Strejk på Tesla i Sverige

Nyheter från Tesla Club Sweden

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
DanneB
Teslaägare
Inlägg: 423
Blev medlem: 27 nov 2021 17:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av DanneB »

Leon skrev: 12 nov 2023 01:04
DanneB skrev: 12 nov 2023 00:07
Frank_c skrev: 11 nov 2023 21:40
Vad är kärnfrågan?
Kollektivavtal eller inte Kollektivavtal?
Läser att många av er hatar ordet kollektivavtal, ja ni tycker att ni betalar för få något löst eller levererat!
Men vad vi som gör jobbet, tycker o upplever är rätt ointressant i era ögon?
Bara jag får min bil fixad snabbast möjligt...
Faktum är att många er som lämnar in bilen till oss, vill inte ens se oss i ögonen?
Är vi värda mindre? Min disponibla tid för att åtgärda era fel ger oss inte många minuter, att leverera en 100% service. Ja, mitt ackord ger oss inte tid att försöka tolka idiot felbeskrivningar. O det händer att reparationen är gravt bristfällig – men hinns med i ackordet. Och månadens lön räddad. Yrkesstolthet är bort blåst på min arbetsplats, vi har ackord istället.

Kör försiktigt.
Absosolut inte ointressant, bara inte fått möjlighet till någon information eller att någon sagt något tidigare. Om du nu jobbar på Tesla.
En av de största och negativa grejerna med att lämna in bilen till Tesla för mig, har varit bristen av kommunikation mellan mekaniker och kund. Den enda man kan kommunicera med förutom appen, är den som sitter bakom bordet i kundmottagningen på SC.
Hade gärna velat prata några ord med mekanikern och kanske ge någon ytterligare information, svara på frågor eller för den delen själv få information av någon som vet sin grej.

Förstår fullständigt om yrkesstoltheten är som bortblåst på en arbetsplats där tajta ackord på arbeten som inte alltid går att tidsbestämma måste klämmas ut. Hade själv lagt ner på stört och bytt arbetsplats. Det är ju inte verkstadspersonalens fel, utan Tesla´s och i slutändan Musk´s.
Verkar ju dock som det är fler bilmärken, som har detta sätt att arbeta. Så vet inte om gräset är grönare på andra sidan.
Måste dock lösas högre upp, för som det är nu, så är i alla fall jag rätt less på Tesla och vet att många andra också är det.

För som du skriver att det händer att reparationer är gravt bristfälliga, men hinns med i ackordet, så hinns de faktiskt inte med i ackordet. De reparationerna är inte färdiga, slutförda och godkända. Kunden tvingas komma tillbaka och betala många tusen till, men din lön är räddad.

Jag kommer välja bort Tesla i framtiden på grund av just detta.
Gräset är som du misstänker inte grönare på andra sidan. Verkar vara pressat på alla håll så hittar man en verkstad som bryr sig skall man vara glad.

Har med andra märken ofta känt mig ledsen efter reparationer, service eller garantiärenden. Kommer alltid med fika för att ge lite uppskattning till alla anställda men det slutar ändå med en tråkig känsla efteråt med överraskningar. Jag förstår att man måste tjäna pengar men just bilservice är en kassako och det kommer man inte ifrån.

Däremot har jag fått fin support från Tesla där man i de flesta fall gjort det extra så att det blir rätt för mig. Detta är också en av anledningarna jag valde Tesla där man tycker att kunder inte skall behöva serva som förr. Till skillnad från andra märken som gärna har kvar service vartannat år och tar bra betalt för detta.

Jag vill påstå att samtliga märken har ett problem när det gäller att ha bråttom med våra bilar. Det har dock inget att göra med strejken och kollektivavtal.
Tycker också att Teslas syn på service/garanti har varit bra. Även deras mobila service har gjort ett fantastiskt jobb, men det är enkla arbeten, som även jag nog skulle kunnat klara av. Byte av baklykta, byte av någon parkeringssensor etc. etc.
Det är när det blir lite större grejer, som tar längre tid, som problemen uppstår. I mitt fall kan jag ta upp två saker av flera, som har gjort att jag tvärvänt i mitt omdöme om Tesla.

