkade bättre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7240
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: När är det kö?

Inlägg av fth »

jonasl skrev: 07 nov 2023 13:14
Undrar hur det sett ut utan de stora 40-stalls Tesla-laddarna längs med E4:an. Och på totalen är det väl inte så illa på en så resintensiv dag att få köa i 10 minuter på en resa från Helsingborg till Stockholm, bara köandet i sig funkade bättre.
Håller helt med, kösystem, fysiskt eller "virtuellt" i appen, är något som Tesla borde ha haft på plats innan öppnandet för andra märken, inte minst för att dirigera bilarna till "rätt" stolpe som blockerar inget/minimalt.

Kapaciteten i nätverket anser jag också vara rejält tilltagen, att det inte går att dimensionera för extremfallen som inträffar 0-2 dagar per år borde alla förstå.

Jag kan också rapportera från Frankrike att jag faktiskt har behövt vänta på SuC en gång här, iofs bara ett par minuter, men Supercharger-stationerna runt Paris är placerade vid stora Westfield köpcentrum, vilket både är bra och dåligt, bra för att man kan passa på att handla, dåligt för att många verkar göra just det :D

Jag tror att jag nu kanske har behövt vänta på stolpe kanske 3-4 ggr totalt under dryga sex år och >20k mil, och aldrig mer än några få minuter, då har jag testat ett hundratal Superchargers i ett dussin olika länder, kö på SuC är alltså inget jag ligger vaken och oroar mig för. ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: När är det kö?

Inlägg av Bengt-re »

CrazyGang skrev: 07 nov 2023 12:41
Gustafsson skrev: 07 nov 2023 12:36
Tesla planerar vad jag förstår att införa prediktiv beläggningsgrad i sina kartor. Vet inte hur det funkar fullt ut, men idag ser man ju hur upptagen en station är i kartan, men om man räknar med de som också är på väg dit kan man ännu bättre styra folk till bättre laddare. Antar att det förutsätter att man navigerar till stället i fråga, annars kanske det gå att gissa utifrån SoC å liknande.
Det är bra men funkar ju bara om merparten som laddar är just Tesla. Kön i Hudik bestod av 50% andra märken. Någon form av köhantering i appen behövs.
Jag håller med. Det otäcka är att jag har på känn att det kommer att sluta med en grovt våldsbrott förr eller senare om man inte löser detta - finns många stressade människor som det lätt brinner för....
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

CrazyGang skrev: 07 nov 2023 12:41
Gustafsson skrev: 07 nov 2023 12:36
Tesla planerar vad jag förstår att införa prediktiv beläggningsgrad i sina kartor. Vet inte hur det funkar fullt ut, men idag ser man ju hur upptagen en station är i kartan, men om man räknar med de som också är på väg dit kan man ännu bättre styra folk till bättre laddare. Antar att det förutsätter att man navigerar till stället i fråga, annars kanske det gå att gissa utifrån SoC å liknande.
Det är bra men funkar ju bara om merparten som laddar är just Tesla. Kön i Hudik bestod av 50% andra märken. Någon form av köhantering i appen behövs.
Det går väl fortfarande att se hur många som är upptagna? Men den prediktiva funktionen blir ju sämre förstås.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3686
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: När är det kö?

Inlägg av jonasl »

Gustafsson skrev: 07 nov 2023 21:43
Det går väl fortfarande att se hur många som är upptagna? Men den prediktiva funktionen blir ju sämre förstås.
Nja, i värsta fall blir det "osynk" så att platser ser lediga ut men i verkligheten inte är tillgängliga. Om man appen tvingas mat in var laddporten sitter skulle det virtuella kösystemet kunna ta hänsyn till det.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11673
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: När är det kö?

Inlägg av martinot »

Gustafsson skrev: 07 nov 2023 12:36
Tesla planerar vad jag förstår att införa prediktiv beläggningsgrad i sina kartor. Vet inte hur det funkar fullt ut, men idag ser man ju hur upptagen en station är i kartan, men om man räknar med de som också är på väg dit kan man ännu bättre styra folk till bättre laddare. Antar att det förutsätter att man navigerar till stället i fråga, annars kanske det gå att gissa utifrån SoC å liknande.
Frågan är hur Tesla skall kunna förstå/läsa fjärr och mata apparna med vilka laddplatser som är lediga, om de inte vet vilka bilar som laddar med vilken stolpe, och vilken egentlig parkeringsruta de står i?

