Hur kommunicerar appen med bilen?

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av xms67 »

Jag kom på att jag inte vet hur appen och bilen kommunicerar med varandra? Det måste ju vara mobilnätet? Men hur ser den mottagaren ut i bilen? Jag är tekniskt okunnig så ni må ursäkta in okunskap. Men vad finns det för motsvarighet till sim-kortet? Och var sitter mottagaren i bilen?

Att jag kom på den här frågan är att jag tackade in bilen på garageinfarten och nu verkar inte appen och bilen hitta varandra. Ibland får de kontakt men det går inte att göra några justeringar. Först tänkte jag att det var så den använde wifi och att mottagaren hamnat lite längre bort. Men insåg att det kan ju inte vara wifi med tanke på att man alltid kan kolla bilen via appen.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 959
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av agehall »

Bilen använder antingen mobilnätet eller Wifi om det är tillgängligt. Både bilen och appen kommunicerar med Teslas servrar, inte direkt med varandra.

Tror inte bilen har ett fysiskt SIM-kort (men jag kan ha fel om detta!) utan använder någon form av eSIM.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av Jaegaern »

Mottagaren sitter i en av backspeglarna, tror jag. Det gör iaf wifi-antennen.

Telefonen kommunicerar över HTTP med teslas servrar som i sin tur håller koll på din bil huruvida den är online och i skick att ta emot kommandon. Om den är redo att ta emot, skickas det förmodligen över MQTT, ett pub-sub protokoll. Detta är asynkront och finns inga garantier på att bilen mottar det som skickas, utan det kan komma att behöva skickas igen. Man brukar använda sig av acknowledgements för att veta vad som kommit fram.

Ibland nås inte bilarna från "appen". Det beror på att något hänt med ECUn som hanterar kommunikation, en omstart brukar räcka. Eller så ligger servrarna nere hos Tesla. Det har hänt ett par gånger under mina år som Teslaförare, men är oerhört ovanligt.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av Jaegaern »

agehall skrev: 10 nov 2023 06:51
Bilen använder antingen mobilnätet eller Wifi om det är tillgängligt. Både bilen och appen kommunicerar med Teslas servrar, inte direkt med varandra.

Tror inte bilen har ett fysiskt SIM-kort (men jag kan ha fel om detta!) utan använder någon form av eSIM.
Model S och X hade fysiska simkort förut. Men jag antar att Y/3 samt refresh S/X måste ha e-sim.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
mikebike
Teslaägare
Inlägg: 7715
Blev medlem: 06 okt 2020 12:24
Ort: Solna
Referralkod: ts.la/mikael72656

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av mikebike »

xms67 skrev: 09 nov 2023 23:11
Jag kom på att jag inte vet hur appen och bilen kommunicerar med varandra? Det måste ju vara mobilnätet? Men hur ser den mottagaren ut i bilen? Jag är tekniskt okunnig så ni må ursäkta in okunskap. Men vad finns det för motsvarighet till sim-kortet? Och var sitter mottagaren i bilen?

Att jag kom på den här frågan är att jag tackade in bilen på garageinfarten och nu verkar inte appen och bilen hitta varandra. Ibland får de kontakt men det går inte att göra några justeringar. Först tänkte jag att det var så den använde wifi och att mottagaren hamnat lite längre bort. Men insåg att det kan ju inte vara wifi med tanke på att man alltid kan kolla bilen via appen.
Bilen använder wifi i första hand och mobilnätet om den inte har wifi. När wifi-mottagningen ligger på gränsen så fungerar varken wifi eller mobilnät. För mig fungerar wifi bara om jag parkerar exakt mittemot mitt kontor. På alla andra platser på gatan så går det inte att kontakta bilen om jag har wifi påslaget.
Jag använder numera bara wifi från mobilen, och bara när jag skall hämta uppdateringar.
Volvo PV 544 Special 1963

Tesla Model Y LR 2022. Midnight Silver.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 10 nov 2023 07:19
Mottagaren sitter i en av backspeglarna, tror jag. Det gör iaf wifi-antennen.
Nej, wifi sitter inte i backspegeln. Det kan ha gjort det på en tidig model S, därav den myten.

Model 3/Y och model S har den i taket. Lite olika ställen dock. Model 3 har den i takbågen mitt i taket och Y på något liknande ställe.
Model S har den ovanför vindrutan.

Källa: servicemanualen.
Jag har gjort några inlägg innan med bilder från manualen.

