Gamla Model S vs nyare bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av thebishop »

Pontus skrev: 12 nov 2023 16:24
thebishop skrev: 12 nov 2023 16:17
BMW iX
Känslan i UI är väldigt undermålig i den tycker jag. Samt att den drog enormt mycket när jag körde den. Den hade givetvis fördelar också men fjädring och komfort i stolen var inte några av dom.
Skulle vilja ha sköna stolar med riktig massage (som i EQS) och gärna något motsvarande MB's vision baserade fjädring.
Vilken årsmodell? De bytte systemet i mars/april i år till ett mycket snabbare. Tror 20” är nödvändigt för bra förbrukning också men de flesta verkar gå större - vet inte vad du testade.

Komforten i stolen och storleken där man sitter tyckte jag var sjukt mycket bättre än S, första bilen man inte slår i knät till höger…(massagen var kass dock)
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Pontus »

thebishop skrev: 12 nov 2023 16:39
Pontus skrev: 12 nov 2023 16:24
thebishop skrev: 12 nov 2023 16:17
BMW iX
Känslan i UI är väldigt undermålig i den tycker jag. Samt att den drog enormt mycket när jag körde den. Den hade givetvis fördelar också men fjädring och komfort i stolen var inte några av dom.
Skulle vilja ha sköna stolar med riktig massage (som i EQS) och gärna något motsvarande MB's vision baserade fjädring.
Vilken årsmodell? De bytte systemet i mars/april i år till ett mycket snabbare. Tror 20” är nödvändigt för bra förbrukning också men de flesta verkar gå större - vet inte vad du testade.

Komforten i stolen och storleken där man sitter tyckte jag var sjukt mycket bättre än S, första bilen man inte slår i knät till höger…(massagen var kass dock)
Hade en hyrbil för 3 månader sedan, har ingen koll på hur gammal den var men den hade inte gått många mil. Men även upplägget i UI kändes bökigt med många menyer och ibland gav jag upp på att hitta saker jag letade efter men det är ju typ samma sak med MB's EQ bilar.
Nu är ju inte fjädringen och stolarna i Teslan de bästa heller men ska jag byta till en bil som riktar sig mer mot komfort så vill man ju ha något riktigt bra.
Senast redigerad av Pontus, redigerad totalt 1 gånger.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av p3tT4n »

Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2023 16:36
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 15:53
Airlift skrev: 12 nov 2023 15:36
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 15:33

Tack för ditt ärliga svar.

Och när parkerade du senast utan backkamera? :)
Själv känner jag mig fullkomligt vilsen utan kamera, men USS, ja det klarar jag mig utan.
Har för mig att backkamera är lagkrav i USA på alla nya bilar. Hm, undrar varför…
Idag. Kameran var duktigt smutsig eftersom det var blött på motorvägen. Backar in i garaget pga nära till vägg på ena sidan. Tittar bara på avstånds-linjerna och backspegeln.
Helt ok exempel, men jag tror allt att du instinktivt gav skärmen en kik trots allt, samt att du, med anledning av att köra in i ditt garage, har en lång rad av inövade referenser som du omedvetet använder dig av, förutom bilens egna system.

Min fråga rörde snarare när du senaste parkerade med en bil som faktiskt helt saknar kamera, bara för att få känslan av hur viktig synen är för oss människor. Jag gissar att du, likt alla andra människor, när du ska fickparkera, använder dig av synen och inte bara ljuden från USS (eller den bild som skapas på skärmen från bilar som enbart har USS)?

Är kanske inte en helt relevant metafor i sammanhanget, men föreställ dig att du ska orientera dig längst en främmande korridor: skulle du föredra att göra det i kolsvart mörker, med bara känsel till hjälp, eller upplyst med dina ögon som guide (utan behov av känsel)?
Varför är det så troligt viktigt för dig att övertyga andra om att USS är onödigt och meningslöst? Varför ska folk behöva redovisa konkreta exempel på situationer, för att motivera sina åsikter?

