Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

roffe_s
elbilist

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

Collin87 skrev: 11 nov 2023 19:11
roffe_s skrev: 11 nov 2023 18:48
Collin87 skrev: 11 nov 2023 18:20
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
Visst är plåtskador dyrt men Werksta Holdco (antar att det är svenska verksamheten) omsätter ca 1.37 miljarder, det innebär drygt 26 miljoner per arbetsvecka. Inom alla fabrikat, och både bilglas och plåtskador.

Är det rimligt att Tesla utgör 70-80% av företagsgruppen Werkstas svenska verksamhet? Jag är skeptisk men det lär ju visa sig ;)
Är inte holdco hela Norden?
Werksta Sweden AB skulle jag gissa gäller svenska verksamheten.
Nja, de påstår sig omsätta totalt 2.2 miljarder i gruppen på hemsidan, därav mitt antagande att koncernmodern låg utomlands. Läser jag koncernstrukturen rätt är det svårt att direkt ta fram volymen i Sverige, i Sweden verkar ett antal verksamheter som t ex Kindwalls inte redovisas. Tyvärr adderas även utländska verkstäder till nästa koncernbolag i hierarkin. Rörigt, sa Bill - i vart fall för mig.

Men skulle uttalandet endast gälla Sweden innebär det att förlusten skulle överstiga omsättningen, vilket snarare gör det ännu svårare att förstå siffran 20 MKr/vecka.
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 3 gång.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Brages

Inlägg av Brages »

Banane skrev: 11 nov 2023 19:27
Någon som funderar på att sälja bilen och slippa hela cirkusen?
Nej, tvärt om är cirkusen vid det här laget ganska spännande :) Har du funderat på att sälja av solidariska skäl?
Speedo

Inlägg av Speedo »

AktivEffekt skrev: 11 nov 2023 16:09
Esterox skrev: 11 nov 2023 15:20
Det här måste gå att ta reda på men jag tror såhär,

Det är ju IF-metall som förbund som verkar drivit på detta. Inte en avdelning. Detta borde vara oerhört ovanligt.

Förbundet vill ha avtal med tesla, anledning är nog många. Tesla börjar bli stora i Sverige så förbundet ser ju ett stort ekonomiskt intresse i detta. Det kan även inte ha tesla som tjänstebil eftersom tesla inte har kollektivavtal.
Denna strejk är garanterat planerad i flera år ! Men är det verkligen medlemmar som vill ha strejken? Har medlemmar kämpat i flera år för kollektivavtal, det tror jag knappast.

Är det någon som verkligen går på djupet hos metall? Hur hanterar det sina anställda? Jag tror nog det finns flertalet där som har det lite sisådär och orättvisa trots kollektivavtal.

Är ju fascinerande hur det bolag som verkar få problem (Werksta, vilka fler inom närmsta veckorna?) är kollektiv anslutna företag.

Tack och hej IF-metall.
Ett himla gnäll på facket i denna tråd.
Ska jag tolka att alla är ok med amerikansk arbetsmarknad med typ 2 veckors semester osv.?
Varför gnäller ni inte på Tesla?
Man kunde ju tex gjort som Amazon och bildat dotterbolag/underleverantör med kollektivavtal, problemet löst.
Ni har ju liksom köpt Elon Musk och nu får ni Elon Musk. Vem är förvånad?
Yes! Helt ok! Alla som började där hade vetskap om alla förmåner! Men sem vet ju du att du talar osanning då du enligt LAS inte får ge mindre än 4 veckor, plus att om du läser Tibors besök på Tesla verkstad fick infon att det har superbra villkor med optioner/aktier som stigit flera huvdra procent.
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
SwedishAdvocate

Inlägg av SwedishAdvocate »

Collin87 skrev: 11 nov 2023 18:08

Det är ju IF-metall som förbund som verkar drivit på detta. Inte en avdelning. Detta borde vara oerhört ovanligt.