Det kan vara bra att rätt fakta sprids istället för fel när folk börjar trixa med att backa med ”höger backspegel i rätt riktning” eller bygga om huset med wifi pga backspegeln :D
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
slugger75
Teslaägare
Inlägg: 1278
Blev medlem: 17 maj 2019 16:12
Ort: Uppsala
Referralkod: ts.la/per28997

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av slugger75 »

Blåtand.

Appen kommunicerar även med bilen via blåtand.
Tesla Model Y Long Range AWD, Q2 2022. Dragkrok.
Tesla Model 3 Long Range Rear Wheel Drive med dragkrok, 2019. HW 2.5
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 10 nov 2023 08:29
Jaegaern skrev: 10 nov 2023 07:19
Mottagaren sitter i en av backspeglarna, tror jag. Det gör iaf wifi-antennen.
Nej, wifi sitter inte i backspegeln. Det kan ha gjort det på en tidig model S, därav den myten.

Model 3/Y och model S har den i taket. Lite olika ställen dock. Model 3 har den i takbågen mitt i taket och Y på något liknande ställe.
Model S har den ovanför vindrutan.

Källa: servicemanualen.
Jag har gjort några inlägg innan med bilder från manualen.

Det kan vara bra att rätt fakta sprids istället för fel när folk börjar trixa med att backa med ”höger backspegel i rätt riktning” eller bygga om huset med wifi pga backspegeln :D
Jag måste verkligen kolla mina myter känner jag. Mobile service sade att den satt i backspegeln också, men det var ett tag sedan och de jobbar inte kvar.
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
cazorp
Teslaägare
Inlägg: 52
Blev medlem: 06 maj 2023 11:05

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av cazorp »

De här "enorma" datamängderna som Teslabilar överför för att samla in data etc. går de över bilens egna SIM/ eSIM etc? De går väl inte över telefonens cellular data (hoppas jag)?


EDIT: Kollade nu och Tesla-appen har använt 46,3 MB data sedan jag hämtade ut min MYLR (1 nov) så det är bevisligen inte över mitt mobilnät som det går stora datavolymer.
Användarvisningsbild
MY_piraya
Teslaägare
Inlägg: 304
Blev medlem: 07 feb 2023 09:42
Ort: Östergötland

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av MY_piraya »

Tycker för övrigt att det varit svårt/segt att få appen att kontakta bilen senaste veckan. (wifi)
MY 2023 RWD /Midnight Silver | Norrköping
RN1185456xx Beställd 6/2 | VIN 2023-03-27 | Upphämtning 22/5 | Hemleverans 24/5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av AAKEE »

Jaegaern skrev: 10 nov 2023 10:44

Jag måste verkligen kolla mina myter känner jag. Mobile service sade att den satt i backspegeln också, men det var ett tag sedan och de jobbar inte kvar.
Man kan ju undra varför de inte jobbar kvar? :lol:

Kollar man i servicemanualen på att ta loss backspelgarna är det bilder med kablar för värme och till motorn för justering av spegeln men ingen info om någon antenn, inte heller några kablar. Den kanske är trådlös ... :mrgreen:

Tittat man på Antenna Wifi så sitter den vid inre backspegeln ungefär, inne i taket bredvid kamerorna/ovan solskydden.
Det är ungeför lika på S, och model 3 har den i den takbågen som delar glaset.
Y Wifi.png

Jag har hållit på med bilar sedan jag var 16 ( = 40 år), min första bil har jag kvar fortfarande - Mazda med wankelmotor. Man kunde tycka att de tär mycket myter runt den mytomspunna motorn men det endas som finns är "dåliga tätningar och tändningsproblem" som NSU skapade med sin dåliga motorlösning. Mazda löste det direkt, och har inte haft dåliga tätningar men sanningen om NSU följer med Mazda som en lite myt. Annars är det inget.

Tesla, där verkar i princip allt vara fått om bakfoten. Alltså, då menar jag exakt allt. Detta trots att vi lever i en värld med internet där allt egentligen borde finnas. Jag läste här och på teslamotorsclub och insåg att det som påstods om batterier inte alls stämde med det jag hade lärt mig om lihtiumbatterier av eget intresse, så jag skaffade Scan My Tesla och Teslalogger och började logga alla data. Det visade sig rätt snart att väldigt mycket som skrevs på forumen var fel, dvs bevisligen inte stämmer med det loggarna från bilen visade.

Kanske trampar någon på tårna men jag skulle säga att allt som påstås måste kontrolleras eftersom det är större risk att det är fel, än chans att det är rätt.