Det enda rätta Tesla kan göra är att byta ut samtliga stolpar mot V4 med längre kablar för att komma tillrätta med detta.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: När är det kö?

Inlägg av Gustafsson »

martinot skrev: 07 nov 2023 22:07
Gustafsson skrev: 07 nov 2023 12:36
Tesla planerar vad jag förstår att införa prediktiv beläggningsgrad i sina kartor. Vet inte hur det funkar fullt ut, men idag ser man ju hur upptagen en station är i kartan, men om man räknar med de som också är på väg dit kan man ännu bättre styra folk till bättre laddare. Antar att det förutsätter att man navigerar till stället i fråga, annars kanske det gå att gissa utifrån SoC å liknande.
Frågan är hur Tesla skall kunna förstå/läsa fjärr och mata apparna med vilka laddplatser som är lediga, om de inte vet vilka bilar som laddar med vilken stolpe, och vilken egentlig parkeringsruta de står i?

Det enda rätta Tesla kan göra är att byta ut samtliga stolpar mot V4 med längre kablar för att komma tillrätta med detta.
Nu vet jag inte hur mycket info som skickas över laddkabeln, men typ av bil borde gå att utläsa? Alla använder ju Teslas app och om man i den måste ange vilken bil man har, så kanske det går. Alternativt talar handskakningen om vilken biltyp som laddas?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 741
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: När är det kö?

Inlägg av Dinsdale »

Gustafsson skrev: 07 nov 2023 22:20
martinot skrev: 07 nov 2023 22:07
Gustafsson skrev: 07 nov 2023 12:36
Tesla planerar vad jag förstår att införa prediktiv beläggningsgrad i sina kartor. Vet inte hur det funkar fullt ut, men idag ser man ju hur upptagen en station är i kartan, men om man räknar med de som också är på väg dit kan man ännu bättre styra folk till bättre laddare. Antar att det förutsätter att man navigerar till stället i fråga, annars kanske det gå att gissa utifrån SoC å liknande.
Frågan är hur Tesla skall kunna förstå/läsa fjärr och mata apparna med vilka laddplatser som är lediga, om de inte vet vilka bilar som laddar med vilken stolpe, och vilken egentlig parkeringsruta de står i?

Det enda rätta Tesla kan göra är att byta ut samtliga stolpar mot V4 med längre kablar för att komma tillrätta med detta.
Nu vet jag inte hur mycket info som skickas över laddkabeln, men typ av bil borde gå att utläsa? Alla använder ju Teslas app och om man i den måste ange vilken bil man har, så kanske det går. Alternativt talar handskakningen om vilken biltyp som laddas?
Fast även med laddporten på "fel" sida går det ofta att, om man visar hänsyn, parkera så att man inte blockerar de med laddporten på "rätt" sida. Och även med Teslor går det att parkera fel, jag har själv sett vid minst två tillfällen Teslaförare som kört för långt och tagit fel stolpe (alltså blockerat på samma sätt som om de haft laddporten på fel håll).

En annan gång råkade det slumpa sig så att alla fyra laddarna nyttjades av bilar med laddporten på fel sida, och då blockerades inte platser alls (förrän en av dem åkte).

Så enbart bilmodell räcker inte, man måste även veta layouten på superchargerstationen och kunna förstå om blockering uppstår för den bil man själv ska ladda eller ej.

Enklast vore om de bara bytte ut kablarna till längre. Det borde vara betydligt billigare än att anlägga nya superchargers.
Model 3 SR+ 18" 2021
11433
Inlägg: 6
Blev medlem: 27 mar 2022 08:08

Re: När är det kö?

Inlägg av 11433 »

Någon som har en rapport från jultrafiken ännu, hur ser det ut?

Ska själv rulla Stockholm - Sälen imorgon bitti och funderar på vilken rutt som är klokast.
Skriv svar