Köp inte vinterdäcken av Tesla

Här för vi diskussioner kring själva företaget Tesla

Moderator: Redaktion

Kategoriregler
Diskussioner om Elon Musks politiska aktiviteter hänvisas till: viewtopic.php?t=37057
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Köp inte vinterdäcken av Tesla

Inlägg av MartinG »

Ska inte redogöra för alla turer men i mitt kontrakt lovade Tesla att leverera vinterdäck tillsammans med min Model X som jag fick i maj (levererades otvättad på en parkering i Södertälje dit jag fick ta mig själv). När den levererades hänvisades jag istället till någon däckverkstad de har något slags samarbete med, Euromaster. Gissningsvis får de någon slags kickback för att Euromaster hoppas få en massa Tesla-ägare som kunder för däckförvaring. Jag har redan en lösning för detta och noll intresse av att åka ut (bor i stan) till någon förort för att hämta däck som Tesla lovat leverera. Att försöka ha en normal dialog med Tesla är som vanligt omöjligt, eftersom de vill att man ska chatta med olika anonyma personer inne i deras app.

Det är en lösning jag generellt tycker är väldigt dålig service och som man kan stå ut med när man köper streamad TV för en hundring i månaden. Köper jag en bil för 1,5 mkr vill jag att en människa som har vett att presentera sig tar hand om mig personligen och ger mig toppservice.

Jag fattar inte att Tesla är så usla på att ta hand om sina kunder. Tror de att alla är "tech bros" som vill ägna livet åt att sitta och knappa? Jag älskar min bil men det är så dåligt bemötande med Tesla att jag allvarligt kommer överväga en annan bil nästa gång.
Användarvisningsbild
Trevlig
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kristoffer78135

Re: Köp inte vinterdäcken av Tesla

Inlägg av Trevlig »

Kan inte annat än att hålla med.

De repade min bil och försökte skylla på att skadan redan var där pga det fanns flugor i repan.

Som tur hade jag filmat bilen innan inlämning för att kunna visa upp felet som visade kofångaren orepad

Ps strunta i PPF det finns flugor
Bilar: Tesla model 3 LR 2023, Renault Zoe 52kwh Edition One
Solceller: 12,1kwh. Pixii Home 20Kw/20Kwh
Sålda: Opel Corsa E 2021, MG ZS EV 2021, Tesla M3 LR 2021
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Uppdatering. Blev till slut så ilsken så jag som en sann rättshaverist hotade att stämma dem. Nu skriver de att de ska skicka däcken till mig :P De kanske stalkar de här forumen... Nå, talk is cheap så vi får se om de lever upp till detta. Tycker dock fortfarande, med det jag vet nu, att det hade varit mkt enklare att köpa däcken själv.
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare

Inlägg av tnjo »

MartinG skrev: 15 sep 2023 13:16
Uppdatering. Blev till slut så ilsken så jag som en sann rättshaverist hotade att stämma dem. Nu skriver de att de ska skicka däcken till mig :P De kanske stalkar de här forumen... Nå, talk is cheap så vi får se om de lever upp till detta. Tycker dock fortfarande, med det jag vet nu, att det hade varit mkt enklare att köpa däcken själv.
Jag åkte in till sc och frågade personligen häromdagen om mina däck, vi skakade till och med hand på att däcken skulle leveras snarast till mig, vi får väl se om det stämmer eller om dom ljög en rätt i ansiktet...

Också väntat sen maj
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Ännu inga däck, nästa meddelande från någon anonym "Tesla Service" var att de inte kunde leverera dem utan jag får hämta dem själv i Huddinge. Jag har nu mailat till de jag hade kontakt med när jag köpte bilen men jag har väldigt litet hopp om att det ska förändra något.

Som jag känner idag är det tveksamt om jag ens skulle köpa en ny Tesla, servicen är helt enkelt för kass.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

MartinG skrev: 24 okt 2023 14:10
Ännu inga däck, nästa meddelande från någon anonym "Tesla Service" var att de inte kunde leverera dem utan jag får hämta dem själv i Huddinge. Jag har nu mailat till de jag hade kontakt med när jag köpte bilen men jag har väldigt litet hopp om att det ska förändra något.

Som jag känner idag är det tveksamt om jag ens skulle köpa en ny Tesla, servicen är helt enkelt för kass.
Be om återbetalning och köp från däckfirma eller begagnat.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/marcus687780

Inlägg av Fiskk »

Hämtade ut en Model Y igår i malmö där vinterhjulen låg i trunk/baksäte. blev erbjuden voucher hos vianor för däckbytet, då de inte hade satt på vinterhjulen vid leverans.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Om någon mot förmodan är intresserad av hur det slutade: åkte till slut ut till Huddinge och hämtade däcken. På grund av strejken var jag orolig om det fanns personal på plats så försökte ringa i förväg och skicka meddelande i appen men det är som vanligt en envägskommunikation, man får inga svar.

