Pontus skrev: ↑12 nov 2023 16:13
Banane skrev: ↑12 nov 2023 09:34
Legato skrev: ↑11 nov 2023 22:31
[
Jag tycker de gamla bilarna (14-15) har horribel kvalitetskänsla. Jämför jag min första S från 2018 så tycker jag den var helt överlägsen dem, men fortfarande är en Raven mycket bättre. Framförallt så är Palladium i en helt annan liga. Det finns inget jag saknar från gamla S i en Palladium, dock är listan av förbättringar jämfört med en 2014 S milslång i mina ögon.
För mig ser iofs en Raven exakt likadan ut som en -18. Jag vet att den är snålare och har ställbar dämpning men det är ju nåt annat.
Saker som jag tycker är bättre på den gamla modellen.
- Ratten. Snyggare och skönare i skinn.
- Blinkersspak
- Växelspak
- Stående skärm. Det är bättre på typ allt förutom att titta på Netflix o sånt.
- Parkeringssensorer
Visst har den nya fördelar. Den kan ha dragkrok, den är ännu snålare, ännu snabbare, tystare, bättre strålkastare, bättre ljudanläggning osv. Men för mig har den så pass stora nackdelar att jag lätt hade valt en bil från en konkurrent i motsvarande prisklass om det varit aktuellt att lägga 1,3 miljoner på en bil. Då får man så mycket mer av det jag vill ha i en så dyr bil i form av lyxkänsla och utrustning.
Jag respekterar dock din åsikt och Palladium har absolut sina fördelar också, men på områden som jag inte prioriterar lika högt.
Nu vart jag intresserad, vilken konkurrent skulle du valt? Jag kan inte hitta någon som kommer nära i pris om jag ska få den utrustning i form av lyx och komfort som jag vet finns på dessa bilar.
MB EQE kan man inte få med den utrustning som man vill ha och EQS blir väldigt dyr och då får man ändå de horibla plastbitarna inne i bilen.
Porsche är dyrare, mycket.
Audi är jag lite osäker på, måste kolla lite mer där.
Annars vet jag inte vad man ska titta på?
Jag hade valt EQE SUV eller iX50. Vad kan du inte få som du vill ha på en EQE men som du får på en Palladium?
Det som jag skulle värdesätta är väl ungefär detta, utan inbördes ranking.
- Riktig skinnklädsel och riktig skinnratt.
- Elektriskt utfällbar dragkrok.
- Bakaxelstyrning.
- HUD.
- Tysk kvalitetskänsla i material och ihopsättning.
- Riktig regnsensor, radar, USS, 360 kamera med top view osv.
- Strålkastare med adaptiv ljusbild.
- Apple Carplay/Android Auto.
Kort sagt en högre standard. Mer utrustning, finare material... En komplett bil utan att massa experimentjox.