Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Tars
Teslaägare
Referralkod: ts.la/michael4548

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Tars »

Nu tror jag att Elon säger, fuck it.
Taget från Aftonbladet
"ST varslar om blockad mot Tesla

Fackförbundet ST:s medlemmar på Postnord meddelar att de inte kommer dela ut post och paket till Bilföretaget Tesla, rapporterar SVT.

Beslutet, som gäller från den 21 november, är en sympatiåtgärd för att få Tesla att teckna kollektivavtal för sina anställda, enligt ST.

– I likhet med IF Metall och hela den svenska fackföreningsrörelsen anser vi att svenska kollektivavtal ska gälla på svensk arbetsmarknad. När vi fick en begäran från IF Metall om att vidta sympatiåtgärder var det därför ett självklart beslut för oss att visa vår solidaritet med IF Metall och den svenska modellen, säger Britta Lejon, förbundsordförande för Fackförbundet ST i pressmeddelandet.

"
Är inne på Tesla nr 23 som jag brukat, orkar inte skriva ner alla så det får bli en siffra.
Model x plaid blå med vit inredning :mrgreen:
vigge50

Inlägg av vigge50 »

current skrev: 10 nov 2023 20:32
Vad skönt det är att inte köra Tesla just nu.

Oavsett utgång så har detta svärtat ner Teslas varumärke rejält. Man tappar förtroende när en organisation är så skör för yttre påverkan.

Men man lär sig ju något av allt. Enda lösningen nu är total kontroll i alla led. Rent planeringsmässigt förvånar det dock mig att Tesla inte kunde se detta komma. IF Metall har varit på Tesla ett tag.
Jag skulle ändå säga att Tesla som organisation verkar klara sig ganska bra än så länge, de verkar ju fortfarande både leverera bilar och ha igång sina egna verkstäder.

Sen är det ju klart att när Teslas kunder drabbats av alla möjliga sympatiåtgärder så blir det ju problem, men skulle många företag verkligen klara sig så himla mycket bättre med tanke på hur många strejker Tesla har emot sig nu?
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare

Inlägg av Airlift »

Oavsett utgång så har detta svärtat ner Teslas varumärke rejält. Man tappar förtroende när en organisation är så skör för yttre påverkan.

Men man lär sig ju något av allt. Enda lösningen nu är total kontroll i alla led. Rent planeringsmässigt förvånar det dock mig att Tesla inte kunde se detta komma. IF Metall har varit på Tesla ett tag.
Ser mer ut som fackförbunden som ser lite nersmutsade ut. Så länge tesla levererar bilar, service och reparationer har facken inte gjort annat än att nyttja medlemmarnas pengar.

Om tesla slår igen portarna har dessutom en rad medlemmar blivit av med jobbet…
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

https://www.expressen.se/nyheter/metall ... rbjudande/

Bakom betalvägg men om det jag pratade igår, att facket raggade medlemmar med gratis avgift fram till nästa år nångång innan strejken.
Användarvisningsbild
ulpaknulpa56
Teslaägare

Inlägg av ulpaknulpa56 »

Tymrev skrev: 10 nov 2023 20:50
ulpaknulpa56 skrev: 10 nov 2023 20:27
Som annan kommentar var inne på.
Är det inte läge för en Stickytråd över fackförbund företag som sympatistrejkar, så man vet vilka man ska undvika i framtiden. Postnord tex var ju redan lågt ner på min användningslista (host host de har aldrig tagit hand om sina anställda väl) men lär jag undvika helt nu om det går.
Fast det är väl inte Postnord som har initierat sympatistrejk. Det är väl de fackförbund som är representerade på Postnord som är "ansvariga". Postnord kan väl inte påverka om en anställd åläggs att utföra åtgärder mot Tesla?
Du har säkert rätt, ingen aning om hur fackförbunden är representerade på Postnord.
Användarvisningsbild
Credde
Teslaägare
Referralkod: ts.la/christian81643

Inlägg av Credde »

spacecoin skrev: 10 nov 2023 20:47
Gadiel skrev: 10 nov 2023 20:36
spacecoin skrev: 10 nov 2023 20:30
TiborBlomhall skrev: 10 nov 2023 20:05
Jag hör ryktesvägen om personer som inte kan hämta ut sina vinterdäck men finns det någon som har drabbats? Kontakta mig!
Det har väl aldrig gått att hämta ut sina vinterdäck i tid så här års?
Får ju verkligen hoppas att det var ironi…
I wish. Att beställa vinterhjul/däck från Tesla är som att rulla en tärning. Jag jagade mina i sex veckor och fick lev/byte i Trosta dit jag körde i vinterväglag på sommarsulor.

