Det borde väl gå att ha en hyffsat koll på att vid den här stationen och idag går det ungefär x antal icke-Teslor per Tesla och de laddar i snitt i y minuter. Det är ju inte exakt så klart men kanske tillräckligt bra?Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2023 13:38Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?Andre_stockholm skrev: ↑11 nov 2023 09:46Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.Oryd skrev: ↑11 nov 2023 09:05Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?
Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.
Not relevant in Sweden
Senaste version 2024.14
Moderator: Redaktion
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Senaste version 2023.38
Driver sajten Car.info
- Oscar11
- Teslaägare
- Inlägg: 152
- Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
- Referralkod: ts.la/oscar23897
Re: Senaste version 2023.38
Det är ju bara vilka som laddar just nu och det vet ju Tesla redan ifrån laddarna i sig. Problemet är ju vilka andra som är på väg dit (bland icke Tesla)…
- Andre_stockholm
- Teslaägare
- Inlägg: 86
- Blev medlem: 06 jul 2023 21:07
Re: Senaste version 2023.38
Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2023 13:38Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?Andre_stockholm skrev: ↑11 nov 2023 09:46Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.Oryd skrev: ↑11 nov 2023 09:05Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?
Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.
Not relevant in Sweden
Re: Senaste version 2023.38
Gissar/misstänker att det beror på att majoriteten av SuC är öppna för alla (el)bilar i Sverige.Oryd skrev: ↑11 nov 2023 09:05Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?
Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.
Not relevant in Sweden
Då fungerar ju troligen inte den här typen av integrering som är beroende av att det är främst Tesla-bilar som navigerar enligt Teslas inbyggda ruttplanering, och som delar till Teslas moln var den planerar laddning framåt på sträckan på vilka SuC (och ungefär vilken tid som bilens ruttplanering estimerar att den anländer).
(Men detta är bara en gissning från min sida, och inget som jag läst någonstans.)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5461
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Senaste version 2023.38
Det fetstilade är anledningen till min fråga.Andre_stockholm skrev: ↑11 nov 2023 17:33Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2023 13:38Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?Andre_stockholm skrev: ↑11 nov 2023 09:46Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.Oryd skrev: ↑11 nov 2023 09:05Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?
Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.
Not relevant in Sweden
Det kan de ju inte göra på övriga märken.
Det historiska flödet till laddarna finns ju att titta på redan nu. Det är ingen nyhet.
Det nya är ju att de ska göra en beräkning på hur det kommer att se ut om x antal minuter, med hjälp av den aktuella trafiken med vilka bilar som är påväg till laddarna och vilken laddningsnivå bilarna har.
Model Y P
Model S P
Model S P
- Franz
- Teslaägare
- Inlägg: 1738
- Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
- Ort: Kungsbacka
- Referralkod: ts.la/franz9414
- Kontakt:
Re: Senaste version 2023.38
Om 2/3 brukar ha en SuC i sin GPS och 1/3 oavsett om de är Teslor eller andra bilar inte har det är det väl ganska lätt att göra ett antagande om hur många som förväntas dyka upp? Det borde väl också gå att ha en uppfattning om hur förhållande i batterinivån (i praktiken då hur länge de stannar på SuC) mellan dessa bilar också?Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2023 18:07Det fetstilade är anledningen till min fråga.Andre_stockholm skrev: ↑11 nov 2023 17:33Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.Nicke Nyfiken skrev: ↑11 nov 2023 13:38Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?Andre_stockholm skrev: ↑11 nov 2023 09:46Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.Oryd skrev: ↑11 nov 2023 09:05Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?
Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.
Not relevant in Sweden
Det kan de ju inte göra på övriga märken.
Det historiska flödet till laddarna finns ju att titta på redan nu. Det är ingen nyhet.
Det nya är ju att de ska göra en beräkning på hur det kommer att se ut om x antal minuter, med hjälp av den aktuella trafiken med vilka bilar som är påväg till laddarna och vilken laddningsnivå bilarna har.
Driver sajten Car.info
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Senaste version 2023.38
2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
- jonasl
- Teslaägare
- Inlägg: 3703
- Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
- Referralkod: ts.la/jonas44573
Re: Senaste version 2023.38
Borde vara samma med ABRP då om man kör med bilen kopplad? Nu gör jag inte det längre, man blev utloggad med jämna mellanrum och till slut orkade jag inte mecka med token och grejor längre.
Model Y LR AWD 2022
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Senaste version 2023.38
Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.FinaFisken skrev: ↑11 nov 2023 19:172023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
- FinaFisken
- Teslaägare
- Inlägg: 289
- Blev medlem: 07 jul 2018 13:29
Re: Senaste version 2023.38
Kanske det. För mig sammanföll det med uppdateringen men kan ha varit ren slump?nogren skrev: ↑11 nov 2023 21:23Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.FinaFisken skrev: ↑11 nov 2023 19:172023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.
Re: Senaste version 2023.38
Noterade idag när jag åkte förbi kista på e4 där dom.byggt för tvärbanan att bilens kartdata fortfarande tror att vägen är omledd och när man har autopilot igång så börjar bilen bromsa rätt kraftigt där den tror att vägen är omledd och det brukade vara en skarp kurva, den fortsatte däremot efter linjerna..
Exakt samma sak hände i båda riktningarna
Har inte märkt det här innan uppdateringen
Upplevs som autopiloten använder sin kartdata för att ta vissa beslut istället för vad den ser framför sig.
Hastighetsgränserna är rejält fel med, tycker 100 vid rinkeby på e18 (varit 80 i åratal)
Och höjer först till 100 vid häggvik innan den ser skyltarna med 80, så bilen gasar upp en bit innan skyltarna (vinterhastighet där nu)
Exakt samma sak hände i båda riktningarna
Har inte märkt det här innan uppdateringen
Upplevs som autopiloten använder sin kartdata för att ta vissa beslut istället för vad den ser framför sig.
