Model 3 Highland

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Toft
Teslaägare
Inlägg: 45
Blev medlem: 10 mar 2022 12:21
Referralkod: ts.la/casper189883

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Toft »

Ni som har fått en ny Highland: Vilken utrustning följer med, har Tesla sparat bort allt eller finns det fortfarande mattor, laddkabel, 230V laddare, etc som på den gamla 3:an?
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

Toft skrev: 07 nov 2023 18:29
Ni som har fått en ny Highland: Vilken utrustning följer med, har Tesla sparat bort allt eller finns det fortfarande mattor, laddkabel, 230V laddare, etc som på den gamla 3:an?
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.

Vad gäller tillbehören så kom min med dina nämnda tillbehör – såsom mattor och två laddkablar – tillsammans med även ett USB-minne i handskfacket (vet inte om det alltid ingått dock).
Förutom detta så satt det även på stänkskydd fram.
Det enda som jag saknade var en uppsättning aerosidor för mina vinterhjul, så visst, där skar de allt in på kostnaden.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6545
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Model 3 Highland

Inlägg av spacecoin »

En liten skitdetalj kanske men inte så bra att man kan få bort bilen så enkelt från moderskeppet - dra ur en kontakt eller klipp kabeln bara. Hoppas det inte påverkar stöldrisken.

Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11721
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

spacecoin skrev: 07 nov 2023 19:43
En liten skitdetalj kanske men inte så bra att man kan få bort bilen så enkelt från moderskeppet - dra ur en kontakt eller klipp kabeln bara. Hoppas det inte påverkar stöldrisken.

Vet inte om detta påverkar stöldrisken och isf. hur mycket, men servicemässigt och uppgraderingsmässigt så är ju detta riktigt bra och goda nyheter!
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
pefreli
Teslaägare
Inlägg: 1616
Blev medlem: 17 mar 2018 12:21

Re: Model 3 Highland

Inlägg av pefreli »

Ni som har en ny Highland och har haft en senare version (21-23) av den tidigare Model 3.

Hur upplevs fjädringen i Highland vs tidigare modell?

Jag är väldigt nöjd med fjädringen i min M3P-23 som är betydligt trevligare att köra på motorväg än min förra M3LR-21.

Är lite orolig att Highland ska vara för mjuk.

Hur är er upplevelse?
TM3 P vit/vit -23
TM3 LR AWD grå/vit -21, såld
TM3 LR RWD vit/svart -19, såld

14,6 kWp

”Earth can and will move to a sustainable economy and will do so under your lifetime”

Elon Musk
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 756
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Dinsdale »

p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16
Toft skrev: 07 nov 2023 18:29
Ni som har fått en ny Highland: Vilken utrustning följer med, har Tesla sparat bort allt eller finns det fortfarande mattor, laddkabel, 230V laddare, etc som på den gamla 3:an?
Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.

Vad gäller tillbehören så kom min med dina nämnda tillbehör – såsom mattor och två laddkablar – tillsammans med även ett USB-minne i handskfacket (vet inte om det alltid ingått dock).
Förutom detta så satt det även på stänkskydd fram.
Det enda som jag saknade var en uppsättning aerosidor för mina vinterhjul, så visst, där skar de allt in på kostnaden.
Jag fick bara en uppsättning aerosidor till min -21, jag flyttar dem mellan sommar- och vinterhjul.
(Jag personligen hade inte velat ha dubbel uppsättning skrytlock, jag måste ju ändå ta av dem när jag skiftar hjul för att komma åt muttrarna.)
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
HelectriC
Teslaägare
Inlägg: 11884
Blev medlem: 10 apr 2015 09:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av HelectriC »

Vet någon om Highland använder samma sorts TPMS däcktrycksensorer? Det är väl bluetooth på senaste modell innan Highland?
Porsche Taycan CT-22/Model 3-24
Tidigare elbilar: BMW i4 M50-22/Fisker Ocean-23/Model 3-22/Polestar 2 BST-23/Model YP-22/Ioniq 5-22/Polestar 2-21/Jaguar i-Pace-19/Hyundai Kona electric-19/VW eGolf-18/Model S 75D-17/Model S 85-14/VW eGolf-14
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05
p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Svankstöd på passagerarstolen, så himla skönt att slippa justera det. :evil:
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

mikebike skrev: 08 nov 2023 09:15
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05
p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Svankstöd på passagerarstolen, så himla skönt att slippa justera det. :evil:
Ja vilket ok det var att ha.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Model 3 Highland

