Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av PhR34k »

Fick precis mail från Installatörsföretagen rörande Elektrikernas sympatistrejk.

Det är alltså andra uppgifter än jag fick igår.

Idag skriver dom att vi inte får utföra arbete där oavsett om våra montörer är fackligt ansluta eller inte.

"Arbetsuppgifterna försätts samtidigt i blockad. Med blockad menas att arbetsuppgifterna är blockerade och inte får utföras. Våra medlemsföretag ska därför inte skicka några arbetstagare, varken Elektrikerförbundets medlemmar eller andra, att utföra arbetet"

Riktigt dåligt. Ska kolla vad som händer om jag skickar gubbar dit som inte är fackligt anslutna.
Skärmbild 2023-11-09 143802.png
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

PhR34k skrev: 09 nov 2023 14:39
Fick precis mail från Installatörsföretagen rörande Elektrikernas sympatistrejk.

Det är alltså andra uppgifter än jag fick igår.

Idag skriver dom att vi inte får utföra arbete där oavsett om våra montörer är fackligt ansluta eller inte.

"Arbetsuppgifterna försätts samtidigt i blockad. Med blockad menas att arbetsuppgifterna är blockerade och inte får utföras. Våra medlemsföretag ska därför inte skicka några arbetstagare, varken Elektrikerförbundets medlemmar eller andra, att utföra arbetet"

Riktigt dåligt. Ska kolla vad som händer om jag skickar gubbar dit som inte är fackligt anslutna.
Nu är det ju tydligen Installatörsföretagen som bestämt att deras medlemsföretag inte ska utföra arbetsuppgifter.
Det är alltså arbetsgivarorganisationen som sluter upp.
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

roffe_s skrev: 09 nov 2023 11:27
jans skrev: 09 nov 2023 08:45
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Grunden i ett demokratiskt samhälle menar jag är att man låter alla få del av alla fakta i olika ärenden. När en konflikt likt den som dykt upp nu så argumenterar vardera sidan för sina ståndpunkter så kan vi alla ta ställning för den ena eller den andra parten och få en bättre förståelse för konflikten.
Men Tesla vägrar ju totalt att förklara sin ståndpunkt. Massmedia får inte ens någon intervju.
Detta tycker jag är extremt arrogant och visar ett förakt för det demokratiska samhället Sverige där de faktiskt är välkomna att driva sin verksamhet.
Jag gillar inte att generalisera, men varje sunt företag må ju göra en analys av marknadsförutsättningar innan de etablerar sig nationellt eller inom EU. Jag skulle säga att research-bolaget gjort ett uruselt jobb om de inte i sin rapport nämnde relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare i form av arbetsgivarorganisation och fackförbund när de tittade generellt på EU och i synnerhet Sverige. Jag har svårt att tro att så skulle vara fallet.

Att då välja, i strid med de lokala förutsättningarna, att etablera sig med inställningen att inte respektera dessa förutsättningarna och därefter vägra att ta diskussionen tyder på kaxighet intill gränsen för kolonialism. Dessutom lider jag med Tesla Sweden - om inte VD har mandat att ens diskutera en sådan elementär fråga, hur ser då den stackarens mandat ut i övrigt?

Nej, innan de frågorna får sitt svar kan vi nog avvakta med tyckande, anekdoter och generella diskussioner kring klokheten i vår svenska modell för arbetsmarknaden. Den är vad den är och känd sedan decennier. Deal with it...
Men Teslas ståndpunkt verkar vara att man inte behöver kollektivavtal någonstans i världen och man tycker inte det behövs då man anser att dess anställda får bättre villkor med nuvarande avtal än konkurrenternas anställda. Tesla får dessutom in medarbetare utan vidare problem eftersom det verkar vara väldigt attraktivt att jobba där. Detta tror jag inte fallet skulle vara om förmånerna är dåliga. Som kallekulla sa tidigare: Vad mer finns att säga?

Att inte "respektera" förutsättningar som redan finns är vad som gjorde Tesla så framgångsrikt. Se den historiska bilmarknaden och alla dess intressenter. Marknaden var som den var. Alltså utan elbilar. Eftersom dessa typer av bilar "inte fungerade idag". Det var i princip omöjligt att ställa om. Tråkigt skulle det varit om man bara "Deal with it..." och inte någon visade att det visst går att ändra saker och ting till det bättre.

