Geely didn’t announce the specifications of the model but Chinese media report it will measure 4,865 mm (191.5 inches) long, 1,900 mm (74.8 inches) wide, and 1,450 mm (57.1 inches) tall with a wheelbase of 2,928 mm (115.3 inches). Those figures place it closer to the Tesla Model S than the smaller Model 3 in terms of footprint.
According to Car News China, the EV will ride on the PMA2+ architecture which is a derivative of Geely’s widely used SEA underpinnings. The same publication suggests that the Zeekr 007 will come fitted with a single electric motor producing 204 hp and 350 Nm torque, allowing a 0-100 km/h (0-62 mph) sprint in 6.5 seconds. Still, it is safe to assume that Zeekr will roll out more versions in the future, likely with a more powerful dual electric motor setup. An 800V battery pack of unknown capacity will allegedly take 30 minutes for a full charge.
We will learn more about the Zeekr 007 on its official debut which is scheduled for November 17th at the Guangzhou Auto Show in China. The electric sedan will be Zeekr’s fourth model, joining the 001 Shooting Brake, the 009 minivan, and the X compact SUV.
Att det ska vara så jäkla svårt att få till en elektrisk coupé/hatchback som inte är en SUV. Finns det några fler än EQS och i4?
Edit: Och ID7
Zeekr 001 då? Det är väl en större coupé/hatchback som tickar i de boxarna? Zeekr X är väl mer åt mindre SUV och detta... - en sedan typ ID7. ID5 är väl för övrigt VAGs hatchback, ID7 en sedan och ID4 mer av "golfcombi"?
Att det ska vara så jäkla svårt att få till en elektrisk coupé/hatchback som inte är en SUV. Finns det några fler än EQS och i4?
Edit: Och ID7
Zeekr 001 då? Det är väl en större coupé/hatchback som tickar i de boxarna? Zeekr X är väl mer åt mindre SUV och detta... - en sedan typ ID7. ID5 är väl för övrigt VAGs hatchback, ID7 en sedan och ID4 mer av "golfcombi"?
Zeekr 001, ID5, Kia EV6, Polestar 2, m.fl., är alla någon form av SUV/crossover med hög markfrigång och höjd, och därmed högt luftmotstånd och sämre köregenskaper. ID7 har ingen sedanlucka och ID4 är en helt annan biltyp än Golf kombi. Mer som Tiguan isf.
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Att det ska vara så jäkla svårt att få till en elektrisk coupé/hatchback som inte är en SUV. Finns det några fler än EQS och i4?
Edit: Och ID7
Zeekr 001 då? Det är väl en större coupé/hatchback som tickar i de boxarna? Zeekr X är väl mer åt mindre SUV och detta... - en sedan typ ID7. ID5 är väl för övrigt VAGs hatchback, ID7 en sedan och ID4 mer av "golfcombi"?
Zeekr 001, ID5, Kia EV6, Polestar 2, m.fl., är alla någon form av SUV/crossover med hög markfrigång och höjd, och därmed högt luftmotstånd och sämre köregenskaper. ID7 har ingen sedanlucka och ID4 är en helt annan biltyp än Golf kombi. Mer som Tiguan isf.
Ptjaa, när jag provkörde förknippade jag inte 001 - lika lite som EV6 som jag vet att Du ägt - som en "Crossover" .
Jag tänker att batterierna i bottenplattan naturligtvis käkar utrymme och att elbiarna därför blir någon dm högre. I vart fall de allra flesta.
Vid provkörningen upplevde jag 001 i V90 Cross Country-höjd. Men det kanske är för högt för Din smak? Med luftfjädring kan Du i vart fall sänka markfrigången vid motorvägskörning.
Jaja, nu lärde jag mig i alla fall att ID.7 har en halvkombilucka, så har jag inte uppfattat det tidigare! Alltid lär man sig något Trevlig helg!
Att det ska vara så jäkla svårt att få till en elektrisk coupé/hatchback som inte är en SUV. Finns det några fler än EQS och i4?
Edit: Och ID7
Model S finns ju också. Men just nu är det väl bara de fyra. Undrar hur länge det ska dröja tills det kommer något från Audi...
Polestar 2 är med sina 145 cm ca 2 cm högre än model s… speciellt höga är ingen av dem.
Tycker det verkar som PS2 är 147,9 cm hög och därmed 3,4 cm högre än Model S. Det är kanske inte mycket, men jag tycker det syns. I alla fall jämfört med t.ex. BMW i4 som ju ligger närmre PS2 i storlek.