Förbundet vill ha avtal med tesla, anledning är nog många. Tesla börjar bli stora i Sverige så förbundet ser ju ett stort ekonomiskt intresse i detta. Det kan även inte ha tesla som tjänstebil eftersom tesla inte har kollektivavtal.
Denna strejk är garanterat planerad i flera år ! Men är det verkligen medlemmar som vill ha strejken? Har medlemmar kämpat i flera år för kollektivavtal, det tror jag knappast.

Är det någon som verkligen går på djupet hos metall? Hur hanterar det sina anställda? Jag tror nog det finns flertalet där som har det lite sisådär och orättvisa trots kollektivavtal.

Är ju fascinerande hur det bolag som verkar få problem (Werksta, vilka fler inom närmsta veckorna?) är kollektiv anslutna företag.

Tack och hej IF-metall.
Ska jag tolka att alla är ok med amerikansk arbetsmarknad med typ 2 veckors semester osv.?
Man kunde ju tex gjort som Amazon och bildat dotterbolag/underleverantör med kollektivavtal, problemet löst.
Är väl inte speciellt många som gnällt på vad fackverksamheten gjort historiskt? Den har gjort mycket gott.
Det är vad som sker nu som vi som "gnäller" inte står bakom.

Hade det funnits mängder utlåtanden om odrägliga arbetsförhållanden, undermåliga avtal och önskan om kollektivavtal från anställda på Tesla så hade jag tyckt annorlunda. [Min u.]
Däremot hade jag tyckt lika illa om tillvägagångssätten dom tagit till i detta fall oavsett.
Och hur mycket är "mängder"? Det finns ju en del...

From memory:

From Swedish Public Service TV:
John Doe#1: X in management has said that employees that goes on strike will somehow have their employment terminated within approx. three months.
John Doe#2: X in management has said that the stock compensation might get revoked if #2 joins the strike. The value of said stock compensation was not specified in this case. In the union's paper an amount of ~8,000 USD has been mentioned. But like I said – I do not know the amount the stock compensation was worth in this specific case.

From the Dagens Arbete paper:
John Doe#X: Tesla does not adhere to the correct safety procedure when working with some kind of adhesive. I don't remember what kind of part of a car that adhesive was applied to.
John Doe#Y: There are X amount of periods of time when there is a very strong pressure from management to put in unpaid overtime.
John Doe#Z: Tesla has some kind of time constrained way of administering work for mechanics. Similar ways of administering work are not uncommon in the sector. But. Mechanics allegedly have max 1 hour to diagnose a malfunction. And according to #Z that is not always enough... That results in cars being handed back to customers where the problem hasn't been fixed. Mechanics have zero say in this. This comes directly from Swedish management on that site. And the management in turned is forced from their senior management to work this way, otherwise the shop management will get crap for not meeting Tesla's internal productivity goals. And: This has also been corroborated by members on the Swedish Tesla forum (Tesla Club Sweden) that have had cars handed back to them where one or several problems with their cars have not been fixed.
John Doe#Å: Some things mechanics are tasked with have a set amount of time for completion. The task must be completed within that time. According to #Å there are several tasks that are impossible to complete within set time. The union has a method for adjusting tasks like these that has been applied at other similar companies many, many times. That way a reasonable amount of time for a task can be agreed upon by all.

And that's not all. Tesla allegedly also has some kind of 1-5 rating system for mechanics that has received critique coupled to the time constraints mentioned above. That rating system does of course affect pay (and probably other things as well). But I don't really remember much more than that.

Allt det här är ju anekdotiskt, men det kommer väl såna här uppgifter alltid att vara oavsett vad...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Banane

Inlägg av Banane »

Brages skrev: 11 nov 2023 19:32
Banane skrev: 11 nov 2023 19:27
Någon som funderar på att sälja bilen och slippa hela cirkusen?
Nej, tvärt om är cirkusen vid det här laget ganska spännande :) Har du funderat på att sälja av solidariska skäl?

