Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fosilfri2035 »

vigge50 skrev: 08 nov 2023 14:14
Recharge skrev ännu en artikel om det idag där de beskrev att Tesla körde på som vanligt och att IF Metall ventilerade sin frustration.

Däremot så var det en som kommenterade på Facebook att det var förj*veligt att de anställda inte strejkade. När jag frågade honom så påstår han att han vet om att Tesla inte betalar ut någon tjänstepension.

Om det stämmer eller ej har jag ingen aning om, skulle vara väldigt intressant att veta Tesla anställdas avtal då man inte riktigt vet vad som är sant och vad som någon hittat på i denna röran.
Jag pratade med en anställd för ett par veckor sedan som sa att han hade bättre villkor än sin gamla arbetsplats, Werksta. Han nämnde då också pensionen.

Mycket som är märkligt här.
Användarvisningsbild
MartinG
Teslaägare

Inlägg av MartinG »

Swallat skrev: 08 nov 2023 13:56
Märks tydligt vilken del av samhällsskiktet en stor del av alla medlemmar på detta ställe tillhör, inte kollektivavtals anställda iaf
Jag jobbade deltid i låglöneyrken med kollektivavtal när jag var ung, tyckte redan då att nyttan av facket var i bästa fall mycket tveksam. När facket kom till arbetsplatsen uppträdde de som maffiabossar och de kunde aldrig förklara hur deras verksamhet - vilken mest verkade gå ut på olika spritkonferenser - skulle förbättra min arbetssituation. Jag kunde förhandla mycket bättre själv och var jag inte nöjd var min arbetskraft uppskattad på andra håll. Arbetsskador, arbetsrätt och andra skyddsbestämmelser var redan då lagstadgat.

Nu är jag själv arbetsgivare och jag vill att mina kollegor ska ha en bra och trygg arbetsplats och vi lägger mycket energi och pengar på det, eftersom vi vill kunna rekrytera och behålla bra personer. Fackföreningsrörelsen känns skapad för ett arbetsliv som det såg ut för 100 år sen. Mycket byråkrati och centralstyrning, liten respekt för enskilda.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare
Referralkod: ts.la/fredrik8071

Inlägg av fth »

För att ta bort alla märkliga spekulationer om att Tesla inte skulle göra avsättningar för tjänstepension kan jag berätta att dom har sin lösning hos Skandia och gör följande avsättningar:
Tesla’s contributions are as follows:
- 4.5% of pensionable salary up to 7.5 IBA’s and
- 30% of pensionable salary from 7.5 to 30 IBA’s.
dvs en fullt normal avsättning, helt i linje med kollektivavtalen.

/fth
X90D, 7-sits monopost, Titanium Metallic, AP1, alla options
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare

Inlägg av Beppe »

Jag har jobbat som företagsledare i drygt 40 år och aldrig haft problem med vare sig kollektivavtal eller facket. Men nu går det för långt när uppmuntrar en fullständig häxjakt på företagets kunder som är helt oskyldiga. Skulle någon annan aktör agera på samma sätt skulle det bli ramaskri. Om facket inte skall tappa all trovärdighet så är det dags att lugna ner sig
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Fosilfri2035 skrev: 08 nov 2023 14:26
vigge50 skrev: 08 nov 2023 14:14
Recharge skrev ännu en artikel om det idag där de beskrev att Tesla körde på som vanligt och att IF Metall ventilerade sin frustration.

Däremot så var det en som kommenterade på Facebook att det var förj*veligt att de anställda inte strejkade. När jag frågade honom så påstår han att han vet om att Tesla inte betalar ut någon tjänstepension.

Om det stämmer eller ej har jag ingen aning om, skulle vara väldigt intressant att veta Tesla anställdas avtal då man inte riktigt vet vad som är sant och vad som någon hittat på i denna röran.
Jag pratade med en anställd för ett par veckor sedan som sa att han hade bättre villkor än sin gamla arbetsplats, Werksta. Han nämnde då också pensionen.

Mycket som är märkligt här.
Det kan ju vara så som så att den anställde inte har rätt till tjänstepension? Har för mig att vårat kollektivavtal inte ger någon pension till anställda under 23 eller 25 kommer inte ihåg exakt ålder.
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

PhR34k skrev: 08 nov 2023 14:57
Det kan ju vara så som så att den anställde inte har rätt till tjänstepension? Har för mig att vårat kollektivavtal inte ger någon pension till anställda under 23 eller 25 kommer inte ihåg exakt ålder.
I SAF LO-avtalet börjar avsättningarna vid 23 års ålder, hos Tesla vid 25, så här är ju Tesla sämre.

/fth
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

fth skrev:
PhR34k skrev: 08 nov 2023 14:57
I SAF LO-avtalet börjar avsättningarna vid 23 års ålder, hos Tesla vid 25, så här är ju Tesla sämre.

