Om man skulle fortsätta med "det gamla" skulle man ju signalera att man inte är riktigt säker på att "det nya" faktiskt kommer fungera.
Gamla Model S vs nyare bilar
Moderator: Redaktion
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Perfect is the enemy of good.
Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Ja jag vet. Men eftersom man inte uppenbarligen inte får "det nya" att funka så borde man ju anpassa sig, men folk insisterar ju på att köpa bilarna ändå så varför ska dom....
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Den här diskussionen är oerhört spännande, då jag som nu skaffat mig en Highland borde vara en av de som klagar på att funktionaliteten är värdelös och att jag snart kommer att skada mig själv och andra med anledning av Teslas ekonomiska nedskärningar.spacecoin skrev: ↑12 nov 2023 12:55Ja jag vet. Men eftersom man inte uppenbarligen inte får "det nya" att funka så borde man ju anpassa sig, men folk insisterar ju på att köpa bilarna ändå så varför ska dom....
Vad exakt är det som inte fungerar i min vardag?
Jag har aldrig tidigare studerat exakt antal centimeter till framför- eller bakvarande hinder eller fordon som jag parkerar eller kör emot, så varför skulle det inexakta avståndet påverka min bedömning nu?
Den säger till mig i god tid när jag är för nära. Det står till och med stopp. Jag vet att det är längre kvar, eftersom jag ju för i hela *piip*, med egna ögon, faktiskt kan se föremålet vara en bit kvar från att kollidera med mig.
Att det är ett mindre exakt verktyg, ja, det håller jag med om – men när, snälla, förklara för mig, gör det att jag kommer att krocka och bli en sämre bilförare?
Jag är lika duktig på att parkera i min nya Tesla, om inte bättre, än i min Volvo V60 med sensorer och backkamera – inte med anledning av dem inexakta mätningarna som kameran ger mig, utan att jag faktiskt ser så mycket bättre både bak och fram. Mitt förstånd har jag kvar – jag stirrar inte på en skärm och låter den avgöra alla mina val i livet.
Pipande sensorer må vara exaktare, men de gör mig inte säkrare i trafiken eller bättre på att parkera! För mig är detta en icke-diskussion i ärlighetens namn.
Om det är något jag vill klaga på så är det den där kameran i fronten som saknas – den hade förmodligen varit hjälpsam, ibland. Men om jag saknar sensorer – nope, ingen aning vad jag ska ha dem till…
Ni som älskar USS – väljer ni hellre detta än ingen kamera alls?
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Men USS är väl knappast immuna mot svensk vinter?AAKEE skrev: ↑12 nov 2023 12:29Håller med helt.p3tT4n skrev: ↑12 nov 2023 12:10Finns inget att enas om annat än det faktum att vi inte kan enas om att det existerar ett visst arrangemang av detaljer hos en bil som tillsammans utgör den perfekta bilen.
Vi har alla personliga preferenser, inte bara i fråga om design, men också ett bagage av förhållningssätt och förutsättningar, vilket inkluderar allt från ekonomi, intresse, status, familjesituation, följt av en mångfald av olika faktiska behov.
Håller med om grunden i det hela, men att ta bort USS och skeppa bilar som inte fungerar därför att man tog bort sensorerna i samma veva som man kom på det utan att ha en rimligt fungerande ersättning färdig är mer eller mindre bedrägeri.
Jag kan inte vänta i fyra år på något som ”kanske” eller ”borde” börja fungera då.
Samma med att plocka bort radarfunktionen ur en bil köpt med radar - det blev bedrövligt hela det året jag hade bilen sedan de stängde av den. Det blev så dåligt att det var ett skämt, men inte ett dugg roligt.
Vi får inte betalt för att vara testare sv dåligt fungerande ”inte ens Betanivå”.
De flesta har väl vant sig under de sista 10-15 åren att ha fungerande parkeringssensorer och bilarna har utvecklats i storlek och form så att det är ett ökat behov av att ha parkeringshjälp.
Min S visar antingen 70-100cm när det är grymt nära, eller inget avstånd alls visas trots nära krock, eller så skriker bilen stanna när det är 1 meter eller mer kvar.
Nu med höst (vinter hos oss) är bakre kameran igensatt med skit även om man bara kört någon km så att ta hjälp visuellt av den fungerar inte. Det problemet kommer inte mjukvara kunna lösa.
Det är tragiskt att Teslas lösning för ett system man behöver fungerar sämre (mycket sämre) än halvavancerade leksaker för barn.