Kan du inte istället acceptera att många tycker annorlunda än du?

Handlar det fortfarande om att du ska visa att Teslas val att dumpa fungerande systen och ersätta med sämre funktioner, är den rätta vägen framåt? Eller vad är det som driver dig?
Citerar mig själv: "Försöker utreda om han har rätt eller fel, men än så länge är jag inte övertygad om det lutar åt det förra eller det senare."

Försöker blott föra upp argument till ytan i frågan, då jag misstänker att det kanske är situationer eller omständigheter jag själv inte tar hänsyn till. Försöker inte försvara Tesla eller Elon, försöker bara förstå mig på er som resonerar att avsaknaden av USS är helt obefogat.

Om något är jag öppen för att ändra mig, till skillnad från andra här som tycks helt oförmögna till att ändra sin åsikt, om än det ringaste.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av p3tT4n »

Airlift skrev: 12 nov 2023 16:32
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 16:19

Du flänger långt bort från min poäng jag försöker skildra, men om du inte vill ens försöka förstå dig på den så ger jag upp… som vanligt helt sanslöst svårt att få någon att förklara varför min vardag utan USS inte utgörs av den ena parkeringsskadan efter den andra.
Hur funkar din kamera framåt? Ser du den i skärmen?
I ett tidigare inlägg skriver jag: "Om det är något jag vill klaga på så är det den där kameran i fronten som saknas – den hade förmodligen varit hjälpsam, ibland."

Nej, jag har inte det, men som tur är har jag rätt bra syn och 3:ans front är lättöverskådlig.

Diskussionen börjar urarta till något meningslöst. Mitt syfte var att förstå hur ni som saknar USS resonerar, men det börjar bara bli fjantigt och osakligt.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

p3tT4n skrev: 12 nov 2023 16:57
Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2023 16:36
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 15:53
Airlift skrev: 12 nov 2023 15:36
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 15:33

Tack för ditt ärliga svar.

Och när parkerade du senast utan backkamera? :)
Själv känner jag mig fullkomligt vilsen utan kamera, men USS, ja det klarar jag mig utan.
Har för mig att backkamera är lagkrav i USA på alla nya bilar. Hm, undrar varför…
Idag. Kameran var duktigt smutsig eftersom det var blött på motorvägen. Backar in i garaget pga nära till vägg på ena sidan. Tittar bara på avstånds-linjerna och backspegeln.
Helt ok exempel, men jag tror allt att du instinktivt gav skärmen en kik trots allt, samt att du, med anledning av att köra in i ditt garage, har en lång rad av inövade referenser som du omedvetet använder dig av, förutom bilens egna system.

Min fråga rörde snarare när du senaste parkerade med en bil som faktiskt helt saknar kamera, bara för att få känslan av hur viktig synen är för oss människor. Jag gissar att du, likt alla andra människor, när du ska fickparkera, använder dig av synen och inte bara ljuden från USS (eller den bild som skapas på skärmen från bilar som enbart har USS)?

Är kanske inte en helt relevant metafor i sammanhanget, men föreställ dig att du ska orientera dig längst en främmande korridor: skulle du föredra att göra det i kolsvart mörker, med bara känsel till hjälp, eller upplyst med dina ögon som guide (utan behov av känsel)?
Varför är det så troligt viktigt för dig att övertyga andra om att USS är onödigt och meningslöst? Varför ska folk behöva redovisa konkreta exempel på situationer, för att motivera sina åsikter?

Kan du inte istället acceptera att många tycker annorlunda än du?

Handlar det fortfarande om att du ska visa att Teslas val att dumpa fungerande systen och ersätta med sämre funktioner, är den rätta vägen framåt? Eller vad är det som driver dig?
Citerar mig själv: "Försöker utreda om han har rätt eller fel, men än så länge är jag inte övertygad om det lutar åt det förra eller det senare."