Säger inte att detta betyder att man inte bör skriva kollektivavtal. Snarare att det bör vara okej att utmana i ett demokratiskt samhälle och att det ligger i allas intresse att göra så. Det finns inte en enda modell som är helt korrekt. Ibland har man en modell som fungerar bra i många år men som sedan fungerar mindre bra i framtiden. Då är det bra att vi kan ersätta modellen med en bättre. Men för att göra detta krävs förändring och att inte blint acceptera befintliga förutsättningar.

Med andra ord: Tesla, andra företag och externa investeringar bör välkomnas till Sverige. Om vi sedan har frivilliga fackförbund eller andra typer av förutsättningar i landet som ligger utanför lagstiftningen så bör det vara en diskussionsfråga för berörda. Tesla har diskuterat med IF Metall och som jag förstår det så har IF Metall också pratat med anställda genom åren utan att Tesla stoppat dem.

Tycker inte att det är okej att befintliga ägare drabbas dock.
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

PhR34k skrev: 09 nov 2023 14:39

Du bryter mot avtalet isf. ATOs åtgärder är vad det ser ut som sanktionerade från din part, arbetsgivarparten. Det blir nog inte så bra att bedriva egenpåtagen lockout…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Leon skrev: 09 nov 2023 15:00
Jag har inte sett att någon har kommenterat det jag tycker är det allra värsta i konflikten, nämligen Teslas vägran att överhuvud taget delta i det offentliga samtalet.
Grunden i ett demokratiskt samhälle menar jag är att man låter alla få del av alla fakta i olika ärenden. När en konflikt likt den som dykt upp nu så argumenterar vardera sidan för sina ståndpunkter så kan vi alla ta ställning för den ena eller den andra parten och få en bättre förståelse för konflikten.
Men Tesla vägrar ju totalt att förklara sin ståndpunkt. Massmedia får inte ens någon intervju.
Detta tycker jag är extremt arrogant och visar ett förakt för det demokratiska samhället Sverige där de faktiskt är välkomna att driva sin verksamhet.
Jag gillar inte att generalisera, men varje sunt företag må ju göra en analys av marknadsförutsättningar innan de etablerar sig nationellt eller inom EU. Jag skulle säga att research-bolaget gjort ett uruselt jobb om de inte i sin rapport nämnde relationen mellan arbetsgivare och arbetstagare i form av arbetsgivarorganisation och fackförbund när de tittade generellt på EU och i synnerhet Sverige. Jag har svårt att tro att så skulle vara fallet.

Att då välja, i strid med de lokala förutsättningarna, att etablera sig med inställningen att inte respektera dessa förutsättningarna och därefter vägra att ta diskussionen tyder på kaxighet intill gränsen för kolonialism. Dessutom lider jag med Tesla Sweden - om inte VD har mandat att ens diskutera en sådan elementär fråga, hur ser då den stackarens mandat ut i övrigt?

Nej, innan de frågorna får sitt svar kan vi nog avvakta med tyckande, anekdoter och generella diskussioner kring klokheten i vår svenska modell för arbetsmarknaden. Den är vad den är och känd sedan decennier. Deal with it...
Men Teslas ståndpunkt verkar vara att man inte behöver kollektivavtal någonstans i världen och man tycker inte det behövs då man anser att dess anställda får bättre villkor med nuvarande avtal än konkurrenternas anställda. Tesla får dessutom in medarbetare utan vidare problem eftersom det verkar vara väldigt attraktivt att jobba där. Detta tror jag inte fallet skulle vara om förmånerna är dåliga. Som kallekulla sa tidigare: Vad mer finns att säga?

Att inte "respektera" förutsättningar som redan finns är vad som gjorde Tesla så framgångsrikt. Se den historiska bilmarknaden och alla dess intressenter. Marknaden var som den var. Alltså utan elbilar. Eftersom dessa typer av bilar "inte fungerade idag". Det var i princip omöjligt att ställa om. Tråkigt skulle det varit om man bara "Deal with it..." och inte någon visade att det visst går att ändra saker och ting till det bättre.