1. Dörrhandtagen slutade fungera på båda sidor fram. Fick dem utbytta på SC och kände och framför allt hörde på vägen hem, när jag kom ut på den större vägen att rutan var nere. Men den var uppe. Var en glipa så det drog in i kupén och ett vindbrus som om den hade varit nere 1-2 cm. Fick beställa en ny tid för att fixa detta, vilket inte gick att ordna direkt. Under tiden hann jag väl köra runt 300 mil med detta och mitt vänster öra var inte på bästa humör. Fick komma in och få det fixat, avboka en hel dags jobb igen, för att återigen höra detta ljud när jag åkte hemåt. Inte lika mycket luftdrag, men ljudet.... Boka ny tid och avboka jobb igen. Lämnar in och nu ska de sätta in tätningslist.
Hämtar bilen och samma ljud igen...................... Sen har jag inte orkat bråka mer. Den är ju inom deras spec säger Tesla.
Tänker hitta någon mer seriös som kan rätta till rutan ordentligt. Man ser trots allt utifrån att rutan sitter väldigt snett i ovankanten.

2. Har problem i framvagnen. Som jag varit inne med flera gånger och fortfarande, fastän jag lagt ut runt 70-80000kr på detta, inte är åtgärdat. Felet kvarstår och välkommen tillbaka och ge oss dina pengar. Skulle inte förvåna mig om jag fortsatte att de till slut hittar felet och det är något som från början hade kostat 5000kr, om de i verkstaden bara hade fått lägga tid på felsökning.

Oavsett märke jag haft tidigare, har jag aldrig varit med om någon verkstad som släppt iväg bilar på detta sättet. Har jag haft problem, så har de fixat det och jag har fått det jag betalat för. Hos Tesla SC har jag mest känt mig grundlurad.

Du har rätt i att detta inte handlar om kollektivavtal, men jag svarade på "Frank_c" kommentar. Detta handlar i grunden om hur Tesla som företag behandlar sina anställda i verkstaden och sina kunder, oss.
Tesla Model S 90D
roffe_s
elbilist
Inlägg: 677
Blev medlem: 27 sep 2020 13:13

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av roffe_s »

iAkita och SwedishAdvocate - tack, de vänliga orden värmer!

Arbetsgivarorganisationen (IF Metalls motpart) publicerar förresten ett ganska nyktert och väl balanserat uttalande i linje med Tibors brev idag: https://www.transportforetagen.se/nyhet ... e-varslen/

När det gäller service och underhåll har jag helt andra erfarenheter. Jag lämnar sedan flera år alltid min bil (andra fabrikat än Tesla) till samma tekniker. De känner jag nu till förnamn och de gör ett fantastiskt bra jobb. Jag har heller aldrig haft ett backjobb på en genomförd åtgärd. Så det ser nog ganska annorlunda ut beroende på var i landet man befinner sig…
Zeekr 001 2023
Polestar 2 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 213
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av toppo »

Det är väl över 10 år sedan Volvo övergick till Personlig Servicetekniker. Fungerar kanon, bara promenera in på verkstadsgolvet och prata med teknikern när man lämnar bilen. Teknikern ringer upp när arbetet är utfört. Kundmottagare har jag aldrig träffat hos Volvo/Bilia.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

toppo skrev: 12 nov 2023 07:39
Det är väl över 10 år sedan Volvo övergick till Personlig Servicetekniker. Fungerar kanon, bara promenera in på verkstadsgolvet och prata med teknikern när man lämnar bilen. Teknikern ringer upp när arbetet är utfört. Kundmottagare har jag aldrig träffat hos Volvo/Bilia.
Jag hade personlig servicetekniker hos Volvo men upplevde ändå problem. Dels var det olika namn varje gång, så inte jättepersonligt. Dels fick jag åka tillbaka med bilen för att åtgärden inte var ordentligt utförd. Vid montering av drag inför leverans hade man inte satt dit kofångaren bak ordentligt, efter att ha blivit påbackad bak och fått bilen reparerad lyste blis-lampan upp när man körde genom tunnlar (felkalibrerad eller liknande). "Vanlig enkel service" gick dock bra, så även garantiåtgärd med dörrlås som frös vintertid. Men så fort man började plocka ner saker blev det fel.
Testade två olika volvohandlare men det var samma sak på båda.

