Har du verkligen missat alla listor på attraktiva arbetsplatser där Google, Telsa, Spotify mfl florerat?
Strejk på Tesla i Sverige
Moderator: Redaktion
Re: Strejk på Tesla i Sverige
Hjulen passar på andra bilar än Tesla också.uncle_bob skrev: ↑11 nov 2023 08:02Detta typ av case hade varit väldigt intressant att få prövat juridiskt, om du som privatperson eller företagskund (icke del av teslakoncernen då alltså) har ett avtal med en däckverkstad där du betalar för förvaring och hjulskifte och de inte servar dig (men i övrigt har business as usual, det hade givetvis vart en annan sak om verkstaden var helt stängd pga strejk) är det ett avtalsbrott.TiborBlomhall skrev: ↑10 nov 2023 20:05Jag hör ryktesvägen om personer som inte kan hämta ut sina vinterdäck men finns det någon som har drabbats? Kontakta mig!
/Tibor Blomhäll
President, Tesla Club Sweden
Om de inte heller låter dig hämta ut dina hjul och här kan det ju bli lite teknikaliteter i att personalen inte vill hantera dem osv men om de inte erbjuder dig att ens gå in på lagret och hämta dem själv (se till att ha stålhättor, hardhat, handskar och egen pirra för att undvika ev säkerhetsinvändningar) så har de i praktiken stulit dina hjul och det bör polisanmälas, allra minst som egenmäktigt förfarande.
iAkita skrev: ↑10 nov 2023 23:04Jaha, och vad är problemet med det? Konsensus i tråden verkar vara att om man inte gillar villkoren hos Tesla så är det bara att byta jobb. I konsekvensens namn borde det då inte heller vara ett problem om man blir av med jobbet hos Tesla. Det är ju bara att skaffa ett nytt jobb.
Hade fackmedlemmarna inte sökt sig till ett jobb utan fackavtal från början hade vi inte ens behövt fundera på detta, två veckor in. Lex Ferrita.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Hade inte Tesla etablerat sig i ett land med Sveriges struktur kring kollektivavtal från början så hade vi inte behövt fundera på detta.Airlift skrev: ↑11 nov 2023 09:07iAkita skrev: ↑10 nov 2023 23:04Jaha, och vad är problemet med det? Konsensus i tråden verkar vara att om man inte gillar villkoren hos Tesla så är det bara att byta jobb. I konsekvensens namn borde det då inte heller vara ett problem om man blir av med jobbet hos Tesla. Det är ju bara att skaffa ett nytt jobb.
Hade fackmedlemmarna inte sökt sig till ett jobb utan fackavtal från början hade vi inte ens behövt fundera på detta, två veckor in. Lex Ferrita.
Der bästa är att inte ha några arbetsgivare, de ställer bara till med problem.
- jonasl
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Om Tesla håller ut tror jag det här är början till slutet för kollektivavtalen och facket. Risken är dock stor att det bara blir förlorare i slutändan.
Model Y LR AWD 2022
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Så du menar att Metall hade agerat även om inte Tesla etablerat sig i Sverige? Eller på vilket sätt skulle vi funderat över detta då?Airlift skrev: ↑11 nov 2023 10:43
Eller varför anser du att mitt påstående är fel?
En intresant artikel
Kollektivavtal - "lag" i olaga ordning1
https://www.mobergpublications.se/tryckta/avtal.htm
Kollektivavtal - "lag" i olaga ordning1
https://www.mobergpublications.se/tryckta/avtal.htm
Model S75D+ Midnight Silver Metallic, Gray Next Generation, Air suspension, AP1, Winter pakage, PUP & Sunroof
På tjänstepensionsavsättningar som ingår i avtalet i SAF/LO företaget Fora.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Tur att jag hann byta till vinterdäck på garage uppfarten innan strejken bröt ut.Nicke Nyfiken skrev: ↑10 nov 2023 22:52Men om han skriver på ett kollektivavtal så är väl allt lugnt.![]()
EDIT: Fel av mig. Då blir han ju uttagen i sympatiblockad och får fortfarande inte röra sin bil.![]()
För egen del blir det till att byta hjul inne i ett alldeles för trångt garage så ingen ser att man utför någon typ av jobb på sin Tesla. För det slutar säkert med att man har ett gäng tomtar i gula västar som tältar på garageuppfarten.