Vision ser inte det det behöver pga att kamerauppsättningen inte är byggt för det och det kommer inte fungera som vi har det nu.
Det blir jäkligt dyrt att backa in en vitmålad pelare i ett P-hus för att vision inte ser eller förstår.
Är väl lika enkelt att göra rent ens nedsmutsade backkamera innan den livsavgörande parkeringen än att ta bort snö och skit från sensorerna?
Eller så gör man bara som förr i tiden – är man osäker på avstånd, skicka ut frugan för att stå o vifta, eller om hon inte är närvarande, gå ut själv och avgör saken utifrån bästa förstånd
Nej, i ärlighetens namn förstår jag inte problematiken.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Så du skulle inte ha något emot att köpa en teve utan fjärr men med en riktigt dåligt fungerande voicecommand så att du måste gå fram och byta kanal 99% av gångerna efter att ha försökt ropa på den?
Vi är såklart överrens om att man har olika åsikter.
För mig är det en big NoNo att ha funktioner som vi behöver/har vant oss med som inte fungerar alls.
P-sensorer är nödvändiga för mig i plaiden i trånga P-hus etc för att vara säker på att inte skada bilen.
Tesla kan ju utveckla vision hur mycket de vill, det fanns ingen rimlig anledning att ta bort USS för tidigt förutom vinst i bolaget (som går ut över mig som kund).
USS på mina Audi fungerar nästan alltid även vintertid. Behöver man dem och de mot förmodan störs av snö kan man gå ut och sopa rent.
Radarns bortplockande och vision betyder att bil inte alls kan köra på AP vintertid.
Ibland körde den 6km/h på landsväg, när den gick aktivera.
Oftast kan man inte alls aktivera den på väg med snösträngar där inte vägmarkeringar syns.
Bilen körde farligt nära framförvarande efter att radarn stängdes av, i mörker ännu närmare.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Mazda Rx3 -73, Audi A5
- Gustafsson
- Teslaägare
- Inlägg: 5546
- Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
- Ort: Linköping
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Har kört MS i 8 år och tycker generellt fortfarande att det ör svårt att parkera den rakt, med rätt avstånd till framförvarande föremål etc. Där var uss en bra hjälp. När jag nu åker på landet en smal väg med en del tunna grenar, högt gräs etc., låter den nya bilen som ett gammalt flipperspel, och displayen ser också ut som ett sådant. Pinsamt med passagerare i det läget då man alltid måste förklara att ”det här är en av de saker som är kass”. Uss funkar mycket bättre. Det finns kanske tillfällen när vision är bra, men jag har inte kommit på något sådant ännu. Jag har allvarligt funderat på att köpa till
https://se.grandado.com/products/intell ... iSEALw_wcB
Eller nåt liknande.
https://se.grandado.com/products/intell ... iSEALw_wcB
Eller nåt liknande.
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Kan bara tala för egen del. Kameran blir snabbt smutsig, backljusen är samtidigt, simpla, för att sätta ord på det hela. USS har aldrig varit struliga sen bilen var ny och måtten stämmer exakt, varje gång. Fixar de (Tesla) en bättre modell där backkamera sitter innanför bakrutan i takhöjd för att få någorlunda vinkel, kanske? Men som nu, 25% tillgänglighet. Därtill att ”auto-dim” på backspeglar tidsstyrda och inte behovsstyrda gör backning i mörker betydligt sämre utan uss.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Du lyckades beskriva ditt förhållningssätt till USS och kamerans funktionalitet bra, men du besvarade inte min frågaAirlift skrev: ↑12 nov 2023 14:30Kan bara tala för egen del. Kameran blir snabbt smutsig, backljusen är samtidigt, simpla, för att sätta ord på det hela. USS har aldrig varit struliga sen bilen var ny och måtten stämmer exakt, varje gång. Fixar de (Tesla) en bättre modell där backkamera sitter innanför bakrutan i takhöjd för att få någorlunda vinkel, kanske? Men som nu, 25% tillgänglighet. Därtill att ”auto-dim” på backspeglar tidsstyrda och inte behovsstyrda gör backning i mörker betydligt sämre utan uss.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Underförstått, ja. Tar hellre uss än kamera. De gånger kamera är till hjälp klarar jag mig utmärkt med vanliga speglar…p3tT4n skrev: ↑12 nov 2023 15:26Du lyckades beskriva ditt förhållningssätt till USS och kamerans funktionalitet bra, men du besvarade inte min frågaAirlift skrev: ↑12 nov 2023 14:30Kan bara tala för egen del. Kameran blir snabbt smutsig, backljusen är samtidigt, simpla, för att sätta ord på det hela. USS har aldrig varit struliga sen bilen var ny och måtten stämmer exakt, varje gång. Fixar de (Tesla) en bättre modell där backkamera sitter innanför bakrutan i takhöjd för att få någorlunda vinkel, kanske? Men som nu, 25% tillgänglighet. Därtill att ”auto-dim” på backspeglar tidsstyrda och inte behovsstyrda gör backning i mörker betydligt sämre utan uss.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Nja, den där TV-analogin var oerhört avlägsen den verklighet jag upplever, framför allt när du beskriver funktionaliteten som fungerande i 1 av 100 fall – som om jag inte kan parkera med min bil utan USS mer än en gång vart hundrade tillfälle. SnällaAAKEE skrev: ↑12 nov 2023 13:54Så du skulle inte ha något emot att köpa en teve utan fjärr men med en riktigt dåligt fungerande voicecommand så att du måste gå fram och byta kanal 99% av gångerna efter att ha försökt ropa på den?