Teslan har jag varit mer noga än förut med att anmäla allt som kan misstänkas gå på garanti, där är det bara en gång jag behövt kalla tillbaka mobile service för att göra om göra rätt (byte av strålkastare fram, man satte inte dit innerskärmarna ordentligt efter sig). Har fått bra mottagande och bra feedback både via app, verkstadsbesök (har testat både Segeltorp och Upplands Väsby) har varit bra. Däremot senaste gången påståd man att man inte lagat det jag lämnat in bilen för (knakande dörr) men krävde mig ändå på 1800 spänn eller något. Då lät jag undslippa mig en ganska kraftig kritik mot att ta pengar för något man inte klarat att åtgärda. De tog då bort avgiften - och när jag hämtade ut bilen visade det sig att problemet faktiskt var åtgärdat.

Mobile service har, förutom misslyckandet med innerskärmarna, alltid haft tid att prata efteråt. Det har verkligen inte verkat vara arbeten utförda med stor tidspress, utan varit effektivt och utan anmärkning.
Model 3 SR+ 18" 2021
toppo
elbilist
Inlägg: 213
Blev medlem: 28 aug 2022 08:35

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av toppo »

Dinsdale skrev: 12 nov 2023 07:55
toppo skrev: 12 nov 2023 07:39
Det är väl över 10 år sedan Volvo övergick till Personlig Servicetekniker. Fungerar kanon, bara promenera in på verkstadsgolvet och prata med teknikern när man lämnar bilen. Teknikern ringer upp när arbetet är utfört. Kundmottagare har jag aldrig träffat hos Volvo/Bilia.
Jag hade personlig servicetekniker hos Volvo men upplevde ändå problem. Dels var det olika namn varje gång, så inte jättepersonligt. Dels fick jag åka tillbaka med bilen för att åtgärden inte var ordentligt utförd. Vid montering av drag inför leverans hade man inte satt dit kofångaren bak ordentligt, efter att ha blivit påbackad bak och fått bilen reparerad lyste blis-lampan upp när man körde genom tunnlar (felkalibrerad eller liknande). "Vanlig enkel service" gick dock bra, så även garantiåtgärd med dörrlås som frös vintertid. Men så fort man började plocka ner saker blev det fel.
Testade två olika volvohandlare men det var samma sak på båda.
Det klart att alla jobb inte blir bra utförda bara för att det är en PST, men jag har i alla fall uppskattat direktkontakten. Vet man vilken tekniker man vill träffa så är det enkelt att boka denne direkt när man bokar tid online, då kan man välja de som gjort ett bra jobb tidigare. Min Polestar har inte haft ett enda fel utan enbart utfört en service samt däckbyte efter skada, men mina tidigare bilar hade ett par garantiärenden. Allting har åtgärdats snabbt och bra så numera vänder jag mig till samma tekniker när jag har möjlighet.
XC40 Recharge ER RWD MY24
Polestar 2 LRDM Plus Pilot MY21
Speedo
Inlägg: 27
Blev medlem: 17 aug 2015 14:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Speedo »

Esterox skrev: 11 nov 2023 19:05
roffe_s skrev: 11 nov 2023 18:48
Collin87 skrev: 11 nov 2023 18:20
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
Visst är plåtskador dyrt men Werksta Holdco (antar att det är svenska verksamheten) omsätter ca 1.37 miljarder, det innebär drygt 26 miljoner per arbetsvecka. Inom alla fabrikat, och både bilglas och plåtskador.

