Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Här diskuterar vi elektriska fordon från andra tillverkare än Tesla

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

big-olle skrev: 25 okt 2023 13:29
Ni som provkört, hur upplevde ni att ljudanläggningen presterade? Teslans är ju bra och man vill helst inte byta ner sig allt för mycket. Fram för allt är det performance-stereon som är intressant.
Den jag provade var performance, Privilege har enligt försäljaren samma ljudanläggning kompletterad med subwoofer. Som före detta ljudentusiast i min ungdom tyckte jag ljudet var bra med naturlig återgivna röster och en klar ljudbild med god separation mellan instrument och effekter. Typiskt Yamaha kanske man kan säga, mer studiomonitor än Cerwin-Vega är kanske ett annat sätt att beskriva intrycket. Vid lyssning i normala ljudnivåer vid körning saknades inget för mig, basen var tight och klar. Med subbasen i Privilige blir den sannolikt ett klart fall framåt i f t Polestars HK-anläggning.

De Tesla jag kört och åkt har också bra ljud, kanske något mer anpassad åt en massiv ljudbild med mycket tryck. Jag lyssnar numera mest på ljudböcker, radio och en hel del akustisk musik och tror jag skulle föredra Yamaha-anläggningen.

Men prova när Du har chansen, bäst vore nog att ha ljudbilden från din nuvarande bil i färskt minne när Du jämför. Smaken är som bekant delad och allt beror på ens egna preferenser:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
johanh
Inlägg: 70
Blev medlem: 26 sep 2017 19:19
Ort: Frillesås

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av johanh »

Då har jag också spenderat en timme i den här :)
Mitt intryck är gott på totalen, den ligger helt klart med på listan över kandidater.
Det är en stor bil, med de för- och nackdelar som kommer med det. Jag föredrar egentligen lite mindre bilar.
I min värld känns den mer som en volvo än tysk premium, den är dock ett par steg upp från PS2 vad gäller funktioner med HUD och massagestolar tex. Den fäller inte in kameror och har inte heller spolning för dem.
Det är en stor bil och den har ingen bakaxelstyrning för att trolla bort storleken, den är klumpig att parkera vilket jag även tycker PS2 är, helt olikt C-klass/3-serie.
Luftfjädring är för mig ett stort plus och den har upp till 26cm markfrigång och off road-läge.
Med större batteri kommer också bättre räckvidd vilket är välkommet.
Mjukvaran är inte klar ännu och säljaren kunde inte heller visa appen så det återstår att se hur de bitarna blir när de väl kommit på plats.
Som referens tittar jag även på BMW i4 M50, och en liten del av mig är såpass mercedes-sugen att jag funderar på c-klass i hybrid men vet inte om jag kan gå tillbaka till hybrid.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Donk »

Någon som beställt en Zeekr?

Jag var ute och provkörde en Performance häromdagen och blev klart överraskad - till det positiva hållet. Väldigt lik en MS gällande batteri, prestanda och mått. Riktigt fin både ute och inne, trevlig att köra, rejält baksäte och väldigt mycket utrustning inkl sånt man saknar hos Tesla (360-kamera, head-up, elutfällbart drag mm). Ljudnivån kunde varit något bättre men helt ok (enligt mig lite bättre än en MY, ungefär som en MS). Skulle gärna haft lite mer Tesla-känsla på accelerationen, fastän den ska ha samma prestanda 0-100 som en MYP el MS LR så känns den inte riktigt lika pigg. Synd också att de inte gjort baksätet skjutbart när det är så rymligt samtidigt som bagaget gärna kunde vara lite större. Även genomlastningslucka saknas.

En ytterligare nackdel är som sagt kravet på 22-tum vinterdäck, någon som fått bekräftat om det går att köra på 20”? Jag gav feedback att de måste lösa det då flertalet köpare nog gärna vill ha mindre hjul på vintern.

Men sammantaget en väldigt fin bil, skulle absolut kunna tänka mig en Privilige med luftfjädring. Svårt att se varför man ska köpa en Polestar 4 om man kan tänka sig se förbi varumärket, särskilt som 4:an också ska byggas i Kina. Ska bli intressant att se hur det går för alla olika märkena i Geely-koncernen inkl Volvo och Polestar.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Eldsig
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

Inte beställt, men är ganska nära. Sjuk beslutsångest. Inväntar nog pris på BYD Seal (gissar på från typ 660k för AWD) och helst nån mer info om Polestar 4, men den verkar landa på typ från 850k för AWD. Och då är 001 nog det enda rimliga. Har varit inställd på Privilege, men vacklar ibland och tänker RWD då jag är osäker på om jag uppskattar det extra tillräckligt. Men vad är 80.000/10% på bilens livslängd egentligen... :)
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Donk skrev: 03 nov 2023 00:07
Någon som beställt en Zeekr?

