Senaste version 2024.14

Här diskuterar vi frågor som berör flera av Teslas produkter.

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av Franz »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 13:38
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 09:46
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.
Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?
Det borde väl gå att ha en hyffsat koll på att vid den här stationen och idag går det ungefär x antal icke-Teslor per Tesla och de laddar i snitt i y minuter. Det är ju inte exakt så klart men kanske tillräckligt bra?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Inlägg: 152
Blev medlem: 24 nov 2022 06:51
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av Oscar11 »

Krävs ju ett Tesla konto och app för att ladda….
Tesla MYLR -23
Användarvisningsbild
Imolarot
Teslaägare
Inlägg: 199
Blev medlem: 29 maj 2021 21:40

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av Imolarot »

Oscar11 skrev: 11 nov 2023 16:38
Krävs ju ett Tesla konto och app för att ladda….
Det är ju bara vilka som laddar just nu och det vet ju Tesla redan ifrån laddarna i sig. Problemet är ju vilka andra som är på väg dit (bland icke Tesla)…
Användarvisningsbild
Andre_stockholm
Teslaägare
Inlägg: 86
Blev medlem: 06 jul 2023 21:07

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av Andre_stockholm »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 13:38
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 09:46
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.
Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?
Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.
Användarvisningsbild
martinot
Teslaägare
Inlägg: 11714
Blev medlem: 13 maj 2019 19:22

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av martinot »

Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Gissar/misstänker att det beror på att majoriteten av SuC är öppna för alla (el)bilar i Sverige.

Då fungerar ju troligen inte den här typen av integrering som är beroende av att det är främst Tesla-bilar som navigerar enligt Teslas inbyggda ruttplanering, och som delar till Teslas moln var den planerar laddning framåt på sträckan på vilka SuC (och ungefär vilken tid som bilens ruttplanering estimerar att den anländer).

(Men detta är bara en gissning från min sida, och inget som jag läst någonstans.)
Senast redigerad av martinot, redigerad totalt 1 gånger.
M3LR
”Vi har i Sverige billig el, vi har ren el, vi har säker el, vi har kort sagt den energiförsörjning som alla andra länder skulle vilja ha. Och vårt huvudsakliga bekymmer är hur vi på kortast möjliga tid ska komma ur denna situation.” - Percy Barnevik
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5461
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av Nicke Nyfiken »

Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 17:33
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 13:38
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 09:46
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.
Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?
Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.
Det fetstilade är anledningen till min fråga.
Det kan de ju inte göra på övriga märken.

Det historiska flödet till laddarna finns ju att titta på redan nu. Det är ingen nyhet.

Det nya är ju att de ska göra en beräkning på hur det kommer att se ut om x antal minuter, med hjälp av den aktuella trafiken med vilka bilar som är påväg till laddarna och vilken laddningsnivå bilarna har.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Franz
Teslaägare
Inlägg: 1738
Blev medlem: 06 sep 2014 16:17
Ort: Kungsbacka
Referralkod: ts.la/franz9414
Kontakt:

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av Franz »

Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 18:07
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 17:33
Nicke Nyfiken skrev: 11 nov 2023 13:38
Andre_stockholm skrev: 11 nov 2023 09:46
Oryd skrev: 11 nov 2023 09:05
Det här verkar bra i nya uppdatering 23.38 vad
gäller SuC.
Men varför inte i Sverige?

Superchargers now forecast availability and wait time by factoring in the travel time for you and other Tesla vehicles en route, as well as past activity at that Supercharger.

Not relevant in Sweden
Undrar exakt samma sak. Var det jag såg fram emot med nya uppdateringen faktiskt.
Hur skulle Tesla kunna beräkna beläggningen på SuC i Sverige, när de är öppna för alla bilmärken?
Varför skulle dom inte? Det handlar väl om flödet till laddarna och inte vilka märken som laddar? Är ju öppet för andra märken i USA också och där gissar jag att det går alldeles utmärkt.
Det fetstilade är anledningen till min fråga.
Det kan de ju inte göra på övriga märken.

Det historiska flödet till laddarna finns ju att titta på redan nu. Det är ingen nyhet.