Är det rimligt att Tesla utgör 70-80% av företagsgruppen Werkstas svenska verksamhet? Jag är skeptisk men det lär ju visa sig ;)
Med tanke på att det var relativt osynliga innan teslas intåg så blir jag inte förvånad.
Vi får inte glömma att när de pratar om att de tappar 20miljoner så innebär det sunk cost också. Dvs det är inte bara det att de inte får IN pengar från Tesla eller försäkringsbolag utan de står ju potentiellt med personal, material kopplat till Tesla, fastigheter, lager, programvarar och annat. Det blir lätt nästan en fördubbling om man tittar på det samt marginalen de tappar. Så det är inte så att de tjänar 20miljoner i veckan som de nu tappar
2015 Model S 90D SÅLD
2019 Model 3 LR SÅLD
2020 Audi eTron SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2021 Model Y LR SÅLD
2022 Model X Plaid
2023 Model 3 Highlander
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10484
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Legato »

Speedo skrev: 12 nov 2023 08:20
Esterox skrev: 11 nov 2023 19:05
roffe_s skrev: 11 nov 2023 18:48
Collin87 skrev: 11 nov 2023 18:20
Plåtskador är ofta svindyrt.
Har ett nyligt exempel på en Renault Trafic vi har på jobbet. Blev lätt påbackad av en Hydrema dumper höger bak (bakom skjutdörr).
71k gick den reparationen på för försäkringsbolaget.

Så att Werksta skulle tappa såpass volym är verkligen inte orimligt.
Visst är plåtskador dyrt men Werksta Holdco (antar att det är svenska verksamheten) omsätter ca 1.37 miljarder, det innebär drygt 26 miljoner per arbetsvecka. Inom alla fabrikat, och både bilglas och plåtskador.

Är det rimligt att Tesla utgör 70-80% av företagsgruppen Werkstas svenska verksamhet? Jag är skeptisk men det lär ju visa sig ;)
Med tanke på att det var relativt osynliga innan teslas intåg så blir jag inte förvånad.
Vi får inte glömma att när de pratar om att de tappar 20miljoner så innebär det sunk cost också. Dvs det är inte bara det att de inte får IN pengar från Tesla eller försäkringsbolag utan de står ju potentiellt med personal, material kopplat till Tesla, fastigheter, lager, programvarar och annat. Det blir lätt nästan en fördubbling om man tittar på det samt marginalen de tappar. Så det är inte så att de tjänar 20miljoner i veckan som de nu tappar
Nja, det stämmer inte. De kostnaderna har de även när allt rullar som det ska.

Snarare är det så att det minskar tappet lite att vissa maskiner används mindre mm.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Dinsdale
Teslaägare
Inlägg: 753
Blev medlem: 22 apr 2021 22:08
Referralkod: ts.la/gustav72756

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Dinsdale »

toppo skrev: 12 nov 2023 08:13
Dinsdale skrev: 12 nov 2023 07:55
toppo skrev: 12 nov 2023 07:39
Det är väl över 10 år sedan Volvo övergick till Personlig Servicetekniker. Fungerar kanon, bara promenera in på verkstadsgolvet och prata med teknikern när man lämnar bilen. Teknikern ringer upp när arbetet är utfört. Kundmottagare har jag aldrig träffat hos Volvo/Bilia.
Jag hade personlig servicetekniker hos Volvo men upplevde ändå problem. Dels var det olika namn varje gång, så inte jättepersonligt. Dels fick jag åka tillbaka med bilen för att åtgärden inte var ordentligt utförd. Vid montering av drag inför leverans hade man inte satt dit kofångaren bak ordentligt, efter att ha blivit påbackad bak och fått bilen reparerad lyste blis-lampan upp när man körde genom tunnlar (felkalibrerad eller liknande). "Vanlig enkel service" gick dock bra, så även garantiåtgärd med dörrlås som frös vintertid. Men så fort man började plocka ner saker blev det fel.
Testade två olika volvohandlare men det var samma sak på båda.
Det klart att alla jobb inte blir bra utförda bara för att det är en PST, men jag har i alla fall uppskattat direktkontakten. Vet man vilken tekniker man vill träffa så är det enkelt att boka denne direkt när man bokar tid online, då kan man välja de som gjort ett bra jobb tidigare. Min Polestar har inte haft ett enda fel utan enbart utfört en service samt däckbyte efter skada, men mina tidigare bilar hade ett par garantiärenden. Allting har åtgärdats snabbt och bra så numera vänder jag mig till samma tekniker när jag har möjlighet.
Jo så är det säkert, hittar man en bra person så blir det också bra gjort. Jag får för mig att det kanske är bättre på mindre orter där man inte är lika anonym, vare sig som kund eller som verkstadspersonal. Lämnade in volvon på den mindre semesterorten vid ett tillfälle, fungerade jättebra.
Model 3 SR+ 18" 2021
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1117
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Blott Sverige svenska modellen har. Utan den hade det varit armod och eländigt. Pöbeln hade piskats för varje misstag, folk sparkats och fått gå på dagen. Pensionerna ska vi inte prata om. Ingen utom svenskan kan leva bra efter pensionsåldern..


