Fick en liten sladd(överstyrning)

Här diskuterar vi om Tesla Model Y

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Fick en liten sladd(överstyrning)

Inlägg av xms67 »

Körde igår mot Norrköping. Det var regn, ca 7 grader varmt och mörkt samt nya dubbfria Haka på. I backarna nedför, efter Kolmården, strax innan det där märkliga hotellet ska jag byta från vänsterfil till högerfil. Jag svänger lite för kraftigt för att kalla det ett normalt filbyte, men inget extraordinärt. I denna rörelse duttar jag två gånger på spaken för att starta autopiloten. När mittlinjen är mitt under bilen släpper autopiloten och bilen styr till lite. Styrningsrörelsen var dock tillräcklig för att baken ska släppa greppet lite. Bilens antisladd går in på och bråkdelen av en sekund avbryts sladden lika snabbt som den uppstod. Jag tycker mig i ögonvrån se en stor gul eller orange blaffa på skärmen. Men det kan ha varit inbillning.

På ett sätt hände alltså nästan inget alls. Men man kan också fundera på att bilens automatik lyckas skapa ett bakvagnssläpp på asfalt. Må hända blöt och med dubbfria vinterdäck. Jag anser mig vara en van förare och har även kört lite tävlingsbilar på bana, skog och is så det var inte ens så att pulsen ökade. Mer att jag aldrig varit med om något som ens varit i närheten av detta via någon av mina bilars förarstödsystem.

Ps. La till överstyrning i rubriken då sladd har mer än en betydelse numera i bilvärlden.. :D
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
Oscar11
Teslaägare
Referralkod: ts.la/oscar23897

Re: Fick en liten sladd(överstyrning)

Inlägg av Oscar11 »

Tanken är nog inte att man ska aktivera AP mitt i ett filbyte utan när det är klart. Troligen därför bilen blir lite villrådig.
Tesla MYLR -23
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

Oscar11 skrev: 12 nov 2023 15:38
Tanken är nog inte att man ska aktivera AP mitt i ett filbyte utan när det är klart. Troligen därför bilen blir lite villrådig.
Jag är så oerhört trött på att läsa kommentarer som gaslightar folks upplevelser. "Tanken är inte [insert valfri situation]" räcker inte som argument för att en bil ska bete sig okontrollerat med sina automatiska system. Bilens mjukvara måste väl kunna hantera situationer där en förare gör något som det "inte är tanken" att man ska göra? Failsafe verkar inte vara något man som förare kan förvänta sig med Tesla's automatiska system. Kör perfekt, gör inga misstag så kommer bilen kanske bete sig OK tills nästa mjukvara då allt är förstört igen.

Hela min upplevelse av att äga en Tesla (1 månad) har varit en kontinuelig flod av gaslighting. "Within spec", "Beta mjukvara", "Normalt med [insert valfri kvalitetsbrist]", "Torka av vindrutan bara". Det här blir första och förmodligen sista gången jag skaffar mig en Tesla.

Over rant out.
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ubiquity skrev: 12 nov 2023 16:37
Jag är så oerhört trött på att läsa kommentarer som gaslightar folks upplevelser. "Tanken är inte [insert valfri situation]" räcker inte som argument för att en bil ska bete sig okontrollerat med sina automatiska system. Bilens mjukvara måste väl kunna hantera situationer där en förare gör något som det "inte är tanken" att man ska göra? Failsafe verkar inte vara något man som förare kan förvänta sig med Tesla's automatiska system. Kör perfekt, gör inga misstag så kommer bilen kanske bete sig OK tills nästa mjukvara då allt är förstört igen.

Hela min upplevelse av att äga en Tesla (1 månad) har varit en kontinuelig flod av gaslighting. "Within spec", "Beta mjukvara", "Normalt med [insert valfri kvalitetsbrist]", "Torka av vindrutan bara". Det här blir första och förmodligen sista gången jag skaffar mig en Tesla.

Over rant out.
Okontrollerat är det ju inte. Tvärtom, den väljer omedelbart att placera sig mitt i filen. Dvs precis vad en filhållare bör göra.
Visst, AP är inte alltid mest komfortabelt, men när den väl "låst in" kan man lita på den IMO.
Inte som andra system som plötsligt utan notis deaktiverar sig själva.