/fth
Men som alla säger att kollektivavtal är miniminivå och dom har höjt till 25…. Haha
Aang

Inlägg av Aang »

Swallat skrev: 07 nov 2023 19:43
Pontus skrev: 07 nov 2023 19:38
Banane skrev: 07 nov 2023 19:17
Collin87 skrev: 07 nov 2023 19:08
Banane skrev: 06 nov 2023 19:50

Om arbetsgivare fick göra som de ville skulle villkoren för anställda bli sämre. 100% säkert.
Tror dessvärre inte att det är så simpelt att göra det antagandet.
Allt beror på vad det handlar om för bransch osv.

Samhället utvecklas och förändras och likväl bör kanske den svenska modellen ses över.
Förr var det helt klart det enda rätta, men idag skulle jag vilja påstå att det inte alltid är fallet.
Är det inte en sympatisk tanke att den som har en stark ställning på arbetsmarknaden står upp för den som har en svagare?
Vi har det bra på vår arbetsplats men vi följer inte något kollektivavtal. Men om vi skulle bli tvingade så skulle en stor del av dom anställda få 5,5% mindre i pensionsavsättningar. Man skulle säkert behöva dra in på andra förmåner också för kunna betala den högre pensionen till dom som tjänar mest. Personligen skulle jag få bättre pensionsavsättningar men kanske att någon annan förmån skulle bli sämre.
Vi har några på jobbet som är med i facket men det är också så att ingen (jag gissar med stor säkerhet) tycker att det är dåliga villkor som det är nu på jobbet tvärtom är nog alla mer eller mindre väldigt nöjda.

Så på alla arbetsplatser skulle det absolut inte bli bättre utan sämre med kollektivavtal. Så det är väl bara att hoppas att facket inte får upp ögonen för oss :shock:

Skulle dom ge sig på oss så skulle jag verkligen kräva svar på många frågor och jag bara antar att dom måste svara innan dom påverkar min situation direkt.
Varför skulle ni få lägre pensioner, facket har en LÄGSTA nivå som krav, sen kan företaget bäst fan dom vill betala mer därefter
Facket har en längsta TVINGANDE nivå som du måste betala för.
Vill du som AG ge en bättre lösning så måste du ha (alltså som i köpa/betala) ännu en till lösning. I praktiken betyder det att när det gäller pension, så finns inget annat val än att få fackets lösning inkörd i halsen
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

PhR34k skrev: 08 nov 2023 15:15
Men som alla säger att kollektivavtal är miniminivå och dom har höjt till 25…. Haha
Miniminivå i det här fallet är alltså 23 år, så om/när Tesla tvingas in i kollektivavtalet så kommer dom behöva påbörja pensionsavsättningar tidigare, dom kan inte göra avsteg som försämrar för arbetstagaren (under förutsättning att det blir SAF-LO, det finns andra kollektivavtal som också har 25 som lägsta ålder, t.ex. ITP).

/fth
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

fth skrev:
PhR34k skrev: 08 nov 2023 15:15
Miniminivå i det här fallet är alltså 23 år, så om/när Tesla tvingas in i kollektivavtalet så kommer dom behöva påbörja pensionsavsättningar tidigare, dom kan inte göra avsteg som försämrar för arbetstagaren (under förutsättning att det blir SAF-LO, det finns andra kollektivavtal som också har 25 som lägsta ålder, t.ex. ITP).

/fth
Det var ett skämt :p
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

PhR34k skrev: 08 nov 2023 15:19
joke.jpg
:D
/fth
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

fth skrev: 08 nov 2023 15:20
PhR34k skrev: 08 nov 2023 15:19
joke.jpg
:D
/fth
Haha exakt :)
Ha en fin dag ändå.
Användarvisningsbild
Fiskk
Teslaägare
Referralkod: ts.la/marcus687780

Inlägg av Fiskk »

Lassewoien skrev: 08 nov 2023 11:00
Hela denna kollektivgrejen handlar enbart om att Elon Musk är ”Högerextrem” enligt alla som röstar centern och vänsterut.
Man ser ju nu att alla vänsterdebattörer iallafall hotar att lämna X för att, just det.. Elon är konservativ.
Och facket är ju så mycket vänster man kan komma här i Sverige och såklart vlll de trycka till Elon och visa sin makt.

För varför är ingen blockad inlett mot Amazon, Facebook eller Spotify? Ingen av dessa ha kollektivavtal..
DETTA. Bästa inlägget i tråden. Spot on! Klipp gräset o chilla :)
Mickep

Inlägg av Mickep »

Fiskk skrev: 08 nov 2023 15:29
Lassewoien skrev: 08 nov 2023 11:00
Hela denna kollektivgrejen handlar enbart om att Elon Musk är ”Högerextrem” enligt alla som röstar centern och vänsterut.
Man ser ju nu att alla vänsterdebattörer iallafall hotar att lämna X för att, just det.. Elon är konservativ.
Och facket är ju så mycket vänster man kan komma här i Sverige och såklart vlll de trycka till Elon och visa sin makt.