Nej inte alls men jag kör mycket genom skogen utan viltstängsel. Klipper jag ett vildsvin eller rådjur vilket är en uppenbar risk så kan jag stå utan bil i många månader om den inte går att få lagad pga facket.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Referralkod: ts.la/ericjohanniklas807

Inlägg av Nicke Nyfiken »

2 veckors semester?

Semesterlagen gäller oavsett om det finns kollektivavtal eller ej. Det gäller även amerikanska bolag i Sverige. Så vad är det du försöker säga?

Vadå bilda ett dotterbolag?
Vad är TM Sweden AB?
Model Y P 2022 - TBA
Model S P 2016 - 2022
Model S P 2015
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

roffe_s skrev: 11 nov 2023 19:31
Collin87 skrev: 11 nov 2023 19:11
roffe_s skrev: 11 nov 2023 18:48
Collin87 skrev: 11 nov 2023 18:20
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
Visst är plåtskador dyrt men Werksta Holdco (antar att det är svenska verksamheten) omsätter ca 1.37 miljarder, det innebär drygt 26 miljoner per arbetsvecka. Inom alla fabrikat, och både bilglas och plåtskador.

Är det rimligt att Tesla utgör 70-80% av företagsgruppen Werkstas svenska verksamhet? Jag är skeptisk men det lär ju visa sig ;)
Är inte holdco hela Norden?
Werksta Sweden AB skulle jag gissa gäller svenska verksamheten.
Nja, de påstår sig omsätta totalt 2.2 miljarder i gruppen på hemsidan, därav mitt antagande att koncernmodern låg utomlands. Läser jag koncernstrukturen rätt är det svårt att direkt ta fram volymen i Sverige, i Sweden verkar ett antal verksamheter som t ex Kindwalls inte redovisas. Tyvärr adderas även utländska verkstäder till nästa koncernbolag i hierarkin. Rörigt, sa Bill - i vart fall för mig.

Men skulle uttalandet endast gälla Sweden innebär det att förlusten skulle överstiga omsättningen, vilket snarare gör det ännu svårare att förstå siffran 20 MKr/vecka.
Förmodligen sockras och saltas allt vi matas med. Metall överdriver när dom klagar på villkoren hos tesla, uppgifter som beskriver tesla som den mest generösa arbetsgivaren av alla är naturligt också överdrivet. Samma med werkstas förlust. Saltat lite. Antal människor som hatar IF metall och antal som inte gör det. Saltat. Antal arbetsgivare som vill lägga ner svenska modellen. Saltas. Antal arbetsgivare som inte vill lägga ner. Saltas.
Det gäller ju att göra en rimlighetscheck på info som parter i en konflikt förser oss med.
Användarvisningsbild
wannabee
Teslaägare

Inlägg av wannabee »

SwedishAdvocate skrev: 11 nov 2023 19:43

Tack och hej IF-metall.
Är väl inte speciellt många som gnällt på vad fackverksamheten gjort historiskt? Den har gjort mycket gott.

Hade det funnits mängder utlåtanden om odrägliga arbetsförhållanden, undermåliga avtal och önskan om kollektivavtal från anställda på Tesla så hade jag tyckt annorlunda. [Min u.]
Däremot hade jag tyckt lika illa om tillvägagångssätten dom tagit till i detta fall oavsett.

From memory:

John Doe#1: X in management has said that employees that goes on strike will somehow have their employment terminated within approx. three months.
John Doe#2: X in management has said that the stock compensation might get revoked if #2 joins the strike. The value of said stock compensation was not specified in this case. In the union's paper an amount of ~8,000 USD has been mentioned. But like I said – I do not know the amount the stock compensation was worth in this specific case.