Hastighetsgränserna är rejält fel med, tycker 100 vid rinkeby på e18 (varit 80 i åratal)
Och höjer först till 100 vid häggvik innan den ser skyltarna med 80, så bilen gasar upp en bit innan skyltarna (vinterhastighet där nu)
Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 2 gång.
Model Y RWD
Re: Senaste version 2023.38
Jag tycker också att det verkar som Tesla är på tok för mycket beroende av korrekt kartdata (både AP och FSDb).tnjo skrev: ↑12 nov 2023 16:58Noterade idag när jag åkte förbi kista på e4 där dom.byggt för tvärbanan att bilens kartdata fortfarande tror att vägen är omledd och när man har autopilot igång så börjar bilen bromsa rätt kraftigt där den tror att vägen är omledd och det brukade vara en skarp kurva, den fortsatte däremot efter linjerna..
Upplevs som autopiloten använder sin kartdata för att ta vissa beslut istället för vad den ser framför sig.
Hastighetsgränserna är rejält fel med, tycker 100 vid rinkeby på e18 (varit 80 i åratal)
Och höjer först till 100 vid häggvik innan den ser skyltarna med 80, så bilen gasar upp en bit innan skyltarna (vinterhastighet där nu)
Re: Senaste version 2023.38
Mycket spökbromsningar igår efter att ha uppdaterat till 2023.38.6. Farthållaren sänker plötsligt till 70km/h trots att skyltavläsning fortsatt visar 120km/h
- enoch85
- Teslaägare
- Inlägg: 318
- Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
- Referralkod: ts.la/daniel893595
Re: Senaste version 2023.38
Related: https://github.com/alandtse/tesla/issues/756FinaFisken skrev: ↑12 nov 2023 13:34Kanske det. För mig sammanföll det med uppdateringen men kan ha varit ren slump?nogren skrev: ↑11 nov 2023 21:23Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.FinaFisken skrev: ↑11 nov 2023 19:172023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Senaste version 2023.38
Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.
Samma för er andra?
MiC MY RWD
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.
Samma för er andra?
MiC MY RWD
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Senaste version 2023.38
Jag tror du ska klicka på "mirrors", sen i nästa skärm finns valet. Ur minnet.nogren skrev: ↑15 nov 2023 16:30Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.
Samma för er andra?
MiC MY RWD
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Re: Senaste version 2023.38
Detta kanske är inbillning, men jag tycker det känns som att med 23.38.6 så startar webbläsaren mycket kvickare än den gjorde tidigare. Det var ett tag sedan jag använde den sist, men när jag gjorde det idag blev jag lite förvånad över hur snabbt den kom igång.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- nogren
- Teslaägare
- Inlägg: 174
- Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/niklas756762
Re: Senaste version 2023.38
Helt rätt. Manualen stämmer inte..renes skrev: ↑15 nov 2023 17:10Jag tror du ska klicka på "mirrors", sen i nästa skärm finns valet. Ur minnet.nogren skrev: ↑15 nov 2023 16:30Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.
Samma för er andra?
MiC MY RWD
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
BMW X3 G01 30d -18 såld
Re: Senaste version 2023.38
Bra att vet att man kan behöva ändra det på alla profiler. Även easy-entry profilen för att det ska funka.
Re: Senaste version 2023.38
Fick 2023.38.9 igår. Verkar bara vara möjlighet till enkeldutt på växelspaken för att aktivera AP som är nytt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
- RagWal
- Teslaägare
- Inlägg: 1215
- Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
- Referralkod: ts.la/ragnar71607
Re: Senaste version 2023.38
Fick 44.1 nu.
Mindre korrigeringar och 'Dra en gång för att starta autopilot'
Måste testa...
Mindre korrigeringar och 'Dra en gång för att starta autopilot'
Måste testa...
MY LR 2022
https://trine.com/just-invested/170729
https://trine.com/just-invested/170729
Re: Senaste version 2023.38
Jag testade funktionen för att dra en gång i spaken idag och slog av den efter ett försök. Problemet är att om man drar i ratten så att AP avbryts, så avbryts även farthållaren i detta läge. Det gör det lite mindre användbart enligt mig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Re: Senaste version 2023.44
Hej,
I 2023.44 finns Speed Assist (som jag har väntat på).
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Varför får vi inte det i Sverige? UNECE-regler?
Daniel
I 2023.44 finns Speed Assist (som jag har väntat på).
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Varför får vi inte det i Sverige? UNECE-regler?
Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
- lawgiver
- Teslaägare
- Inlägg: 232
- Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
- Ort: Stockholm
- Referralkod: ts.la/erik69077
Re: Senaste version 2023.44
"Not Relevant in Sweden" kan du inte alltid lita på, finns flera saker som stått som det som vi fått i alla fall eller redan fått!Daniel R skrev: ↑30 nov 2023 11:51Hej,
I 2023.44 finns Speed Assist (som jag har väntat på).
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Varför får vi inte det i Sverige? UNECE-regler?
Daniel
Kolla https://tesla-info.com/release/2023.44 där står att Speed Assist observerats i BE CA CZ GR IE.
Enligt https://tesla-info.com/release/2023.12 och https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes så ser det ut som att vi fick det redan i 2023.12, iaf på HW3.
Då i AT AU BE CH ES FR LU PT SE
Det borde stå "Already implemented in Sweden" istället för "Not Relevant in Sweden" i detta fall.
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 6 gång.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/