Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

tesla newbie

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av tesla newbie »

lem skrev: 08 nov 2023 09:37
Mycket har avhandlats i olika forumtrådar men vi skulle behöva en servicemanual.
Servicemanual finns ju tillgängligt här: https://service.tesla.com/service-subscription
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Anderzzon skrev: 08 nov 2023 09:02
Nect skrev: 08 nov 2023 08:52
Det finns faktiskt numer en lagstadad minimilön , fast den gäller enbart för arbetskraftsinvandrare och att minimilönen ska erhållas för att få "arbetsvisum". Förslag finns att den ska höjas rejält från den 1 november, då ändringen föreslås börja gälla, måste man ha en lön på minst 27 360 kronor.

Tydligen kan regeringen förhandla bättre än facket...
Ja exakt, skulle precis skriva det också. Framförallt vårdförbunden har ju fått lite problem nu då många kollektivavtal ligger lägre än minimilönen.
Syftet med det där är ju inte att höja lönerna för dom lägst betalda arbetskraftsinvandrarna utan få dom att lämna landet.
Min sambo är undersköterska och ligger, efter 25år inom vården, på strax ovanför den gränsen.
Men det gjorde även ungarna på deras första jobb efter skolan. Lönerna är verkligen provocerande låga inom vården.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Bra artikel Tibbor. Även om du riktar lite till fackets fördel. Du börjar med att skriva att det inte är ett ställningstagande men nämner minst två gånger i artikeln om att medlemmar är besvikna på Tesla och en gång att vi besvikna på facket med anledningen för att de påverkar oss.

Om den skulle vara mer neutral hade jag antingen plockat bort att medlemmar är besvikna på Tesla eller förklarar mer tydligt att medlemmar är allmänt besvikna på facket och inte enbart rikta det på en sak. För det upplevs som medlemmarna är allmänt besvikna på Tesla vilket är en bild jag inte delar.

Detta är bara min åsikt om din artikel, jag kanske har fel.
Användarvisningsbild
Dj Mastergrind
Teslaägare

Inlägg av Dj Mastergrind »

Jaegaern skrev: 08 nov 2023 09:21
rsk skrev: 07 nov 2023 19:09
Kriper skrev: 07 nov 2023 19:00
På Holmgrens bil i Jönköping. Jävla kommunister!
Bakom betalvägg, men ändå...

https://www.jp.se/2023-11-07/tvarstopp- ... ll-varslet
Buu... min bil ska in där om tre veckor. Undra om Trygg-Hansa kan skicka mig till någon annan. :)
Står i samma sits, men på Werksta... Fajten om kollektivavtal borde hållas mellan facket och Tesla, inte gå ut över kund..
Och jag har ett pågående ärende där en lackskadeverkstad har bytt och lackat min främre kofångare pga en liten skada. Tyvärr blev det inte helt bra så den behöver göras om. Men nu får de inte röra några Tesla-bilar så de kan inte slutföra jobbet. Bilen är ju fullt körbar så i mitt fall är det ju inte ett problem. Bara tråkigt att inte få bilen helt klar.
Model Y Performance, White Pearl
Model 3 LR/DM, Deep Blue, 19”, svart premiuminteriör, AP - SÅLD
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

https://www.svt.se/nyheter/lokalt/vast/ ... gt--lbiya4

Jag gillar att bilen ser ut att heta "Prutten". Eller ser jag fel?
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Blipblop
elbilist

Inlägg av Blipblop »

jonasl skrev: 08 nov 2023 10:00

Drutten skulle ju vara passande annars :)
Användarvisningsbild
lem
Teslaägare

Inlägg av lem »

tesla newbie skrev: 08 nov 2023 09:48
lem skrev: 08 nov 2023 09:37
Mycket har avhandlats i olika forumtrådar men vi skulle behöva en servicemanual.
Servicemanual finns ju tillgängligt här: https://service.tesla.com/service-subscription
Stort tack för länk och grufman-inlägg!!
Hälsningar
Lars

MY 4WD privatleasad för att ersätta ”Bettan”. Hon (MS 75) fungerar numera oklanderligt och fri el är fantastiskt. Min sjunde elbil efter Renault Clio electrique, Citroen Berlingo, Mercedes A-klass Electric och Nissan Leaf 24.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

jonasl skrev:

Jag läser Frutten Bild

För övrigt tycker jag alltid journalister är så mesiga. Avslutar när de blir intressant!

”Vi ser inte att deras avtal är i närheten till våra”

Okej kan du komma med konkreta punkter som inte är i närheten till era? Så hade jag väl fortsatt.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall
Referralkod: ts.la/tibor72449

Inlägg av TiborBlomhall »

PhR34k skrev: 08 nov 2023 09:55
Bra artikel Tibbor. Även om du riktar lite till fackets fördel. Du börjar med att skriva att det inte är ett ställningstagande men nämner minst två gånger i artikeln om att medlemmar är besvikna på Tesla och en gång att vi besvikna på facket med anledningen för att de påverkar oss.