Ex: viewtopic.php?t=33950
Tror det menas vinterdäck som har legat hos däckfirman på däckhotell, inte nödvändigtvis nya.
Model Y Performance (Dec/2023)
2016 Model S P90D Ludicrous
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare

Inlägg av Pontus »

dstr skrev: 10 nov 2023 10:21
fth skrev: 10 nov 2023 10:12
frippe skrev: 10 nov 2023 10:09
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.

Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Plåtfixar är nog inga problem, men när det krävs specifika reservdelar, programvara, verktyg, manualer etc så är det inte riktigt lika enkelt.

/fth
Jo, med Tesla är det faktiskt jätteenkelt. Jag har skruvat rätt mycket med min trackday-bil.

Reservdelar åker man och hämtar på närmsta serviceverkstad.

Programvaran hyr man direkt av Tesla. Toolbox. Kan hyras per timme eller per år... typ.

Speciella verktyg som behövs framgår på service.tesla.com - likaså dokumentation för alla moment som kan förekomma.

Jag har en nästan fullt utrustad bilverkstad. Hade det inte varit för att tesla nu själva rekryterar plåtslagare och lackerare så hade jag nog anställt en mekaniker.

edit: nej, nu hade dom tagit bort timmeshyrningen av Toolbox. Nu är det bara dag, månad eller år. $3000 per år. Vad kostar en licens hos volvo/bmw för deras programvara? Får man en vecka för den pengen?
Akta så att inte facket läser detta då kommer dom kräva att du inte får röra din egen bil :D
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Xeik
Teslaägare

Inlägg av Xeik »

Om 3-4 år. Refererar man då till detta som vändpunkten för den svenska modellen?
Jag tror iallafall att oavsett utfall, så kommer förändringar att ske.
Speedo

Inlägg av Speedo »

Detta påverkar ju inget alls! Jag ska hämta ut min nya Model 3 Higlander på onsdag.. finns inget som rubbar det.
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
PiCa
Teslaägare
Referralkod: ts.la/pierre834101

Inlägg av PiCa »

Pontus skrev: 10 nov 2023 21:36
fth skrev: 10 nov 2023 10:12
frippe skrev: 10 nov 2023 10:09
Vår gamla model s lagades i plåten av en lokal firma här i Växjö som utan problem hade goda kunskaper i att hantera aluminiumkarosser. Så klart det finns alternativa lösningar som faktiskt kanske fungerar bättre än Teslas egna.

Vi talar om en bil, med karros som vilken annan, inget rymdskepp.
Plåtfixar är nog inga problem, men när det krävs specifika reservdelar, programvara, verktyg, manualer etc så är det inte riktigt lika enkelt.

/fth
Jo, med Tesla är det faktiskt jätteenkelt. Jag har skruvat rätt mycket med min trackday-bil.

Reservdelar åker man och hämtar på närmsta serviceverkstad.

Programvaran hyr man direkt av Tesla. Toolbox. Kan hyras per timme eller per år... typ.

Speciella verktyg som behövs framgår på service.tesla.com - likaså dokumentation för alla moment som kan förekomma.