Inlägg av taliz »

Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:19
mikebike skrev: 08 nov 2023 09:15
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05
p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Svankstöd på passagerarstolen, så himla skönt att slippa justera det. :evil:
Ja vilket ok det var att ha.
Tydligen inte tillräckligt för att ni skulle köpa någon annan bil. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Model 3 Highland

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 08 nov 2023 09:30
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:19
mikebike skrev: 08 nov 2023 09:15
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05
p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Svankstöd på passagerarstolen, så himla skönt att slippa justera det. :evil:
Ja vilket ok det var att ha.
Tydligen inte tillräckligt för att ni skulle köpa någon annan bil. :lol:
Nej, jag beställde min bil i november 2020, så i februari 2022 var inte borttaget svankstöd tillräckligt för att avstå leverans.
Dock hamnar det i korgen med irritationer som tas med i bedömningen vid nästa bilbyte (tillsammans med undermåliga assistanssystem och dålig service).
Starka kort hos Model Y är utrymme, räckvidd och snabbladdning. Faktorer som kommer spela mycket mindre roll när vi flyttar ut i landsorten och slutar "långpendla" för att besöka släkt och semestra.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11721
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

HelectriC skrev: 08 nov 2023 08:29
Vet någon om Highland använder samma sorts TPMS däcktrycksensorer? Det är väl bluetooth på senaste modell innan Highland?
Har en 2021 M3, och den har BT på sina TPMS (till skillnad från min 2019 M3 som hade vanlig RF).
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Legato »

martinot skrev: 08 nov 2023 18:44
HelectriC skrev: 08 nov 2023 08:29
Vet någon om Highland använder samma sorts TPMS däcktrycksensorer? Det är väl bluetooth på senaste modell innan Highland?
Har en 2021 M3, och den har BT på sina TPMS (till skillnad från min 2019 M3 som hade vanlig RF).
Ja årsmodell 2021 och nyare har BT, dvs alla faceliftade Model 3. Men det var ju inte svar på HelectriCs fråga. Tyvärr vet jag inte heller hur det ser ut på Highland, men jag skulle bli förvånad om de ändrat. Är ju samma sensorer även på S/X Palladium.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05
p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?

För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.

Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!

Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).

Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).

Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…

Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!

OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten ;)
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 27 okt 2023 08:33
Ort: Mantorp

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Lassewoien »

Bra inlägg… håller helt med och det är den enda orsaken att jag har valt tesla.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

p3tT4n skrev: 08 nov 2023 19:18
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05
p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?

För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.

Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!

Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).

Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).

Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…

Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!

OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten ;)
Lite kul att se din entusiasm kring Tesla. Jag var själv likadan för 7-8 år sedan när jag var nybliven teslaägare.

Då hade jag en bil med t.ex. fungerande torkarautomatik, väl fungerande helljusautomatik, bra farthållare med radar, och centimeterangivelse till hinder kring bilen med hjälp av uss. Jag hade kort och gott samma funktioner som alla andra bilar över budgetsegmentet hade.

Idag är det inte så längre. Nu saknas väl fungerande funktioner för ovanstående. Bilarna för 8 år sedan var alltså bättre än dagens, på dessa punkter. Du kallar det för innovation och utveckling, medan jag tycker det är dum-snålt eftersom det enbart handlar om Teslas marginaler. Jag uppskattar inte att en bil blir lite sämre varje gång man köper en ny, eller sämre genom "uppdateringar" medan man äger den. Därför överväger jag att köpa ett annan märke nästa gång.

Att folk försvarar klara försämringar i grundläggande funktioner med att det är ett hippt och nytänkande företag börjar bli mer än tröttsamt.

