Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare
Inlägg: 240
Blev medlem: 03 feb 2016 21:43

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av MartinG »

Någon som vet om Segeltorp är öppet? De har mina vinterdäck där och jag tänkte hämta dem i eftermiddag. Telefon behagar de ju inte svara i...
current
Inlägg: 233
Blev medlem: 26 sep 2019 22:22

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av current »

Facket: Det är frivilligt med kollektivavtal
Också facket: Vi är redo driva ut Tesla ut Sverige

Ställer mig bara frågan, hur länge kommer IF Metall stå med sina röda tält utanför Tesla. 3 månader, 1 år, 3 år? Hur länge ska dom strejka och sympatistrejka, Tesla löser ju leveranserna på annat sätt. IF Metall kommer aldrig hindra Tesla från att leverera bilar eller bedriva sin verksamhet. Finns för många som tycker om att jobba på Tesla för att IF Metall ska lyckas med det.

Enda som kommer hända är att Tesla börjar köra all verkstad inhouse, eller ha partners för reparation som inte har kollektivavtal. Vore festligt om Werksta sa upp sitt kollektivavtal men behåll innehållet i det för att åter igen kunna reparera Teslabilar.
Model 3 Highland 2024 - Tjänstebil
BMW M3 Touring 2024 - Familjebil

GR Yaris 2023 - Såld
ID Buzz 2023 - Såld
Audi Q8 55 2024 - såld
BMW i3 2019 - såld
Tesla Model 3 2021 - såld
Audi E-tron 50 2020 - såld
Användarvisningsbild
ONSatan
Teslaägare
Inlägg: 328
Blev medlem: 21 apr 2021 14:08

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av ONSatan »

current skrev: 07 nov 2023 13:57
Enda som kommer hända är att Tesla börjar köra all verkstad inhouse, eller ha partners för reparation som inte har kollektivavtal. Vore festligt om Werksta sa upp sitt kollektivavtal men behåll innehållet i det för att åter igen kunna reparera Teslabilar.
Kalla mig Saida men inget av det du hoppas på kommer hända
Aang
Inlägg: 22
Blev medlem: 02 okt 2021 21:31

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Aang »

You can check in but you can never check out.

Kollektivavtal kan inte sägas upp
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

current skrev: 07 nov 2023 13:57
Facket: Det är frivilligt med kollektivavtal [Min u.]
Också facket: Vi är redo driva ut Tesla ut Sverige [...
Fast det säger de ju inte...
spacecoin skrev: 07 nov 2023 13:43
...] Hur ser du på sakfrågan: Är det frivilligt med kollektivavtal?
[LO:s ordförande Susanna Gideonsson:] ”Egentligen inte, i och med att vi inte har den lagstiftning som man har i många andra länder där man saknar kollektivavtal”, säger hon.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Om Tesla tröttnar, tar de med sig laddarna? “You won’t be needing these booois!”
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Vasaru
Teslaägare
Inlägg: 148
Blev medlem: 15 dec 2019 17:33
Ort: Växjö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Vasaru »

Ursäkta om det postats tidigare

Den 17/11 går Elektrikerna ut i symptatistrejk
https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/elektrikerna-backar-if-metall-och-varslar-om-sympatiatgarder
Zeekr 001, Tech Grey, Privilege
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jwe »

Den ömma punkten för Tesla är registreringen av nya bilar. Strejkas det så det blockeras blir det svårt. (Lagligt? Är ju en myndighet?)
Alla andra konfliktåtgärder har nog Tesla fantasi att kringgå.
Användarvisningsbild
Jwe
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 10 jan 2015 13:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Jwe »

Elektrikervarslet:
Elfel är potentiellt livsfarligt, hur utesluta det om elektriker ej kan tillkallas?