Jag var ute och provkörde en Performance häromdagen och blev klart överraskad - till det positiva hållet. Väldigt lik en MS gällande batteri, prestanda och mått. Riktigt fin både ute och inne, trevlig att köra, rejält baksäte och väldigt mycket utrustning inkl sånt man saknar hos Tesla (360-kamera, head-up, elutfällbart drag mm). Ljudnivån kunde varit något bättre men helt ok (enligt mig lite bättre än en MY, ungefär som en MS). Skulle gärna haft lite mer Tesla-känsla på accelerationen, fastän den ska ha samma prestanda 0-100 som en MYP el MS LR så känns den inte riktigt lika pigg. Synd också att de inte gjort baksätet skjutbart när det är så rymligt samtidigt som bagaget gärna kunde vara lite större. Även genomlastningslucka saknas.

En ytterligare nackdel är som sagt kravet på 22-tum vinterdäck, någon som fått bekräftat om det går att köra på 20”? Jag gav feedback att de måste lösa det då flertalet köpare nog gärna vill ha mindre hjul på vintern.

Men sammantaget en väldigt fin bil, skulle absolut kunna tänka mig en Privilige med luftfjädring. Svårt att se varför man ska köpa en Polestar 4 om man kan tänka sig se förbi varumärket, särskilt som 4:an också ska byggas i Kina. Ska bli intressant att se hur det går för alla olika märkena i Geely-koncernen inkl Volvo och Polestar.
Japp, jag väntar på leveranstid. Jag har 20 tum dubbade vintertofflor som ligger och väntar när jag väl får hem bilen, enligt min leverantör ska fälgmodellen ha provmonterats på en 001 för att verifiera funktionen. Jag berättar hur det går med utprovningen när jag fått bilen, tror jag är rätt tidig i leveranskön då VIN kom omedelbart vid beställningen (vilket sannolikt gav en omedelbar matchning).
Eldsig skrev: 03 nov 2023 01:10
Inte beställt, men är ganska nära. Sjuk beslutsångest. Inväntar nog pris på BYD Seal (gissar på från typ 660k för AWD) och helst nån mer info om Polestar 4, men den verkar landa på typ från 850k för AWD. Och då är 001 nog det enda rimliga. Har varit inställd på Privilege, men vacklar ibland och tänker RWD då jag är osäker på om jag uppskattar det extra tillräckligt. Men vad är 80.000/10% på bilens livslängd egentligen... :)
Ptjaa, fyrhjulskrafs är som luftkonditionering, automatlåda och farthållare - har man en gång haft det vill man inte vara utan🙂 Skillnaden mellan Performance och Privilege är väl en annan sak, i huvudsak ventilerade säten, subbas och luftfjädring om jag minns rätt? Det är väl frågan om det är en prisvärd option, standardfjädringen är ju verkligen inte dålig.

Utan att förringa ekonomin brukar jag tänka om jag någon gång ångrat att jag valt ett billigare alternativ i f t när jag valt ett dyrare. Det förra har hänt, aldrig det senare😉 Så det handlar nog i slutänden mer om vad hjärtat säger än hjärnan - och den ekonomiska insatsen är rimlig för den personliga ekonomin.

Hade PS4 funnits ute hade den definitivt varit på radarn, jag är väldigt nöjd med vår PS2 som tickat i de flesta boxar jag söker i en sportigare vardagsbil. Men nu ligger den lite väl långt bort i tiden så kanske vid nästa byte? Jag väntar personligen i alla fall på en Privilege med drag, bara för att prisskillnaden föreföll rimlig och att luftfjädringen medger varierad markfrigång. Bra i mina nordliga trakter. Att köra hem den kan bli lite spännande, vinterdäcken ligger och väntar i Haparanda…

Lycka till med Ditt val - och ha en trevlig helg:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1276
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av slugger75 »

Jag ska inte byta bil förrän 2025, men då kan denna bli intressant. Tänker provköra den under nästa år. Jag tycker den verkar mycket lovande.

Egentligen är jag mycket nöjd med nuvarande Model Y, som har parkeringssensorer, men eftersom nya Model Y inte har det så är jag skeptisk. Om de inte har gått tillbaka till sensorer till 2025 kommer jag nog inte ta ut en sån. (Chansen att de lyckas få Tesla Vision lika bra som parkeringssensorer ser jag som nära noll).