Men - vilket också är typiskt för mina erfarenheter av Tesla - när jag väl kom dit fick jag jättebra och trevlig hjälp. Tre personer hjälptes åt att klä min bil med bubbelplast och stuva in däcken. De bad dessutom om ursäkt för mina olika vedermödor med detta utan att riktigt veta vad som hänt, de hade väl en anteckning i sina register om att jag var rejält missnöjd :) Och någon strejk märktes inte av förutom att det stod några fackbusar i reflexvästar utanför anläggningen.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Däck kostar 29000. Vad kostar de på andra ställen och vilken dimension är det som används? (säg 18'' för man är inte en som offrar bekvämlighet och räckvidd för image). att be någon annan byta däcken går snabbt och kostar runt 200kr.

nu har jag kikat
byt hjul skulle ha: 24792 kr
Tesla:26 909 kr
så man sparar 2000 kr (samma däck nokian h 10 ev dubbat 19'')
(och då slipper man fara land och rike runt)
ja, kompletta däck med jhul och fälgar.
Senast redigerad av Mickep, redigerad totalt 2 gång.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Mickep skrev:
Däck kostar 29000. Vad kostar de på andra ställen och vilken dimension är det som används? (säg 18'' för man är inte en som offrar bekvämlighet och räckvidd för image). att be någon annan byta däcken går snabbt och kostar runt 200kr.
Pratar du däck eller hjul? Däck är bara gummit och 29000kr för bara däck är väldigt mkt men inte för hjul.
Mickep

Inlägg av Mickep »

Byter ni däck själva eller lejer ni bort? Elbilar är ganska tunga. min domkraft gav upp halvvägs när jag bytte förra året. (så det var lite svettigt att lösa då den satt fast och kunde inte kommer upp eller ned.)
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Jag valde däck från Tesla för att jag trodde det skulle bli enklare, inte för att jag trodde det var billigare. I avtalet stod att de skulle levereras tillsammans med bilen, inte att jag skulle behöva jaga efter dem i ett halvår för att slutligen få hämta dem själv... Jag kör däckhotell med förvaring.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Mickep skrev: 08 nov 2023 11:46
Byter ni däck själva eller lejer ni bort? Elbilar är ganska tunga. min domkraft gav upp halvvägs när jag bytte förra året. (så det var lite svettigt att lösa då den satt fast och kunde inte kommer upp eller ned.)
Jag byter hjul själv, och har alltid gjort. (Byta däck överlåter jag till en verkstad eftersom det kräver specialutrustning) Ser ingen anledning att göra annorlunda bara för att det är en elbil.
Tror din domkraft hade gett upp även om det varit en avgasbil. Model Y väger ungefär samma som en Volvo XC60. Men det finns ju andra elbilar som är betydligt tyngre.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

MartinG skrev: 08 nov 2023 11:56
Jag valde däck från Tesla för att jag trodde det skulle bli enklare, inte för att jag trodde det var billigare.
Ett logisk antagande.

Men du kan inte ha läst på TCS tidigare. Det skrivs om samma problem varje år vid denna årstiden. ;)
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

detta handlar lite om hur gammal man är. Idag verkar många yngre folk lämna bort det. Många låter hjulen bo på hotell osv. jag byter enkelt och snabbare själv med en gammal rutten domkraft. Lyftpuckarna får inte plats så jag lägger en träbit emellan. det går betydligt enklare och snabbare än att tex tvätta en stor tvättkorg med tvätt åt familjen. Runt 45 min brukar det ta. Beroende på var man bor så tar det ju också tid att lasta in hjulen, boka tider, köa osv för att låta en verkstad göra det. På min mammas bil så hade däckskiftarna dragit sönder 3 bultar utan att de märkt det, (gängorna) så det är också skonsammare mot bilen. Gratis motion, sen kan man äta gratis lunch några dagar för pengarna.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael72656

Inlägg av mikebike »

pejvic skrev: 08 nov 2023 12:31
detta handlar lite om hur gammal man är. Idag verkar många yngre folk lämna bort det. Många låter hjulen bo på hotell osv. jag byter enkelt och snabbare själv med en gammal rutten domkraft. Lyftpuckarna får inte plats så jag lägger en träbit emellan. det går betydligt enklare och snabbare än att tex tvätta en stor tvättkorg med tvätt åt familjen. Runt 45 min brukar det ta. Beroende på var man bor så tar det ju också tid att lasta in hjulen, boka tider, köa osv för att låta en verkstad göra det. På min mammas bil så hade däckskiftarna dragit sönder 3 bultar utan att de märkt det, (gängorna) så det är också skonsammare mot bilen. Gratis motion, sen kan man äta gratis lunch några dagar för pengarna.
Beroende på var man bor kan det också vara svårt att hitta en plats att hålla till på.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
lukin
Teslaägare

Inlägg av lukin »

Gav upp det där när hjulen blev större än 16". Inte själva hjulbytet som är jobbigt, utan att hantera och lagra stora hjul.