Försöker blott föra upp argument till ytan i frågan, då jag misstänker att det kanske är situationer eller omständigheter jag själv inte tar hänsyn till. Försöker inte försvara Tesla eller Elon, försöker bara förstå mig på er som resonerar att avsaknaden av USS är helt obefogat.

Om något är jag öppen för att ändra mig, till skillnad från andra här som tycks helt oförmögna till att ändra sin åsikt, om än det ringaste.
:lol:
Komik på hög nivå.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev: 12 nov 2023 17:10
:lol:
Komik på hög nivå.
https://xkcd.com/386/ :lol:
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Banane »

Pontus skrev: 12 nov 2023 16:13
Banane skrev: 12 nov 2023 09:34
Legato skrev: 11 nov 2023 22:31
[
Jag tycker de gamla bilarna (14-15) har horribel kvalitetskänsla. Jämför jag min första S från 2018 så tycker jag den var helt överlägsen dem, men fortfarande är en Raven mycket bättre. Framförallt så är Palladium i en helt annan liga. Det finns inget jag saknar från gamla S i en Palladium, dock är listan av förbättringar jämfört med en 2014 S milslång i mina ögon.
För mig ser iofs en Raven exakt likadan ut som en -18. Jag vet att den är snålare och har ställbar dämpning men det är ju nåt annat.

Saker som jag tycker är bättre på den gamla modellen.

- Ratten. Snyggare och skönare i skinn.
- Blinkersspak
- Växelspak
- Stående skärm. Det är bättre på typ allt förutom att titta på Netflix o sånt.
- Parkeringssensorer


Visst har den nya fördelar. Den kan ha dragkrok, den är ännu snålare, ännu snabbare, tystare, bättre strålkastare, bättre ljudanläggning osv. Men för mig har den så pass stora nackdelar att jag lätt hade valt en bil från en konkurrent i motsvarande prisklass om det varit aktuellt att lägga 1,3 miljoner på en bil. Då får man så mycket mer av det jag vill ha i en så dyr bil i form av lyxkänsla och utrustning.

Jag respekterar dock din åsikt och Palladium har absolut sina fördelar också, men på områden som jag inte prioriterar lika högt.
Nu vart jag intresserad, vilken konkurrent skulle du valt? Jag kan inte hitta någon som kommer nära i pris om jag ska få den utrustning i form av lyx och komfort som jag vet finns på dessa bilar.
MB EQE kan man inte få med den utrustning som man vill ha och EQS blir väldigt dyr och då får man ändå de horibla plastbitarna inne i bilen.
Porsche är dyrare, mycket.
Audi är jag lite osäker på, måste kolla lite mer där.
Annars vet jag inte vad man ska titta på?

Jag hade valt EQE SUV eller iX50. Vad kan du inte få som du vill ha på en EQE men som du får på en Palladium?

Det som jag skulle värdesätta är väl ungefär detta, utan inbördes ranking.

- Riktig skinnklädsel och riktig skinnratt.
- Elektriskt utfällbar dragkrok.
- Bakaxelstyrning.
- HUD.
- Tysk kvalitetskänsla i material och ihopsättning.
- Riktig regnsensor, radar, USS, 360 kamera med top view osv.
- Strålkastare med adaptiv ljusbild.
- Apple Carplay/Android Auto.

Kort sagt en högre standard. Mer utrustning, finare material... En komplett bil utan att massa experimentjox.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Banane »

Ps. En bubblare är Xpeng G9. Väldigt fin med vilstol för passagerare fram och inställbara baksäten, massage med olika program osv osv. Allt för under 900 tkr.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av p3tT4n »

spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:30
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 16:29
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:13
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 13:13
Ni som älskar USS – väljer ni hellre detta än ingen kamera alls?
Jag förstår inte varför man ska behöva välja. Varför inte pålitliga sensorer, bra 360 BEV + backkamera på en bil som kostar 1.2 mille?
Gissningsvis för att Elon säger att det inte behövs :)
Försöker utreda om han har rätt eller fel, men än så länge är jag inte övertygad om det lutar åt det förra eller det senare.
Nu var det du som bad oss välja :)

Går det ens att köpa en bil som inte är Tesla för över 1 mille som inte har 360, sensorer och backkamera? Känns som minimi-standard i prisklassen.
Ok, låt säga att du för det här argumentet mot Elon: ”Men herr Elon, vi måste installera USS, eftersom alla andra bilar för 1,2 miljoner har detta!”