Ett exempel (det finns ju tusen och åter tusen): Model 3 Performance refresh >2021 fick kortad WLTP från 567km som min hade till 547km. Forumrykten och Facebookrykten var stensäkra på att det berodde på att bilen hade "fått Ryzen-datorn som drog mer ström".
Att batteriet var bytt till ett 78.8 istället för 82.1 var "helt omöljigt då Kinabatteriet även det hade 82kWh, för det visste man"
Det var lätt att bevisa att batteriet var bytt, men inte lika lätt att då visa att Ryzen inte drog massor mer. Men min M3P drog 220W vaken parkerad med sentry på och min MSP med Ryzen drar 290W i samma läge. 70W skillnad blir ca 420Wh eller ~3km om man kör WLTP-långsamt. Skillnaden i energi i batteriet är ungefär 20km räknat i WLTP-förbrukning.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av AAKEE »

MY_piraya skrev: 10 nov 2023 11:55
Tycker för övrigt att det varit svårt/segt att få appen att kontakta bilen senaste veckan. (wifi)
Det är bara vända på bilen så högerantennen kommer mot wiffit = klärrrt! (OBS! Skämt :D ).

ÄR du inte i bilens omedelbara närhet så går kontakten via tesla och internet. Det har från tid till tid vart olika sorters problem, både att någon Teslaserver strulat och att "alla" haft samma fel samtidigt" till att telefonerna haft fel inställning och inte kontakt p.ga det eller att bilen ått nuy mjukvara som inte är responsiv på ngt sätt.

För att inte öka på myterna mer ska jag vara tydlig att jag inte vet men jag är rätt säker på att bilen inte pratar med telefonen över wifi i normalfallet när man är nära den. Jag har inte gjort någon wifiinställning i min telefon varken för den förra bilen eller den här.
Appen pratar med bilen på håll över internet (bilen lånar wifi när det finns för at nå internet), och mobilnyckeln som låser upp gör det med blåtand. Musik mm går normalt över blåtand.

Har man en iPhone ska man kolla att man ger appen tillåtelse att alltid se platsen på mobilen, att tillåta aktiviterer i bakgrunden och att tillåta banderoller mm. (Vet att det ändrats på min frus iPhone ett par ggr, och jag tror inte det hon som gjorde det).
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10495
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av Legato »

AAKEE skrev: 10 nov 2023 08:29
Jaegaern skrev: 10 nov 2023 07:19
Mottagaren sitter i en av backspeglarna, tror jag. Det gör iaf wifi-antennen.
Nej, wifi sitter inte i backspegeln. Det kan ha gjort det på en tidig model S, därav den myten.

Model 3/Y och model S har den i taket. Lite olika ställen dock. Model 3 har den i takbågen mitt i taket och Y på något liknande ställe.
Model S har den ovanför vindrutan.

Källa: servicemanualen.
Jag har gjort några inlägg innan med bilder från manualen.

Det kan vara bra att rätt fakta sprids istället för fel när folk börjar trixa med att backa med ”höger backspegel i rätt riktning” eller bygga om huset med wifi pga backspegeln :D
Nja, "kan ha gjort" stämmer inte. De satt definitivt i backspeglarna förr:

"The vehicle’s WiFi antenna is in the right side mirror housing on both LHD and RHD vehicles. The best signal strength occurs with a minimum of walls and objects between the antenna and your WiFi router. The image below shows the mirror with the back removed. The smaller rectangular antenna on the left is the WiFi antenna. The larger antenna is for cellular."

Finns gott om bilder på mottagaren online också. Som jag fattar det så satt den även i backspegeln på tidiga Model 3.

Kanske byttes placeringen i samband med att bilarna fick stöd för 5 GHz under 2018?
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av AAKEE »

Legato skrev: 10 nov 2023 12:43

Nja, "kan ha gjort" stämmer inte. De satt definitivt i backspeglarna förr:

"The vehicle’s WiFi antenna is in the right side mirror housing on both LHD and RHD vehicles. The best signal strength occurs with a minimum of walls and objects between the antenna and your WiFi router. The image below shows the mirror with the back removed. The smaller rectangular antenna on the left is the WiFi antenna. The larger antenna is for cellular."

Finns gott om bilder på mottagaren online också. Som jag fattar det så satt den även i backspegeln på tidiga Model 3.

Kanske byttes placeringen i samband med att bilarna fick stöd för 5 GHz under 2018?
"Kan ha gjort" kanske var lite spydigt uttryckt. Ryktet kommer ju från att de satt där förut på model S, och kanske X, vad vet jag?
Men det är fel på 3 och Y och det är fel på nya S/X.