Dessutom kan ju strejken leda till att Tesla drar sig ur Sverige och då kanske det blir omständligt att plocka ut en Tesla på leasing.

Så, Zeekr 001 blir spännande att följa!
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 958
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Honkan »

Tjena

Jag har en MYP med och en utan sensorer och den utan använder jag mest men kan säga att de funkar precis lika bra i vardagen i alla fall…
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
dm4
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

roffe_s skrev: 03 nov 2023 06:49
Japp, jag väntar på leveranstid. Jag har 20 tum dubbade vintertofflor som ligger och väntar när jag väl får hem bilen, enligt min leverantör ska fälgmodellen ha provmonterats på en 001 för att verifiera funktionen. Jag berättar hur det går med utprovningen när jag fått bilen, tror jag är rätt tidig i leveranskön då VIN kom omedelbart vid beställningen (vilket sannolikt gav en omedelbar matchning).
Har en förbeställning men inte konverterat ännu, kommer du ta leverans med sommardäck då? Vilka fälgar och däck är det du har liggandes? (Vill inte heller ha 22" på vinterdäcken)

Mvh
Zeekr 001 2023
dm4
Inlägg: 122
Blev medlem: 15 apr 2022 10:15

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av dm4 »

dm4 skrev: 03 nov 2023 12:40
roffe_s skrev: 03 nov 2023 06:49
Japp, jag väntar på leveranstid. Jag har 20 tum dubbade vintertofflor som ligger och väntar när jag väl får hem bilen, enligt min leverantör ska fälgmodellen ha provmonterats på en 001 för att verifiera funktionen. Jag berättar hur det går med utprovningen när jag fått bilen, tror jag är rätt tidig i leveranskön då VIN kom omedelbart vid beställningen (vilket sannolikt gav en omedelbar matchning).
Har en förbeställning men inte konverterat ännu, kommer du ta leverans med sommardäck då? Vilka fälgar och däck är det du har liggandes? (Vill inte heller ha 22" på vinterdäcken)

Mvh
Dessa fälgarna skulle jag vilja ha..
Zeekr 001 2023
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av mikebike »

Honkan skrev: 03 nov 2023 12:34
Tjena

Jag har en MYP med och en utan sensorer och den utan använder jag mest men kan säga att de funkar precis lika bra i vardagen i alla fall…
De beror kanske på vilken vardag man lever i?

Jag måste alltid fickparkera när jag kommer hem. Hur funkar avståndsangivelsen (framåt) då?
När jag skall åka iväg så har bilen framför nästan alltid bytts ut eller tillkommit sedan jag parkerade. Hur fungerar avståndsangivelsen (framåt) då?

Apropå att alltid behöva fickparkera så verkar 001 vara i längsta laget. ZEEKR X har lämpligare format, men alldeles för kort räckvidd.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 03 nov 2023 13:30
Honkan skrev: 03 nov 2023 12:34
Tjena

Jag har en MYP med och en utan sensorer och den utan använder jag mest men kan säga att de funkar precis lika bra i vardagen i alla fall…
De beror kanske på vilken vardag man lever i?

Jag måste alltid fickparkera när jag kommer hem. Hur funkar avståndsangivelsen (framåt) då?
När jag skall åka iväg så har bilen framför nästan alltid bytts ut eller tillkommit sedan jag parkerade. Hur fungerar avståndsangivelsen (framåt) då?

Apropå att alltid behöva fickparkera så verkar 001 vara i längsta laget. ZEEKR X har lämpligare format, men alldeles för kort räckvidd.
Du som är gammal har väl kört rätt mkt bil utan sensorer?
Jag har inga fram i min Zoe nu, går ändå utmärkt att fickparkera. Det viktiga IMO är bak, och då gärna kamera(vilket även Zoen har).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 03 nov 2023 13:49
mikebike skrev: 03 nov 2023 13:30
Honkan skrev: 03 nov 2023 12:34
Tjena

Jag har en MYP med och en utan sensorer och den utan använder jag mest men kan säga att de funkar precis lika bra i vardagen i alla fall…
De beror kanske på vilken vardag man lever i?

Jag måste alltid fickparkera när jag kommer hem. Hur funkar avståndsangivelsen (framåt) då?
När jag skall åka iväg så har bilen framför nästan alltid bytts ut eller tillkommit sedan jag parkerade. Hur fungerar avståndsangivelsen (framåt) då?