Tror du han köper ditt resonemang? Elon framhåller ofta fördelen av att argumentera utifrån första principer, där ovan är långt från tillräckligt för att klassificeras i den ligan.

Om det är så självklart, varför får vi inte tillbaka funktionen? Det måste vara något jag missar, men ingen lyckas övertyga mig om vad. Inte herr Elon heller, uppenbarligen…
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Banane »

p3tT4n skrev: 12 nov 2023 17:19
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:30
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 16:29
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:13
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 13:13
Ni som älskar USS – väljer ni hellre detta än ingen kamera alls?
Jag förstår inte varför man ska behöva välja. Varför inte pålitliga sensorer, bra 360 BEV + backkamera på en bil som kostar 1.2 mille?
Gissningsvis för att Elon säger att det inte behövs :)
Försöker utreda om han har rätt eller fel, men än så länge är jag inte övertygad om det lutar åt det förra eller det senare.
Nu var det du som bad oss välja :)

Går det ens att köpa en bil som inte är Tesla för över 1 mille som inte har 360, sensorer och backkamera? Känns som minimi-standard i prisklassen.
Ok, låt säga att du för det här argumentet mot Elon: ”Men herr Elon, vi måste installera USS, eftersom alla andra bilar för 1,2 miljoner har detta!”

Tror du han köper ditt resonemang? Elon framhåller ofta fördelen av att argumentera utifrån första principer, där ovan är långt från tillräckligt för att klassificeras i den ligan.

Om det är så självklart, varför får vi inte tillbaka funktionen? Det måste vara något jag missar, men ingen lyckas övertyga mig om vad. Inte herr Elon heller, uppenbarligen…

Elon har ju visat sig vara lite av en idiot som ljuger rakt ut. Hur så många fortfarande sätter honom på piedestal och nåt slags facit är obegripligt.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

p3tT4n skrev: 12 nov 2023 17:19
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:30
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 16:29
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:13
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 13:13
Ni som älskar USS – väljer ni hellre detta än ingen kamera alls?
Jag förstår inte varför man ska behöva välja. Varför inte pålitliga sensorer, bra 360 BEV + backkamera på en bil som kostar 1.2 mille?
Gissningsvis för att Elon säger att det inte behövs :)
Försöker utreda om han har rätt eller fel, men än så länge är jag inte övertygad om det lutar åt det förra eller det senare.
Nu var det du som bad oss välja :)

Går det ens att köpa en bil som inte är Tesla för över 1 mille som inte har 360, sensorer och backkamera? Känns som minimi-standard i prisklassen.
Ok, låt säga att du för det här argumentet mot Elon: ”Men herr Elon, vi måste installera USS, eftersom alla andra bilar för 1,2 miljoner har detta!”

Tror du han köper ditt resonemang? Elon framhåller ofta fördelen av att argumentera utifrån första principer, där ovan är långt från tillräckligt för att klassificeras i den ligan.

Om det är så självklart, varför får vi inte tillbaka funktionen? Det måste vara något jag missar, men ingen lyckas övertyga mig om vad. Inte herr Elon heller, uppenbarligen…
Hur var det nu då du skrev? Du ville bara förstå hur vi tänkte? ;)

Teori ("first principles" - det borde teoretiskt funka) och praktik ("en vältestad funktion som vi kan skeppa till kunder") är olika saker.

Min uppfattning är att Tesla tänker bara på marginalerna och skiter i konsekvenserna för kunderna Det har han visat om och om igen. Det är värt noll för de flesta om Tesla lyckas få till motsvarande funktionalitet som USS om fem år, för då är bilen såld. Lika med FSD.