Om den skulle vara mer neutral hade jag antingen plockat bort att medlemmar är besvikna på Tesla eller förklarar mer tydligt att medlemmar är allmänt besvikna på facket och inte enbart rikta det på en sak. För det upplevs som medlemmarna är allmänt besvikna på Tesla vilket är en bild jag inte delar.

Tack! Det är svårt att skriva artikel om "oss" som en homogen Teslaklubb när om inte annat denna tråd belyser just hur o-homogena vi är. Därför var jag noga med att skriva "många av våra medlemmar" i texten. Det finns bevisligen medlemmar som är besvikna på Tesla, men inte alla våra medlemmar.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

PhR34k skrev: 08 nov 2023 10:04

För övrigt tycker jag alltid journalister är så mesiga. Avslutar när de blir intressant!

”Vi ser inte att deras avtal är i närheten till våra”

Okej kan du komma med konkreta punkter som inte är i närheten till era? Så hade jag väl fortsatt.
Och ändå var det väl den mest objektiva rapportering vi haft i media som inte är direkt kopplad till en part i konflikten.. men jag håller med till 100%.

Tyvärr tror jag det kommer bli riktigt dåligt resultat av konflikten. Tesla kommer följa svenska lagar men inte någon "svensk modell".

Synd på namnet på bilen, svårt att se på telefonen :-)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

frippe skrev: 08 nov 2023 08:02
Pontus skrev: 08 nov 2023 07:55
IF Metall ljuger ju på sin egen hemsida där man säger att teckna kollektivavtal är frivilligt samtidigt som Susanne klart säger att det inte är frivilligt.
Eller är det bara att dom har olika definitioner på vad frivilligt betyder?

Dessutom det här med fredsplikt verkar ju bara gälla när facket så vill. Vad är fördelen för ett företag, man får två val när dom kommer:

1 - Teckna ett kollektivavtal med oss nu som gör att ni inte får bråka med oss men vi kan blockera er verksamhet när vi så känner eller sympatistrejka med våra medlemmar utan att ni får någon ersättning för det.
2 - Skriv inte på avtalet nu och vi börjar strejka och bråka direkt.

Vad är det för valfrihet?
Å andra sidan har det redan länkats till intervjuer med arbetsrättsjurister som klart påpekade att det faller inom den tänkta ramen för frivillighet till avtal, att kräva kollektivavtal. Så i sig säger Susanne bara det som vi redan vet.
Är det verkligen det när man som facket börjar straffa så väldigt många tredje parter utan att alls tänka på deras förluster och tanken på att facket skulle ersätta tredje part på något sätt finns väl inte.
Skulle det vara lagligt för mig att ställa personer utanför en verkstad och hindra bilar som ska till verkstaden att köra in och därmed förstöra verksamheten?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Nu avgör vi denna viktiga fråga en gång för alla: :lol:
Frutten.jpg
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare

Inlägg av jonasl »

TiborBlomhall skrev: 08 nov 2023 10:19

Du har inte gått på journalisthögskolan ser jag. Kolla aldrig en bra story, eller hur är det man säger.. :)
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

TiborBlomhall skrev:
PhR34k skrev: 08 nov 2023 09:55

Tack! Det är svårt att skriva artikel om "oss" som en homogen Teslaklubb när om inte annat denna tråd belyser just hur o-homogena vi är. Därför var jag noga med att skriva "många av våra medlemmar" i texten. Det finns bevisligen medlemmar som är besvikna på Tesla, men inte alla våra medlemmar.
Fattar att de är svårt att göra alla nöjda.
Och att det finns de som är besvikna på Tesla är jag säker på. Upplevde bara din artikel som att de är uppenbart att medlemmarna är allmänt besvikna på Tesla och att facket endast får kritik för att några inte får sina bilar fixade när det finns medlemmar som också är allmänt less på facket.
Men återigen så är det bara min åsikt efter att ha läst din artikel.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

jonasl skrev:
TiborBlomhall skrev: 08 nov 2023 10:19

Du har inte gått på journalisthögskolan ser jag. Kolla aldrig en bra story, eller hur är det man säger.. :)
Han har tillgång till CSI - Miamis utrustning ser jag.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Jag har ställt frågan till Installatörsföretagen vilka är dom vi har kollektivavtal med och de har Elektriker och VVS under sig.
Får se vad dom svarar.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

Pontus skrev: 08 nov 2023 10:14
frippe skrev: 08 nov 2023 08:02
Pontus skrev: 08 nov 2023 07:55
IF Metall ljuger ju på sin egen hemsida där man säger att teckna kollektivavtal är frivilligt samtidigt som Susanne klart säger att det inte är frivilligt.
Eller är det bara att dom har olika definitioner på vad frivilligt betyder?