Mer seriöst i ämnet, EU tittar på mer gemensamma förutsättningar och rättigheter på arbetsmarknaden. Efter denna resa så tvivlar jag på att svenska modellen blir eu-modellen. Alldeles för mycket ”collateral”, alldeles för långsamt. Lagom till svenska modellen tragglat färdigt nästa ”märke” har konjunkturen redan vänt och anpassningen blev fel..
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Lurkern
Inlägg: 924
Blev medlem: 20 maj 2022 10:05

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Lurkern »

Vi tackar socialdemokraterna och den svenska modellen för maten på bordet idag.
Användarvisningsbild
Toja
Teslaägare
Inlägg: 986
Blev medlem: 20 jul 2015 18:04
Ort: Saltsjö-Boo

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Toja »

Tesla.
Det borde bli slut på fackens makt med A-kassa och kollektivavtal.

I många branscher är facket inte till någon nytta förutom för dig själva.

Vi rättar oss så mycket efter EU
Är det inte dags för det inom detta område också ?

Facket har ju gett sig på Klarna, Spotify och Tesla för att få rubriker och inte för personalens bästa.
S P85D -15 | röd |
S 100D -18 | röd |
3 LR- 19 | vit |
MYP -22 | MIB | svart/svart
Användarvisningsbild
Airlift
Teslaägare
Inlägg: 1117
Blev medlem: 24 jan 2022 16:12

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Airlift »

Lurkern skrev: 12 nov 2023 10:24
Vi tackar socialdemokraterna och den svenska modellen för maten på bordet idag.
Vi tackar facket för att Sverige har bland de lägsta löneökningarna under 2022. Svensken skall bli fattigare, den svenska modellen är värdet som måste hållas!
IMG_4586.jpeg
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Frank_c skrev: 11 nov 2023 21:40
Vad är kärnfrågan?
Kollektivavtal eller inte Kollektivavtal?
Läser att många av er hatar ordet kollektivavtal, ja ni tycker att ni betalar för få något löst eller levererat!
Jag tycker det hela handlar om hur IF Metall eskalerar detta bortom alla proportioner. Utan ett uppenbart stöd från anställda.

Skriver ”uppenbart stöd” eftersom antalet anställda som faktiskt strejkar verkar vara extremt lågt. Om villkoren vore ett problem generellt sett, så skulle jag vara extremt förvånad om inte fler hade gått ut i strejk. Framförallt när du själv skriver att erfarenheten från Tesla är guld värt på arbetsmarknaden - då är ju risken med att strejka och ev få sparken minimal.

