Gamla Model S vs nyare bilar

Här diskuterar vi om Tesla Model 3

Moderator: Redaktion

Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av AAKEE »

Airlift skrev: 13 nov 2023 08:21

Bristen var nog större drivande faktor, i slutändan handlar det om att hålla uppe leverans/produktion.

Skulle inte bli särdeles förvånad om radar OCH uss blir standard igen.
Det har nog inte vart någon brist idag eller senaste halvåret?

Jag är övertygad om att bristen kan ha initierat tanken, och att det kanske kommer tillbaka. Men man har inte återfört regnsensor trots att Teslas försök visat att det inte fungerar.

Att det inte sitter på bilarna idag är garanterat av besparingsskäl.

VW’s dieselgate kom sig ju ifrån för hård press från ledningen/VD:n som fick ingenjörerna att bli lite för kreativa.

Det är bara invänta ”Teslagate” när vi får reda på att ledningen (Musk?) ställt så höga krav på besparingar/effektiviseringar att ingenjörerna lovat något som inte gick att infria, och att man införde det direkt utan att realiserbarhetspröva och utveckla först.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

p3tT4n skrev: 13 nov 2023 07:53
En fråga som jag tycker är relevant i sammanhanget är följande: Tror någon på allvar att Tesla tog bort USS med enhällig anledning av att spara in på pengar, helt i avsaknad av utvärdering rörande kamerans tillräckliga funktion?
Det är helt uppenbart att USS togs bort av kostnadsskäl eftersom det inte finns någon kameravy framåt och nuvarande lösning inte är tillförlitlig öht.

Det är på samma sätt uppenbart att regnsensorn togs bort av samma skäl och det är dokumenterat i biografin och rapporterat av andra sedan länge att radar togs bort av supply-chain-problem.
Användarvisningsbild
p3tT4n
Teslaägare
Inlägg: 64
Blev medlem: 12 sep 2023 21:18

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av p3tT4n »

Tack för alla era redovisningar varför ni tror att Tesla tog bort USS.

Har en klart bättre bild av varför många av er är missnöjda och rent av besvikna på Teslas nedskärningar nu.
Trodde själv, på allvar, att deras beslut grundades i analyser framtagna för att rättfärdiga tillräckliga lösningar, men merparten, åtminstone här, tycks vara motståndare till denna intuition (ja, jag saknar helt belägg till att bära upp den som ett argument).

Tack också för att ni bibehåller en saklig och professionell dialog.
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Banane »

p3tT4n skrev: 13 nov 2023 11:15
Tack för alla era redovisningar varför ni tror att Tesla tog bort USS.

Har en klart bättre bild av varför många av er är missnöjda och rent av besvikna på Teslas nedskärningar nu.
Trodde själv, på allvar, att deras beslut grundades i analyser framtagna för att rättfärdiga tillräckliga lösningar, men merparten, åtminstone här, tycks vara motståndare till denna intuition (ja, jag saknar helt belägg till att bära upp den som ett argument).

Tack också för att ni bibehåller en saklig och professionell dialog.
Det är inte första gången som Tesla tar bort saker och gör bilen sämre. När Elon blev sur på MobilEye så lanserades AP2 som i början var ren skit. Då försvann även auto headlights, kameraavläsning av hastighetsskyltar, regnsensor... Ja nu fungerar auto headlights bra igen men det tog typ 4 år. Kameraavläsningen fungerar kanske någorlunda men då måste man köpa FSD väl? Regnsensorn är inte tillräckligt bra trots hajpande av nya releaser som kallats "Deep Rain" o dyl.

Så ja, när Tesla då tar bort USS och radar och lanserar något de kallar Tesla Vision så blir många, inklusive jag själv, ganska skeptiska. Dels för att de nya funktionerna inte är bra nog och dels för att vi vet hur det varit förr. Det är väldigt sällan som Teslas "kreativitet" leder till förbättringar. I bästa fall når de upp till samma standard som innan. Oftast inte.

Att en klick die hard Tesla fans krampaktigt försvarar allt som Elon och Tesla gör är också något man får vänja sig vid.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av taliz »

Banane skrev: 13 nov 2023 11:22
p3tT4n skrev: 13 nov 2023 11:15
Tack för alla era redovisningar varför ni tror att Tesla tog bort USS.

