Donk skrev: ↑03 nov 2023 00:07
Någon som beställt en Zeekr?
Jag var ute och provkörde en Performance häromdagen och blev klart överraskad - till det positiva hållet. Väldigt lik en MS gällande batteri, prestanda och mått. Riktigt fin både ute och inne, trevlig att köra, rejält baksäte och väldigt mycket utrustning inkl sånt man saknar hos Tesla (360-kamera, head-up, elutfällbart drag mm). Ljudnivån kunde varit något bättre men helt ok (enligt mig lite bättre än en MY, ungefär som en MS). Skulle gärna haft lite mer Tesla-känsla på accelerationen, fastän den ska ha samma prestanda 0-100 som en MYP el MS LR så känns den inte riktigt lika pigg. Synd också att de inte gjort baksätet skjutbart när det är så rymligt samtidigt som bagaget gärna kunde vara lite större. Även genomlastningslucka saknas.
En ytterligare nackdel är som sagt kravet på 22-tum vinterdäck, någon som fått bekräftat om det går att köra på 20”? Jag gav feedback att de måste lösa det då flertalet köpare nog gärna vill ha mindre hjul på vintern.
Men sammantaget en väldigt fin bil, skulle absolut kunna tänka mig en Privilige med luftfjädring. Svårt att se varför man ska köpa en Polestar 4 om man kan tänka sig se förbi varumärket, särskilt som 4:an också ska byggas i Kina. Ska bli intressant att se hur det går för alla olika märkena i Geely-koncernen inkl Volvo och Polestar.
Japp, jag väntar på leveranstid. Jag har 20 tum dubbade vintertofflor som ligger och väntar när jag väl får hem bilen, enligt min leverantör ska fälgmodellen ha provmonterats på en 001 för att verifiera funktionen. Jag berättar hur det går med utprovningen när jag fått bilen, tror jag är rätt tidig i leveranskön då VIN kom omedelbart vid beställningen (vilket sannolikt gav en omedelbar matchning).
Eldsig skrev: ↑03 nov 2023 01:10
Inte beställt, men är ganska nära. Sjuk beslutsångest. Inväntar nog pris på BYD Seal (gissar på från typ 660k för AWD) och helst nån mer info om Polestar 4, men den verkar landa på typ från 850k för AWD. Och då är 001 nog det enda rimliga. Har varit inställd på Privilege, men vacklar ibland och tänker RWD då jag är osäker på om jag uppskattar det extra tillräckligt. Men vad är 80.000/10% på bilens livslängd egentligen...
Ptjaa, fyrhjulskrafs är som luftkonditionering, automatlåda och farthållare - har man en gång haft det vill man inte vara utan

Skillnaden mellan Performance och Privilege är väl en annan sak, i huvudsak ventilerade säten, subbas och luftfjädring om jag minns rätt? Det är väl frågan om det är en prisvärd option, standardfjädringen är ju verkligen inte dålig.
Utan att förringa ekonomin brukar jag tänka om jag någon gång ångrat att jag valt ett billigare alternativ i f t när jag valt ett dyrare. Det förra har hänt, aldrig det senare

Så det handlar nog i slutänden mer om vad hjärtat säger än hjärnan - och den ekonomiska insatsen är rimlig för den personliga ekonomin.
Hade PS4 funnits ute hade den definitivt varit på radarn, jag är väldigt nöjd med vår PS2 som tickat i de flesta boxar jag söker i en sportigare vardagsbil. Men nu ligger den lite väl långt bort i tiden så kanske vid nästa byte? Jag väntar personligen i alla fall på en Privilege med drag, bara för att prisskillnaden föreföll rimlig och att luftfjädringen medger varierad markfrigång. Bra i mina nordliga trakter. Att köra hem den kan bli lite spännande, vinterdäcken ligger och väntar i Haparanda…
Lycka till med Ditt val - och ha en trevlig helg:)