Mönsterdjup

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas774651

Mönsterdjup

Inlägg av Icerman »

Skiftade till vintertassar på min MY LR för några dagar sedan. Igår fick jag meddelandet att jag skall kolla upp mönsterdjup på bakdäck. Har känt efter och kan inte säga att det är nämnvärd skillnad mellan fram och bak. Bara känt m fingrarna än så länge. Däcken har rullat en säsong så denna vinter blir säsong 2.

Monterade däcken så som jag hade den förra säsongen. Borde jag skiftat på fram och bak denna säsong?

Slits däcken mer baktill än vad de gör framtill.?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Re: Mönsterdjup

Inlägg av tor-ake »

Däcken slits olika bak och fram, beroende på flera faktorer, därför ska man rotera dem så att fram blir bak och höger blir vänster (skifta höger-vänster går dock inte med riktningsbestämda mönster som Nokians)
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Det viktiga är att däckparet med mest mönsterdjup sitter bak. Eller?...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Freez
Teslaägare

Inlägg av Freez »

Så här står det i manualen.

Däckrotation, balansering och hjulinställning
Tesla rekommenderar att du roterar däcken efter 10 000 km eller om skillnaden i mönsterdjup är 1,5 mm eller större, beroende på vad som inträffar först.
Däckrotering är en viktig del av däckunderhållet. Det bidrar till ett jämnt slitagemönster som ger bättre däckkvalitet, minskat vägbuller och längre livslängd för däcken.
Fordon med ”staggered” fälgar och oriktade däck kan roteras från sida till sida (vänster-höger) men inte framåt eller bakåt eftersom fram- och bakdäcken är olika stora. Genom att rotera varje däck från vänster till höger kan däckslitbanans livslängd öka då slitaget på däckets skuldra balanseras med den ändrade rotationsriktningen.
MY RWD Vit 2023
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

Tack för svar.

Läste att för bilar med 4 wheel drive rekommenderas det att byta
VB->VF
VF->HB
HB->HF
HF->VB

Kör med frigus Ice 3 från megahjul.
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Av bilder på frigus ice 3 att döma är det inte riktningsbestämt. I så fall går det bra att byta HB till VF osv.

Man skall gå in i servicemenyn och resetta däcken också, för Tesla har implementerat en "dum" räknare som räknar km sedan senaste rotation. Oklart vad som händer när räknaren blir hög...
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Användarvisningsbild
Icerman
Teslaägare

Inlägg av Icerman »

tor-ake skrev: 05 nov 2023 09:05
Av bilder på frigus ice 3 att döma är det inte riktningsbestämt. I så fall går det bra att byta HB till VF osv.

Man skall gå in i servicemenyn och resetta däcken också, för Tesla har implementerat en "dum" räknare som räknar km sedan senaste rotation. Oklart vad som händer när räknaren blir hög...
”Resetta däck”, gör man detta under service och hjul och däck? Räcker det där att trycka uppdatera på gemini 19’?
Model Y LR -22
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Beroende på hur mkt man gasar tenderar bakhjulen att slitas mkt mer än fram då all vikt och friktion hamnar där vid acceleration.
Bakhjulen på min M3P slets mångdubbelt snabbare än framdäcken.
På min Zoe nu, som är framhjulsdriven, är det tvärtom...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Inlägg av RagWal »

taliz skrev: 05 nov 2023 13:12
Beroende på hur mkt man gasar tenderar bakhjulen att slitas mkt mer än fram då all vikt och friktion hamnar där vid acceleration.
Bakhjulen på min M3P slets mångdubbelt snabbare än framdäcken.
På min Zoe nu, som är framhjulsdriven, är det tvärtom...
Även om man kör lite lugnare så sliter bak mer. Beror på att den relativt kraftiga motorbromsen jobbar mest på bakmotorn. Iaf i 3 och Y.
Skriv svar