Apropå att alltid behöva fickparkera så verkar 001 vara i längsta laget. ZEEKR X har lämpligare format, men alldeles för kort räckvidd.
Du som är gammal har väl kört rätt mkt bil utan sensorer?
Jag har inga fram i min Zoe nu, går ändå utmärkt att fickparkera. Det viktiga IMO är bak, och då gärna kamera(vilket även Zoen har).
Jag har en bil utan vare sig servostyrning, ABS, torkarautomatik, farthållare, radar eller sensorer (se nedan). Trots det anser jag att en modern (och dyr) bil skall ha alla dessa funktioner (och lite till), dessutom vill jag att de skall fungera bra.
Tycker du att det är konstigt att ha sådana önskemål/krav?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 03 nov 2023 14:46
taliz skrev: 03 nov 2023 13:49
mikebike skrev: 03 nov 2023 13:30
Honkan skrev: 03 nov 2023 12:34
Tjena

Jag har en MYP med och en utan sensorer och den utan använder jag mest men kan säga att de funkar precis lika bra i vardagen i alla fall…
De beror kanske på vilken vardag man lever i?

Jag måste alltid fickparkera när jag kommer hem. Hur funkar avståndsangivelsen (framåt) då?
När jag skall åka iväg så har bilen framför nästan alltid bytts ut eller tillkommit sedan jag parkerade. Hur fungerar avståndsangivelsen (framåt) då?

Apropå att alltid behöva fickparkera så verkar 001 vara i längsta laget. ZEEKR X har lämpligare format, men alldeles för kort räckvidd.
Du som är gammal har väl kört rätt mkt bil utan sensorer?
Jag har inga fram i min Zoe nu, går ändå utmärkt att fickparkera. Det viktiga IMO är bak, och då gärna kamera(vilket även Zoen har).
Jag har en bil utan vare sig servostyrning, ABS, torkarautomatik, farthållare, radar eller sensorer (se nedan). Trots det anser jag att en modern (och dyr) bil skall ha alla dessa funktioner (och lite till), dessutom vill jag att de skall fungera bra.
Tycker du att det är konstigt att ha sådana önskemål/krav?
Jag har iaf insett att jag klarar mig alldeles utmärkt utan några sensorer, och jag verkar inte vara ensam om det. Men alla är vi olika.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 03 nov 2023 15:00
mikebike skrev: 03 nov 2023 14:46
taliz skrev: 03 nov 2023 13:49
mikebike skrev: 03 nov 2023 13:30
Honkan skrev: 03 nov 2023 12:34
Tjena

Jag har en MYP med och en utan sensorer och den utan använder jag mest men kan säga att de funkar precis lika bra i vardagen i alla fall…
De beror kanske på vilken vardag man lever i?

Jag måste alltid fickparkera när jag kommer hem. Hur funkar avståndsangivelsen (framåt) då?
När jag skall åka iväg så har bilen framför nästan alltid bytts ut eller tillkommit sedan jag parkerade. Hur fungerar avståndsangivelsen (framåt) då?

Apropå att alltid behöva fickparkera så verkar 001 vara i längsta laget. ZEEKR X har lämpligare format, men alldeles för kort räckvidd.
Du som är gammal har väl kört rätt mkt bil utan sensorer?
Jag har inga fram i min Zoe nu, går ändå utmärkt att fickparkera. Det viktiga IMO är bak, och då gärna kamera(vilket även Zoen har).
Jag har en bil utan vare sig servostyrning, ABS, torkarautomatik, farthållare, radar eller sensorer (se nedan). Trots det anser jag att en modern (och dyr) bil skall ha alla dessa funktioner (och lite till), dessutom vill jag att de skall fungera bra.
Tycker du att det är konstigt att ha sådana önskemål/krav?
Jag har iaf insett att jag klarar mig alldeles utmärkt utan några sensorer, och jag verkar inte vara ensam om det. Men alla är vi olika.
Fickparkerar du också varje gång du kommer hem?
Som sagt, de går att klara sig utan, men det är en försämring att bli av med dem (de slutade fungera på min Model 3) och nu är frågan när Tesla kopplar ur mina permanent?
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

dm4 skrev: 03 nov 2023 12:40
roffe_s skrev: 03 nov 2023 06:49
Japp, jag väntar på leveranstid. Jag har 20 tum dubbade vintertofflor som ligger och väntar när jag väl får hem bilen, enligt min leverantör ska fälgmodellen ha provmonterats på en 001 för att verifiera funktionen. Jag berättar hur det går med utprovningen när jag fått bilen, tror jag är rätt tidig i leveranskön då VIN kom omedelbart vid beställningen (vilket sannolikt gav en omedelbar matchning).
Har en förbeställning men inte konverterat ännu, kommer du ta leverans med sommardäck då? Vilka fälgar och däck är det du har liggandes? (Vill inte heller ha 22" på vinterdäcken)