Det nya är ju att de ska göra en beräkning på hur det kommer att se ut om x antal minuter, med hjälp av den aktuella trafiken med vilka bilar som är påväg till laddarna och vilken laddningsnivå bilarna har.
Om 2/3 brukar ha en SuC i sin GPS och 1/3 oavsett om de är Teslor eller andra bilar inte har det är det väl ganska lätt att göra ett antagande om hur många som förväntas dyka upp? Det borde väl också gå att ha en uppfattning om hur förhållande i batterinivån (i praktiken då hur länge de stannar på SuC) mellan dessa bilar också?
Driver sajten Car.info
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av FinaFisken »

2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Inlägg: 3703
Blev medlem: 13 feb 2016 23:44
Referralkod: ts.la/jonas44573

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av jonasl »

Borde vara samma med ABRP då om man kör med bilen kopplad? Nu gör jag inte det längre, man blev utloggad med jämna mellanrum och till slut orkade jag inte mecka med token och grejor längre.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av nogren »

FinaFisken skrev: 11 nov 2023 19:17
2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
FinaFisken
Teslaägare
Inlägg: 289
Blev medlem: 07 jul 2018 13:29

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av FinaFisken »

nogren skrev: 11 nov 2023 21:23
FinaFisken skrev: 11 nov 2023 19:17
2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.
Kanske det. För mig sammanföll det med uppdateringen men kan ha varit ren slump?
Användarvisningsbild
tnjo
Teslaägare
Inlägg: 163
Blev medlem: 17 apr 2023 17:49

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av tnjo »

Noterade idag när jag åkte förbi kista på e4 där dom.byggt för tvärbanan att bilens kartdata fortfarande tror att vägen är omledd och när man har autopilot igång så börjar bilen bromsa rätt kraftigt där den tror att vägen är omledd och det brukade vara en skarp kurva, den fortsatte däremot efter linjerna..
Exakt samma sak hände i båda riktningarna
Har inte märkt det här innan uppdateringen

Upplevs som autopiloten använder sin kartdata för att ta vissa beslut istället för vad den ser framför sig.

Hastighetsgränserna är rejält fel med, tycker 100 vid rinkeby på e18 (varit 80 i åratal)
Och höjer först till 100 vid häggvik innan den ser skyltarna med 80, så bilen gasar upp en bit innan skyltarna (vinterhastighet där nu)
Senast redigerad av tnjo, redigerad totalt 2 gång.
Model Y RWD
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6531
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av spacecoin »

tnjo skrev: 12 nov 2023 16:58
Noterade idag när jag åkte förbi kista på e4 där dom.byggt för tvärbanan att bilens kartdata fortfarande tror att vägen är omledd och när man har autopilot igång så börjar bilen bromsa rätt kraftigt där den tror att vägen är omledd och det brukade vara en skarp kurva, den fortsatte däremot efter linjerna..

Upplevs som autopiloten använder sin kartdata för att ta vissa beslut istället för vad den ser framför sig.

Hastighetsgränserna är rejält fel med, tycker 100 vid rinkeby på e18 (varit 80 i åratal)
Och höjer först till 100 vid häggvik innan den ser skyltarna med 80, så bilen gasar upp en bit innan skyltarna (vinterhastighet där nu)
Jag tycker också att det verkar som Tesla är på tok för mycket beroende av korrekt kartdata (både AP och FSDb).
psaaf
Inlägg: 41
Blev medlem: 04 okt 2022 14:17

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av psaaf »

Mycket spökbromsningar igår efter att ha uppdaterat till 2023.38.6. Farthållaren sänker plötsligt till 70km/h trots att skyltavläsning fortsatt visar 120km/h
Användarvisningsbild
enoch85
Teslaägare
Inlägg: 318
Blev medlem: 14 mar 2022 18:48
Referralkod: ts.la/daniel893595

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av enoch85 »

FinaFisken skrev: 12 nov 2023 13:34
nogren skrev: 11 nov 2023 21:23
FinaFisken skrev: 11 nov 2023 19:17
2023.38.6 verkar delvis ha pajjat integrationen mot Gridio. Bilens position delas inte så Gridio optimerar inte laddningen eftersom appen inte tror man är hemma.
Fast det beror väl ändå på att Tesla precis börjar mecka det officiella API:et, och tvingar app-utvecklarna över dit istället.
Var så på Autojournal nyss, och de skickade till och med ut ett mail om det.
Kanske det. För mig sammanföll det med uppdateringen men kan ha varit ren slump?
Related: https://github.com/alandtse/tesla/issues/756
Volkswagen e-UP 2021
Tesla M3LR 2022
Mercedes E300de 2020 - såld
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av nogren »

Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.