OBS! Inget personligt mot dig p3tT4n - detta gäller för större delen fanboys ;)
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Pasjostrom
Teslaägare
Inlägg: 270
Blev medlem: 13 dec 2020 20:29

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Pasjostrom »

Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 20:28
p3tT4n skrev: 08 nov 2023 19:18
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05
p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?

För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.

Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!

Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).

Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).

Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…

Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!

OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten ;)
Lite kul att se din entusiasm kring Tesla. Jag var själv likadan för 7-8 år sedan när jag var nybliven teslaägare.

Då hade jag en bil med t.ex. fungerande torkarautomatik, väl fungerande helljusautomatik, bra farthållare med radar, och centimeterangivelse till hinder kring bilen med hjälp av uss. Jag hade kort och gott samma funktioner som alla andra bilar över budgetsegmentet hade.

Idag är det inte så längre. Teslas bilar saknar väl fungerande funktioner för ovanstående. Du kallar det för innovation och utveckling, medan jag tycker det är dum-snålt eftersom det enbart handlar om Teslas marginaler. Jag uppskattar inte att en bil blir lite sämre varje gång man köper en ny, eller sämre genom "uppdateringar" medan man äger den. Därför överväger jag att köpa ett annan märke nästa gång.

Att folk försvarar klara försämringar i grundläggande funktioner med att det är ett hippt och nytänkande företag börjar bli mer än tröttsamt.

OBS! Inget personligt mot dig p3tT4n - detta gäller för större delen fanboys ;)
Jag köper båda era perspektiv, men din sista replik och användningen av ordet ”fanboy” är riktigt tröttsam Och onödig. Jag vet att du bara vände på det som p3tT4n skrev, men det är ändå rätt löjligt. Det tar fokus från diskussionen och vi hamnar i sandlådan…
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pasjostrom skrev: 08 nov 2023 21:15
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 20:28
p3tT4n skrev: 08 nov 2023 19:18
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05
p3tT4n skrev: 07 nov 2023 19:16

Herregud vad folk verkar misstro Tesla – att alla deras ändringar handlar om att skära ned på kostnader.
Håller inte med alls att borttaget av spakar, exempelvis, skulle vara helt och hållet grundat i kostnadsbesparingar, nej, det är en enklare och smidigare lösning helt enkelt (redan efter 2 veckors körning kan jag konstatera detta).
Nytt och komplicerat för många, ja, men så är det i regel med ny teknik och nya lösningar - det är ovant och tar lite tid att vänja sig vid.
Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?

För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.

Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!

Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).

Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).

Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…

Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!

OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten ;)
Lite kul att se din entusiasm kring Tesla. Jag var själv likadan för 7-8 år sedan när jag var nybliven teslaägare.

Då hade jag en bil med t.ex. fungerande torkarautomatik, väl fungerande helljusautomatik, bra farthållare med radar, och centimeterangivelse till hinder kring bilen med hjälp av uss. Jag hade kort och gott samma funktioner som alla andra bilar över budgetsegmentet hade.

Idag är det inte så längre. Teslas bilar saknar väl fungerande funktioner för ovanstående. Du kallar det för innovation och utveckling, medan jag tycker det är dum-snålt eftersom det enbart handlar om Teslas marginaler. Jag uppskattar inte att en bil blir lite sämre varje gång man köper en ny, eller sämre genom "uppdateringar" medan man äger den. Därför överväger jag att köpa ett annan märke nästa gång.

Att folk försvarar klara försämringar i grundläggande funktioner med att det är ett hippt och nytänkande företag börjar bli mer än tröttsamt.

OBS! Inget personligt mot dig p3tT4n - detta gäller för större delen fanboys ;)
Jag köper båda era perspektiv, men din sista replik och användningen av ordet ”fanboy” är riktigt tröttsam Och onödig. Jag vet att du bara vände på det som p3tT4n skrev, men det är ändå rätt löjligt. Det tar fokus från diskussionen och vi hamnar i sandlådan…
Vi är redan i sandlådan när man hyllar allt Tesla gör, oavsett hur mycket sämre det blir.