Hur stor del av sveriges snabbladdare är Tesla? 50%?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Vasaru skrev: 07 nov 2023 15:27
Ursäkta om det postats tidigare

Den 17/11 går Elektrikerna ut i symptatistrejk
https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/elektrikerna-backar-if-metall-och-varslar-om-sympatiatgarder
"Vägran innebär att medlemmar i Elektrikerna inte kommer att utföra arbete bestående i service eller reparation av elanläggningar vid Teslas 12 verkstäder eller 213 laddstationer som de har i Sverige. Om något går sönder kommer ingen att laga det. "

Skönt ändå att elektrikerna kommer hjälpa till att dra el och få igång nya superchargers i alla fall, t.ex. i Orsa nu i vinter. För det är ju inte service eller reparation.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
iAkita
elbilist
Inlägg: 2557
Blev medlem: 11 dec 2016 21:15

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av iAkita »

Jwe skrev: 07 nov 2023 15:40
Elektrikervarslet:
Elfel är potentiellt livsfarligt, hur utesluta det om elektriker ej kan tillkallas?

Hur stor del av sveriges snabbladdare är Tesla? 50%?
Oj, nej. Jag tror inte det är ens i närheten av 50%.
BMW i4 M50 -24
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Inlägg: 170
Blev medlem: 01 sep 2023 10:18
Referralkod: ts.la/marcus687780

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fiskk »

slugger75 skrev: 07 nov 2023 15:51
Vasaru skrev: 07 nov 2023 15:27
Ursäkta om det postats tidigare

Den 17/11 går Elektrikerna ut i symptatistrejk
https://www.sef.se/om-oss/nyheter/2023/elektrikerna-backar-if-metall-och-varslar-om-sympatiatgarder
"Vägran innebär att medlemmar i Elektrikerna inte kommer att utföra arbete bestående i service eller reparation av elanläggningar vid Teslas 12 verkstäder eller 213 laddstationer som de har i Sverige. Om något går sönder kommer ingen att laga det. "

Skönt ändå att elektrikerna kommer hjälpa till att dra el och få igång nya superchargers i alla fall, t.ex. i Orsa nu i vinter. För det är ju inte service eller reparation.
Så om en laddare går i sönder kan dom i princip bara sätta dit en ny? :) ägda.
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av slugger75 »

Jwe skrev: 07 nov 2023 15:40
Elektrikervarslet:
Elfel är potentiellt livsfarligt, hur utesluta det om elektriker ej kan tillkallas?

Hur stor del av sveriges snabbladdare är Tesla? 50%?
Frågan är omöjlig att svara på eftersom det inte finns någon enhetlig definition av vad en snabbladdare är.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Inlägg: 7452
Blev medlem: 04 mar 2014 22:03
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/tibor72449

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av TiborBlomhall »

iAkita skrev: 07 nov 2023 15:52
Jwe skrev: 07 nov 2023 15:40
Elektrikervarslet:
Elfel är potentiellt livsfarligt, hur utesluta det om elektriker ej kan tillkallas?

Hur stor del av sveriges snabbladdare är Tesla? 50%?
Oj, nej. Jag tror inte det är ens i närheten av 50%.
Av Sveriges 4 292 snabbladdare (laddpunkter) är 1 291 en Tesla Supercharger. Ganska exakt 30%

https://www.elbilsstatistik.se/laddinfrastatistik (de 118 Tesla laddpunkter de listar är de som inte är öppna för alla elbilar)
https://supercharge.info/data (filtrera på Europa, Sverige, Open och räkna ihop Stalls kolumnen)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Då det även gäller drift så får det riktigt stora konsekvenser, men nu drabbas ju vi som kunder !!! Facket är ju idioter
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
Theodad
Teslaägare
Inlägg: 135
Blev medlem: 05 okt 2020 09:24

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Theodad »

Honkan skrev: 07 nov 2023 16:22
Då det även gäller drift så får det riktigt stora konsekvenser, men nu drabbas ju vi som kunder !!! Facket är ju idioter
Mmmm, det är ju oss kunder som Tesla lever på - och det ENDA sättet att påverka på... eller - hur tänker du annars facket ska påverka Tesla... ?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Honkan skrev: 07 nov 2023 16:22
Då det även gäller drift så får det riktigt stora konsekvenser, men nu drabbas ju vi som kunder !!! Facket är ju idioter
Bara för dem av er LO-anslutna att protestera då
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
Elix747
Teslaägare
Inlägg: 671
Blev medlem: 06 mar 2019 23:13
Ort: Borås

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Elix747 »

TiborBlomhall skrev: 07 nov 2023 16:06
iAkita skrev: 07 nov 2023 15:52
Jwe skrev: 07 nov 2023 15:40
Elektrikervarslet:
Elfel är potentiellt livsfarligt, hur utesluta det om elektriker ej kan tillkallas?

