Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 19:40
Banane skrev: 06 nov 2023 19:36

Som att sänkt pension skulle vara en naturlag... Det beror väl på hur börsen går?
Ja visst kan man fabulera om vad som helst, inget är hundraprocentigt, alla på Klarna kan ju också hinna dö innan pensionen så de inte berördes av sitt dåliga pensionsavtal. Men det allra mest sannolika är att man får sämre pension så det är såklart vad folk utgår ifrån.
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Är det därför villkoren var bättre på Klarna innan kollektivavtalet kom in? För det är precis det jag hör från de jag känner där, folk är sura att tvingas på ett avtal de inte velat ha som försämrar för dem.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 20:01
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Är det därför villkoren var bättre på Klarna innan kollektivavtalet kom in? För det är precis det jag hör från de jag känner där, folk är sura att tvingas på ett avtal de inte velat ha som försämrar för dem.
Förutom tjänstepensionen. vad är det mer som är sämre?
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev: 06 nov 2023 19:42
Sparren skrev: 06 nov 2023 19:38
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 19:33
Sparren skrev: 06 nov 2023 19:21
och de kallar den svenska modellen trots att den ej är demokratiskt förankrad).
Vad menar du nu?
Att den sägs vara frivillig. Att det inte står i lag att företag måste ansluta sig till ett kollektivavtal enligt lag utan att tvånget sker genom utpressning.
Du skrev att ordningen inte är demokratiskt förankrad. Det som är demokratiskt förankrat är just att staten avstår från att lagstifta fram regler för arbetsmarknaden. Det går alltså ganska enkelt att ändra på om det finns majoritet för någonting annat i riksdagen.
Är det inte lagen som ger reglerar vad som är strejkbryteri och om facket får hålla på med sympatistrejker eller inte?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Vad krävs det för att ett företag ska kunna lämna ett kollektivavtal?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
holden
Teslaägare
Inlägg: 1147
Blev medlem: 30 sep 2020 15:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av holden »

Det är alltså helt otänkbart att inte blanda in facket som tredje part i anställningsavtalen, och alternativet skulle vara att blanda in staten. Varför?
M3 P -24 svart/svart beställd
M3 LR -22 svart/svart
M3 LR -20 svart/svart - såld
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

frippe skrev: 06 nov 2023 20:07
Förutom tjänstepensionen. vad är det mer som är sämre?
Det är väl främst tjänstepensionen som är den monetär försämringen man kan skylla på facket, men pension är en rätt viktig punkt också så det är inte en speciellt liten punkt.

Sedan tycker jag personligen att kollektivavtal försämrar friheten för mig som anställd, ett exempel är hur jag blev stoppad från att ta ett vikariat på 2 år jag ville ha för att jag arbetat extra hos den arbetsgivaren som student tidigare. Jag brydde mig inte ett dugg om tillsvidareanställning då jag precis blev klar med skolan och ändå planerade byta arbete på 2 års sikt men enligt facket så var det omöjligt att lösa.

En annan mindre sak är hur mitt kollektivavtal nyligen förhandlat fram att ta bort semesterlönetillägg för att istället höja pensionsinbetalningen, det tycker inte jag är en bra deal för mig då jag hellre sparat de pengarna i något åtkomligt.

Som helhet hade det varit mycket saker som hade blivit bättre om jag inte omfattades av kollektivavtal och kunnat förhandla själv vilket är precis vad jag vill göra. Men nu är jag bunden av vad någon annan förhandlat fram som varken passar mig eller är speciellt bra förhandlat enligt mig.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 20:01
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Är det därför villkoren var bättre på Klarna innan kollektivavtalet kom in? För det är precis det jag hör från de jag känner där, folk är sura att tvingas på ett avtal de inte velat ha som försämrar för dem.

Höj blicken från enstaka exempel för bövelen.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Banane »

OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 20:26
frippe skrev: 06 nov 2023 20:07
Förutom tjänstepensionen. vad är det mer som är sämre?
Det är väl främst tjänstepensionen som är den monetär försämringen man kan skylla på facket, men pension är en rätt viktig punkt också så det är inte en speciellt liten punkt.

Sedan tycker jag personligen att kollektivavtal försämrar friheten för mig som anställd, ett exempel är hur jag blev stoppad från att ta ett vikariat på 2 år jag ville ha för att jag arbetat extra hos den arbetsgivaren som student tidigare. Jag brydde mig inte ett dugg om tillsvidareanställning då jag precis blev klar med skolan och ändå planerade byta arbete på 2 års sikt men enligt facket så var det omöjligt att lösa.