Fanboy har jag själv varit tidigare, men har nyktrat till och börjat se verkligheten.
Model Y P
Model S P
Model S P
Fredrik j
Inlägg: 11072
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

När jag köpte min första mobiltelefon i början av 90-talet sa jag ju inte upp min fasta telefon samma dag. Den behöll jag i nästan 10 år till. Mobiltelefonerna var helt enkelt inte tillräckligt bra som alternativ.
Det betyder ju inte att man var motståndare till ny teknik. Den behövde bara mogna lite.
Så är det ju ofta när det gäller ny teknik.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 21:28
Pasjostrom skrev: 08 nov 2023 21:15
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 20:28
p3tT4n skrev: 08 nov 2023 19:18
Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 09:05


Klart att alla borttagna saker handlar om förbättringar. Det är ju Tesla som gjort det, och Tesla vet alltid bäst. ALLTID!

Se bara så enkelt och smidigt det blivit när Tesla tagit bort radarn, regnsensorn, ljussensorn parkeringssensorerna, mm.
Varför ha grundläggande fungerande funktioner som alla andra biltillverkare, när det är bättre utan?
Men du måste väl ändå hålla med om att Tesla knappast är ett bolag som står bakom approachen, ”Ja, om det funkar, ja då duger det för oss”, eller?

För mig är Tesla ett av få varumärken inom bilbranschen som faktiskt vågar att bryta normer och trender. Många väljer Tesla i kraft av deras våghalsiga och utmanande idéer, just med anledning av att de vågar ifrågasätta standardiserade finesser och vedertagna funktioner.

Blir det alltid rätt när man vågar vara innovativ? Nej, absolut inte, men det är samtidigt hela poängen: djärvhet fordras för att utvecklas!

Ta det här som du nämner om delete av parkeringssensorer. Ja, det fungerade bra som det var, jag håller med. Är funktionaliteten hos den kamerabaserade funktionaliteten lika bra? Nja, den kanske inte är lika tillförlitlig och precis som de tidigare sensorerna. Gissningsvis ställer sig dock Tesla i stället frågan: funkar det tillräckligt bra för att tillgodose ägarens behov? Du kanske säger ”nej, absolut inte – jag väljer en annan bil nästa gång!”, men jag säger, ”ja, absolut, funktionaliteten är fullt tillräcklig för mitt dagliga behov” (vilket för övrigt involverar in och ur mitt garage hemma och på jobbet, där kamerorna får svettas).

Samma sak med det evinnerliga tjatet om att de tagit bort spakarna för blinkers, helljus, växling (vindrutetorkare och spolningsfunktion???) osv. Ja, hur ska det gå för oss ute i trafiken nu när ingen kan blinka i rondellerna?! För det första är blinkning i rondeller, över lag, extremt undermåligt, oavsett vilket fabrikat som bilisten använder sig av – de flesta har allvarliga problem med att lära sig högerregel och blinkning som det är. För det andra så funkar det alldeles förträffligt att utföra alla nämnda finesser direkt från ratten – däribland just blinkning. Ännu en våghalsig och utmanade förändring som många hatar, men som desto fler kommer att älska (eller ja, i alla fall att lära sig att acceptera och hantera).

Jag vet, många har svårt för utveckling. Tänk när telefonen helt plötsligt blev sladdfri. Å herregud vad märkligt det var att inte sitta fast i väggen med telefonen längre (fingrarna visste inte längre vad de skulle göra). Ja, och sedan det här med att fylla telefonen med en massa meningslösa appar. Nej då, min gamla hederliga personsökare duger gott när någon vill mig något. Ni fattar min poäng, listan på teknologiska innovationer som tagit sin lilla tid att forma sig i samhället är extremt lång…

Det är bara att acceptera att ny teknik kan vara svårt att se tjusningen med – det är inte alltid den är enkel att förstå och given att omfamna. Balansgången när det kommer till utmanande lösningar är dessutom svår och riskabel – i ena stunden gör du rätt och alla hurrar, medan det i andra stunden buas hej vilt – men oavsett tycker jag att Tesla gör helt rätt – de vågar gå sin väg!

OBS! Inget personligt mot dig Nicke - detta gäller för större delen av mänskligheten ;)
Lite kul att se din entusiasm kring Tesla. Jag var själv likadan för 7-8 år sedan när jag var nybliven teslaägare.