Mvh
Nitro Turismo FF 8x20 5-108 ET45 C63,3 och Hakkapelitta 10 SUV 255/50-20 på dessa blir nog bra. Om det funkar:)

https://nitrowheels.com/se/kollektion/n ... -ff-g-gun/

När det gäller diskussionen om utrustning och hjälpmedel - det går alldeles utmärkt att frakta häcken i vad som helst som har fyra hjul, någon form av kaross och som passerat besiktningens nålsöga. Men visst tusan är det bekvämare, säkrare och roligare med en vettig utrustningsnivå. På tidigare bilar har vi t ex haft automatisk parkeringshjälp, det har vi inte på vår PS2. Med tanke på denna bilstorlek tror jag både jag men ffa hon jag delar bostad med kommer att uppskatta både hjälpmedel och sensorer i stadstrafik.

Problemet blir naturligtvis mindre med småbilar som Zoe, Ora, Leaf etc, men vid fickparkering med lite större bilar är sensorer och 360-bird view till hjälp för de allra flesta.

Frågan vi bör ställa oss i stället - varför ska vi avstå? Fåniga argument om att det försämrar uppmärksamhet, avtrubbar bilisten etc har upprepats allt sedan ABS infördes. Det var lika fel då som nu. I min bok :)

Trevlig helg allihopa!
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 03 nov 2023 15:36
taliz skrev: 03 nov 2023 15:00
mikebike skrev: 03 nov 2023 14:46
taliz skrev: 03 nov 2023 13:49
mikebike skrev: 03 nov 2023 13:30

De beror kanske på vilken vardag man lever i?

Jag måste alltid fickparkera när jag kommer hem. Hur funkar avståndsangivelsen (framåt) då?
När jag skall åka iväg så har bilen framför nästan alltid bytts ut eller tillkommit sedan jag parkerade. Hur fungerar avståndsangivelsen (framåt) då?

Apropå att alltid behöva fickparkera så verkar 001 vara i längsta laget. ZEEKR X har lämpligare format, men alldeles för kort räckvidd.
Du som är gammal har väl kört rätt mkt bil utan sensorer?
Jag har inga fram i min Zoe nu, går ändå utmärkt att fickparkera. Det viktiga IMO är bak, och då gärna kamera(vilket även Zoen har).
Jag har en bil utan vare sig servostyrning, ABS, torkarautomatik, farthållare, radar eller sensorer (se nedan). Trots det anser jag att en modern (och dyr) bil skall ha alla dessa funktioner (och lite till), dessutom vill jag att de skall fungera bra.
Tycker du att det är konstigt att ha sådana önskemål/krav?
Jag har iaf insett att jag klarar mig alldeles utmärkt utan några sensorer, och jag verkar inte vara ensam om det. Men alla är vi olika.
Fickparkerar du också varje gång du kommer hem?
Som sagt, de går att klara sig utan, men det är en försämring att bli av med dem (de slutade fungera på min Model 3) och nu är frågan när Tesla kopplar ur mina permanent?
Jepp, extremt tight dessutom. Funkar trots att jag tycker jag är sämre på det nu än när jag var yngre. Minns när jag körde Volvo 240 kunde jag tråckla mig in med millimeterprecision. :lol:
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 03 nov 2023 20:12
mikebike skrev: 03 nov 2023 15:36
taliz skrev: 03 nov 2023 15:00
mikebike skrev: 03 nov 2023 14:46
taliz skrev: 03 nov 2023 13:49


Du som är gammal har väl kört rätt mkt bil utan sensorer?
Jag har inga fram i min Zoe nu, går ändå utmärkt att fickparkera. Det viktiga IMO är bak, och då gärna kamera(vilket även Zoen har).
Jag har en bil utan vare sig servostyrning, ABS, torkarautomatik, farthållare, radar eller sensorer (se nedan). Trots det anser jag att en modern (och dyr) bil skall ha alla dessa funktioner (och lite till), dessutom vill jag att de skall fungera bra.
Tycker du att det är konstigt att ha sådana önskemål/krav?
Jag har iaf insett att jag klarar mig alldeles utmärkt utan några sensorer, och jag verkar inte vara ensam om det. Men alla är vi olika.
Fickparkerar du också varje gång du kommer hem?
Som sagt, de går att klara sig utan, men det är en försämring att bli av med dem (de slutade fungera på min Model 3) och nu är frågan när Tesla kopplar ur mina permanent?
Jepp, extremt tight dessutom. Funkar trots att jag tycker jag är sämre på det nu än när jag var yngre. Minns när jag körde Volvo 240 kunde jag tråckla mig in med millimeterprecision. :lol:
Med 240 kör man tills det tar emot. ;)
På den tiden hade bilarna stötfångare...
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14902
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av taliz »

mikebike skrev: 03 nov 2023 21:11
taliz skrev: 03 nov 2023 20:12
mikebike skrev: 03 nov 2023 15:36
taliz skrev: 03 nov 2023 15:00
mikebike skrev: 03 nov 2023 14:46