Men model 3 2017-2023 har den i taket enligt manualen. Det finns inga alternativa beskrivningar hur man byter den.
Det är bara logga in på service.tesla.com med sitt konto och titta själv.
wifiantenn.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av xms67 »

Efter flera timmars daltande med appen lyckades jag till slut ställa in laddningen. Det var så att först tog den en evighet för appen att "väcka bilen/få kontakt". Sedan gick inte själva inställningen igenom. Det så ut så i appen, men när jag öppnade igen efter ett tag var den tillbaka på ursprungsinställningen. Men spm sagt, till slut gick det. Eller?

Imorse när jag kom ut till bilen så hade det som står i appen inte slagit igenom i bilen(höjde batteriets laddning från 60 till 100 %). Tack för det Tesla!
Men, inget problem för mig denna gång då detta var tänkt för den kommande natten(natten mot lördag) då vi ska iväg på en resa imorgon. Så laddsladden var inte ens i.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Jaegaern
Teslaägare
Inlägg: 842
Blev medlem: 22 jul 2021 10:37

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av Jaegaern »

AAKEE skrev: 10 nov 2023 12:25
Jaegaern skrev: 10 nov 2023 10:44

Jag måste verkligen kolla mina myter känner jag. Mobile service sade att den satt i backspegeln också, men det var ett tag sedan och de jobbar inte kvar.
Man kan ju undra varför de inte jobbar kvar? :lol:

Kollar man i servicemanualen på att ta loss backspelgarna är det bilder med kablar för värme och till motorn för justering av spegeln men ingen info om någon antenn, inte heller några kablar. Den kanske är trådlös ... :mrgreen:

Tittat man på Antenna Wifi så sitter den vid inre backspegeln ungefär, inne i taket bredvid kamerorna/ovan solskydden.
Det är ungeför lika på S, och model 3 har den i den takbågen som delar glaset.

Y Wifi.png


Jag har hållit på med bilar sedan jag var 16 ( = 40 år), min första bil har jag kvar fortfarande - Mazda med wankelmotor. Man kunde tycka att de tär mycket myter runt den mytomspunna motorn men det endas som finns är "dåliga tätningar och tändningsproblem" som NSU skapade med sin dåliga motorlösning. Mazda löste det direkt, och har inte haft dåliga tätningar men sanningen om NSU följer med Mazda som en lite myt. Annars är det inget.

Tesla, där verkar i princip allt vara fått om bakfoten. Alltså, då menar jag exakt allt. Detta trots att vi lever i en värld med internet där allt egentligen borde finnas. Jag läste här och på teslamotorsclub och insåg att det som påstods om batterier inte alls stämde med det jag hade lärt mig om lihtiumbatterier av eget intresse, så jag skaffade Scan My Tesla och Teslalogger och började logga alla data. Det visade sig rätt snart att väldigt mycket som skrevs på forumen var fel, dvs bevisligen inte stämmer med det loggarna från bilen visade.

Kanske trampar någon på tårna men jag skulle säga att allt som påstås måste kontrolleras eftersom det är större risk att det är fel, än chans att det är rätt.

Ett exempel (det finns ju tusen och åter tusen): Model 3 Performance refresh >2021 fick kortad WLTP från 567km som min hade till 547km. Forumrykten och Facebookrykten var stensäkra på att det berodde på att bilen hade "fått Ryzen-datorn som drog mer ström".
Att batteriet var bytt till ett 78.8 istället för 82.1 var "helt omöljigt då Kinabatteriet även det hade 82kWh, för det visste man"
Det var lätt att bevisa att batteriet var bytt, men inte lika lätt att då visa att Ryzen inte drog massor mer. Men min M3P drog 220W vaken parkerad med sentry på och min MSP med Ryzen drar 290W i samma läge. 70W skillnad blir ca 420Wh eller ~3km om man kör WLTP-långsamt. Skillnaden i energi i batteriet är ungefär 20km räknat i WLTP-förbrukning.
Absolut, håller med!
Model Y LR vit/svart 2021
Model 3 RWD blå/svart 2022

Köp det mest uppenbara tillbehöret Tesla glömde till model Y https://etsy.me/3jlFpbV

Beställa lastgaller till grossistpris? Se mer här viewtopic.php?p=717298#p717298
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av AAKEE »

En bra myt att börja döda är att starta om med knapparna på ratten.

Det startar om själva skärmen, om den inte svarar.

Har man andra problem med bilen är det omstart via meny - säkerhet - Stäng av bilen.