Vi är såklart överrens om att man har olika åsikter.
För mig är det en big NoNo att ha funktioner som vi behöver/har vant oss med som inte fungerar alls.
P-sensorer är nödvändiga för mig i plaiden i trånga P-hus etc för att vara säker på att inte skada bilen.
Tesla kan ju utveckla vision hur mycket de vill, det fanns ingen rimlig anledning att ta bort USS för tidigt förutom vinst i bolaget (som går ut över mig som kund).
USS på mina Audi fungerar nästan alltid även vintertid. Behöver man dem och de mot förmodan störs av snö kan man gå ut och sopa rent.
Radarns bortplockande och vision betyder att bil inte alls kan köra på AP vintertid.
Ibland körde den 6km/h på landsväg, när den gick aktivera.
Oftast kan man inte alls aktivera den på väg med snösträngar där inte vägmarkeringar syns.
Bilen körde farligt nära framförvarande efter att radarn stängdes av, i mörker ännu närmare.
Kan du ge mig några konkreta situationer då du inte klarar av att parkera eller köra idag utan USS, där du visualiserar för mig hur USS, under sådana omständigheter, hade bidragit till att du klarat av situationen? Är det i 99 av 100 fall du parkerar?
Sista diskussionen om AP hör till en annan diskussion.
Köper att du önskar att de inte hade sparat in på att dra in på USS, men jag önskar lite mer konkreta bevis på varför du och så många andra verkligen behöver det, då jag inte känner igen mig alls.
Kanske svaret helt enkelt är att Model 3 är så pass mycket enklare att manövrera i trånga utrymmen kontra Model S, samt kanske har en bättre kamerafunktionalitet – vem vet, kanske det är så enkelt att vi jämför äpplen och päron?
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Tack för ditt ärliga svar.Airlift skrev: ↑12 nov 2023 15:31Underförstått, ja. Tar hellre uss än kamera. De gånger kamera är till hjälp klarar jag mig utmärkt med vanliga speglar…p3tT4n skrev: ↑12 nov 2023 15:26Du lyckades beskriva ditt förhållningssätt till USS och kamerans funktionalitet bra, men du besvarade inte min frågaAirlift skrev: ↑12 nov 2023 14:30Kan bara tala för egen del. Kameran blir snabbt smutsig, backljusen är samtidigt, simpla, för att sätta ord på det hela. USS har aldrig varit struliga sen bilen var ny och måtten stämmer exakt, varje gång. Fixar de (Tesla) en bättre modell där backkamera sitter innanför bakrutan i takhöjd för att få någorlunda vinkel, kanske? Men som nu, 25% tillgänglighet. Därtill att ”auto-dim” på backspeglar tidsstyrda och inte behovsstyrda gör backning i mörker betydligt sämre utan uss.
Och när parkerade du senast utan backkamera?
Själv känner jag mig fullkomligt vilsen utan kamera, men USS, ja det klarar jag mig utan.
Har för mig att backkamera är lagkrav i USA på alla nya bilar. Hm, undrar varför…
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Idag. Kameran var duktigt smutsig eftersom det var blött på motorvägen. Backar in i garaget pga nära till vägg på ena sidan. Tittar bara på avstånds-linjerna och backspegeln.