Jag har en bil utan vare sig servostyrning, ABS, torkarautomatik, farthållare, radar eller sensorer (se nedan). Trots det anser jag att en modern (och dyr) bil skall ha alla dessa funktioner (och lite till), dessutom vill jag att de skall fungera bra.
Tycker du att det är konstigt att ha sådana önskemål/krav?
Jag har iaf insett att jag klarar mig alldeles utmärkt utan några sensorer, och jag verkar inte vara ensam om det. Men alla är vi olika.
Fickparkerar du också varje gång du kommer hem?
Som sagt, de går att klara sig utan, men det är en försämring att bli av med dem (de slutade fungera på min Model 3) och nu är frågan när Tesla kopplar ur mina permanent?
Jepp, extremt tight dessutom. Funkar trots att jag tycker jag är sämre på det nu än när jag var yngre. Minns när jag körde Volvo 240 kunde jag tråckla mig in med millimeterprecision. :lol:
Med 240 kör man tills det tar emot. ;)
På den tiden hade bilarna stötfångare...
Mnja, jag tog körkort år 2000. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 9338
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av mikebike »

taliz skrev: 03 nov 2023 21:13
mikebike skrev: 03 nov 2023 21:11
taliz skrev: 03 nov 2023 20:12
mikebike skrev: 03 nov 2023 15:36
taliz skrev: 03 nov 2023 15:00


Jag har iaf insett att jag klarar mig alldeles utmärkt utan några sensorer, och jag verkar inte vara ensam om det. Men alla är vi olika.
Fickparkerar du också varje gång du kommer hem?
Som sagt, de går att klara sig utan, men det är en försämring att bli av med dem (de slutade fungera på min Model 3) och nu är frågan när Tesla kopplar ur mina permanent?
Jepp, extremt tight dessutom. Funkar trots att jag tycker jag är sämre på det nu än när jag var yngre. Minns när jag körde Volvo 240 kunde jag tråckla mig in med millimeterprecision. :lol:
Med 240 kör man tills det tar emot. ;)
På den tiden hade bilarna stötfångare...
Mnja, jag tog körkort år 2000. ;)
1979 här, första bilen var en 142:a
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Donk »

Var inne på deras showroom på Hamngatan igen och frågade bla om de skulle få in någon bil med ljusa interiören, men det hade de ingen information om. Har kollat på en del provkörningar där de kört en blå Privilige med ljus/blå klädsel, ser väldigt fin och lyxig ut. Färgkombon påminner mycket om en Panamera en kompis hade för några år sen. Men skulle såklart vilja se den live för att kunna bilda mig en uppfattning. Tycker den blir väl mörk och murrig inuti med mörka interiören, särskilt eftersom den har så kraftigt tonade rutor bak. Gillar känslan i min nuvarande blå Model S med vita säten och utan toning på rutorna. Sen är jag inte helt såld på de kopparfärgade interiördetaljerna. Verkar som det går att få den i flera andra färgkombinationer på andra marknader utanför Europa, synd att de inte kommer hit. Men de ska tydligen utöka showroomet rejält och då får de förhoppningsvis in fler modeller och utrustningsvarianter att kolla på.

Lite oroväckande var dock att säljaren sa att de inte fått takräcket godkänt av någon anledning. Hon sa att de jobbade på det. Hoppas verkligen att de lyckas, känns tveksamt om det inte går att få på en takbox. Går väl annars kanske att lösa med en sån där box på kroken när man ska till fjällen, men möjlighet till takräcke tror jag ändå många (inklusive jag) vill ha.