Minns inte om jag sett det här men varannat Facebook-inlägg handlar om att fixa alla möjliga problem med att starta om med knapparna. Det kan med lite tur funka någon gång men har man problem gör man nog böst i att starta om bilen på rätt sätt.

Omstart av hela bilen:
IMG_5730.png
Omstart av skärm:
IMG_5790.jpeg
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3707
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av jonasl »

.. och att hålla ner bromsen när man startar om skärmen gör ingen skillnad.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av Bjelke »

jonasl skrev: 10 nov 2023 22:15
.. och att hålla ner bromsen när man startar om skärmen gör ingen skillnad.
Det roliga är att Teslas tekniker (och personal i frontdesk) förut sa att man skulle göra
så för en ”deep reset”… fast det kanske stämde på dom tidigare bilarna…?
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av thebishop »

AAKEE skrev: 10 nov 2023 14:45
En bra myt att börja döda är att starta om med knapparna på ratten.

Det startar om själva skärmen, om den inte svarar.

Har man andra problem med bilen är det omstart via meny - säkerhet - Stäng av bilen.

Minns inte om jag sett det här men varannat Facebook-inlägg handlar om att fixa alla möjliga problem med att starta om med knapparna. Det kan med lite tur funka någon gång men har man problem gör man nog böst i att starta om bilen på rätt sätt.

Omstart av hela bilen:
IMG_5730.png

Omstart av skärm:

IMG_5790.jpeg
Starta om mittskärmen med knapparna resettar dock även mobilkopplingen - jag gör det med framgång en gång i veckan eller så när bilen tappar kopplingen till LTE - extra trist på vintern. Men jag har en gammal S, kanske var annorlunda.

Tyvärr är Wi-Fi antennen på bilen så enormt dålig så man saknar ord - men det är ju välkänt.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 11 nov 2023 18:21
jonasl skrev: 10 nov 2023 22:15
.. och att hålla ner bromsen när man startar om skärmen gör ingen skillnad.
Det roliga är att Teslas tekniker (och personal i frontdesk) förut sa att man skulle göra
så för en ”deep reset”… fast det kanske stämde på dom tidigare bilarna…?
Jag har ju ingen koll på tidiga S/X.

Men jag vet vad manualen säger för både 3/Y och nya S.
Törs man gissa på att det var en missuppfattning som cementerades även på verkstäder?
IMG_5967.jpeg
Rätt tydligt, skulle jag säga.

Facebooks Tesla-grupper översvämmas av ”lite djupare omstart om man håller bromsen nere samtidigt som knapparna”. Jag ser nog minst 5 såna varje dag.

Ur manualiteten:
Håll ned båda rullningsknapparna på fyrkantig ratt (eller ratt) tills pekskärmen blir svart. Ett tryck på bromspedalen medan rullningsknapparna är intryckta har ingen inverkan och behövs inte.
Försöker man beskriva det får man på skallen eftersom ”alla vet att det är så” :lol:
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Bjelke
Teslaägare
Inlägg: 19603
Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
Ort: Bollnäs
Referralkod: ts.la/mikael1178

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av Bjelke »

Vore nästan lite intressant att se vad det står i någon gammal bil, men manualen
uppdateras väl också så det står antagligen likadant (numera, OM det nu ens var
någon skillnad förr vill säga).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare
Inlägg: 243
Blev medlem: 04 sep 2023 21:31

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av xms67 »

Bra med bra svar.. :D Jag får konstatera att blir de senaste dagarna(sedan senaste uppgraderingen) verkar ha svårare att kommunicera när den står i wifi-läge. När jag är ute "på stan" är det som tidigare.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av AAKEE »

Bjelke skrev: 12 nov 2023 19:17
Vore nästan lite intressant att se vad det står i någon gammal bil, men manualen
uppdateras väl också så det står antagligen likadant (numera, OM det nu ens var
någon skillnad förr vill säga).
Tog mig tiden att googla fram manualen för S från 16 maj 2019.

Behöver jag ens skriva vad det står i den? :lol:
IMG_5997.png
IMG_5996.png
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3938
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Hur kommunicerar appen med bilen?

Inlägg av AAKEE »

Tog man fram manualen från 2015 på årsmodell 2014.

Samma sätt att stänga av bilen, starta om skärmen med rattknappar var troligen inte uppfunnet då.

Orkar inte leta, för det är historia nu men antagligen blev rattknapparna = skärmomstart direkt det kom. Logiken är ju att skärmen kan ha hängt sug och då återstår ratten.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Skriv svar