Har en klart bättre bild av varför många av er är missnöjda och rent av besvikna på Teslas nedskärningar nu.
Trodde själv, på allvar, att deras beslut grundades i analyser framtagna för att rättfärdiga tillräckliga lösningar, men merparten, åtminstone här, tycks vara motståndare till denna intuition (ja, jag saknar helt belägg till att bära upp den som ett argument).

Tack också för att ni bibehåller en saklig och professionell dialog.
Det är inte första gången som Tesla tar bort saker och gör bilen sämre. När Elon blev sur på MobilEye så lanserades AP2 som i början var ren skit. Då försvann även auto headlights, kameraavläsning av hastighetsskyltar, regnsensor... Ja nu fungerar auto headlights bra igen men det tog typ 4 år. Kameraavläsningen fungerar kanske någorlunda men då måste man köpa FSD väl? Regnsensorn är inte tillräckligt bra trots hajpande av nya releaser som kallats "Deep Rain" o dyl.

Så ja, när Tesla då tar bort USS och radar och lanserar något de kallar Tesla Vision så blir många, inklusive jag själv, ganska skeptiska. Dels för att de nya funktionerna inte är bra nog och dels för att vi vet hur det varit förr. Det är väldigt sällan som Teslas "kreativitet" leder till förbättringar. I bästa fall når de upp till samma standard som innan. Oftast inte.

Att en klick die hard Tesla fans krampaktigt försvarar allt som Elon och Tesla gör är också något man får vänja sig vid.
Elon blev inte "sur på mobileye", snarare försökte mobileye mjölka Tesla på pengar och äga AP-mjukvaran.
De krävde rätt och slätt att Tesla köper hela deras sensorsvit och att de använde deras mjukvara.
Tesla ville ju utveckla eget då de ser det som det som centralt framöver, så det blev omöjligt att fortsätta med dem.

Man kan tycka vad man vill, men det är få som klagar över att man idag kan köpa en eldriven Tesla till lägre pris än många motsvarande avgasbilar.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5569
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Gustafsson »

Det som framkommit i tidigare inlägg är sådant som gör att det blir svårt att motivera en uppgradering till ny S. I mitt fall var det dragkroken som till sist blev den avgörande faktorn. Balansen mellan mycket bättre egenskaper och rena försämringar gjorde att byte för min del hamnade på rätt neutral nivå och jag hade nog avbokat ny bil om inte kroken fanns. Den nya är förstås på många punkter mycket bättre och då väljer jag att njuta av det ….Kör nu den gamla då den nya har en del issues och är på verkstad…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 13 nov 2023 12:41
Elon blev inte "sur på mobileye", snarare försökte mobileye mjölka Tesla på pengar och äga AP-mjukvaran.
De krävde rätt och slätt att Tesla köper hela deras sensorsvit och att de använde deras mjukvara.
Tesla ville ju utveckla eget då de ser det som det som centralt framöver, så det blev omöjligt att fortsätta med dem.
Det här är fullkomligt fabricerat.

Tesla köpte förarstöd av MobilEye. MobilEye sa till Tesla att de inte var bekväma med att deras system skulle säljas/användas som mer än ett förarstöd. Tesla insisterade på att fortsätta göra det. MobilEye sade upp avtalet och Tesla utvecklade ett eget system som de kan sälja hur de vill.

Tesla gick till NVidia som sålde AP2-komponenter (hw/sw) till dom på ett liknande som MobilEye gjort innan, och använde detta som en övergånglösning tlll sitt inhouse-utvecklade AP3.

Detta hände våren/sommaren 2016.

"On Wednesday, Mobileye revealed that it ended its relationship with Tesla because "it was pushing the envelope in terms of safety." Mobileye's CTO and co-founder Amnon Shashua told Reuters that the electric vehicle maker was using his company's machine vision sensor system in applications for which it had not been designed.

"No matter how you spin it, (Autopilot) is not designed for that. It is a driver assistance system and not a driverless system," Shashua said.