Samma för er andra?

MiC MY RWD
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av renes »

nogren skrev: 15 nov 2023 16:30
Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.

Samma för er andra?

MiC MY RWD
Jag tror du ska klicka på "mirrors", sen i nästa skärm finns valet. Ur minnet.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 955
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av agehall »

Detta kanske är inbillning, men jag tycker det känns som att med 23.38.6 så startar webbläsaren mycket kvickare än den gjorde tidigare. Det var ett tag sedan jag använde den sist, men när jag gjorde det idag blev jag lite förvånad över hur snabbt den kom igång.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
nogren
Teslaägare
Inlägg: 174
Blev medlem: 16 jul 2023 22:25
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/niklas756762

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av nogren »

renes skrev: 15 nov 2023 17:10
nogren skrev: 15 nov 2023 16:30
Auto-fold mirrors;
Efter uppgradering till 2023.38.6 skulle jag idag, med tanke på vinterns antågande, stänga av att ytterspeglarna automatiskt skall fällas in vid låsning.
Men hittar inget längre.
Sökt efter det via skärmen, och kollat i den integrerade manualen. Den säger att det skall finnas en Auto-fold i Controls, men där finns bara en Fold. Som gör enbart det. Lämnar jag den okryssad och låser bilen, så fälls de in ändå.

Samma för er andra?

MiC MY RWD
Jag tror du ska klicka på "mirrors", sen i nästa skärm finns valet. Ur minnet.
Helt rätt. Manualen stämmer inte..
MY RWD -23 Midnight Silver/ Black
BMW X3 G01 30d -18 såld
Användarvisningsbild
wector
Teslaägare
Inlägg: 234
Blev medlem: 13 maj 2017 22:02
Ort: Kramfors

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av wector »

Bra att vet att man kan behöva ändra det på alla profiler. Även easy-entry profilen för att det ska funka.
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 955
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av agehall »

Fick 2023.38.9 igår. Verkar bara vara möjlighet till enkeldutt på växelspaken för att aktivera AP som är nytt.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
RagWal
Teslaägare
Inlägg: 1215
Blev medlem: 06 dec 2018 19:29
Referralkod: ts.la/ragnar71607

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av RagWal »

Fick 44.1 nu.

Mindre korrigeringar och 'Dra en gång för att starta autopilot'

Måste testa...
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 955
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Senaste version 2023.38

Inlägg av agehall »

Jag testade funktionen för att dra en gång i spaken idag och slog av den efter ett försök. Problemet är att om man drar i ratten så att AP avbryts, så avbryts även farthållaren i detta läge. Det gör det lite mindre användbart enligt mig.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Daniel R
Teslaägare
Inlägg: 117
Blev medlem: 18 dec 2016 19:07
Ort: Stockholm

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av Daniel R »

Hej,

I 2023.44 finns Speed Assist (som jag har väntat på).

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes

Varför får vi inte det i Sverige? UNECE-regler?

Daniel
Tesla Model Y LR 2022 (EAP)
Användarvisningsbild
lawgiver
Teslaägare
Inlägg: 232
Blev medlem: 13 aug 2019 14:23
Ort: Stockholm
Referralkod: ts.la/erik69077

Re: Senaste version 2023.44

Inlägg av lawgiver »

Daniel R skrev: 30 nov 2023 11:51
Hej,

I 2023.44 finns Speed Assist (som jag har väntat på).

https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes

Varför får vi inte det i Sverige? UNECE-regler?

Daniel
"Not Relevant in Sweden" kan du inte alltid lita på, finns flera saker som stått som det som vi fått i alla fall eller redan fått!
Kolla https://tesla-info.com/release/2023.44 där står att Speed Assist observerats i BE CA CZ GR IE.

Enligt https://tesla-info.com/release/2023.12 och https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes så ser det ut som att vi fick det redan i 2023.12, iaf på HW3.
Då i AT AU BE CH ES FR LU PT SE

Det borde stå "Already implemented in Sweden" istället för "Not Relevant in Sweden" i detta fall. :)
Senast redigerad av lawgiver, redigerad totalt 6 gång.
S90D Facelift, NextGen-baksäte, MCU2, CCS, Fri SuC

Väck inte bilen i onödan, prova Tessie: https://tessie.com/
Skriv svar