Att det ska vara så jäkla svårt att få till en elektrisk coupé/hatchback som inte är en SUV. Finns det några fler än EQS och i4?
Edit: Och ID7
Model S finns ju också. Men just nu är det väl bara de fyra. Undrar hur länge det ska dröja tills det kommer något från Audi...
Polestar 2 är med sina 145 cm ca 2 cm högre än model s… speciellt höga är ingen av dem.
Tycker det verkar som PS2 är 147,9 cm hög och därmed 3,4 cm högre än Model S. Det är kanske inte mycket, men jag tycker det syns. I alla fall jämfört med t.ex. BMW i4 som ju ligger närmre PS2 i storlek.
Vi människor är lättlurade av design. ID7 1 529 mm, Zeekr 001 1 528 - 1562 mm, ID4 1 640 mm, MS 1 431 - 1 445 mm, PS2 1 448 - 1479 mm.
Själv struntar jag högaktningsfullt i mått och dimensioner, sittställning och reglageplacering avgör desto mer för mig.
Att det ska vara så jäkla svårt att få till en elektrisk coupé/hatchback som inte är en SUV. Finns det några fler än EQS och i4?
Edit: Och ID7
Model S finns ju också. Men just nu är det väl bara de fyra. Undrar hur länge det ska dröja tills det kommer något från Audi...
Polestar 2 är med sina 145 cm ca 2 cm högre än model s… speciellt höga är ingen av dem.
Tycker det verkar som PS2 är 147,9 cm hög och därmed 3,4 cm högre än Model S. Det är kanske inte mycket, men jag tycker det syns. I alla fall jämfört med t.ex. BMW i4 som ju ligger närmre PS2 i storlek.
Vi människor är lättlurade av design. ID7 1 529 mm, Zeekr 001 1 528 - 1562 mm, ID4 1 640 mm, MS 1 431 - 1 445 mm, PS2 1 448 - 1479 mm.
Själv struntar jag högaktningsfullt i mått och dimensioner, sittställning och reglageplacering avgör desto mer för mig.
Vi är ju alla olika. Själv känner jag mig inte så 'lättlurad'. Tycker det är rätt enkelt att se vad som är en SUV/Crossover och vad som inte är det.
Model S finns ju också. Men just nu är det väl bara de fyra. Undrar hur länge det ska dröja tills det kommer något från Audi...
Polestar 2 är med sina 145 cm ca 2 cm högre än model s… speciellt höga är ingen av dem.
Tycker det verkar som PS2 är 147,9 cm hög och därmed 3,4 cm högre än Model S. Det är kanske inte mycket, men jag tycker det syns. I alla fall jämfört med t.ex. BMW i4 som ju ligger närmre PS2 i storlek.
Vi människor är lättlurade av design. ID7 1 529 mm, Zeekr 001 1 528 - 1562 mm, ID4 1 640 mm, MS 1 431 - 1 445 mm, PS2 1 448 - 1479 mm.
Själv struntar jag högaktningsfullt i mått och dimensioner, sittställning och reglageplacering avgör desto mer för mig.
Vi är ju alla olika. Själv känner jag mig inte så 'lättlurad'. Tycker det är rätt enkelt att se vad som är en SUV/Crossover och vad som inte är det.
Polestar 2 är allt annat än en SUV, enorm skillnad mot en SUV på alla sätt. Polestar 2 är lika hög och har samma markfrigång som en Volvo V90.
ID4 GTX 340 hk MY25 Tidigare: XC40 Recharge ER RWD MY24, Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Polestar 2 är med sina 145 cm ca 2 cm högre än model s… speciellt höga är ingen av dem.
Tycker det verkar som PS2 är 147,9 cm hög och därmed 3,4 cm högre än Model S. Det är kanske inte mycket, men jag tycker det syns. I alla fall jämfört med t.ex. BMW i4 som ju ligger närmre PS2 i storlek.
Vi människor är lättlurade av design. ID7 1 529 mm, Zeekr 001 1 528 - 1562 mm, ID4 1 640 mm, MS 1 431 - 1 445 mm, PS2 1 448 - 1479 mm.
Själv struntar jag högaktningsfullt i mått och dimensioner, sittställning och reglageplacering avgör desto mer för mig.
Vi är ju alla olika. Själv känner jag mig inte så 'lättlurad'. Tycker det är rätt enkelt att se vad som är en SUV/Crossover och vad som inte är det.
Polestar 2 är allt annat än en SUV, enorm skillnad mot en SUV på alla sätt. Polestar 2 är lika hög och har samma markfrigång som en Volvo V90.