Förövrigt tycker jag det finns en viss charm med en bil som är lite knasig. Perfektion är tråkigt. ;)
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

taliz skrev: 12 nov 2023 17:20
Okontrollerat är det ju inte. Tvärtom, den väljer omedelbart att placera sig mitt i filen. Dvs precis vad en filhållare bör göra.
Visst, AP är inte alltid mest komfortabelt, men när den väl "låst in" kan man lita på den IMO.
Gaslightingen fortsätter. Tycker du alltså att det är ett bra beteende att systemet för filhållning gör en tillräckligt abrubt manöver för att få bakvagnen att tappa fäste? Det låter, för mig, okontrollerat. Menar du att den "kontrollerat" omedelbart placerar sig mitt i filen?

Systemet för filhållning på Teslan borde inte aktiveras över huvudtaget innan man är innanför linjerna istället för att slänga in bilen i filen och få bakvagnen att tappa fäste. Det heter inte "mad max filhittarsystem". Dom borde, likt alla andra biltillverkare, ha ett system som aktiveras automatiskt när man är innanför sträcken för att sedan hålla filen.
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Over rant out.

Förövrigt tycker jag det finns en viss charm med en bil som är lite knasig. Perfektion är tråkigt. ;)
Ehhh. Tesla är nog den enda ADAS lösningen som stänger av sig själv (med notis förvisso: Du din xxxx som inte drog i ratten hela tiden, utan bara vilade den avslappnat, du får ingen mer hjälp. Skåda mina röda händer - fy dig! Jag kommer tillåta dig aktivera AP igen om du först stannar och parkerar bilen…). Helt sinnes.
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021) (såld 2025)
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
tor-ake
Teslaägare

Inlägg av tor-ake »

Dubbfria nordiska vinterdäck har ett par svagheter och det är torr, varm och våt (kall eller varm) asfalt. Och autopiloten kan man dräpa sig med man använder den fel. Kort sagt det är inte riskfritt att köra bil, inte någon bil, trots elektroniska hjälpmedel.

Jag minns när jag för många år sedan försökte utmana mercedes ESP (antisladd) och upptäckte att naturlagarna fortfarande gällde. :o Blev bara en krokig fälg som tur var.
Model 3 SR+, Vit, 2019-06-28 - 2019-09-02
Model 3 RWD Grå, 2022-08-31 -
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

Snygg edit. Så du håller alltså med om att det är ett knasigt beteende?
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ubiquity skrev: 12 nov 2023 17:32
Gaslightingen fortsätter. Tycker du alltså att det är ett bra beteende att systemet för filhållning gör en tillräckligt abrubt manöver för att få bakvagnen att tappa fäste? Det låter, för mig, okontrollerat. Menar du att den "kontrollerat" omedelbart placerar sig mitt i filen?

Systemet för filhållning på Teslan borde inte aktiveras över huvudtaget innan man är innanför linjerna istället för att slänga in bilen i filen och få bakvagnen att tappa fäste. Det heter inte "mad max filhittarsystem". Dom borde, likt alla andra biltillverkare, ha ett system som aktiveras automatiskt när man är innanför sträcken för att sedan hålla filen.
Ptjah, övriga system har ju den "lilla" nackdelen att de deaktiveras så fort de tappar linjerna. Höll själv på att åka in i mittbarriären när jag pillade på stereon i en V60, bara för att det var lite ny asfalt på motorvägen.
Vissa gillar mer passiva system, andra mer aktiva.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

thebishop skrev: 12 nov 2023 17:39

Over rant out.

Ehhh. Tesla är nog den enda ADAS lösningen som stänger av sig själv (med notis förvisso: Du din xxxx som inte drog i ratten hela tiden, utan bara vilade den avslappnat, du får ingen mer hjälp. Skåda mina röda händer - fy dig! Jag kommer tillåta dig aktivera AP igen om du först stannar och parkerar bilen…). Helt sinnes.
Då har du inte kört en modern Volvo. Plötsligt slocknar bara den lilla "gröna ratten"-ikonen, inget pip eller något överhuvudtaget.

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

Stämmer, det har jag inte. Men att någon annan är kass försvarar inte teslas nuvarande lösning.

När man köpte p85d:n så var ju snacket att autopiloten skulle köra in till vägkanten med varningsblinkers om man ex. Blev medvetslös som förare. Nu för man två röda händer och bilen kör av vägen istället. Skitbra.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

taliz skrev: 12 nov 2023 17:43
Ptjah, övriga system har ju den "lilla" nackdelen att de deaktiveras så fort de tappar linjerna. Höll själv på att åka in i mittbarriären när jag pillade på stereon i en V60, bara för att det var lite ny asfalt på motorvägen.
Du svarade inte på om du tycker att just den här situationen som trådskaparen upplevde är ett bra beteende för ett filhållningssystem? Jag håller med dig om att ett känsligt system som avaktiveras så som din V60 är frustrerande. Men det är åtminstone ett förväntat beteende eftersom bilens filhållningssystem kräver att du fortsatt fokuserar på körningen och inte pillar med stereon utan uppsikt på vägen.
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

thebishop skrev: 12 nov 2023 17:47
Stämmer, det har jag inte. Men att någon annan är kass försvarar inte teslas nuvarande lösning.