John Doe#X: Tesla does not adhere to the correct safety procedure when working with some kind of adhesive. I don't remember what kind of part of a car that adhesive was applied to.
John Doe#Y: There are X amount of periods of time when there is a very strong pressure from management to put in unpaid overtime.
John Doe#Z: Tesla has some kind of time constrained way of administering work for mechanics. Similar ways of administering work are not uncommon in the sector. But. Mechanics allegedly have max 1 hour to diagnose a malfunction. And according to #Z that is not always enough... That results in cars being handed back to customers where the problem hasn't been fixed. Mechanics have zero say in this. This comes directly from Swedish management on that site. And the management in turned is forced from their senior management to work this way, otherwise the shop management will get crap for not meeting Tesla's internal productivity goals. And: This has also been corroborated by members on the Swedish Tesla forum (Tesla Club Sweden) that have had cars handed back to them where one or several problems with their cars have not been fixed.
John Doe#Å: Some things mechanics are tasked with have a set amount of time for completion. The task must be completed within that time. According to #Å there are several tasks that are impossible to complete within set time. The union has a method for adjusting tasks like these that has been applied at other similar companies many, many times. That way a reasonable amount of time for a task can be agreed upon by all.

And that's not all. Tesla allegedly also has some kind of 1-5 rating system for mechanics that has received critique coupled to the time constraints mentioned above. That rating system does of course affect pay (and probably other things as well). But I don't really remember much more than that.

Allt det här är ju anekdotiskt, men det kommer väl såna här uppgifter alltid att vara oavsett vad...
Dagens Arbete är en medlemstidning för Industrifacket Metall, GS-facket och Pappers

Så det är väl ägt av samma fack som Löfven tillhörde, Löfven lovade ju att inte regera med annans budget och att utlysa extraval, så det som står i tidningen behöver inte vara mer sant än Löfvens utfästelser.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kenny368061

Inlägg av Collin87 »

SwedishAdvocate skrev: 11 nov 2023 19:43

Tack och hej IF-metall.

From memory:

Ja mängder är väl svårt att säga.
Men både #1 och #2 i dina exempel har jag både läst här och på andra ställen inte skulle stämma. Från Tesla anställda.

#X - inte hört detta så kan inte dementera.

#Y - hur ser avtalet ut undrar jag då? Hade vart intressant att se om detta står med i anställningsavtalet.
Har dessutom hört att det hela är ge och ta. Jobbar du mycket över kan du också ta ledigt mycket när det är lugnare utan att någon fingranskar timmar.

#Z - Tesla är inte ensamma om ett sådant upplägg, även kollektivanslutna bolag jobbar så ibland.

#Å - ingen insikt så svårt att dementera. Hade vart fint med ett exempel på arbetsmoment från källan som skulle vara orimligt.

Angående rating system så tycker jag att om du presterar bättre än andra så bör du bli belönad efter det också.
Vad jag hört gällande detta är att du får löneökning oavsett om du får rating 1 upp till 5, men att det givetvis skiljer hur mycket.

Vad är felet med det?
Skulle du vilja slita som ett djur för att sedan få samma ökning som slashasen Peter som bara hinner med hälften av det du gör?
M3 LR 19" Vit/svart -19
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.7 Pro Edition -24
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

Collin87 skrev: 11 nov 2023 20:57
…Angående rating system så tycker jag att om du presterar bättre än andra så bör du bli belönad efter det också.
Vad jag hört gällande detta är att du får löneökning oavsett om du får rating 1 upp till 5, men att det givetvis skiljer hur mycket.

Vad är felet med det?
Skulle du vilja slita som ett djur för att sedan få samma ökning som slashasen Peter som bara hinner med hälften av det du gör?
Enligt kollektivavtal är det helt okey att ha en kompetensbaserad del i ett lönesystem, däremot ska det förhandlas för att undvika inslag av godtycke och nepotism från arbetsgivarens sida. Det finns till och med en modell inklusive förslag till kriterier för detta i det centrala avtalet.

Här har vissa företrädare för IF Metall i mina kontakter uppvisat en relativt rigid syn vilket inneburit att jag själv bidrog till att montera ned ett sådant system. Vi var inte överens om tolkningen av kompetenskriterierna.