Om folk fortsätter köpa bilar med tveksam kvalitet och avsaknad av funktioner som andra har i fem år till återstår att se. Som tur är finns det alternativ som passar alla snart. Många kommer säkert att välja Tesla och det är inte UTESLUTET för mig, men heller inte TROLIGT.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av taliz »

Banane skrev: 12 nov 2023 17:25
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 17:19
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:30
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 16:29
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:13


Jag förstår inte varför man ska behöva välja. Varför inte pålitliga sensorer, bra 360 BEV + backkamera på en bil som kostar 1.2 mille?
Gissningsvis för att Elon säger att det inte behövs :)
Försöker utreda om han har rätt eller fel, men än så länge är jag inte övertygad om det lutar åt det förra eller det senare.
Nu var det du som bad oss välja :)

Går det ens att köpa en bil som inte är Tesla för över 1 mille som inte har 360, sensorer och backkamera? Känns som minimi-standard i prisklassen.
Ok, låt säga att du för det här argumentet mot Elon: ”Men herr Elon, vi måste installera USS, eftersom alla andra bilar för 1,2 miljoner har detta!”

Tror du han köper ditt resonemang? Elon framhåller ofta fördelen av att argumentera utifrån första principer, där ovan är långt från tillräckligt för att klassificeras i den ligan.

Om det är så självklart, varför får vi inte tillbaka funktionen? Det måste vara något jag missar, men ingen lyckas övertyga mig om vad. Inte herr Elon heller, uppenbarligen…

Elon har ju visat sig vara lite av en idiot som ljuger rakt ut. Hur så många fortfarande sätter honom på piedestal och nåt slags facit är obegripligt.
Någon idiot är han knappast. Däremot extremt optimistisk. Men om han inte vore det hade Tesla konkat för längesen...
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 12 nov 2023 17:27
Någon idiot är han knappast. Däremot extremt optimistisk. Men om han inte vore det hade Tesla konkat för längesen...
Vad är det för skillnad på en bedragare och en optimist som inte vill betala tillbaka pengarna för en vara som inte kan levereras?
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av thebishop »

spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:26
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 17:19
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:30
p3tT4n skrev: 12 nov 2023 16:29
spacecoin skrev: 12 nov 2023 16:13


Jag förstår inte varför man ska behöva välja. Varför inte pålitliga sensorer, bra 360 BEV + backkamera på en bil som kostar 1.2 mille?
Gissningsvis för att Elon säger att det inte behövs :)
Försöker utreda om han har rätt eller fel, men än så länge är jag inte övertygad om det lutar åt det förra eller det senare.
Nu var det du som bad oss välja :)

Går det ens att köpa en bil som inte är Tesla för över 1 mille som inte har 360, sensorer och backkamera? Känns som minimi-standard i prisklassen.
Ok, låt säga att du för det här argumentet mot Elon: ”Men herr Elon, vi måste installera USS, eftersom alla andra bilar för 1,2 miljoner har detta!”

Tror du han köper ditt resonemang? Elon framhåller ofta fördelen av att argumentera utifrån första principer, där ovan är långt från tillräckligt för att klassificeras i den ligan.

Om det är så självklart, varför får vi inte tillbaka funktionen? Det måste vara något jag missar, men ingen lyckas övertyga mig om vad. Inte herr Elon heller, uppenbarligen…
Hur var det nu då du skrev? Du ville bara förstå hur vi tänkte? ;)

Teori ("first principles" - det borde teoretiskt funka) och praktik ("en vältestad funktion som vi kan skeppa till kunder") är olika saker.

Min uppfattning är att Tesla tänker bara på marginalerna och skiter i konsekvenserna för kunderna Det har han visat om och om igen. Det är värt noll för de flesta om Tesla lyckas få till motsvarande funktionalitet som USS om fem år, för då är bilen såld. Lika med FSD.