En annan mindre sak är hur mitt kollektivavtal nyligen förhandlat fram att ta bort semesterlönetillägg för att istället höja pensionsinbetalningen, det tycker inte jag är en bra deal för mig då jag hellre sparat de pengarna i något åtkomligt.

Som helhet hade det varit mycket saker som hade blivit bättre om jag inte omfattades av kollektivavtal och kunnat förhandla själv vilket är precis vad jag vill göra. Men nu är jag bunden av vad någon annan förhandlat fram som varken passar mig eller är speciellt bra förhandlat enligt mig.
Jag jag jag jag...
Penethus
Inlägg: 11
Blev medlem: 02 nov 2023 18:42

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Penethus »

Pontus skrev: 06 nov 2023 18:55
Penethus skrev: 06 nov 2023 18:40
PhR34k skrev: 06 nov 2023 18:13
Airlift skrev:
Elix747 skrev: 06 nov 2023 16:07

Det blir ju intressant att se vilka nya sympatiåtgärder som facket kommer med. Riktade direkt mot Tesla eller även Tesla-bil-ägare. Tex kan man ju inte serva sin privatägda Tesla hos Werksta längre. Vad blir nästa steg. Ingen ström till SuC? Eller ingen internet uppkoppling till tesla bilar?
Kanske inte direkta elleveranser, men elektrikerna som tillhör Elektrikerförbundet kan i sammanhanget låta bli att serva SuC. Dvs där anställda, fackanslutna, via sina förbund tas ut i sympatistrejk.

Besiktningstekniker likaså (Unionen), i övrigt så skrivs det om Unionen-medlemmar anställda hos tesla som också kan komma att tas ut i strejk, av samma anledning som pågående strejken.

Reservdelstransporter, you name it..
Hur fungerar det i praktiken? Jag har en elfirma och vi har blivit påtvingade kollektivavtal.
Kan jag serva Teslas SuC om dom skulle kontakta mig? Det är ca 10% av mina anställda som är med hos facket.
Oj, hade någon en pistol mot ditt huvud? Om du har en anslutningsgrad på 10% så känns det svårt att tro att du blev "tvingad", ska de ta ut 10% av dina anställda i strejk eller vad tänker du?
Mest troligt så kommer dina medlemmar inte tas ut i sympatiåtgärd ifall anslutningsgraden är så pass låg.
Men får facket bara ta ut sina egna medlemmar i blockader eller gäller det alla hans anställda bara för att företaget skrivit på kollektivavtalet i exemplet ovan?
Generellt så sätts blockader in mot ett företag, då kollar man till exempel om det finns firmor runt omkring som utför arbeten till detta företag, då kan det sättas in en blockad mot just den typen av arbete.
En blockad kan utvidgas även till en arbetsplats där det är få medlemmar men från fackets sida kan det vara svårt att säkerställa att en blockad faktiskt utförs ifall man inte har en hög anslutningsgrad.
Jag ska erkänna att jag inte är superinsatt i exakt hur det fungerar, men jag kan höra mig vidare ifall du är intresserad!
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

Banane skrev: 06 nov 2023 20:27
Höj blicken från enstaka exempel för bövelen.
Det var Klarna vi diskuterade, då är det vad de hade för avtal innan och vad de får efter som är relevant. Uppenbarligen verkar arbetsgivaren erbjuda bra villkor då facket ville komma in och försämra det.
Fredrik j
Inlägg: 11039
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev: 06 nov 2023 20:15
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 19:42
Sparren skrev: 06 nov 2023 19:38
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 19:33
Sparren skrev: 06 nov 2023 19:21
och de kallar den svenska modellen trots att den ej är demokratiskt förankrad).
Vad menar du nu?
Att den sägs vara frivillig. Att det inte står i lag att företag måste ansluta sig till ett kollektivavtal enligt lag utan att tvånget sker genom utpressning.
Du skrev att ordningen inte är demokratiskt förankrad. Det som är demokratiskt förankrat är just att staten avstår från att lagstifta fram regler för arbetsmarknaden. Det går alltså ganska enkelt att ändra på om det finns majoritet för någonting annat i riksdagen.
Är det inte lagen som ger reglerar vad som är strejkbryteri och om facket får hålla på med sympatistrejker eller inte?
Det är väl inte olagligt med strejkbryteri?
Tvärtom är det avsaknad av lagstiftning som gör stridsåtgärderna möjliga.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Penethus skrev: 06 nov 2023 20:31
Pontus skrev: 06 nov 2023 18:55
Penethus skrev: 06 nov 2023 18:40
PhR34k skrev: 06 nov 2023 18:13
Airlift skrev:

Kanske inte direkta elleveranser, men elektrikerna som tillhör Elektrikerförbundet kan i sammanhanget låta bli att serva SuC. Dvs där anställda, fackanslutna, via sina förbund tas ut i sympatistrejk.

