Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Edis »

Ni som inte gillar facket, vad kan ni om MBL? Det är alltså lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.
https://www.riksdagen.se/sv/dokument-oc ... -1976-580/

Jag vet att man brukar skämta om att MBL-info egentligen bara handlar om att tuta innan man kör över någon, men det är en ändå en lag som skall följas oavsett om man har kollektivavtal eller inte.

Tror Ni Tesla har koll på denna lag?
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Alla dessa sympatiåtgärder är ju helt sjukt, att ens kan vara lagligt för facken att förstöra så mycket för så många? Än mer så när det inte verkar finnas någon konkret anledning för ett kollektivavtal hos Tesla, jag har i varje fall inte kunnat läsa vilka villkor som blir bättre med ett kollektivavtal i det här fallet.
Vad är det som hindrar facket från att hjälpa anställda på Tesla som känner sig felbehandlade om dom är medlemmar i facket, jag gissar på ingenting.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Edis skrev: 07 nov 2023 21:33
Ni som inte gillar facket, vad kan ni om MBL? Det är alltså lagen (1976:580) om medbestämmande i arbetslivet.

Jag vet att man brukar skämta om att MBL-info egentligen bara handlar om att tuta innan man kör över någon, men det är en ändå en lag som skall följas oavsett om man har kollektivavtal eller inte.

Vad är det som hindrar facket från att hjälpa sina medlemmar på Tesla idag om dom känner att Tesla inte följer lagen och vad skulle skillnaden vara med ett kollektivavtal?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Pontus skrev: 07 nov 2023 21:37

Vad är det som hindrar facket från att hjälpa sina medlemmar på Tesla idag om dom känner att Tesla inte följer lagen och vad skulle skillnaden vara med ett kollektivavtal?
Vad är det som säger att de inte har försökt att göra det och kommit fram till att det inte går? Så att de har kommit fram till att de är tvungna att driva frågan om kollektivavtal.

Det finns många fördelar som stor arbetsgivare att ha fackliga ombud som representerar medlemmarna vid MBL-ärenden. Om man nu ska följa MBL vill säga.
Fader J
elbilist

Inlägg av Fader J »

En fråga. Vem vill att riksdagen ska fatta beslut om sådant som i Norden (visst finns det nyanser mellan våra länder, men huvudlinjen är tydlig) regleras i kollektivavtal? Jag kan inte föreställa mig att något politiskt parti skulle se en vinst för dem själva i en sådan situation.

Försvagas kollektivavtalen för mycket kommer vi på sikt inte ha en chans i världen visavi EU-rätten att hävda undantag från minimilöner och annat som vi just nu klarar oss ifrån då vi har en helt annorlunda modell för avtalshantering på arbetsrättens område. Utan att vara en överdriven vän av LO-förbunden eller socialdemokratins ekonomiska politik (vare sig i sin originaltappning eller i regeringens nuvarande Jimmiecoverversion) så stödjer jag facken i denna fråga. Inklusive sympatistrejker.

För alternativet, med en partipolitiskt genomreglerad arbetsrätt och arbetsmarknad, där fack och arbetsgivare gemensamt tappar makt till regeringar av olika partifärger, skrämmer i vart fall mig betydligt mer.
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Bea-Tes

Inlägg av Bea-Tes »

Hej, jag är ny i klubben men har haft min Tesla S i över 10 000 mil.
Nu när hotet från LO kommer att "det är värt att driva ut Tesla från Sverige" tycker jag ändå att det har gått för långt!
Hur långt hade man kommit med elbilar och den gröna omställningen utan Tesla?
Kan inte vi i Tesla-klubben göra något att konflikten håller sig på en rimlig nivå? Vi är ändå många - de flesta väldigt nöjda med sina bilar, ska vi riskera att all service för våra bilar försvinner från landet?
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare

Inlägg av Beppe »

SwedishAdvocate skrev: 07 nov 2023 20:44
Eftersom det verkar råda oklarhet om sympatiåtgärderna från Elektrikerförbundet:

https://tidningenelektrikern.se/2023/11 ... mot-tesla/
Det är ju fullständigt barockt, skall man försöka stänga av laddstationer som används av alla typer av elbilar. Det tappar ju alla proportioner. LO har fått total hybris
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Fosilfri2035 skrev: 07 nov 2023 21:55
Intressant artikel liberal ledare.

https://www.kristianstadsbladet.se/leda ... ktivavtal/
Fixed that for you.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Edis skrev: 07 nov 2023 21:45

Vad är det som säger att de inte har försökt att göra det och kommit fram till att det inte går? Så att de har kommit fram till att de är tvungna att driva frågan om kollektivavtal.