Tjänstemannafacken har här en betydligt öppnare inställning, de kanske inte heller har tidigare dåliga erfarenheter.

Ändå kan jag tycka att det är en stor fördel i samarbetsformer med kollektivavtal och centrala överenskommelse, det förenklar också för företagare att ha koll på vad som gäller.

Det ligger mycket kunskap och erfarenhet bakom varenda stavelse i avtalen. Jag är uppriktigt förvånad över hur lättvindigt och insiktslöst detta avfärdas en masse i denna tråd. Detta sista gäller inte just Ditt inlägg men en hel del andra och i mina ögon lika grundlösa som högljudda inlägg.

Mina 2p, ha en fin kväll:)
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
Frank_c

Inlägg av Frank_c »

Vad är kärnfrågan?
Kollektivavtal eller inte Kollektivavtal?
Läser att många av er hatar ordet kollektivavtal, ja ni tycker att ni betalar för få något löst eller levererat!
Men vad vi som gör jobbet, tycker o upplever är rätt ointressant i era ögon?
Bara jag får min bil fixad snabbast möjligt...
Faktum är att många er som lämnar in bilen till oss, vill inte ens se oss i ögonen?
Är vi värda mindre? Min disponibla tid för att åtgärda era fel ger oss inte många minuter, att leverera en 100% service. Ja, mitt ackord ger oss inte tid att försöka tolka idiot felbeskrivningar. O det händer att reparationen är gravt bristfällig – men hinns med i ackordet. Och månadens lön räddad. Yrkesstolthet är bort blåst på min arbetsplats, vi har ackord istället.

Kör försiktigt.
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev: 11 nov 2023 21:26
Det ligger mycket kunskap och erfarenhet bakom varenda stavelse i avtalen. Jag är uppriktigt förvånad över hur lättvindigt och insiktslöst detta avfärdas en masse i denna tråd. Detta sista gäller inte just Ditt inlägg men en hel del andra och i mina ögon lika grundlösa som högljudda inlägg.
Det är inte min erfarenhet av att interagera med dem i arbetet iaf, efter vad jag sett där hade jag inte vågat låta dem tala för mig iaf när de gör förändringar som de själva inte vet om det är en förbättring eller försämring…
Fredrik j
elbilist

Inlägg av Fredrik j »

Tjänstemannafacken har här en betydligt öppnare inställning, de kanske inte heller har tidigare dåliga erfarenheter.
Hänger säkert ihop med en svagare koppling till arbetarrörelsen samt ett större inslag av dokumenterad kunskap.
Frank_c

Inlägg av Frank_c »

CV...
Har inget emot ackord, bara ackordet bygger på rimlig tid - tillförlitligt jobb både för mig o kund.
Hoppas du vågar se mig eller mina kollegor i ögonen när du lämnar in bilen...

Kör försiktigt!
roffe_s
elbilist

Inlägg av roffe_s »

OfarligTesla skrev: 11 nov 2023 21:42
Det är inte min erfarenhet av att interagera med dem i arbetet iaf, efter vad jag sett där hade jag inte vågat låta dem tala för mig iaf när de gör förändringar som de själva inte vet om det är en förbättring eller försämring…
Nej, det beror naturligtvis om Du läser utfallet med det gemensammas bästa för ögonen eller Dina personliga glasögon. Och förhandlingar är knepiga, det är inte alltid man vet om utfallet blir som förväntat förrän efteråt.

Min bild, efter att från arbetsgivarens perspektiv levt
med kollektivavtal, är att arbetsgivarens syn naturligtvis alltid kan trumfas igenom. Men det är tack vare avtalen så pass omständligt och energikrävande att driva företag så, i stället sätter man sig vid förhandlingsbordet och hittar en kompromiss. Det blir enklare så. Den svenska modellen, helt enkelt. Och där har Du kanske avtalens egentliga innebörd - arbetsplatsen måste samarbeta, förhandla och vara lyhörda för varandras åsikter. Ungefär som skribenterna i denna tråd… ;)

Se när det gäller kollektivavtalens nytta lyssnar jag hellre på röster som Franks i inläggen ovan än många andras som kanske för flera decennier sedan lämnade ”golvet” och gjort sig en karriär. Inte sedan studietiden har mina villkor berörts av kollektivavtal men jag vet många som påverkas. Och glömskan kommer relativt fort, när ”klassresan” tar fart. Om den ens behövts påbörjas?