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Är det inte lite konstigt att det inte finns några tredjepartslösningar lanserade ännu? Det finns ju femtioelva skärmar att sätta framför ratten men att det inte har kommit en lösning för USS förstår jag inte. Vår leasing går ut om 16 månader och planen var att beställa en ny MY då, men utan varken USS eller åtminstone en kamera i fronten är jag väldigt tveksam.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Helt ok exempel, men jag tror allt att du instinktivt gav skärmen en kik trots allt, samt att du, med anledning av att köra in i ditt garage, har en lång rad av inövade referenser som du omedvetet använder dig av, förutom bilens egna system.
Min fråga rörde snarare när du senaste parkerade med en bil som faktiskt helt saknar kamera, bara för att få känslan av hur viktig synen är för oss människor. Jag gissar att du, likt alla andra människor, när du ska fickparkera, använder dig av synen och inte bara ljuden från USS (eller den bild som skapas på skärmen från bilar som enbart har USS)?
Är kanske inte en helt relevant metafor i sammanhanget, men föreställ dig att du ska orientera dig längst en främmande korridor: skulle du föredra att göra det i kolsvart mörker, med bara känsel till hjälp, eller upplyst med dina ögon som guide (utan behov av känsel)?
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
p3tT4n skrev: ↑12 nov 2023 15:53
Är kanske inte en helt relevant metafor i sammanhanget, men föreställ dig att du ska orientera dig längst en främmande korridor: skulle du föredra att göra det i kolsvart mörker, med bara känsel till hjälp, eller upplyst med dina ögon som guide (utan behov av känsel)?
Om jag har samma synfält som en skitig kamera hade en blindkäpp varit mer till hjälp. Men som motsvarande exempel så har jag hellre en fladdermus förmåga i mörker än ett stearinljus och linser smorda med leverpastej. Varje. Gång.
Enda bilen jag haft som jag kunnat förlita mig ofta på kameran var en Mercedes. Den kameran såg bara utsidan när man la i backen. Smart!
Sist jag backade utan kamera och bara uss var i fredags, jobbets VW Crafter. Mot en vägg. Felfritt!
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- Bjelke
- Teslaägare
- Inlägg: 19599
- Blev medlem: 24 mar 2015 12:27
- Ort: Bollnäs
- Referralkod: ts.la/mikael1178
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Jag använder BÅDE kamera och USS varenda gång jag parkerar och tycker det är
ett mycket bra system!
Jag ser ingen som helst anledning att avstå varken det ena eller det andra, men ibland
är ju kameran blöt/smutsig såklart. Model S är ju en ganska stor bil så all hjälp är
uppskattad. Dom ytterst få gånger jag kör andra bilar utan USS så blir det jobbigare och
nervösare och ännu värre om backkamera saknas (det händer oftare än avsaknad av USS som
mer eller mindre har blivit standard numera).
ett mycket bra system!
Jag ser ingen som helst anledning att avstå varken det ena eller det andra, men ibland
är ju kameran blöt/smutsig såklart. Model S är ju en ganska stor bil så all hjälp är
uppskattad. Dom ytterst få gånger jag kör andra bilar utan USS så blir det jobbigare och
nervösare och ännu värre om backkamera saknas (det händer oftare än avsaknad av USS som
mer eller mindre har blivit standard numera).
S85-14 AP1 Såld
S75D-18
SP100D-19
S75D-18
SP100D-19
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Jag förstår inte varför man ska behöva välja. Varför inte pålitliga sensorer, bra 360 BEV + backkamera på en bil som kostar 1.2 mille?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Nu vart jag intresserad, vilken konkurrent skulle du valt? Jag kan inte hitta någon som kommer nära i pris om jag ska få den utrustning i form av lyx och komfort som jag vet finns på dessa bilar.Banane skrev: ↑12 nov 2023 09:34För mig ser iofs en Raven exakt likadan ut som en -18. Jag vet att den är snålare och har ställbar dämpning men det är ju nåt annat.Legato skrev: ↑11 nov 2023 22:31[
Jag tycker de gamla bilarna (14-15) har horribel kvalitetskänsla. Jämför jag min första S från 2018 så tycker jag den var helt överlägsen dem, men fortfarande är en Raven mycket bättre. Framförallt så är Palladium i en helt annan liga. Det finns inget jag saknar från gamla S i en Palladium, dock är listan av förbättringar jämfört med en 2014 S milslång i mina ögon.
Saker som jag tycker är bättre på den gamla modellen.
- Ratten. Snyggare och skönare i skinn.
- Blinkersspak
- Växelspak
- Stående skärm. Det är bättre på typ allt förutom att titta på Netflix o sånt.