Givetvis kan det finnas lokala avvikelser - om det tex finns en dålig mellanchef på en anläggning så kan ju det påverka extremt mycket hur man upplever sin anställning men det behöver inte tyda på ett generellt problem.
Frank_c skrev: 11 nov 2023 21:40
Men vad vi som gör jobbet, tycker o upplever är rätt ointressant i era ögon?
Nej, det är högst intressant.
Frank_c skrev: 11 nov 2023 21:40
Bara jag får min bil fixad snabbast möjligt...
Faktum är att många er som lämnar in bilen till oss, vill inte ens se oss i ögonen?
Är vi värda mindre? Min disponibla tid för att åtgärda era fel ger oss inte många minuter, att leverera en 100% service. Ja, mitt ackord ger oss inte tid att försöka tolka idiot felbeskrivningar. O det händer att reparationen är gravt bristfällig – men hinns med i ackordet. Och månadens lön räddad. Yrkesstolthet är bort blåst på min arbetsplats, vi har ackord istället.
Jag kan inte tala för andra i tråden, men i min värld ser man inte ner på andra som gör ett jobb jag inte vill göra själv. Städare är inte mindre värda som människor bara för att de gör ett jobb som inte kräver högskoleutbildning. Samma sak gäller bilmekaniker.

Jag tror på ärlig och rak kommunikation - är något dåligt så har jag påtalat detta och är något bra har jag sagt det också. Över lag tycker jag att jag har fått bra service av Tesla. Jag har visserligen inte haft mycket problem, men de gånger jag behövt ta mig till SC så har jag fått ett bra bemötande och egentligen förvånansvärd snabb service. För någon månad sedan fick Norrköping byta något kablage från laddporten då bilen slutade DC-ladda när jag var på väg hem. Detta gjordes direkt för att jag skulle slippa AC-ladda hela vägen hem.
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
agehall
Teslaägare
Inlägg: 952
Blev medlem: 12 jul 2022 20:54
Ort: Kälvesta/Spånga

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av agehall »

Airlift skrev: 12 nov 2023 10:40
Vi tackar facket för att Sverige har bland de lägsta löneökningarna under 2022. Svensken skall bli fattigare, den svenska modellen är värdet som måste hållas!
Påminner mig om när facket för ca 20 år sedan förhandlade fram en lönesänkning för medlemmarna på en närståendes arbetsplats. Personen jag känner var inte med i facket och fick istället en ganska rejäl löneförhöjning. Facket var skitsura för att personen inte var med…
M3LR -21
SAAB 9-5 BioPower -09
SAAB 9-3 TurboX
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

roffe_s skrev: 12 nov 2023 06:58
iAkita och SwedishAdvocate - tack, de vänliga orden värmer!

Arbetsgivarorganisationen (IF Metalls motpart) publicerar förresten ett ganska nyktert och väl balanserat uttalande i linje med Tibors brev idag: https://www.transportforetagen.se/nyhet ... e-varslen/

När det gäller service och underhåll har jag helt andra erfarenheter. Jag lämnar sedan flera år alltid min bil (andra fabrikat än Tesla) till samma tekniker. De känner jag nu till förnamn och de gör ett fantastiskt bra jobb. Jag har heller aldrig haft ett backjobb på en genomförd åtgärd. Så det ser nog ganska annorlunda ut beroende på var i landet man befinner sig…
Det är ju precis den här känslan man har.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

agehall skrev: 12 nov 2023 10:49
Airlift skrev: 12 nov 2023 10:40
Vi tackar facket för att Sverige har bland de lägsta löneökningarna under 2022. Svensken skall bli fattigare, den svenska modellen är värdet som måste hållas!
Påminner mig om när facket för ca 20 år sedan förhandlade fram en lönesänkning för medlemmarna på en närståendes arbetsplats. Personen jag känner var inte med i facket och fick istället en ganska rejäl löneförhöjning. Facket var skitsura för att personen inte var med…
Har en bekant som konstant lyckas få högre löneökning för att han förhandlar själv och fortsätter säga nej till facket trots påtryckningar flera ggr per år.