Sedan ska vi minnas att vi alla har olika erfarenheter med oss i bagaget, min uppfattning baseras på mångåriga studier i ”arbetsrätt i praktiken” och en insyn i förhandlingsrummen från bägge parter. Jag har ingen anledning att tvivla på Din berättelse.

Frank - däremot är min erfarenhet, professionellt och privat, att ackordet är en styggelse som borde vara begravd sedan länge. Som arbetsgivare för att det är förödande för kvalitet och frisknärvaro, privat för att jag har människor i min närhet som aldrig fick ett vettigt pensionärsliv på grund av förslitningsskador.

Det är därför jag aldrig klarat av att förhandla med t ex Byggnads ;)
Senast redigerad av roffe_s, redigerad totalt 1 gånger.
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
SwedishAdvocate

Har det inte varit en del i tråden som efterlyst mer vittnesmål från Teslas mekaniker? Om vi nu har en mekaniker som jobbat på Tesla i tråden så tycker i alla fall jag att det är intressant. Sen vet inte jag om det finns något sett som du Frank_c kan styrka att du har jobbat på Tesla, men det kanske går att göra på ngt sätt... (om du nu har jobbat på Tesla dvs).
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls <-- The Price of Gas | The Center for Investigative Reporting
Gadiel

Inlägg av Gadiel »

SwedishAdvocate skrev: 11 nov 2023 22:51
Har det inte varit en del i tråden som efterlyst mer vittnesmål från Teslas mekaniker? Om vi nu har en mekaniker som jobbat på Tesla i tråden så tycker i alla fall jag att det är intressant. Sen vet inte jag om det finns något sett som du Frank_c kan styrka att du har jobbat på Tesla, men det kanske går att göra på ngt sätt... (om du nu har jobbat på Tesla dvs).
Ja är han verkligen mek på Tesla, så kanske han inte ska köra med undertryckta hot..
Fel grupp för det kanske
iAkita
elbilist

Inlägg av iAkita »

roffe_s, jag vill bara säga att jag uppskattar dina inlägg i tråden väldigt mycekt av flera anledningar. Framförallt för att du bidrar med kunskap, insikter och iallafall någon form av konsekvensanalys, till skillnad mot många andra, men även för att din ton i inläggen är föredömlig och något jag hoppas jag själv och andra kan ta inspiration av. Teslaclubsweden när det är som bäst, oavsett vad man tycker i frågan!
Peugeot e-5008 GT Ultimate -25
BMW i4 M50 -24 (Såld)
BMW iX3 -23 (Korttidsleasing)
Kia EV6 GT -23 (Såld)
Kia EV6 GT Line -22 (Såld)
VW ID4 1st Max -21 (Såld)
Kia e-Niro Advanced Tech -19 (Såld)
Renault Zoe Intense -16 (Såld)
Frank_c

Inlägg av Frank_c »

Finns inte en chans att jag utsätter mitt CV för en facklig konflikt, Tesla erfarenheten är guld på arbetsmarknaden Bilia, BMW o Hedins slåss om oss. Snart där…

Kör försiktigt!
Senast redigerad av Frank_c, redigerad totalt 1 gånger.
SwedishAdvocate

Gadiel skrev: 11 nov 2023 22:56
SwedishAdvocate skrev: 11 nov 2023 22:51
Ja är han verkligen mek på Tesla, så kanske han inte ska köra med undertryckta hot..
Fel grupp för det kanske
Men om vi läser det han skriver så tycker inte jag att det som står utgör ett hot.