Minns när man hade bil med 15" och man kunde köra alla fyra hjulen på en vanlig säckkärra. :)
Model Y RWD 2023
Skoda Enyaq 80X 2023
VW ID.3 1st Edition 2021
Lurkern

Inlägg av Lurkern »

Min anekdot är att jag klantat mig själv och både sabbat gängor och skrapat en fälg vid byte, så nu kör jag däckhotell och håller mig borta från grejerna.
Användarvisningsbild
pejvic
Teslaägare

Inlägg av pejvic »

Exakt, full förståelse för att man lämnar bort det. skulle heller inte vilja stå ute i regn osv.
21" är lite tuffare än 15 absolut men jag brukar sätta mig på något på backen och skruva i två bultar.
Just på Teslorna upplever jag det väldigt enkelt att passa in hjulen jämfört med många andra bilar jag bytt på.
Treorna hissade jag bara en gång per sida men inte testat det på Y:n ännu.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 12:26
MartinG skrev: 08 nov 2023 11:56
Jag valde däck från Tesla för att jag trodde det skulle bli enklare, inte för att jag trodde det var billigare.
Ett logisk antagande.

Men du kan inte ha läst på TCS tidigare. Det skrivs om samma problem varje år vid denna årstiden. ;)
Nä, jag fick lära mig den hårda vägen och skrev denna tråd för att varna andra. Eftersom jag även är aktieägare i Tesla retar det mig dock att de förstör sitt varumärke och extraintäkter på sådana onödiga dumheter.
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Referralkod: ts.la/mikael1178

Inlägg av Bjelke »

Nicke Nyfiken skrev: 08 nov 2023 12:05
Jag byter hjul själv, och har alltid gjort. (Byta däck överlåter jag till en verkstad eftersom det kräver specialutrustning) Ser ingen anledning att göra annorlunda bara för att det är en elbil.
Tror din domkraft hade gett upp även om det varit en avgasbil. Model Y väger ungefär samma som en Volvo XC60. Men det finns ju andra elbilar som är betydligt tyngre.
Största fördelen med att byta själv tycker jag är att man blir oberoende av andra, sjukt
drygt att den firma man valt för hotell inte har tid när man behöver bytet (och själv har tid
att åka dit, vilket i sig också kostar tid, t.o.m. mer än tiden det tar att göra själv i mitt fall).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
chaffis75
elbilist

Inlägg av chaffis75 »

MartinG skrev: 15 sep 2023 10:10
Ska inte redogöra för alla turer men i mitt kontrakt lovade Tesla att leverera vinterdäck tillsammans med min Model X som jag fick i maj (levererades otvättad på en parkering i Södertälje dit jag fick ta mig själv). När den levererades hänvisades jag istället till någon däckverkstad de har något slags samarbete med, Euromaster. Gissningsvis får de någon slags kickback för att Euromaster hoppas få en massa Tesla-ägare som kunder för däckförvaring. Jag har redan en lösning för detta och noll intresse av att åka ut (bor i stan) till någon förort för att hämta däck som Tesla lovat leverera. Att försöka ha en normal dialog med Tesla är som vanligt omöjligt, eftersom de vill att man ska chatta med olika anonyma personer inne i deras app.

Det är en lösning jag generellt tycker är väldigt dålig service och som man kan stå ut med när man köper streamad TV för en hundring i månaden. Köper jag en bil för 1,5 mkr vill jag att en människa som har vett att presentera sig tar hand om mig personligen och ger mig toppservice.

Jag fattar inte att Tesla är så usla på att ta hand om sina kunder. Tror de att alla är "tech bros" som vill ägna livet åt att sitta och knappa? Jag älskar min bil men det är så dåligt bemötande med Tesla att jag allvarligt kommer överväga en annan bil nästa gång.
My way or the highway.
Volvo EC40 MY25 och Volvo V60 MY19
Användarvisningsbild
WALL-E
Teslaägare

Inlägg av WALL-E »

Med tanke på osäkerheten runt tesla, vågar man beställa en uppsättning vinterdäck av tesla. Original känns bättre med bl.a. tpms sensor samt garantier.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare

WALL-E skrev: 11 nov 2023 11:01
Med tanke på osäkerheten runt tesla, vågar man beställa en uppsättning vinterdäck av tesla. Original känns bättre med bl.a. tpms sensor samt garantier.
Tänkte du använda dem denna vintern så är det nog säkrare att vända sig till någon annan.

Själv köpte jag TPMS-sensorer över disk hos Tesla. Fälgar och däck köpte jag från olika leverantörer, och en lokal verkstad fick montera och balansera.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
El2an

Inlägg av El2an »

WALL-E skrev: 11 nov 2023 11:01
Garantier på däck/fälgar är nog minst lika bra som Teslas garanti hos övriga däcksfirmor, spara några tusen inkl tpms sensorer en makita dtw300 mutterdragare inkl laddare och batteri, krafthylsor och en garagedomkraft.
Skriv svar