För varför är ingen blockad inlett mot Amazon, Facebook eller Spotify? Ingen av dessa ha kollektivavtal..
DETTA. Bästa inlägget i tråden. Spot on! Klipp gräset o chilla :)
Elon är inte högerextrem. Dock väldigt antifacklig. (om det är negativt eller positivt är upp till var och en.
Han kan säkert vara trevlig privat men och väldigt krävande som chef. har inga problem med att göra sig av med anställda som bråkar.
Att vara anställd under en sådan kan ha sina sidor. Så länge man är på rätt sida dvs.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare

Inlägg av frippe »

Kriper skrev: 08 nov 2023 12:08
Min tanke från början av denna konflikt är att Metall tillsammans med sina systerföreningar ute i Europa är överens om hur detta ska hanteras. Tror t.o.m. att det kan vara så att Metall i Sverige är en testballong för att provtrycka tesla i Sverige och i Europa.

Så mitt tips är att fler fackföreningar i Europa kommer att jacka på denna konflikt om den inte löses snart.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

Seko går in och stoppar paket och brev via Postnord och Citymail till Tesla:
https://www.seko.se/press-och-aktuellt/ ... ill-tesla/
Kriper

Inlägg av Kriper »

Var dig själv, alla andra är upptagna

BMW i4 IDrive40
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Tymrev skrev: 08 nov 2023 15:41
Fan de mobiliserar! Spännande.

Vad finns det för regler kring sympatistrejk? Kan ambulansen vägra köra till Teslas adresser t.ex? Var går gränsen?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Mickep

Inlägg av Mickep »

Åh nej, snart får vi en snyfthistoria om stackars brevbärare som blir sysslolösa nu när de inte får förmedla paket till tesla.
Varför ger sig facken på brevbärare?
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

slugger75 skrev: 08 nov 2023 15:44
Tymrev skrev: 08 nov 2023 15:41
Fan de mobiliserar! Spännande.

Vad finns det för regler kring sympatistrejk? Kan ambulansen vägra köra till Teslas adresser t.ex? Var går gränsen?
I det fall dom faktiskt stoppar postutdelning så går tydligen gränsen iaf bortom vad MSB kategoriserar som kritiska samhällsfunktioner, postutdelning beskrivs som "ett överordnat samhällsintresse".

Utan att lägga in någon värdering i övrigt av den här konflikten så är iaf min åsikt att detta är rent åt h-e, tänker dom förvägra Teslas ledningsgrupp sjukvård också? :roll:

/fth
Användarvisningsbild
loftux
Teslaägare
Referralkod: ts.la/peter18116
Kontakt:

Inlägg av loftux »

Tesla taktik: Tvinga fram tillräckligt många konfliktåtgärder så att det framstår som helt oproportionerligt och sedan ta det till europadomstolen, och under tiden målet hanteras så kräver de att strejk och sympati-strejker pausas.

Stämmer min hejvilda spekulation så verkar det vara nära med helt oproportionerliga åtgärder när till och med posten skall dras in.
Model Y Performance, Midnattsskörsbärsröd, Vit interiör
Model 3 LR AWD 2019, Pearl White, Vit interiör, 18" Aero, FSD
Nissan Leaf Tekna 2013
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

loftux skrev: 08 nov 2023 15:59
Tesla taktik: Tvinga fram tillräckligt många konfliktåtgärder så att det framstår som helt oproportionerligt och sedan ta det till europadomstolen, och under tiden målet hanteras så kräver de att strejk och sympati-strejker pausas.

Stämmer min hejvilda spekulation så verkar det vara nära med helt oproportionerliga åtgärder när till och med posten skall dras in.
Med tanke på Teslas tidigare tondöva hantering av den svenska modellen så tror iaf inte jag det är resultatet av någon taktik från deras sida, jag tror snarare det är facket som blivit fullständigt fartblinda och svingar vilt med allt dom kan komma på.

Vad är nästa steg, stänga av el, vatten, telefoni, internet, brandkåren vägrar komma om det börjar brinna, polisen vägrar komma vid inbrott etc?

Nej, jag har varit kluven inför detta tidigare, men det här kvalar definitivt in under "maffiametoder" för mig. :evil:

/fth
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Ska bli ganska intressant att se hur fackmedlemmar/folk i allmänhet tycker lite längre fram. Osäker på att detta gynnar den svenska modellen i slutändan..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
fth
Teslaägare

Inlägg av fth »

Den svenska modellen har ju faktiskt parter på två sidor, fackförbunden och arbetsgivarnas organisationer, det kanske är dags att arbetsgivarorganisationerna säger något om detta?

Den här konflikten innebär ju en rejäl eskalering från den ena sidan, jag har mycket svårt att tro att arbetsgivarsidan är komfortabla med att ett prejudikat etableras där fackförbunden utan konsekvenser kan strypa samhällskritiska funktioner i en konflikt?

/fth
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Mickep skrev: 08 nov 2023 15:32
Elon är inte högerextrem.
Allt höger vänster är extremt i denna polariserade verklighet vi nu befinner oss i.

Tycker gott att Tesla kan lämna Sverige och ta med sig SuC på samma gång. Så gick det med den elektrifieringen. (Ja det kommer märkas betydligt mer än några enstaka dysfunktionella Ionity..)
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Skriv svar