Om folk fortsätter köpa bilar med tveksam kvalitet och avsaknad av funktioner som andra har i fem år till återstår att se. Som tur är finns det alternativ som passar alla snart. Många kommer säkert att välja Tesla och det är inte UTESLUTET för mig, men heller inte TROLIGT.
+1 på det.

Jag hade till och med beställt en LR model S, men som aldrig kom. Sedan beställde jag en Y, men insåg att de tagit bort totalt fundamentalt säkerhetssystem (radar) och USS, så avbeställde den också.

Det var ögonöppnande att provköra en iX50 - skrev under dagen efter.

Utesluter inte en tesla igen i framtiden - men då lär nog Elon behöva försvinna först. Teknikmupperiet de håller på med nu är ju bara kass. Hellre en spak/knapp för mycket än två för lite.

Hellre en radar och USS i handen idag, än tio stycken Tesla Vision hallucinationer i skogen.

Nu är det ju saker som går att fixa hyfsat enkelt, men det kräver en rationell person vid rodret som vill göra bra saker som funkar och inte någon som beter sig som ett småbarn.

Jag gillade verkligen Elon för tio år sedan, men har helt puckat ur tyvärr.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:28
taliz skrev: 12 nov 2023 17:27
Någon idiot är han knappast. Däremot extremt optimistisk. Men om han inte vore det hade Tesla konkat för längesen...
Vad är det för skillnad på en bedragare och en optimist som inte vill betala tillbaka pengarna för en vara som inte kan levereras?
En bedragare vet att han gör fel. En optimist är säker på att det går att lösa.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 12 nov 2023 17:50
spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:28
taliz skrev: 12 nov 2023 17:27
Någon idiot är han knappast. Däremot extremt optimistisk. Men om han inte vore det hade Tesla konkat för längesen...
Vad är det för skillnad på en bedragare och en optimist som inte vill betala tillbaka pengarna för en vara som inte kan levereras?
En bedragare vet att han gör fel. En optimist är säker på att det går att lösa.
Vad är det för skillnad för kunden? Jag bryr mig inte om att Elon är övertygad, om han nu är det…
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:57
taliz skrev: 12 nov 2023 17:50
spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:28
taliz skrev: 12 nov 2023 17:27
Någon idiot är han knappast. Däremot extremt optimistisk. Men om han inte vore det hade Tesla konkat för längesen...
Vad är det för skillnad på en bedragare och en optimist som inte vill betala tillbaka pengarna för en vara som inte kan levereras?
En bedragare vet att han gör fel. En optimist är säker på att det går att lösa.
Vad är det för skillnad för kunden? Jag bryr mig inte om att Elon är övertygad, om han nu är det…
Skillnaden är att en bedragare är nöjd när han fått dina pengar.
En optimist(som tex Elon) fortsätter enträget att försöka lösa problemet.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 12 nov 2023 18:01
spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:57
taliz skrev: 12 nov 2023 17:50
spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:28
taliz skrev: 12 nov 2023 17:27
Någon idiot är han knappast. Däremot extremt optimistisk. Men om han inte vore det hade Tesla konkat för längesen...
Vad är det för skillnad på en bedragare och en optimist som inte vill betala tillbaka pengarna för en vara som inte kan levereras?
En bedragare vet att han gör fel. En optimist är säker på att det går att lösa.
Vad är det för skillnad för kunden? Jag bryr mig inte om att Elon är övertygad, om han nu är det…
Skillnaden är att en bedragare är nöjd när han fått dina pengar.
En optimist(som tex Elon) fortsätter enträget att försöka lösa problemet.
Jag tar det igen: Vad gör det för skillnad för kunden?
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 12 nov 2023 18:02
taliz skrev: 12 nov 2023 18:01
spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:57
taliz skrev: 12 nov 2023 17:50
spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:28