"Kör försiktigt!" kan ju faktiskt även betyda det som det bokstavligen betyder.

Och innan du använde dig av ordet troll så var det väl ytterligare en annan här som också gjorde det. Kommer inte ihåg vem, och det inlägget är ju nu även raderat. Är väl inte så kul att det första inlägget man får som svar benämner en för ett troll...
Senast redigerad av SwedishAdvocate, redigerad totalt 2 gång.
SwedishAdvocate

iAkita skrev: 11 nov 2023 22:59
roffe_s, jag vill bara säga att jag uppskattar dina inlägg i tråden väldigt mycekt av flera anledningar. Framförallt för att du bidrar med kunskap, insikter och iallafall någon form av konsekvensanalys, till skillnad mot många andra, men även för att din ton i inläggen är föredömlig och något jag hoppas jag själv och andra kan ta inspiration av. Teslaclubsweden när det är som bäst, oavsett vad man tycker i frågan!
+1

Håller med om det ovanstående.
Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare

Inlägg av DanneB »

Frank_c skrev: 11 nov 2023 21:40
Vad är kärnfrågan?
Läser att många av er hatar ordet kollektivavtal, ja ni tycker att ni betalar för få något löst eller levererat!
Faktum är att många er som lämnar in bilen till oss, vill inte ens se oss i ögonen?
Är vi värda mindre? Min disponibla tid för att åtgärda era fel ger oss inte många minuter, att leverera en 100% service. Ja, mitt ackord ger oss inte tid att försöka tolka idiot felbeskrivningar. O det händer att reparationen är gravt bristfällig – men hinns med i ackordet. Och månadens lön räddad. Yrkesstolthet är bort blåst på min arbetsplats, vi har ackord istället.

Kör försiktigt.
Absosolut inte ointressant, bara inte fått möjlighet till någon information eller att någon sagt något tidigare. Om du nu jobbar på Tesla.
En av de största och negativa grejerna med att lämna in bilen till Tesla för mig, har varit bristen av kommunikation mellan mekaniker och kund. Den enda man kan kommunicera med förutom appen, är den som sitter bakom bordet i kundmottagningen på SC.
Hade gärna velat prata några ord med mekanikern och kanske ge någon ytterligare information, svara på frågor eller för den delen själv få information av någon som vet sin grej.

Förstår fullständigt om yrkesstoltheten är som bortblåst på en arbetsplats där tajta ackord på arbeten som inte alltid går att tidsbestämma måste klämmas ut. Hade själv lagt ner på stört och bytt arbetsplats. Det är ju inte verkstadspersonalens fel, utan Tesla´s och i slutändan Musk´s.
Verkar ju dock som det är fler bilmärken, som har detta sätt att arbeta. Så vet inte om gräset är grönare på andra sidan.
Måste dock lösas högre upp, för som det är nu, så är i alla fall jag rätt less på Tesla och vet att många andra också är det.

För som du skriver att det händer att reparationer är gravt bristfälliga, men hinns med i ackordet, så hinns de faktiskt inte med i ackordet. De reparationerna är inte färdiga, slutförda och godkända. Kunden tvingas komma tillbaka och betala många tusen till, men din lön är räddad.

Jag kommer välja bort Tesla i framtiden på grund av just detta.
Tesla Model S 90D
Användarvisningsbild
OfarligTesla
Teslaägare

Inlägg av OfarligTesla »

roffe_s skrev: 11 nov 2023 22:31
Nej, det beror naturligtvis om Du läser utfallet med det gemensammas bästa för ögonen eller Dina personliga glasögon. Och förhandlingar är knepiga, det är inte alltid man vet om utfallet blir som förväntat förrän efteråt.
Det här handlar om rent objektiva saker som att ett högre tal är bättre för alla, har man lite kunskap och kompetens är det lätt att räkna fram vilket tal som gäller före och efter förändring men i de här situationerna har man på centralt håll inom facket inte haft den kompetensen och först i efterhand valt att utreda vad förändringarna inneburit.