Hur stor del av sveriges snabbladdare är Tesla? 50%?
Oj, nej. Jag tror inte det är ens i närheten av 50%.
Av Sveriges 4 292 snabbladdare (laddpunkter) är 1 291 en Tesla Supercharger. Ganska exakt 30%

https://www.elbilsstatistik.se/laddinfrastatistik (de 118 Tesla laddpunkter de listar är de som inte är öppna för alla elbilar)
https://supercharge.info/data (filtrera på Europa, Sverige, Open och räkna ihop Stalls kolumnen)
Av dessa är ca 900 chademo.
Det är många som är 50kW. 1414 st. https://infogram.com/9-effektutbud-nya- ... y9o9rw8pjd

Så det är nog i praktiken ca 50% Tesla av alla snabbladdare om vi räknar CCS och +100kW.
TM3 LR AWD 19” Black, modellår 2019
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Inlägg: 83
Blev medlem: 08 apr 2016 12:26
Referralkod: ts.la/---

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Leon »

OfarligTesla skrev: 07 nov 2023 13:47
Fredrik j skrev: 07 nov 2023 13:33
Vad menar du med "kollektivavtal skall få tecknas"? Ska ett företag bli tvingat att signera kollektivavtal om en majoritet av dom anställda just då vill det? Hur ofta ska beslutet kunna omprövas genom en ny omröstning?
Finns väl många sätt att göra det på, men personligen tycker jag väl att det är rimligt om nuvarande process med strejker och blockader mm bara sätts in ifall de anställda vill det. I praktiken blir företag tvingade att signera kollektivavtalet idag då konsekvenserna annars blir stora med sympatiåtgärder mm, men jag tycker att sådana saker bara skall sättas in om man demokratiskt kommit fram till att det är vad de anställda vill. Jag tycker alltså de anställda skall få mer makt över sin arbetssituation än de har idag.
Jag tycker det är jättebra skrivet! Principen att det är anställda som kräver förändring är viktig.

Skulle exempelvis majoriteten av anställda be facket om hjälp på ett demokratiskt sätt så är jag övertygad om att samtliga här på forumet skulle stå enade mot Tesla. Orsaken till varför det finns delade meningar är ju för att vi inte har tillgång till all data.

Sedan förstår jag att det finns ett stort stöd till kollektivavtal då detta har visat sig fungera bra för Sverige i väldigt, väldigt många år. Man kan inte direkt säga att vi har det dåligt i landet. Oavsett skattesats eller löner. Hur det hade varit utan är omöjligt att veta.

Men som sagt, principen ovan skulle göra en enorm skillnad i frågan. I alla fall för mig.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Inlägg: 7293
Blev medlem: 30 mar 2017 16:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av fth »

Elix747 skrev: 07 nov 2023 16:41

Av dessa är ca 900 chademo.
Det är många som är 50kW. 1414 st. https://infogram.com/9-effektutbud-nya- ... y9o9rw8pjd

Så det är nog i praktiken ca 50% Tesla av alla snabbladdare om vi räknar CCS och +100kW.
och räknar man bara med dom som faktiskt fungerar problemfritt så blir procenten nog ytterligare rejält högre ;)

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
bylund
Teslaägare
Inlägg: 9356
Blev medlem: 11 jun 2014 22:11
Ort: Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av bylund »