För att kollektivavtal är frivilligt.backe skrev: ↑11 nov 2023 10:53Så du menar att Metall hade agerat även om inte Tesla etablerat sig i Sverige? Eller på vilket sätt skulle vi funderat över detta då?Airlift skrev: ↑11 nov 2023 10:43
Vill man ha, eller inte ha, en tjänst som omfattas så borde det vara ens möjligt eller rättighet om man så vill. I de fallen det inte finns kan det istället bli en konkurrensfaktor , där företagen erbjuder förmåner och villkor i syfte att locka till sig arbetskraft.
Så funkar det i en del andra länder. Lönen är en faktor men förmåner, pensioner, optioner, försäkringar etc avgör om en individ söker sig dit.
Svenska modellens största ”vinst” är fredsplikten, på gott och ont..
MB CLS AMG
MB CLS AMG
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Om du läser texten så tror jag du förstår vad han menar.backe skrev: ↑11 nov 2023 10:53Så du menar att Metall hade agerat även om inte Tesla etablerat sig i Sverige? Eller på vilket sätt skulle vi funderat över detta då?Airlift skrev: ↑11 nov 2023 10:43
IF Metall erkänner ju att dom pressat Ferrita för hårt och nu upprepar dom det igen.
Dom tappade massa medlemmar då, tror dom kommer tappa mer denna gång.
Deras handbok säger klart å tydligt att frågan inte bör drivas vidare om arbetstagarna inte är för kollektivavtal från början.
Men ändå fortsätter dom och förstår för andra bolag och privatpersoner dessutom.
Detta är rent maktmissbruk av fackpampar!
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Det och det faktum att de gav ut fria medlemsskap innan strejken för att ha en större medlemsmatrikel inför, gör att jag tycker det luktar lite rutten fisk om det hela…man hade kanske inte nog med skäl och kom på denna lösning (igen) för att strejka…Collin87 skrev: ↑11 nov 2023 11:08
IF Metall erkänner ju att dom pressat Ferrita för hårt och nu upprepar dom det igen.
Deras handbok säger klart å tydligt att frågan inte bör drivas vidare om arbetstagarna inte är för kollektivavtal från början.
Men ändå fortsätter dom och förstår för andra bolag och privatpersoner dessutom.
Fair game?
Senast redigerad av Airlift, redigerad totalt 1 gånger.
MB CLS AMG
MB CLS AMG
Ja, det finns ju en massa bidrag att söka så vi kan nog leva gott alla. Pengarna behöver ju inte bry oss om eftersom det ju bara statens pengar vi använder inte så att man tar från grannen.

Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Metalls retorik att det är inte vårat fel utan Teslas fel, vi var tvungna att göra detta. Lite som att det inte var Russlands fel att det vart krig i Ukraina utan det var ju nazisterna som Russland var tvungna att rädda folet i Ukraina ifrån.
Sedan att försöker facket tvinga på de anställda ett styre som majoriteten (jag gissar) inte vill ha. Återigen Russland. Alla vill ju det här dom vet bara inte om det själva.
Facket laddade tidigt för krig genom att lura till sig medlemmar med gratis medlemskap och det utan att tala om sina planer om agerande mot deras arbetsgivare. Återigen finns det dom som rustar för krig...
Ska väl säga att själv tycker jag det vore bra om facket fanns för sina medlemmar och hjälpte enskilda medlemmar utan att sabba för andra människor.
Sedan att försöker facket tvinga på de anställda ett styre som majoriteten (jag gissar) inte vill ha. Återigen Russland. Alla vill ju det här dom vet bara inte om det själva.
Facket laddade tidigt för krig genom att lura till sig medlemmar med gratis medlemskap och det utan att tala om sina planer om agerande mot deras arbetsgivare. Återigen finns det dom som rustar för krig...
Ska väl säga att själv tycker jag det vore bra om facket fanns för sina medlemmar och hjälpte enskilda medlemmar utan att sabba för andra människor.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
Nej, det är inte troligt. Kollektivavtal är för populärt hos arbetsgivarna för att systemet är hotat.
Men jag tror diskussionen kommer handla om sympatiåtgärder som drabbar företag med avtal.
Ett annan möjlig förändring är att lagstifta om möjligheten till hängavtal. Det skulle innebära att även arbetstagare skulle kunna hänvisa till ett annat kollektivavtal i samma bransch.