När man köpte p85d:n så var ju snacket att autopiloten skulle köra in till vägkanten med varningsblinkers om man ex. Blev medvetslös som förare. Nu för man två röda händer och bilen kör av vägen istället. Skitbra.
Gör den verkligen det? Rätt säker på att Teslabjörn har videos där han testat just det, och bilen saktar in och stannar kontrollerat samt aktiverar varningsblinkers.

Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare

Re: Fick en liten sladd(överstyrn

Inlägg av spacecoin »

Ubiquity,
Jag håller med om det mesta du skriver (apologism, gaslightning är ett signum för många Teslaägare)…

Tyvärr är inte Autopilot ett filhållningsystem som du fått för dig, utan det är ett dåligt självkörande system, vilket märks t ex genom att det inte finns någon kooperativ styrning.

Även om AP är bra så skulle jag föredra ett bra filhållningssystem med kooperativ styrning så man inte behöver slå av och på funktionen hela tiden eller dutta med blinkers för att byta fil.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare

Inlägg av taliz »

Ubiquity skrev: 12 nov 2023 17:48
taliz skrev: 12 nov 2023 17:43
Du svarade inte på om du tycker att just den här situationen som trådskaparen upplevde är ett bra beteende för ett filhållningssystem? Jag håller med dig om att ett känsligt system som avaktiveras så som din V60 är frustrerande. Men det är åtminstone ett förväntat beteende eftersom bilens filhållningssystem kräver att du fortsatt fokuserar på körningen och inte pillar med stereon utan uppsikt på vägen.
Ja, aktiverar man filhållaren så är det för att man vill att den ska hålla sig i filen.

Tvärtom tycker jag, filhållaren ska se till att hålla sig i filen OAVSETT vad jag gör. Det är ju liksom hela poängen med systemet, tappar jag uppmärksamheten så kompenserar den för det. Annars är det ju helt meningslöst.

Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Re: Fick en liten sladd(överstyrn

Inlägg av thebishop »

spacecoin skrev: 12 nov 2023 17:54
Ubiquity,
Jag håller med om det mesta du skriver (apologism, gaslightning är ett signum för många Teslaägare)…

Tyvärr är inte Autopilot ett filhållningsystem som du fått för dig, utan det är ett dåligt självkörande system, vilket märks t ex genom att det inte finns någon kooperativ styrning.

Även om AP är bra så skulle jag föredra ett bra filhållningssystem med kooperativ styrning så man inte behöver slå av och på funktionen hela tiden eller dutta med blinkers för att byta fil.
+1

Det var närmast en aha-upplevelse när jag körde ix50, bytte fil själv och ADAS kopplade in sig själv igen när jag legat ett par sekunder i den nya filen. Extremt mycket bättre.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare

Inlägg av thebishop »

taliz skrev: 12 nov 2023 17:54

Gör den verkligen det? Rätt säker på att Teslabjörn har videos där han testat just det, och bilen saktar in och stannar kontrollerat samt aktiverar varningsblinkers.
Vågar inte testa, men nog blinkar det röda händer Körner och drar jag lite i ratten då så stänger den av tvärt.
BMW iX xDrive50 (2024)
Kia EV3 (2025)
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

taliz skrev: 12 nov 2023 17:57
Ja, aktiverar man filhållaren så är det för att man vill att den ska hålla sig i filen.

Tvärtom tycker jag, filhållaren ska se till att hålla sig i filen OAVSETT vad jag gör. Det är ju liksom hela poängen med systemet, tappar jag uppmärksamheten så kompenserar den för det. Annars är det ju helt meningslöst.
Okej, agree to disagree. För mig är det konstigt att man tycker det är rimligt att ens bil skapar potentiellt farliga situationer med sina stödsystem. Om man aktiverar systemet utanför filerna så borde den antingen 1) ta sig innanför linjerna automatiskt utan att få bakvagnen att tappa grepp eller 2) invänta att man är innanför linjerna innan AP aktiveras eller 3) säga "AP kan inte aktiveras utanför linjerna".
Model Y LR - 23
Anderzzon
elbilist

Inlägg av Anderzzon »