Det finns många fördelar som stor arbetsgivare att ha fackliga ombud som representerar medlemmarna vid MBL-ärenden. Om man nu ska följa MBL vill säga.
Vad är det som blir bättre vid MBL-förhandlingar om man har kollektivavtal? Jag vill bara veta, kanske finns det något bra, eftersom jag inte vet.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Mickep

Inlägg av Mickep »

Det beror lite vad man förhandlar om avtalet. så länge de förhandlar så blir det inga konflikter. Sedan hur länge man kan förhandla utan att komma överens? kan man förhandla om ett avtal med flexibla lösningar vore det en väg frammåt? Troligtvis inte då det handlar om ett hat mot facket. och det är inte bra om man vill ha bra förhandling.
Tesla har om man får tro facket brutit mot lagar (som kan ge kraftiga böter, bla föreningsfrihet och gdpr). Om de kan bevisa det i domstol kan Tesla byta betydliga % av sin omsättning.)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Fader J skrev: 07 nov 2023 21:50
En fråga. Vem vill att riksdagen ska fatta beslut om sådant som i Norden (visst finns det nyanser mellan våra länder, men huvudlinjen är tydlig) regleras i kollektivavtal? Jag kan inte föreställa mig att något politiskt parti skulle se en vinst för dem själva i en sådan situation.

Försvagas kollektivavtalen för mycket kommer vi på sikt inte ha en chans i världen visavi EU-rätten att hävda undantag från minimilöner och annat som vi just nu klarar oss ifrån då vi har en helt annorlunda modell för avtalshantering på arbetsrättens område. Utan att vara en överdriven vän av LO-förbunden eller socialdemokratins ekonomiska politik (vare sig i sin originaltappning eller i regeringens nuvarande Jimmiecoverversion) så stödjer jag facken i denna fråga. Inklusive sympatistrejker.

För alternativet, med en partipolitiskt genomreglerad arbetsrätt och arbetsmarknad, där fack och arbetsgivare gemensamt tappar makt till regeringar av olika partifärger, skrämmer i vart fall mig betydligt mer.
Men varför ge sig på företag där det inte råder några problem eller väldigt lite? Varför inte låta dom som sköter sig vara och ge sig på de företag som har verkliga problem. Av det man läser och bristen av detaljer ifrån facket så känns det inte som Tesla är ett av dom, dock så finns det för lite fakta för att vara helt säker kanske ska sägas.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev: 07 nov 2023 22:26
Det beror lite vad man förhandlar om avtalet. så länge de förhandlar så blir det inga konflikter. Sedan hur länge man kan förhandla utan att komma överens? kan man förhandla om ett avtal med flexibla lösningar vore det en väg frammåt? Troligtvis inte då det handlar om ett hat mot facket. och det är inte bra om man vill ha bra förhandling.
Tesla har om man får tro facket brutit mot lagar (som kan ge kraftiga böter, bla föreningsfrihet och gdpr). Om de kan bevisa det i domstol kan Tesla byta betydliga % av sin omsättning.)
Om vi säger att Tesla har brutit mot lagar på vilket sätt löser i så fall ett kollektivavtal detta?
Facket kan väl representera sina medlemmar oavsett om det finns ett kollektivavtal eller inte och göra en polisanmälan?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Mickep

Inlägg av Mickep »

Sean kan man ana att Teslas antifackliga attityd inte har varit till gagn till att undvika strejk.
Om det visar sig att Tesla brutit mot lagar så kommer det inte bli trevligt.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare

Inlägg av Beppe »

Om det nu inte är frivilligt att skriva på ett kollektivavtal varför då inte förtydliga detta. Nu står det ju även på Metalls hemsida att det är frivilligt.
Och vilka gränser finns det när det gäller strejker och blokader. Just nu tycks LO vara såväl åklagare som domare och helt utan några restriktioner. Är det det vi kallar den Svenska modellen?
Att sedan dessutom uppmana människor att inte åka exempelvis Tesla taxi, drabbar ju helt oskyldiga personer och företag. För mig luktar det Hybris. Och lägger man sedan till att den tidigare ordföranden, Stefan Löfven, i Metall själv jobbar på ett företag utan kollektivavtal så undrar man om det finns några gränser för facket och dess ledare
Senast redigerad av Beppe, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Som ni märker blir jag väldigt upprörd men det är inte meningen att hoppa på någon eller säga att dina åsikter är fel. Det är mest att jag måste få avlufta min egen upprördhet.
Samt att försöka få svar på en del frågor som jag tycker är intressanta och ibland väldigt hypotetiska.