Då hade jag en bil med t.ex. fungerande torkarautomatik, väl fungerande helljusautomatik, bra farthållare med radar, och centimeterangivelse till hinder kring bilen med hjälp av uss. Jag hade kort och gott samma funktioner som alla andra bilar över budgetsegmentet hade.

Idag är det inte så längre. Teslas bilar saknar väl fungerande funktioner för ovanstående. Du kallar det för innovation och utveckling, medan jag tycker det är dum-snålt eftersom det enbart handlar om Teslas marginaler. Jag uppskattar inte att en bil blir lite sämre varje gång man köper en ny, eller sämre genom "uppdateringar" medan man äger den. Därför överväger jag att köpa ett annan märke nästa gång.

Att folk försvarar klara försämringar i grundläggande funktioner med att det är ett hippt och nytänkande företag börjar bli mer än tröttsamt.

OBS! Inget personligt mot dig p3tT4n - detta gäller för större delen fanboys ;)
Jag köper båda era perspektiv, men din sista replik och användningen av ordet ”fanboy” är riktigt tröttsam Och onödig. Jag vet att du bara vände på det som p3tT4n skrev, men det är ändå rätt löjligt. Det tar fokus från diskussionen och vi hamnar i sandlådan…
Vi är redan i sandlådan när man hyllar allt Tesla gör, oavsett hur mycket sämre det blir.

Fanboy har jag själv varit tidigare, men har nyktrat till och börjat se verkligheten.
Nja, instämmer inte riktigt med att ”vi är redan i sandlådan”, med betoning på ”vi”, och dessutom menade jag uppriktigt att det inte var personligt mot dig, så det var ju olyckligt att du tolkade det så.

Man kan läsa min text på flera sätt, och jag kan förstå att somliga upplever sig kränkta, samt även, vilket du antyder, inte längre orkar anpassa sig till Teslas approach rörande nyutveckling med anledning av att man ”nyktrat till och börjat se verkligheten”… eller ja, kanske bara stagnerat rent allmänt...

Min huvudsakliga poäng är, likväl, att Tesla med stor sannolikhet fortsatt kommer att driva en utmanande och oortodox nyutveckling. Den kommer inte passa alla, men den kommer vara oerhört värdefull när det kommer till att föra motorbranschen in i en spännande framtid.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Model 3 Highland

Inlägg av p3tT4n »

Fredrik j skrev: 08 nov 2023 21:32
När jag köpte min första mobiltelefon i början av 90-talet sa jag ju inte upp min fasta telefon samma dag. Den behöll jag i nästan 10 år till. Mobiltelefonerna var helt enkelt inte tillräckligt bra som alternativ.
Det betyder ju inte att man var motståndare till ny teknik. Den behövde bara mogna lite.
Så är det ju ofta när det gäller ny teknik.
Ja, en bra analogi Fredrik. För här kan ju Tesla vara lite väl förhastade med att kasta bort den fullt funktionella, gamla telefonen, långt innan den nya mobilen visat sig vara överlägsen på alla plan.

Samtidigt är Tesla våghalsiga nog att kasta bort den, vilket i sig visar på en djärvhet och tro på att mobilen, ja den kommer verkligen att, förr eller senare, ersätta telefonen.

Är själv ett fan av approachen, men absolut, den kommer inte alltid resultera i den kanske bästa lösningen just idag.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Nicke Nyfiken »

p3tT4n skrev: 08 nov 2023 22:05

Nja, instämmer inte riktigt med att ”vi är redan i sandlådan”, med betoning på ”vi”, och dessutom menade jag uppriktigt att det inte var personligt mot dig, så det var ju olyckligt att du tolkade det så.

Man kan läsa min text på flera sätt, och jag kan förstå att somliga upplever sig kränkta, samt även, vilket du antyder, inte längre orkar anpassa sig till Teslas approach rörande nyutveckling med anledning av att man ”nyktrat till och börjat se verkligheten”… eller ja, kanske bara stagnerat rent allmänt...