Säger inte att detta betyder att man inte bör skriva kollektivavtal. Snarare att det bör vara okej att utmana i ett demokratiskt samhälle och att det ligger i allas intresse att göra så. Det finns inte en enda modell som är helt korrekt. Ibland har man en modell som fungerar bra i många år men som sedan fungerar mindre bra i framtiden. Då är det bra att vi kan ersätta modellen med en bättre. Men för att göra detta krävs förändring och att inte blint acceptera befintliga förutsättningar.

Med andra ord: Tesla, andra företag och externa investeringar bör välkomnas till Sverige. Om vi sedan har frivilliga fackförbund eller andra typer av förutsättningar i landet som ligger utanför lagstiftningen så bör det vara en diskussionsfråga för berörda. Tesla har diskuterat med IF Metall och som jag förstår det så har IF Metall också pratat med anställda genom åren utan att Tesla stoppat dem.

Fick detta svar när jag ifrågasatte.

"SEF kom ut med ett korrigerat varsel igår. Med ytterligare information än den de först gick ut med. Det stämmer att de kommer att försätta arbetena i blockad, och att de menar att man inte får skicka andra montörer att utföra det arbete som SEF:s medlemmar skulle utfört.

Kommer ni drabbas av detta. Och i vilken omfattning i så fall? Vi håller på att sammanställa information om i vilken våra medlemmar drabbas."
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

jans skrev: 09 nov 2023 10:56
kallekula skrev: 09 nov 2023 09:06
Tesla har väl meddelat att man inte vill teckna kollektivavtal? Vad mer finns att säga? Ska dom säga varje dag att dom fortfarande inte vill ha det?
Som sagt var: grunden för ett demokratiskt samhälle av den typ vi lever i är att olika åsikter möts i ett demokratiskt samtal. Elon verkar inte acceptera denna grundsats.
Dom har haft samtalet.

if metall: "Hej, vi tycker att ni borde teckna ett kollektivavtal med oss."
Tesla: "Nej tack."

...och där var det klart.
Användarvisningsbild
Tymrev
Teslaägare

Inlägg av Tymrev »

Hörde nyss på radion att IF Metall kommer ge de strejkande på Tesla 130% av deras lön istället för 100%. Antar att dom vill locka över fler att strejka.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Tymrev skrev: 09 nov 2023 15:38
Hörde nyss på radion att IF Metall kommer ge de strejkande på Tesla 130% av deras lön istället för 100%. Antar att dom vill locka över fler att strejka.
Jävlar så desperat.
Fader J
elbilist

Inlägg av Fader J »

Nej, det kompenserar pensionsavsättningar och semesterersättning. 150+% skulle vara om inte desperat så i vart fall udda. Normalt ligger ersättningen på 80%.
El-ioniq sedan 2018.
Användarvisningsbild
Fosilfri2035
Teslaägare

Inlägg av Fosilfri2035 »

Mestmotor genomför en undersökning hur man reagerar på strejken:
https://www.mestmotor.se/automotorsport ... astrejken/
Romeo_ohlsson

Inlägg av Romeo_ohlsson »

Hej
Vet inte om detta är off topic.
Jag killgissar nu.

Jag tror Elon Musk är så trött på Europa nu (iom Twitter/X) att han skiter i hur det går i strejken.
Han kommer nog köra så långt att han kan ta beslutet att lämna Sverige.
Elon har visat tidigare att han drivs inte av pengar och kan göra vilka beslut som helst.
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

Fosilfri2035 skrev: 09 nov 2023 15:59
Denna borde så många som möjligt, oavsett åsikt i frågan, svara på. Skall bli intressant att se utfall!
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Romeo_ohlsson skrev: 09 nov 2023 16:03
Hej
Vet inte om detta är off topic.
Jag killgissar nu.

Jag tror Elon Musk är så trött på Europa nu (iom Twitter/X) att han skiter i hur det går i strejken.
Han kommer nog köra så långt att han kan ta beslutet att lämna Sverige.
Elon har visat tidigare att han drivs inte av pengar och kan göra vilka beslut som helst.
Fler än du som gissar slikt;

https://newrepublic.com/article/176757/ ... king-class.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
LarsaR
Teslaägare
Referralkod: ts.la/larsa68805

Inlägg av LarsaR »

uncle_bob skrev: 09 nov 2023 16:14
Fosilfri2035 skrev: 09 nov 2023 15:59
Denna borde så många som möjligt, oavsett åsikt i frågan, svara på. Skall bli intressant att se utfall!
Tror tyvärr inte man får ett representativt urval av svenskars åsikter med tanke på var man hittar enkäten. (men däremot av ”ICE bilnördars”)
Model S Raven 2020 Blå/Svart SÅLD 221230
Model S PLAID 2023 Röd/Svart, FSD, Hämtad 221230!
VilkenElbilBlirDet

Inlägg av VilkenElbilBlirDet »

Någon som har twitter och följer Elon där, har han yttrat sig något i ämnet?
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

PhR34k skrev: 09 nov 2023 15:23
Fick detta svar när jag ifrågasatte.