Inget nytt heller om vinterdäcken och om det går att få på mindre än 22” på Performance och Privilige. Jag tog upp det med säljaren som ringde upp efter provkörningen och förklarade varför det var viktigt för många (och då inte bara för att 22” vinterdäck kostar 5-6 tkr styck bara för däcken). Hon lovade att ta med feedbacken internt.
Senast redigerad av Donk, redigerad totalt 1 gånger.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
Eldsig
Inlägg: 219
Blev medlem: 19 jan 2020 15:12

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Eldsig »

Donk skrev: 07 nov 2023 21:26
Var inne på deras showroom på Hamngatan igen och frågade bla om de skulle få in någon bil med ljusa interiören, men det hade de ingen information om. Har kollat på en del provkörningar där de kört en blå Privilige med ljus/blå klädsel, ser väldigt fin och lyxig ut. Färgkombon påminner mycket om en Panamera en kompis hade för några år sen. Men skulle såklart vilja se den live för att kunna bilda mig en uppfattning. Tycker den blir väl mörk och murrig inuti med mörka interiören, särskilt eftersom den har så kraftigt tonade rutor bak. Gillar känslan i min nuvarande blå Model S med vita säten och utan toning på rutorna. Sen är jag inte helt såld på de kopparfärgade interiördetaljerna. Verkar som det går att få den i flera andra färgkombinationer på andra marknader utanför Europa, synd att de inte kommer hit. Men de ska tydligen utöka showroomet rejält och då får de förhoppningsvis in fler modeller och utrustningsvarianter att kolla på.

Lite oroväckande var dock att säljaren sa att de inte fått takräcket godkänt av någon anledning. Hon sa att de jobbade på det. Hoppas verkligen att de lyckas, känns tveksamt om det inte går att få på en takbox. Går väl annars kanske att lösa med en sån där box på kroken när man ska till fjällen, men möjlighet till takräcke tror jag ändå många (inklusive jag) vill ha.

Inget nytt heller om vinterdäcken och om det går att få på mindre än 22” på Performance och Privilige. Jag tog upp det med säljaren som ringde upp efter provkörningen och förklarade varför det var viktigt för många (och då inte bara att 22” vinterdäck kostar 5-6 tkr styck). Hon lovade att ta med feedbacken internt.
När jag provkörde så hade de en bil med den blå/vita inredningen. Otroligt snygg tycker jag. Tror inte du blir missnöjd. Kommer dock precis från en bil med ljus skinnklädsel och bara på ett år hann den se lite dassig ut så för mig lutar det ändå åt den svarta. Ett plus på den ljusa är dock att stolarna där fram har den blå klädseln. Det är ju ändå där man sitter mest.

Takräcket och vinterhjulen blir som sagt intressant att följa. Kommer Thule med en lösning lär det funka även om Zeekr avråder. 20" skulle vara rimligt på vinterhjul, men även 21" på sommaren hade varit ok. Det kan nog ge någon mil till i räckvidd.
OvePaHornet
Inlägg: 268
Blev medlem: 20 okt 2021 07:16

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av OvePaHornet »

Gällande takräcket så är det väl för att bilen saknar rails, precis som (bl.a) KIA EV6 och behöver därför takräcke med klämfunktion runt takkanten (inte optimalt). Minns att det strulade en del med Thule på EV6 också… Med det sagt, jag har sett bilder från Kina på Zeekr 001 med takräcke och Thule takbox, så nog ”går” det allt ;)
Användarvisningsbild
Donk
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 19 feb 2018 22:49

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Donk »

Eldsig skrev: 07 nov 2023 23:44
Donk skrev: 07 nov 2023 21:26
Var inne på deras showroom på Hamngatan igen och frågade bla om de skulle få in någon bil med ljusa interiören, men det hade de ingen information om. Har kollat på en del provkörningar där de kört en blå Privilige med ljus/blå klädsel, ser väldigt fin och lyxig ut. Färgkombon påminner mycket om en Panamera en kompis hade för några år sen. Men skulle såklart vilja se den live för att kunna bilda mig en uppfattning. Tycker den blir väl mörk och murrig inuti med mörka interiören, särskilt eftersom den har så kraftigt tonade rutor bak. Gillar känslan i min nuvarande blå Model S med vita säten och utan toning på rutorna. Sen är jag inte helt såld på de kopparfärgade interiördetaljerna. Verkar som det går att få den i flera andra färgkombinationer på andra marknader utanför Europa, synd att de inte kommer hit. Men de ska tydligen utöka showroomet rejält och då får de förhoppningsvis in fler modeller och utrustningsvarianter att kolla på.

Lite oroväckande var dock att säljaren sa att de inte fått takräcket godkänt av någon anledning. Hon sa att de jobbade på det. Hoppas verkligen att de lyckas, känns tveksamt om det inte går att få på en takbox. Går väl annars kanske att lösa med en sån där box på kroken när man ska till fjällen, men möjlighet till takräcke tror jag ändå många (inklusive jag) vill ha.