In a statement to Reuters, Tesla said that it has "continuously educated customers on the use of the features, reminding them that they’re responsible to keep their hands on the wheel and remain alert and present when using Autopilot" and that the system has never been described as autonomous or self-driving. (This statement appears to be at odds with statements made by Musk at shareholder meetings.)

It is also emerging that the crash which cost Joshua Brown his life in May of this year was unlikely to have been the first such fatal crash involving Tesla's Autopilot. In January of this year in China, a Tesla ploughed into the back of a stationary truck at speed, killing the driver."

https://arstechnica.com/cars/2016/09/te ... -of-safety

"In a statement to Ars, Mobileye said that its work with Tesla will not extend past the EyeQ3, the current system-on-a-chip found in Autopilot-capable Model S and Model X electric vehicles. Mobileye will continue to support current vehicles, including software fixes for crash avoidance and auto-steering.

"Nevertheless, in our view, moving toward more advanced autonomy is a paradigm shift both in terms of function complexity and the need to ensure an extremely high level of safety," the company wrote. "There is much at stake here, to Mobileye’s reputation and to the industry at large. Mobileye believes that achieving this objective requires partnerships that go beyond the typical OEM / supplier relationship, such as our recently announced collaboration with BMW and Intel. Mobileye will continue to pursue similar such relationships."

The divorce is believed to be fallout over the respective responses to a fatal crash involving a Tesla Model S that occurred in Florida in May."

https://arstechnica.com/cars/2016/07/te ... n-sensors/
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

Banane skrev: 13 nov 2023 11:22
Kameraavläsningen fungerar kanske någorlunda men då måste man köpa FSD väl?
Man får noll funktioner och noll förbättringar av att köpa FSD utanför Nordamerika.
Från början var "oj-grönt-ljus-plinget" som jag minns det en FSD-only funktion, men den la man in i standard-AP efter ett halvår.

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:27

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Ja skyltavläsningen är lite si och så fortfarande. Tidigare fanns den ju inte alls, så det är ju ändå ett steg framåt.

På AP1 (MobileEye) så var skyltavläsningen 100 procentig. Missade aldrig några skyltar som var läsbara.
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 13:48
spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:27

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Ja skyltavläsningen är lite si och så fortfarande. Tidigare fanns den ju inte alls, så det är ju ändå ett steg framåt.

På AP1 (MobileEye) så var skyltavläsningen 100 procentig. Missade aldrig några skyltar som var läsbara.
Fick jag önska mig en enkel förbättring av AP så vore det att i tid anpassa hastigheten till ändrad skyltad hastighet, dvs en mjukare inbromsning och acceleration vid omskyltning. Fick jag drömma så skulle jag vilja kunna byta fil med ratten utan att AP kopplas ur.
Användarvisningsbild
frippe
Teslaägare
Inlägg: 2299
Blev medlem: 16 aug 2017 08:16

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av frippe »

spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:52
Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 13:48
spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:27

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Ja skyltavläsningen är lite si och så fortfarande. Tidigare fanns den ju inte alls, så det är ju ändå ett steg framåt.

På AP1 (MobileEye) så var skyltavläsningen 100 procentig. Missade aldrig några skyltar som var läsbara.
Fick jag önska mig en enkel förbättring av AP så vore det att i tid anpassa hastigheten till ändrad skyltad hastighet, dvs en mjukare inbromsning och acceleration vid omskyltning. Fick jag drömma så skulle jag vilja kunna byta fil med ratten utan att AP kopplas ur.
Ja, och att den inte uppför sig som en nervös övningskörare utan särskild anledning.
Model Y LR.
Model S70D
Användarvisningsbild
Nicke Nyfiken
Teslaägare
Inlägg: 5466
Blev medlem: 13 sep 2015 20:47

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Nicke Nyfiken »

spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:52
Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 13:48
spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:27

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Ja skyltavläsningen är lite si och så fortfarande. Tidigare fanns den ju inte alls, så det är ju ändå ett steg framåt.