"SEF kom ut med ett korrigerat varsel igår. Med ytterligare information än den de först gick ut med. Det stämmer att de kommer att försätta arbetena i blockad, och att de menar att man inte får skicka andra montörer att utföra det arbete som SEF:s medlemmar skulle utfört.

Kommer ni drabbas av detta. Och i vilken omfattning i så fall? Vi håller på att sammanställa information om i vilken våra medlemmar drabbas."
Ja men du hade väl inte tänkt skicka de som var fackanslutna ändå? Självklart var det andra personer du tänkt skicka oavsett.
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Leon skrev: 09 nov 2023 15:00

Jag ser vad Du skriver och tolkar situationen som Dig, till dess Tesla meddelar något annat, att man helt enkelt tänker visa nordbor, europa och världen i övrigt var Moses köpte ölet och lära upp de lokala marknaderna. Därmed min referens till att det angränsar till ett kolonialistiskt synsätt. Vill de inte spela efter nationella spelregler är det väl upp till Tesla, men jag anser för den skull inte att nationer eller förbund ska vika ned sig utan att Tesla allena får stå risken i det spelet. Den svenska modellen behöver inte vara det bästa alternativet - men den fungerar. Att ändra den kommer att ta tid och energi och inget som Hr Musk allena har rådighet över.

Dessutom skrivs det mycket i tråden om vilken välsignad arbetsgivare Tesla skulle vara, jag fick igår indikationer om att det i stället skulle vara en del tämligen väsentlig personal som valt att lämna företaget. Detta är dock anekdotisk info då det kommer från tredje man så lämna den gärna därhän i vårt samtal. Nu har vi ändå 70+ sidor med mycket anekdotisk info, därför den kanske ändå förtjänar att nämnas i sammanhanget.

Du bommar min väsentliga poäng - Den arbetsrättsliga spelplanen är annorlunda, väsentligt annorlunda, än frågan om att låta batterier bära energi i stället för petroleumprodukter. Den senare "innovationen" är i stort sett i harmoni med hela världens ambition att reducera koldioxidutsläppen. Den förra inget som nationer vare sig vill eller önskar. Ett alternativt synsätt på relationen Tesla vs IF-Metall är då att de senare förtjänar tapperhetsmedalj som låtit Tesla hållas i så många år utan att komma till förhandlingsbordet. Där dessutom VD enligt Teslas uppgifter saknar nödvändiga mandat! Här blir jag (nästan) mållös... Kort sagt - den strategi som gör en till framgångsrik leverantör av elbilar bör inte sammanblandas med den strategi som gör en till en framgångsrik arbetsgivare.

Till syvende och sist förefaller detta mer handla om principer (läs gärna "pittmätning") än om kollektivavtalen som en plattform för agerandet på den svenska marknaden. Tyvärr.

Jag är enig i att det kan finnas anledning att omförhandla avtal som tjänat oss historiskt väl, detta är dock inget som ett enskilt företag kan besluta. Och som jag skrev tidigare - en sådan förändring kommer att ta tid. En följdfråga är om Tesla ens besvärat sig om medlemskap i SAF? Detta innebär som bekant ett visst skydd för arbetsgivaren, i annat fall står de avtalslösa och exponerade för än fler åtgärder.

Däremot kommer knappast befintliga ägare att drabbas, gör Tesla rätt kan de teckna avtal med servicepartners som redan omfattas av kollektivavtal. Det hoppas jag i alla fall, det förtjänar alla kunder till bolaget i fråga :)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Användarvisningsbild
Lassewoien
Teslaägare

Inlägg av Lassewoien »

Beigler skrev: 08 nov 2023 22:51
Kan någon förklara hur sympatiåtgärderna funkar?
När PostNord inte kommer att dela ut post till Tesla. Är det facket som säger till sin medlemmar att de inte får röra Teslas post, eller är det PostNord som vill samla pluspoäng och säger att de inte kommer att hantera posten?