Inget nytt heller om vinterdäcken och om det går att få på mindre än 22” på Performance och Privilige. Jag tog upp det med säljaren som ringde upp efter provkörningen och förklarade varför det var viktigt för många (och då inte bara att 22” vinterdäck kostar 5-6 tkr styck). Hon lovade att ta med feedbacken internt.
När jag provkörde så hade de en bil med den blå/vita inredningen. Otroligt snygg tycker jag. Tror inte du blir missnöjd. Kommer dock precis från en bil med ljus skinnklädsel och bara på ett år hann den se lite dassig ut så för mig lutar det ändå åt den svarta. Ett plus på den ljusa är dock att stolarna där fram har den blå klädseln. Det är ju ändå där man sitter mest.

Takräcket och vinterhjulen blir som sagt intressant att följa. Kommer Thule med en lösning lär det funka även om Zeekr avråder. 20" skulle vara rimligt på vinterhjul, men även 21" på sommaren hade varit ok. Det kan nog ge någon mil till i räckvidd.
Kul att höra att du gillade ljusa inredningen! Var kanske nån av de första testbilarna som media fick provköra. Har haft kombon ljus klädsel och småbarn i flera bilar och tycker det är att föredra framför mörk.
KIA EV9 GT-Line-24
Fiat 500e Icon -23
Tesla Model S Long Range Plus -21 - SÅLD
Tesla MYP -22 - SÅLD
Tesla Model 3 LR AWD -19 - SÅLD
VW ID4 1st -21 - SÅLD
+ ett antal Leafar och trötta PlugIn-hybrider
roffe_s
elbilist
Inlägg: 888
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av roffe_s »

Blev uppringd av en representant för Zeekr, bilen är i Götelaborg och inväntar montering av dragkrok. Så sannolikt ligger leveransdatum inte alltför långt i framtiden. Kul :)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Bengt-re
elbilist
Inlägg: 506
Blev medlem: 19 nov 2022 16:06

Re: Zeekr 001 – här är Volvos nya elbilssyskon

Inlägg av Bengt-re »

Donk skrev: 08 nov 2023 07:39
Eldsig skrev: 07 nov 2023 23:44
Donk skrev: 07 nov 2023 21:26
Var inne på deras showroom på Hamngatan igen och frågade bla om de skulle få in någon bil med ljusa interiören, men det hade de ingen information om. Har kollat på en del provkörningar där de kört en blå Privilige med ljus/blå klädsel, ser väldigt fin och lyxig ut. Färgkombon påminner mycket om en Panamera en kompis hade för några år sen. Men skulle såklart vilja se den live för att kunna bilda mig en uppfattning. Tycker den blir väl mörk och murrig inuti med mörka interiören, särskilt eftersom den har så kraftigt tonade rutor bak. Gillar känslan i min nuvarande blå Model S med vita säten och utan toning på rutorna. Sen är jag inte helt såld på de kopparfärgade interiördetaljerna. Verkar som det går att få den i flera andra färgkombinationer på andra marknader utanför Europa, synd att de inte kommer hit. Men de ska tydligen utöka showroomet rejält och då får de förhoppningsvis in fler modeller och utrustningsvarianter att kolla på.

Lite oroväckande var dock att säljaren sa att de inte fått takräcket godkänt av någon anledning. Hon sa att de jobbade på det. Hoppas verkligen att de lyckas, känns tveksamt om det inte går att få på en takbox. Går väl annars kanske att lösa med en sån där box på kroken när man ska till fjällen, men möjlighet till takräcke tror jag ändå många (inklusive jag) vill ha.

Inget nytt heller om vinterdäcken och om det går att få på mindre än 22” på Performance och Privilige. Jag tog upp det med säljaren som ringde upp efter provkörningen och förklarade varför det var viktigt för många (och då inte bara att 22” vinterdäck kostar 5-6 tkr styck). Hon lovade att ta med feedbacken internt.
När jag provkörde så hade de en bil med den blå/vita inredningen. Otroligt snygg tycker jag. Tror inte du blir missnöjd. Kommer dock precis från en bil med ljus skinnklädsel och bara på ett år hann den se lite dassig ut så för mig lutar det ändå åt den svarta. Ett plus på den ljusa är dock att stolarna där fram har den blå klädseln. Det är ju ändå där man sitter mest.

Takräcket och vinterhjulen blir som sagt intressant att följa. Kommer Thule med en lösning lär det funka även om Zeekr avråder. 20" skulle vara rimligt på vinterhjul, men även 21" på sommaren hade varit ok. Det kan nog ge någon mil till i räckvidd.
Kul att höra att du gillade ljusa inredningen! Var kanske nån av de första testbilarna som media fick provköra. Har haft kombon ljus klädsel och småbarn i flera bilar och tycker det är att föredra framför mörk.
Du upplever inte att ljus inredning ger störande reflexer?
Skriv svar