På AP1 (MobileEye) så var skyltavläsningen 100 procentig. Missade aldrig några skyltar som var läsbara.
Fick jag önska mig en enkel förbättring av AP så vore det att i tid anpassa hastigheten till ändrad skyltad hastighet, dvs en mjukare inbromsning och acceleration vid omskyltning. Fick jag drömma så skulle jag vilja kunna byta fil med ratten utan att AP kopplas ur.
Håller helt med.
Det är två väldigt enkla förbättringar som skulle göra stor skillnad i användarupplevelsen av AP. Det handlar bara om vilja från Teslas sida.

Men att byta fil utan att koppla ur och i APn varje gång kommer aldrig ske. Då finns det ännu mindre anledning att betala 40 papp för "Uppgraderad Autopilot".
Model Y P
Model S P
Model S P
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5569
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Gustafsson »

Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 14:25
spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:52
Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 13:48
spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:27

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Ja skyltavläsningen är lite si och så fortfarande. Tidigare fanns den ju inte alls, så det är ju ändå ett steg framåt.

På AP1 (MobileEye) så var skyltavläsningen 100 procentig. Missade aldrig några skyltar som var läsbara.
Fick jag önska mig en enkel förbättring av AP så vore det att i tid anpassa hastigheten till ändrad skyltad hastighet, dvs en mjukare inbromsning och acceleration vid omskyltning. Fick jag drömma så skulle jag vilja kunna byta fil med ratten utan att AP kopplas ur.
Håller helt med.
Det är två väldigt enkla förbättringar som skulle göra stor skillnad i användarupplevelsen av AP. Det handlar bara om vilja från Teslas sida.

Men att byta fil utan att koppla ur och i APn varje gång kommer aldrig ske. Då finns det ännu mindre anledning att betala 40 papp för "Uppgraderad Autopilot".
Det är väl det man får med uppgraderingen till eap?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
Legato
Teslaägare
Inlägg: 10494
Blev medlem: 10 dec 2016 21:33
Ort: Tyresö

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Legato »

Gustafsson skrev: 13 nov 2023 16:01
Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 14:25
spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:52
Nicke Nyfiken skrev: 13 nov 2023 13:48
spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:27

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Ja skyltavläsningen är lite si och så fortfarande. Tidigare fanns den ju inte alls, så det är ju ändå ett steg framåt.

På AP1 (MobileEye) så var skyltavläsningen 100 procentig. Missade aldrig några skyltar som var läsbara.
Fick jag önska mig en enkel förbättring av AP så vore det att i tid anpassa hastigheten till ändrad skyltad hastighet, dvs en mjukare inbromsning och acceleration vid omskyltning. Fick jag drömma så skulle jag vilja kunna byta fil med ratten utan att AP kopplas ur.
Håller helt med.
Det är två väldigt enkla förbättringar som skulle göra stor skillnad i användarupplevelsen av AP. Det handlar bara om vilja från Teslas sida.

Men att byta fil utan att koppla ur och i APn varje gång kommer aldrig ske. Då finns det ännu mindre anledning att betala 40 papp för "Uppgraderad Autopilot".
Det är väl det man får med uppgraderingen till eap?
Det var nog precis det han menade... Om det fanns inkluderat i standard-AP så skulle "ingen" köpa till EAP.
https://evexperten.se

Ägt ca 30 elbilar genom åren varav nära 20 Teslor.

Bilar som just nu används:
EV 9 GT-Line - 2024
RS E-Tron GT - 2022
Model 3 LR - 2021
e-Expert - 2021
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5569
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Gustafsson »

Ok hängde inte med där…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:27
Banane skrev: 13 nov 2023 11:22
Kameraavläsningen fungerar kanske någorlunda men då måste man köpa FSD väl?
Man får noll funktioner och noll förbättringar av att köpa FSD utanför Nordamerika.
Från början var "oj-grönt-ljus-plinget" som jag minns det en FSD-only funktion, men den la man in i standard-AP efter ett halvår.