Elektrikerna skriver om Teslas verkstad i Danderyd. Menar de Werksta? I så fall drabbar det ju andra märkens ägare också. Eller har jag missat att Tesla har något där?
Model S 85 byggd okt 2014 | Flerlagersröd | Svart tak | Svart tygklädsel | Teknikpaket med autopilot | Skruvfjädring | Dubbelladdare | Säkerhetspaket | 19"-fälgar | LTE | CCS
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare
Inlägg: 881
Blev medlem: 21 okt 2017 07:10

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Vem på Tesla ska jag kontakta för att erbjuda hjälp om något går sönder hos dom?
Tycker det går för långt nu. Kan medföra livsfara om något händer med elinstallationen i deras verkstäder. Går kollektivavtal före livsfara på personal och tredjeman?
Jag har 39 elmontörer och har kollektivavtal men ställer upp ändå…
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Honkan skrev: 07 nov 2023 07:40
Hmm [1] intressant att alla har så mycket emot Tesla, Elon är väl en av de få som vill ändra på den byråkratiska bilindustrin som helt styrt som de velat själv inklusive fuskat ”VW” varför är det automatiskt rätt för vi har gjort något på ett sätt [2] sedan hedenhös ?? [Min u.]

Elon har inte rätt om allt men han vill i alla fall försöka förändra och utveckla något, det ska han ändå ha lite beröm för.

Men roligt med ett så känsligt ämne här :D
2. Fel. Saltsjöbadsavtalet tecknades 20 december 1938.

1. För att citera Elon själv:
“I think it’s important to have a future that is inspiring and appealing. I just think there have to be reasons that you get up in the morning and you want to live. Like, why do you want to live? What’s the point? What inspires you? What do you love about the future?”

https://www.cnbc.com/2018/12/31/tesla-c ... uture.html
Så en framtid som är "inspiring and appealing" och "What do you love about the future?"...

En framtid där världens rikaste individer har krossat fackföreningsrörelsen och kan göra som de vill på arbetsmarknaden tycker inte jag är särskilt 'tilltalande' och 'inspirerande'.

Det här är en målkonflikt. Och jag tycker Elon har fel. Jag tycker också att han hade totalfel i sin enligt mig fullkomligt värdelösa 'fredsplan för Ukraina'.

Och samtidigt finns det nog få som är mer besvikna än jag över att Elon har tagit de här positionerna.
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 1 gånger.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1123
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 17:12
..

En framtid där världens rikaste individer har krossat fackföreningsrörelsen och kan göra som de vill på arbetsmarknaden tycker inte jag är särskilt 'tilltalande' och 'inspirerande'.
Har ställt frågan tidigare, men vad exakt är det msn som oorganiserad missar? Utöver fackens turordningsregler, deras so-so tjänstepension med höga avgifter och en löneutveckling som ger litet utrymme åt den enskilde att premieras för att tagit ett utökat ansvar inom egen befattning?
Vi, i Sverige, är inte slavar utan kollektivavtal, min erfarenhet.

Så hjälp gärna till med varför anställda ska tvingas till kollektivet. Demokratiskt? Inte vad det verkar.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
SwedishAdvocate
Inlägg: 5763
Blev medlem: 10 sep 2018 01:56

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av SwedishAdvocate »

Airlift skrev: 07 nov 2023 17:28
SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 17:12
..

En framtid där världens rikaste individer har krossat fackföreningsrörelsen och kan göra som de vill på arbetsmarknaden tycker inte jag är särskilt 'tilltalande' och 'inspirerande'.
Har ställt frågan tidigare, men vad exakt är det msn som oorganiserad missar? Utöver fackens turordningsregler, deras so-so tjänstepension med höga avgifter och en löneutveckling som ger litet utrymme åt den enskilde att premieras för att tagit ett utökat ansvar inom egen befattning?
Vi, i Sverige, är inte slavar utan kollektivavtal, min erfarenhet.

Så hjälp gärna till med varför anställda ska tvingas till kollektivet. Demokratiskt? Inte vad det verkar.
Hur hade Sverige sett ut idag utan fackföreningsrörelsen?

Rätt svårt att veta eller hur...

Jag vill i alla fall inte bo i ett samhälle där arbetsmarknaden fungerar som i USA.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Skriv svar