Jag har en nästan fullt utrustad bilverkstad. Hade det inte varit för att tesla nu själva rekryterar plåtslagare och lackerare så hade jag nog anställt en mekaniker.

edit: nej, nu hade dom tagit bort timmeshyrningen av Toolbox. Nu är det bara dag, månad eller år. $3000 per år. Vad kostar en licens hos volvo/bmw för deras programvara? Får man en vecka för den pengen?
Akta så att inte facket läser detta då kommer dom kräva att du inte får röra din egen bil :D
Frågan är ju om Teslaägare ens kommer få post eller paket framöver? ;-)

/Pierre
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Pontus skrev: 10 nov 2023 21:36

Men om han skriver på ett kollektivavtal så är väl allt lugnt. :lol:

EDIT: Fel av mig. Då blir han ju uttagen i sympatiblockad och får fortfarande inte röra sin bil. :twisted:

För egen del blir det till att byta hjul inne i ett alldeles för trångt garage så ingen ser att man utför någon typ av jobb på sin Tesla. För det slutar säkert med att man har ett gäng tomtar i gula västar som tältar på garageuppfarten.
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

Airlift skrev: 10 nov 2023 20:57
Jaha, och vad är problemet med det? Konsensus i tråden verkar vara att om man inte gillar villkoren hos Tesla så är det bara att byta jobb. I konsekvensens namn borde det då inte heller vara ett problem om man blir av med jobbet hos Tesla. Det är ju bara att skaffa ett nytt jobb.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Användarvisningsbild
Robhje
Teslaägare

Inlägg av Robhje »

iAkita skrev: 10 nov 2023 23:04
Jaha, och vad är problemet med det? Konsensus i tråden verkar vara att om man inte gillar villkoren hos Tesla så är det bara att byta jobb. I konsekvensens namn borde det då inte heller vara ett problem om man blir av med jobbet hos Tesla. Det är ju bara att skaffa ett nytt jobb.
Det är väl ändå skillnad på att leta sig ett nytt jobb om man inte trivs med sitt gamla eller att tvingas leta ett nytt p.g.a. omständigheter man själv inte rår över, så dumt exempel där.

Med det sagt har jag absolut 0-koll på Tesla eller dess verkstadspartners attraktivitet som arbetsgivare.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

iAkita skrev: 10 nov 2023 23:04
Om jag förstår tanken rätt, så gäller det inte bara hos Tesla, utan en rad medlemmar från andra företag som Tesla anlitar. T.ex. Werksta som nu blivit av med kontraktet vad det verkar. Har inte koll, men skulle gissa att det finns en rad andra företag som också skulle bli påverkade och tvingas dra ner på personal i ett sådant skede.

Och det lite konstiga att facket vill värna om de anställda, men om Tesla lämnar då troligtvis får mer folk att förlora jobbet, än vad de skulle "hjälpa" hos Tesla.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare

Inlägg av Gustafsson »

Tyvärr är det inte så lätt för den enskilde anställde att se fördelarna med ett kollektivavtal, det är ju rätt många parametrar som förhandlas fram, och som inte märks direkt i plånboken. Antar att tjänstepension, sociala förmåner som täcker upp sjuklön/föräldrapenning utöver samhällets max-belopp och liknande kan vara värt en hel del på sikt. Svårt att överblicka hur avtalen slår för den enskilde i olika branscher.
Det som stör mig är inte att det finns kollektivavtal utan att det påstås att det är frivilligt att teckna dem. Tänker osökt på Gudfadern1 ”An offer you can’t refuse” .
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

subarctic2123 skrev: 10 nov 2023 18:40
vigge50 skrev: 10 nov 2023 18:32
Läste detta i en artikel hos teknikens värld
Enligt Konsumentverket har man alltid rätt att få sin bil lagad, servad och levererad. Om problem eller tvist uppstår kan konsumenten ta ärendet till Allmänna Reklamationsnämnden. Men det är ju som de flesta vet en långdragen historia, vilket kan leda till att bilen står länge – om den är trasig.
https://teknikensvarld.expressen.se/nyh ... -strejken/

Om det stämmer så har verkstäder alltså inte rätt till att vägra serva en Tesla, men att ta det till domstol kan såklart både ta tid och bli kostsamt.
Problemet är att Werksta inte får serva längre för Tesla. De har brutit avtalet. Så om de servar den utan avtal så gäller inte garantin längre då man inte är behörig längre. Kunderna sitter fett i skiten mellan dessa.
Det där med att nybilsgaranti gäller även om man inte använder märkesverkstad redde man väl ut för 20 år sedan. Det räcker att reparationerna är fackmannamässigt utförda. Men tesla kanske inte respekterar det?
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare

Inlägg av Legato »

Nu ska man behöva stå ut med extra mycket muppar på Blocket också.