Besiktningstekniker likaså (Unionen), i övrigt så skrivs det om Unionen-medlemmar anställda hos tesla som också kan komma att tas ut i strejk, av samma anledning som pågående strejken.

Reservdelstransporter, you name it..
Hur fungerar det i praktiken? Jag har en elfirma och vi har blivit påtvingade kollektivavtal.
Kan jag serva Teslas SuC om dom skulle kontakta mig? Det är ca 10% av mina anställda som är med hos facket.
Oj, hade någon en pistol mot ditt huvud? Om du har en anslutningsgrad på 10% så känns det svårt att tro att du blev "tvingad", ska de ta ut 10% av dina anställda i strejk eller vad tänker du?
Mest troligt så kommer dina medlemmar inte tas ut i sympatiåtgärd ifall anslutningsgraden är så pass låg.
Men får facket bara ta ut sina egna medlemmar i blockader eller gäller det alla hans anställda bara för att företaget skrivit på kollektivavtalet i exemplet ovan?
Generellt så sätts blockader in mot ett företag, då kollar man till exempel om det finns firmor runt omkring som utför arbeten till detta företag, då kan det sättas in en blockad mot just den typen av arbete.
En blockad kan utvidgas även till en arbetsplats där det är få medlemmar men från fackets sida kan det vara svårt att säkerställa att en blockad faktiskt utförs ifall man inte har en hög anslutningsgrad.
Jag ska erkänna att jag inte är superinsatt i exakt hur det fungerar, men jag kan höra mig vidare ifall du är intresserad!
En fråga jag skulle vilja ha svar på är om man kan skriva ett kollektivavtal med facket där man som företag inte går med på sympatiåtgärder?
Dvs. så länge jag behandlar mina anställda schysst så får vi fortsätta jobba ostört från facket oavsett vad mina kunder eller leverantörer har för otalt med facket.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1117
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Banane skrev: 06 nov 2023 20:27
OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 20:01
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50
Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Är det därför villkoren var bättre på Klarna innan kollektivavtalet kom in? För det är precis det jag hör från de jag känner där, folk är sura att tvingas på ett avtal de inte velat ha som försämrar för dem.

Höj blicken från enstaka exempel för bövelen.

Helt beroende på bransch. Man kan behöva ha betydligt bättre villkor och förmåner för att locka rätt folk.

Såhär; Fora-påtvingade företag avsätter 4,5% av lönen till Fora (som ex IF Metall). Så, ponera en metallansluten mekaniker, personbil. 178kr/Tim eller 360kkr /år(före skatt) Företaget sätter enligt Metall-avtalet in 1350kr i månaden på medarbetarens Fora-tjänstepension.

Alternativt kan man som företag erbjuda en privat tjänstepensionsförsäkring. Inte sällan med bättre avkastning..

Ett tredje alternativ är att man bara betalar mer i lön så får den vuxna personen som är anställd ta sitt eget ansvar och pensionsspara. Vet inte varför folk tror att fackligt pensionssparande inte skulle kosta.. för Fora nyper iaf 1,5% av premien årligen. Men men..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
nek0
Inlägg: 4209
Blev medlem: 08 nov 2017 14:10
Ort: Huskvarna

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av nek0 »

OfarligTesla skrev: 06 nov 2023 20:26
frippe skrev: 06 nov 2023 20:07
Förutom tjänstepensionen. vad är det mer som är sämre?
Det är väl främst tjänstepensionen som är den monetär försämringen man kan skylla på facket, men pension är en rätt viktig punkt också så det är inte en speciellt liten punkt.

Sedan tycker jag personligen att kollektivavtal försämrar friheten för mig som anställd, ett exempel är hur jag blev stoppad från att ta ett vikariat på 2 år jag ville ha för att jag arbetat extra hos den arbetsgivaren som student tidigare. Jag brydde mig inte ett dugg om tillsvidareanställning då jag precis blev klar med skolan och ändå planerade byta arbete på 2 års sikt men enligt facket så var det omöjligt att lösa.