Inlägget jag svarade på handlade om mer än PS2... Jag tycker inte heller PS2 är en SUV. Tycker inte den är så mycket crossover heller. Den är väl mer 'skogsmulle' som Volvos Cross Country-modeller eller vad de kallas nu för tiden.
Men för övrigt är ju PS2 betydligt närmre V60 i storlek än V90. Och V60 är som jag förstått det 143,7 cm hög. Således är PS2 4,2 cm högre än V60. Och det tycker jag syns på samma sätt som det syns att PS2 är högre än BMW i4...
Tycker det verkar som PS2 är 147,9 cm hög och därmed 3,4 cm högre än Model S. Det är kanske inte mycket, men jag tycker det syns. I alla fall jämfört med t.ex. BMW i4 som ju ligger närmre PS2 i storlek.
Vi människor är lättlurade av design. ID7 1 529 mm, Zeekr 001 1 528 - 1562 mm, ID4 1 640 mm, MS 1 431 - 1 445 mm, PS2 1 448 - 1479 mm.
Själv struntar jag högaktningsfullt i mått och dimensioner, sittställning och reglageplacering avgör desto mer för mig.
Vi är ju alla olika. Själv känner jag mig inte så 'lättlurad'. Tycker det är rätt enkelt att se vad som är en SUV/Crossover och vad som inte är det.
Polestar 2 är allt annat än en SUV, enorm skillnad mot en SUV på alla sätt. Polestar 2 är lika hög och har samma markfrigång som en Volvo V90.
Inlägget jag svarade på handlade om mer än PS2... Jag tycker inte heller PS2 är en SUV. Tycker inte den är så mycket crossover heller. Den är väl mer 'skogsmulle' som Volvos Cross Country-modeller eller vad de kallas nu för tiden.
Men för övrigt är ju PS2 betydligt närmre V60 i storlek än V90. Och V60 är som jag förstått det 143,7 cm hög. Således är PS2 4,2 cm högre än V60. Och det tycker jag syns på samma sätt som det syns att PS2 är högre än BMW i4...
Bmw i4 är 1448 mm hög dvs på millimetern samma som en ps2 i nedre intervallet, jag förmodar att det är ps2 pp. Det är inte höjdskillnaden man ser, utan skillnaden i design.
Edit: som jämförelse är en id3 1564 mm hög, där kan vi prata om bjässe (på höjden åtminstone)
VW ID.7 GTX Tourer -25
Polestar 2 Launch Edition med acc boost -21 (såld)
Model Y LR -22 (hos ex-frun)
Vi människor är lättlurade av design. ID7 1 529 mm, Zeekr 001 1 528 - 1562 mm, ID4 1 640 mm, MS 1 431 - 1 445 mm, PS2 1 448 - 1479 mm.
Själv struntar jag högaktningsfullt i mått och dimensioner, sittställning och reglageplacering avgör desto mer för mig.
Vi är ju alla olika. Själv känner jag mig inte så 'lättlurad'. Tycker det är rätt enkelt att se vad som är en SUV/Crossover och vad som inte är det.
Polestar 2 är allt annat än en SUV, enorm skillnad mot en SUV på alla sätt. Polestar 2 är lika hög och har samma markfrigång som en Volvo V90.
Inlägget jag svarade på handlade om mer än PS2... Jag tycker inte heller PS2 är en SUV. Tycker inte den är så mycket crossover heller. Den är väl mer 'skogsmulle' som Volvos Cross Country-modeller eller vad de kallas nu för tiden.
Men för övrigt är ju PS2 betydligt närmre V60 i storlek än V90. Och V60 är som jag förstått det 143,7 cm hög. Således är PS2 4,2 cm högre än V60. Och det tycker jag syns på samma sätt som det syns att PS2 är högre än BMW i4...
Bmw i4 är 1448 mm hög dvs på millimetern samma som en ps2 i nedre intervallet, jag förmodar att det är ps2 pp. Det är inte höjdskillnaden man ser, utan skillnaden i design.
Edit: som jämförelse är en id3 1564 mm hög, där kan vi prata om bjässe (på höjden åtminstone)
Fast en PS2 är ju ingen låg bil. Har även en F30 3-serie med sportchassi och den är betydligt lägre när man skall kliva in i bilen. Har bara provkört i4 så jag minns inte hur den var dock.
Att det ska vara så jäkla svårt att få till en elektrisk coupé/hatchback som inte är en SUV. Finns det några fler än EQS och i4?
Edit: Och ID7
Zeekr 001 då? Det är väl en större coupé/hatchback som tickar i de boxarna? Zeekr X är väl mer åt mindre SUV och detta... - en sedan typ ID7. ID5 är väl för övrigt VAGs hatchback, ID7 en sedan och ID4 mer av "golfcombi"?
