taliz skrev: ↑07 nov 2023 18:19
chaffis75 skrev: ↑06 nov 2023 19:20
taliz skrev: ↑06 nov 2023 18:34
chaffis75 skrev: ↑06 nov 2023 10:30
taliz skrev: ↑06 nov 2023 09:26
Var i Sverige bränner vi fossila bränslen ”när sol och vind inte levererar”?
Svaret är ingenstans, eftersom vi har ett gigantiskt batteri som kallas vattenkraft.
I Karlshamn, Malmö, Danmark, Polen, Tyskland när de saknas effekt.
Vad hjälper de att vi eldar lite fossilt i Sverige när klimatet är globalt. Dessutom importerar vi de höga priserna ofta när vi inte kan fylla export kablarna så de finns även andra aspekter än miljö vilket jag nämnde i mitt inlägg.
Glöm inte att el handlas på en internationell marknad, inte en svensk eftersom vi har alla kablar mellan länder.
Det har NOLL med Sveriges elbehov att göra. All den elen går på export.
Jag vet att du gillar kärnkraft, men du måste väl förstå att även om vi svenska skattebetalare står för flera nya reaktorer så kommer det inte tillfredsställa behovet i hela Europa. Dvs det kommer fortsättas eldas fossilt, helt enkelt eftersom det kostar så lite med utsläpp.
Det enda ny kärnkraft skulle göra är att göra vår el permanent dyr.
Men de har massor att göra med vårt globala klimat.. och tittar du på framtiden så kommer vi behöva importera masor av el snart när Norrland ska producera stål med el..
Man måste titta frammåt, inte bara hur de ser ut idag..
Nej det fungerar inte så. Återigen, de bränner olja eftersom de har kunder i utlandet som betalar bra för det. Dessa kunder hade de haft även om vi byggt fler kärnkraftverk.
Nej, stålet produceras inte av el. Det produceras av vätgas.
Vätgasen produceras i sin tur av el. MEN, det kräver att elen är extremt billig. Det enda kraftslag som kan producera så billig el som krävs är vindkraft. Dvs det blir inget "grönt stål" om det byggs kärnkraft. Då kommer de projekten aldrig att komma i hamn, eftersom det blir olönsamt.
Hmm det där verkar inte stämma jag föreslår att du läser på hur karlshamnsverket faktiskt fungerar.
Jag citerar direkt från källan dvs karlshamnsverkets hemsida
Karlshamnsverket i Blekinge är primärt ett reservkraftverk och en extraresurs för Svenska kraftnät att ta till under de kalla vintermånaderna när elbehovet ökar. I takt med minskade marginaler i det svenska elsystemet, körs nu anläggningen allt oftare även under sommaren
Den elproduktion som finns i södra Sverige räcker inte för att tillgodose efterfrågan, och därför är Sydsverige beroende av överföring av el från norra Sverige. Bristen på planerbar elproduktion i södra Sverige, innebär samtidigt och paradoxalt nog att det finns begränsningar i överföringskapaciteten i stamnätet. I det avseendet bidrar Karlshamnsverket allt oftare med effekttillskott till södra Sverige och till grannländerna.
− Hade vi däremot haft kvar den planerbara produktionen från kärnkraft som har avvecklats under de senaste åren, det vill säga R1 och R2 på Ringhals samt O1 och O2 i Oskarshamn, så hade södra Sverige haft lägre priser och heller inte drabbats av effektbrist.
Du har rätt att processen kommer använda vätgas
Men på sikt är målet att stålet produceras med el eftersom det krävs mängder med el för att producera grön vätgas.
Om det bara vore en kostnadsfråga så kostar brun eller svart vätgas bara en bråkdel av grön vätgas
"Hydrogen the most dumb thing I could possibly imagine for energy storage." Elon Musk