Vad är det för skillnad på en bedragare och en optimist som inte vill betala tillbaka pengarna för en vara som inte kan levereras?
En bedragare vet att han gör fel. En optimist är säker på att det går att lösa.
Vad är det för skillnad för kunden? Jag bryr mig inte om att Elon är övertygad, om han nu är det…
Skillnaden är att en bedragare är nöjd när han fått dina pengar.
En optimist(som tex Elon) fortsätter enträget att försöka lösa problemet.
Jag tar det igen: Vad gör det för skillnad för kunden?
Att det finns en faktisk möjlighet att problemet blir löst, eftersom det fortsatt arbetas på det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 12 nov 2023 18:03
spacecoin skrev: 12 nov 2023 18:02
taliz skrev: 12 nov 2023 18:01
spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:57
taliz skrev: 12 nov 2023 17:50


En bedragare vet att han gör fel. En optimist är säker på att det går att lösa.
Vad är det för skillnad för kunden? Jag bryr mig inte om att Elon är övertygad, om han nu är det…
Skillnaden är att en bedragare är nöjd när han fått dina pengar.
En optimist(som tex Elon) fortsätter enträget att försöka lösa problemet.
Jag tar det igen: Vad gör det för skillnad för kunden?
Att det finns en faktisk möjlighet att problemet blir löst, eftersom det fortsatt arbetas på det.
Jag tror du menar teoretisk, och det gör ingen skillnad för kunden. Det gör snarare saken värre.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14627
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 12 nov 2023 18:04
taliz skrev: 12 nov 2023 18:03
spacecoin skrev: 12 nov 2023 18:02
taliz skrev: 12 nov 2023 18:01
spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:57


Vad är det för skillnad för kunden? Jag bryr mig inte om att Elon är övertygad, om han nu är det…
Skillnaden är att en bedragare är nöjd när han fått dina pengar.
En optimist(som tex Elon) fortsätter enträget att försöka lösa problemet.
Jag tar det igen: Vad gör det för skillnad för kunden?
Att det finns en faktisk möjlighet att problemet blir löst, eftersom det fortsatt arbetas på det.
Jag tror du menar teoretisk, och det gör ingen skillnad för kunden. Det gör snarare saken värre.
Det är just det som är skillnaden vs bedrägeri.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Pontus »

Banane skrev: 12 nov 2023 17:14
Pontus skrev: 12 nov 2023 16:13
Banane skrev: 12 nov 2023 09:34
Legato skrev: 11 nov 2023 22:31
[
Jag tycker de gamla bilarna (14-15) har horribel kvalitetskänsla. Jämför jag min första S från 2018 så tycker jag den var helt överlägsen dem, men fortfarande är en Raven mycket bättre. Framförallt så är Palladium i en helt annan liga. Det finns inget jag saknar från gamla S i en Palladium, dock är listan av förbättringar jämfört med en 2014 S milslång i mina ögon.
För mig ser iofs en Raven exakt likadan ut som en -18. Jag vet att den är snålare och har ställbar dämpning men det är ju nåt annat.

Saker som jag tycker är bättre på den gamla modellen.

- Ratten. Snyggare och skönare i skinn.
- Blinkersspak
- Växelspak
- Stående skärm. Det är bättre på typ allt förutom att titta på Netflix o sånt.
- Parkeringssensorer


Visst har den nya fördelar. Den kan ha dragkrok, den är ännu snålare, ännu snabbare, tystare, bättre strålkastare, bättre ljudanläggning osv. Men för mig har den så pass stora nackdelar att jag lätt hade valt en bil från en konkurrent i motsvarande prisklass om det varit aktuellt att lägga 1,3 miljoner på en bil. Då får man så mycket mer av det jag vill ha i en så dyr bil i form av lyxkänsla och utrustning.

Jag respekterar dock din åsikt och Palladium har absolut sina fördelar också, men på områden som jag inte prioriterar lika högt.
Nu vart jag intresserad, vilken konkurrent skulle du valt? Jag kan inte hitta någon som kommer nära i pris om jag ska få den utrustning i form av lyx och komfort som jag vet finns på dessa bilar.
MB EQE kan man inte få med den utrustning som man vill ha och EQS blir väldigt dyr och då får man ändå de horibla plastbitarna inne i bilen.
Porsche är dyrare, mycket.
Audi är jag lite osäker på, måste kolla lite mer där.
Annars vet jag inte vad man ska titta på?