På så sätt skulle ju alla som gapar om lagstiftning få som dom vill utan att man tvingar företag till förhandling.
- Collin87
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kenny368061
Ja det luktar ruttet om något.Airlift skrev: ↑11 nov 2023 11:59Det och det faktum att de gav ut fria medlemsskap innan strejken för att ha en större medlemsmatrikel inför, gör att jag tycker det luktar lite rutten fisk om det hela…man hade kanske inte nog med skäl och kom på denna lösning (igen) för att strejka…Collin87 skrev: ↑11 nov 2023 11:08
Fair game?
Verkligen inte fair game!
Tycker det skriker maktmissbruk med noga utvalt mål av bolag för publicitet.
Hade dom gjort detta mycket tidigare så hade det inte fått samma uppståndelse och därav mindre publicitet.
Dock straffar det nu så många utanför företaget Tesla så jag tror att facket skjutit sig själva i foten och gett den "Svenska modellen" en rejäl spark i fel riktning.
IF Metall visar ju verkligen att dom inte lärt sig något trots sin egen historia.
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
MY RWD 19" Vit/svart -23
Bytt till vinterhjul på Euromaster idag.
Inga problem. Trevlig och glad personal.
Inga problem. Trevlig och glad personal.
TMY LR AWD 19” Black, 2024, 7000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
TM3 LR AWD 19” Black, 2019, 242000 km
Vad skulle rent juridiskt hända om jag har företaget Rantaruntstrejken och tar in tjänster, så som elektriker och fixar saker åt Tesla?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR AWD Vit
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807
Dom har kanske inte kollektivavtal?

Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
- KKER
- Teslaägare
- Referralkod: ts.la/kristofer37301
*detta är inte ett ställningstagande bara en undran*
Jag har en fundering om de sympatiåtgärder det pratas om och eventuella effekter.
Om Werksta blivit av med sitt avtal med Tesla nu pga att Tesla sagt upp det eftersom Werksta inte kan/får utföra uppdrag åt dem så kommer det vara ett intäktbortfall för Werksta, kommer någon lämna ersättning för det och hur skulle det kunna beräknas?
Låt säga att 10% av personalstyrkan på Werkstad jobbar med Teslabilar, jag antar att de riskerar bli varslade nu när avtalet inte finns kvar? Nu kan man väl anta att summan av erforderligt arbete är det samma men det kommer hamna hos andra verkstäder eller Tesla själva så personalen kanske kan söka sig anställning där men det är ju en stor påverkan på både företaget och personalen.
Det samma kanske kan tillämpas på andra nära knutna leverantörer som tex de som servar/installerar laddare mm.
Att postnord inte kör dit paket misstänker jag har en minimal påverkan för dem själva och deras personal.
Någon som kan upplysa mig?
Jag har en fundering om de sympatiåtgärder det pratas om och eventuella effekter.
Om Werksta blivit av med sitt avtal med Tesla nu pga att Tesla sagt upp det eftersom Werksta inte kan/får utföra uppdrag åt dem så kommer det vara ett intäktbortfall för Werksta, kommer någon lämna ersättning för det och hur skulle det kunna beräknas?
Låt säga att 10% av personalstyrkan på Werkstad jobbar med Teslabilar, jag antar att de riskerar bli varslade nu när avtalet inte finns kvar? Nu kan man väl anta att summan av erforderligt arbete är det samma men det kommer hamna hos andra verkstäder eller Tesla själva så personalen kanske kan söka sig anställning där men det är ju en stor påverkan på både företaget och personalen.
Det samma kanske kan tillämpas på andra nära knutna leverantörer som tex de som servar/installerar laddare mm.
Att postnord inte kör dit paket misstänker jag har en minimal påverkan för dem själva och deras personal.
Någon som kan upplysa mig?
Model S, SR, Raven 2020 (såld)
Model Y, LR 2023
Model Y, LR 2023
Juridiskt ingenting. Möjligen skulle du bli utesluten ur branschorganisationen som ju säkert har i sina stadgar att medlemsföretagen behöver följa beslutade åtgärder.
Sen skulle du ju istället kunna bli utsatt för stridsåtgärder.
Men något lagbrott gör man ju sig inte skyldig till.
Tack och lov har politikerna avstått att lagstifta på det området.