Facket i dennes fall är inte heller så glada.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Collin87
Teslaägare
Inlägg: 514
Blev medlem: 14 mar 2023 15:06
Ort: Bohuslän
Referralkod: ts.la/kenny368061

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Collin87 »

roffe_s skrev: 12 nov 2023 06:58

Arbetsgivarorganisationen (IF Metalls motpart) publicerar förresten ett ganska nyktert och väl balanserat uttalande i linje med Tibors brev idag: https://www.transportforetagen.se/nyhet ... e-varslen/
Skönt att se att arbetsgivarorganisation förstår bristerna i åtgärderna av IF Metall.
Kommer kännas rätt tragiskt när man snart läser om alla varsel här och var framöver.
Tror inga av dom varselnyheterna kommer att beröra Teslas egen personal.
VW ID.7 Pro Edition -24
MY RWD 19" Vit/svart -23
VW ID.4 1st -21
VW ID.3 Pro Performance -21 (såld)
Användarvisningsbild
Honkan
Teslaägare
Inlägg: 945
Blev medlem: 26 aug 2021 13:25

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Honkan »

Collin87 skrev: 12 nov 2023 11:37
agehall skrev: 12 nov 2023 10:49
Airlift skrev: 12 nov 2023 10:40
Vi tackar facket för att Sverige har bland de lägsta löneökningarna under 2022. Svensken skall bli fattigare, den svenska modellen är värdet som måste hållas!
Påminner mig om när facket för ca 20 år sedan förhandlade fram en lönesänkning för medlemmarna på en närståendes arbetsplats. Personen jag känner var inte med i facket och fick istället en ganska rejäl löneförhöjning. Facket var skitsura för att personen inte var med…
Har en bekant som konstant lyckas få högre löneökning för att han förhandlar själv och fortsätter säga nej till facket trots påtryckningar flera ggr per år.

Facket i dennes fall är inte heller så glada.

Jag förstår att det är olika men detta är precis min erfarenhet, särskilt när jag jobbade som Officer för länge sen så var jag Svarfot och häcklad av kollegorna men det visade sig att jag tjänade 10000:- mer än övriga kollegor samt att jag var ca 5 år yngre , så mig har det tjänat väl att inte vara med i facket. När jag varit arbetsgivarföreträdare har jag också uppfattat att facket inte stridit speciellt hårt alls för sina medlemmar så länge de fackliga representanterna som är avlönade av företaget får bra löneökning, så jag tycker det är ett lite små korrupt system då de fackliga representanterna är anställda av företaget många gånger.

Men att det finns grundläggande krav tycker jag ska vara i lag och inte i något kollektivavtal, men gissa om facket inte vill det för då kommer de ju inte ha några medlemmar och ”host” fackpampar som kan bo i fina våningar på östermalm.
MYP 2022
MYP 2023

BMW M4 Comp 2022
Användarvisningsbild
renes
Teslaägare
Inlägg: 1608
Blev medlem: 24 apr 2019 15:24
Ort: Uppsala

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av renes »

Speedo skrev: 12 nov 2023 08:20
Vi får inte glömma att när de pratar om att de tappar 20miljoner så innebär det sunk cost också. Dvs det är inte bara det att de inte får IN pengar från Tesla eller försäkringsbolag utan de står ju potentiellt med personal, material kopplat till Tesla, fastigheter, lager, programvarar och annat. Det blir lätt nästan en fördubbling om man tittar på det samt marginalen de tappar. Så det är inte så att de tjänar 20miljoner i veckan som de nu tappar
Senast jag var på Werksta Uppsala i september så noterade jag i receptionen 6-8 olika inramade certifikat och approvals för aluminiumsvetsning, karosservice och liknande. Alla från Tesla. Jag kan inte påminna mig att jag såg något från något annat märke. Undrar om den väggen nu är tom.
M3 SR+ 2019 FSD, HW 2.5, HW 3, 18"
MS LR 2023 FSD, HW 4, 19"
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Kan facket sätta vilka företag som helst i blockad förutsatt att de är kollektivavtalsbundna? Tex skulle dom kunna tvinga en macka att inte sälja en macka till en Teslaägare för dom tror det skulle kunna gynna deras mål.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Fredrik j
Inlägg: 11045
Blev medlem: 06 jun 2019 21:23