Om det är facket, ingår det som en del i kollektivavtalet att facket får ålägga sina medlemmar instruktioner som detta? För om det inte gör det måste det ju kunna ses som arbetsvägran.

Frågar för att jag verkligen vill förstå och kan inte säga att jag gör det just nu.
Lite tveksam att detta påverkar alls. Dhl, tnt, ups lär ju inte neka att transportera grejer till Tesla.
LEXUS -> 2023
M3 - 2024
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
Beppe
Teslaägare

Inlägg av Beppe »

Det är dock intressant att vi då och då påminns av facket att Svenska bolag som jobbar utomlands skall använda det svenska regelverket om möjligt. Men det är naturligtvis inte samma sak ;-))
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Beppe skrev: 09 nov 2023 19:00
Det är dock intressant att vi då och då påminns av facket att Svenska bolag som jobbar utomlands skall använda det svenska regelverket om möjligt. Men det är naturligtvis inte samma sak ;-))
Har du något exempel?
Är det inte ganska vanligt att svenska företag försöker anpassa sig och hamnar i mutskandaler?
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Referralkod: ts.la/per28997

Inlägg av slugger75 »

Vad tror ni, kan Tesla runda fackets sanktioner i fyra-fem år innan de kastar in handduken och lämnar landet?

Hur tror ni det är att ha yrke strejkvakt i fem år? Stimulerande?
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Delta
Teslaägare

Inlägg av Delta »

Det är ju ganska sannolikt att europeisk bilindustri får ännu större problem än de har i dag. Volymerna och vinsterna är väl trots allt fortfarande inom fossil segmentet. Senast 2035 är denna produktionen borta och alla pengar ska tjänas på EV-fordon. Hittills har man enbart förlorat på denna sektorn. Hur ska det gå till att konkurrera ut Tesla och alla kina-bilar? Hur ser denna strategi ut? Ska man i samråd med IF-Metall komma på bra lösningar som fixar detta lilla problem? Om dessa konstruktiva samråd inte lyckas blir det nedläggningar med hundratusentals friställda bilarbetare i EU och England.

Enda ljuspunkten, förutom miljön i detta scenario, är att vinnarna Tesla och kineser kommer att etablera nya fabriker här.

Hur sannolikt tror ni att några investeringar hamnar i Sverige :?: :?: :?:
Senast redigerad av Delta, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Var precis och hämtade ett par hjul hos en kille på blocket. Säljaren jag mötte stod i Tesla t-shirt.
Jag kände mig tvungen att kolla och mkt riktigt så är han tekniker hos Tesla.
Vi hade ett långt samtal om nuvarande situation.

Han pratade helt öppet och vi hade ett bra samtal där han berättade att inga utav hans kollegor är för denna strejk och att dom inte vill ha kollektivavtal. Dom är jätte nöjda hos tesla som enligt honom är en bra arbetsgivare. Dom får löneförhöjning varje år som är knuten till prestation. Har man presterat enligt förväntningarna som är rimliga så får man bra höjning ä, har man presterat dåligt så får man mindre höjning. Dom har samtal 2 ggr om året om detta.

De ska få friskvård typ 2500kr om året.

De får köpa bilar billigare.

De grillar varje fredag.

Han hade höjt sin lön med över 4000kr när han bytte från Bilia.

Det som var mest intressant var det han berätta sist och det är att dom blev kontaktade utav IF metal för ett tag sen och de blev erbjudna att gå med facket gratis fram t.o.m. maj nästa år (jag tror han sa maj men jag t.o.m. nästa år).
Så detta var för den planerade strejken, garanterat men dom hade inte fått den infon att de skulle bli strejk såklart men eftersom de var gratis så gick han med.
Användarvisningsbild
Andersen
Teslaägare

Inlägg av Andersen »

"Grattis alla som har bilen på Werkstad, nu har Tesla brutit avtalet med dem. Vart ska man reparera bilen nu? Kommer bli omständligt för ägarna."

Källa Model Y-gruppen på Facebook, så får klassas som RUMINT så länge.
MYP tillverkad 25/10 2023. Problemfri hittills!
Skriv svar