- Parkeringssensorer
Visst har den nya fördelar. Den kan ha dragkrok, den är ännu snålare, ännu snabbare, tystare, bättre strålkastare, bättre ljudanläggning osv. Men för mig har den så pass stora nackdelar att jag lätt hade valt en bil från en konkurrent i motsvarande prisklass om det varit aktuellt att lägga 1,3 miljoner på en bil. Då får man så mycket mer av det jag vill ha i en så dyr bil i form av lyxkänsla och utrustning.
Jag respekterar dock din åsikt och Palladium har absolut sina fördelar också, men på områden som jag inte prioriterar lika högt.
MB EQE kan man inte få med den utrustning som man vill ha och EQS blir väldigt dyr och då får man ändå de horibla plastbitarna inne i bilen.
Porsche är dyrare, mycket.
Audi är jag lite osäker på, måste kolla lite mer där.
Annars vet jag inte vad man ska titta på?
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
BMW iX
Model S P90DL+ (2015)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Du flänger långt bort från min poäng jag försöker skildra, men om du inte vill ens försöka förstå dig på den så ger jag upp… som vanligt helt sanslöst svårt att få någon att förklara varför min vardag utan USS inte utgörs av den ena parkeringsskadan efter den andra.Airlift skrev: ↑12 nov 2023 16:02p3tT4n skrev: ↑12 nov 2023 15:53
Är kanske inte en helt relevant metafor i sammanhanget, men föreställ dig att du ska orientera dig längst en främmande korridor: skulle du föredra att göra det i kolsvart mörker, med bara känsel till hjälp, eller upplyst med dina ögon som guide (utan behov av känsel)?
Om jag har samma synfält som en skitig kamera hade en blindkäpp varit mer till hjälp. Men som motsvarande exempel så har jag hellre en fladdermus förmåga i mörker än ett stearinljus och linser smorda med leverpastej. Varje. Gång.
Enda bilen jag haft som jag kunnat förlita mig ofta på kameran var en Mercedes. Den kameran såg bara utsidan när man la i backen. Smart!
Sist jag backade utan kamera och bara uss var i fredags, jobbets VW Crafter. Mot en vägg. Felfritt!
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Känslan i UI är väldigt undermålig i den tycker jag. Samt att den drog enormt mycket när jag körde den. Den hade givetvis fördelar också men fjädring och komfort i stolen var inte några av dom.
Skulle vilja ha sköna stolar med riktig massage (som i EQS) och gärna något motsvarande MB's vision baserade fjädring.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Gissningsvis för att Elon säger att det inte behövs
Försöker utreda om han har rätt eller fel, men än så länge är jag inte övertygad om det lutar åt det förra eller det senare.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Nu var det du som bad oss välja
Går det ens att köpa en bil som inte är Tesla för över 1 mille som inte har 360, sensorer och backkamera? Känns som minimi-standard i prisklassen.
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Hur funkar din kamera framåt? Ser du den i skärmen?
TM3P-21/Q3 MIC. Solid black.
Drömmer om en MS Palladium
Drömmer om en MS Palladium
- Nicke Nyfiken
- Teslaägare
- Inlägg: 5404
- Blev medlem: 13 sep 2015 20:47
Re: Gamla Model S vs nyare bilar
Varför är det så troligt viktigt för dig att övertyga andra om att USS är onödigt och meningslöst? Varför ska folk behöva redovisa konkreta exempel på situationer, för att motivera sina åsikter?p3tT4n skrev: ↑12 nov 2023 15:53Helt ok exempel, men jag tror allt att du instinktivt gav skärmen en kik trots allt, samt att du, med anledning av att köra in i ditt garage, har en lång rad av inövade referenser som du omedvetet använder dig av, förutom bilens egna system.
Min fråga rörde snarare när du senaste parkerade med en bil som faktiskt helt saknar kamera, bara för att få känslan av hur viktig synen är för oss människor. Jag gissar att du, likt alla andra människor, när du ska fickparkera, använder dig av synen och inte bara ljuden från USS (eller den bild som skapas på skärmen från bilar som enbart har USS)?
Är kanske inte en helt relevant metafor i sammanhanget, men föreställ dig att du ska orientera dig längst en främmande korridor: skulle du föredra att göra det i kolsvart mörker, med bara känsel till hjälp, eller upplyst med dina ögon som guide (utan behov av känsel)?
Kan du inte istället acceptera att många tycker annorlunda än du?
Handlar det fortfarande om att du ska visa att Teslas val att dumpa fungerande systen och ersätta med sämre funktioner, är den rätta vägen framåt? Eller vad är det som driver dig?
Model Y P
Model S P
Model S P