En annan mindre sak är hur mitt kollektivavtal nyligen förhandlat fram att ta bort semesterlönetillägg för att istället höja pensionsinbetalningen, det tycker inte jag är en bra deal för mig då jag hellre sparat de pengarna i något åtkomligt.

Som helhet hade det varit mycket saker som hade blivit bättre om jag inte omfattades av kollektivavtal och kunnat förhandla själv vilket är precis vad jag vill göra. Men nu är jag bunden av vad någon annan förhandlat fram som varken passar mig eller är speciellt bra förhandlat enligt mig.
Det är väl ingen som tvingar dig att stanna på ett företag med kollektivavtal. Byt jobb och problemet för dig är borta.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev: 06 nov 2023 20:43
Pontus skrev: 06 nov 2023 20:15
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 19:42
Sparren skrev: 06 nov 2023 19:38
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 19:33


Vad menar du nu?
Att den sägs vara frivillig. Att det inte står i lag att företag måste ansluta sig till ett kollektivavtal enligt lag utan att tvånget sker genom utpressning.
Du skrev att ordningen inte är demokratiskt förankrad. Det som är demokratiskt förankrat är just att staten avstår från att lagstifta fram regler för arbetsmarknaden. Det går alltså ganska enkelt att ändra på om det finns majoritet för någonting annat i riksdagen.
Är det inte lagen som ger reglerar vad som är strejkbryteri och om facket får hålla på med sympatistrejker eller inte?
Det är väl inte olagligt med strejkbryteri?
Tvärtom är det avsaknad av lagstiftning som gör stridsåtgärderna möjliga.
Varför kan jag som företagare inte säga upp anställda som inte kommer till jobbet då? Det är väl lagen som ger facket rätt att göra så, jag som anställd kan väl inte välja att strejka om jag anser att mina villkor är dålig?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare
Inlägg: 5547
Blev medlem: 17 feb 2018 09:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av OfarligTesla »

nek0 skrev: 06 nov 2023 20:45
Det är väl ingen som tvingar dig att stanna på ett företag med kollektivavtal. Byt jobb och problemet för dig är borta.
Tyvärr blir ju företagen utan kollektivavtal färre och färre för att facken gör som de gör, Klarna var en kandidat tidigare men där såg ju facket till att göra det sämre så det hamnar på nivån av andra företag. Som vi ser på den här tråden är det egentligen inte valbart för företag, det handlar bara om när facken får upp ögonen för ett nytt byte.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Pontus skrev: 06 nov 2023 20:47
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 20:43
Pontus skrev: 06 nov 2023 20:15
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 19:42
Sparren skrev: 06 nov 2023 19:38


Att den sägs vara frivillig. Att det inte står i lag att företag måste ansluta sig till ett kollektivavtal enligt lag utan att tvånget sker genom utpressning.
Du skrev att ordningen inte är demokratiskt förankrad. Det som är demokratiskt förankrat är just att staten avstår från att lagstifta fram regler för arbetsmarknaden. Det går alltså ganska enkelt att ändra på om det finns majoritet för någonting annat i riksdagen.
Är det inte lagen som ger reglerar vad som är strejkbryteri och om facket får hålla på med sympatistrejker eller inte?
Det är väl inte olagligt med strejkbryteri?
Tvärtom är det avsaknad av lagstiftning som gör stridsåtgärderna möjliga.
Varför kan jag som företagare inte säga upp anställda som inte kommer till jobbet då? Det är väl lagen som ger facket rätt att göra så, jag som anställd kan väl inte välja att strejka om jag anser att mina villkor är dålig?
Fredsplikt gäller om du har ett giltigt kollektivavtal. Har du inte det kan facket ta till stridsåtgärder mot ditt företag, ex. stejk av dina anställda eller blockad mot att befatta sig med ditt företag. Men så fort avtalet finns råder fredsplikt.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

frippe skrev: 06 nov 2023 20:57
Pontus skrev: 06 nov 2023 20:47
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 20:43
Pontus skrev: 06 nov 2023 20:15
Fredrik j skrev: 06 nov 2023 19:42