Over rant out.
Såg igår senaste avsnittet från min favorit Youtube kanal Mentour pilot. Där försökte piloten aktivera auto land 2 nm från landningsbanan trots att Boeings rekommendation är att det ska göras minst 5 nm från. Resultatet kan jämföras lite med vad du upplevde. Man kan ju tycka att Boeing borde kunna hantera felaktig användarinput bättre än Tesla men tydligen inte.
Användarvisningsbild
jonasl
Teslaägare
Referralkod: ts.la/jonas44573

Inlägg av jonasl »

Förr tyckte jag att bilen kunde rycka till rejält när jag aktiverade AP men upplever det bättre nu. Det kan dock ha flera skäl; nyare mjukvara, annan bil (utan radar) och att jag själv anpassat min placering i filen efter vad AP önskar så att mindre korrigering krävs vid aktivering.
Model 3 SR+ 2020
Model Y LR AWD 2022
tslaqqq

Inlägg av tslaqqq »

Dina vinterdäck kanske hade lite högre tryck än lämpligt pga varmare väder! Det gör också att det mycket lättare tappar greppet när man gasar det är ju rätt mycket mer vridmoment i en Tesla än en bensinare tex.

Körde många bakvagnssläpp på min första model 3 för några år sedan men enbart med dubbfritt, vått väglag och närmare 10 grader än nollan.
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

Anderzzon skrev: 12 nov 2023 18:39
Såg igår senaste avsnittet från min favorit Youtube kanal Mentour pilot. Där försökte piloten aktivera auto land 2 nm från landningsbanan trots att Boeings rekommendation är att det ska göras minst 5 nm från. Resultatet kan jämföras lite med vad du upplevde. Man kan ju tycka att Boeing borde kunna hantera felaktig användarinput bättre än Tesla men tydligen inte.
Att Boeing inte lyckas hantera det får mig genast känna mig mycket säkrare med att även min Tesla inte löser det. /s

Det är mer rimligt att ett system som ska användas av tränade professionella litar på användarens beslut mer än ett system som ska nyttjas av allmänheten.
Model Y LR - 23
Ubiquity

Inlägg av Ubiquity »

tslaqqq skrev: 12 nov 2023 18:51
Dina vinterdäck kanske hade lite högre tryck än lämpligt pga varmare väder! Det gör också att det mycket lättare tappar greppet när man gasar det är ju rätt mycket mer vridmoment i en Tesla än en bensinare tex.

Körde många bakvagnssläpp på min första model 3 för några år sedan men enbart med dubbfritt, vått väglag och närmare 10 grader än nollan.
Men problemet trådskaparen upplever är inte att däcken inte håller. Problemet är att bilen uppför sig ryckigt nog för att få bilen att tappa greppet.
Model Y LR - 23
Användarvisningsbild
xms67
Teslaägare

Inlägg av xms67 »

Det finns ju ett par "fel" i min körning. Slå på AP under ett filbyte och vinterdäck trots lite för varmt väder. Min poäng är att det hände. Oavsett dessa fel. Det upplever jag inte att någon annan av mina bilar skulle ha gjort. Sedan räddade Teslan upp situationen lika snabbt som den skapade problemet. Kanske hade en supernervös förare hamnat i trubbel av rena panikreaktioner?

Min temporära slutsats baserat på detta och en del andra händelser under dessa sex veckor är att man måste hantera AP exakt så som Tesla tänkt sig att det ska hanteras. Annars fungerar det inte särskilt bra. Jag tycker inte ens den fungerar särskilt bra då heller egentligen. Jag är inte superkritisk som ni märker inför det som hände, mest överraskad.
Tesla Model Y LR -23
SAAB 9-3 Cab -04
Användarvisningsbild
kenjon
Teslaägare
Referralkod: ts.la/kent 76750

Inlägg av kenjon »

thebishop skrev: 12 nov 2023 18:07
taliz skrev: 12 nov 2023 17:54

Vågar inte testa, men nog blinkar det röda händer Körner och drar jag lite i ratten då så stänger den av tvärt.
Jag har testat och det fungerar som förväntat, den slår på varningsblinkers och saktar in och parkerar. Självklart ska den avbryta AP om du drar i ratten, något annat vore katastrof! Ditt dragande i ratten betyder ju att du vill ta över.
Model 3 Performance 2020 blå (såld)
Model Y LR 2021 blå (ska säljas)
Model Y LR 2024 Midnight Cherry vit inredning
Bokat Cybertruck
18 kWp solceller, 35 kWh batteri
Skriv svar