Zeekr 001, ID5, Kia EV6, Polestar 2, m.fl., är alla någon form av SUV/crossover med hög markfrigång och höjd, och därmed högt luftmotstånd och sämre köregenskaper. ID7 har ingen sedanlucka och ID4 är en helt annan biltyp än Golf kombi. Mer som Tiguan isf.
Instämmer 100% med dig.
Skulle gärna också se fler av dessa icke-SUViga coupé/hatchback på elbilssidan. Förhoppningsvis så kommer det lite mer mångfald på elbilssidan med tiden, även om CUV/SUV är (trist nog) en stor nästan allenarådande likriktad trend just nu.
Vi människor är lättlurade av design. ID7 1 529 mm, Zeekr 001 1 528 - 1562 mm, ID4 1 640 mm, MS 1 431 - 1 445 mm, PS2 1 448 - 1479 mm.
Själv struntar jag högaktningsfullt i mått och dimensioner, sittställning och reglageplacering avgör desto mer för mig.
Vi är ju alla olika. Själv känner jag mig inte så 'lättlurad'. Tycker det är rätt enkelt att se vad som är en SUV/Crossover och vad som inte är det.
Polestar 2 är allt annat än en SUV, enorm skillnad mot en SUV på alla sätt. Polestar 2 är lika hög och har samma markfrigång som en Volvo V90.
Inlägget jag svarade på handlade om mer än PS2... Jag tycker inte heller PS2 är en SUV. Tycker inte den är så mycket crossover heller. Den är väl mer 'skogsmulle' som Volvos Cross Country-modeller eller vad de kallas nu för tiden.
Men för övrigt är ju PS2 betydligt närmre V60 i storlek än V90. Och V60 är som jag förstått det 143,7 cm hög. Således är PS2 4,2 cm högre än V60. Och det tycker jag syns på samma sätt som det syns att PS2 är högre än BMW i4...
Bmw i4 är 1448 mm hög dvs på millimetern samma som en ps2 i nedre intervallet, jag förmodar att det är ps2 pp. Det är inte höjdskillnaden man ser, utan skillnaden i design.
Edit: som jämförelse är en id3 1564 mm hög, där kan vi prata om bjässe (på höjden åtminstone)
Vad är en PS2 pp för något? Det finns typ 2 PS2 och en i4 som brukar stå parkerade i närheten av där jag bor. Det är dessa två helt vanliga PS2 jag jämfört med i4:an. Tror aldrig jag har sett en PS2 pp (vad nu det som sagt är för ngt), så den kan jag inte uttala mig om.
Vad gäller ID.3 så gissar jag att den är lite tjchuck i packet som man kanske skulle säga nere i Skåune (tjock i batteripacket). Men till skillnad från en himla massa andra bilar så är ju inte ID.3/Cupra Born designade med förhöjd markfrigång och div. skogsmulle/Crossover/SUV/Jeep-stuk. ID.3/Born är ju designade för att se ut som en vanlig typ Golf-klass. Och det tycker jag också syns. Därmed är jag personligen mer förlåtande/förstående till varför just de två bilarna har den höjd som de har.
Men med det sagt, så kommer jag ta hänsyn till bilens höjd (och markfrigång) vid mitt nästa bilköp. Och personligen så gillar jag låga bilar. Och ID.3 kan ju heller inte ha ngn dragkrok, vilket även det är ett klart minus för min del.
Previously, Zeekr disclosed that there will be RWD and 4WD variants of the 007 sedan with 310 kW and 475 kW, respectively. The Chinese regulator has revealed more information about this EV’s powertrain. It will feature two batteries: 75.6 kWh LFP and 100 kWh ternary NMC. We have gathered the 007’s powertrain options in a list:
RWD, 310 kW (415 hp), 75.6-kWh LFP battery from Quzhou Jidian EV Tech, 688 km range
RWD, 310 kW (415 hp), 100-kWh ternary NMC battery from CATL-Geely JV, 870 km range
4WD, 475 kW (636 hp), 100-kWh ternary NMC battery from CATL-Geely JV, 723/770 km range
On December 23, Geely’s first batch of the Zeekr 007 mass-produced pure electric sedans officially rolled off the production line in China. Its presale started earlier at November’s Guangzhou Auto Show, with the price starting at 229,900 yuan (31,800 USD). Two versions, standard (CLTC 688 km) and ultra-long-range (CLTC 870 km), will be launched on December 27, and delivery will begin on January 1, 2024.