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Fredrik j »

Pontus skrev: 12 nov 2023 12:17
Kan facket sätta vilka företag som helst i blockad förutsatt att de är kollektivavtalsbundna? Tex skulle dom kunna tvinga en macka att inte sälja en macka till en Teslaägare för dom tror det skulle kunna gynna deras mål.
I praktiken går det ju till så att facket ber om blockad hos arbetsgivarorganisationen som kontaktar sina medlemsföretag. Även arbetsgivarsidan är ju i regel måna om att det finns kollektivavtal.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Vill man se mer av sådana här strejker och blokader så vill man se mindre kollektivavtal. (eller att det blir lagstadgade minilöner).
När arbetsgivarna inte vill förhandla så har arbetsarna bara ett sätt att sätta emot och det är strejk. Att gå till en annan arbetsgivare är inte förstahandsvalet.
Förstår inte varför folk klagar på facket och sedan tycker kollektivavtal är dåligt. med kollektivavtal har vi historiskt sluppit sådana här åtgärder som if metall tar till. För det just sådana vi kommer se om kollektivavtal försvinner.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Mickep skrev: 12 nov 2023 13:08
Vill man se mer av sådana här strejker och blokader så vill man se mindre kollektivavtal. (eller att det blir lagstadgade minilöner).
När arbetsgivarna inte vill förhandla så har arbetsarna bara ett sätt att sätta emot och det är strejk. Att gå till en annan arbetsgivare är inte förstahandsvalet.
Förstår inte varför folk klagar på facket och sedan tycker kollektivavtal är dåligt. med kollektivavtal har vi historiskt sluppit sådana här åtgärder som if metall tar till. För det just sådana vi kommer se om kollektivavtal försvinner.
Eller så lär sig facket att acceptera att vi har avtalsfrihet i det här landet och riktar sina resurser till att hjälpa de medlemmar som behöver och vill ha hjälp.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8715
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Pontus »

Fredrik j skrev: 12 nov 2023 12:42
Pontus skrev: 12 nov 2023 12:17
Kan facket sätta vilka företag som helst i blockad förutsatt att de är kollektivavtalsbundna? Tex skulle dom kunna tvinga en macka att inte sälja en macka till en Teslaägare för dom tror det skulle kunna gynna deras mål.
I praktiken går det ju till så att facket ber om blockad hos arbetsgivarorganisationen som kontaktar sina medlemsföretag. Även arbetsgivarsidan är ju i regel måna om att det finns kollektivavtal.
Kan det nu ha varit så att det blivit en miss i kommunikationen och företaget Tesla blivit ihop blandat med bilarna Tesla? Varför skulle arbetsgivarorganisationen annars godkänna att man blockerar allt jobb på Teslabilar som privatpersoner äger?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Mickep
Inlägg: 3666
Blev medlem: 08 mar 2016 13:07

Re: Strejk på Tesla i Sverige

Inlägg av Mickep »

Pontus skrev: 12 nov 2023 13:17
Mickep skrev: 12 nov 2023 13:08
Vill man se mer av sådana här strejker och blokader så vill man se mindre kollektivavtal. (eller att det blir lagstadgade minilöner).
När arbetsgivarna inte vill förhandla så har arbetsarna bara ett sätt att sätta emot och det är strejk. Att gå till en annan arbetsgivare är inte förstahandsvalet.
Förstår inte varför folk klagar på facket och sedan tycker kollektivavtal är dåligt. med kollektivavtal har vi historiskt sluppit sådana här åtgärder som if metall tar till. För det just sådana vi kommer se om kollektivavtal försvinner.
Eller så lär sig facket att acceptera att vi har avtalsfrihet i det här landet och riktar sina resurser till att hjälpa de medlemmar som behöver och vill ha hjälp.
Ja men valfrihet beror om man vill ha strejker eller ej. väljer mans strejk (ej kollektivavtal) så får man ta konsekvenserna. Det är avtalsfriheten och val man gör. strejk eller kollektivavtal.
Skriv svar