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Nej, Tesla har skyltläsning numera och de kan anpassa "direkt".
Mobileyes patent för skyltläsning rör analys av "statiska" bilder. Tesla kom runt det genom att analysera "rörliga" bilder.
Mer komplext och resurskrävande, och inte riktigt lika fail safe. Men det funkar skapligt.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
taliz
Teslaägare
Inlägg: 14625
Blev medlem: 16 nov 2014 12:04

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av taliz »

spacecoin skrev: 13 nov 2023 12:53
taliz skrev: 13 nov 2023 12:41
Elon blev inte "sur på mobileye", snarare försökte mobileye mjölka Tesla på pengar och äga AP-mjukvaran.
De krävde rätt och slätt att Tesla köper hela deras sensorsvit och att de använde deras mjukvara.
Tesla ville ju utveckla eget då de ser det som det som centralt framöver, så det blev omöjligt att fortsätta med dem.
Det här är fullkomligt fabricerat.

Tesla köpte förarstöd av MobilEye. MobilEye sa till Tesla att de inte var bekväma med att deras system skulle säljas/användas som mer än ett förarstöd. Tesla insisterade på att fortsätta göra det. MobilEye sade upp avtalet och Tesla utvecklade ett eget system som de kan sälja hur de vill.

Tesla gick till NVidia som sålde AP2-komponenter (hw/sw) till dom på ett liknande som MobilEye gjort innan, och använde detta som en övergånglösning tlll sitt inhouse-utvecklade AP3.

Detta hände våren/sommaren 2016.

"On Wednesday, Mobileye revealed that it ended its relationship with Tesla because "it was pushing the envelope in terms of safety." Mobileye's CTO and co-founder Amnon Shashua told Reuters that the electric vehicle maker was using his company's machine vision sensor system in applications for which it had not been designed.

"No matter how you spin it, (Autopilot) is not designed for that. It is a driver assistance system and not a driverless system," Shashua said.

In a statement to Reuters, Tesla said that it has "continuously educated customers on the use of the features, reminding them that they’re responsible to keep their hands on the wheel and remain alert and present when using Autopilot" and that the system has never been described as autonomous or self-driving. (This statement appears to be at odds with statements made by Musk at shareholder meetings.)

It is also emerging that the crash which cost Joshua Brown his life in May of this year was unlikely to have been the first such fatal crash involving Tesla's Autopilot. In January of this year in China, a Tesla ploughed into the back of a stationary truck at speed, killing the driver."

https://arstechnica.com/cars/2016/09/te ... -of-safety

"In a statement to Ars, Mobileye said that its work with Tesla will not extend past the EyeQ3, the current system-on-a-chip found in Autopilot-capable Model S and Model X electric vehicles. Mobileye will continue to support current vehicles, including software fixes for crash avoidance and auto-steering.

"Nevertheless, in our view, moving toward more advanced autonomy is a paradigm shift both in terms of function complexity and the need to ensure an extremely high level of safety," the company wrote. "There is much at stake here, to Mobileye’s reputation and to the industry at large. Mobileye believes that achieving this objective requires partnerships that go beyond the typical OEM / supplier relationship, such as our recently announced collaboration with BMW and Intel. Mobileye will continue to pursue similar such relationships."

The divorce is believed to be fallout over the respective responses to a fatal crash involving a Tesla Model S that occurred in Florida in May."

https://arstechnica.com/cars/2016/07/te ... n-sensors/
Du sväljer alltså Mobileyes PR med hull och och hår.
De tappade en stor och viktig kund, klart de blev sura över det.
https://youtu.be/6RhYY_4Wzls - the price of gas

Perfect is the enemy of good.

Time is the coin of your life. You spend it. Do not allow others to spend it for you.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 13 nov 2023 17:28
Du sväljer alltså Mobileyes PR med hull och och hår.
De tappade en stor och viktig kund, klart de blev sura över det.
Foilehatt på? Har du några citat från den andra parten så posta dom här du. Att Tesla försöker använda tekniken till saker den inte klarar av behöver jag inte en CTO från MobilEye att förklara för mig... Det har vi pratat om i den hör tråden de fem senaste sidorna.
Senast redigerad av spacecoin, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

taliz skrev: 13 nov 2023 17:27
spacecoin skrev: 13 nov 2023 13:27
Banane skrev: 13 nov 2023 11:22
Kameraavläsningen fungerar kanske någorlunda men då måste man köpa FSD väl?
Man får noll funktioner och noll förbättringar av att köpa FSD utanför Nordamerika.
Från början var "oj-grönt-ljus-plinget" som jag minns det en FSD-only funktion, men den la man in i standard-AP efter ett halvår.