Jag hade valt EQE SUV eller iX50. Vad kan du inte få som du vill ha på en EQE men som du får på en Palladium?

Det som jag skulle värdesätta är väl ungefär detta, utan inbördes ranking.

- Riktig skinnklädsel och riktig skinnratt.
- Elektriskt utfällbar dragkrok.
- Bakaxelstyrning.
- HUD.
- Tysk kvalitetskänsla i material och ihopsättning.
- Riktig regnsensor, radar, USS, 360 kamera med top view osv.
- Strålkastare med adaptiv ljusbild.
- Apple Carplay/Android Auto.

Kort sagt en högre standard. Mer utrustning, finare material... En komplett bil utan att massa experimentjox.
Som jag sa så vill jag ha saker som jag inte kan få i Teslan. Teslan är en annan typ av bil. Ska jag byta vill jag ha mer komfort.
Det jag inte kan få på EQE SUV är ett vettigt UI, vision based fjädring, bra massage i stolarna och bra inbyggda appar i bilen (typ spotify) gillar inte Android auto.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Pontus
Teslaägare
Inlägg: 8748
Blev medlem: 26 nov 2014 05:42
Ort: Upplands Väsby, Stockholm

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Pontus »

Banane skrev: 12 nov 2023 17:17
Ps. En bubblare är Xpeng G9. Väldigt fin med vilstol för passagerare fram och inställbara baksäten, massage med olika program osv osv. Allt för under 900 tkr.
Ska prova denna även om jag är lite skeptisk till kineserna så ska man ju i varje fall prova så mycket man kan innan man fäller en dom.
Model S Plaid
Model 3 LR AWD Vit
Model 3 LR RWD Svart. SÅLD
Första Svenskägda Model 3 Blå med svart inredning och de fula hjulen och AP. SÅLD
Model S 85D Matt blå SÅLD
För rabatt på model S o X kan ni prova att twittra Elon, tala om hur det gick.
Användarvisningsbild
Niclas
Teslaägare
Inlägg: 1431
Blev medlem: 19 maj 2014 11:13
Ort: Uppsala

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Niclas »

Jag tror inte Elon är idiot eller bedragare, han är snarare typ sociopat, psykopat eller autist eller nåt åt det hållet. Det är ju uppenbart att han är genialisk samtidigt som han ljuger och han har inget samvete överhuvudtaget.
Tesla Model S P85DL+ (nr 9)

Tidigare bilar
Model S P100D+ Tars Edition
Model S P85DL+
Model S P100DL
Model S 90D
Model S P85DL
Model S P85+
Model S P85 levererad 12 juni 2014
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 12 nov 2023 18:05
spacecoin skrev: 12 nov 2023 18:04
taliz skrev: 12 nov 2023 18:03
spacecoin skrev: 12 nov 2023 18:02
taliz skrev: 12 nov 2023 18:01


Skillnaden är att en bedragare är nöjd när han fått dina pengar.
En optimist(som tex Elon) fortsätter enträget att försöka lösa problemet.
Jag tar det igen: Vad gör det för skillnad för kunden?
Att det finns en faktisk möjlighet att problemet blir löst, eftersom det fortsatt arbetas på det.
Jag tror du menar teoretisk, och det gör ingen skillnad för kunden. Det gör snarare saken värre.
Det är just det som är skillnaden vs bedrägeri.
Nej det är det inte. Det är det som är skillnaden på uppsåt eller ej.

Spelar det roll för dig om du betalar för en vara eller tjänst som du inte får efter betalning om leverantören hävdar att de avser att leverera den vid en ospecificerad tidpunkt senare och vägrar betala tillbaka pengarna?
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 2 gång.
Skriv svar