Min huvudsakliga poäng är, likväl, att Tesla med stor sannolikhet fortsatt kommer att driva en utmanande och oortodox nyutveckling. Den kommer inte passa alla, men den kommer vara oerhört värdefull när det kommer till att föra motorbranschen in i en spännande framtid.
Jag har tidigare känt samma entusiasm för Tesla som du gör nu. Jag tyckte också att allt var toppen och att Tesla verkligen ledde utvecklingen och drev fordonsindustrin framåt på ett positivt sätt, även om inte allt var perfekt.

Men det var då, för 7-8 år sedan, och det gör de inte längre på samma sätt. Visst bilarna är effektiva och har en bra mjukvara i jämförelse med de andra tillverkarna, men i övrigt har de tappat mycket annat. Det går snarare bakåt med sämre funktioner för varje "nyhet" de presenterar. Och det är oftast kopplat till sparivern. Det ska snålas och dras in på allt. Min Model S från 2014 var betydligt bättre på många grundläggande bekvämlighetsfunktioner, än vad min Model Y är. Det kallar inte jag utveckling eller att ligga i framkanten.

Att komma och säga att oortodox nyutveckling inte passar alla med en tydlig underton, blir lite löjligt. Vad körde du (som gillar att ligga i framkant på utvecklingen) för bil för 8 år sedan? Jag körde Tesla och kallades "early adopter". Då var det något nytt och speciellt med Tesla. Idag är det mainstream och inte så speciellt som du tycks tro.

Min huvudsakliga poäng är att när fascinationen lagt sig tröttnar man på att anpassa sig till alla Teslas allt sämre tekniska lösningar med bristande funktioner som resultat. Och man tröttnar även på att hitta på ursäkter för alla Teslas tillkortakommanden. Man inser helt enkelt att verkligheten inte riktigt är som man intalat sig.
Senast redigerad av Nicke Nyfiken, redigerad totalt 1 gånger.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11721
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Model 3 Highland

Inlägg av martinot »

Fredrik j skrev: 08 nov 2023 21:32
När jag köpte min första mobiltelefon i början av 90-talet sa jag ju inte upp min fasta telefon samma dag. Den behöll jag i nästan 10 år till. Mobiltelefonerna var helt enkelt inte tillräckligt bra som alternativ.
Det betyder ju inte att man var motståndare till ny teknik. Den behövde bara mogna lite.
Så är det ju ofta när det gäller ny teknik.
Tyckte mobilerna redan på NMT900-tiden runt 89/90 var väldigt bra och mycket god samtalskvalitet. Inga som helst problem.

Orsaken att jag behöll fast telefon i 10-15 år var två; dels att det var mycket dyrare att ringa med mobiltelefon (ca 7,5 kr/minuten), och dels att jag använde det för Internet. Först för analoga modem, sedan ISDN, sedan DSL. Var först när vi gick över till fiber runt 2004 som jag gav upp fast telefoni.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Fredrik j
Inlägg: 11072
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Model 3 Highland

Inlägg av Fredrik j »

martinot skrev: 09 nov 2023 00:45
Fredrik j skrev: 08 nov 2023 21:32
När jag köpte min första mobiltelefon i början av 90-talet sa jag ju inte upp min fasta telefon samma dag. Den behöll jag i nästan 10 år till. Mobiltelefonerna var helt enkelt inte tillräckligt bra som alternativ.
Det betyder ju inte att man var motståndare till ny teknik. Den behövde bara mogna lite.
Så är det ju ofta när det gäller ny teknik.
Tyckte mobilerna redan på NMT900-tiden runt 89/90 var väldigt bra och mycket god samtalskvalitet. Inga som helst problem.

Orsaken att jag behöll fast telefon i 10-15 år var två; dels att det var mycket dyrare att ringa med mobiltelefon (ca 7,5 kr/minuten), och dels att jag använde det för Internet. Först för analoga modem, sedan ISDN, sedan DSL. Var först när vi gick över till fiber runt 2004 som jag gav upp fast telefoni.
Samma skäl hos mig. Det var för dyrt att ringa alla sina samtal på dom. Jag hade dessutom en sladdlös telefon hemma som funkade bättre.
Skriv svar