Har bara idag fått två meddelanden från olika "köpare" som erbjuder sig att hämta bilen imorgon om de får den för typ halva priset. "Snart är den ju värdelös ändå pga strejken"...

Ibland blir man lite extra trött på alla idioter.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
Model 3 Performance - 2024
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Credde skrev: 10 nov 2023 21:11
[quote=spacecoin post_id=755541

Tror det menas vinterdäck som har legat hos däckfirman på däckhotell, inte nödvändigtvis nya.
Tesla behöver ju inte hjälp med ”strejk” och vinterdäck. De verkar ju lösa det själv med att inget händer alldeles utmärkt ju.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ke18519

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 11 nov 2023 00:01
Nu ska man behöva stå ut med extra mycket muppar på Blocket också.

Har bara idag fått två meddelanden från olika "köpare" som erbjuder sig att hämta bilen imorgon om de får den för typ halva priset. "Snart är den ju värdelös ändå pga strejken"...

Ibland blir man lite extra trött på alla idioter.

Tvärtom!

Slutar de sälja i Sverige blir det ju slagsmål om de som finns i Sverige! :-)
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Tellus
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ove13063

Inlägg av Tellus »

Mycket bra :)
Heja Tesla
IMG_0085.jpeg
3P 2019 / SP 2023 / YP 23/24 / SigenStor 14,8kWp 24kWh /
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Tellus skrev:
Mycket bra :)
Heja Tesla
Gillar ändå deras sätt att hantera det hela. Inget smutskastning från deras sida, dom behöver inte hävda sig som IF Metal utan de står bara i bakgrunden och duckar pajerna som blir kastade mot deras håll.

Kan tänka mig att vi kommer få bli vana med att se IF Metal töltandes utanför Tesla en lång tid framåt och läsa om deras frustration på Arbetaren och övrig betald media.
Användarvisningsbild
dstr
Teslaägare

Inlägg av dstr »

Tesla såg det komma. Det ser ut som dom började rekrytera lastbilschaufförer i våras.

Kika mer på lediga tjänster hos Tesla. Dom har snart täckt upp rubbet.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

dstr skrev:
Tesla såg det komma. Det ser ut som dom började rekrytera lastbilschaufförer i våras.

Kika mer på lediga tjänster hos Tesla. Dom har snart täckt upp rubbet.
Det enda jag undrar hur de kommer att lösa är om bankerna sätts i blockad. Tror de flesta köper en tesla med lån eller leasing idag och hur kommer dom hantera det isf
Användarvisningsbild
uncle_bob
Teslaägare

Inlägg av uncle_bob »

TiborBlomhall skrev: 10 nov 2023 20:05
Jag hör ryktesvägen om personer som inte kan hämta ut sina vinterdäck men finns det någon som har drabbats? Kontakta mig!

/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Detta typ av case hade varit väldigt intressant att få prövat juridiskt, om du som privatperson eller företagskund (icke del av teslakoncernen då alltså) har ett avtal med en däckverkstad där du betalar för förvaring och hjulskifte och de inte servar dig (men i övrigt har business as usual, det hade givetvis vart en annan sak om verkstaden var helt stängd pga strejk) är det ett avtalsbrott.

Om de inte heller låter dig hämta ut dina hjul och här kan det ju bli lite teknikaliteter i att personalen inte vill hantera dem osv men om de inte erbjuder dig att ens gå in på lagret och hämta dem själv (se till att ha stålhättor, hardhat, handskar och egen pirra för att undvika ev säkerhetsinvändningar) så har de i praktiken stulit dina hjul och det bör polisanmälas, allra minst som egenmäktigt förfarande.
Användarvisningsbild
mans71
Teslaägare

Inlägg av mans71 »

Podden Marknaden om strejken:

Model S P85DL+
Skriv svar