Personer som förhandlar om saker de inte har en susning om vad de betyder låter inte som någon med kunskap och erfarenhet i mina öron iaf. Vilket såklart är varför jag inte skulle låta de tala för mig om jag hade andra alternativ.
Användarvisningsbild
Leon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/---

Inlägg av Leon »

DanneB skrev: 12 nov 2023 00:07
Frank_c skrev: 11 nov 2023 21:40
Vad är kärnfrågan?

Kör försiktigt.
Absosolut inte ointressant, bara inte fått möjlighet till någon information eller att någon sagt något tidigare. Om du nu jobbar på Tesla.
En av de största och negativa grejerna med att lämna in bilen till Tesla för mig, har varit bristen av kommunikation mellan mekaniker och kund. Den enda man kan kommunicera med förutom appen, är den som sitter bakom bordet i kundmottagningen på SC.
Hade gärna velat prata några ord med mekanikern och kanske ge någon ytterligare information, svara på frågor eller för den delen själv få information av någon som vet sin grej.

Förstår fullständigt om yrkesstoltheten är som bortblåst på en arbetsplats där tajta ackord på arbeten som inte alltid går att tidsbestämma måste klämmas ut. Hade själv lagt ner på stört och bytt arbetsplats. Det är ju inte verkstadspersonalens fel, utan Tesla´s och i slutändan Musk´s.
Verkar ju dock som det är fler bilmärken, som har detta sätt att arbeta. Så vet inte om gräset är grönare på andra sidan.
Måste dock lösas högre upp, för som det är nu, så är i alla fall jag rätt less på Tesla och vet att många andra också är det.

För som du skriver att det händer att reparationer är gravt bristfälliga, men hinns med i ackordet, så hinns de faktiskt inte med i ackordet. De reparationerna är inte färdiga, slutförda och godkända. Kunden tvingas komma tillbaka och betala många tusen till, men din lön är räddad.

Jag kommer välja bort Tesla i framtiden på grund av just detta.
Gräset är som du misstänker inte grönare på andra sidan. Verkar vara pressat på alla håll så hittar man en verkstad som bryr sig skall man vara glad.

Har med andra märken ofta känt mig ledsen efter reparationer, service eller garantiärenden. Kommer alltid med fika för att ge lite uppskattning till alla anställda men det slutar ändå med en tråkig känsla efteråt med överraskningar. Jag förstår att man måste tjäna pengar men just bilservice är en kassako och det kommer man inte ifrån.

Däremot har jag fått fin support från Tesla där man i de flesta fall gjort det extra så att det blir rätt för mig. Detta är också en av anledningarna jag valde Tesla där man tycker att kunder inte skall behöva serva som förr. Till skillnad från andra märken som gärna har kvar service vartannat år och tar bra betalt för detta.

Jag vill påstå att samtliga märken har ett problem när det gäller att ha bråttom med våra bilar. Det har dock inget att göra med strejken och kollektivavtal.
Användarvisningsbild
PhR34k
Teslaägare

Inlägg av PhR34k »

Frank_c skrev:
Vad är kärnfrågan?

Kör försiktigt.
Detta låter för mig väldigt konstigt. Jag har väl haft 30-40 bilar och har aldrig träffat mekanikern när jag lämnat in bilen på service och jag lämnat till mörkers verkstad. Det är inte förens nu när man lämnar till Tesla där man faktiskt fått lite kontakt med deras såkallade tekniker. Och att jag inte skulle vilja titta dom i ögonen ja vad ska man säga om det. Om det stämmer på andra Tesla ägare vet jag inte men det låter mer isf som en dålig människa och har inget att göra med Tesla eller deras mekaniker utan bara att den personen har ingen bra människosyn.
Och ang ackord så finns det i andra yrken också. Tex elektriker kan ibland jobba med ackord, gynnar dom snabba men inte dom långsamma. Rätt eller fel det är väl upp till individen.
Skriv svar