Så hoppas ingen tar illa upp av allt mitt skrivande ;)
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Mickep skrev: 07 nov 2023 22:41
Sean kan man ana att Teslas antifackliga attityd inte har varit till gagn till att undvika strejk.
Du skriver mycket om ämnet att Tesla bryter mot lagar. Kan du komma med lite mer fakta här tack?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Edis
Teslaägare
Kontakt:

Inlägg av Edis »

Pontus skrev: 07 nov 2023 22:20
Edis skrev: 07 nov 2023 21:45

Vad är det som blir bättre vid MBL-förhandlingar om man har kollektivavtal? Jag vill bara veta, kanske finns det något bra, eftersom jag inte vet.
Ett exempel kan vara att om man ska följa MBL så är det ex.vis enklare att informera/förhandla med en liten grupp som representerar sina medlemmar, än att behöva göra det med väldigt många berörda. Jag har ingen aning om hur de jobbar med detta på Tesla, så jag vet inte hur de gör i dagsläget.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Den svenska modellen är frivillighet, i den meningen att det är inte tvingande lagstiftning. om man inte är för kollektivavtal är man för lagstiftning. Så är det förenklat. Syftet är att få parterna att komma överens. Det leder till mindre strejker och konflikter. (det är ett av syfterna). Tidigare så kunde arbetsgivarna ta in strejkbrytare och det slutade bla med skotten i ådalen (men liknande saker har hänt i andra länder). I Frankrike är man snabb att ta fram högafflarna.
Att ge fingret i ansiktet på facket är inte det smartaste om man vill undvika konfliktåtgärder.Att registrera facktillhörighet och hota dessa är ett brott mot gdpr och föreningsfriheten.(enligt facket). Får hoppas att de inte har bevis för det.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

slugger75 skrev: 07 nov 2023 22:46
Mickep skrev: 07 nov 2023 22:41
Du skriver mycket om ämnet att Tesla bryter mot lagar. Kan du komma med lite mer fakta här tack?
Jag skulle också gärna vilja veta vad de bryter för lagar för såvitt jag vet så kan man inte tvinga på ett företag kollektivavtal.
Jag menar om det nu är valbart och man följer reglerna i Sverige enligt Teslas senaste uttalande så känns det endast som att facket har fått för sig nån fix idé om att de ska försöka på att vända ett av världens högst värderade företag och världens största biltillverkare.

Det finns betydligt enklare sätt att ta sig vatten över huvudet.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

Det blir svårt att få till det här när båda parterna bara av princip ska ha igenom sin idé. Ingen verkar bry sig om vad dom anställda vill. Det helt andra saker man bryr sig om.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

Mickep skrev: 07 nov 2023 22:53
Den svenska modellen är frivillighet, i den meningen att det är inte tvingande lagstiftning. om man inte är för kollektivavtal är man för lagstiftning. Så är det förenklat. Syftet är att få parterna att komma överens. Det leder till mindre strejker och konflikter. (det är ett av syfterna). Tidigare så kunde arbetsgivarna ta in strejkbrytare och det slutade bla med skotten i ådalen (men liknande saker har hänt i andra länder). I Frankrike är man snabb att ta fram högafflarna.
Att ge fingret i ansiktet på facket är inte det smartaste om man vill undvika konfliktåtgärder.Att registrera facktillhörighet och hota dessa är ett brott mot gdpr och föreningsfriheten.(enligt facket). Får hoppas att de inte har bevis för det.
Men finns det bevis på att det är så dom har gjort.
Mig veterligen så är det väl inte olagligt att bara kartlägga antal utan uppgifter på vilka det handlar om.
Däremot kan man inte kräva att få svar då vi har föreningsfrihet.

Facket har kommit med sina anklagelser men egentligen inte visat på exakt vad som är sämre eller bättre.
Lägre löner har man hört, men det har dementerats från andra håll där anställda säger att dom istället har högre än vad dom skulle fått hos konkurrenter.
Till och med högre än vad facket säger att dom bör ha.
Detsamma gäller detta med kartläggningen.

Ska man sitta å anklaga för olägenheter bör man nog ha lite bevis till grund och inte bara antagelser.

Förtroendet för facket tryter på många när det straffar fler och fler.

Finns bevis anklagelserna?
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Nu minns jag inte exakt men jag vill minnas att man sagt att det finns individer som lägre löner än genomsnittet i arbetsgruppen. det innebär att det är högre än kollektivavtalet, men lägre än 50% av lönerna i branschen. det är inte orimligt att sådana finns like sannolikt som det finns de som ligger över 50% av lönenivån på företaget. tror jag läste det i dagens arbete (eller likn) Det i sig tycker jag inte är särskilt farligt. Dock mer bekymmersamt med arbetamiljön där folk gråter när det kommer ut från chefen , där det fuskas med övertid.m.m. men det är inget som bör leda till strejk utan det är möten med platsansvarig mm. Vad som var droppen att gå över vad nog totala ointresse och påstå att man inte har något mandat att teckna kollektivavtal och sedan inte svara när de ringer. (tolkar jag facket inställning som).
Mickep

Inlägg av Mickep »

Collin87 skrev: 07 nov 2023 23:44

Finns bevis anklagelserna?
Vet faktiskt inte, kanske det finns någon inspelning av videosamtalet de syftar på. det lär väl visa sig.
AktivEffekt

Inlägg av AktivEffekt »

Vilken tillfällighet att samma företag dessutom skiter i ARNs beslut och hamnar på svarta listan som enda biltillverkare.
Kanske bra att sådana företag försvinner?
Skriv svar