Tesla skulle tjäna på att vara lite tydligare på hemsidan med vad som ingår till 100% funktionalitet och vad som är beta dvs där man som kund inte kan förvänta sig full funktionalitet. I manualen är det dock tydligt att auto torkare är beta och inte alltid funkar som de borde. https://www.tesla.com/ownersmanual/mode ... 03323.htmlUbiquity skrev: ↑09 nov 2023 10:00Påpekade i ett serviceärende att vindrutetorkarna går oregelbundet beroende på väderlek. Fick detta som svar:
Varpå jag svarade:Hej, Vi är nu klara med fördiagnosen på er bil och har bekräftat att problemet ni upplever med dom automatiska torkarna är på grund av bilens mjukvara. Vi kan ej se nagra tecken på hårdvarufel och kommer därför ej att gå vidare med diagnosen och stänga ert ärende. Det är en del av den bilens miukvara där torkarblad sätts på automatiskt vid användning av autopilot och farthållare för att kunna säkerställa god vision för bilens kameror, därmed kan man inte avaktivera funktionen. Funktionen för automatiska torkarblad är i beta-stadie och det pågar kontinuerlig förbättring för beteendet genom de mjukvaruuppdateringar som skickas ut till er bil regelbundet. Därmed kan funktionen bete sig oförväntat, exempelvis kan torkarbladen gå på torr ruta då kameran kan ändå ha dålig sikt på grund av flera olika faktorer.
Exempelvis smuts eller skräp på kameraytan; Miljöförhållanden som regn, dimma, snö eller dagg; Starkt solljus eller bländning från en annan ljuskälla. Mvh Tesla Service
Och sedan fick detta märkliga svar:Ifall det är ett problem på bilens mjukvara så bör det anses vara ett problem på bilen då mjukvaran är en del utav bilen. Jag har inte köpt en bil och accepterat testa mjukvara som är i beta-stadiet. Bilen anses vara produktionsredo vid leverans och eventuella problem ska atgärdas inom ramen för bilens garanti.
Man ska alltså som Tesla köpare ha i åtanke att man köper en bil som kanske inte fungerar och att man som förare blir ofrivillig beta-mjukvarutestare... Det stod det inget om när jag köpte bilen.Hej, Vi är ledsna att du är missnöjd. Tesla är en produkt som konstant är under utveckling och det får du som kund ta hänsyn till när du väljer att köpa en bil från oss, vi jobbar ständigt med produktutvecklingen och är mycket färskare pä marknaden än de allra flesta andra biltillverkare. Därav är det svårt att jämföra Tesla med andra biltillverkare. Någon ersättning eller prisreducering är inget vi kommer kunna erbjuda dig eller nagon annan då det är upp till varje kund att vara medvetna och läsa på om vad det är de köper. Vänligen, Tesla Service
Personligen tycker jag autotorkarna funkar helt OK. Lite långsamma innan de torkar rutan. Var betydligt sämre första veckorna av någon anledning, då började de torka för minsta lilla knott som träffade rutan.