Skyltavläsning med kamera är ett MobilEye-patent som Tesla vägrar betala för så där använder man kartdata... Det blir därefter. Det verkar som man använder kamerorna i någon slags utsträckning men man kan inte anpassa hastigheten direkt baserat på detta utan att bryta mot patentet.
Nej, Tesla har skyltläsning numera och de kan anpassa "direkt".
Mobileyes patent för skyltläsning rör analys av "statiska" bilder. Tesla kom runt det genom att analysera "rörliga" bilder.
Mer komplext och resurskrävande, och inte riktigt lika fail safe. Men det funkar skapligt.
Posta gärna länk som beskriver implementationsdetaljerna du beskriver. Mitt intryck/minnesbild är att de sourcar bild från kamerorna men att de uppdaterar kartdatan med dessa för att kringgå patentet. Jag har aldrig sett/hört detaljer kring implementationen från Tesla vad jag kan minnas.
Användarvisningsbild
AAKEE
Teslaägare
Inlägg: 3927
Blev medlem: 04 nov 2020 20:12
Ort: Boden
Referralkod: ts.la/ke18519

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av AAKEE »

Bilarna kan utan problem läsa skyltarna sedan ”minst” frefresh 2021, så det är en annan anledning att man inte tar farten direkt.
MSP ’23 Ultra Red/black 21” Arachnid
M3P ’21 Multicoat/black
Mazda Rx3 -73, Audi A5
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5569
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Gustafsson »

Tom frugans Toyota yaris läser skyltar, liksom många andra bilar, har de verkligen avtal med ME?
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
thebishop
Teslaägare
Inlägg: 1443
Blev medlem: 12 feb 2015 16:47
Ort: Lidingö

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av thebishop »

Gustafsson skrev: 13 nov 2023 18:31
Tom frugans Toyota yaris läser skyltar, liksom många andra bilar, har de verkligen avtal med ME?
https://www.mobileye.com/blog/toyota-zf-adas/
Model S P90DL+ (2015) Såld 2024
Model 3 LR (2021)
BMW iX xDrive50 (2024)
Användarvisningsbild
Gustafsson
Teslaägare
Inlägg: 5569
Blev medlem: 20 jul 2015 17:01
Ort: Linköping

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Gustafsson »

Där ser man…
Svart 2012 Roadster 2,5.| Model S100D midnight silver. MS LR beställd 2020-10-16, levererad 2023-05-16
Användarvisningsbild
spacecoin
Teslaägare
Inlägg: 6544
Blev medlem: 30 aug 2019 19:30

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av spacecoin »

AAKEE skrev: 13 nov 2023 18:25
Bilarna kan utan problem läsa skyltarna sedan ”minst” frefresh 2021, så det är en annan anledning att man inte tar farten direkt.
Ja, men använder de kamerorna/hastighetsinformationen direkt för att anpassa hastigheten så bryter de troligen mot patentet.

Min gissning är att dom använder endast kartdata för att anpassa hastigheten och kamerorna för att uppdatera kartdata med crowd sourcing (kan vara annorlunda i FSDb men det tror jag inte - pga patentet och Teslas ovilja att betala licenser) sedan 2023.

2023.12:
"Speed Assist now leverages the car's cameras to detect speed limit signs, improving the accuracy of speed limit data on local roads and highways in select countries. Detected speed limit signs will be displayed in the driving visualization."
https://www.notateslaapp.com/software-u ... ease-notes
Banane
Inlägg: 1258
Blev medlem: 21 okt 2020 11:48

Re: Gamla Model S vs nyare bilar

Inlägg av Banane »

taliz skrev: 13 nov 2023 17:28
Du sväljer alltså Mobileyes PR med hull och och hår.
De tappade en stor och viktig kund, klart de blev sura över det.
Tur att ingen sväljer Teslas PR med hull och hår. Eller vänta... :lol:
Skriv svar