Dessutom det här med fredsplikt verkar ju bara gälla när facket så vill. Vad är fördelen för ett företag, man får två val när dom kommer:

1 - Teckna ett kollektivavtal med oss nu som gör att ni inte får bråka med oss men vi kan blockera er verksamhet när vi så känner eller sympatistrejka med våra medlemmar utan att ni får någon ersättning för det.
2 - Skriv inte på avtalet nu och vi börjar strejka och bråka direkt.

Vad är det för valfrihet?
Å andra sidan har det redan länkats till intervjuer med arbetsrättsjurister som klart påpekade att det faller inom den tänkta ramen för frivillighet till avtal, att kräva kollektivavtal. Så i sig säger Susanne bara det som vi redan vet.
Är det verkligen det när man som facket börjar straffa så väldigt många tredje parter utan att alls tänka på deras förluster och tanken på att facket skulle ersätta tredje part på något sätt finns väl inte.
Skulle det vara lagligt för mig att ställa personer utanför en verkstad och hindra bilar som ska till verkstaden att köra in och därmed förstöra verksamheten?
Du vet redan svaret :D
Varken du som person eller juridisk person får ta till sådana åtgärder.
Men fackföreningar verkar ha fri spelplan.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare

Inlägg av Lassewoien »

Hela denna kollektivgrejen handlar enbart om att Elon Musk är ”Högerextrem” enligt alla som röstar centern och vänsterut.
Man ser ju nu att alla vänsterdebattörer iallafall hotar att lämna X för att, just det.. Elon är konservativ.
Och facket är ju så mycket vänster man kan komma här i Sverige och såklart vlll de trycka till Elon och visa sin makt.

För varför är ingen blockad inlett mot Amazon, Facebook eller Spotify? Ingen av dessa ha kollektivavtal..
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Fick svar från Installatörsföretagen nu rörande min fråga om vi som elfirma får jobba åt Tesla och om inte vilka repressalier vi riskerar.
Fick ett kort svar.

”Varslet gäller endast SEF:s medlemmar. De kan inte ta ut dem som inte är medlemmar i konflikt. Skulle du drabbas av detta så får du ingen ersättning. Hela syftet med strejken är att ställa till med trassel och kostnader som gör att Tesla måste vika ner sig och teckna kollektivavtal.

Kortfattat svar, men vi kommer från IN:s håll att gå ut med information när vi vet mer. Vi ska ha ett internt infomöte i eftermiddag.”

Tolkar det som att jag får skicka elektriker som är inte ansluta till facket för att jobba hos Tesla om efterfrågan från deras håll dyker upp.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Lassewoien skrev: 08 nov 2023 11:00
För varför är ingen blockad inlett mot Amazon, Facebook eller Spotify? Ingen av dessa ha kollektivavtal..
ooo, var försiktig med vad du önskar. Klarna skrev just avtal med en annan organisation än den som strejkade. (Övertydligt att de hade horn i sidan mot unionen och den fackklubb som fanns blev med ett irrelevant och kommer avvecklas)
Användarvisningsbild
TiborBlomhall

Vad är det för rykten om hot att dra in däckverkstäder i konflikten i morse? Någon som vet varifrån de kommer?
Mickep

Inlägg av Mickep »

Collin87 skrev: 08 nov 2023 10:41

Varken du som person eller juridisk person får ta till sådana åtgärder.
Men fackföreningar verkar ha fri spelplan.
Det är fullkomligt lagligt, Att ha sympatistrejker är tillåtet och har stöd i lagen. Dock är det inte det i alla länder och arbetsgivarna har sedan länge velat få till en lagändring om detta. (eftersom de säger att det strider mot fredsplikten när kollektivanslutna företag strejkar för att stödja annat). När elektrikerna strejkar så är det blockad, vilket innebär att man inte får skicka annan för att utföra arbetet. blockad kan innebära att man fysiskt hindrar andra från att utföra arbete.
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare

Inlägg av Beppe »

AktivEffekt skrev: 08 nov 2023 06:29
Vilken tillfällighet att samma företag dessutom skiter i ARNs beslut och hamnar på svarta listan som enda biltillverkare.
Kanske bra att sådana företag försvinner?
Vad jag förstår så frikände ARN Tesla medan den s.k. svarta listan hanteras av andra aktörer....
Användarvisningsbild
bjornnilsson
Teslaägare
Referralkod: ts.la/bjrn91016

Inlägg av bjornnilsson »

TiborBlomhall skrev: 08 nov 2023 11:15
Vad är det för rykten om hot att dra in däckverkstäder i konflikten i morse? Någon som vet varifrån de kommer?
Är det dags att pilla bort logotypen i navet innan man skor om fälgarna?
MS Plaid HW4 2023, svart, svarta säten, FSD
MS Performance HW3 2021
MS90D HW1 2016
Kriper

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Skriv svar