Du skrev att ordningen inte är demokratiskt förankrad. Det som är demokratiskt förankrat är just att staten avstår från att lagstifta fram regler för arbetsmarknaden. Det går alltså ganska enkelt att ändra på om det finns majoritet för någonting annat i riksdagen.
Är det inte lagen som ger reglerar vad som är strejkbryteri och om facket får hålla på med sympatistrejker eller inte?
Det är väl inte olagligt med strejkbryteri?
Tvärtom är det avsaknad av lagstiftning som gör stridsåtgärderna möjliga.
Varför kan jag som företagare inte säga upp anställda som inte kommer till jobbet då? Det är väl lagen som ger facket rätt att göra så, jag som anställd kan väl inte välja att strejka om jag anser att mina villkor är dålig?
Fredsplikt gäller om du har ett giltigt kollektivavtal. Har du inte det kan facket ta till stridsåtgärder mot ditt företag, ex. stejk av dina anställda eller blockad mot att befatta sig med ditt företag. Men så fort avtalet finns råder fredsplikt.
Men om jag inte är med i facket och företaget inte har ett kollektivavtal (vet inte det spelar någon roll) då kan väl inte jag som anställd strejk utan att riskera uppsägning, så den stridsåtgärden är enbart till för facket? Dvs en lag gjord för att facket ska få mer makt inte de anställda.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Jag undrar också varför vissa tror så starkt på att ett kollektivavtal är det absolut bästa för majoriteten. Själv skulle jag gissa på att idag så är det väldigt mycket beroende på bransch, på vissa ställen kanske facket gör ett relevant jobb medans på andra ställen är det inte alls det bästa valet. Tar man bort alternativen och ger facket för mycket makt så kan vi ju aldrig veta då vi inte har något att jämföra med.
Att facket kan tvinga, mer eller mindre, företag med hjälp av lagen att skriva på ett avtal känns helt fel. Just nu känns det dessutom som att facket skulle inte tveka att ta till vapen om det bara var lagligt. :oops:
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Kriper
Teslaägare
Inlägg: 1110
Blev medlem: 06 nov 2016 11:07
Ort: Ingarö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

S 100D -17
BTC
elbilist
Inlägg: 59
Blev medlem: 14 apr 2023 20:48

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av BTC »

Man blir ju mörkrädd när man läser denna tråd. Folk tycks ha fastnat i någon slags konspirationsteori där facket (”kommunister”) skor sig själva i syfte att försämra för vanliga arbetstagare?

Alltså, jag är visserligen borgerligt sinnad men detta är lite för mycket MUF för egen del.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2290
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av frippe »

Pontus skrev: 06 nov 2023 21:07
Jag undrar också varför vissa tror så starkt på att ett kollektivavtal är det absolut bästa för majoriteten. Själv skulle jag gissa på att idag så är det väldigt mycket beroende på bransch, på vissa ställen kanske facket gör ett relevant jobb medans på andra ställen är det inte alls det bästa valet. Tar man bort alternativen och ger facket för mycket makt så kan vi ju aldrig veta då vi inte har något att jämföra med.
Att facket kan tvinga, mer eller mindre, företag med hjälp av lagen att skriva på ett avtal känns helt fel. Just nu känns det dessutom som att facket skulle inte tveka att ta till vapen om det bara var lagligt. :oops:
Fast, tror du verkligen att det är en jämbördig relation om jag som enskild ska förhandla med en arbetsgivare om allt möjligt, tjänstepension, omställningsmedel, kompetensutveckling, arbetsmiljö, lön, anställningsvilkor m.m? Min personliga tanke är att det är en försvinnande liten del av alla på arbetsmarknaden som skulle klara av det.

Och om det inte är så, behöver lagstiftningen steppa in och ta över flera delar som regleras av kolletivavtal idag. Och frågan är om det skulle bli bättre?
Model Y LR.
Model S70D
chaffis75
elbilist
Inlägg: 4976
Blev medlem: 21 okt 2016 07:39
Ort: Löddeköpinge

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av chaffis75 »

BTC skrev: 06 nov 2023 21:11
Man blir ju mörkrädd när man läser denna tråd. Folk tycks ha fastnat i någon slags konspirationsteori där facket (”kommunister”) skor sig själva i syfte att försämra för vanliga arbetstagare?

Alltså, jag är visserligen borgerligt sinnad men detta är lite för mycket MUF för egen del.
Håller med.

Finns de ens något parti idag som jobbar för att ta bort den svenska modellen och ersätta med lagar? De är ju tydligt att tex Moderaterna står upp för svenska modellen så detta har ju inte med socialdemokraterna att göra.
VW Id.3 Life MY20 och Volvo V60 MY19
SwedishAdvocate
Inlägg: 5660
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Pontus skrev: 06 nov 2023 21:07
...] Just nu känns det dessutom som att facket skulle inte tveka att ta till vapen om det bara var lagligt. :oops:
Vad konstigt... Jag känner precis tvärtom. Det är ju så klart alldeles självklart att facket inte skulle "ta till vapen"(!) :roll:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar